Line Array (Fulltone)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.624
    Antall liker
    1.765
    Sted
    Sandefjord
    Vis vedlegget 543582
    Jeg er rett og slett svært fornøyd. Synes dette spiller imponerende stort. Det spiller dynamisk og kan spille høyt om man vil. Gleder meg til å skru litt på DSP etterhvert,
    Det er vel fellesnevneren til "alle" som har sittet og hørt på mine ;)

    Om man skjermer LA fra de dypeste frekvensene er det veeeeldig lett å spille veeeldig høyt, uten at ørene klager (før etterpå) :rolleyes:
    Jeg kjører mine FR med boost i topp/bunn og på relativt høyt lyttevolum henger de med ned til 20hz (-3dB) og bassen er fyldig! Ikke subwooferbass, men korrekt, stram og fyldig.

    Spennende rom / bassrekke du har, må jo bare bli bra! :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.785
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Langesund
    Det er vel fellesnevneren til "alle" som har sittet og hørt på mine ;)

    Om man skjermer LA fra de dypeste frekvensene er det veeeeldig lett å spille veeeldig høyt, uten at ørene klager (før etterpå) :rolleyes:
    Jeg kjører mine FR med boost i topp/bunn og på relativt høyt lyttevolum henger de med ned til 20hz (-3dB) og bassen er fyldig! Ikke subwooferbass, men korrekt, stram og fyldig.

    Sånn vil du oppleve det helt til du hører noe som kan spille ennå høyere, med ennå større ro, og strammere bass og mer smekk.

    Har selv blitt satt litt på plass av noen systemer.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Sånn vil du oppleve det helt til du hører noe som kan spille ennå høyere, med ennå større ro, og strammere bass og mer smekk.

    Har selv blitt satt litt på plass av noen systemer.[/QUOTE]

    Kan jeg spørre hva som går igjen, som en evt. rød tråd, i de systemer som har gjort mest inntrykk på deg i så måte?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.785
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Langesund
    Sånn vil du oppleve det helt til du hører noe som kan spille ennå høyere, med ennå større ro, og strammere bass og mer smekk.

    Har selv blitt satt litt på plass av noen systemer.
    Kan jeg spørre hva som går igjen, som en evt. rød tråd, i de systemer som har gjort mest inntrykk på deg i så måte?[/QUOTE]

    Mye kapasitet og kontroll på akustikk. Da spiller det troverdig, uanstrengt og ørevennlig, også på litt nivå.

    Audiolense kan også nevnes.
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.624
    Antall liker
    1.765
    Sted
    Sandefjord
    Mye kapasitet og kontroll på akustikk.
    Helt klart - og følgelig med uendelig mye kapasitet og full kontroll på akustikk så må det bli perfekt :)

    LA er ikke perfekte, men de gir virkelig mye ifht kostnad - og er "enklere" å ha med å gjøre når det gjelder akustikk.
    Its a fun journey! 8)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.624
    Antall liker
    1.765
    Sted
    Sandefjord
    Mine linjer har en gooood stund nå spilt for "halv maskin" etter at minste poden stakk hull i samtlige elementer han rakk opp til (26stk... 14stk var for høyt oppe) Har i dag omsider fått bestilt nye elementer til å bytte de ødelagte ut - endelig :cool:

    Samtidig så konkretiseres det nå planer for v2 som startes på ila kommende vinter, stikkordene der blir:
    * Flere elementer (Totalt 48 (2x12 per søyle) eller 50 (2x25))
    * MDF + gips og epoxygranitt for passiv demping / økt kabinettmasse
    * Tettere C-C (83mm vs 85mm som jeg har i dag) Mest for å få plass til flere elementer per høydemeter ;)
    Trimmer i tilfellet rammen ned med 0,5mm per side og oppnår da 83mm netto
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    7.072
    Sted
    Kongsberg
    Fyyy f...
    Kan jeg anbefale en billig forsikring?
    Dette koster 1000 kroner og jeg kan garantere at det ikke skjer igjen!
    Screen Shot 08-05-19 at 11.45 AM.PNG
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.459
    Antall liker
    8.654
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har 200 meter med strømgjerde. Gjør fanden så vondt.
    Neida, må være snill mot barna. Men kjipt når sånt skjer.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.624
    Antall liker
    1.765
    Sted
    Sandefjord
    En kreativ guttunge med ballongpinne trenger ikke mange minuttene med "alenetid" for å gjøre mye skade... :mad:
    Men han har heldigvis blitt eldre og lært nå...
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.423
    Antall liker
    3.631
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Han forstod vel at han hadde gjort noe galt da pappa lå på gulvet og gråt:)
    Lykke til med MKII
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.624
    Antall liker
    1.765
    Sted
    Sandefjord
    Hehe..ble noe tid i fosterstilling ja! ;)
    Godt det er veldig mørkt i kinoen :-X

    Har nå lekt med mkII en god stund, det ser ut som rammebetingelsene kommer på plass ila senhøsten..
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Mine linjer har en gooood stund nå spilt for "halv maskin" etter at minste poden stakk hull i samtlige elementer han rakk opp til (26stk... 14stk var for høyt oppe) Har i dag omsider fått bestilt nye elementer til å bytte de ødelagte ut - endelig :cool:

    Samtidig så konkretiseres det nå planer for v2 som startes på ila kommende vinter, stikkordene der blir:
    * Flere elementer (Totalt 48 (2x12 per søyle) eller 50 (2x25))
    * MDF + gips og epoxygranitt for passiv demping / økt kabinettmasse
    * Tettere C-C (83mm vs 85mm som jeg har i dag) Mest for å få plass til flere elementer per høydemeter ;)
    Trimmer i tilfellet rammen ned med 0,5mm per side og oppnår da 83mm netto
    Jeg har jo vært hos deg og lyttet, Halair, et rom beregnet på å sitte stille og lytte/se. Vet ikke om du husker det, men jeg sa til deg at uansett hvilken høyde jeg plasserte meg i, så hørte jeg (eller følte at jeg hørte) kun driverne rett foran meg. Dette, har jeg tenkt MYE på, etter jeg var hos deg, det at ei slik rekka med drivere trolig har mest for seg i store rom hvor man befinner seg flere steder både i dybde retningen og sideveis - at man oppnår effekten av slikke høyttalere best på denne måten. Men, kan være jeg tar grundig feil.

    Og jeg har tenkt på at dersom du hadde satt opp to gode stativhøyttalere, der du sitter i lytterommet ditt (ganske nærme høyttalerne) og med bakveggen der ryggen befinner seg, om du hadde oppnådd det samme - eller bedre?

    For all del, ikke ta dette som noe kritikk fra meg! Jeg bare spør! Med utgangspunkt i min egen opplevelse foran høyttalerne dine i dette rommet. Jeg har også tenkt at disse driverne, bygget i en bue med utgangspunkt i lytteavstand, slik at alle driverne treffer en likt fordi de "peker mot hodet" - om det kan ha noen positiv betydning?

    En annen ting, er at medaljens bakside overfor de driverne du benytter, er at de ikke er best øverst og nederst på frekvensstigen - hvor spørsmålet videre blir om et stort antall av de som ikke peker rett mot deg - oppveier for de begrensninger slike drivere naturlig har i seg?

    Jeg lurer kort og godt på om slike linjekilder enten må være buet, med bue nøye utregnet for å treffe en samtidig, eller om de er godt egnet i store rom hvor man befinner seg flere steder? Jeg vet ikke, men er svært spørrende til dette.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.624
    Antall liker
    1.765
    Sted
    Sandefjord
    Joda, husker det godt det MB :) Linjekilder (rette) har det som sin egenskap, homogent lydbilde over et meget stort lyttefelt - og ukritisk mtp ørehøyde ;D

    Siden mitt rom er rektangulært med lytteposisjon langs langvegg - og tilrettelagt for 4 stoler i bredden så har jeg unngått "spissing" som krummet baffle eller power tapering. Wide by design. Samtidig har jeg holdt prosjektet så fysisk enkelt som mulig.
    Skulle jeg ha laget linjer til én lytteposisjon så hadde bildet vært ganske anderledes vil jeg tro, krummet kabinett mye mulig...

    Linje vs point source - med linje så forenkles bildet mtp refleksjoner seg da en akse har homogen spredning.
    Min påstand - Line array (rette) er teknisk enkle å bygge og meget rimelige mtp total lydopplevelse 8) Lett å like med andre ord 8)

    Mulig jeg prøver mine oppe i stua, den er mye større i volum. Men det får evt vente til mine er reparert ;)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.668
    Antall liker
    3.301
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Joda, husker det godt det MB :) Linjekilder (rette) har det som sin egenskap, homogent lydbilde over et meget stort lyttefelt - og ukritisk mtp ørehøyde ;D

    Siden mitt rom er rektangulært med lytteposisjon langs langvegg - og tilrettelagt for 4 stoler i bredden så har jeg unngått "spissing" som krummet baffle eller power tapering. Wide by design. Samtidig har jeg holdt prosjektet så fysisk enkelt som mulig.
    Skulle jeg ha laget linjer til én lytteposisjon så hadde bildet vært ganske anderledes vil jeg tro, krummet kabinett mye mulig...

    Linje vs point source - med linje så forenkles bildet mtp refleksjoner seg da en akse har homogen spredning.
    Min påstand - Line array (rette) er teknisk enkle å bygge og meget rimelige mtp total lydopplevelse 8) Lett å like med andre ord 8)

    Mulig jeg prøver mine oppe i stua, den er mye større i volum. Men det får evt vente til mine er reparert ;)
    Det at lyden ikke endrer seg nevneverdig om man flytter hodet opp eller ned er et praktisk bevis for at line array høyttalere ikke i nevneverdig grad blir påvirket av refleksjoner fra gulv og tak.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.624
    Antall liker
    1.765
    Sted
    Sandefjord
    Det at lyden ikke endrer seg nevneverdig om man flytter hodet opp eller ned er et praktisk bevis for at line array høyttalere ikke i nevneverdig grad blir påvirket av refleksjoner fra gulv og tak.
    Jupp, refleksjonene fra gulv/tak blir en naturlig fortsettelse og blir således en del av høyttaleren fremfor en distraksjon :)
    Its a feature, not a flaw :)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.624
    Antall liker
    1.765
    Sted
    Sandefjord
    1 - Og jeg har tenkt på at dersom du hadde satt opp to gode stativhøyttalere, der du sitter i lytterommet ditt (ganske nærme høyttalerne) og med bakveggen der ryggen befinner seg, om du hadde oppnådd det samme - eller bedre?

    For all del, ikke ta dette som noe kritikk fra meg! Jeg bare spør! Med utgangspunkt i min egen opplevelse foran høyttalerne dine i dette rommet. Jeg har også tenkt at disse driverne, bygget i en bue med utgangspunkt i lytteavstand, slik at alle driverne treffer en likt fordi de "peker mot hodet" - om det kan ha noen positiv betydning?

    2 - En annen ting, er at medaljens bakside overfor de driverne du benytter, er at de ikke er best øverst og nederst på frekvensstigen - hvor spørsmålet videre blir om et stort antall av de som ikke peker rett mot deg - oppveier for de begrensninger slike drivere naturlig har i seg?

    3 - Jeg lurer kort og godt på om slike linjekilder enten må være buet, med bue nøye utregnet for å treffe en samtidig, eller om de er godt egnet i store rom hvor man befinner seg flere steder? Jeg vet ikke, men er svært spørrende til dette.
    Holder dette litt kort og forenklet, men min oppfatning/tro er at:

    1 - Point source (PS) vs line source (LS) - tror ikke at LS er noen ubetinget vinner, ikke PS heller for den saks skyld. Jeg tror LS er enklere å få til å bli, relativt, bra siden kobling mot rommet er bedre (større) og akustikken er enklere å temme.
    PS har ideelt sett 6 flater de reflekteres fra (med tidsopphold) mens LS kun har 2.

    2 - Med en serie av like elementer, som får nøyaktig samme signal, blir individuelle forskjeller og avvik effektivt maskert pga SPL for serien avtar med -3dB mens hvert individuelle avvik får -6dB reduksjon ved dobling av distanse. Med andre ord så får det som er intensjonen (signalet) en "forsterkning" i lytteposisjon mens avvik får en demping i lytteposisjon.

    3 - Rette LS gir et tidsavvik mellom topp/bunnelement og midtelement. I tillegg kommer tak/gulvrefleksjon. Ved å krumme LS for å gi et mindre fokuspunkt (som en parabol) så reduseres tisdavviket - men på bekostning av kontinuerlig refleksjon via tak/gulv.
    Et fullstendig fokusert LS (der alle ementene peker på nøyaktig samme punkt) nærmer seg kanskje PS i oppfattelse?

    Jeg har ikke fordypet meg i temaet, har lest en del men ikke studert dette til fingerspissene. Som nevnt innledningsvis i denne byggetråden kunne jeg ikke engang kalkulere total impedans :rolleyes: Sammenheng mellom høyttalerparametre er også et uavklart kapittel - så kritikk og tanker er jeg bare for :cool:
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Holder dette litt kort og forenklet, men min oppfatning/tro er at:

    1 - Point source (PS) vs line source (LS) - tror ikke at LS er noen ubetinget vinner, ikke PS heller for den saks skyld. Jeg tror LS er enklere å få til å bli, relativt, bra siden kobling mot rommet er bedre (større) og akustikken er enklere å temme.
    PS har ideelt sett 6 flater de reflekteres fra (med tidsopphold) mens LS kun har 2.

    2 - Med en serie av like elementer, som får nøyaktig samme signal, blir individuelle forskjeller og avvik effektivt maskert pga SPL for serien avtar med -3dB mens hvert individuelle avvik får -6dB reduksjon ved dobling av distanse. Med andre ord så får det som er intensjonen (signalet) en "forsterkning" i lytteposisjon mens avvik får en demping i lytteposisjon.

    3 - Rette LS gir et tidsavvik mellom topp/bunnelement og midtelement. I tillegg kommer tak/gulvrefleksjon. Ved å krumme LS for å gi et mindre fokuspunkt (som en parabol) så reduseres tisdavviket - men på bekostning av kontinuerlig refleksjon via tak/gulv.
    Et fullstendig fokusert LS (der alle ementene peker på nøyaktig samme punkt) nærmer seg kanskje PS i oppfattelse?

    Jeg har ikke fordypet meg i temaet, har lest en del men ikke studert dette til fungerspissene. Som nevnt innledningsvis i denne byggetråden kunne jeg ikke engang kalkulere total impedans :rolleyes: Sammenheng mellom høyttalerparametre er også et uavklart kapittel - så kritikk og tanker er jeg bare for :cool:
    Verden var enklere den gang man var ungdom og Seas 603 byggesett i egen mekkede kasser var godt nok. Vel, kanskje dårlig eksempel, får den 13" bassen og 4" mellomtonen - diskanten også, faktisk - var mildt sagt grisegode! Og ville med nytt delefilter med bedre komponenter holdt følge med dagens høyttalere.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.624
    Antall liker
    1.765
    Sted
    Sandefjord
    Gode elementer, gode komponenter, god kasse og et godt rom - da er man godt på vei ja ;)

    De nye elementene skal etter planen komme allerede i ettermiddag så håper da å få byttet de ødelagte ila kvelden. Så blir det å ratte dem inn igjen (EQ).
    Bestilte nok elementer til å kunne gå for 2 søyler med 25stk slik at jeg kan bygge mk2 mens mk1 er operative 8)

    Mine mk1-kasser er langt fra resonansfrie så et godt kabinettdesign for mk2 vil nok hjelpe en god del alene mtp lydkvaliteten.
    Vekt pr kabinett (uten sokkel) er ca 18-20kg, foreløpige beregninger for mk2 er i spennet 2-3x dette.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.072
    Antall liker
    4.495
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Kommentar:
    Alt mht høyttalere er kompromisser og eq er linjekildens beste venn.
    Rette linjekilder med diskant: Ideelt "kreves" det at diskanten er i ørehøyde ( ca 95 cm). Det begrenser høyden på linjekilden og perfekt symmetri mellom gulv og tak går skeis.
    Rette linjekilder kan låte tiltalende fordi den lager et større virtuelt lydbilde pga flankedelay og 1.refleksjon (tak/gulv).
    Rette linjekilder med powertapering: Fint kompromiss, spesielt på mindre kilder. Fellen er at mange vil dra på for mye for å få liv i flankene.
    Parabol: Formel 1 i lyttesonen uten det lett svulmende lydbildet. Spiller med enorm dynamikk. Låter greit ellers i rommet men med tapt pin-point og mindre power i mellombass, litt bortskjemt tvinges man tilbake til sweetspot-sonen. Dette med lytteplass/sweet-spot gjelder vel alle høyttalere, bare se på messer hvor ustanselig man bytter på setevarmingen i godstolen. (Bortsett fra rundstrålere som mangler pin-point, dvs bikkja til Waters blir fuglehund, lausbikkje).
    .
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.624
    Antall liker
    1.765
    Sted
    Sandefjord
    Kan du forklare denne litt mer detaljert?
    W.Sand supplerer nok, men vil tro at en av årsakene er at "en mindre linjekilde" ikke er høy nok til å bli en ideell linjekilde som strekker seg fra gulv til tak.
    Dermed har man pga manglende lengde (høyde) allerede introdusert et avvik fra prinsippet og står "friere" til å endre øvrige deler av systemet.


    Forøvrig så hadde UPS levert nye elementer til meg i går, lå pent og ventet når jeg kom hjem fra jobb :)
    En liten halvtime med skruing så var det gjort, begge linjene er nå friske igjen :D
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.072
    Antall liker
    4.495
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Rette linjekilder med powertapering: Fint kompromiss, spesielt på mindre kilder. Fellen er at mange vil dra på for mye for å få liv i flankene.
    .
    Kan du forklare denne litt mer detaljert?
    Da det er svakere lyd i flankene ved powertapering kan man fristes til ¨dra på" ekstra i den villfarelse at potensialet er betydelig større. Midtseksjonen (med minst motstand) belastes med økt forvrenging som følge.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Forøvrig så hadde UPS levert nye elementer til meg i går, lå pent og ventet når jeg kom hjem fra jobb :)
    En liten halvtime med skruing så var det gjort, begge linjene er nå friske igjen :D
    Hva med poden, er'n sendt på barnehjem eller har du montert kodelås på døra inn til lytterommet? ;)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.624
    Antall liker
    1.765
    Sted
    Sandefjord
    Brainstormet litt på jobb i dag, har grublet lenge på hva som kan være en fornuftig produktsammensetning for Line Array mk2...

    Mk1 består ev relativt spinkle materialer, 12mm MDF baffle/bakvegg og 14mm parkett som sidevegger.
    Internt er det kun 4 avstivere og KISS var hovedprinsippet gjennom hele bygget.

    Intensjon med mk2 er todelt:
    • Bedre og dødere kabinett (mer masse...mye mer)
    • Flere elementer for økt areal (øker enten til 2x12 eller 1x25 per side)

    Her er et utkast fra hva jeg tror kan passe best mtp målsetning og praktisk gjennomføring:
    Hvert element får en rektangulær "rom" med mål 84x120x320mm der jeg tilrettelegger for et elliptisk hulrom som da blir elementvolum.
    Det "tomrommet" mellom ellipse og kasse fylles med epoxygranitt (EG), iflg mine beregninger så gir dette meg en masse EG = 1,3kg per element.
    Totaltvekt vil da trolig ende på opp mot 80kg + sokkel

    Vist er mock-up av TC9-ramme og EG:
    (EG vil bli i så fall bli støpt i ett stykke, ikke oppstykket som vist)
    LA-mk2.jpg
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.072
    Antall liker
    4.495
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Spennende materialvalg Halair ! Har du link til EG?
    Fagstoff om linjekilder innebærer noe teoretisk nonsense fordi ingen gulv har samme overflateegenskap som himlingen (stoler, tepper bord etc), dessuten sitter man ikke med ørene i middels romhøyde heller. Og--- ingen lytterom er like. Alt dreier seg om tilnærming. Derfor kan man nøye seg med en linjehøyde med diskanten i ørehøyde og symmetri i kilden ellers. (Jeg kjører full høyde, på tvers av dette, i full skinnhellighet).
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.624
    Antall liker
    1.765
    Sted
    Sandefjord
    Spennende materialvalg Halair ! Har du link til EG?
    Litt om prinsippet, mye anvendt innen maskinering - https://www.youtube.com/watch?v=4aBVAbfxLJw

    Fagstoff om linjekilder innebærer noe teoretisk nonsense fordi ingen gulv har samme overflateegenskap som himlingen (stoler, tepper bord etc), dessuten sitter man ikke med ørene i middels romhøyde heller. Og--- ingen lytterom er like. Alt dreier seg om tilnærming. Derfor kan man nøye seg med en linjehøyde med diskanten i ørehøyde og symmetri i kilden ellers. (Jeg kjører full høyde, på tvers av dette, i full skinnhellighet).
    :cool:
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    7.072
    Sted
    Kongsberg
    Spennende prinsipp det dere EG greiene. Det egner seg seg bra som base til Hi-Fi apparater også så lange man får kontroll på finishen. Hvilken epoxy skal du bruke? Biltema har jo noe greier som ikke er så galt priset.
    Til en hel høyttaler blir det jo en formidabel jobb da :eek:

    Jeg lagde en gang en basskasse med doble MDF vegger med 5cm sand mellom veggene. Frontbaffelen ble støpt i 10cm betong. Den ble litt overkill og den kom på godt over 100kg men hadde null vibrasjoner. Konseptet er at friksjon i sanden suger opp vibrasjonsenergien før den rekker å komme ut til ytterveggene. Jeg tror et slikt konsept kunne fungere med relativt tynne vegger adskilt med elastiske avstandsstykker. Bare å helle oppi sand til slutt.
    Kanskje noe for deg med en baffel i EG?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.624
    Antall liker
    1.765
    Sted
    Sandefjord
    Spennende prinsipp det dere EG greiene. Det egner seg seg bra som base til Hi-Fi apparater også så lange man får kontroll på finishen. Hvilken epoxy skal du bruke? Biltema har jo noe greier som ikke er så galt priset.
    Til en hel høyttaler blir det jo en formidabel jobb da :eek:

    Jeg lagde en gang en basskasse med doble MDF vegger med 5cm sand mellom veggene. Frontbaffelen ble støpt i 10cm betong. Den ble litt overkill og den kom på godt over 100kg men hadde null vibrasjoner. Konseptet er at friksjon i sanden suger opp vibrasjonsenergien før den rekker å komme ut til ytterveggene. Jeg tror et slikt konsept kunne fungere med relativt tynne vegger adskilt med elastiske avstandsstykker. Bare å helle oppi sand til slutt.
    Kanskje noe for deg med en baffel i EG?

    BT sin epoxy er nok lite egnet, her må det "bedre" epoxy til mtp herdetid (jo lengre jo bedre)
    Epoxy herder eksotermisk og tykke epoxymasser blir da varme, herder raskere og man får ujevn herding over (kort) tid.
    Vil trenge noen kilo epoxy... ;)

    Finish...jeg tenker å kjøre MDF som ytre kasse, da får jeg en slett utside/støpeform i ett :cool:
    Baffle i EG hadde også vært et gode tror jeg, men øker arbeids-/formkompleksiteten betraktelig... ;)

    Prosjektet får modnes litt utover høsten, byggestart blir nok tidligst nov/des...
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har erfaring med ovnstørket fin sandblåsersand i høyttalere. Et helvete, hvis det lekker, men bruker man mye sand - JA det har mye for seg!
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.624
    Antall liker
    1.765
    Sted
    Sandefjord
    Jeg har erfaring med ovnstørket fin sandblåsersand i høyttalere. Et helvete, hvis det lekker, men bruker man mye sand - JA det har mye for seg!
    All vekt er et gode når høyttalerne er på plass hehe ;)
    Beregningene mine tilsier ca 26kg sand og 6kg epoxy per kabinett. Det kombinert med ovalt kammer bør kunne spre og absorbere det meste av mekanisk energi riktig så godt.

    Prinsippet til EG er å benytte masse/grus i forskjellig størrelse slik at mest mulig av volum er hard masse og kun et minimum innslag av epoxy for å binde dette sammen. Vibrasjon beveger seg da i hele strukturen men de forskjellige massene absorberer "bredbåndet". Epoxy i seg selv er fleksibelt (som i ikke dødt), mens massene ikke er det og totalt sett tar dette "alt" av energi.

    Mtp mekanikk - planlegger også å lime inn elementene fremfor å skru dem fast.
    Baffle blir nok i MDF men grunnes med epoxy.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.072
    Antall liker
    4.495
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan løser du bakvegg-refleksjonen i kammeret? Snevrer du det inn, og/ eller har du en tung isolasjon helt i bakkant? En annen metode er å sette inn en diffuser i kammeret. (Illustrert i "Bendit"-tråden). Membranen er som kjent den tynneste delen av kammeret og all hullromslyd/ekko fra kammeret kommer nærmest udempet ut.
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.624
    Antall liker
    1.765
    Sted
    Sandefjord
    Hvordan løser du bakvegg-refleksjonen i kammeret? Snevrer du det inn, og/ eller har du en tung isolasjon helt i bakkant? En annen metode er å sette inn en diffuser i kammeret. (Illustrert i "Bendit"-tråden). Membranen er som kjent den tynneste delen av kammeret og all hullromslyd/ekko fra kammeret kommer nærmest udempet ut.
    Ikke avklart enda, det enkleste er nok tung isolasjon bakerst. Diffuser var et godt tips som jeg skal legge på minnet, takk :)
    Det ultimate hadde trolig vært et konet kammer men det vil endre øvrige parametere for bygget ganske dramatisk.

    Kanskje forlenge kammeret ala det dere gjorde med DTP...?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.106
    Antall liker
    1.561
    Torget vurderinger
    1
    Stilig løsning! Blir spennende å følge dettte videre!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hvordan løser du bakvegg-refleksjonen i kammeret? Snevrer du det inn, og/ eller har du en tung isolasjon helt i bakkant? En annen metode er å sette inn en diffuser i kammeret. (Illustrert i "Bendit"-tråden). Membranen er som kjent den tynneste delen av kammeret og all hullromslyd/ekko fra kammeret kommer nærmest udempet ut.
    Ikke avklart enda, det enkleste er nok tung isolasjon bakerst. Diffuser var et godt tips som jeg skal legge på minnet, takk :)
    Det ultimate hadde trolig vært et konet kammer men det vil endre øvrige parametere for bygget ganske dramatisk.

    Kanskje forlenge kammeret ala det dere gjorde med DTP...?
    Husk at driveren oppfatter kammeret som større, med for mye dempemateriale. Hadde mye av dette vært resepten, ville mange (enkelt & grisebillig) benyttet denne metode. Jeg tror mer og mer på at kunsten er å bremse ned/forhindre mest mulig signaler tilbake til membranen - med bruk av minst mulig typisk dempemateriale. Dette er en kunst, bryte opp bølgene/forhindre de mest mulig å komme tilbake til membranet, kanskje spesielt i tidsdomenet.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    2.665
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Video som ble sluppet på YT for noen dager siden..

     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.624
    Antall liker
    1.765
    Sted
    Sandefjord
    Video som ble sluppet på YT for noen dager siden..
    Ikke fortell humlen at det skal være teoretisk umulig for den å fly :p

    Egenskapene han forteller om eksisterer, men testriggen hans er ikke optimalisert mtp linjekilde. Tenker da først og fremst på senter-senteravstand for elementene. Ikke er det oppgitt hvilken avstand han målte fra heller.

    Comb filtering forekommer, det er lett hørbart med "pink noise" og øret tett opptil linjen. Med musikk og øret i lytteposisjon, med normal avstand, så er fenomenet i all praksisk sammenheng borte. Det finnes ikke noen høyttalere uten kompromiss.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvor stivt/dødt må et kabinett være for å ikke gi fra seg nok vibrasjoner til å koble til luften i en slik grad at det blir hørbart fra flere meters hold? På et eller annet punkt kan det vel tenkes at man kan kalle noe for overkill?

    Interessant å følge diskusjonen om Line Array. Det er synd at det finnes så lite god info om styrker og svakheter med de forskjellige typer høyttalere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn