LC Audio & ZAPsolute`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Odd J skrev:
    Hei :)

    Jeg har et par 78 W monoblokker som jeg bygde for 20 kg siden....

    Jeg husker ikke om det er Mk 1 eller 2, men de er så gamle at fronten består av kun ei svarteloksert aluplate, ikke noe lys, display eller av/på-bryter, den sitter på baksida. Ettermonterte softstart og kortslutningsvern (etter at en kompis brente en The end med støvsugern....)

    Jeg har hatt mye glede av disse og synes det lyder veldig bra. Men har ikke justert bias eller noe slikt, det skulle kanskje vært gjort. Ang impedans; har i perioder kjørt Zapene på en copland 306 pre med rør, dety har jo fungert tilsynelatende bra?! Nytt for meg at det skal være dårlig match mellom zap og rør-pre.
    Indgangsimpedansen på LC forstærkere er for lav. Nedre afskæringsfrekvens kommer til at ligge for højt. Dette pågrund af kondensatoren i udgangen på pre. Dette er noget som flere end dig glemmer at tage højde for.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    audiy skrev:
    Mi historie med L. Clausen begynte med eit forforsterkarprosjekt i "high fidelity", "AIR" (Audio interface resource) med ekstern nettdel. Bygde linjetrinn og RIAA, men ikkje dac. Diskret oppbygging med opamp berre i tape out og i "one-point DC-servo". Andre som har bygd denne?
    Modifiserte etter kvart med betre motstandar, betre kontakter, "superregulatorar"(Jung/Didden) i linjedel og RIAA og modifisering av jording og kretsløp. Ganske krøkkete å få til i ein konstruksjon med eitt heilt printkort. Måtte lage ekstra etasje i det lave kabinettet (1 U?). Modifiseringa ga stor gevinst og viste at gode regulatorar betyr mykje.
    Forforsterkaren står no og støvar ned fordi han måtte vike plassen for "Starter -kit" linjetrinn og RIAA frå Borbely audio som begge deler var store hopp opp i lydkvalitet. (Var gjesteskribent-artikkel i "fidelity" med dette prosjektet)

    Ein Orelle CD 100 fekk ny clock med PS og AD825- modular i analog-delen. Også det eit merkbart hopp opp i kvalitet.

    Bygde ZAPsolute mk2 då den kom og har likt han godt.
    Overtok ein mk4 av ein hi-fi-kjenning som hadde brent eine kanalen. Etter lang venting hos NAT uten resultat, tok eg direktekontakt med lc-audio techn. Etter nok ein del venting og klabb og babb med tollklarering mm. kom modulen omsider. Det heile var oppe og gjekk igjen rett før ferien. Hadde ikkje venta store forskjellen mellom mk2 og 4, men blei overraska. Her var det klarna opp i lydbildet. Perkusjon, piccolo og andre lyse instrument høyrest meir truverdige ut. Det høyrest rett og slett meir realistisk ut både rom og det som er i rommet. Lydbildet er djupare og betre definert. Utklingingar er meir naturlege. Sarte parti er klart meir oppløyste. Dermed engasjerer dette meir enn før. Altså positiv overrasking. Andre som har samanlikna? Veit om ein del av endringane. Min mk2 har 2 sett eff.transistorar. Kanskje det er ein viktig forskjell mot den den andre som har eitt sett pr. kanal. Kankje forskjellen i det lyse registeret har ein del med dette å gjere? Mk4 har jo også meir moderne PS med ekte dual mono-oppbygging (Min har også to trafoar i parallell pr kanal og er eit tungt lyft!)og bedre likerettar-diodar.

    Vurderer å bruke mk2 til forsterkar for eit bassmodulprosjekt. Har eit par trafoar liggande med høgare spenning enn det som står i no. Med lavare bias og høgare spenning i PS kan eg ta ut høgare effekt har eg forstått. Høgare effekt er gjerne viktigare enn å kunne køyre høg biasspenning i ein bassforsterkar. Vil tru at lydsignaturen likevel vil bli lik.

    Sigurd
    Har været igennem det samme som dig. Dacen i Air var ufatteligt dårlig. Air var konstrueret med adskillige modstande i jordplanet. Niels Larsen hjalp med at omkonstruere kredsløbet. Hvis jeg havde haft samme indsigt som idag kunne der nok komme noget fornuftigt ud af den.
     

    Hay

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Innlegg
    151
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    Som et forsøk prøver jeg en trafo-pre som driver en Patriot, dette viser seg å fungere bra. Har hatt utallige preamper for å matche, og rørpreamper har skjelden vært noen suksess. Tenkte kanskje på å bygge meg en pre med utgangstrafo. Audio Note sine preamper har veldig lav utgangsimpedans og kan faktisk drive lettdrevne høyttalere direkte i noen tilfeller. Verd et forsøk ihvertfall, for patrioten blir værende ;D.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Hay skrev:
    Som et forsøk prøver jeg en trafo-pre som driver en Patriot, dette viser seg å fungere bra. Har hatt utallige preamper for å matche, og rørpreamper har skjelden vært noen suksess. Tenkte kanskje på å bygge meg en pre med utgangstrafo. Audio Note sine preamper har veldig lav utgangsimpedans og kan faktisk drive lettdrevne høyttalere direkte i noen tilfeller. Verd et forsøk ihvertfall, for patrioten blir værende ;D.

    Å patriot :) nice har du noe bilder av den å dele med oss ? hadde hvert morro sett innsiden på en sånn.

    Mvh

    Laban
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Hay skrev:
    Som et forsøk prøver jeg en trafo-pre som driver en Patriot, dette viser seg å fungere bra. Har hatt utallige preamper for å matche, og rørpreamper har skjelden vært noen suksess. Tenkte kanskje på å bygge meg en pre med utgangstrafo. Audio Note sine preamper har veldig lav utgangsimpedans og kan faktisk drive lettdrevne høyttalere direkte i noen tilfeller. Verd et forsøk ihvertfall, for patrioten blir værende ;D.
    Jeg har lige bygget en Dac med Volumentrafo og Buffer. Hvirker lovende når jeg blot får rettet Twisted Pears fejl med elendige forsyninger og komponenter.
     

    Hay

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Innlegg
    151
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    Diy Duke skrev:
    Hay skrev:
    Som et forsøk prøver jeg en trafo-pre som driver en Patriot, dette viser seg å fungere bra. Har hatt utallige preamper for å matche, og rørpreamper har skjelden vært noen suksess. Tenkte kanskje på å bygge meg en pre med utgangstrafo. Audio Note sine preamper har veldig lav utgangsimpedans og kan faktisk drive lettdrevne høyttalere direkte i noen tilfeller. Verd et forsøk ihvertfall, for patrioten blir værende ;D.
    [/qu
    Diy Duke skrev:
    Hay skrev:
    Som et forsøk prøver jeg en trafo-pre som driver en Patriot, dette viser seg å fungere bra. Har hatt utallige preamper for å matche, og rørpreamper har skjelden vært noen suksess. Tenkte kanskje på å bygge meg en pre med utgangstrafo. Audio Note sine preamper har veldig lav utgangsimpedans og kan faktisk drive lettdrevne høyttalere direkte i noen tilfeller. Verd et forsøk ihvertfall, for patrioten blir værende ;D.
    Jeg har lige bygget en Dac med Volumentrafo og Buffer. Hvirker lovende når jeg blot får rettet Twisted Pears fejl med elendige forsyninger og komponenter.
    Jeg har lige bygget en Dac med Volumentrafo og Buffer. Hvirker lovende når jeg blot får rettet Twisted Pears fejl med elendige forsyninger og komponenter.





    Hvilken buffer bruker du? Rør eller transistor? Tenkte også på å lage en buffer med trafovolumreg. Helst rør med rørlikeretting og regulering.


    Patriot V100i
     

    Vedlegg

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Kunne tænke mig at eje sådan en Patriot. Min buffer er med dobbel j fet og bipolare transistorer. Det er ifølge pålidelig kilde en stor fordel med så høj en impedans efter volumentrafo som muligt for at undgå ringning. Derfor er netop rør ideelt.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Har også hatt ein TheEnd Mk2 eller 3, 180W. Forsterkar med mykje krefter.

    Synast det er veldig synd at dei har lagt ned produksjonen av ZapSolute og TheEnd. Lurer på om det er nokon som tar opp stafett-pinnen, slik at det går an å få kjøpt nye kort etterkvart.
     

    eiv

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2009
    Innlegg
    293
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    En ting jeg har merket med forsterkeren min:

    Når jeg bruker den i klasse A er bassen mer "ullen", lengre utklingning og til tider litt svamp i lange dype partier. I klasse AB er bassen mye strammere og mer kontant.

    Hva kan dette skyldes?

    Det gjelder ett zapsolute mk4 stereotrinn. 2x78w kl.a
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Har et par The end mill
    en på 2x125W samt et på 3X125W
    Men er på utkikk etter en LC pre, si gjerne fra hvis dere vet om entil salgs

    Mvh Jan I
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    Diy Duke skrev:
    Air var konstrueret med adskillige modstande i jordplanet. Niels Larsen hjalp med at omkonstruere kredsløbet. Hvis jeg havde haft samme indsigt som idag kunne der nok komme noget fornuftigt ud af den.
    Kva gjorde du med kretsløpet?

    mvh
    Sigurd
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Come on det er 20 år siden. :eek: Udenom buffer .Nye transistorer større strømme. Kortslutte modstande i jordplan etc. Som sagt var dacen fuldstændigt rædelsfuld.
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    Ja, det begynner å bli nokre år. God jul!

    mvh
    Sigurd
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    I lige måde. :) Skal høre Zensati kabel i aften.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.814
    Antall liker
    2.805
    Torget vurderinger
    1
    Diy Duke skrev:
    Odd J skrev:
    Hei :)

    Jeg har et par 78 W monoblokker som jeg bygde for 20 kg siden....

    Jeg husker ikke om det er Mk 1 eller 2, men de er så gamle at fronten består av kun ei svarteloksert aluplate, ikke noe lys, display eller av/på-bryter, den sitter på baksida. Ettermonterte softstart og kortslutningsvern (etter at en kompis brente en The end med støvsugern....)

    Jeg har hatt mye glede av disse og synes det lyder veldig bra. Men har ikke justert bias eller noe slikt, det skulle kanskje vært gjort. Ang impedans; har i perioder kjørt Zapene på en copland 306 pre med rør, dety har jo fungert tilsynelatende bra?! Nytt for meg at det skal være dårlig match mellom zap og rør-pre.
    Indgangsimpedansen på LC forstærkere er for lav. Nedre afskæringsfrekvens kommer til at ligge for højt. Dette pågrund af kondensatoren i udgangen på pre. Dette er noget som flere end dig glemmer at tage højde for.
    Hva med en liste over aktuelle forforsterkere som erfaringsmessig passer til ZAP'ene? Det er helt sikkert prøvd svært mange kombinasjoner oppp gjennom årene og mange her sitter på stor erfaring. Kan være nyttig all den tid disse sluttrinnene tydeligvis er litt sære på hva de bør kobles opp mot. Hvis noen har lyttet seg gjennom alle de de ulike utgavene i tillegg og kan prøve seg på en karakteristikk av lydmessige egenskaper er jo det også suverent.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.814
    Antall liker
    2.805
    Torget vurderinger
    1
    Ikke noe krav, bare et ønske for å få bedre oversikt over disse forsterkerne. Ser for meg at den samlede kunnskapsmengden i forumet er stor på disse arbeidshestene...
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    En Pre til Zapsolute skulle "apsolute" have lav udgangsimpedans, være uden koblingskondensator og være istand til at levere en del strøm.
     

    Hay

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Innlegg
    151
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    Har hatt en del av LCAudio sine forsterkere, både preamper og effektforsterkere.
    Sidewinder og Frontline låt litt uengasjerende (sannsynligvis pga bruk av opamper), men kan drive hva som helst.

    Ser at Hr Clausen har noe nytt på gang: http://www.newclassd.com
    De GOLD-modulene ser interessante ut. Fri for opamper.
    Ellers har jeg tenkt litt på rørpreamper med utgangstrafo. Noen av dem har meget lav utgangsimpedans. Nede i 12-13 ohm, og kan i noen tilfeller drive lettdrevne høyttalere direkte.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Trafoer lyder som en god ide. Er gerne bedre end kondensatorer.
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    Mitt starterkit linjetrinn frå Borbely Audio synest eg fungere bra. Var i alle fall eit godt hopp opp samanlikna med eit sterkt modda AIR. Borbely seier at forforsterkaren kan drive effekttrinn med inngangsimp. ned til 1K. Eit moment i denne diskusjonen er vel også at på mk 4 så går det greit å endre inngangsimp. for å kunne bruke f.eks rør-forf. Nokon som har prøvd det alternativet?

    mvh
    Sigurd
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Jeg ved ikke med Zapsolute men The End XP kan max hæves til 10 Kohm.
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    I byggeboka til mk4 s 12, står det at standard RZ+ og RZ- er sett til 2K. Det blir sagt at ein med fordel kan gå lavare, f.eks til 100 Ohm dersom ein har Sidewinder f.eks. Omvendt kan ein gå opp til f.eks 47K dersom ein har rørforforsterkar.
    Eg har høyrt at det er litt meir komplisert med mk 2. Der kan ein visst få problem med ustabilitet dersom ein berre endrar inngangsimp.

    mvh
    Sigurd
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Ok meget godt at vide. Tror MK II og XP sit indgangstrin er rimeligt ens så.
     

    Hay

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Innlegg
    151
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    Nyeste generasjon fra hr Clausen. GOLD preampmodul. Venter på volumregulering fra Tentlabs, derfor rotet. Så langt lyder den helt i tråd med hva jeg forventer fra Clausen, meget lettflytende, dypbass og detaljer. Låter mer organisk og musikalsk enn tidligere preamper fra den kanten med opamper.
     

    Vedlegg

    AN-M

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2010
    Innlegg
    85
    Antall liker
    0
    Drevet mine to Patrioter med rørtrinn og tok rett og slett og fjernet de to 300ohms motstandene som belaster xlr inngangene på hver kanal og loddet på et par 47kohm. Var spent, men gikk bra det. Gjorde det samme med 2k motstanden som belaster rcaen.
     

    AN-M

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2010
    Innlegg
    85
    Antall liker
    0
    Ville bare vise et lite teaserbilde av mitt kommende prosjekt. Tenkt til å bytte ut de orginale lyttene med disse RIFA beistene i mine 2 Patrioter. Kommer også til å erstatte likeretterne med Schottky dioder samt sette inn matchede G-ratede utgangstransistorer. Ps! Orginal lytt lagt som referanse.
     

    Vedlegg

    AN-M

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2010
    Innlegg
    85
    Antall liker
    0
    Vel da er det grøvste av arbeidet gjort og jeg kan glede meg over søt musikk. Hele strømforsyningen er erstattet, MBR40250 og PEH169. Alt av effekt transistorer er skiftet ut og matchet,( vel, har en curve-tracer, så hvorfor ikke). Gjenstår en del arbeid før jeg føler at alt er ferdig, venter blandt annet på noen Mcaper. Har forøvrig et trinn til som skal til pers.

    Inntil videre......
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.229
    Torget vurderinger
    1
    Får du lokket på forsterkeren, nå da? Ser ut som en voldsom oppgradering, dette. :D
     

    AN-M

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2010
    Innlegg
    85
    Antall liker
    0
    Nei, lokket som fulgte går ikke på igjen, ;D men alt av vekselspenning er lagt under perforert plate, så det er strengt tatt ingen umiddelbart livsfarlige deler tilgjengelig for klåfingrede personer. Kommer til å lage gitterlokk som dekker elektronikken, mer luft, Blir også en helt ny front. Kommer til å prøve å plassere et linjetrinn i forsterkeren, samt fjernkontroll til kanal, volum og Klassevalg, blir litt senere i sesongen.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.229
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Det ser ut som at det ikke lar seg gjøre å få på orginaldekselet igjen. ;D
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Legger inn noen bilder av min LC audio samling

    Har en Frontline som ike brukes daglig da den står for ombygging , den skal få nytt hjerte fra Borbely, regner med å flytte ut poweret i en enkel Boks fra Elfa, har tidliger kjørt Fronlinen med battteridrift og et fantastisk ledningsvirrvarr for å få brukt tot 4 batterier som +/- 24v men ladet de som 4 batterier i parralell

    Kjøpte den ny som byggesett hos Morten en gang for lenge siden.

    Zappen min brukes stadig og er egentlig ikke (tror jeg) klar for utbytting, har noen tviks på gang b.la. Kapton til utg. trans og mulig demontering av ext. bords hvis kjølinga holder hadde det vert gøy å prøve den som single ended.

    Kjøpte den som byggesett samtidig med Frontlinen
     

    Vedlegg

    L

    Lars.N

    Gjest
    POSEN skrev:
    Melder meg inn i Zapsolutes venner :D

    Jeg har et par Zapsolute 78w kl.A mkII monoblokker, som tidligere tilhørte laban.

    De imponerer på alle måter! Når man titter under topplokket finner man ikke mindre enn 22 kondiser på 10 000uF i hver blokk.
    Dette har hatt stålkontroll på alt jeg har gitt dem av høyttalere i hvert fall :)
    Er det liv i blokkene enda ?

    Mvh
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har montert UCL modul i en ZAP? jeg har en MK2 42w som er oppgradert med UCL modul, jeg husker ikke hvordan det var med bias da, justerte UCL modulet biasen også?
    mener å huske at det var noe av poenget med å oppgradere, men mangler noe som indikerer mine teorier, husker ikke helt hva som ble sagt for for en masse på sia.

    Jeg har 245mv i begge kanalene mens biasen (ifølge MK byggeboken) skla vere på 286mv

    Noen ideer?
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    pellesmil skrev:
    Noen som har montert UCL modul i en ZAP? jeg har en MK2 42w som er oppgradert med UCL modul, jeg husker ikke hvordan det var med bias da, justerte UCL modulet biasen også?
    mener å huske at det var noe av poenget med å oppgradere, men mangler noe som indikerer mine teorier, husker ikke helt hva som ble sagt for for en masse på sia.

    Jeg har 245mv i begge kanalene mens biasen (ifølge MK byggeboken) skla vere på 286mv

    Noen ideer?
    Ser ut som hukommelsen min er plutselig kom tilbake, bias må self. justeres , UCL modulet fikser "bare" dc offset.
    litt knotete å komme til med trekkeren bak UCL modulet , trangt varmt og med potensielt 222000mf som kan kortslutte, lønner seg å tape trekkeren da :p

    286mv i begge kanaler juster og godkjent.
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Heisann!
    I forbindelse med LC Audio venner kan jeg jo bidra med et gammelt forsterker prosjekt: The End MK 2-3. Denne lagde jeg i -96 og var mitt første forsterker prosjekt.



    Chassiset lagde jeg for hånd i aluminium og messing. Fronten er lagd av 15 mm aluminium, hvor jeg har frest ut et vindu, som ble tilpasset til glass som brukes i sveisemasker. Resten av chassiset ble laget av 4mm aluminium.
    Fronten er ellers faset i hver ende, og skrudd fast i messing skruer som ble lagd for anledningen. Messingbena i fronten er dreid ut av en massiv aksel, og veier alene 3-4 kg.
    Videre ble trafoene festet i et vibrasjons dempende "flytende" chassis. Glattingen var på 96.000 mf. Hadde ikke softstart så det var vanskelig å unngå at 10A kursen slo ut ved oppstart.
    Dessverre for min del ble denne konstruksjonen for nøytral til mitt bruk på den tiden.



     

    Hay

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Innlegg
    151
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    Odd J skrev:
    Hei igjen!

    Vil denne rørforforsterkeren kunne drive Zap 78 wattere? De riktig gamle uten designfront (mk 1?)


    http://www.cayin.de/english/vv_sc6ls.htm
    Den har dårlige forutsetninger for å drive Zap'ene, 3kohm utgangsimpedans er for mye. Zap'ene har nok lavere inngangsimpedans enn den bør belastes med.
    Prøvde en gang en cayin sc8 på 50W Zap, det gikk ikke bra for å si det mildt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn