Line Array (Fulltone)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.087
    Antall liker
    1.536
    Torget vurderinger
    1
    For å gjøre avstivningen bedre hadde jeg brukt en tynnere plate så det hadde hvert plass mellom elementene.
    Den mister en del stivhet ved å gjøre slik.
    Det er sant og dette har jeg tenkt på. Problemet er bare at mellom elementene må det da freses 19 spor for disse tynnere platene. Det vil også kun være noen mm å gå på dersom jeg feks bruker 12mm MDF, så det sier seg selv at det blir i overkant ambisiøst. Feilmarginen i det jeg driver med bør være større enn det, samtidig som at tid er en viktig faktor..

    Jeg har mellom hvert 4 element hos meg, så lage jeg hull i de med en hullssag.
    Dette er jo også mellom hvert 4. element. Tenker du på at stivheten forsvinner fordi avstiverne ikke ligger langs hele frontbaffelen?
    Etter en del tenking gjorde jeg allikevel denne jobben. Det gikk overraskende lett uten feil, men tok en del tid.

    1.jpg


    2.jpg


    Nå lurer jeg litt på hvordan dere ville gått frem videre. Pga at jeg hadde tenkt å droppe disse omfattende avstiverne, har jeg beregnet kassen med rett totalvolum. Dvs at jeg enten må lage ny og dypere kasse, eller å ventilere disse "hylleplatene" slik at elementene ser korrekt totalvolum da volumet for øverste og nederste element avviker fra de andre.

    3.jpg


    Noe innspill?
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.059
    Antall liker
    4.466
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gjør det på akkurat samme måte bare at hyllene/avstivere er av 6mm rehab-gipsplate mellom hvert element.
    For at søylen ikke skal bli for dyp mht nødvendig volum, er den formet som et trapes.
    Volumkompensasjon for elementene i fløyene justerer du med høyden på kammeret der.
    Sammenstilling: Grønn linje viser avstivere som følger sporet helt rundt. Ikke hemmelig at denne er ligner IDS-25.
    Sammenstilling.JPG
    ids-25.jpg
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.906
    Antall liker
    8.902
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå lurer jeg litt på hvordan dere ville gått frem videre. Pga at jeg hadde tenkt å droppe disse omfattende avstiverne, har jeg beregnet kassen med rett totalvolum. Dvs at jeg enten må lage ny og dypere kasse, eller å ventilere disse "hylleplatene" slik at elementene ser korrekt totalvolum da volumet for øverste og nederste element avviker fra de andre.
    Hvor store avvik er det...? Hvor mye ekstra volum må du fordele...?

    Hvis det ikke er mye, hadde jeg hatt separate kammer og heller blindet av en del av de to kammerene som er større.

    mvh
    OMF
     

    postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    330
    Antall liker
    441
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    For å runde av mitt lille prosjekt som jeg anser som ferdig per nå så legger jeg ut litt bilder. Det er brukt mye tid med dsp og deling samt litt eq med det resultat at dette er et relativt altspisende oppsett blottet for lyttetretthet! Jeg er særdeles fornøyd totalt sett, men det morsomste er jo veien til målet så jeg går med planer om en bestilling til en ny marginalt større søyle hvor jeg går "all-in" mtp. Kvalitet. Vi får se...



    Ble et litt pussig filter til slutt, men dog.

    Viktig med litt nivå i bunn.

    Har ikke bilde av siste målinger, men det avviker ikke så voldsomt. Dette er måling uten eq, kun filter og noe nivå på de ulike utgangene.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.663
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Dette ser veldig bra ut. Hvilken kurve lagde du til slutt? Hos meg virker en flat kurve bra på gode akustiske opptak, mens rock og «moderne» innspillinger med vesentlig dynamisk kompresjon gjør seg bedre på en fallende kurve - ca 10 db ned i toppen i forhold til 20-100hz.
     

    postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    330
    Antall liker
    441
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    Kurven endte nok opp omtrent slik du beskriver. Målingen er som nevnt uten følgende tiltak gjort i etterkant: Diskanten er dempet 2 db, også tok jeg ned nivået noe rundt 800-1000hz og økte gradvis 5db fra ca. 200hz. Gir en fallende kurve oppover i frekvens som deg.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.087
    Antall liker
    1.536
    Torget vurderinger
    1
    Nå lurer jeg litt på hvordan dere ville gått frem videre. Pga at jeg hadde tenkt å droppe disse omfattende avstiverne, har jeg beregnet kassen med rett totalvolum. Dvs at jeg enten må lage ny og dypere kasse, eller å ventilere disse "hylleplatene" slik at elementene ser korrekt totalvolum da volumet for øverste og nederste element avviker fra de andre.
    Hvor store avvik er det...? Hvor mye ekstra volum må du fordele...?

    Hvis det ikke er mye, hadde jeg hatt separate kammer og heller blindet av en del av de to kammerene som er større.

    mvh
    OMF
    Jeg må lage dem 4 cm dypere for å lage separate kammer. Er egentlig en smal sak når jeg nå allikevel har brukt så mye tid, så kommer til å gjøre det.

    Angående høyde på linjene: Tenker å lage kassen så høy at linjen blir stående symmetrisk i høyden, dvs ca 20 cm sokkel. Er dette noe poeng eller bortkastet tid?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.087
    Antall liker
    1.536
    Torget vurderinger
    1
    De blir ca 2 m høye.

    Har klargjort kassene. Møter stadig nye praktiske utfordringer og må jo allerede nå planlegge kablingen. Kablene må nødvendigvis føres inn i hvert enkelt kammer. Kommer da til å borre små hull og tette med lim etter plassering av kablene. Det gjelder imidlertid å holde tungen rett i munnen når det blir snakk om så mange parallell og seriekoblinger. Mange muligheter for å gjøre feil!:)

    Fint om noen kan dobbeltsjekke mine skriblerier!

    IMG_0624.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    8.535
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ser da riktig ut dette.
    Men trodde først att du skulle ha 24 stk.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.663
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg ville gjort dette motsatt. Lag 5 grupper på 4 elementer i seie, og paralell koble disse 5 gruppene. De blir det bare en ledning mellom elementene. De jeg bygger nå har 4 ohms elementer. Da tar jeg 5 stk i hver serie og kobler 4 serier i paralell. 5*4 ohm= 20ohm. Deretter 20ohm/4.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    8.535
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville gjort dette motsatt. Lag 5 grupper på 4 elementer i seie, og paralell koble disse 5 gruppene. De blir det bare en ledning mellom elementene. De jeg bygger nå har 4 ohms elementer. Da tar jeg 5 stk i hver serie og kobler 4 serier i paralell. 5*4 ohm= 20ohm. Deretter 20ohm/4.
    Ja selvfølgelig, så ikke det med en gang.
    Det var vell den metoden jeg brukte også ved nøyere ettertanke.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.087
    Antall liker
    1.536
    Torget vurderinger
    1
    Elementene er 8 ohm. Med 20 elementer er det kun mulig å kombinere grupper på 4 eller 5. Jeg ser jo nå at kablingen bir litt enklere dersom jeg paralellkobler 5 grupper med 4 seriekoblede elementer. Dette kommer ut på det samme med marginalt enklere koblinger.

    8 ohm*4/5=6,4

    IMG_0625.jpg
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.619
    Antall liker
    1.748
    Sted
    Sandefjord
    Jeg kjører mine med 5 grupper i parallell, og 4 i hver serie.
    6,4ohm nominell last.
    KISS all the way når jeg bygde mine i 2014.

    Har fryktelig lyst til å gjøre en v2, enten øke antall elementer til 25stk eller kjøre et antall som egner seg for bi-amping da jeg har 2 ledige forsterkerkanaler.

    Evt v2 blir med adskilte kammer for hver høyttaler :)
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.087
    Antall liker
    1.536
    Torget vurderinger
    1
    Du har trukket fronten i skinn? Genial løsning som også jeg har brukt tidligere. Det er enkelt, tidsbesparende og gir flott og ekslusiv finish.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.663
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Du har trukket fronten i skinn? Genial løsning som også jeg har brukt tidligere. Det er enkelt, tidsbesparende og gir flott og ekslusiv finish.
    Det er kunstskinn. Får håpe finishen blir bra og at det gir litt av effekten til en gummipakning når jeg monterer elementene.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.979
    Antall liker
    10.736
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Hei,
    Hvor tykk er frontbaffel? Kanskje bildet som lyver, men det ser ut som at det ikke er frest ut i bakkant bafler for å skape gode pustebetingelser til fulltonene.._ Hvis ikke, så utfordrer jeg deg til å snekre en v3 Dummykasse med for eks 4-5 elementer for å se om det blir noen målbar/hørbar forskjell.. :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hei,
    Hvor tykk er frontbaffel? Kanskje bildet som lyver, men det ser ut som at det ikke er frest ut i bakkant bafler for å skape gode pustebetingelser til fulltonene.._ Hvis ikke, så utfordrer jeg deg til å snekre en v3 Dummykasse med for eks 4-5 elementer for å se om det blir noen målbar/hørbar forskjell.. :)
    Det BLIR målbare forskjeller, en rekke har prøvd dette - alle med målbart resultat. Blir ikke forundret dersom det står noe om dette på siden til Truels Gravesen, i så fall garatert med angivelse av det hørbre også. Jeg ville helt klart frest bort så mye som mulig av denne kanten, selv om jobben er klotete så lenge det er montert smmen. Sånt sett får man ikke benytte innslagsmutter, men gode/riktig treskruer bør vel holde fast driverne.

    inselwind; radien du selv har valgt på frontbaffelen - mener du den er hørbar og verdt "strevet" i forhold til rett front?

    Jeg hørte på noen med rett baffel, hvor jeg uansett posisjon bare mente å høre fra driverne rett foran meg. Hvor jeg tenker - hvor riktig plassert man egentlig skal være for å nyttiggjøre seg effekten av buet front?
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Du har trukket fronten i skinn? Genial løsning som også jeg har brukt tidligere. Det er enkelt, tidsbesparende og gir flott og ekslusiv finish.
    Det er kunstskinn. Får håpe finishen blir bra og at det gir litt av effekten til en gummipakning når jeg monterer elementene.
    Med naturskinn måtte det antakelig være fra sjiraff om du skulle få noe som er langt nok.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.979
    Antall liker
    10.736
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Hei,
    Hvor tykk er frontbaffel? Kanskje bildet som lyver, men det ser ut som at det ikke er frest ut i bakkant bafler for å skape gode pustebetingelser til fulltonene.._ Hvis ikke, så utfordrer jeg deg til å snekre en v3 Dummykasse med for eks 4-5 elementer for å se om det blir noen målbar/hørbar forskjell.. :)
    Det BLIR målbare forskjeller, en rekke har prøvd dette - alle med målbart resultat. Blir ikke forundret dersom det står noe om dette på siden til Truels Gravesen, i så fall garatert med angivelse av det hørbre også. Jeg ville helt klart frest bort så mye som mulig av denne kanten, selv om jobben er klotete så lenge det er montert smmen. Sånt sett får man ikke benytte innslagsmutter, men gode/riktig treskruer bør vel holde fast driverne.

    inselwind; radien du selv har valgt på frontbaffelen - mener du den er hørbar og verdt "strevet" i forhold til rett front?

    Jeg hørte på noen med rett baffel, hvor jeg uansett posisjon bare mente å høre fra driverne rett foran meg. Hvor jeg tenker - hvor riktig plassert man egentlig skal være for å nyttiggjøre seg effekten av buet front?
    Med den radien vi har brukt så har vi nå et lyttevindu på ca 60 cm høyde og 80 cm bredde og som musikk og informasjon låter helt knall :), og det er lett å tegne seg et bilde av hvor på scenen ting skjer..Med "kun" rette kilder så virker artistene mye høyere og alt blåses mye opp..- derfor har vi også alltid benyttet oss av powertapering på rette linjekilder. . Når sofaen min nå dras enda 80 cm bakover så er lyttevinduet bittelite, siden da alle elementer peker på samme punkt..
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.663
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Du har trukket fronten i skinn? Genial løsning som også jeg har brukt tidligere. Det er enkelt, tidsbesparende og gir flott og ekslusiv finish.
    Det er kunstskinn. Får håpe finishen blir bra og at det gir litt av effekten til en gummipakning når jeg monterer elementene.
    Med naturskinn måtte det antakelig være fra sjiraff om du skulle få noe som er langt nok.
    ja, og i tillegg ville jeg ha den svart!
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.059
    Antall liker
    4.466
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Nå lurer jeg litt på hvordan dere ville gått frem videre. Pga at jeg hadde tenkt å droppe disse omfattende avstiverne, har jeg beregnet kassen med rett totalvolum. Dvs at jeg enten må lage ny og dypere kasse, eller å ventilere disse "hylleplatene" slik at elementene ser korrekt totalvolum da volumet for øverste og nederste element avviker fra de andre.
    Hvor store avvik er det...? Hvor mye ekstra volum må du fordele...?

    Hvis det ikke er mye, hadde jeg hatt separate kammer og heller blindet av en del av de to kammerene som er større.

    mvh
    OMF
    Jeg må lage dem 4 cm dypere for å lage separate kammer. Er egentlig en smal sak når jeg nå allikevel har brukt så mye tid, så kommer til å gjøre det.

    Angående høyde på linjene: Tenker å lage kassen så høy at linjen blir stående symmetrisk i høyden, dvs ca 20 cm sokkel. Er dette noe poeng eller bortkastet tid?
    Nå er du jo ikke langt unna denne løsningen da. Den skrå skilleveggen var et langt mdf-stykke som ble skråfrest og deretter kappet i biter. Metoden gir lengre kammer med god progressiv demping og gir minimalt med reflekser tilbake til membranet (som er konstruksjonens tynneste "vegg"). Rester av bakrefleks er diffus i motsetning til reflekser som har en topp som går opp i lengden mot bakveggen på høyttaleren.
    pyr.jpg
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.087
    Antall liker
    1.536
    Torget vurderinger
    1
    Huff.. God ide, men enda mer jobb.... På den andre siden er det jo minimalt ekstrarbeid og har nok "hylleplater" til dette. Hvordan trakk du kablene her? Blir jo en del kabling.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.059
    Antall liker
    4.466
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det ble montert korte kabler fra hvert element og ut på bakplaten hvor selve serie/parallellkoblingene ble spleiset. En ekstra bakplate (pynteplate) skjuler all kabelføring. Mye enklere enn å kable/bore/tette inni kassen. Vi har benyttet det samme prinsipp på alle konstruksjonene inkl den nye CBT. (Du ser prinsippet i tråden "DTP Line Source)
     

    postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    330
    Antall liker
    441
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tenkte å supplere mine miniatyr-linesource med et par basstårn. Høyttalere er 152cm så lager tårnene på samme høyde - passer bra med 6 stk 8" per side. Jeg ble litt ivrig og kappet opp til 6 stk individuelle kasser som skal stables (litt mer håndterlig også hadde jeg en god del plater av ymse slag som passet med målene). Rent bortsett fra at det blir en salig miks av platetyper, er det noen åpenbare tiltak eller ting å være obs på? Jeg bygger de portet - bakovervendt (gir vel litt mulighet til å jobbe med avstand til bakvegg på godt og vondt), innvendig avstivninger og litt demping må vel til. er det så mye annet å få gjort?

    innlegg uten bilder telles ikke, selv om bildene er aldri så ræva og meningsløse.



     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    330
    Antall liker
    441
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    Dette er da 8" i 8ohm utførelse. Elementet er noe som ble kjøpt i stort kvanta direkte fra fabrikk av en kamerat. Ca. 27 liter lukket per element montert parvis per kabinett. Ikke innvendig dempet foreløpig. De fleste elementene er ubrukte så det låt veldig annerledes de første timene, men det har tydelig begynt å løsne!

    Med slike "tårn" - er det noen fenomener/problemer som typisk oppstår når man slipper disse oppover i frekvens? Elementene er benyttet i diverse diy høyttalere tidligere med deling opp mot 1khz med gode resultater - de er per nå bare koblet opp med 150hz/24db, men skal testes oppover etterhvert.

    Og hvordan bør de dempes innvendig når man deler oppover mot 5-600hz?
    Kassene er 55cm dype utv. Mål.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.029
    Antall liker
    12.940
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Asfalt, med et lag dempefilt uttapå...inni, på innerveggene mener jeg.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.663
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Dette er da 8" i 8ohm utførelse. Elementet er noe som ble kjøpt i stort kvanta direkte fra fabrikk av en kamerat. Ca. 27 liter lukket per element montert parvis per kabinett. Ikke innvendig dempet foreløpig. De fleste elementene er ubrukte så det låt veldig annerledes de første timene, men det har tydelig begynt å løsne!

    Med slike "tårn" - er det noen fenomener/problemer som typisk oppstår når man slipper disse oppover i frekvens? Elementene er benyttet i diverse diy høyttalere tidligere med deling opp mot 1khz med gode resultater - de er per nå bare koblet opp med 150hz/24db, men skal testes oppover etterhvert.

    Og hvordan bør de dempes innvendig når man deler oppover mot 5-600hz?
    Kassene er 55cm dype utv. Mål.
    Generelt sett bør ikke senter-til-senter avstander mellom bassene være mer enn en halv bølgelengde ved delefrekvensen.
     

    postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    330
    Antall liker
    441
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    Dette er da 8" i 8ohm utførelse. Elementet er noe som ble kjøpt i stort kvanta direkte fra fabrikk av en kamerat. Ca. 27 liter lukket per element montert parvis per kabinett. Ikke innvendig dempet foreløpig. De fleste elementene er ubrukte så det låt veldig annerledes de første timene, men det har tydelig begynt å løsne!

    Med slike "tårn" - er det noen fenomener/problemer som typisk oppstår når man slipper disse oppover i frekvens? Elementene er benyttet i diverse diy høyttalere tidligere med deling opp mot 1khz med gode resultater - de er per nå bare koblet opp med 150hz/24db, men skal testes oppover etterhvert.

    Og hvordan bør de dempes innvendig når man deler oppover mot 5-600hz?
    Kassene er 55cm dype utv. Mål.
    Generelt sett bør ikke senter-til-senter avstander mellom bassene være mer enn en halv bølgelengde ved delefrekvensen.
    Hva ville denne være ved for eksempel 500hz?
    Det ble noen praktiske hensyn i denne omgang, prinsippet måtte testes på en relativt enkel måte, men i sin endelige utførelse vil i så fall dette bli en enhet med elementer klint helt inntil hverandre.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Bølgelengde ved 500hz er 686mm, altså bør avstanden være mindre en 243mm senter-senter ved 500hz delefrekvens.

    I praksis helt sammen.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.663
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For øvrig så snegler prosjektet mitt seg sakte framover. Har akkurat limt ferdig den første kassen - eks sokkel. Det blir et lag til med lakk når kassen er ferdig.
    F5F6BDA4-6159-4047-B61A-055AE71F3083.jpg


    Og et bilde av bakplaten før sidene ble limt på. «Knotten» er volumregulatoren til diskanten. Fostex regulator og Aurum Cantus G3 bånddiskant.
    59ED2849-1B24-4710-8B44-514AC87E47A3.jpg
     
    Sist redigert:

    postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    330
    Antall liker
    441
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er så smått i gang med nytt prosjekt som det er noen teoretiske utfordringer med. Vi snakker som utgangspunkt beyma tpl(?) 150 og 12 stk 5" per side. 5" er noe så eksotisk som "arvus".
    Dette ender da forhåpentligvis 210cm med ålreit lyd til slutt...

     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    8.535
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du vurderer ikke aluminium i fronten?
    Koster ikke all verden å få det vannskåret.
    Da får du det ferdig med gjengehull, kun å dra igjennom gjengetappen.
    Jeg brukte 6mm alu i mine, betalte 2 laken ferdig med 24 hull til elementer + gjengehull.
    Dette var for 2 stk.
     

    postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    330
    Antall liker
    441
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    Jo, men dette er et prosjekt som kan slå flere veier, rent lydmessig. Blir det suksess så skal det vurderes å koste på en finish jeg ikke selv får til i garasjen. Men inntil videre kjører vi fullt ut "selvgjort er velgjort" :) neste blir å frese ut nedsenk til elementer og hull. Må handle litt plater også.

    Første spørsmål: er det noe mål i seg selv med separate kammer per element? Det blir i så fall et "kubisk" kammer, ikke noe fancy. Og da har jeg inntrykk av at hensikten er relativt liten kontra et kammer til alle...?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    8.535
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ett kammer til alle med avstivning for hvert 3 element.
    Nederst er det etter nr 2 og øverst er det ett alene etter siste avstiver.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.059
    Antall liker
    4.466
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Og jeg har ett kammer pr stk. Ids-25 har kammer for hvert andre om jeg husker rett. Som vanlig ingen fasit, men du gjør ikke noe galt jo mer du bøtter på med tiltak for å lage et rolig kabinett. Og det kan gjøres på flere måter (sandwich, materialvalg, materialtykkelse, avstivere, kombiløsninger etc).
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.663
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For øvrig, som en kuriositet, så gikk Russel sin «line array» patent ut i går, 25/3/19. Denne var gjort gjennom McIntosh og er bakgrunnen for bla ids25, samt de store McIntosh høyttalerne.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn