lassemann sitt vindu

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Så meget bra ut, håper den følger opp lydmessig :)
    Fortsatt god helg

    mvh
    Driver med sammenlikning av min egen hjemmelaga, og helt subjektivt fra min side er det kun marginale forskjeller. Har ikke helt kontroll på impedans hjulet enda.. God helg til deg også :)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Veldig spennende sak!! Er dette et produkt som lages i dag?
    Jada, men denne er en slags prototyp som er på rundreise. Lages av en Italiener med sans for kvalitet og design.. Litt usikker på hvilke trafoer som sitter i den, men det skal jeg høre med produsenten om.. :)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    En på hver side.
    Se der ja! De var jo like av utseende og sikkert samme fabrikat som du nevner.. Spennende prosjekt du har laget deg der.. Går litt med de samme planene, nemlig å bygge meg en god DAC. Men som det rørhue jeg er føler jeg at det er mange trær i skogen osv.. ;)

    Mvh
    lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ny pasient til behandling i kveld.. Tilstand helt død, ingen gløding, men lyd i trafo ved oppstart.. Liker disse små EL34 forsterkerene. Dagens pasient er en Rougue Audio Cronus.. Med riaa også.. Måler litt og finner at likeretter til gløding måler 3,2 volt ut, 6 volt inn.. Første feil funnet.. Videre var lyttene til filtreringen av gløding skikkelig bulete.. Leter litt i rotet mitt og finner ny likeretter og lytter. Byttet dette og nå kommer vakre toner igjen. EL34 er flott! Phillips rør er jo heller ikke feil.. ;)

    DSC_0977.jpg
    DSC_0978.jpg
    DSC_0980.jpg
    DSC_0981.jpg
    DSC_0982.jpg


    Mvh
    lassemann :)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hatt en liten dialog med Mike Sanders, grunnlegger og produsent av Quicksilver Audio. Jeg var ikke vanskelig å overtale når det gjaldt ny og oppgradert strømforskyning til mine Mid Mono fra 2007. Mike mener at denne vil gjøre monoblokkene klart bedre. Mer strøm gir mer uanstrengt lyd. Ikke at blokkene har slitt med det, men nå jobbes det inn mot julen med nye trafoer som skal kunne gi nærmere dobbel strømstyrke til rørene.. Nå må bare undertegnede holde tunga rett i munnen. Her er det flere ledninger enn ønsket.. ;)

    DSC_1135.jpg
    DSC_1136.jpg
    DSC_1137.jpg
    DSC_1132.jpg

    DSC_1138.jpg


    Mvh
    lassemann :)
     
    Sist redigert:

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, prisene på NOS 300B begynner å nå et anstendig nivå:

    https://www.tubedepot.com/products/...ase-300b-black-plate-late-1930-s-matched-pair


    mvh
    lassemann



    Knappe 20.000 USD for et sett........ du får vente til julelønninga kommer før du bestiller kanskje da ?
    Ja, venter på julelønninga nå Rudi.. 1934 Western Electric 300B ligger høyt i kurs bokstavelig talt. Blir som Dom Perignon 1985 eller annen edel vin. Sammen med synkende kronekurs begynner slik luksus å bli dyrt.. ;)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Men Sverige er fortsatt stedet å reise til for oss nordmenn... ;) Herlig oldtimer i Strømstad.. Han har innehaver platehyllene på stell for å si det mildt.. Bare å ta turen hit om rock spesielt er interessen.

    DSC_1147.jpg


    Her er det bare å kjenne sin besøkelsestid gutter og jenter.. ;)

    Men kaoset på Nordby står jeg helst over, men i dag var kravet der fordi delikatessen i byen er lagt ned.. ???

    Kaos..

    DSC_1149.jpg


    Og høye priser på biffen..

    DSC_1150.jpg


    Men det ser jo aldeles nydelig ut..

    DSCPDC_0003_BURST20191212143920093_COVER.jpg


    mvh
    lassemann :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Mye bursdager om dagen.. I går ble min mor 85 år og hun feiret med stil! Måtte en kunne bli så gammel og kunne gå på to bein..

    I dag er det fruens dag og det må behørlig feires..

    DSC_1193.jpg


    Mvh lassemann ;)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ble en god middag med god gammeldags pepperbiff med tilbehør.. Vinen var usedvanlig god; Ch. Kefraya 2013.. Ikke helt opp til Ch. Musar, men rett under.. Uansett meget god!

    DSC_1194.jpg


    Portvin og Stilton neste.. ;)

    Mvh lassemann
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med dagen på etterskudd til Fru Dr Lassemann!
    Kefraya synes jeg er et langt bedre kjøp enn Musar (som har blitt nær overpriset) dessuten en bedre som vin på mange parametere. Den er utrolig fast og har masse syre. Lang smak. Nydelig solbær uten at det tar helt over. Bør luftes leeeeeenge. Musar er midre strukturert synes jeg, selv om det er en kjempevin. Tror imidlertid disse fint og med hell kan ligge i 10 år til. Dette er en bombe av et kjøp til 250kr. En Franskmannknuser av rang.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Vel, har også kommet meg sånn passe etter vestlandsfanden.. Fridag på en fredag har gitt meg en god lyttestund nå på ettermiddagen.. Av den gode opplevelsen må sies Maurice Ravel Orchestermusik fra 1975 med Boston Symphony Orchestra utgitt i 4 LP boks fra DG.. Begynner virkelig å få sansen må sies.

    DSC_1215.jpg


    Sceneskifte til Count Basie "April in Paris" Nydelig og klassisk Jazz..

    DSC_1213.jpg


    Over til norsk; Bjørn Alterhaug "A Balllad' fra 1986. Sjelden sak vil jeg tro. Denne er orginal. Flott lyd og deilig innsmigrende.. Utfordrende kullstift;)

    DSC_1214.jpg


    God helg fra lassemanns :)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Formiddagen har blitt brukt fornuftig. Kanskje fruen er uenig i det.. Men jeg måtte bygge om hele bias kretsen for å få til KT-serien etter skifte til ny og større trafo i PSU i Quicksiver Mid Mono. Har lenge hatt lyst til å prøve ut KT150 rørene, men den gamle PSU var for svak for dette. Mike Sanders sendte meg ny trafo for en helt grei penge, men jobben med å få den til var litt større enn jeg hadde forventet. Mye tenkning og grublerier for en kar uten utdanning i dette. Lærekurven har vært bratt for å si det sånn.

    Jeg ønsket bias justering for hvert rør under denne modifikasjonen. Gamle versjonen min hadde en justering for de to rørene. Kan si det er ganske forvirrende å jobbe med negativ forspenning hvor minus er pluss og omvendt. Lett og kople feil så polariserte elektrolytter smeller. Det skjedde heldigvis bare en gang..;)

    Utgangspunktet så slikt ut ovenfra:

    DSC_1318[1].jpg


    Innmaten ble slik. Her er det bedre katodemotstandere i bestilling, men jeg fikk matchet disse greit (10R, 5-10watt):

    DSC_1320[1].jpg


    Testet ut kretsen med et par gamle KT88 rør og tro det eller ei, men det virket. Hvert rør kunne jeg nå justere individuelt for mer nøyaktig bias. Målingene over katodemotstanden førte jeg til to mono headset utganger i chassi for enkel måling med multimeter.

    DSC_1321[1].jpg


    Her oppsatt med KT150 for litt lytting:

    DSC_1325[1].jpg


    DSC_1324[1].jpg


    Lytteinntrykk kommer etter hvert. Ble for kort tid før jobb i dag.

    mvh
    lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Quicksilver Mid Mono slutter ikke å imponere etter ombygging til KT150 rør. Merker det er vesentlig mer kraft hele veien fra bunn til topp. Bra med headroom og dynamikk. For en nevrotiker som meg føles det også godt å kunne biasjustere hvert enkelt utgangsrør.. For å få KT150 til å blomstre i mine ører må de opp på 65-70mV over katodemotstanden. Kanskje litt høyt, men hva gjør en ikke for lyden.. :)

    Formiddagen er blitt brukt til litt vinylspilling fra den gamle gode tida..

    Orginal Bill Evans Trio fra 1961 låter fortsatt formidabelt synes jeg. Kontrabassen her får skikkelig tak og gir en god opplevelse må sies.. Strøken eksemplar uten knitter eller skrap..

    DSC_1327.jpg


    DSC_1328.jpg


    Veien gikk videre til denne utgitt på det artige og innovative plateselskapet Jazz Images. Har flere av disse og de er på topp musikalsk og lydmessig. Plata starter med kjenning fra reiseradion.. Count Basie er dynamikkens mester. Dette svinger.. ;)

    DSC_1329.jpg


    Mvh
    lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Flotteste innspilling av Vivaldi 4 årstider jeg har hørt.. EMI His Masters Voice fra 1984. Anne-Sophie Mutter har solo partiene med Wiener Philhamoniker og Herbeet Von Karajan.. Nydelig rett og slett! ;)

    DSC_1340.jpg


    Mvh lassemann
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    den første innspillingen jeg kjøpte, på begynnelsen av nittitallet en gang.
    og etter å ha bladd meg gjennom ca tredve andre varianter i årene etterpå, så forblir den min favoritt.
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Takk for tipset, skal søkes opp på vinyl. Mutters innspilling med Trondheims solistene på DG kan også anbefales.


    9065E610-0079-468F-85CC-9EE45254B365.jpeg


    1B74A7BF-D1CF-4913-A366-0F1884D67193.jpeg
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg først er i farta her.. Schubert, Academy of St. Martin-in-the-Fields Chamber ensemble. Philips innspillingi absolutte beste klasse.. ;)
    DSC_1341.jpg


    Mvh lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg gjort noen endringer i Quicksilver Mid Mono til det bedre må sies. Ene blokka har hatt en svak brum som har irritert meg grenseløst.

    Etter at fruen måtte på jobb i dag ekstra for å analysere coronaviruset, gikk jeg i gang med også denne viktige oppgaven.. Jeg har tenkt at det må være noe filtrering jeg har slurvet med og etter litt googling og en prat med orakelet i Halden fant jeg en mulig løsning. Jeg plukker frem 4 stk 160V 225uF lytter og satte de inn i den negative forspenningen til bias. Det er alltid spennende å høre om tiltaket hjalp.. Og, jo da.. Det må sies at mine nevroser angående brum ble møtt med to aldeles tyste blokker. Ingen sus eller brum av noe slag. Så bra har de aldri vært før.. :)

    Lyttene er satt opp mot hvert sitt utgangsrør..
    DSC_1349.jpg


    Skal rydde litt mer under panseret etterhvert..
    DSC_1348.jpg


    Artig er det også at nå med ny trafo gir den plenti med glødestrøm. Det gjør at jeg kan bruke mange typer driverrør i ecc88 familien. I dag spilles det med 6H30PI fra Sovtek. Ikke galt i det hele tatt. Spiller smooth og godt..
    DSC_1351.jpg


    DSC_1352.jpg


    Fortsatt god søndag..

    Mvh
    lassemann :)
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    veldig bra jobba, lassemann.
    kona analyserer coronavirus, mannen analyserer glødestrøm, sånn har’e blitt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn