Linjekilde (IDS_25 insp.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ja, beklager skrivefeilen. Ingen slark i nedgraderingen.
    Nu i disse trange tider, bruk papirets begge sider.
    Tenk så også på din venn,
    rull papiret på igjen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.379
    Sted
    Østfold
    Man burde egentlig dra fra hverandre de to lagene, og bruke innsiden, også legge de sammen igjen før man ruller dem tilbake på rullen for andre gangs bruk. Ellers vil lagene bare klebe seg sammen.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Man burde egentlig dra fra hverandre de to lagene, og bruke innsiden, også legge de sammen igjen før man ruller dem tilbake på rullen for andre gangs bruk. Ellers vil lagene bare klebe seg sammen.
    En danske gjorde nettop det: Dro lagene fra hverandre og benyttet det tynne papiret som bæring for alu-banene i en lang bånddiskant, no shit.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    En danske gjorde nettop det: Dro lagene fra hverandre og benyttet det tynne papiret som bæring for alu-banene i en lang bånddiskant, no shit.
    Man skal ikke le av dansker som lager til hi-fi produkter selv. Fortsatt bombesikker på at den beste mellomtone/diskant jeg noen gang har hørt var hjemme hos en dansk snekker på Bornholm (for snart 25 år siden) - et ca. 1 meter høyt hjemmelaget bånd parret med Vifa's utgåtte "gull-6.5-tommer" i bassen. Det spilte bare aldeles magisk - lettflytende og åpen lydgjengivelse! Til ære for meg spilte han Kari Bremnes - aldri hørt en artist "stående så rett foran meg" ved å lytte til noe stereoanlegg... Høyttalerne hadde kostet han visst kun noen få danske hundrelapper...
    Merkelig at ikke flere eksprimenterer med slike bånd - hint hint Mr. Speaker-Builder W.Sand :cool:
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Man skal ikke le av dansker som lager til hi-fi produkter selv. Fortsatt bombesikker på at den beste mellomtone/diskant jeg noen gang har hørt var hjemme hos en dansk snekker på Bornholm (for snart 25 år siden) - et ca. 1 meter høyt hjemmelaget bånd parret med Vifa's utgåtte "gull-6.5-tommer" i bassen. Det spilte bare aldeles magisk - lettflytende og åpen lydgjengivelse! Til ære for meg spilte han Kari Bremnes - aldri hørt en artist "stående så rett foran meg" ved å lytte til noe stereoanlegg... Høyttalerne hadde kostet han visst kun noen få danske hundrelapper...
    Merkelig at ikke flere eksprimenterer med slike bånd - hint hint Mr. Speaker-Builder W.Sand :cool:
    Joda, har laget flere sånne, både lange og korte og hele paneler. Det startet på 80-tallet med kopi av "La Folia" , en dansk konstruksjon i fordums magasin "High Fidelity".
    Do-papir, kondensatorpapir, Micropore-plaster, frokostfolie, vindusfolie, karbonfiber-strimler, ledende lakk etc. mye har vært prøvd.
    Ikke noe magisk ved dette, men det kreves tålmodighet og kjæling med detaljer, så blir lyden fin-fin (unntatt i bassen).
    For de som vil bygge sin egen diskant eller magnestat anbefales varmt Youtube-kanalen til Joppe Peelen. På diyaudio heter han "WrineX".
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.379
    Sted
    Østfold
    Haha

    De er gjerne alltid splittet, men det har en effekt allikevel. Qms ville trolig vært dobbelt så høy med en bobbin i ikkeledende materiale. Men dette var jo noe selv de med høyest ambisjoner slo seg fullstendig til ro med for bare få år siden.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Den har 3 kortslutningsringer og faradaykopp til å dempe uhumsken. Videre avtar hvirvelstrøm med fallende frekvens og kjøling er fremdeles viktig. I sum skulle dette duge bra i et subasstårn til 200hz. Vi får se.
    Det stusselige med 6 mm2 kabler er skjøting og lodding. Her skal det ikke være et gram loddetinn. C- krymp er dyrt og klumpete, så jeg kappet hylser av kobber bremserør og avgradet de. Duger ikke som midtsidebilder i kulørt magasin, men klyper bra.
    20210325_200251.jpg
     

    Vedlegg

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ser fine ut. Blir de sidemontert? Hvordan skal de deles?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Blir montert i et tårn ala dine. Kassesnittet er kvadratisk så det er greit å vri vinkel etter behag. Deling: Forsøker 180hz til å begynne med.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Kvadratisk. Smart. Nå er ikke tårna mine i live lenger, men jeg fikk aldri noe bra ut av de med så høy delefrekvens. Hvorfor vet jeg ikke. Vi snakket vel om dette i badet også så vidt jeg kan huske. :)

    Uansett, ser ut som jeg bør besøke deg snart. Ville vært artig å høre dette når det blir ferdig.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det er mulig at høyere deling ikke er gunstig når hovedhøyttalere er plassert er mye lavere enn subwoofer. De høye (over)toner dras for langt ut av senter på lydbildet slik at ""faseforløpet" blir skjevt om du er med på tankegangen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Mens jeg, en stakkars trell, på urettferdig vis sliter med det aller tyngste arbeidet ( splitte kabel og skru på ben), har Inselwind på 2 timer inkl kaffepause kantfrest, laget 12 høl, pusset og grunnet.

    20210327_143248.jpg
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Elementene er godt luftet. Både under spider og stort hull gjennom polstykke og bunnplate.
    Så får vi se om de makter å sette naboens kloakk i revers slik mine forrige subber utmerket seg med.
    Ingen hemmelig innmat:
    Kun frostrøyk fra Toten og random avstivere .
    Pakning er 2mm parkettunderlag (komprimeres til ca 1mm).
    Svarte unbrako og skiver fra Ali
    3-stjerners gulvmaling fra OBS-bygg.

    Øyvind har frest ultrapresise hull, akkurat plass til malingen.

    Nå er det tuning på gang.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.688
    Torget vurderinger
    10
    Hei

    Håper det er greit med noen IDS25 spørsmål her :)

    Har du noen betraktninger rundt det å droppe diskant?

    Og å kjøre 5x5 kobling?

    Lukket kasse?

    Hvor mange separate kamre?

    Uten sub?

    Og hvilke 3 til 3,5 tommere er egnet?



    E92CD250-9FFB-48EA-AE41-F6EE8F55FD5E.jpeg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    ? Har du noen betraktninger rundt det å droppe diskant?
    - Du kan droppe diskant om valgte 3" spiller ut hele registeret.
    Det finnes som kjent ingen high end 3" diskant, så jeg anbefaler diskant: AMT, eller metalldome (Be) med WG, eller en f.eks Faital FD 371

    ? Og å kjøre 5x5 kobling?
    - Ville ha bygget power-tapering om jeg skulle bygget ny (eller parabolsk)

    ? Lukket kasse?
    - Selvfølgelig

    ? Hvor mange separate kamre?
    - Ett progressivt dempet asymmetrisk kammer pr element.

    ? Uten sub?
    - Med subtårn inkl. Dirac

    ? Og hvilke 3 til 3,5 tommere er egnet?
    - Her er det mange ! De beste du har råd til. Du må uansett ha DSP.

    Gjør du ikke som jeg sier, er du dømt til evig ulyd ;)
    Gidder du ikke, kan du jo kjøpe systemet mitt.
    20220302_200053.jpg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.688
    Torget vurderinger
    10
    @ Sluket ❤

    Jeg pleier å si at jeg er ikke ekspert på noen ting, men at jeg kan litt om alt nettopp fordi jeg er nysgjerrig og er et råskinn på i stille spørsmål uten frykt for å fremstå som dum 😎
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.688
    Torget vurderinger
    10
    Fikk et tips av Audiogear:

     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hvilke bånd/amt-diskanter kunne passe i en slik sammenheng? Må vel spille bra fra minst 2500hz?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.688
    Torget vurderinger
    10
    Prøvde jo uten diskant jeg også.
    Men kom fort til det att det var umulig å unngå.
    Blir det ikke et rotete spredningsmønster da? Det er nettopp homogeniteten jeg etterstreber.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Blir det ikke et rotete spredningsmønster da? Det er nettopp homogeniteten jeg etterstreber.
    Kan ikke akkurat si att jeg har merket annet en store fordeler med diskant.
    Diskanten står jo like nær linjene som om den hadde stått inne i kassa til linjen.
    Ved nøye tenking så er den vel enda tettere på.
    Som @inselwind sier, bare å gjøre en prøve.
    Ser meg ikke tilbake.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    1 - Har du noen betraktninger rundt det å droppe diskant?
    2 - Og å kjøre 5x5 kobling?
    3 - Lukket kasse?
    4 - Hvor mange separate kamre?
    5 - Uten sub?
    6 - Og hvilke 3 til 3,5 tommere er egnet?
    Jeg har bygd 2 par med linjekilder, første sterkt inspirert av IDS-25. Utover det er jeg ikke noen hardcore audiofil med spesialiserte preferanser, liker jeg det så liker jeg det :) Likte v1 svært godt og ble derfor motivert til å se (høre) hva jeg kunne få til med en v2 og angrer ikke på hverken v1 eller v2.

    1 - Begge mine systemer er uten diskant, og har ikke savnet det særlig heller. Men siden jeg ikke har hørt tilsvarende system med diskant vet jeg ikke hva jeg går glipp av ;)
    2 - Kjør den Parallell/Serie-kombinasjonen du ønsker, gitt den passer forsterker. Mitt v1 bruke 20 elementer (5P4S) per side mens for v2 så kjører jeg 24 per side (delt i 2 grupper á 4P3S da jeg bruker 2 effekttrinn pr høyttaler)
    3 - Lukket, v1 et stort felles kammer og v2 har individuelle lukkede kammer (1kammer pr element)
    4 - Jeg gikk for individuelle kammer for v2 primært for å eliminere mest mulig at potensielle kasseresonanser (best mulig kabinett)
    5 - Ingen sub, men mye vil ha mer og subtårn ligger der i fremtiden (kanskje også diskant for å tilfredstille nysgjerrigheten)
    6 - Jeg bruker Vifa TC09 pga prisen/ytelse/referanser. Det finnes klart bedre kandidater men ikke til samme pris, og når man skal ha 40-50stk utgjør dette en del.

    Benytter miniDSP2x4HD som DSP.
    Det ligger link til byggetrådene mine i signaturen min under.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.688
    Torget vurderinger
    10
    Diskant eller ikke diskant ? Geir Fredriksen bruker diskant i sine konstruksjoner men med høy delefrekvens . Hva mener dere er årsaken til dette ?
    10000 Hz deling kan jo være en idee? Eller ambient diskant bak? Eller en enorm linje med minidomer foran?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Jeg har sett andre DIY-bygg på nett der ambient diskant er brukt, og tilsynelatende med gode resultater. Også bakovervendt.
    Hvis jeg ikke husker feil så har @Kalle Klovn også forsøkt noe lignede selv.

    Et at linjekildens fordeler er jo mangel på delefilter over et stort frekvensspenn. Dvs at man unngår en del problematikk knyttet til dette.
    (Samme prinsipp som gir 40% mindre romrefleksjoner å håndtere fra en linjekilde som dekker mer enn 75% gulv/takhøyde, da gulv/tak "speiler" en virtuell forlengelse av linjen, såkalt infinite line source.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Årsaken tror jeg er ganske enkel :=)
    Dette er ikke et argument mtp diskant eller ei :D :

    Jeg er ikke i tvil om at diskant gir reelle bidrag og Geir Fredriksen har sikkert ikke ønsket å gå for noen kompromiss heller mtp gjengivelse for sine kreasjoner- men han er nok sikkert styrt av markedskreftene han også, hvor vellykket ville hans prosjekter være salgsmessig uten diskant tro :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.688
    Torget vurderinger
    10
    Finnes det målbar og lyttbar dokumentasjon på at uten diskant er ryddigere?

    Man får jo en eller annen effekt i distansen hvor diskanten erstatter er fulltone.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    1 - Begge mine systemer er uten diskant, og har ikke savnet det særlig heller. Men siden jeg ikke har hørt tilsvarende system med diskant vet jeg ikke hva jeg går glipp av ;)
    Jeg tror bestemt du vil oppleve at tilkoblet diskant omtrent som at du fjerner et ullpledd foran ditt eksisterende oppsett, som du ikke visste du hadde - "dessverre" gir diskant luftighet i toppen som ikke er til å unngår når man først har hørt det.

    Jeg innrømmer det samme for bakovervendte diskanter - men - kan aldri fastslå overfor meg selv at et låter bedre eller mer riktig på denne måten.

    Jeg tror jeg mener det spiller bedre med også bakovervendt diskant, litt luftigere, og dersom jeg skal støtte dette teknisk sett overfor meg selv så er det med utgangspunkt i at frekvensene som her gjengis ikke like godt som lavere frekvenser sprer seg rundt og igjen gir refleksjoner fra omkringliggende flater.

    Her møter jeg meg selv i døra, på den måten at jeg ønsker mest mulig direkte lyd fra høyttalerne - men - hører man en god høyttaler utendørs fritt for disse negative refleksjonene, ja, så høres det plutselig ut som "her mangler det jo noe."
    Jeg tenker noen ganger; vil jeg like å høre en cello bedre i friluft enn et rom med vegger og tak?
    Eller er man så vant til negative refleksjoner at "hjernen melder feil" når man hører det uten disse?

    Ikke lett å bli klok på om man liker det mest riktige eller det som gir mest fot - merkes jo når man lytter til en god "negativt-forvrengende" rørforsterker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn