Lage bassfelle, kanskje

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg er litt redd for å drepe rommet, da blir alt bare kjedelig og det er verre enn den boomen og dippen jeg har nå.
    Med 5 pakker 70mm så klarer jeg nok ikke å dekke hele veggen med 55cm, men kanskje en del. Nok til å sope opp en del av boomen?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du kan flytte deg ut av peaken og noe som er veldig sannsynlig, så kan du bruke mindre tykkelse eller andre typer til bassfeller og heller bruke diffusjon på deler av bakvegg. Psykoakustisk vil det være langt bedre. Gode diffusorer som ikke har periodisk effekt og fungerer effektivt ned til ca. 500 Hz, vil gjøre rommet mye større og langt mer behagelig å lytte til også. Men bedre bassdemping trenger du nok uansett.

    Aller først bør det jobbes med plassering og integrering.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg er litt redd for å drepe rommet, da blir alt bare kjedelig og det er verre enn den boomen og dippen jeg har nå.
    Med 5 pakker 70mm så klarer jeg nok ikke å dekke hele veggen med 55cm, men kanskje en del. Nok til å sope opp en del av boomen?
    Mitt rom er IKKE drept, ca 9m3 med dette stoffet.
    Mange har meninger om dette, jeg tok det ganske langt ut.
    Fikk en aha opplevelse av dette, stort breit og dypt lydbilde. Hadde ikke dette før.
    Men alle tingenes sum har veldig mye å si. Mange tynne er ikke heldig, da demper man i ett veldig lite område.
    Tykt og på rette steder (førsterefleksoner) i rommet demper man over ett større frekvensområde.
    Da blir ikke rommet dødt, har hørt slike rom med mange tynne. Grusomt å høre musikk i.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.446
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er ingen akustiske tiltak som kan oppheve dårlige plassering av ht og lytteposisjon. Så det må være pri en. Store porøse bassfeller er egentlig ikke bare bassfelle, men fullrange demping. Hvis det tar for mye i de øvre frekvenser kan de kles med f eks papp eller plast.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Helt riktig. Få det plassert der det låter minst møkk:=) så starter jobben.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    14.220
    Sted
    Langesund
    Jeg låste lytteposisjonen før det ble tatt målinger. Viste seg at det målte helt høgg. Så jobbet jeg med rommet til jeg var fornøyd.

    Med store nok tiltak kan det meste fikses.

    Målingene er uglattet og var uten EQ. Før og etter målinger, etter montering av denne blandingen av en membranabsorbent og helmholtz resonator.

    Edit: Før målingen hadde også en dipp ved 85 Hz som gikk ned til 75 db, så da var det omtrent +/- 10 db som utgangspunkt - det ble +/- 4 db, men det som var det beste var at dippene ble helt borte



    bassrespons før helmholtz.jpg

    frekvens uten noen for for eq.jpg

    DSC_0220 (2).jpg

    DSC_0221.jpg
     
    Sist redigert:

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    333
    Antall liker
    1.034
    Nice, @The Shy :). Jeg slang noe av dette ut i annen tråd også, men uansett, her er før og etter målinger av en bassfelle. Målinger gjort med tomt rom (foruten den med sofa inne), kun subber( noen stk) med og uten bassfellle opptil 200hz. Målinger er uten glatting, EQ og DSP, en rå måling. Det gjort flere tiltak en dette, men det er det mest akutelle i denne settingen.
    Bassfellemu.jpg
    tomrom.jpg
    Med bassfellevann.jpg
    utenbassfelle.jpg
    gdbassfelle.jpg
    med og uten plast.jpg
    sofa.jpg
     

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Nice, @The Shy :). Jeg slang noe av dette ut i annen tråd også, men uansett, her er før og etter målinger av en bassfelle. Målinger gjort med tomt rom (foruten den med sofa inne), kun subber( noen stk) med og uten bassfellle opptil 200hz. Målinger er uten glatting, EQ og DSP, en rå måling. Det gjort flere tiltak en dette, men det er det mest akutelle i denne settingen. Vis vedlegget 664062 Vis vedlegget 664020 Vis vedlegget 664021 Vis vedlegget 664022 Vis vedlegget 664023 Vis vedlegget 664024 Vis vedlegget 664025
    Ser veldig bra ut ! Hva slags bassfelle er brukt her ?
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    333
    Antall liker
    1.034
    Det er brukt spaceslab, hele rommets bredde fra gulv til tak. Den er bak lytte posisjon
    Den er nå mellom 80-90cm dyb. Klart dette tar plass, men rommet er godt over 8 meter lang så plass er ikke et problem.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    14.220
    Sted
    Langesund
    Har meget god kontroll på det over 50 Hz når det kommer til etterslep i rommet. Har etter hvert skjønt at det under ikke er så farlig bare frekvensresponsen sitter. Audiolense holder kontroll på de første 20 db fall der også
    sluttresultat.jpg

    Dette låter ikke så hakke galt.
     
    Sist redigert:

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    333
    Antall liker
    1.034
    Ja, har noen bilder 😊 lang historie og skulle vel kanskje hatt en liten tråd her om det.
    Men jeg liker kapasitet, i alle ledd.


    IMG_20181007_103837.jpg
    IMG_20181210_203536.jpg
    20200718_232625.jpg
    IMG_20200912_161800.jpg
    IMG_20200808_005754.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har meget god kontroll på det over 50 Hz når det kommer til etterslep i rommet. Har etter hvert skjønt at det under ikke er så farlig bare frekvensresponsen sitter. Audiolense holder kontroll på de første 20 db fall der også Vis vedlegget 664129
    Dette låter ikke så hakke galt.
    Jeg synes min er bra, men ikke sammenlignet med din:=)
    uten glatting 10 til 200hz.jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har målinger 1 meter til siden for lytterposisjon.
    Ser ut til at det fungerer veldig bra i et større området. (y)

    Disse var jo ganske så dyre, men kan noen si meg noe om effekten?

    Det er viktig å forstå at selv om trykkbaserte bassfeller kan ha høyere effekt ved lave frekvenser, så kreves det allikevel et visst areal for å oppnå et godt resultat. Med andre ord: Dekker man et mindre området med trykkbassfeller, så vil som regel ikke effekten være stor. En 35 Hz resonanse vil f.eks kreve betydelig areal for å få bukt med. I tillegg er man avhengig av å plassere trykkbaserte bassfeller hvor trykket er høyt til problemfrekvensen. Ellers får man ikke effekt.

    Igjen, du kan med all sannsynlighet flytte deg ut av den 35 Hz peaken og da konsentrere deg om høyere frekvenser som er enklere å behandle. Ikke sikkert den er så veldig hørbar heller da den ligger veldig lavt i frekvens, men avhenger litt av hva man lytter til.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut til at det fungerer veldig bra i et større området. (y)


    Det er viktig å forstå at selv om trykkbaserte bassfeller kan ha høyere effekt ved lave frekvenser, så kreves det allikevel et visst areal for å oppnå et godt resultat. Med andre ord: Dekker man et mindre området med trykkbassfeller, så vil som regel ikke effekten være stor. En 35 Hz resonanse vil f.eks kreve betydelig areal for å få bukt med. I tillegg er man avhengig av å plassere trykkbaserte bassfeller hvor trykket er høyt til problemfrekvensen. Ellers får man ikke effekt.

    Igjen, du kan med all sannsynlighet flytte deg ut av den 35 Hz peaken og da konsentrere deg om høyere frekvenser som er enklere å behandle. Ikke sikkert den er så veldig hørbar heller da den ligger veldig lavt i frekvens, men avhenger litt av hva man lytter til.
    Mye vil ha mer, og fanden sikkert flere.
    Selv så langt ned som jeg nå har fått orden på ting, har det stor innvirkning.
    Bass slaget som komme, ett eksempel på mogadishu blues ca 1:25 ut i låta er brutal ned til ca 10hz.
    Går bare som ett trøkk igjennom rommet.
    Er i slike låter man får ett taggete flir om munnen:=)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dumt spørsmål som kommer fra latskap :)

    Hvis jeg flytter rundt på høyre HT og måler, kan jeg forvente/tro at det måler ca likt på venstre side?
    Høyre side har en del større begrensinger i hvor jeg kan flytte HT pga platespilleren bak.

    I utgangspunktet så skal jo HT står likt, like langt fra sidevegg og frontvegg, for rett stereoperspektiv.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dumt spørsmål som kommer fra latskap :)

    Hvis jeg flytter rundt på høyre HT og måler, kan jeg forvente/tro at det måler ca likt på venstre side?
    Høyre side har en del større begrensinger i hvor jeg kan flytte HT pga platespilleren bak.

    I utgangspunktet så skal jo HT står likt, like langt fra sidevegg og frontvegg, for rett stereoperspektiv.
    Det er kun tilfellet hvor alle vegger er bygget helt likt. Du må måle begge høyttalerne sammen hvor å se den totale bassresponsen.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dumt spørsmål som kommer fra latskap :)

    Hvis jeg flytter rundt på høyre HT og måler, kan jeg forvente/tro at det måler ca likt på venstre side?
    Høyre side har en del større begrensinger i hvor jeg kan flytte HT pga platespilleren bak.

    I utgangspunktet så skal jo HT står likt, like langt fra sidevegg og frontvegg, for rett stereoperspektiv.
    Er rommet helt likt firkantet rektangulært uten noen hull og teite ting.
    Da skal det jo stå likt fra bakvegg og sidevegg.
    Jeg har en pipe på siden av rommet, dette ser vi på målinger når vi gjorde en og en ht.
    Men veldig lite utslag, helheten ble jo bra.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er kun tilfellet hvor alle vegger er bygget helt likt. Du må måle begge høyttalerne sammen hvor å se den totale bassresponsen.
    Ja, jeg tenkte det, men det jeg siktet til var å måle inn den høyre HT siden den har mindre område å flyttes på, sette den venstre HT helt likt og så måle de sammen i stereo.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her har jeg tatt bort subbene, mic i lytterposjon og satt HT helt bak i hjørnene klint inn i bassfellene og nesten helt inn i sideveggene.
    Blått er høyre HT
    Brunt er venstre HT

    1601107720529.png
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ved første øyekast mye jevnere ut enn tidligere grafer. Responsen under 90 Hz er nå relativt jevn og fin. Men mål gjerne kanalene samtidig.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, høyre HT ser mye bedre ut, men den venstre er ikke bra.
    Her er de sammen:
    1601108669697.png
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er det en tommelfingerregel at 0-300Hz så brukes ingen glatting og over det brukes 1/6?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det ser da totalt sett mye bedre enn tidligere og 35 Hz peaken er borte. Det kan også være litt mer og hente på finjustering av lyttesposisjon og høyttalere. Og ikke minst god integrering av subbene.

    Tja, innen kontrollrom-akustikk bruker man som regel ikke mindre 1/24 oktav glatting uavhengig av frekvens. Det avhenger av hvor jevnt det er og målsetning. Både 1/12 okt. og 1/6 okt. kan være greit å se på oppover i frekvens.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da har det vært noen timer med høyttalergymnastikk.
    Høyre side er ikke så alt for ille, men venstre side gir meg hodebry.
    Enn så lenge har jeg målt alt fra der jeg normalt sitter, midt i sofaen.

    Blått høyre sub
    Brunt høyre HT
    Grønt, både sub og HT
    1601122930077.png



    Venstre side
    Brunt, både HT og sub
    Blått, HT
    Grønt, sub
    1601123106591.png



    Bare subbene
    1601123141176.png


    Her er begge HT og begge subber
    1601123207347.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn