Linjekilde (IDS_25 insp.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Joa, det kunne jeg selvsagt, men om man skal lage noe som lar seg bygge i praksis må man nesten måle både impedansen og frekvensresponsen til minst én slik driver montert i det kabinettet den skal stå i. Et filter basert på en flat 4 ohms impedans vil jo uansett ikke fungere i praksis.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo klart, bare nysgjerrig på utgangspunktet. Skal (etterhvert) forsøke måle en parametre & respons for modifisert driver i et dummy-kammer med og uten cardioide.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.796
    Torget vurderinger
    23
    Bra tips!
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Handle with scare. (Trøste og bære). 21" woofer, 29,5 kg, med 13" magnet ( amerikansk macho hifi- beskrivelse). Skulle hatt talje i verkstedet.
    20180826_150807.jpg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Subwoofer-element er det samme som satt i Midgard Centaurion-subbene som fikk bøttelampene til å løsne fra taket på Triaden.
    Litt data for subben (Snickers' utredning):
    Beregningene tilsier for en single 21" subwoofer:
    Ca 125dB på 1 stk subwoofer (opp til ca 128dB) ved de fleste frekvenser.
    Ca 16-200Hz med "inverted room response", altså at responsen er omtrent invers av romresponsen i et normalt rom.

    Til denne vil jeg benytte MiniDSP 4 x 10 HD (andel) Dirac Live og 3 kW/kanal klasse D (Behringer NX6000).
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.796
    Torget vurderinger
    23
    Handle with scare. (Trøste og bære). 21" woofer, 29,5 kg, med 13" magnet ( amerikansk macho hifi- beskrivelse). Skulle hatt talje i verkstedet.
    Har du ikke det? Uten taljer er det håpløst :D:D

    20 vs 80  2.jpg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    En røti kontorist skal en tur på Jula snart mistenker jeg :) Kanskje ei sekketralle også...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Subwoofer-element er det samme som satt i Midgard Centaurion-subbene som fikk bøttelampene til å løsne fra taket på Triaden.
    Litt data for subben (Snickers' utredning):
    Beregningene tilsier for en single 21" subwoofer:
    Ca 125dB på 1 stk subwoofer (opp til ca 128dB) ved de fleste frekvenser.
    Ca 16-200Hz med "inverted room response", altså at responsen er omtrent invers av romresponsen i et normalt rom.

    Til denne vil jeg benytte MiniDSP 4 x 10 HD (andel) Dirac Live og 3 kW/kanal klasse D (Behringer NX6000).
    Kult med store elementer:) Hvor stort portareal har du til hvert element?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ca 160 cm2. Skulle gjerne vært noe større, men konstruksjonen er tilpasset tiltenkt plass. Portene er avrundet i innløp og utløp.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Ca 160 cm2. Skulle gjerne vært noe større, men konstruksjonen er tilpasset tiltenkt plass. Portene er avrundet i innløp og utløp.
    Blir 5% det, ja det høres litt lite ut. Har bygd noen subber som har horn, rør, kanal-munning på ca halvparten av membranareal.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Ca 160 cm2. Skulle gjerne vært noe større, men konstruksjonen er tilpasset tiltenkt plass. Portene er avrundet i innløp og utløp.
    Blir 5% det, ja det høres litt lite ut. Har bygd noen subber som har horn, rør, kanal-munning på ca halvparten av membranareal.
    Prøve å få hastighet i port på under 10 m/s ved xmax så slipper man unna mye kompresjon i porten ja :)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Sd er oppgitt til 1698 cm2. Da blir det vel nærmere 10%. ( pr element). Xmax er relativ lav, 12mm. Med avrundet port skulle turbulens være under kontroll ved ganske friskt nivå, men i en ideell verden... Kassa er rimelig smal og grunn ( 57 × 30 x240cm) så større portdia vil by på et litt annet design.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    En variant av "delay beam forming":

    Aline.JPG
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Sd er oppgitt til 1698 cm2. Da blir det vel nærmere 10%. ( pr element). Xmax er relativ lav, 12mm. Med avrundet port skulle turbulens være under kontroll ved ganske friskt nivå, men i en ideell verden... Kassa er rimelig smal og grunn ( 57 × 30 x240cm) så større portdia vil by på et litt annet design.
    Selvfølgelig, bare jeg som er litt svimmel. Da går det nok bra:)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Cardioide: Keyser / Dutch & Dutch har havnet på ca 75% av Sd (cardioide til ca 100 hz), mens finnene (Kimmo Saunisto) som har holdt på litt lengre ligger på 180-200% av SD. Dvs ingen "fasit" på hva som er vettugt utgangspunkt. Førstnevnte startet med ei kasse som ser ut som et øvelsesobjekt fra forsvaret. Senere havnet han på moderat perforering nær elementet etter crowdfundingbasert utvikling. Noen innspill ? Gruble... teste...
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Snickers:
    Spole-delay er vel noe ala det Quad presenterte i ELS-63?
    Dette innfører vel noe av det samme vi vil unngå: Delay i fløyene av linjen, et delay som allerede er der. Jeg er redd dette vil forsterke "sjarmen" i rette linjekilder, nemlig en dråpe svelling av lyden (lengre decay), det motsatt av "solidfying". (Hjelp meg med norsk ord...) Lyd ala drive-in kino mot Ipad ? Ka du tru ?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Snickers:
    Spole-delay er vel noe ala det Quad presenterte i ELS-63?
    Dette innfører vel noe av det samme vi vil unngå: Delay i fløyene av linjen, et delay som allerede er der. Jeg er redd dette vil forsterke "sjarmen" i rette linjekilder, nemlig en dråpe svelling av lyden (lengre decay), det motsatt av "solidfying". (Hjelp meg med norsk ord...) Lyd ala drive-in kino mot Ipad ? Ka du tru ?
    Ja, det blir på mange måter samme prinsippet som ESL63 ja.

    Jeg har tenkt på det samme, det er jo litt som at man betrakter en lydkilde som flere lydkilder på ulik avstand. Imidlertid er jo dette frekvensavhengig, og disse spolene gjør jo ikke bare en viss forsinkelse, men også en viss filtreringseffekt. Vi vet jo for eksempel at et 1. ordens filter på -3dB har 45 grader fasedreining. Med andre ord, når vi kommer så høyt i frekvens at dette begynner å få signifikans begynner vi også å få betydelig demping.

    Imidlertid synes jeg ikke dette er helt "utdebattert", har du forsøkt å søke etter impulsrespons på CBT? Dette kommer jo ikke frem på verken FR, CSD eller HD-målinger. Man må nok kikke direkte på impulsresponsen til høyttaleren. Det interessante spørsmålet må jo være om dette fenomenet er mer eller mindre signifikant sammenliknet med energien som lagres i membranene som ligger lengst frem i tid.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ja dette er spennende farvann, godt utaskjærs. Velger å safe denne konstruksjonen mht gjeldende fremdrift og heller legge opp til FOU i kommende prosjekter.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm. I dette prosjektet velger jeg å sløyfe power tapering. Jeg snur altså 180 grader, også kalt ku- vending på maritimt vis. But thats a good vending i verdens vanskeligste stue. ( og en mail-leksjon med Griffin i bakteppet).
     
    Sist redigert:

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Nå må du snart oppdatere her Mr. Sand.:rolleyes:
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hæ ? Åja....
    Har kuttet en betydelig bunke med filtmatter og klargjort kabler og frontbaffels tråd-plater. Basskassene er malt og ny forsterker er i hus. Når det gjelder søylene har CNC-maskinen hatt et nervøst sammenbrudd (data), men er nå i fin form igjen. Kjøring av baffler etc tidligst neste uke. Ellers er vi igang med (minst) et par andre prosjekter (CBT og Quad ESL-63 refurbish). Bilder kommer når det oppstår noe som tåler dagens lys.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Det er greit å la det stoppe så lenge man evner å starte det igjen. Ellers er det jo ikke ukjent at platebransjen kan være utfordrende. Forøvrig greit å vite at du har valgt deg en diskret kone så du kan ha slike subwoofere. Har du fått "fyr" på de?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok flere som sliter med platekontrakt ja.
    Oppfyring av subber vil skje sammen med søylene hvis jeg ikke er for distre da.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Moelv gipsestue er travel etter vinterferien...
    Bruker en latex-lim til å lime 6mm gipshyllene med. Knoke-testen lover bra.
    Benytter fastspente avstand-stykker mellom lang-sideplatene for å hindre at kabinettet buler ut under liming av kileformede hyller.

    hylle.jpg
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Assosiasjoner til gartnerfaget dukker opp. Visstnok svært lønnsomt iflg CNN...
    20190306_181223.jpg
     
    Sist redigert:

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Moelv gipsestue er travel etter vinterferien...
    Bruker en latex-lim til å lime 6mm gipshyllene med. Knoke-testen lover bra.
    Benytter fastspente avstand-stykker mellom lang-sideplatene for å hindre at kabinettet buler ut under liming av kileformede hyller.

    Vis vedlegget 532516
    Gips ja. Har ikke sett det brukt i høyttalere før, men det virker som en god idé! Spennende dette!
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Gips demper godt og har lite energilagring. Har benyttet gips som foring i kabinetter tidligere. Svært effektivt.
    Ideen kom fra tabeller (lyddemping) og en dansk konstruksjon på tidlig 80-tall i magasinet "Ny Elektronik" (Eller var det HiFi og Elektronik?) ". Konstruksjonen het "Gipsella" og var utført i dobbel 12mm gips med hjemmelaget viskoelastisk lim imellom. Konstruktøren het Peter Rahbæk om jeg husker rett. En produktiv DIY'er med mange artikler og tech-tips. Hvis noen har bladet med artikkelen vil jeg gjerne motta en kopi. Gipsen jeg bruker nå er "rehab"-gipsplate. Robust og enkel å jobbe med.
    Akkurat nå mekker jeg på diskantene. Funderer også på om jeg skal ha switchbare (bypass) spoler for å begrense HF på fløyene. En tanke som fløy, kanskje forbi...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Brukte gips innvendig i noen subber for leeennnge siden, og ja det funker veldig bra;)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.249
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Gipsen som foring er ganske interessant. Den har andre resonanser enn feks mdf, så det vil bidra til å dempe ganske fint hvis det limes med elastisk lim.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Jeg brukte tec7 men det finnes mer fleksibelt lim. Foret 30 mm MDF innvendig med 13 mm gips og det reduserte klangen enormt når knoketeste ble utført. Hvor viktig det var på subber er jeg usikker på men i mellomtonekamre tror jeg det er en veldig bra metode.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn