Line source Satori TX «Moelva»

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Tillater meg å vise et par tre hotte detaljbilder jeg tok i går av «Kolbu-kjøkkenet» - se nøye på så vel design som materialbruk og utførelse - laget i 2007 og garantert like fint i 2037. For kjennere av tre; se spillet i treverket!

    …Og hadde jeg vært gift med Øivind ville jeg higet etter en håndlaget dildo av vellagret og seintørket fugleøyetre - uavhengig av størrelse men balansert og selvfølgelig helt analog uten noe strømgreier involvert :ROFLMAO:
    På den annen side; danske Holfi drev jo med batteridrift og kabinetter laget av massivt kirsebærtre for noen år siden :ROFLMAO:
     

    Vedlegg

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.321
    Antall liker
    8.370
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Flammebjørk er vel noe av det vakreste treverk som finnes. Blir bare penere å penere med åra.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.967
    Antall liker
    10.672
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    20220614_153939.jpg


    Bildet av dekksidene stående mot sagen lyver ganske mye, da det ser ut som om at avstander mot skillevegg og str på hull oppe er større enn de nede.. men de er like🤓
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Vis vedlegget 827438 Vis vedlegget 827439

    Tilpasser åpninger inni kassene for det som etterhvert skal inn i dem 👍
    Er det et vesentlig poeng med hullene i de horisontale platene? Det gir en ganske stor dimensjon i høyden i det innvendige kammeret som kan gi rom for litt vanskelige resonanser. Dere bør i hvertfall legge horisontale dempeplater ifm disse platene med hull i slik at det blokkerer flow-sonene.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.019
    Antall liker
    4.364
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Er det et vesentlig poeng med hullene i de horisontale platene? Det gir en ganske stor dimensjon i høyden i det innvendige kammeret som kan gi rom for litt vanskelige resonanser. Dere bør i hvertfall legge horisontale dempeplater ifm disse platene med hull i slik at det blokkerer flow-sonene.
    Det har vi allerede tenkt på. Bøying av Hypex også (vals eller presse):)
     

    Vedlegg

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.967
    Antall liker
    10.672
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    20220621_214933.jpg

    En avstiver mellom hvert bass-element og noen litt plassert etter skjønn. Avstiverne vil også hjelpe til med å lage en fin limflate når bakvegg monteres fast💪.
    Det neste som står for tur blir demping av kabinettene, men det rekker jeg ikke før neste uke dessverre.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.321
    Antall liker
    8.370
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nei og Nei, hva er det jeg ser?
    Pulverkaffe, fydda.
    Slikt vil vi ha oss frabedt i en så bra trå😜
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Pulverkaffe er F@@n i meg det samme som Roundup !!! :cool:

    Men et kult prosjekt dette, landet på finish ?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Farger og finish er alltid litt vanskelig. Det er jo i hvilket miljø de skal stå ? Hva liker den personen ?
    Sterke farver, duse farver... Sort er og blir kjedelig imo.
    Baffel er jo veldig smal og kunne kanskje tålt en litt sprek farve, personlig har jeg alltid likt gråtoner og mener at det kan gli inn i de fleste miljøer....
    Matt eller gloss ? (selvom at jeg er en gammel og avdanka møbellakkerer), så er jeg ikke noe fan av shiny finisher faktisk.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Sitter i stille beundring og følger utviklingen. Ikke særlig mye fornuftig å tilføye annet enn at lysten på egne linjer fra trekunstneren og regnestavmesteren ikke har avtatt. :unsure:
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Sitter i stille beundring og følger utviklingen. Ikke særlig mye fornuftig å tilføye annet enn at lysten på egne linjer fra trekunstneren og regnestavmesteren ikke har avtatt. :unsure:
    Huser ikke De to bælstore superdeilige danske høyttalerkreasjoner i heimen da? Går De med tanker om å fjerne disse fra lytterommet Deres? Dekker gjerne egenandelen til legebesøk, dersom behov.
    Tør innrømme jeg er stooor fan av kreasjoner fra trekunstner'n & regnestavmester'n - men - hørte maken til dine danskesøyler på ei dansk messe en gang og holdt på å sikle ut fem og halv fems prosent av innholdet av en akkurat inntatt Carlsberg fadøld av rein skjær begeistring for lyden danskene presterte 🍺
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Huser ikke De to bælstore superdeilige danske høyttalerkreasjoner i heimen da?
    Som jeg har skrevet flere ganger, Evidence var min store drøm og de har levd opp til den drømmen. Men kløen etter noe mer og annerledes lurer jo i bakhodet på flere av oss, også meg.

    Nå er jo jeg så heldig at jeg har to stuer, så det blir aldri snakk om å sende danskene på dør.... :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Som jeg har skrevet flere ganger, Evidence var min store drøm og de har levd opp til den drømmen. Men kløen etter noe mer og annerledes lurer jo i bakhodet på flere av oss, også meg.

    Nå er jo jeg så heldig at jeg har to stuer, så det blir aldri snakk om å sende danskene på dør.... :)
    Må jo innrømme det, da, at når jeg satt der og lyttet i stua på Kolbu, tenkte jeg inni meg "fines det kjøpehøyttalere overhodet som overgår dette jeg her hører" og da med dine og PMC sine verstinger som kandidater.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Må jo innrømme det, da, at når jeg satt der og lyttet i stua på Kolbu, tenkte jeg inni meg "fines det kjøpehøyttalere overhodet som overgår dette jeg her hører" og da med dine og PMC sine verstinger som kandidater.
    Nettopp derfor jeg må ta turen til Kolbu å lytte selv. 😁 Det er jo ikke slik at jeg beveger meg over i en helt annen verden, som jeg ville gjort om det var horn eller paneler.

    Har alltid hatt sansen for lyden fra slanke, høyreiste, multielement høyttalere

    Har jo forresten allerede @inselwind håndverk i veggen.


    1655887850460.jpeg
     

    M.hifi

    Medlem
    Ble medlem
    05.06.2022
    Innlegg
    5
    Antall liker
    27
    Sted
    Fredrikstad
    Min erfaring etter innkjøp av subwoofere fra Kolbu er høy puls, halvveis hjerteinfarkt og sterke behov for en pause med coca cola når man ser skrekkfilm. Jeg kan ikke tro annet enn at 2 flotte linjekilder levert fra samme plass, vil gi uante lydopplevelser i egen stue😊 Det må jo bli HELT fantastisk! Stå på gutta🎼
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Må jo innrømme det, da, at når jeg satt der og lyttet i stua på Kolbu, tenkte jeg inni meg "fines det kjøpehøyttalere overhodet som overgår dette jeg her hører" og da med dine og PMC sine verstinger som kandidater.
    Det vanskelige med kjøpehøyttalere er prispåslaget for store høyttalere laget i små serier. I prisområdet 5-10 tusen kr er ferdighøyttalere ganske konkurransedyktige, hvis man tar finish og arbeidstid med i betraktning. Hvis man ser på ferdighøyttalere med 3-5 kvalitetselementer i en fin kasse, så er man raskt på 150.000kr. Store line-arrays, horn-rigger og basstårn er raskt på cabin-cruiser nivå i pris og selve konseptene er forholdsvis kopierbare for en litt dreven DIYer i noe forenklet utgave og til en brøkdel av prisen.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det vanskelige med kjøpehøyttalere er prispåslaget for store høyttalere laget i små serier. I prisområdet 5-10 tusen kr er ferdighøyttalere ganske konkurransedyktige, hvis man tar finish og arbeidstid med i betraktning. Hvis man ser på ferdighøyttalere med 3-5 kvalitetselementer i en fin kasse, så er man raskt på 150.000kr. Store line-arrays, horn-rigger og basstårn er raskt på cabin-cruiser nivå i pris og selve konseptene er forholdsvis kopierbare for en litt dreven DIYer i noe forenklet utgave og til en brøkdel av prisen.
    Her kunne jeg kommet med en rekke innvendinger, men om du tenker litt på det på egenhånd er jeg sikker på at du og de fleste egentlig ser dem selv, slik at tråden kan holdes støyfri. 😁
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Her kunne jeg kommet med en rekke innvendinger, men om du tenker litt på det på egenhånd er jeg sikker på at du og de fleste egentlig ser dem selv, slik at tråden kan holdes støyfri. 😁
    Beklager, men jeg skjønner ikke hvor du vil. Innlegget var bare ment som et svar til MusicBear og en støtte til at kreasjonene til W.Sand og Inselwind er i en klasse som blir meeget kostbare som ferdighøyttalere.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Beklager, men jeg skjønner ikke hvor du vil. Innlegget var bare ment som et svar til MusicBear og en støtte til at kreasjonene til W.Sand og Inselwind er i en klasse som blir meeget kostbare som ferdighøyttalere
    Har prøvd gjentatte ganger å formulere en enkel setning her som avslutter diskusjonen og gir deg klarhet uten å torpedere tråden, men akk kommer til kort. Finner en annen tråd ved en annen anledning til å forklare hva jeg mener. :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.321
    Antall liker
    8.370
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det disse gutta driver med er DIY på meget høyt plan.
    Uansett klarer ikke fabrikk HT kommer dit når vi ser hva det koster å lage de.
    DIY er en hobby som lyd står høyest, ikke fortjeneste.
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Skal en av dere beholde disse for "keep" kan man vel gi disse en finnish som passer vedkommende. Hvis de etterhvert skal selges, så tror jeg at tre finering på sidene er det som er lettest å få til å passe hos de fleste. Kun en tanke her jeg sitter..
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.967
    Antall liker
    10.672
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Tanken bak disse er at de etterhvert legges ut for salg. Jeg har mistet tellinga på antall forskjellige prosjekter vi har bygget de siste 10 årene, men vi er jo begge ivrige diy'ere hvor nye idéer ramler inn kontinuerlig ☕🎶🎵😉.
    Finér er nok mer lettsolgt enn noe for "dristig", så vil nok velge noe i den gaten.
     

    M.hifi

    Medlem
    Ble medlem
    05.06.2022
    Innlegg
    5
    Antall liker
    27
    Sted
    Fredrikstad
    Hvordan blir lytteavstand på disse nye kreasjonene @inselwind? Med Bendit’s mener jeg du nevnte at man har et visst ‘’vindu’’ i brennpunkt. Endres dette om man bruker bånd eller dome? God torsdag😊🎼
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hvordan blir lytteavstand på disse nye kreasjonene @inselwind? Med Bendit’s mener jeg du nevnte at man har et visst ‘’vindu’’ i brennpunkt. Endres dette om man bruker bånd eller dome? God torsdag😊🎼
    Dette avhenger av hvor høyt i frekvens mellomtonene deles og hvor stor krummingen er. På feks 3440 hz er bølgelengden 10cm. Hvis lyden fra de øverste og nederste elementeme ankommer 5cm bak lyden fra de elementene nærmest midten, så vil det skape en kansellering. Med lavere frekvens blir bølgelengden lenger, og elementene spillernda i større grad i fase. Avstanden fra høyttaler til lytteposisjon vil bestemme hvor stor tidsforsinkelen blir på de øverste elementene. Som alternativ kan man bruker power tapering, hvor elementene nær diskanten får større effekt, slik at høyfrekvent kansellering blir redusert.

    forskjellen ligger dermed i liten grad på hvilken type diskant man bruker, men er knyttet til delefrekvens og geometri.
     

    M.hifi

    Medlem
    Ble medlem
    05.06.2022
    Innlegg
    5
    Antall liker
    27
    Sted
    Fredrikstad
    Dette avhenger av hvor høyt i frekvens mellomtonene deles og hvor stor krummingen er. På feks 3440 hz er bølgelengden 10cm. Hvis lyden fra de øverste og nederste elementeme ankommer 5cm bak lyden fra de elementene nærmest midten, så vil det skape en kansellering. Med lavere frekvens blir bølgelengden lenger, og elementene spillernda i større grad i fase. Avstanden fra høyttaler til lytteposisjon vil bestemme hvor stor tidsforsinkelen blir på de øverste elementene. Som alternativ kan man bruker power tapering, hvor elementene nær diskanten får større effekt, slik at høyfrekvent kansellering blir redusert.

    forskjellen ligger dermed i liten grad på hvilken type diskant man bruker, men er knyttet til delefrekvens og geometri.
    Ok😊👌🏻
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn