Line Array (Fulltone)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.072
    Antall liker
    4.495
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    IDS-25 er utdatert i seg selv også.
    Prinsippet ligner mistenkelig på Linkwitz transform for bass + Eq for diskantområdet. I tillegg er den henvist til veggplassering for å makse bassen.
    Det finnes heller ingen high end 4" diskant så vidt jeg vet. Jo- kanskje for "vi over 60"..
    Elektronikken erstattes idag med komponenter f.eks fra MiniDSP, software etc.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.378
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg er interessert i et annet patent det ble søkt om i 1999, og innvilget i 2002. Patenter står man selvfølgelig fritt til å bruke, så lenge man ikke gjør det kommersielt.

    IDS-25 er interessant på den måten at Russel forenklet konseptet veldig ift hva han drev med hos McIntosh, og hevdet at resultatet ble bedre. EQen er selvfølgelig litt gammeldags.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.668
    Antall liker
    3.301
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    IDS-25 er utdatert i seg selv også.
    Prinsippet ligner mistenkelig på Linkwitz transform for bass + Eq for diskantområdet. I tillegg er den henvist til veggplassering for å makse bassen.
    Det finnes heller ingen high end 4" diskant så vidt jeg vet. Jo- kanskje for "vi over 60"..
    Elektronikken erstattes idag med komponenter f.eks fra MiniDSP, software etc.
    Helt enig, IDS-25 er en veldig interessant start, men i stedet for å strekke 3,5"s elementer i både topp og bunn så kommer man lengre ved å gjøre det om til en tre-veis konstruksjon.
     
    Sist redigert:

    postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    335
    Antall liker
    450
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    Kabinetter tar form, neste på agenda er pussing, terminaler, dempe og så nærmer det seg fort montasje av elementer.

    stivet av per 2 elementer - avstivninger er åpne så det blir i praksis ett stort kammer, frest ut innside av hullene til elementer så man ikke får noen sperringer/flaskehalser der.

    dette blir tre separate kasser per side - litt for å ha muligheten til å eksperimentere med ulike diskanter osv. Noen gode tips til hvordan dette står støtt på hverandre uten for mye mikk på utsiden? vil gjerne unngå å skru de sammen før elementer settes inn, ei heller legge en plank langs sidene for å få de sammen...
     

    Vedlegg

    postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    335
    Antall liker
    450
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    Jeg fortsetter å spamme tråden for enkelhets skyld.
    Det er lyd, ingen barnesykdommer, mangler litt på finjustering rent fysisk (de ulike delene må justeres litt før de er snorrette), delefilter er veldig overordnet satt opp.

    12DB filter, 120/2200hz. "Vanlig" eq for å korrigere litt mot rommet (ingen akustiske tiltak er gjort i rommet så særlig under 200hz er det litt hawaii!), ellers målte dette veldig ok as-is. så da har man et godt utgangspunkt...

    De gamle høyttalerne står på siden for å få et perspektiv på skala - dette ble svært! :cool:

    20190415_083133.jpg
    20190415_102923.jpg
    20190415_104021.jpg
    20190415_104030.jpg
    20190415_104038.jpg
    20190415_104041.jpg
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.106
    Antall liker
    1.561
    Torget vurderinger
    1
    Mitt prosjekt har kommet litt videre. Er svært mye jobb selv når alle platene er ferdig kuttet.

    Begynte med avstiverne som også deler kassen inn i separate kammer. La først internkabling, deretter limte jeg dem i bakplaten for å ha et rett utgangspunkt (alltid vanskelig når man skal tilpasse mange sider og helst samtidig...).
    1.jpg


    Deretter snudde jeg installasjonen og plantet platene ned i fronplaten. Tenk hvordan det er å hekte på en dør der 2 hengsler skal tilpasses... Se for deg å tilpasse 20 plater før limet tørker...
    2.jpg


    Limte deretter på den ene sideplaten.
    3.jpg


    Mye rot med kabelsalat. Vanskelig å holde tungen rett i munnen, men tror det gikk bra.
    4.jpg


    3 timer senere så det adskillig penere ut med ferdigterminerte kabelsko.
    5.jpg


    Tror alt ble riktig, men er ikke helt trygg før det spiller... Det er nå lagt opp til 5 paralellkoblede grupper med 4 seriekoblede elementer.
    6.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.459
    Antall liker
    8.654
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ser veldig bra ut, driver selv og leker med tanken på å lage med 5" men 24 pr side.
    Vi er ikke normale:) legger de forskjøvet så alle senterne mellom elementene blir like.
    Galskap hele greiene.
    Men morro, ja ingen tvil.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.459
    Antall liker
    8.654
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    20190501_110527.jpg


    Tanken var å sette 24 stk 5" på,denne måten.
    Da blir de så smale som mulig. Ca 32 cm brede 220cm høye og 30 til 40 cm dype.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vis vedlegget 539774

    Tanken var å sette 24 stk 5" på,denne måten.
    Da blir de så smale som mulig. Ca 32 cm brede 220cm høye og 30 til 40 cm dype.
    Her vil teorifolket trolig hevde lobingproblemer, mens jeg er like spent som deg selv på om dette vil gå.
    Også, om de var montert side om side, således trenger de heller ikke å starte helt nede ved gulvteppenivå.

    Kan jeg spørre deg, hvorfor du tenker 5-tommere?
    Mer "fylde" nederst (før basselassene dine tar over, enda lenger nedi bassen)?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.459
    Antall liker
    8.654
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Etter hva jeg har regnet på skal jeg kunne fint dele ved 4000hz uten att det skal bli problemer med det.
    Da har jeg tatt utgangspunkt i 1/4 bølgelengde.
    Handler også mye om mye vil ha mer og fanden flere:=)
    Areal handler det vel mye om, dette vil tilsvare ca 4 stk 12"
    Ja mulig jeg da vil dele enda litt lengre ned.
    Elementene vil bygge ca 200 cm i høyden, så det blir ca 15 cm fra gulv og tak.
    Det samme fra gulv som det er idag.
    Men snakker jo her om elementer som er i en helt annen klasse en det jeg har idag. Tang Band W5-1611SAF 5"
    last ned.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.459
    Antall liker
    8.654
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Elementene blir stående så tett som overhode mulig ved å gjøre det slik.
    Som du påpeker er jo dette pga problemene du tenker på.
    Høyden blir bare 8 cm mer ved å legge de slik.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.106
    Antall liker
    1.561
    Torget vurderinger
    1
    Takker!:)

    Hvordan demping anbefales i slike kasser? Kommer nok i første omgang til å bruke dem som gulltoner fra 80, men på sikt tenker jeg at de skal avløses av diskfanbånd i toppen.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.459
    Antall liker
    8.654
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Elementene "ser" mer volum hvis du har mye, er hva jeg har fått opplyst.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.106
    Antall liker
    1.561
    Torget vurderinger
    1
    Nei, gikk for std 8ohm, 5 parallelle grupper bestående av 4 seriekoblede elementer.
    Har begynt å lure litt nå. Jeg hadde merket meg dette sitatet og har fulgt dette oppsettet jeg også. Finner imidlertid igjen en gammel skisse i dag der jeg har konkludert med 4 parallelle grupper bestående av 5 seriekoblede elementer.

    Hvordan bør jeg koble dette?

    Forklaringen var at jeg fant igjen den forkastede skissen. Så gikk beregningene litt i ball.. Jeg har allerde kablet opp for 5 paralellkoblede grupper med 4 seriekoblede elementer som gir 6,4 ohm. Ref: https://www.hifisentralen.no/forume...76062-line-array-fulltone-33.html#post2852814
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.106
    Antall liker
    1.561
    Torget vurderinger
    1
    Litt oppdatering fra mitt prosjekt

    Dette tar laaaang tid. Mange små utfordringer gjør at det hele tiden blir mer jobb enn beregnet... I tillegg tar det litt tid når jeg trenger 3 stk. Her er senterhøyttaleren ferdig. Likt kassevolum, men annen form. Må være slankere siden den skal stå bak lerretet. Heller ikke lagd med separate kammer, men med svært mye avstivning. Kassen ble veldig solid.
    1.jpg


    Her er hovedhøyttalerene ferdig på den ene siden. Fylt med dempematerlåale og klar for montering av sidevegg.
    2.jpg


    Det blir aldri nok tvinger. Skulle gjerne hatt en stor presse når man driver slike prosjekter som dette.
    3.jpg


    Og her ser man en av grunnen til ekstraarbeidet. Jeg tenkte ikke på problemet som bredden av utfresingen ville gi når jeg valgte tykkelsen på sideveggene. Hadde jeg valgt 4 mm tykkere ville ikke dette blitt noe problem.
    4.jpg


    Men da måtte jeg altså kjøpe flere plater. Valgte 6mm plater da dette først og fremst er av estetiske grunner. Klargjort for liming av en ekstra plate.
    5.jpg


    Ny omgang med tvinger.
    6.jpg


    Etter dette er tørt, blir det ny omgang med fres og pussemaskin. Deretter bør alt være klart for maling og montering. Når alt er ferdig blir hele høyttaleren usynlig bak en baffelvegg, så man kan jo lure på hvorfor jeg legger så mye arbeid i det. Kassene opplevdes faktisk svært mye mer solid og dødere etter at de fikk et ekstra lag sideplater.
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.106
    Antall liker
    1.561
    Torget vurderinger
    1
    Ble en liten økt i dag også.

    Grovfreste kassene. Noe sparkling må til før ny runde med fres og pussemaskin.

    1.jpg



    Elemente passer fint:)

    2.jpg


    Jeg mente at det var gummibelegg bak på elementen, men det er det ikke. Ville dere bruk noen pakninger eller skal jeg ta sjansen på å montere dem rett i kassen?

    3.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.459
    Antall liker
    8.654
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg brukte Biltema 2 komponent bilsparkel, veldig fin å jobbe med kontra vanlig sparkel.
    bare ett tips:=)
    Du bruker de samme elementene som trådstarter bruker og meg?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.624
    Antall liker
    1.765
    Sted
    Sandefjord
    Jeg mente at det var gummibelegg bak på elementen, men det er det ikke. Ville dere bruk noen pakninger eller skal jeg ta sjansen på å montere dem rett i kassen?
    TC09 er ment for baksidemontering, dvs pakning er i front.

    På mine så brukte jeg tetningslist 6mm skum fra Biltema mellom element og frontplate.
    Totengjengen har brukt pakningslim (og ingen skruer) for å mekanisk isolere element fra kabinett mest mulig på tilsvarende prosjekt. Men man må være sikker på at heft mot underlag er "varig" og MDF alene er kanskje ikke beste utgangspunkt for det...!

    Håper å kunne gå i gang med v2 til høsten, etter at v1 ble bygd har jeg bygget CNC-fres som kommer til å bli arbeidshesten for v2 :cool:
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.106
    Antall liker
    1.561
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, samme elementene.

    Jeg har brukt 2-komponents sparkel tidligere. Fungerte fint det. Nå skal disse høyttalernde stå bak en baffelvegg, så jeg vet ikke helt hvor mye arbeid jeg legger i den siste finnishen.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.624
    Antall liker
    1.765
    Sted
    Sandefjord
    halair-cnc.jpg


    Er en veldig "simpel" sak egentlig, her er utgangspunktet - den er siden oppgradert litt her og der...

    Pga plassmangel (og behov) så er ikke arbeidsområdet all verdens men jeg kan mate lange lenger med inntil 340mm bredde og frese i etapper - som f.eks frontplater til v2 :)
    Når jeg startet prosjektet visste jeg knapt hva gcode var for noe ;)

    Hovedmotivasjonen for bygget var å kunne frese ut i aluminium:
    https://www.youtube.com/watch?v=LM-RvG2ZHJw
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.624
    Antall liker
    1.765
    Sted
    Sandefjord
    Man nærmer seg raskt 10k med alt det viktigste, men det er lett å bruke mer ;)
    Høres kjent ut?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.106
    Antall liker
    1.561
    Torget vurderinger
    1
    Etter en real sluttspurt siste uke, er nå høyttalerne ferdig!

    Slik så kassene ut når jeg var ferdig med pussejobben.

    1.jpg


    Første strøk. Tydelig at det trengs flere strøk... Etter to strøk dekket malingen bra. De som har erfaring med å male ting i matt sort, vet at dette dekker over de fleste unøyaktigheter. Det er faktisk slik at man nesten ikke legger merke til forskjellen på mine avrundede og pussede kasser og senterhøyttaleren som jeg ikke har gjort noen ting med. Limte kasser som også har noen ytre avvik, men dette synes nesten ikke når kassene ble malt. Jeg kunne altså spart meg en del jobb - spesielt når alle kassene skal bak en baffelvegg... Det gir uansett en god følelse å vite at man har gjort noe skikkelig.

    2.jpg


    Fikk kassene innendørs. Fornøyd med finishen.

    3.jpg


    Koblet opp og funksjonstestet før jeg festet alle skruene.. Alt var korrekt koblet på første forsøk! Ble faktisk litt imponert over planleggingen min..

    4.jpg


    Nesten umulig å ta fine bilder av sorte høyttalere i et hvitt rom. Man får uansett et inntrykk.

    5.jpg


    Alle elementene er på linje. Jeg lagde denne frontbaffelene for sikkert 2-3 år siden. Husket det nesten ikke, men jeg var tydeligvis nøyaktig.

    6.jpg


    Eneste bildet i helfigur som ser greit ut. Dessverre fikk jeg med alle tomflaskene også...

    7.jpg


    Umulig å ta bilder av sorte høyttalere i dårlig belyst rom. Dette er i tillegg en gang, så det er ikke optimalt hverken for lytting eller bilder... Skal flytte dem til kinoen/musikkrommet etter at morgendagens Champions League arrangement er over. Det tar nok allikevel vinter og vår før de er i daglig bruk. De inngår nemlig i en plan for ombygging av baffelveggen i kinoen og det skjer ikke før til høsten (usikkert hvilket år..).

    Jeg har fått lyd på de, men som sagt er plasseringen heller tvilsom. Står i en gang og jeg sitter i trappen 1m fra for å forsøke å få inntrykk av dem. Koblet opp med en Rotel ICE effektforsterker og en Sonos Connect. Jeg synes umiddelbart at dette spiller svært høyt. Kassene er veldig solide og virker helt døde. Synes diskanten virker åpen og fin. Mellomtonen er stram, men noe innestengt foreløpig. Også imponerende bass, men dette fordrer både loudness og noe basspådrag via Sonosen. De spilte rett og slett svært tamt uten. Er det også erfaringen til andre at man må bruke litt EQ? Uansett skal jeg senere bruke en effektforsterker med DSP og kombinere med basstår med 3x 15" pr side, så det vil nok uansett bli et solid fundament.

    Det blir spennende se hvordan dette utvikler seg når elementen blir noe innspilt og jeg får plassert dem i et rom med akustikktiltak. Jeg er foreløpig svært optimistisk!
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.459
    Antall liker
    8.654
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men du bør ha en diskant ved siden av. Blir en helt annen ht da.
    Så en røys med basser så er du i mål:=)
    Dette kommer du til å bli fornøyd med, godt jobba.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.106
    Antall liker
    1.561
    Torget vurderinger
    1
    Men du bør ha en diskant ved siden av. Blir en helt annen ht da.
    Så en røys med basser så er du i mål:=)
    Dette kommer du til å bli fornøyd med, godt jobba.
    Jeg skal bruke bånd fra Bolender Graebner som diskant, samt 3x15" basstårn pr side. Aktiv deling og DSP på alle kanaler. Det er vel du som har et liknende system?

    Når det gjelder diskant må jeg si at jeg ikke tror det skulle være nødvendig ut fra hva jeg har hørt så lang.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.459
    Antall liker
    8.654
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men du bør ha en diskant ved siden av. Blir en helt annen ht da.
    Så en røys med basser så er du i mål:=)
    Dette kommer du til å bli fornøyd med, godt jobba.
    Jeg skal bruke bånd fra Bolender Graebner som diskant, samt 3x15" basstårn pr side. Aktiv deling og DSP på alle kanaler. Det er vel du som har et liknende system?

    Når det gjelder diskant må jeg si at jeg ikke tror det skulle være nødvendig ut fra hva jeg har hørt så lang.
    Med og uten diskant er to forskjellige verdener, har prøvd;=)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.668
    Antall liker
    3.301
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Men du bør ha en diskant ved siden av. Blir en helt annen ht da.
    Så en røys med basser så er du i mål:=)
    Dette kommer du til å bli fornøyd med, godt jobba.
    Jeg skal bruke bånd fra Bolender Graebner som diskant, samt 3x15" basstårn pr side. Aktiv deling og DSP på alle kanaler. Det er vel du som har et liknende system?

    Når det gjelder diskant må jeg si at jeg ikke tror det skulle være nødvendig ut fra hva jeg har hørt så lang.
    Med og uten diskant er to forskjellige verdener, har prøvd;=)
    Det er også min erfaring
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.072
    Antall liker
    4.495
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ditto, kjør på med diskant. (Det finnes ingen god 3,5" kon diskant).
    Gratulerer med prosjektet !
    Linjekilde er i prinsippet enkelt, men mer arbeidskrevende enn mange tror når alle små og store detaljer skal med.
    Vil anbefale Trestokken (CNC-verksted) til alle som vil prøve seg på en slik konstruksjon.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.106
    Antall liker
    1.561
    Torget vurderinger
    1
    Linjekilde er i prinsippet enkelt, men mer arbeidskrevende enn mange tror når alle små og store detaljer skal med.
    Word! Dersom jeg hadde brukt all tiden i min vanlige jobb har det nok godt med så mange timer at jeg heller kunne valgt kjøpehøyttaler på aller øverste hylle. Uansett er jo dette gøy og alt kan ikke måles i kroner og øre. :)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.072
    Antall liker
    4.495
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Uenig med siste taler, det er ikke gøy og jeg for min del skal ikke bygge / konstruere flere høyttalere !
    Neste (om det blir noen) kommer fra butikk.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.624
    Antall liker
    1.765
    Sted
    Sandefjord
    Også imponerende bass, men dette fordrer både loudness og noe basspådrag via Sonosen. De spilte rett og slett svært tamt uten. Er det også erfaringen til andre at man må bruke litt EQ?
    Jepp, det ligger i linjene sin natur der det samlede bidraget naturlig booster mellomområdet og EQ trengs for å løfte topp/bunn slik at den audioelle verdenen kommer tilbake i vater 8)
    I så måte hjelper det meget godt med en solid forsterker da løftet i bunn krever krefter.

    Den gang (!!) jeg får fingern ut mtp v2 av mine så vurderer jeg 24stk pr linje slik at jeg kan dele hver linje i to (2x12 per side) slik at jeg kan utnytte de ekstra forsterkerkanalene jeg har til disp. Har en 5x 125W-sak der kun 2 kanaler i dag blir brukt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    335
    Antall liker
    450
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    Litt på siden av trådemnet, men jeg skal lage en lillebror til mine peerless mini-LA med da 9x3" peerless per side og diskant.
    kabinette blir bygget veldig lite - tanken er at det skal plasseres et basstårn med sidemonterte subbere i bakkant med samme kabinettbredde.

    men til spørsmålet. HT blir 12*12cm utvendig, det blir et pittelite kabinett, men håper på en relativt bratt avrulling i nedre frekvens slik at disse ikke må deles nedover. for å bygge et optimalt kabinett hvor ikke bakvegg er parallell med baffel - har det noe for seg å lage en liten trekant med spiss mot baffel slik at bakveggen får la oss si 30 grader vinkel fra midt for å bryte bølgene bakover?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.106
    Antall liker
    1.561
    Torget vurderinger
    1
    IMG_1211.jpg


    Da har jeg fått plassert høyttalerne i det rommet de skal spille i. De spilte en del bedre når de får spille i dette rommet, vs plassert i kjelletrappen. ;)

    Jeg er rett og slett svært fornøyd. Synes dette spiller imponerende stort. Det spiller dynamisk og kan spille høyt om man vil. Gleder meg til å skru litt på DSP etterhvert, men det gjenstår dessverre mye arbeid. Min nåværende baffelvegg skal fjernes og bygge opp ny bakvegg. Deretter lage stativ til diskantene. Så koble opp og ratte DSP. Deretter forhåpentligvis få ut det endelige potensialet. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn