Lenco L78/75 DIY og alt som har med disse spillerne.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Prelude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.08.2012
    Innlegg
    160
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Remdrift ? Da er det ikke en 75 eller 78.. Lageret og tallerkenen driver folk og eksperimenter med, men det skal være mellomhjulsdrift ja. Med original motor.
    Det er riktig😁. Derimot er det noen utfordringer med noe jeg mener kan være elektromagnetisk støy fra motoren. Dette begynner først å komme frem ved bruk av mc pick-up’er med utgangs nivå på 0,25mV, f.eks. Denon 103r.Når man fører pick-up og arm over og inn mot først spor på platen, kommer støyen. Har man f.eks. en Ortofon SPU #1 med utgangsnivå på 0,17mV blir støyen markant, før man setter ned pick-upen, og man ikke hører dette. Derimot vil jeg mene støyen er der. Skrur man av motor, og kun snurrer rundt på tallerken, er det ingen støy, så det må komme fra selve motoren. En herremann ved navn Frenk har benyttet en DC motor, jeg har kun sett dette på Youtube, og har ikke greid å komme i kontakt med ham. Tenkte derfor jeg i først omgang hører litt her.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har lagt inn forhåndsbestilling på en Frenk modifisert motor, men før Covid-19 slo til ble verkstedet hans oversvømt. Han sendte meg bilder på e-post av sitt oversvømte verksted. Håper han har sluppet unna virusarmageddonet som har vært i Italia, men det at han ikke svarer bekymrer.
     

    Prelude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.08.2012
    Innlegg
    160
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Har lagt inn forhåndsbestilling på en Frenk modifisert motor, men før Covid-19 slo til ble verkstedet hans oversvømt. Han sendte meg bilder på e-post av sitt oversvømte verksted. Håper han har sluppet unna virusarmageddonet som har vært i Italia, men det at han ikke svarer bekymrer.
    Det var interessant gutman. Håper alt har gått bra og at du får motoren. Håper du legger ut litt tilbakemelding på hvordan den fungerer. Jeg har kikket på noen maxon motorer, men det er vanskelig å velge bare ut ifra spesifikasjoner. Har en Jasmine TM-R501mkII på vei bare for å teste støynivået, men reimdrift er egentlig ikke ønskelig på spilleren. Vel, alt må prøves😁
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Remdrift har jeg på nr. to drivverket. Remdrift på en mellomhjulspiller er på grensen til blasfemi:eek: Støyen du beskriver er et velkjent fenomen, men går helt fint å ignorere for min del. Kjører kun low output MC pickuper på Lenco drivverket som vel strengt tatt kun har motor og idler arm igjen fra den orginale L-75. Potensialet i drivverket er imo enormt, men ingenting er perfekt og støyen som stråler fra AC motoren til PU er kanskje kamelen man må svelge med Lenco mellomhjul. Håper at noen kan ta opp tråden fra Frenk og bygge om noen motorer som det går an å få tak i. Har donormotor dersom noen her på berget knekker koden!
     

    Prelude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.08.2012
    Innlegg
    160
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Remdrift har jeg på nr. to drivverket. Remdrift på en mellomhjulspiller er på grensen til blasfemi:eek: Støyen du beskriver er et velkjent fenomen, men går helt fint å ignorere for min del. Kjører kun low output MC pickuper på Lenco drivverket som vel strengt tatt kun har motor og idler arm igjen fra den orginale L-75. Potensialet i drivverket er imo enormt, men ingenting er perfekt og støyen som stråler fra AC motoren til PU er kanskje kamelen man må svelge med Lenco mellomhjul. Håper at noen kan ta opp tråden fra Frenk og bygge om noen motorer som det går an å få tak i. Har donormotor dersom noen her på berget knekker koden!
    Ja, remdrift er overhode ikke ønskelig, men i mangel av «raske» løsning, vil jeg teste ( har andre prosjekter på gang hvor Jasmine motoren også kan inngå) Har flere Lenco motorer liggende, så jeg kommer til å prøve Maxon når ledig tid kommer. Så lenge det eksisterer EMI vil det uansett pick-up valg, ha innvirkning på den såkalte «sorte» bakgrunnen. Har ikke funnet noe som kunne skjerme mot problemet, bly fungerer ikke. Bruker nå en SPU #1, og enkleste løsningen hadde vel bare å gått for en SPU Synergy G, men jeg vil jo alltid vite at det alltid et mer å hente😁
     

    RC30

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Innlegg
    155
    Antall liker
    252
    Ja, remdrift er overhode ikke ønskelig, men i mangel av «raske» løsning, vil jeg teste ( har andre prosjekter på gang hvor Jasmine motoren også kan inngå) Har flere Lenco motorer liggende, så jeg kommer til å prøve Maxon når ledig tid kommer. Så lenge det eksisterer EMI vil det uansett pick-up valg, ha innvirkning på den såkalte «sorte» bakgrunnen. Har ikke funnet noe som kunne skjerme mot problemet, bly fungerer ikke. Bruker nå en SPU #1, og enkleste løsningen hadde vel bare å gått for en SPU Synergy G, men jeg vil jo alltid vite at det alltid et mer å hente😁
    Har brukt flere forskjellige MC pickuper på min Lencobaserte spiller med to armer og aldri hatt problemer med støy. Ortofon MC5000, Ortofon Jubilee, AirTight PC-1S, Van den Hul Colibri og Audio Technica AT33sa. Kanskje hjelper det at PTP6 chassisplatene skjermer mer enn orginal, eventuelt at avstanden fra motor til pickup øker ved bruk av to tallerkener. Det har for kort tid siden vært oppdatering fra Frenk angående DC-motor prosjektet :)
     

    Prelude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.08.2012
    Innlegg
    160
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Har brukt flere forskjellige MC pickuper på min Lencobaserte spiller med to armer og aldri hatt problemer med støy. Ortofon MC5000, Ortofon Jubilee, AirTight PC-1S, Van den Hul Colibri og Audio Technica AT33sa. Kanskje hjelper det at PTP6 chassisplatene skjermer mer enn orginal, eventuelt at avstanden fra motor til pickup øker ved bruk av to tallerkener. Det har for kort tid siden vært oppdatering fra Frenk angående DC-motor prosjektet :)
    Hei RC30,
    Av pick-upéne du nevner, er det kun MC5000, med output 0,14mV, som vil fange opp problemet. Alle over 0,25-0,3mV vil kke være nevneverdig hørbart. Har selv hatt Colibri, og aldri tenkt på dette. For meg dukket dette opp først når jeg på død og liv ville ha på en SPU:), da jeg synes de ser nydelige ut. Var litt gjerrig og kjøpte billigversjonen, med 0,17mV ut.
    Jeg har testet to motorer, og det er det samme på begge. Dette er jo selvfølgelig ikke veldig skjennerende, men jeg vil mene det går ann å få spillerne tystere. Mulig PTP systemet reduserer, eller faktisk kan eliminere problemet. Eneste jeg ikke har testet ennå er å fjerne av og på bryteren på standard lenco L75 "metallplintet", da denne bryteren faktisk vil sitte rett under pick-upen når metall plintet er vridd 90 grader mot venstre, slik man ofte gjør. Mulig det er her noe av problemet ligger. Skal teste det. Takk for innspill:)
     
    Sist redigert:

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.718
    Torget vurderinger
    1
    Var innom Drammen hvitevarer idag for og handle vinyl, og de har mye vinyl. Men de har og noe stereo komponenter, blant annet stod det en Lenco L78 med original kasse og lokk. Hvis det er noen her som er på jakt etter en, prisen var 1500.
     

    Prelude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.08.2012
    Innlegg
    160
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ved bruk av ekstern motor, plukker ikke SPU #1 pick-up´n opp noe støy. Drivverk uten EMI og er dønn tyst. Neste skritt blir å finne en egnet motor, enten Frenk eller annen.
    Lenco L75 m_belte.jpg
     
    Sist redigert:

    Prelude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.08.2012
    Innlegg
    160
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Joda, du har rett. Dette er nå ingen Lenco. Med SPU #1, låter det nå vestlig bedre uten org.motor, og jeg kan vel også si, vesentlig bedre uten å sette strøm på det origianale lenco drivverket. Bare ved å plugge i strømmen, uten å skru den på, fanger pick-up´n opp noe støy når man beveger armen over tallerkenen, ikke mye, men nok. Det blir mer når man skrur på spilleren. Dette er nå totalt borte, og alt med svartere bakgrunn etc. kommer frem. Det jeg sitter igjen med er kun original tallerken og lagerspindel. Vinterens prosjekt blir å finne en annen motor å sette inn.
    Er det noen som forresten har erfaring med slike: https://box03.lencomotionaudio.com/index.php?route=product/product&path=66&product_id=66 ?
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.718
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal bytte en ødelagt arm på Lenco 75 som er kjøpt inn, og sette på denne som jeg nettopp har byttet V-blokkene på. Men den ser jo ikke frisk ut. Hva kan ellers anbefales av andre armer som ikke koster en formue og som er forholdsvis plugg an play og komplett med arm kabel med phono plugger. Tanken er att dette skal være ett lavbudsjett prosjekt. Synes forøvrig de fleste 2 delte Lenco armene ser slik ut.
     

    Vedlegg

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Jeg skal bytte en ødelagt arm på Lenco 75 som er kjøpt inn, og sette på denne som jeg nettopp har byttet V-blokkene på. Men den ser jo ikke frisk ut. Hva kan ellers anbefales av andre armer som ikke koster en formue og som er forholdsvis plugg an play og komplett med arm kabel med phono plugger. Tanken er att dette skal være ett lavbudsjett prosjekt. Synes forøvrig de fleste 2 delte Lenco armene ser slik ut.
    Det skal være litt fleks i armen, men så var det dette med teori og praksis. Det ble litt vel fleksete med tiden. Selv byttet jeg ut at røret med et 8mm karbonrør.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.718
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan jo bytte når jeg først holder på og få tak i en annen arm med SME innfatning senere. Har satt på loddebolten, denne Lencoen skal inn i en annen Lenco kasse som er renovert og brukes i Skrivarstua. Det er jo ett hav av armer og velge i der ute, får Google litt og se hva som egner seg.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Ja, LITT fleks skal det være, men den armen din så ikke helt i vater ut 😄. Slik har de armene jeg har vært borti sett ut:
    CD04D23C-EE2B-4ADE-8F75-AF340AC62241.jpeg
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.718
    Torget vurderinger
    1
    Den kan neppe rettes, da det jo sitter en pianotråd eller tilsvarende i den. Hele arm røret burdet jo vært i ett stykke. Bakre arm rør er bevegelig men ikke noe som gjør att den blir mere rett.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Den kan neppe rettes, da det jo sitter en pianotråd eller tilsvarende i den. Hele arm røret burdet jo vært i ett stykke. Bakre arm rør er bevegelig men ikke noe som gjør att den blir mere rett.
    Ja, bakre armrør kan flekse litt, men det skal så vidt meg bekjent være rett. Siger visst noe mer åra... men det skal nok ikke stå oppover! :)
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.718
    Torget vurderinger
    1
    Har 1 B52 og 1 B55 og der har bakre del Sigi litt på armene.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Det er nok for å avkoble endstub med resten av armen(som SME) for å minimere resonanser i armen
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Veldig fin! Og føttene ? ( og flere bilder ? )
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Fortsatt fin, plata er splittet, men satt sammen på en måte likevel, riktig tolket ?
     

    lacerta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    28
    Fortsatt fin, plata er splittet, men satt sammen på en måte likevel, riktig tolket ?
    Nei, de er ikke satt sammen. Jeg kan fritt bevege delen som tonearmen sitter på. Men for at den skal stå i riktig posisjon skal jeg fiksere brikkene/skivene som spikes'ene plasseres nedi.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    En enkel måte å rette opp hengende motvektslodd på disse armene er å surre en tynn tråd inn i åpningen mellom armen og delen med loddet. Da vil armen bli helt fin og avkobling vil fortsatt fungere.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 684198
    Tradisjonell Ptp 4 til Far i år.
    Ryktes at det ligger en 12" under treet i tillegg.
    God jul.
    20201228_185304.jpg
    20201228_185304.jpg
    Screenshot_20201230-191943.jpg

    Originalt lager med keramisk trust plate, SAE 30 fra Felleskjøpet. Original 4 hulls Lenco idler med betydelig strammere fjær på idlerarmen gir rått med torq. 0 - 33,33 tar 3,6 sekunder fra kaldstart hver eneste gang.
    Ikke en lyd fra drivverk 🙂👌
     
    Sist redigert:

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Happy med armen? Vurdert denne selv... nydelig spiller btw
    Armen har sine svakheter men er utrolig lett å jobbe med. Original sølv i teflon var litt for stiv etter min smak. Jeg byttet til vintage russisk litz skjermet med kobberstrømpe i armens lengde, og videre etter pivot med samme skjerm og litz ubrutt videre til pre. Medfølgende headshell var lite solid og ble byttet ut med ett modifisert standard sme type headshell. Dette er lengre en standarden EMT benyttet så gjorde armbord justerbart.
    Standard monteringsavstand er 297mm men nå å justerbart opp til 308mm. Med 300mm lar pu seg justere iht alle de vanlige allignment variantene. La på noen gram (25) på counterweight så den balanserer seg betydelig nærmere pivot.
    Armen er i utgangspunktet som en firkantet banan med utfresning for ledninger under.
    Kunne ikke dy meg og fant frem sandpapir.
    Armen er nå tapered. Tverrsnitt begynner som en oval ved pivot og smal er av til cirkelform mot headshell. Aner ikke om dette var lurt men ser mye bedre ut.
    Har testet en del pu bla shure sc35c i aluminiumshus både med original stift og 5 gram stiftetrykk samt med en HE som sporer ved 1,08 gram. Philips 412 med shibata er tipp topp match.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Armen har sine svakheter men er utrolig lett å jobbe med. Original sølv i teflon var litt for stiv etter min smak. Jeg byttet til vintage russisk litz skjermet med kobberstrømpe i armens lengde, og videre etter pivot med samme skjerm og litz ubrutt videre til pre. Medfølgende headshell var lite solid og ble byttet ut med ett modifisert standard sme type headshell. Dette er lengre en standarden EMT benyttet så gjorde armbord justerbart.
    Standard monteringsavstand er 297mm men nå å justerbart opp til 308mm. Med 300mm lar pu seg justere iht alle de vanlige allignment variantene. La på noen gram (25) på counterweight så den balanserer seg betydelig nærmere pivot.
    Armen er i utgangspunktet som en firkantet banan med utfresning for ledninger under.
    Kunne ikke dy meg og fant frem sandpapir.
    Armen er nå tapered. Tverrsnitt begynner som en oval ved pivot og smal er av til cirkelform mot headshell. Aner ikke om dette var lurt men ser mye bedre ut.
    Har testet en del pu bla shure sc35c i aluminiumshus både med original stift og 5 gram stiftetrykk samt med en HE som sporer ved 1,08 gram. Philips 412 med shibata er tipp topp match.
    Testet også Dynavector carat, Denon 103, Winfield og ett par andre stive MC med glimrende resultat.
    Armlager er dønn solide og svelger unna alt uten problem.
    Til prisen en nobrainer. Med litt tweaking som nevnt
    tidligere får du en arm som hevder seg mot konkurrenter med priser opp til 20K.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.718
    Torget vurderinger
    1
    Mye mulig, den var slik når jeg kjøpte den. Ulyd i motor ifølge tidligere eier som hadde gitt opp og få den i orden. Jeg plukket motoren fra hverandre og tok en overhaling, nå er den nesten lydløs. Men har 1 B55 og 1 B52, så mulig jeg låner motoren fra B52 etter hvert. S formet arm skal kjøpes inn i 2021 og terminal skruer monteres. Finishen er kun for og se hvordan den ser ut med hvit. Kassa skal slipes og spray lakkeres i løpet av året.
     

    Vedlegg

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har en Lenco L70 motor som ikke går rundt. Tror aksel har blitt skeiv under transport. Er det mulig å rette en slik?
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Pekaill: Finn en ny motor, du. De toleransene er såpass tette at det nok ikke lar seg gjøre å rette den ut. Så spørs det. har den noen andre feil? Og er du såpass glad i den at det lar seg forsvare å remediere de feil som er. Ellers kan du behandle den som den Lencoen den i bunnen er...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn