lassemann sitt vindu

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Spent på om Ø blir for mye for rommet ditt. Du har høyden, men bredden ? DPA og disse er gode venner , det kan jeg si. Lykke :)
    Hvorfor er det noe å tenke på? Direktive horn er jo snille sånn sett, og ellers er det kun snakk om volum? Tar du med høyttalerne i bilen? Kudos for bra innsats! :)
    Har du tid på mandag kunne du kommet en tur, så kunne vi sammenliknet.. Den kraften de nye røra gir minner mer om 300w enn de usle 45 som DPA gir.. Spør meg igjen om dette wattbegrepet...? Mvh lassemann
    Mandager holder jeg dessverre hundekurs hele kvelden. ....og så posten for sent. :( Får ta det igjen en gang. Takk likevel.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Spent på om Ø blir for mye for rommet ditt. Du har høyden, men bredden ? DPA og disse er gode venner , det kan jeg si. Lykke :)
    Hvorfor er det noe å tenke på? Direktive horn er jo snille sånn sett, og ellers er det kun snakk om volum? Tar du med høyttalerne i bilen? Kudos for bra innsats! :)
    Du har nok litt å lære Dazed.. ;). Waveguide er nok direktive, men mer areal i bass samt sidemonterte porter. Og de har bra bass. Som alt annet, må testes i eget rom. Meninger på nett uten selv å ha prøvd blir synsing vet du.. :)
    Joda, men man kan ikke ha prøvd alt, og det er lov å fundere på ting.
    Fundere gjør vi alle.. Og det er sunt. Og fordi en funderer prøver en ting, erfarer. Som feks forskjell på drivverk.. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fundere, fantasere... poteito, potato. ;)

    Flott boks, forresten!
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hadde et hyggelig snarbesøk av sentralens Gunzi her i går kveld. Gunzi har en uvane ved å kjøre med sin Jaguar hele veien fra Trondheim til Budapest opptil flere ganger i året. Da passer det som regel bra med pit stop her i plankebyen.. Det er også han som har kjørt meg på DPA-avhengighet. Dvs, via HCS, som jeg hørte det aller første gang.. Ble vel den gang som nå trollbundet. Det jo da ekstra gøy når Gunzi skriver dette i DPA tråden:

    "Det som skjer hjemme hos deg Lasse er helt naturstridig. De høyttalerne med 6,5" og liten dome tror de er schvære greier og spiller som om de er det. Helt utrolig.
    Alltid artig å komme inn om og få høre hvor enkelt det kan gjøres, og hvor bra det kan spille! Full klaff med rom og utstyr, den lille stua oppfører seg som en katedral med de rette innspillingene. Bra du har DPA 211 til å holde varmen i vinter!"

    Mvh
    lassemann ;D
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen! Det har vært bedrevet DIY i mang en år i denne tråden hvor monologen fortsetter. Håper ikke til det kjedelige.. MEN, jeg hadde ikke trodd at 8,5 watt skulle kunne drive klonene, tungdrevne og inneffektive som de er. Egentlig er det vel meg som kunne trengt digre 250 watts monoblokker.. ;D

    Vel, det er feil. Hjemmelagedet 300B forsterker med seperat PSU etter Halden metoden skulle vise seg å fungere helt glimrende. Jeg kan selvfølgelig ikke spille høyt, men den nerven og følelsen av ren ekte lyd er det vel kun singel ended klasse A som kan gi. Det spiller stort, varmt og med et flott, høyt og stort lydbilde. 3D følelsen er så til de grader tilstede.. Selve forsterkeren er billedtatt tidligere i tråden, men det er vel rom for noen bilder til med 300B i drift.. Den imponerer meg, bygget på løse deler fra dynga, noen kjøpt nye, og noen kjøpt brukt, bl.a Audio Note utgangstrafoer..

    DSC_0035.jpg


    DSC_0036.jpg


    DSC_0037.jpg


    Mvh
    lassemann :)
     
    Sist redigert:

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Den store 300B-bølgen døde vel hen for noen år siden, men de som fortsatt ikke har fått høre ett oppsett med gode 300B rør og matchende trafo har rett og slett ikke "fullhørt" pensum når det gjelder god og interessant lyd.

    Tviler absolutt ikke på at dette spiller bra lassemann!
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Den store 300B-bølgen døde vel hen for noen år siden, men de som fortsatt ikke har fått høre ett oppsett med gode 300B rør og matchende trafo har rett og slett ikke "fullhørt" pensum når det gjelder god og interessant lyd.

    Tviler absolutt ikke på at dette spiller bra lassemann!
    Ja, må si jeg ble tatt litt på senga her. Linje/driverrøret er 6sn7, men jeg benytter den russisk ekvivalenten 6H8C av den gamle, men rimelige sorten. Her er det et mulig forbedringspotensiale. Dessuten oppdaget jeg at anodespenningen og autobias ligger litt lavt. 390v og 65 mV. Litt justering i strømforsyningen så vil den øke til ca 415 volt og ca 75 mV over katodemotstanden. Dette vil garantert øke ytelsene noe og forsterkeren blir litt kraftigere. Den blir også merkbart bedre etter 2-3 timers drift. Nå skal den skrus sammen for å bedre det kosmetiske noe. Men jeg trenger jo egentlig ikke en rørforsterker til.. Det er en annen historie ;)

    mvh
    lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan opplever du 300b opp mot 211?
    Godt spørsmål! Når det gjelder mellomtone er den fremtredende på en annen måte enn 211. Den buler opp i de følsomme øre frekvensene. 211 er et lojalt rør fra bunn til topp med et dreimoment som en sinna diesel.. 300B er følsomt og flyktig, men tar ansvar i siste sekund. Vet det er et flyktig svar, men sånn opplever jeg dette.. Sorry. Men tenker at nå er muligheten til å variere.. Klonene svarer alle variasjonene og da blir hifi og musikk så interessant.. Sånn er det bare, som Ole Håbet, fylkesordføreren i Østfold sier.. Dette er jo ikke hifi, men digg.. Mest fordi en ikke fagperson har gjor8)t jobben.. Og sammenliknet med annen hifi spiller det musikk.. Vet ikke om det var et svar om likheter og forskjeller, men sånn opplever jeg det...

    Mvh
    lassemann
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan opplever du 300b opp mot 211?
    Godt spørsmål! Når det gjelder mellomtone er den fremtredende på en annen måte enn 211. Den buler opp i de følsomme øre frekvensene. 211 er et lojalt rør fra bunn til topp med et dreimoment som en sinna diesel.. 300B er følsomt og flyktig, men tar ansvar i siste sekund. Vet det er et flyktig svar, men sånn opplever jeg dette.. Sorry. Men tenker at nå er muligheten til å variere.. Klonene svarer alle variasjonene og da blir hifi og musikk så interessant.. Sånn er det bare, som Ole Håbet, fylkesordføreren i Østfold sier.. Dette er jo ikke hifi, men digg.. Mest fordi en ikke fagperson har gjor8)t jobben.. Og sammenliknet med annen hifi spiller det musikk.. Vet ikke om det var et svar om likheter og forskjeller, men sånn opplever jeg det...

    Mvh
    lassemann
    Jeg tror jeg forstår deg. Det er vel en slik forklaring andre har gitt og. Det står et sett DPA på Hifi Guiden med tilhørende pre. Vurdert lenge å lytte til dem. Men av det jeg leser så tror jeg 300b spiller mer slik jeg vil. Men hadde jeg bare brukt 300b så ville jeg vurdert 211. Nå bruker jeg el34 i bassen. Et rør som har mange av de samme kvalitetene som 300b.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Må takke Lassemanns for en super aften. Alltid god stemning og et fortreffelig taffel!
    Fine vertskapet

    B0AAC578-2C56-47A9-B1CF-193771AE0229.jpg


    Etter en nydelig soppsuppe, kom det en perfekt biff

    D0D38524-EA9D-4F3E-8C6F-A44596EEA68A.jpg


    Etterfulgt av fru Lassemanns sjokoladepavlova, mmmm...

    602391BC-08EF-4622-972F-53DDD94A0337.jpg


    Alt med passende viner til såklart.

    Mette og vel belåtne var det tid for en lytt til Lassemanns hjemmesnekrede forsterker - Lasse One!

    Jeg må bare si at den imponerer! Vi snakker om 8 Watt som sparker fra seg, dyp og kontant bass, fyldig
    og naturtro mellomtone, godt med luft og detaljer. Dette var jo en elevøvelse fra Lasses side for og se om det var mulig og snekre sammen en amp sjøl, jeg tror ikke han hadde større ambisjoner enn at det skulle bli lyd.

    Det ble lyd gitt - og hvilken lyd! Jeg lurer på hva denne ville kostet i butikk jeg...

    Gratulerer Lasse, og skål!

    1E615868-D9DE-49FA-AFD7-76951447D0FF.jpg


    / Morten
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Må takke Lassemanns for en super aften. Alltid god stemning og et fortreffelig taffel!
    Fine vertskapet

    Vis vedlegget 523368

    Etter en nydelig soppsuppe, kom det en perfekt biff

    Vis vedlegget 523369

    Etterfulgt av fru Lassemanns sjokoladepavlova, mmmm...

    Vis vedlegget 523370

    Alt med passende viner til såklart.

    Mette og vel belåtne var det tid for en lytt til Lassemanns hjemmesnekrede forsterker - Lasse One!

    Jeg må bare si at den imponerer! Vi snakker om 8 Watt som sparker fra seg, dyp og kontant bass, fyldig
    og naturtro mellomtone, godt med luft og detaljer. Dette var jo en elevøvelse fra Lasses side for og se om det var mulig og snekre sammen en amp sjøl, jeg tror ikke han hadde større ambisjoner enn at det skulle bli lyd.

    Det ble lyd gitt - og hvilken lyd! Jeg lurer på hva denne ville kostet i butikk jeg...

    Gratulerer Lasse, og skål!

    Vis vedlegget 523373

    / Morten
    Takk, takk.. Superhyggelig kveld i går med gode mennesker på besøk. Må si meg enig angående forsterkeren.. De 8 wattene gir et voldsomt drag. Nå har den spillet ca 25 timer og det er ikke tvil om at den forbedres og slipes godt. Filtrering av anodespenningen har vært fokuset denne gang. Ingen tvil om at det er riktig fokus.. ;)

    Litt amerikansk i glasset i kveld.. Muligens noe portvin også etterhvert ;D

    DSC_0042.jpg


    Eller hva med å få orden på røra?

    DSC_0041.jpg


    Mvh
    lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    I anledning jubileum nytes alltid Champagne, ofte i kompani med sushi. I kveld feires fruen som må sies å være evig ung.. 300B spiller rolig bakgrunn og har gjort en strålende jobb så langt..

    God helg til folket :)

    DSC_0057.jpg


    Mvh
    lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Tenk å få være så privilegert å få være med på noe slikt! Hente avdanket, fullt brukbare komponenter fra dynga, lære å sette de sammen til en tester av 6c33c rør. Byggmesteren fra Halden er legendarisk ;)

    DSC_0066.jpg


    DSC_0067.jpg


    Mvh
    lassemann
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Arne i Halden slutter aldri å imponere. Blir å teste noen 6C33C-B etterhvert, så jeg får en bra kvartett til min BAT effektforsterker.

    Artig å høre Manley Neo Classic 250 hos deg i dag. Utrolig kraft, og trøkk i 250W rør.


    20190110_113922.jpg


    Din hjemmesnekrede 300B forsterker imponerte nesten mer hos deg. Selvfølgelig ikke samme trøkk, og dynamikk sammenlignet med Manley, men det er noe magisk over mellomtonen til en velkonstruert 300B forsterker.
    Gleder meg til å høre hvordan den spiller etter noen timers oppvarming.

    Takk for lytten, samt gokaffe, og Anton Berg konfekt.

    /Ruby:)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvordan målte de ? Har to nye liggende her.. Og du har rett, du er heldig som kan få med deg så mye god kunnskap :). Men det forutsetter at en kan omsette teori i praksis, noe du fullt ut evner..
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Oi. Har de havnet der? :D Siklet på annonsen til Le utallige ganger. :)

    250W ved 5‎Ω, vel å merke. ;)

    Står de på Ville Vesten fremdeles?
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Oi. Har de havnet der? :D Siklet på annonsen til Le utallige ganger. :)

    250W ved 5‎Ω, vel å merke. ;)

    Står de på Ville Vesten fremdeles?
    Vet ikke om disse kommer fra Le. Eies av Opeth, og leveres tilbake i dag, av hva jeg har forstått. Utrolig lekre. Litt 30 talls "Steam punk" over de.
    250W rør-effekt hadde passet bra til dine Klipch. Utrolig skyv, og dynamikk i bassen, samtidig som de spilte rent, og uanstrengt fra topp, til bunn.

    /Ruby:)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Oi. Har de havnet der? :D Siklet på annonsen til Le utallige ganger. :)

    250W ved 5‎Ω, vel å merke. ;)

    Står de på Ville Vesten fremdeles?
    Vet ikke om disse kommer fra Le. Eies av Opeth, og leveres tilbake i dag, av hva jeg har forstått. Utrolig lekre. Litt 30 talls "Steam punk" over de.
    250W rør-effekt hadde passet bra til dine Klipch. Utrolig skyv, og dynamikk i bassen, samtidig som de spilte rent, og uanstrengt fra topp, til bunn.

    /Ruby:)
    Var Le sine. Og heldigvis kom de til sin rettmessige eier etter diverse krumspring .
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Enda en som har sett lyset...eller ihvertfall ett av dem. Jeg får abstinens hvis jeg ikke har 300B monoblokker i huset, som kan settes i sving når sjelslivets fred krever det.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare å ta seg hatten og bukke dypt i respekt for den kunnskap Lassemann har tilegnet seg. Doktoren var flink i tidligere tider også, men nå har han tatt helt av. Det fremvises en usedvanlig teknisk innsikt kombinert med god praktisk og systematisk fremgangsmåte, godt håndverk og, ikke minst enestående vennlighet og forståelse. Og han er ikke statisk, nei her læres hele tiden nytt. Wow!

    Tusen takk for hjelpen med Manley 250. De spiller så det er en drøm nå.

    PS Har fått 300B i huset ...…..
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Må bare si helt kort... 300B må være Herrens åpenbaring hva gjelder mellomtone og oppløsning i 3D dimensjonen.. Dette låter rett og slett fantastisk! Flott til de gamle ører! Blir ikke sliten.. :)

    Mvh
    lassemann
    Enig
    Har ikke Manley en forforsterker med 300B, montro? ...Hvis man vil ha 300B-lyd og fremdeles ønsker masse effekt i effektforsterkeren. :)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare å ta seg hatten og bukke dypt i respekt for den kunnskap Lassemann har tilegnet seg. Doktoren var flink i tidligere tider også, men nå har han tatt helt av. Det fremvises en usedvanlig teknisk innsikt kombinert med god praktisk og systematisk fremgangsmåte, godt håndverk og, ikke minst enestående vennlighet og forståelse. Og han er ikke statisk, nei her læres hele tiden nytt. Wow!

    Tusen takk for hjelpen med Manley 250. De spiller så det er en drøm nå.

    PS Har fått 300B i huset ...…..
    Takk for oppløftende ord Opeth! Det varmer ens hjerte virkelig! Det hele for meg handler om ydmykhet overfor de gode komponentene og hvordan de settes sammen. Faren med for stor innsikt i teknologien er at man blir forutbestemt og ikke tørr å sette ting sammen.. Jeg er helt selvlært og innser fortsatt store begrensninger hos meg selv.. Selv om alderen tilsier snart 50 betyr det ingenting ift innovasjon og undring. Det er det som driver meg... ☺
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Må bare si helt kort... 300B må være Herrens åpenbaring hva gjelder mellomtone og oppløsning i 3D dimensjonen.. Dette låter rett og slett fantastisk! Flott til de gamle ører! Blir ikke sliten.. :)

    Mvh
    lassemann
    Enig
    Har ikke Manley en forforsterker med 300B, montro? ...Hvis man vil ha 300B-lyd og fremdeles ønsker masse effekt i effektforsterkeren. :)
    Du kan jo saktens prøve, men er stygt redd for at du ikke får 300b lyd før du har 300b i sluttrinnet.
    Har sverget til rør siden min første røramp, en CJ MV50. Etter det er en rekke andre rørforforsterkere og pushpull effekttinn blitt prøvd. Har til og med lagt ut mine 300b for salg en reke ganger, i ren uvitenhet. Nå blir de i huset, og blir arvegods til arvingene. For meg finnes bare et rør, 300b. Så får det heller være at jeg bruker el34 i bassen.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei og god lørdag!
    Man må jo ut å lufte seg litt også en gang i mellom.. Fikk med meg en overraskende bra konsert på JohnD i går kveld. Den norske prog gruppa Airbag holdt et formidabelt bra nivå synes jeg.. Har jo disse skivene de har utgitt, men konsert er noe helt annet.. I ettermiddag blir det en snartur til HCS om han har fått varmet opp loftet.. ;)

    DSC_0102.jpg


    DSC_0105.jpg


    Mvh
    lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, dette er norsk prog på sitt bedre. OAK! Anbefales..
    DSC_0143.jpg


    God søndag:)

    Mvh
    lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Endelig er det vår tur til å prøve middagen og sengene her.. Baldersnäs Herregård i Dalsland, Sverige.

    DSC_0191.jpg

    DSC_0192.jpg

    DSC_0195.jpg


    Mvh
    lassemann ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn