Linkwitz LXmini - DIY og byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Som Coolbiz sier, lukket i enden og stappet med dempemateriale. miniDSPen gjør jobben med å skape brukbar bass.

    Kinodyret: Kanskje ikke så pene, men når lyden sannsynligvis er mer realistisk enn nesten "hva som helst" så....?

    Fra Linkwitzlab.com:
    The loudspeaker industry has developed excellent
    electro-acoustic transducers over the last 50 years, but when put in boxes of
    various shapes and sizes in order to send a flat on-axis signal to the listener
    and illuminate the room appropriately and without spurious emissions from the
    speaker, then progress has been marginal at best. The LXmini is an example of
    what can be done with state-of-the-art transducers in a powered 2-way speaker
    system to generate an appropriate radiation pattern. It could not be done with
    passive crossover/equalization in any practical way. Using a digital signal
    processor makes equalization of transducers and power division very easy, once
    the acoustic design has been established for 3D radiation.


    Actually, the weakness of today's speakers is primarily
    their acoustic design. I do not need to name manufacturers. Exceptions are rare
    and insignificant in terms of market share. For the lack of progress I would
    also blame equipment reviewers of the various audiophile magazines, because in
    the end they are the gate keepers and usually beholden to the magazine's
    advertisers.


    If each manufacturer would build a pair of LXmini's as
    reference for their product development to hear in which way they exceed or miss
    its performance, then real progress might be made. Each equipment reviewer
    should build a pair of LXmini's as reference to compare other speakers to and to
    describe in a perceptually meaningful way the differences between sound systems
    as experienced in their unique and shown listening environment. Since it is not
    difficult nor costly for consumers to build the LXmini as their reference, they
    would then know what to expect from a loudspeaker review.


    I am not saying this because I think the LXmini is the
    ultimate sound quality reference, but because the LXmini defines a standard of
    excellence that top of the line loudspeakers should meet or exceed and be
    recognized for that by reviewers and consumers
     

    hipster

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.01.2013
    Innlegg
    57
    Antall liker
    8
    Acousta-Stuff

    Har fått alle delene i hus med unntak av dempemateriale, og funderer på om jeg skal bestille Acousta-Stuff, som er spesifisert av SL, fra Madisound (svindyr frakt for en pose med bomull...) eller om jeg skal bruke Akustilux fra Dynabel. På den ene siden vil jeg gjerne være så tro til planene som mulig, på den annen side tenker jeg det umulig kan være store forskjellen på disse to produktene... Noen tanker?
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    Monacor MDM3 er godkjent av SL og ligner på den du prater om.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    fått deler fra magiclx521.. bra kvalitet. frest for speakon4, bestilte egentlig uten, men usynlig ovenfra så spiller vel ingen rolle :)
    ikke kjøpt inn elementene ennå, får montere det jeg har i mellomtiden i løpet av helga..

     

    sabrura

    Fersking
    Ble medlem
    01.10.2014
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Count me in. Har tenkt på å bygge en høtaler altfor lenge
    Denne virket såpass interessang . Elementer , trebiter gummi bestilt .. Dette blir spennende!
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Disse burde være kapable her, små esker med svartkrutt til uforskammet pris:
    PWR-ICE250 | MiniDSP
    (Den rimeligere PWR-ICE125 er vel så anvendelig )
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    For dere som har gravd litt dypere i LXmini : Hvilket Q har den lukkede konstruksjon?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Noen som er i havn?

    Ser Siegfried har vist godsakene frem på årets RMAF:

    Rmaf

    He also had is LXMinis in the room and I gave them a good listen. Source was his laptop through a miniDSP boxed unit with digital x-over/DSP/DAC. I think the miniDSP is $499. Amps were Emotiva. Volume was handled digitally in the MiniDSP. Holy Crap did the LXMini’s sound thoroughly amazing for a 6-inch driver and full ranger above it. Dynamic, open and spacious, with great bass for such a small footprint. For the price, these speakers will be very hard to beat if you have four channels of amplification and you can buy the least expensive miniDSP for $100. A room down the hall had some nice tri-amped speakers with the miniDSP Durac unit in place. Very impressive. As an old analog buy, I can honestly say the time for us all to embrace digital is here. For the price the mini-DSP stuff is quite good.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.236
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    http://techtalk.parts-express.com/showthread.php?244464-Rmaf&p=2018761#post2018761

    I only had about an hour to race into RMAF today as I live near Denver. Got in right before it closed and some rooms were already being taken down. I hit: Parts Express; Madisound; Linkwitz Lab and MiniDSP. The new Esoteric drivers were on display and just fantastic looking. Madisound had some nice drivers on display and a few kits to listen to, but none that I was interested in. I spent most of my time in S. Linkwitz’ room across from Madisound’s room. He had the LX521 hooked to Emotiva amps. The source was his laptop running through a Benchmark DAC into his custom active crossover box. I have heard lots of speakers, but I can honestly say that the LX521 is as good as anything I have ever heard. Simply terrific. Stunningly good, especially for the money. He also had is LXMinis in the room and I gave them a good listen. Source was his laptop through a miniDSP boxed unit with digital x-over/DSP/DAC. I think the miniDSP is $499. Amps were Emotiva. Volume was handled digitally in the MiniDSP. Holy Crap did the LXMini’s sound thoroughly amazing for a 6-inch driver and full ranger above it. Dynamic, open and spacious, with great bass for such a small footprint. For the price, these speakers will be very hard to beat if you have four channels of amplification and you can buy the least expensive miniDSP for $100. A room down the hall had some nice tri-amped speakers with the miniDSP Durac unit in place. Very impressive. As an old analog buy, I can honestly say the time for us all to embrace digital is here. For the price the mini-DSP stuff is quite good.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    litt forsinket siden elementene ikke var på lager hos dynabel, derimot ble de sendt med lynpost uten kostnad :)
    silikon og trelim tørker fortsatt, så venter til i morra..


    var klar over at det var småtte greier, men måtte le når jeg pakket de ut.såg ut som leketøy fra brio :D
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    har lyttet på de nå et par kvelder med variert musikk. syns de er ganske greit balansert. fungerer fint på det meste uten at noe stikker seg spesielt negativt ut. nice imaging, merker at de ikke har baffel rundt delefrekvensen for å si det slik. lite farging.
    bassen er tight og kontrollert, med noe trøkk faktisk.
    diskanten er tja.. låter litt komprimert og høflig til tider, ved kompleks musikk er den noe selektiv i hva den viser, instrumenter kan kræsje sammen som en liten ball på membranet, mens annet slipper ut. mangler litt fokus og gnist oppover når det blir mye aktivitet. ble litt skuffet av den biten egentlig, men så har jeg aldri blitt imponert av fulltoner før heller.. vokaler med dynamikk i seg fungerer ganske godt derimot :)
    ang. oppbrytning så blir "ssss" noen ganger til "ssshhh", ikke uvanlig. heldigvis skriker de ikke slik andre typer kan gjøre.
    totalt sett er jeg fornøyd med sammenhengen, ikke vanskelig å finne kvaliteter man liker med de her kontra den typiske stativhøyttaleren f.eks.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    bruker du mini dsp som delefilter mellom elementene?
    føler at mini dsp legger et slør over lyden oppover i registret og ødelegger noe av magien i feks en fulltone.
    synes forøverig at dette så spennende ut.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    bruker minidsp 2x4 ja, også på et par econowave med kompresjonsdriver fra 1.2khz 12db. de frigjør seg og smeller til luft på en annen måte enn de her. litt rått parti når man snakker definisjon og dynamikk.
    hvordan de klarer seg oppover mot den typiske 2veis ferdigvaren kan jeg ikke si for sikkert, da jeg ikke har hatt noen på lang tid.. søstern bruker mine pensjonerte Dynaudio 52 som jeg evt kan A-B teste de mot ved en senere anledning.
    men alt i alt fornøyd, fin klang og sammenheng med noen egenskaper man ikke får i butikken, særlig ikke til denne prisen :)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hva ble prisen totalt da?
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    ganske nøyaktig 6000. hadde dempematerial og minidsp fra før, elementer fra dynabel og ferdig kappa deler fra magiclx521.com (full pakke €499)
    ordner du material og rør selv sparer du over 2000.

    forøvrig bygde jeg et par Bastanis LBF for noen år tilbake til ca. samme kostpris, LXmini er langt bedre enn de :)
     
    Sist redigert:

    Fulltoner

    Fersking
    Ble medlem
    26.10.2014
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Dimensjoner

    Er det noen som har dimensjonene på disse? Vet det er 110mm rør, men hva er høyden ?
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    mål står i planene ;) men kan si at de er ca. 104-105cm fra topp til bunn.
    ellers syns jeg de låter bedre hver dag nå, sikkert en vanesak. imaging er ganske imponerende med riktig musikk,som et elektrisk bånd mellom de.
     

    Fulltoner

    Fersking
    Ble medlem
    26.10.2014
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Hehe skjønner at de står i planene, men hadde lyst til å unngå å kjøpe dem, da jeg for en tid tilbake kjøpte pluto planene..... :S
     

    sabrura

    Fersking
    Ble medlem
    01.10.2014
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Litt usikker på hvilken RCA ut 3456 . Som skal til hvilket element.
    Ser på siden til sl, at ved nyere versjon minidsp er polariteten byttet på .
    Finner Heller ingen forklaring i planene jeg kjøpte. Noen som kan hjelpe?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Litt nye bilder her: LXmini_Gallery

    Noen flere som har fullført?

    Tenker stadig at det nok er utrolig mange som handler høyttalere under 30 lapper som burde lyttet til slike, eller i det minste hatt et par for å sammenlikne med - et lys hadde nok gått opp for mang en sjel...
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Har du hørt dem enda Cyber?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Har du hørt dem enda Cyber?
    Nei, men utifra hva LX521 gir og beskrivelser av LXmini opp mot dem vil jeg tro dette gi utrolig mye for pengene.

    Hele sulamitten bør kunne skaffes for 8-9000 komplett med alt ferdig til montering.
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    I mitt stille sinn, ser jeg for meg at mellomtone og bass velter opp og strømmer ned langs røret for så å legge seg utover golvet og rundt tottelottene som et varmt og fluffy teppe. Det er sikkert ikke sånn på ordentlig, men jeg må få hørt på LX mini en dag :)
    ...og få tatt miniDSP i nærmere øyesyn.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    I mitt stille sinn, ser jeg for meg at mellomtone og bass velter opp og strømmer ned langs røret for så å legge seg utover golvet og rundt tottelottene som et varmt og fluffy teppe. Det er sikkert ikke sånn på ordentlig, men jeg må få hørt på LX mini en dag :)
    ...og få tatt miniDSP i nærmere øyesyn.
    Hehe, ja - som to små lavalamper som gulper vellyd?

    Jeg vil tro de låter veldig lite høyttaler. Veldig mye musikk/opptak.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Jeg gidder stort sett ikke å tro. Enten så har jeg hørt dem selv eller så vurderer jeg de tekniske aspektene til høyttaleren og hvordan dette stemmer i hop med det vi vet om hvordan en høyttaler skal oppføre seg, og utover det mine egne kjepphester. Jeg ser veldig lite i denne konstruksjonen som utmerker seg..

    Men ikke ta dette som kritikk av dere som bygger, kjempe flott! Kule å se på er de definitivt. Bare et behov for å nyansere litt, da jeg syntes Cyber her er i overkant entusiastisk og baserer seg veldig mye på andres reviews, deriblant konstuktøren selv.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg gidder stort sett ikke å tro. Enten så har jeg hørt dem selv eller så vurderer jeg de tekniske aspektene til høyttaleren og hvordan dette stemmer i hop med det vi vet om hvordan en høyttaler skal oppføre seg, og utover det mine egne kjepphester. Jeg ser veldig lite i denne konstruksjonen som utmerker seg..

    Men ikke ta dette som kritikk av dere som bygger, kjempe flott! Kule å se på er de definitivt. Bare et behov for å nøyansere litt, da jeg syntes Cyber her er i overkant entusiastisk og baserer seg veldig mye på andres reviews, deriblant konstuktøren selv.
    Det er sikkert helt på sin plass å roe meg ned litt. Beklager entusiasmen. ;) Jeg er helt enig i at man bør lytte før man kommer med konkrete meninger, men føler jeg har vært på rette siden av gjerdet og gjort det klart at det er noe jeg tror og antar. Anyways...

    Er i grunnen mest ute etter å se litt bygge-logger og høre inntrykk fra andre.
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    I mitt stille sinn, ser jeg for meg at mellomtone og bass velter opp og strømmer ned langs røret for så å legge seg utover golvet og rundt tottelottene som et varmt og fluffy teppe. Det er sikkert ikke sånn på ordentlig, men jeg må få hørt på LX mini en dag :)
    ...og få tatt miniDSP i nærmere øyesyn.
    Hehe, ja - som to små lavalamper som gulper vellyd?

    Jeg vil tro de låter veldig lite høyttaler. Veldig mye musikk/opptak.
    Mer i retning av lekre designvulkaner, faktisk :D Dessverre er ikke fruen helt enig, men det er ikke ei problemstilling før vi faktisk har bolig med plass til gulvstående lyd.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Utmerker seg var kanskje galt ord, de er jo åpenbart litt annereldes enn det meste annet. Særlig komersielle design.

    Jeg mente at jeg ikke ser noe som indikerer SOTA eller referanse, gamechanger osv.

    Spredningsmønsteret ser først og fremst ganske ruskete ut med en blanding av omni, kardoide, dipol, beaming osv med ganske brå endringer i power responsen. Når det er sagt dokumenterer ikke Linkwitz ytelsen på de ferdige konstruksjonene sine spessielt godt. Det ligger vel knapt ute en frekvensresponsgraf langt mindre et skikkelig "polar-map" av konstruksjonene på hjemmesidene hans?

    edit: ser nå at det ligger ute en del målinger på lx-mini:
    Horizontal-front.jpg

    Horizontal-rear.jpg
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.236
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

    dagfaune

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.01.2005
    Innlegg
    74
    Antall liker
    36
    Sted
    Trondheim
    Absolutt et interessant prosjekt.
    Men - så langt har jeg ikke sett noen som har tatt opp tema med en tilpasset sub.

    Ellers lurer jeg på hvordan en får konfigurert en DSP til prosjektet. (Har null erfaring med DSP'er).
    Følger nødvendig(e) konfigurasjonsfil(er) med når en bestiller Construction Plans?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Absolutt et interessant prosjekt.
    Men - så langt har jeg ikke sett noen som har tatt opp tema med en tilpasset sub.

    Ellers lurer jeg på hvordan en får konfigurert en DSP til prosjektet. (Har null erfaring med DSP'er).
    Følger nødvendig(e) konfigurasjonsfil(er) med når en bestiller Construction Plans?
    Det følger med en ferdig fil du bare laster inn i miniDSP når du kjøper planene.

    Linkwitz pluto ble det laget subber til og bassløsningen på LXmini er ganske lik som pluto, det kan godt tenkes den vil passe inn.

    Pluto + subwoofer
     

    dagfaune

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.01.2005
    Innlegg
    74
    Antall liker
    36
    Sted
    Trondheim
    Ser lenger oppe at Cyber er skeptisk til miniDSP 2x4 «…da prinsippet med Analog til digital til analog igjen i en boks er litt i mot min tanke om bevaring av signalets opprinnelige kvalitet.»

    Er det andre som har tanker omkring det å ha, etter mye utprøving, investert i en DAC til flere tusen lenger frem i signalveien, så skal en her sette inn noe som er mye mer enn en DAC …til en tusenlapp?

    Kanskje ikke helt i tiden …men ville det ikke sånn sett vært bedre å modifisere ASP’en til Pluto?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ser lenger oppe at Cyber er skeptisk til miniDSP 2x4 «…da prinsippet med Analog til digital til analog igjen i en boks er litt i mot min tanke om bevaring av signalets opprinnelige kvalitet.»

    Er det andre som har tanker omkring det å ha, etter mye utprøving, investert i en DAC til flere tusen lenger frem i signalveien, så skal en her sette inn noe som er mye mer enn en DAC …til en tusenlapp?

    Kanskje ikke helt i tiden …men ville det ikke sånn sett vært bedre å modifisere ASP’en til Pluto?
    Jeg har forsket litt på dette og på min miniDSP 4x10 HD så opplever jeg digital inn som bedre enn analog inn. Om det er den analoge kilden som ikke holder mål vet jeg ikke, men jeg opplever at bassnivået er litt lite på analog inn versus digital inn. Lydmessig låter begge deler bra, men digital bedre.

    For meg har turen inn i linkwitz-land vært en øye-åpner på mange måter. Lyden fra 4x10HD står ikke tilbake for noen "hifi"-dacer jeg har hatt før.

    Min skepsis til 2x4-enheten har ikke rot i erfaringer gjort, men var mer synsing utifra min egen tekniske forståelse med hva som kan være en case når man går mellom den analoge og digitale verden. Intet mer. På OPLUG-forumet har Siegfried skrevet at 2x4 duger så da hadde jeg gått for den til et Linkwitz LXmini oppsett hvis jeg ikke hadde behov for mulighetene 4x10hd gir utover den.

    Er det noen flere som har mekket miniene ferdig?
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    filteret er vistnok bedre i 2x4. flere som har gått fra pluto ASP selv før fysisk endring melder om at bassen er forbedret.
    Polar response
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    så tregt det går her da..;) 6mnd og bare ett par ferdig ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn