Line source Satori TX «Moelva»

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    8.351
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Var jo Aceton/Thiel sine jeg hadde i de jeg hadde før i mellomtone og diskant. Mundorf AMT 29 mener jeg er i en helt annen liga.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    8.351
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men nå får vi holde oss til tråden så snekkeren og den lovløse får jobbet😄
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har hatt Be Satori diskantene som skal brukes i denne tråden, og kan bekrefte at de er "godkjent".
    Jeg har ikke hørt dem i waveguide...men The Shy hadde vel det på sine før han gikk over til BlieSma Be, og kan sikkert også bekrefte at de er særdeles gode domer.

    For egen del har jeg lagt min elsk på Be compdrivere som kan brukes helt ned til mellomtone området i større hønnguider. Synes det gjør det mye enklere få til kompromissløs gjengivelse for uvitende amatør gubber som eks. meg. Dog kreves det en supertweeter over som spiller en oktav over øvre høre terskel...men det har eg også.

    ;)

    Skal disse selges etter ferdigstillelse?
    To meter høyde matcher min kjeller med 205 cm takhøyde
    ... ved siden av mine to meter høy basstårn med Willys gamle 21"

    🥴
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Jeg har hatt Be Satori diskantene som skal brukes i denne tråden, og kan bekrefte at de er "godkjent".
    Jeg har ikke hørt dem i waveguide...men The Shy hadde vel det på sine før han gikk over til BlieSma Be, og kan sikkert også bekrefte at de er særdeles gode domer.

    For egen del har jeg lagt min elsk på Be compdrivere som kan brukes helt ned til mellomtone området i større hønnguider. Synes det gjør det mye enklere få til kompromissløs gjengivelse for uvitende amatør gubber som eks. meg. Dog kreves det en supertweeter over som spiller en oktav over øvre høre terskel...men det har eg også.

    ;)

    Skal disse selges etter ferdigstillelse?
    To meter høyde matcher min kjeller med 205 cm takhøyde
    ... ved siden av mine to meter høy basstårn med Willys gamle 21"

    🥴
    Hadde aldri waveguide på Satori diskanten.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mundorf AMT 2340 her, avkledd. Enormt membranareal, lite forvrengning og ikke så verst lite frontareal, om enn større en en 1” dome
    Ulemper? Dipolpeak ved ca 6 kHz og det faller som en stein ved 15 kHz. Snickers synes at det skulle vært en ambiencediskant i tillegg pga superkjapp utklingning. Men da ryker dipolprinsippet i toppoktaven også og det kan man ikke ha noe av
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.213
    Antall liker
    4.835
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Mundorf AMT 2340 her, avkledd. Enormt membranareal, lite forvrengning og ikke så verst lite frontareal, om en større en en 1” dome
    Ulemper? Dipolpeak ved ca 6 kHz og det faller som en stein ved 15 kHz. Snickers synes at det skulle vært en ambiencediskant i tillegg pga superkjapp utklingning. Men da ryker dipolprinsippet i toppoktaven også og det kan man ikke ha noe av
    Hva med 2 stk. pr. høyttaler, "rygg mot rygg"?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Bruker også noe amt saker fra mundorf. Aner ikke hvilke model mayersound har modifisert men den er heldigvis ikke dipolvarianten. I bakkant har jeg en fulltone som tar seg av frekvensene som amt kjører og det fungerer helt ypperlig her.

    34164B15-9981-47C8-AEBD-88E2E9938BB8.jpeg

    EC25CC7B-9F44-4EAB-90F6-DC421453C9EB.jpeg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Det siste av mange utkast:
    Vis vedlegget 817670
    Sexy shit!

    Lagde et lite filtereksempel:

    1652734767002.png


    Frekvensene er basert på kardioidepeaken og dermed ca delefrekvens. For de øverste vil arbeidsområdet strekke seg videre oppover der mellomtonen naturlig begrenser spredningen uavhengig av kardioideeffekten. Verdiene på kondensator og spole må justeres til de faktiske driverne.

    Her er frekvensrespons basert på teoretisk perfekte resistive drivere. Det tar heller ikke hensyn til kardioideeffekten som vil stjele en del output i bunnen.:

    1652734948555.png


    Rett ut av verkstedet uten noen EQ i DSP bør dette faktisk låte ganske bra.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.016
    Antall liker
    4.360
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Dette blir gøy Snickers tusen takk ! Vi legger frem kabler til nedre kammer i konstruksjonen og måler de ferdig koblede driverne ferdig montert. Deretter fastsettes verdi på kondis og spole. CNC-fila er nå sendt til Jonny Bravo.
    Snart overlates resten av tråden til det beste kapittelet; Inselwinds evangelium.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.016
    Antall liker
    4.360
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, en sambygding som er i høy snekkerliga og karatemester. Slo fingertuppene tvers gjennom 12mm sponplate. (Her skal han altså bruke fres).
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    8.351
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Spon er for unger.
    Faan er det ikke en vokse mann da. Får komme seg over på takstein😄
    Nei mobbing er ikke pent.
    Men aner ikke hvordan jeg skal redigere tekst. Får ha meg unnskyldt @inselwind.
    Men kunne jo brukt 30mm bjørkefiner.
    Får sende opp guttevalpen å lære han opp😄😁😅🤣
    Får ikke til å redigere dette jeg. Får heller kjøpe en øl til han hvis han dukker opp i Horten. Men faan ikke sikker etter dette att jeg tør å komme ditt.
    Foresten, gratulerer med dagen idag til dere begge. som lager tråder som er til stor inspirasjon for oss alle.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.966
    Antall liker
    10.671
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Øl i Horten høres aldeles fortreffelig ut🍻🤭..
    I denne konstruksjonen blir det ulike dimensjoner på flere ting, men alt skal lages i vannfast mdf 💪. Flott å bearbeide, bra densitet og stabilt som lite annet.
    Benker er ryddet, stål er nyslipt og fingerkløen har vart i noen uker allerede.. Kan det fikses? - Klart det kan👍🤓
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.577
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kardioidesamarbeidet har vært ca slik:

    Snickers de siste to årene: Du burde lage kardioidesubber!
    Thorbjørn: Hysj!
    Snickers for et drøyt år siden: En kardioidehøyttaler da?
    Thorbjørn: Hmm.

    Jeg har etterhvert hatt den glede av å blitt godt kjent med Snickers, og vi har jevnlig lange og detaljerte diskusjoner knyttet til alt mellom himmel og jord, inkludert høyttalerteknologi. Når man er høyttalerprodusent og kjenner en som Jørn ville man vært rimelig snøblind hvis man ikke diskuterte konseptuelle spørsmål knyttet til høyttalerutvikling, så det gjør vi ofte. Hvis det hadde vært han som utviklet produktene, så hadde ikke det vært noe annet enn et kvalitetsstempel, og dermed ingenting å skjule. Men jeg gjør "dessverre" det meste selv. Dels av økonomiske årsaker, og dels fordi det er den delen jeg liker best, så det ville blitt kjedelig å sette bort det. Hva gjelder eksempelvis Manta har jeg hatt besøk av Snickers én gang siden jeg begynte på prosjektet, da svingte han innom i en times tid kun for å lytte da han hadde veiene forbi.

    Han er med andre ord ikke direkte involvert i utvikling av noen av produktene, og har ikke vært det med tidligere produkter heller. Jeg ble ikke engang kjent med han før etter at de første subbene var lansert. Det er ingen formelle eller økonomiske koblinger mellom hverken han og meg eller han og firmaet.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.016
    Antall liker
    4.360
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Fint at du korrigerer min gale insinuering Sigberg.
    Konseptuelle og uformelle diskusjoner med Snickers, GeirF, Syncro og andre er jo smørklatten i grøten i denne hobbyen, samtidig som den er utviklende... og noen ganger for begge ;) (Det er ikke smertefullt - som tannlegen sa - for en av oss..)
    Vi hadde ikke vært hvor vi er idag uten den åpenheten som f.eks Sigberg og hifi miljøet ellers har utvist.
    Snickers var også frempå med kardiode da jeg for et par år siden bygde min egen linjekilde.
    Det koker nok sikkert frem flere ideer fra den kanten og det gleder vi oss til.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.016
    Antall liker
    4.360
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Linkwitz Orion, Snell Type C og mange andre modeller har en diskant på aktre baffel. Denne diskanten er i motfase og ligger typisk 2 dB under hovediskant. Delefrekvens varierer fra full diskantdekning til 1.ordens overlapp fra 8-10 kHz. Vi vurderer dette på "Moelva". Hva er forumets erfaringer her?
    Den vil uansett få en av/på-bryter og muligens en pot.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt Snell EIII. Likte godt bakoverdiskanten på den.
    Linkwitz’ er for å lage dipol med domediskanter.
    I en bokshøyttaler er jeg usikker på om invers polaritet nødvendigvis er riktig. Tror en polaritetsvender kan være greit. Det blir ganske cirka uansett. Stjernestøv.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Jeg mener at med mange høyttalerprinsipper som man bygger selv får til et bedre dybdeintrykk i mangel på bedre ord med nettopp en bakovervendt diskant. Dersom den ikke er dempet nok så er den gjerne negativ å ha men dempet nok et pluss.
    Selv oppfatter jeg at kvaliteten på den bakovervendte ikke trenger å være allverden heller da den forovervendte er den som har hovedfokus.

    Et potmeter er en god ting på den da det nok er vanskelig å beregne hvordan den blir i rommet, men det kan skyldes mine svakheter for å beregne den inn
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Jeg mailet litt med han Raal fyren i Serbia for en del år siden? Han samarbeidet litt med Linkwitz.

    Han sa at bakoverdiskant på dipol ga en mer naturlig gjengivelse av blant annet trommer/trommestikkenes slag mener jeg å huske :)

    I og med at spredningen nesten alltid er for smal nederst så er det vel «jo mer jo bedre» øverst?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Linkwitz Orion, Snell Type C og mange andre modeller har en diskant på aktre baffel. Denne diskanten er i motfase og ligger typisk 2 dB under hovediskant. Delefrekvens varierer fra full diskantdekning til 1.ordens overlapp fra 8-10 kHz. Vi vurderer dette på "Moelva". Hva er forumets erfaringer her?
    Den vil uansett få en av/på-bryter og muligens en pot.
    Jeg har to stk 1’’ titan-domer som peker skrått oppover bak mine LineArrays2. I front har jeg Aurum Cantus bånd diskant. Jeg kan ikke fatte og begripe at det betyr noe som de er koblet i fase eller i motfase da dette i hovedsak bidrar til «ambience»/etterklang. Hos meg kan man se at målingene av etterklangen blir noe mer lik etterklangen i mellomtonen med de to ekstra diskantene per ht.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    På mine LA2 har jeg også volumkontroll på den framoverrettede diskantene slik at den kan reguleres etter lytteavstand.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Lagde en BiB en gang med bakoverdiskant med potmeter. Husker ikke helt hvordan det funka. Utfordringen var at jeg ikke hadde korrigert fulltonen noe som er en typisk nybegynnerfeil.

    Det morsomme er at de en vakker dag havnet på finn.no som «high end høyttaler». Jeg ga dem faktisk bort lenge før det. Og etter en lenger “ta den ring og la den vandre» så økte imagen tydeligvis.



    F8A52011-75C8-4C13-B614-40B2DC60B814.jpeg
    EE4B3F39-BC8A-4EDA-8B1E-6BF57395DA0E.jpeg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    De tilfeller jeg har hørt - alltid finere med bakovervendt diskant. Allikevel; sliter med å erklære om det er finere - eller bare annerledes?! Har også stilt meg spørsmål om det da også burde vært rettet diskant i taket, dersom det da er finere det hele, enn kun én tradisjonell fremover diskant. Uansett; bakovervendt burde vel ha fasevender, muligheter for en viss demping og av/på?
    Tenker også det samme om dipoler, er det finere eller annerledes - kun Ham der Oven vet :cool:
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Rundstråle tweeter i topp er jo også et godt prinsipp. Men ikke særlig å tenke på i dette prosjektet.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Beste høyttaleren jeg har hørt har bakovervendt diskant, så det er vel en sikker vinner i mine ører. ;)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    De tilfeller jeg har hørt - alltid finere med bakovervendt diskant. Allikevel; sliter med å erklære om det er finere - eller bare annerledes?! Har også stilt meg spørsmål om det da også burde vært rettet diskant i taket, dersom det da er finere det hele, enn kun én tradisjonell fremover diskant. Uansett; bakovervendt burde vel ha fasevender, muligheter for en viss demping og av/på?
    Tenker også det samme om dipoler, er det finere eller annerledes - kun Ham der Oven vet :cool:
    I prinsippet snakker vi om bølgelengder på 1-10cm som ankommet etter en eller flere refleksjoner og med flere meters forsinkelse i forhold til direkte signal. Hvorfor har da fasen noe å si? Jeg tror dette bare er et akademisk punkt og at essensen er at etterklangen skal holde seg jevnere i frekvens.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Refleksjoner er jo sjølve livet Shy. Det er jo det som skaper atmosfære og gjør noen konsertlokaler mer minneverdige en andre. Selv setter jeg pris på hver eneste artifakt i stua mi, det er huslyden det og det som gjør at en føler seg hjemme i lyden
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn