lassemann sitt vindu

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Flott bil! Du gjorde klokt i å senke den litt.

    Ser frem til biltreff!
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Flott bil! Du gjorde klokt i å senke den litt.

    Ser frem til biltreff!
    Ja, nå ser det jo ut til at mange flotte biler kan møtes etterhvert. Flott kombo med hifi og bil.. Tegn på at vi lever og trives med gode hobbyer.. Kaster det ut, men hva med en biltur til Baldersnes med middag og overnatting? Selvfølgelig etter corona.. Imens nytes Quicksiver i ny drakt.. KT150 leverer! :)

    DSC_1489.jpg


    DSC_1476.jpg


    Mvh lassemann :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Flott bil! Du gjorde klokt i å senke den litt.

    Ser frem til biltreff!
    Ja, nå ser det jo ut til at mange flotte biler kan møtes etterhvert. Flott kombo med hifi og bil.. Tegn på at vi lever og trives med gode hobbyer.. Kaster det ut, men hva med en biltur til Baldersnes med middag og overnatting? Selvfølgelig etter corona.. Imens nytes Quicksiver i ny drakt.. KT150 leverer! :)

    Vis vedlegget 583071

    Vis vedlegget 583074

    Mvh lassemann :)
    Hvor er det? Evt møtes på Mortens kro på Gjelleråsen, ta en kaffe. Flott forsterker.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Flott bil! Du gjorde klokt i å senke den litt.

    Ser frem til biltreff!
    Ja, nå ser det jo ut til at mange flotte biler kan møtes etterhvert. Flott kombo med hifi og bil.. Tegn på at vi lever og trives med gode hobbyer.. Kaster det ut, men hva med en biltur til Baldersnes med middag og overnatting? Selvfølgelig etter corona.. Imens nytes Quicksiver i ny drakt.. KT150 leverer! :)

    Vis vedlegget 583071

    Vis vedlegget 583074

    Mvh lassemann :)
    Hvor er det? Evt møtes på Mortens kro på Gjelleråsen, ta en kaffe. Flott forsterker.
    Baldersnes er i Sverige, Dalsland. Nydelig plass!
    DSC_0193.jpg


    Mvh lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Litt snacks har man jo i kjelleren. Merker meg at prisene, også på gode russer rør, er på vei opp. Da er det jo greit å sitte på et lite lager. Her 6N2P-EV OTK1 100 stk i en eske.. 😉
    DSC_1534.JPG
    DSC_1535.JPG
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du har testet, alle? :giggle:.. Er en heldig kan en bruke slike, helt klart. Blitt noen flere turer i Triumph i det siste?
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Du har testet, alle? :giggle:.. Er en heldig kan en bruke slike, helt klart. Blitt noen flere turer i Triumph i det siste?
    Nei, det blir litt omfattende. Tester de som skal brukes her eller som blir solgt. 6N2P-EV er omtrent det samme røret som 12ax7, bare med 6,3 volts gløding. Som regel lett å bygge om forsterker eller så kan det benyttes adapter. Har vært noen turer med bilen, men jeg må bytte topp pakning pga av en oljelekkasje. Kvier meg litt for den jobben.. 😋🙂
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    I forbindelse med et par andre jobber tok jeg tak i et av mine egne prosjekter i dag. DPA 211 PSE fortjente noen bedre katodemotstandere. Det satt noen simple sement motstandere der på 5 watt. Skulle vært gjort for lengst egentlig. Det var for å si det mildt en stor oppgradering av denne forsterkeren. En typisk flaskehals for å si det sånn.. Slike sementmotstandere ser jeg mye av i kostbart hifiutstyr og de løfter ikke utstyret lydmessig for å si det mildt.

    Disse loddet jeg ut:
    DSC_1604 dpa 211 sement motstandere.JPG

    Gode 12 watts MILLS ble satt inn:
    DSC_1601 dpa 211 katode motstand mills.JPG


    Lyden ble mye mer smooth og oppløst. Bassen kraftig og stram. I det hele føler jeg at forsterkeren åpnet seg opp på en helt annen måte enn før. Oppleves også mer kraftigere enn tidligere.

    mvh
    lassemann (y):)
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Utrolig mye snodig de putter i finslige apparater som skal gjengi alt fra englesang til øs pøs rock` n roll uten å bremse eller tilsløre.
    Sement motstander liksom :rolleyes: treig sandig størknende lyd?
    Det er godt det finnes slike uredde herrer som deg Lassemann som gyver løs på kreasjonene dypere og dypere etter som din kunnskap øker.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig mye snodig de putter i finslige apparater som skal gjengi alt fra englesang til øs pøs rock` n roll uten å bremse eller tilsløre.
    Sement motstander liksom :rolleyes: treig sandig størknende lyd?
    Det er godt det finnes slike uredde herrer som deg Lassemann som gyver løs på kreasjonene dypere og dypere etter som din kunnskap øker.
    Det er selvfølgelig for å spare noen kroner i produksjonen av slikt utstyr at slike komponenter blir brukt. Men mange bekker små blir til større beløp om man skal bruke premium passive komponenter i apparatene. Hadde en interessant prat med Peter Qvotrup i Audio Note om dette og vi var helt enige. Bruken av gode passive komponenter, spesielt i signalveien, er en opplagt løsning for den optimale lyden. Så er det strømforsyning og filtrering det neste.. Skjønner hvorfor Audio Note har de prisene de har med denne filosofien. Men her har mange meninger og er kanskje mest opptatt av hvordan ting måler og ikke låter. Jeg har min mening og avviker ikke fra den. ;)

    mvh
    lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Vel, ferien og været fikk store omveltninger.. Fysisk sett lange turer høyt til fjells, tempraturer ned mor null og snøvær. Likevel trives lassemann godt i et slik vekslende klima. Turen i går innebar 16 km gåtur langs en stor sjø på 1100 meters høyde med båt tilbake, bygget i Fredrikstad ved Glommen verft i 1912. Som båtinteressert er jo dette spennende at den har blitt satt i liv igjen på en sjø i høyfjellet i Jotunheimen.. I dag gikk turen 550 høydemeter opp til Bitihorn, 1608 moh.. Må si jeg og familien liker oss her.. ☺
    DSC_1641.JPG

    DSC_1650.JPG

    DSC_1652.JPG

    DSC_1654.JPG

    DSC_1660.JPG

    DSC_1664.JPG

    DSC_1672.JPG
    DSC_1675.JPG


    Mvh lassemann ☺
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Vi fortsatte ferien fra Beitostølen og over Golsfjellet til Oppheim ved Torpo i Hallingdalen. Her ligger hytta Utsyn som vi leiet i mange år. Den er vårt "smultron stelle" som svenskene ville sagt det. To gode turer har det blitt. Onsdag ble det tur til Lauvdalsbrea som vi har fin utsikt til fra Utsyn. Også kjent fra Familiekspedisjonen på NRK1 for en tid tilbake, 1508 moh..

    DSC_1700.JPG


    DSC_1692.JPG


    DSC_1694.JPG


    Dagens tur gikk til Geilo og målet var Prestholtsæter på 1242 moh. Her parkerte vi bilen og gikk opp sherpatrappa til Hallingskarvet. Nærmere bestemt Presholtstien. Denne gikk opp 2000 trinn til Prestholdtskaret på 1705 moh. Vil si det var verd slitet med alle høydemeter når vi kom opp. Fantastisk utsikt over vest, øst og sør..

    DSC_1726.JPG


    DSC_1709.JPG


    DSC_1721.JPG


    DSC_1724.JPG


    DSC_1720.JPG


    Fantastiske Norge, er ikke annet å si..

    Mvh lassemann ☺
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    herlig, herlig.
    håper og tror sherpatrappa var mer variert enn den hersens trappa på vega.
    trodde det skulle bli en lek å gå i trapp fremfor å tråkke oppover fjellsider, men gudbedre det var et kjedelig ork.
    pipla melkesyre ut av ørene pga ensformig muskelbruk.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    herlig, herlig.
    håper og tror sherpatrappa var mer variert enn den hersens trappa på vega.
    trodde det skulle bli en lek å gå i trapp fremfor å tråkke oppover fjellsider, men gudbedre det var et kjedelig ork.
    pipla melkesyre ut av ørene pga ensformig muskelbruk.
    Gamle knær er ikke så godt egnet i fjellgeit områder. Trapp er nok bedre enn steinur som høyfjell ofte består av. Nedturen fra skarvet var en nedtur for mine gamle knær.. Ikke godt for å si det sånn. Men så til de grader verd det.. Særlig nå etterpå, på Utsyn, med et glass hvitvin og DeLillos på NRK1..

    DSC_1731.JPG


    Bra med vær utenfor hytta også.. Sol og byger i skjønn harmoni..

    DSC_1732.JPG


    Mvh lassemann ☺
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ser frem til å sette denne i arbeid. Vært et savn mang en gang. Det finnes sikkert bedre saker og det finnes sikker dårligere ting. Det fine er at det ikke koster det hvite ut av øya, særlig ikke brukt.

    Nå gjenstår det bare å finne ut av denne DIY rensevæske med zalo, isopropanol og destillert vann så blir det nok bra.. ☺

    Takk til ragwo for god kommunikasjon og bra pakking! 👍

    DSC_1736.JPG


    Mvh lassemann ☺
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Håper jeg en gang kan introdusere deg for Vestjotunheimen. Finnes noen fine småturer der og. Fortsatt god ferie
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Grattis med Okki Nokki 👍
    Husk at røret skal ut av hullet når du ikke bruker den. 😉
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med Okki Nokki 👍
    Husk at røret skal ut av hullet når du ikke bruker den. 😉
    Takk for tipset RoDa.. Her er jeg fersk og trenger alle tips jeg kan få.. Har blandet VidarP sin rensevæske i kveld og den skal straks testes ut.. 😉
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Min Okki Nokki har tjenestegjort hos meg i fire år nå. Vasket hele samlingen med den. Filten rundt sugerslissa går i metning etter en liten bunke plater, men da er det bare ta en pause. Synes renseveska deres er bedre enn den hjemmelagde varianten om jeg skal være ærlig.

    Gratiss!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Der var vasker på plass, gratulerer . Regner med at alt er på plass, vasket når vi sees snart? Blir trivelig å sees, som alltid. Spent på hva du kan få til med " prosjektet".. :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for tipset RoDa.. Her er jeg fersk og trenger alle tips jeg kan få.. Har blandet VidarP sin rensevæske i kveld og den skal straks testes ut.. 😉
    Vennetråd:
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg begynte med platevasking var jeg nøye med å bruke destillert vann. Men etter en stund med det, går det like bra, og blir like rent med vann fra springen. Blanda med blåsprit.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg begynte med platevasking var jeg nøye med å bruke destillert vann. Men etter en stund med det, går det like bra, og blir like rent med vann fra springen. Blanda med blåsprit.
    Ja, jeg ser at dette med blåsprit og vann er hovedløsningen til vasking av vinyl. Jeg blanda 1 del blåsprit, 7 deler destillert vann og noen dråper med zalo. Det fungerer helt supert i Okki Nokki'n her nå. Men å skylle etterpå har jeg ikke prøvd. De gamle platene blir jo som nye. Dette er den beste plateinvesteringen på lenge.. 😉
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Å skylle i etterkant har absolutt ingenting for seg. Vannet vil være det samme som du allerede har brukt, spriten har allerede fordampet og mengden Zalo er mikroskopisk i forhold til totalen (gitt at du har blandet en del liter) og alt for liten til å kunne gjøre noe som helst annet enn å være med på å bryte overflatespenningen.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Å skylle i etterkant har absolutt ingenting for seg. Vannet vil være det samme som du allerede har brukt, spriten har allerede fordampet og mengden Zalo er mikroskopisk i forhold til totalen (gitt at du har blandet en del liter) og alt for liten til å kunne gjøre noe som helst annet enn å være med på å bryte overflatespenningen.
    Noen av oss med Okki Nokki synes vann-runden har noe for seg.
    Ikke samme vann, vann-runden er med vann og photo-flo.
    Vet ikke om det er den ekstra vaskerunden, eller det rene vannet som gjør det.
    Men platene oppleves som stillere og mindre statiske.

    Det ligger noen videoer av metoden på Youtube.
    Koster ikke mer enn tid for Lassemann å finne ut av om det har noe for seg, eller absolutt ikke 😉
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ikke samme vann, vann-runden er med vann og photo-flo.

    Jeg tenkte kun på bruk i etterkant av vann, sprit og Zalo. Det kan for all del ha noe for seg om man benytter andre ting.

    Dog vil jeg tro at en siste rens med en blanding av sprit og vann alltid vil være bedre enn vann alene, uansett hvor rent det måtte være, siden spriten vil redusere overflatespenningen betraktelig og la vannet trenge lettere ned i rillene.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg tenkte kun på bruk i etterkant av vann, sprit og Zalo. Det kan for all del ha noe for seg om man benytter andre ting.

    Dog vil jeg tro at en siste rens med en blanding av sprit og vann alltid vil være bedre enn vann alene, uansett hvor rent det måtte være, siden spriten vil redusere overflatespenningen betraktelig og la vannet trenge lettere ned i rillene.
    Jepp, vier enige. Vann alene blir bare store dråper på overflaten.
    Bittelitt Zalo eller denne:
    bryter overflatespenningen.

    @lassemann - Jeg har masse Photo-flo om du vil teste :)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, vier enige. Vann alene blir bare store dråper på overflaten.
    Bittelitt Zalo eller denne:
    bryter overflatespenningen.

    @lassemann - Jeg har masse Photo-flo om du vil teste :)
    Tester det gjerne RoDa.. Når ferien er over.
    Nyter siste uka på Hvaler nå. Litt alenetid mens fruen og kids fyker rundt. Funker med en slik moderne høyttaler også.. Bra grøtlyd, men den engasjerer og foten går.. ☺

    DSC_1738.JPG


    Mvh lassemann ☺
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    536
    Antall liker
    769
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Første ferieuke på Skibstadfjellet her, og hele hytta prøver å kjenne igjen utsikten din.
    Er det fra Viker det ser slik ut?

    Kos deg i paradis 🙂
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Første ferieuke på Skibstadfjellet her, og hele hytta prøver å kjenne igjen utsikten din.
    Er det fra Viker det ser slik ut?

    Kos deg i paradis 🙂
    Yes! Fra Viker varden (som forøvrig står på vår tomt). Hytta ligger litt lavere mot nord, men med god utsikt mot Akerøya og Ferder fyr.. Du er jo ikke langt unna da.. 😉

    Screenshot_20200714-224443.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn