LC Audio & ZAPsolute`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    Ja har fått forståelsen av at stort sett alle rørforforsterkere har høy utgangsimpedans. Så til Zapene bør jeg se etter transistorbaserte trinn. Det ligger en Cayin SA-91 på bruktbørsen, kan den være bedre? Oslo hificenter selger også splitter nye Adyton forforsterkere til nedsatt pris. Synspunkter på dette?

    Det er etter hva jeg forstår systemet med bipolare transistorer på inngangene som gir den lave impedansen på Zapene. Ved å bytte til Mosfet skulle en få en mer spiselig impedans, men er det noen som har prøvde dette og isåfall med noen lydmessige forandringer på kjøpet?
     

    Hay

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Innlegg
    151
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    Odd J skrev:
    Ja har fått forståelsen av at stort sett alle rørforforsterkere har høy utgangsimpedans. Så til Zapene bør jeg se etter transistorbaserte trinn. Det ligger en Cayin SA-91 på bruktbørsen, kan den være bedre? Oslo hificenter selger også splitter nye Adyton forforsterkere til nedsatt pris. Synspunkter på dette?

    Det er etter hva jeg forstår systemet med bipolare transistorer på inngangene som gir den lave impedansen på Zapene. Ved å bytte til Mosfet skulle en få en mer spiselig impedans, men er det noen som har prøvde dette og isåfall med noen lydmessige forandringer på kjøpet?

    Vil tro du mener Vincent SA-91, kjenner ikke den. Men jeg vet av erfaring at Zap'ene er veldig kresne på forforsterkere pga av lav inngangsimpedans. Har prøvd mange forskjellige, bla Adyton og det fungerte heller ikke optimalt. Spesielt i bassen. Er du ute etter rørfortrinn er det begrenset utvalg, noen jeg har bygd selv har fungert og Counterpoint sine takler disse uten problemer. Skal du ha noe som fungerer og ikke koster all verden, se etter lcaudio sine egne bla Frontline og Sidewinder 1. Ellers hvis du kan mekke litt selv er denne http://www.newclassd.com/index.php?page=50 det beste jeg noensinne har koblet opp mot lcaudio-forsterkere.
     

    Hay

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Innlegg
    151
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    Odd J skrev:
    Takk for innspill.

    Har nesten slått til på en T+A 1230 transistorpre som ligger på bruktbørsen. Den har en utgangsimpedans på 22 Ohm hvis jeg tolker tekniske data riktig:

    http://www.taelektroakustik.de/fileadmin/pdf/archiv/r-serie/P_1230_R_EN.pdf

    Ser denne grei ut gutter?
    Kan funke, gjenstår bare å prøve. Må allikevel gjøre deg oppmerksom på at utgangsimpedansen alene ikke avgjør om det vil fungere, men også evnen til å drive en lavimpedant effektforsterker. Hvis effektforsterkerene til T+A har inngangsimpedanse i 50kohms området kan det godt være at den ikke greier det allikevel da forforsterkerene er tilpasset impedanser i dette området. Ligger den på 10kohm er det mer sannsynlig at det går bra.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    Takk for gode råd, loddet er dog kastet,dvs den kommer i posten over helga....
     

    Lasse_Aa

    Fersking
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Jeg har nylig tatt i bruk Zapsolute mk IV som erstatter Zapsolute mk II. Jeg ønsker meg:

    - test av Zapsolute mk IV
    - skruer til mk IV kabinettet (har sendt forespørsel til LC Audio)
    - opplysninger om bruktpris for Zapsolute mk II (som jeg selger)

    Jeg har fått en epost fra Lars hos LC Audio om inngangsimpedansen på Zap. Se nedenfor.
    Jeg har en test av Zapsolute mk II (High Fidelity 3/1996) og byggeanvisning for mk IV som jeg kan sende.

    Lasse Aarønæs (lasse@calendar.no)


    From: LC Audio Tech Support [support@lcaudio.dk]
    Sent: 13. november 2006 15:01
    To: Lasse Aarønæs
    Subject: Re: Preamp til Zapsolute 2x78 mk II

    Hej Lasse!!

    - Alt efter hvordan du synes det skal lyde kan man benytte den impedans til
    Zapsolute' forstærkerne, som man tester sig frem til. Et godt bud med en
    almindelig forforstærker er 10-20 Kohm, hvis du har en meget strømstærk
    forforstærker kan man køre ned mod et par kilo, det give bedre precision,
    men på nogen enheder også en koldere lyd.

    Generelt må du ikke gå under 600 Ohm, og nok ikke over 50-60 Kohm... - Men
    prød dig frem hvad du synes...

    Desværre har jeg ikke noget PDF på de "gamle" zapsolute forstærkere...

    Mhp. mekanisk trafo-støj, så kan du prøve og løsne trafo'erne, eller lægge
    noget skum imellem dem, det kan nok hjælpe noget. Ellers er man nødt til at
    lakere trafo'erne fuldstændigt ( ned-dykket i en spand med lak i et døgn
    eller to )...

    Lars / Viborg - Tech Support for LC Audio
     

    EPHYROI

    Medlem
    Ble medlem
    12.09.2009
    Innlegg
    25
    Antall liker
    0
    noen av dere som vet åssen zapsolute hadde vært på gamle tungdrevne infinity høytalere?

    svar gjerne på pm
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg oppdaget at det er side for Zabsolutt-eiere også- etter 10år med 118w mk4. Jeg har ikke tenkt over dette med tilpassing og har ikke hatt noen problemer med dette . Men etter å ha lest litt om det her har jeg begynt å sjekke litt. Jeg bruker idag en Linn Unidisk SC som cd og forforsterker og det fungerer utmerket men utgangsimp. på den er 300 ohm. Så vidt jeg kan se er Zappene satt opp med 2 kohm. Men som sagt fungerer det fint så hva hadde skjedd om tilpassningen hadde vært perfekt? Det var nå det- jeg kjørte mange år med bias just. til 90 mv men syntes det låt bedre i klasse AB. Nå har jeg justert til 112mv og synes det har vært positivt. Mer atmosfære og klarhet. Kanskje andre har gjort lignende erfaringer. Mvh Øyvind
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Er det blitt stille her?

    Er det noen som kan være behjelpelig med skjema og byggehåndbok til Sidewinder 1/2?
    Har ransaket nettet men har ikke lykkes i å finne noe.
     

    Hay

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Innlegg
    151
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    Tror kanskje jeg har sidewinder byggebok liggende et sted eller i pdf. Må lete litt.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Trenger også to eller flere "Extensionboards" til Zapsolute 2, det er de som er merket med et 3-tall.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Med hjem fra ferie skal jeg ha en forsterker fra LC Audio.
    Er foreløpig litt usikker på hva det er for en sak, mulig det er en The End Millennium, all den tid det er brodern som har brukt den til å drive frontene i surrerundt-oppsettet sitt. Utfordringen blir å få montert soft start på den, samt å få dr Sense til å sjekke helsetilstanden. Så skal den testes ut i eget oppsett, før den evt returneres til brodern.
    Har for såvidt hørt den i broderns oppsett, men tror det er mer godlyd å hente ut av saken enn hva han fikser i sitt oppsett.
    Ikke sikkert den vil matche min BAT-rør-pre, men det vil tiden vise. Og jeg har jo fortsatt troen på at rør i effektforsterkeriet er min tekopp.
    Iflg brodern, som pr idag kjører med en NAD 275BEE effektforsterker, foretrekker han LC Audioen milevis foran NAD`en, så jeg mistenker at han vil ha den hem, bare den blir friskmeldt....

    mvh
    Proffen
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen folkens!

    Mine 78W monoblokker mk2 (tror jeg, det er de med tynn svarteloksert frontplate uten lys/bryter, årgang ca 94?) ble senket av ei skikkelig kule med toreskrall for noen uker siden. Det ble helt stille.....

    Jeg har fått tips om at dette kan ligge i ødelagte motstander (de der bittesmå motstandene, ikke de store som man kan lodde på selv)på softstartprintet som jeg ettermonterte en gang. Er det flere som deler dette synspunktet? Er også kortslutningsvern på disse, dvs beskyttelse mot å kortslutte høyttalerterminalene. Det er jeg dog sikker på ikke er årsaken. Tor med hammeren som sagt.

    Synspunkter? Vil gjerne ha de opp å gå igjen, de er veldig bra og så har jeg bygd de sjøl i min ungdom....
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Hei Odd J :) Ta en tlf til Morten på Norsk Audio Teknikk,han kan helt sikkert hjelpe,god peiling og serviceinnstilt til 1000,den karn e vel den den beste på service som æ har vært borti :D

    mvh Filip
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Øyvind Ek skrev:
    Jeg oppdaget at det er side for Zabsolutt-eiere også- etter 10år med 118w mk4. Jeg har ikke tenkt over dette med tilpassing og har ikke hatt noen problemer med dette . Men etter å ha lest litt om det her har jeg begynt å sjekke litt. Jeg bruker idag en Linn Unidisk SC som cd og forforsterker og det fungerer utmerket men utgangsimp. på den er 300 ohm. Så vidt jeg kan se er Zappene satt opp med 2 kohm. Men som sagt fungerer det fint så hva hadde skjedd om tilpassningen hadde vært perfekt? Det var nå det- jeg kjørte mange år med bias just. til 90 mv men syntes det låt bedre i klasse AB. Nå har jeg justert til 112mv og synes det har vært positivt. Mer atmosfære og klarhet. Kanskje andre har gjort lignende erfaringer. Mvh Øyvind
    Hei, ikke stille bare ferie, (tross møkkavær) jeg besitter en Zapsolute 42w Mk2 og har brukt denne siden jeg kjøpte byggestettet hos Morten en en gang midt på 90 tallet. I begynnelsen var jeg flink å sjekke bias (min skal ha bias på ca 190mv tror jeg) men etter stillstanden inntok meg for en 5 -6 år sia har det ikke blitt viet så mye oppmerksommhet, heldigvis (uheldigvis iht min bedre halvdel) kom HI-FI interessen tilbake, mye har blitt erstattet og kort sagt har kun cdspilleren (som driverk) Zappen og høytalerene overlevd.
    Etter mange oppgraderinger, bla ny Buffalo dac og WTT platesnurrer ble fokus satt på Zappen .
    Opp med lokket sjekket bias, den var helt på trynet (alt for lav) sliter litt med gamle potmeter som drifter.
    Dette ga løft og bedret holografien roet lydbildet ned slik at "bakteppe" hørtes mørkere ut. Alikavel var det forvregning i øvdre mellomtone / diskant merker det spesielt når jeg spiller høy kvinnevokal og opera (er det cressendo det heter?) Hmmm, etter å ha tatt de gamle phono pluggene i den tidligere Frontlinen i øysyn viste jeg at pluggene var crap. Ut med pluggene og inn med nye Furutech RCA rodium plugger til ubalansert inngang , Buffaloen var ment å fore den andre inngangen (balansert) og siden plugger både degenererer signalet og koster masse penger ble det hardwiring av kabelen rett på printet på Zappen.
    I tillegg strammet jeg til skruene på utgansterminalene, og gikk over noen loddinger.

    Resultatet var ikke til å ta feil av mye av forvregningen lå nok i dårlige forbindelser / phonoplugger , den balanserte (hardwirede) inngangen er hakket hvassere hva gjelder oppløsning men den ubalanserte er fremdeles ikke langt etter.

    Forbedringen var som forventet mindre forvregning mere detaljer tightere bass.

    En billig og annbefalt oppgradering,

    Neste prosjekt blir å oppgradere og rydde intern kabling, både for strøm og signal, samt å bytte ut / fjerne ugangsterminalene som ikke er av edleste metall. går nok for favoritten min flettet Silspeak 440 (4 x 4 mm2)

    et annet artig prosjekt måtte være å biwire ved å dele signalet rett ut fra utgangstransistorene slik at ett sett med transistorer tar mellomtone /bass og ett sett tar diskant, LC beskriver at det kan oppstå forvregning i diskanten når 2 sett med transistorer kjører i parralell.

    Tviler på at Zappen blir solgt med det første (tro om noen skal kvitte seg med en MK4 hmmmm)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    Ser at det er flere her som kombinerer eldre Zapsolute med HF-275 høyttalere, en utmerket kombinasjon...

    Monoblokkene mine er nå hos Doktoren, det skal skiftes en del motstander i softstarten ja. Og støvsuges og biasjusteres etc.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har trøbbel med min 78W Mk.4.

    den står bare og knepper.

    Hva er galt med den?

    McLaren
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Odd J skrev:
    Ser at det er flere her som kombinerer eldre Zapsolute med HF-275 høyttalere, en utmerket kombinasjon...

    Monoblokkene mine er nå hos Doktoren, det skal skiftes en del motstander i softstarten ja. Og støvsuges og biasjusteres etc.
    Ja den kombinasjonen har spilt i mange år hos meg, og det funker bra.

    lykke til med legebesøket, regner med at det gjør underverker.

    Ang oppgradering så anbefales det å bytte ut både phonoplugger og høytalerterminaler, de originale terminalene har endel lyter i diskantområdet, nye terminaler gir mindre forvrengning og åpnere lydbilde
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Heisan...
    Poster denne her, og håper på hjelp fra LC Audios venner...

    Brodern har i flere år hatt en LC Audio The end Millennium, som han liker lyden svært godt fra.
    Problemet har etterhvert blitt at han er møkklei av å skifte sikringer, som ryker titt og ofte når forsterkeren slås på. Og, ja, soft start er montert.
    Derfor ble forsterkeren med til dr Sense, som rimelig kjapt og enkelt oppdaget at der var en del internkabling som ikke var "festet" på forskriftsmessig måte. Der kabler burde være loddet fast, var de halvveis skrudd fast/klemt på i kabelsko. I det hele tatt kan det vel sies at internkabelforankringene var godt under standard....
    NÅ, derimot, er alt av kabler festet/loddet, slik at det mer eller mindre må til en voldtekt for at de skal løsne.
    Og der blir lyd, når forsterkeren kobles opp.
    PROBLEMET er bare at det skurrer kraftig.... Såpass kraftig at forsterkeren, slik den nå funker, ikke er brukandes...
    Så blir spørsmålet: Hva er feil/hvor ligger feilen?

    Dr Sense mener at den bør ligge et eller annet sted i signalveien....muligens kan potmeterne til biasjustering ha fått seg en karamell siste gangen sikringen røk. Sense snakker også om at kondensatorer, motstander og annet også kan ryke.... For ordens skyld; sikringen som røk, er en 4Ampere....

    Noen som kan komme med tips til feilsøking, slik at brodern får igjen sin "kjære"....

    For ordens skyld; da LC`en til brodern ble koblet opp igår, var det via rørpre`en i en Vincent 226....

    mvh
    Proffen
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    pellesmil skrev:
    Odd J skrev:
    Ser at det er flere her som kombinerer eldre Zapsolute med HF-275 høyttalere, en utmerket kombinasjon...

    Monoblokkene mine er nå hos Doktoren, det skal skiftes en del motstander i softstarten ja. Og støvsuges og biasjusteres etc.
    Ja den kombinasjonen har spilt i mange år hos meg, og det funker bra.

    lykke til med legebesøket, regner med at det gjør underverker.

    Ang oppgradering så anbefales det å bytte ut både phonoplugger og høytalerterminaler, de originale terminalene har endel lyter i diskantområdet, nye terminaler gir mindre forvrengning og åpnere lydbilde
    Takk for tipsene, hvilke typer plugger/terminaler anbefaler du å bytte til?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hvordan vil det kunne låte, dersom mismatchen i inn- og utgangsimpedanse mellom LC effekttrinn og rør-pre er stor?
    Skurring i lyden?


    mvh
    Proffen
     

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Henger meg på her da jeg har et Millenium The End MkIII effekt trinn på 2x300w dual mono. Må få det bias justert for å få det til å fungere optimalt med mine 4 ohms høyttalere. Ellers er jeg på jakt etter en pre til dette og mitt Adyton Cordis effekt trinn.
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    pellesmil skrev:
    Ang oppgradering så anbefales det å bytte ut både phonoplugger og høytalerterminaler, de originale terminalene har endel lyter i diskantområdet, nye terminaler gir mindre forvrengning og åpnere lydbilde
    Odd J skrev:
    Takk for tipsene, hvilke typer plugger/terminaler anbefaler du å bytte til?
    Tjaa, litt litt avhenig av lommebok og preferanser så det er mye å velge i:
    jag bruker Furutech (FP-901 R) på signalsiden, på utgangene er det for øyeblikket hardwired, men tenkte å gå for ETI-Eichmann (selges bla av Holton i Austr.) vet ikke hvordan ETI-Eichmann er som phonoplugger men det burde vel duge?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tipset, bruker Bullet (Eichmann) på noen signalkabler, er godt fornøyd med de. Tror dog ikke at jeg bruker veldig masse penger på de gamle Zapene. Skal se over litt.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Hei folkens! Nykommer her.

    Jeg har en 50w ZAPsolute Mk 4 plus Sidewinder.
    Begge er nå rundt 11-12 år gamle og har i de første ca. 4 årene vært slått på uavbrutt, mens de resten av tiden bare har vært påslått, når jeg har spilt musikk.
    Nå har jeg kjøpt meg en Audio-gd Master-6 (for- og hodetelefonforstærker) som slett og rett knuser LC Audio settet (lytter på HiFiMan HE-6, en ortodynamisk hodetelefon med meget lav sensitivitet, via høyttalerutgangen). Det gjelder både dybbas, diskant og oppløsning over hele frekvensområdet.

    Spørsmålet er da om det kan være at elektrolytterne som må skal skiftes for at få LC Audio settet opp i lydkvalitet.
    Er det noen her som har skiftet ut disse på sin ZAPsolute (og/eller Sidewinder)? ::)
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    LarsHP skrev:
    Hei folkens! Nykommer her.

    Jeg har en 50w ZAPsolute Mk 4 plus Sidewinder.
    Begge er nå rundt 11-12 år gamle og har i de første ca. 4 årene vært slått på uavbrutt, mens de resten av tiden bare har vært påslått, når jeg har spilt musikk.
    Nå har jeg kjøpt meg en Audio-gd Master-6 (for- og hodetelefonforstærker) som slett og rett knuser LC Audio settet (lytter på HiFiMan HE-6, en ortodynamisk hodetelefon med meget lav sensitivitet, via høyttalerutgangen). Det gjelder både dybbas, diskant og oppløsning over hele frekvensområdet.

    Spørsmålet er da om det kan være at elektrolytterne som må skal skiftes for at få LC Audio settet opp i lydkvalitet.
    Er det noen her som har skiftet ut disse på sin ZAPsolute (og/eller Sidewinder)? ::)
    Min erfaring er at effektforsterkeren er klasser bedre enn preampen, har du prøvd den nye preampen på Zappen? tror du ville fått et betydelig løft med det,
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Bruker 78W Mk.4 Zap her med en Music First TVC pre. knallbra. Har testet en sidewinder en gang i tiden på 118w mk.4 Zap, men syntes ikke de var en god nok pre.

    McLaren
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    Interessant! Går det bra med TVC og den lave inngangsimp på Zap-en?
    Deler elles oppfatn av at Zapsolute treng god forforst (betre enn LC Audio sine eigne)

    Sigurd
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    audiy skrev:
    Interessant! Går det bra med TVC og den lave inngangsimp på Zap-en?
    Deler elles oppfatn av at Zapsolute treng god forforst (betre enn LC Audio sine eigne)

    Sigurd
    Fungerer meget bra. Beste pre jeg har hatt på zap.

    Spiller på horn så det er ikke mye som skal til for greit lydnivå. Med normalt lettdrevne høytalere vil dette fungere enda bedre er jeg sikker på.

    McLaren
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Min erfaring er at effektforsterkeren er klasser bedre enn preampen, har du prøvd den nye preampen på Zappen? tror du ville fått et betydelig løft med det,

    [/quote]

    Takk for svaret. Har nå lyttet med Audio-gd Master-6 som forforstærker til ZAP'en versus den balancerte hodetelefonutgangen på Master-6.
    Det er forskellen ikke like stor selvom ZAP'en ikke er helt så transparent. Skal nå sjekke igjen med Sidewinder koblet imellom.

    Har noen av dere med en ZAPsolute på 42/50 watt opplevet at diskanten kan være noe skarp - spesielt ved høyere lydtrykk?
    Forventer ikke at det er mine nye Martin Logan Electromotion's elektrostat-element, som har skarp diskant ...

    Red.: Hmmm. Etter å ha hørt på anlegget med Audio-gd Master-6 som forforstærker, da er den skarpe diskant visst borte :)
     

    johnnyjohnsen

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    14
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Ville bare slenge meg på her. Har hatt zapsolute 78w + Sidewinder pre en lengre periode. Synes dette sette spiller veldi bra, har også cayin cd252 jeg bruker
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    LarsHP skrev:
    Har noen av dere med en ZAPsolute på 42/50 watt opplevet at diskanten kan være noe skarp - spesielt ved høyere lydtrykk?
    Forventer ikke at det er mine nye Martin Logan Electromotion's elektrostat-element, som har skarp diskant ...

    Red.: Hmmm. Etter å ha hørt på anlegget med Audio-gd Master-6 som forforstærker, da er den skarpe diskant visst borte :)
    Har en 42Watter som har fått litt makeup de siste åra, var mest missfornøyd med unoter i diskanten, ny forforsterker (Borbely) istedenfor Frontline var et kvantesprang i riktig retning, etter jeg bygde Buffalo dacen min kjørte jeg den ubalansert, uten preamp og med originale plugger, var ikke fornøyd med diskanten men jeg skulle uansett koble dacen opp balansert senere, siden Zappen har 2 innganger koblet jeg den ene ingangen balansert (hardwired rett på printet) til dacen og byttet med det samme ut til Furutech FP-901R phonoplugger til preampen. Dette ga et stort (og forventet) løft, problemet med at noe blir bedre er at de andre unotene høres ennå bedre. Siste stuntet med Zappen ble derfor å disable ht. terminalene, terminalene er laget i noe tvilsom messing. Strakk derfor ut kablene fra utgangensprintet og har fysisk koblet de rett på høytalerkablene. Dette ga renere diskant og fjernet ennå mere grums i diskanten som kunne oppleves spes ved høy lyd.
    Min erfaring er at det ligger enormt mye potensiale på forbedre / fjerne korrupte elektriske forbindelser.

    For øyeblikket er jeg fornøyd med Zappen (selv om jeg bygger en Holton for tia) jeg vet at Holtonen vil bli mye bedre med mere effekt større lydbilde og mere detaljer, men siden jeg har fått Zappen relativt frisert i diskanten så kan jeg egentlig ikke klage .............

    Time will show
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Har funnet ut at en vesentlig forbedring var slett og rett og dempe rommet. Har noen store vinduer, som ga for mye refleksjoner og derav følgende lyst og litt skarpt lydbilde. En Fidelity Audio modifisering af min SB Touch hjalp også på det hele.
     

    wbiter

    Fersking
    Ble medlem
    24.11.2012
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Er det noe liv i denne tråden da? Jeg har en Zapsolute 78w (Lite kabinett og bare ett) og det ene extesionkortet blir ikke like varmt som de andre. Jeg kan ikke høre noe på lyden. Noen som vet hva som kan være problemet?
     

    Lieberung

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Innlegg
    182
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    2
    zap på tannoy?

    Hei, vurderer å gå til anskaffelse av en Zapsolute 78w mk4 power. Har et par tannoy dc10t med sensetivity (2.83 Volts @ 1m) 92dB). Er det noen her som har testet, eventuelt bruker Tannoy sammen med zapsolute og kan fortelle om det er en bra match? Og en annen ting.. min preamp har 75Ω output impendance, vil det funke?
     
    Sist redigert:

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Noen som har prøvd å kjøre Zapsolute på elektrostater?
     

    mwt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Innlegg
    294
    Antall liker
    14
    Sted
    vestfold
    ja -funket fint med Final 0.3, og bassen ble litt mer nyansert/rundere/mindre presis -sammenlignet mot et overkill forsterker self :) og den zapsolut jeg har har bare et trafo og et enkelt utgangs sett -men på alt annet enn bassen låtter bra, dog litt mye heng mot sss lyder/lysere karakter i små nyanser... fått deg elektrostater da pafh? :) hvilken? hvilken zap er det du har?
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Har ett par Source,som er relativt lettdrevne sett i mot mange andre. Vurderer en 78w klA, såfremt de kan ha noenlunde match.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Er det noen av dere som har skjema på Sidewinder?
    Jeg har et "juletre" av mostander i min(se bilde) som jeg kunne tenke meg å vite funksjonen av.
    Den mangler også opa'ne så vidt jeg kan se.

    kopiavhpim2360.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn