Linjekilde (IDS_25 insp.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.024
    Antall liker
    4.382
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Indre bakplates funksjon er som en gammel telefonsentral. I sporet blir koblingene satt opp.
    I tverr-sporene for gipshyllene legges ei feit fuge med Latex-lim.
    "Telefonsentralen" blir dekket med yttre bakplate senere.
    Kammeret på midten(bak diskanten) skal romme vasen/bakkammeret til AMT, sikkerhetskondis ( ikke sant Syncro;)) og muligens en bypassbryter for kondisen.
    20190312_215035.jpg

    tællæ'fon.jpg
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.024
    Antall liker
    4.382
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Noen som ligger på vippen mellom hønn og linjekilde ?
    Hvorfor ikke bygge hønn i høyden, en stabel på 24 stk, gjerne konkav bue..
    Denne er beregnet for en 4"
    Kilde: Ahlberg Hilding horn.
    Inselwind og OB-BB lager sikkert disse på en kveld mens de ser på dagsrevyen ;)
    (snu tegningen 90 grader)
    Capture hønn.jpg
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.024
    Antall liker
    4.382
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Husflid... Viskoelastisk folie (VS) legges på.
    Seig guffe som setter seg i gjengene dersom sylen ikke har stukket hull.
    Paine bain? Pøkk, filt og kompensator M8.
    Passe myk og gjengepartiet var akkurat kort nok til å ikke titte frem fra bunnplate ( 20mm alu)
    og pøkk ( 1.divisjon..).
    Filten sikrer god glid på parketten når søylen skal dyttes på under tuningen.
    20190409_203417.jpg
     
    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Kjempetøft Willy! Disse gleder jeg meg til og endelig få høre i aksjon :) Blir det lyd før påske?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.024
    Antall liker
    4.382
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Takk for oppreisningen Ine :)
    Trådene foran baffelen er elastisk nylonvev (ikke gummisnor) med 100% elastisitet. Minimalt strekk (ca 3%) gir svingetid som kan måles med avrivingskalender. Jeg prøvde mange varianter med avslutning av trådopphenget: Kabelsko (ring),løkke sydd med maskin, limt løkke i krympestrømpe, vikling med sort sytråd.. Jeg endte opp med noe enkelt og funksjonelt: dobbelt halvstikk over skrue med ekstra tørn på egen part. 10 separate tråder slik at eventuell erstatning blir enkel. Litt skal man ha igjen for gammelt sjømannskap. Grav-vasene bak diskanten er dempet med filt på veggene, akusitilux og tettere med memoryskum i bunn (Tempur). Ved impedansemålingen gikk alt greit bortsett fra at diskantene som ikke gav respons. Jævla rart, helv... En kaffe satte analysatoren igang. Hadde glemt at jeg hadde kutta ledningen for kommende kondis..
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.024
    Antall liker
    4.382
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Takk for det "hr H-melk". Skal si fra når de blir presentable for øret. Spiller du stadig på Krum-kastene?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.389
    Sted
    Østfold
    Heftig! Veldig kul og enkel design!

    Må jeg ta en kalibreringstur snart da?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.024
    Antall liker
    4.382
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Heftig! Veldig kul og enkel design!

    Må jeg ta en kalibreringstur snart da?
    Takk for det Snickers.
    Basskonstruksjonen din (og nabolaget) skal få kjørt seg når fruen er på kveldsvakt :)
    Litt sær-egen impedansekurve på de bassene, men tuningen viste nøyaktig 18 hz.
    Tar gjerne mot besøk, skal gi hint når div forsterkere er på plass.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Spennende kreasjoner, de bassene var passe store, hører vel når de driver på tenker jeg. :)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.024
    Antall liker
    4.382
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat passe til haptisk / taktil formidling :)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.024
    Antall liker
    4.382
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Diskanten er Aurum Cantus AST2560, kjøpt på børsen her fra en garantisak for JAS-høyttalere.
    Gedigen tykk og rund frontplate i sort alu som dessverre var større en Vifa'ene. Bak fasaden er Cantusen en liten "Kvikk-lunch".
    Opprinnelig skulle søylen være i bjerk og en (B)berømt storhet her inne lagde nye frontplater i Bbjerk..
    Prosjektet økte i volum og dermed ble det sort /hvitt for å gli inn i stua (trur eg).
    Modden er anbefalt av noen diy-ere "over there" og jeg tok sjansen: Såle-tykk filt bak ble tatt av og erstattet med dempet bakkammer. Frontplate slanket og limt til AMT (eller AST) med 1mm viskoelastisk folie. Med modden skal diskantene være minst på høyde med Raal ifølge de u-uhildede...
    Vifaene passet perfekt inn i nedsenkede spor som Trestokken hadde frest ut. De gikk på plass med et lett knepp oppå viskofolien. Treskruene er sorte unbraco fra e-bukta. Noe flikk gjenstår, og en forsterker måtte på service, altså ikke noe godlyd ennå. Har spilt med litt eq-et på Vifa/fulltone. De moddede Vifa lover bra i hvertfall.
    AST2560.JPG

    20190512_102408.jpg

    20190512_102445.jpg

    20190602_210229.jpg

    20190602_210322.jpg
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.024
    Antall liker
    4.382
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Når porr tar overhånd er det greit å ha litt kjøling i bakhånd som pausefisk:
    Vifta i bassforsterkeren (NX 6000) bråker like mye som en eksostrimmet 240 på Shellstasjonen Gjøvik.
    Opprinnelig vifte går på 4000 rpm, 78 m3/h, 64Pa og 40 dbA. (Nå var jeg snill med 240'n ?).
    Nye vifte er NF-A8 FLX som ved 1. reduksjonsadapter (LNA /low noise adapter) yter 41,4 m3/h, 14 Pa, 12,9 dBA ved 1650 rpm.
    Denne viften har alle fine detaljer på plass for lavt støynivå som oppheng etc.
    Forsterkerkabinettet er litt over 7 liter, så luftutskiftingen er uansett bra.
    Som kuriositet kan nevnes at et soverom skal ventileres med min.26 m3/h pr sengeplass, uten at TEK'n sier noe om aktiviteter, intensitet og varighet. (Google: "bFan" om behov)
    Reduksjonleddet er kun en motstand. Lydnivået følger ca 50 x log av hastighetsendringen på vifta, så det går fint an å dirigere originalvifta med motstander om en ikke vil bytte ut hele stasen. Forsterkerne er beregnet for PA, (ala disko i Agia Napa, 18 timer på full guffe i +40?) mulig det hadde gått greit uten vifte også? (Foto er fra prøveoppstilling, viftene er snudd ved montasjen).
    For deg som ikke er sikker på 3-pins vifte mot 2-pins kontakt: Kun rød og svart ledning på ny vifte benyttes.
    20190608_113806.jpg
     
    Sist redigert:

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Hvordan er du fornøyd med forsterkeren generelt? Leverer den godt med krefter?

    -Glenn
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Skal igang med viftebytte på min NX3000D snart også, fin "guide" det her :)
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om dette er rett tråd. Men jeg prøver.
    Forsøker å komme i kontakt med W.Sand, men kan ikke sende P.M.
    Kan du kontakte meg W.Sand?

    -Dyret
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.024
    Antall liker
    4.382
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan er du fornøyd med forsterkeren generelt? Leverer den godt med krefter?

    -Glenn
    Hei,
    Da kan jeg endelig svare etter å ha fått rusa igang MiniDSP og DiracLive etter et data-hack. Den leverer godt med krefter. Inselwind var på besøk igår og vi satt i motvind mens koppene hoppet i skapet. Lampene for klipping virket og viftene fungerer. Mulig jeg må fore på en NX6000 til. Samtidig virker det overflødig å ha brokoblet Anaview AMS1000 til 3". Videre er ikke ICE 125 ASX-II helt ideell for 4 ohm diskant.
    Anlegget er pr. dato kun grovjustert, skal klone noen targets og eksperimentere videre.
    Litt frustrerende idet en target funker knallbra helt til noen andre innspillinger sier det motsatte.
    Benytter både Tidal Master og Spotify premium via Atoll streamer.
    På tvers: Foreløpig synes jeg Spotify låter best. Tidal kan være litt kald.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.024
    Antall liker
    4.382
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Nå har anlegget fått massert huset en stund og det er på tide å samle trådene:
    Jeg var ikke fornøyd med opphenget til disse.
    Under den store garasje-oppryddingen i påsken hørte jeg hulk fra en hylle. Det var ei enslig gardinskinne som følte seg misforstått.
    Barmhjertig som jeg er sa jeg: "Du, kjære bortkomne lam av ei gardinsskinne, din bønn er hørt ! Nå skal du i mitt lydrike få realisere deg selv!"
    Så, med drill, sag og spraylakk, here we go:

    gardinskinne.jpg

    gardinskinne 2.jpg


    Ellers kan jeg konstatere at subbene greit spiller 10hz til ampene klipper, ingen pustelyd i portene.
    Vil skjære av bassen lengre opp så slipper vi effekter av "bølgeskvulpene". Dyp bass i dårlig akustisk miljø kan være plagsomt.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.024
    Antall liker
    4.382
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Den skamløse kritiske og fordums unge Hr "Makro" meldte at det var med industrell stygghet og uanstendighet at gardinskinnen var åpen i begge ender. Frem med plastbrikke, lakk og q- tips:
    20200510_184528.jpg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.024
    Antall liker
    4.382
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Etter et tårevått farvel til 21" jordskjelvgeneratorene er det på tide å bygge nye basstårn.
    En fordel med basstårn med relativt små drivere mot linjekilder er bl.a bedre integrasjon av overtoner i bølgefront.
    Dvs mer realisme i mellombass. Tårnet er både sub- og basstårn og skal kunne deles opp mot 200 hz, men det blir nok delt lavere i praksis.
    Tårnene bygges etter basics i læreboka på enkleste måte:
    Robuste, gode 10 " elementer (6 stk pr. side) som passer til det lukkede volumet du vil at designet skal matche, Qts ca 0,6. Tunes ut med med DSP. Hvert element får eget kammer for stivere konstruksjon, like arbeidsbetingelser (trykknoder) og mindre "hulromsklang" enn i en lang åpen ape/sjiraff-kiste.
    Det logiske i ethvert husbygg er å starte med fundamentet.
    Da over/undertegnede er en kjetter i hifi-øyemed, går turen først til Jula ( Art. nr: 416083 og Art. nr: 319060 og Biltema (Art.nr. 14-472 og 6mm2 kabler)
    Hvert tårn vil veie ca 101 kg og det passer perfekt til vibrasjonsdemperne samtidig som det matcher mine "IDS-24+T"
    Sålen i grunnmuren er i 20mm aluminium, vannskjært hos Kapp Aluminium.....på Kapp (Alufish, helidecks etc)
    Tårnet vil bygge 345 x 345 x 2200mm eks fundament. Snekker er unge hr Inselwind von der Kolbu.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    OK da! Men selve bassdriveren, da, mr snekker unge hr Inselwind von der Kolbu.
    - Skal De selv bygge den av pottitt chips poser fra Hoff eller erve Dem et kjøpeprodukt-drivere fra en eller annen produsent?
    - Og hvorfor 10-tommer, da? Fordi Deres egen dingz er en 10-tommer og dermed fremstår som et lett tilgjengelig måleverktøy?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Dette blir spennende, kanskje jeg får noen tips her før jeg skal igang. :)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.024
    Antall liker
    4.382
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    OK da! Men selve bassdriveren, da, mr snekker unge hr Inselwind von der Kolbu.
    - Skal De selv bygge den av pottitt chips poser fra Hoff eller erve Dem et kjøpeprodukt-drivere fra en eller annen produsent?
    - Og hvorfor 10-tommer, da? Fordi Deres egen dingz er en 10-tommer og dermed fremstår som et lett tilgjengelig måleverktøy?
    Musikk-bjønn:
    Tror ikke snekkeren har målt "der dingz", kanskje du melder deg ;-)

    Bass: Jo her kunne jeg ha kjørt safe med f.eks SB Acoustics, Visaton, Sc.Speak Discovery eller Seas, men da det skal bygges for egen lærdom & risiko så:

    Tager vi frem en sjelden fugl fra strikketøiet..
    Skjelmske basskurv, tal til mig
    Uden Skulen, uden Svig!
    Aabent Hjerte, aabent Øre!
    Jeg vil spørge, kan sangen forføre?
    Uden Skulen, uden Svig,
    Skjelmske basskurv, syng til mig!


    I mellomtiden: Nyt Hoffs og Pokal-pils
    For deg som frekventerer strikketoget til Røros: Den var ikke tilgjengelig med Marius mønster for øyeblikket.

    karbonader.jpg Gundatone T10.JPG
     
    Sist redigert:

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Musikk-bjønn:
    Tror ikke snekkeren har målt "der dingz", kanskje du melder deg ;-)

    Bass: Jo her kunne jeg ha kjørt safe med f.eks SB Acoustics, Visaton, Sc.Speak Discovery eller Seas, men da det skal bygges for egen lærdom & risiko så:

    Tager vi frem en sjelden fugl fra strikketøiet..
    Skjelmske basskurv, tal til mig
    Uden Skulen, uden Svig!
    Aabent Hjerte, aabent Øre!
    Jeg vil spørge, kan sangen førføre!
    Uden Skulen, uden Svig,
    Skjelmske basskurv, syng til mig!


    I mellomtiden: Nyt Hoffs og Pokal-pils
    Vis vedlegget 707830 Vis vedlegget 707836
    Spennende! STX W.27.500.8.FCX? ;)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.024
    Antall liker
    4.382
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Stemmer, husker vi pilset om den etter boblebadet vårt for 3 år siden. Måtte gi den en sjanse.
    Ja, det var på den tiden man kunne gå ut og være litt sosial. Blir spennende å følge.
    Etter det aller tyngste arbeidet for en kontorist ( skru fast føttene, på fotplaten altså) , var det godt med en brus. Senere blir det svartarbeid med svart manifoldlakk på lakkskoene. "Dette er selvfølgelig en bløff da fotplaten bare er en liten model ?" - tenker du...
    20210323_205104.jpg 20210323_205149.jpg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.024
    Antall liker
    4.382
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 707919
    Hemmelig innmat😉, så her ligger de ferdig limt
    Offal food, faktisk itte så gæli, har smakt bl.a rå tarmtotter og lever. Jeg kan røpe at det ikke er "Haggis inside" her.
    Må finne på et kulere navn. Det er jo hifipolitisk korrekt og kompenserer for rimelige råvarer.
    Hva med f.eks.: FatMom, Goat-ham, Subbus-6, eller bare "I'M tårn- Fried" (IMF).
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.389
    Sted
    Østfold
    Etter det aller tyngste arbeidet for en kontorist ( skru fast føttene, på fotplaten altså) , var det godt med en brus. Senere blir det svartarbeid med svart manifoldlakk på lakkskoene. "Dette er selvfølgelig en bløff da fotplaten bare er en liten model ?" - tenker du...
    Vis vedlegget 707913 Vis vedlegget 707914
    Se der ja! 0,33 eller 0,25-liters colaboks?

    Du skrev 10" basser, du mente 10mm basser kanskje? Bare legger merke til at de basene der var bittesmå 🙃
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn