Kutte ut fiber nettverk hjemme?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg mener med dinosaurteknologi er man graver en fysisk ledning til hvert eneste hus. Det sinnsyke er at man ikke klarer å enes om felles infrastruktur, så hvert hus har 2-5 trekkerør til hushjørnet. Asfaltene i gata ser ut som lappeverk. Fiber er det nye kobbernettet. Fiber sentralt og mellom kontinenter forstår jeg selvfølgelig.

    Min påstand er også at 95% klarer seg helt fint med HDtv og 10mbits. Man har rimelige sære eller innbilte behov dersom man MÅ ha 500/500 hastighet.
    Vel, for min del er det verdt det. Gikk fra coax til fiber nylig og ser meg ikke tilbake. En ting er bedre ping, i intensive spill så merker man faktisk forskjell på godt under 20ms og godt over men på andre så har 100ms ingenting å si. Og å sitte å vente på at noe på 50-100GB (er gjerne der et spill ligger på idag) skal lastes ned er jeg blitt for gammel til, her er det fint at det går på rimelig kort tid.

    I jobbsammenheng så hender det jeg må sitte med mobilen og dele internett til laptop for å koble meg til noe remote, her merker jeg stor forskjell fra å sitte hjemme på lagg. Mobilen forblir en nødløsning for min del, eller fint å bruke på farten. Selv om hastigheten er god nok, så er ikke forsinkelsen god nok i jobbsammenheng.

    Men folk er forskjellige, for de fleste så holder det jo med 50mbit linje og de fleste har heller ingen spesielle preferanser på forsinkelser når man kun bruker streaming eller surfer på nettet.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Siden vi er entusiaster på lyd og kanskje også bilde, så betyr nedlastningshastighet en del.
    Streaming av ultra-HD, eller 4K kan pike på over 100mbs og har man mindre hastighet så kan det føre til bufring / hakking i bildet.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Chromecast pucken er koblet til WiFi ja. Men denne bør vel kunne kobles til tlf og dens nettverk. WiFi bro eller hva det nå heter.. Men ja er veldig usikker på dette.
    Det skal nok gå helt fint. :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Du kan jo gå fra Bergen til Oslo også, du kommer frem, men det er mer komfortabelt og hurtigere med bil.
    Før i tiden, så lastet man gjerne en bil med harddisker og fraktet fra et sted til et annet. Da denne båndbredden er høyere enn man fikk igjennom noen leverandør. 50TB disk med bil på 5 timer, ikke ille båndbredde det. :) En sync igjennom internett har fort kommet til å tatt endel uker.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Siden vi er entusiaster på lyd og kanskje også bilde, så betyr nedlastningshastighet en del.
    Streaming av ultra-HD, eller 4K kan pike på over 100mbs og har man mindre hastighet så kan det føre til bufring / hakking i bildet.
    Ja som nevnt, Ice løsningen beskrevet over kan ikke brukes til 4K, kun HDtv. Men HD er helt ok, og det er fremdeles marginalt hva som sendes i 4K/8K.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Har brukt Telenor 4 G i 3-4 år nå, og det er helt greit til mitt bruk.

    Som er surfing osv på 'nettet, litt nedlasting, noe kontorarbeid samt litt streaming av film / tv og musikk.
    Den eneste som spiller her i huset er guttungen, og han klager ikke så langt.
    TV tar kona stort sett ned via parabol, men når den en dag streiker, så blir det å gå over på trådløst for det også.
    Hun driver å "tester" på ipaden, og er stort sett fornøyd med det.

    Hadde mulighet for å legge inn fiber, men da måtte jeg ha gravd opp hele innkjørselen +++.
    Og det gadd jeg ikke.

    Telenor løsningen er i dag 4G, men jeg ser i prinsippet bort på antennemasta, og det er bare snakk om tid før 5G er på plass.
    Løsningen er en slik 1000 GB i måneden sak, er ganske dyr 7-800 i måneden, men inntil videre så betaler arbeidsgiver (blir skattlagt for deler av det)

    Saken hadde muligens vært anderledes hvis en drev med mye spiling osv...
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Sitter å titter på alt som kan spares inn på av utgifter.
    Idag har vi fiber fra Telenor, ingen lp tv eller hus telefon ol kun for surfing og for meg musikk fra Spotify.

    Fikk litt hakeslepp av hvor mye dette koster. Koster omtrent det samme hos de andre tilbyderne som leverer hit.

    Så satt jeg inne på Ice sin side å titta på mobil abb. Der kan jeg jeg for 100kr mer i mnd får 8GB med data. Jeg har GB idag Og for 100kr til få 1000GB itillegg oppå der igjen. Evnt så kan jeg gå til max og få fri data.

    Vi satt i går å titta litt på serier fra nettflix med WiFi avslått på tlf. Det gikk helt fint. Idag har jeg spillt endel musikk på mobil fra Spotify, funka uten noe problem.

    Er det egentlig NOEN grunn til å beholde fiber linje i huset her egentlig? Er det noen andre som har ærfaring med å kutte ut fiber og kun bassere seg på mobil abonnement?
    Har flere bekjente som er kjempefornøyd med 5G. Men et forslag: Hvis ruteren din har statistikk for datatrafikk kan du jo slå på den noen dager og se hva forbruket av både maks og gjennomsnittlig båndbredde og dagtotal er, både opp- og nedlasting? Så har du et bedre beslutningsgrunnlag. På Asus-ruterne mine får jeg fin statistikk per applikasjon og device. Ganske informativt. Ser for eksempel at min "Arlo" kamera/alarm hub tar *masse* båndbredde ut til en server som ganske sikkert ikke egner seg for et volumbegrenset abonnement. Sony Playstation drar en god del. Disney+ og 4G filmer er en god bidragsyter. Smarthus utover Arlo tar omtrent ingenting. Musikkstreamingen min er nesten ikke synlig... Har du filservere på lokalnettet med åpning inn til huset? Da kan det også fort ble endel opplasting. Bare greit å sjekke før man kutter "gammel" løsning tenker jeg ;-)

    PS: Søndag ettermiddag: Alarmen har ingen bilder å laste opp men Disney+ og Sony Playstation er på høygir. Det blir ca 1GB 3GB per time... men så har jeg to ungdommer i huset da.. men selv det bør jo gå fint med 1000GB pr/mnd siden det ikke reflekterer døgnforbruket...
     
    Sist redigert:

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    976
    Antall liker
    1.570
    Sted
    Hamar
    Interessant. Jeg har forpliktet meg til Telenor så snart bindingstiden til altibox går ut. Aldri slått meg at mobilt bredbånd var et alternativ. Ville bare vekk fra altibox, kundeservicen er ikke til å leve med.

    Men dyrt er det. Også prakker de på deg TV, og priser kun nett veldig høyt. Vanskelig å vite hva som er et godt tilbud eller ikke. Men jaja, nå har jeg skrevet kontrakt med gamle-Eirik. De ringte meg, og jeg hadde et svakt øyeblikk. Jeg er bare et menneske
    Hvis du har hatt telenor/t-we tidligere kan kundeservice aktivere appen uten at du trenger ny dekoder. De insisterer på å sende deg fysiske bokser du strengt tatt ikke trenger, men de kan sendes i retur uten henting...

    Koster vel ca samme for Telenor bredbånd og t-we første året som for trådløst fra telia. Så er det bare å si opp.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.557
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Interessant. Jeg har forpliktet meg til Telenor så snart bindingstiden til altibox går ut. Aldri slått meg at mobilt bredbånd var et alternativ. Ville bare vekk fra altibox, kundeservicen er ikke til å leve med.

    Men dyrt er det. Også prakker de på deg TV, og priser kun nett veldig høyt. Vanskelig å vite hva som er et godt tilbud eller ikke. Men jaja, nå har jeg skrevet kontrakt med gamle-Eirik. De ringte meg, og jeg hadde et svakt øyeblikk. Jeg er bare et menneske
    Går motsatt vei, har hatt Telenor/Get/Telia i 20 år - gikk over til fiber og altibox sist år. Angerer ikke, langt bedre kundeservice er har Altibox (Lyse) også - billigere ble det også. 500/500 fungerer meget bra.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Fiber er selvsagt ikke dinosaur, 10Mbit/s er dinosaur.
    Foreslår du leser hva jeg skriver; å grave opp gata for legge en ledning til hvert hus er dinosaur. Å grave opp samme gata 5 ganger for at hver leverandør skal kunne levere fiber til samme hus er sinnsykt.

    Den lokale fibermannen i byen har en VW transporter med magnetskilt. Et skilt når han har Nextgentelhatten på, et annet magnetskilt når han har Telenorhatten. Han ler seg ihjel når noen bytter leverandør og han må ut å bytte fiber.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Hverken Telenor, Telia eller noen av de andre er idioter. Dem priser ikke trådløs internett så lavt at det kannibaliserer noen av de andre produktene som feks fiber. Det irriterer meg at dem kommer opp med et produkt dem kaller trådløst bredbånd, krever at du kjøper en dyr antenne for å få tilgang til internet uten begrensing på mengde.

    Internet i Norge er dyrt. Det være seg fiber, 4G eller 5G. Fremtiden er trådløs og det vet alle fiberleverandører. Derfor har dem det travelt med å få knyttet til seg kunder og så binde dem opp i en avtale.
     
    Sist redigert:

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.021
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Går motsatt vei, har hatt Telenor/Get/Telia i 20 år - gikk over til fiber og altibox sist år. Angerer ikke, langt bedre kundeservice er har Altibox (Lyse) også - billigere ble det også. 500/500 fungerer meget bra.
    Interessant. Hos altibox kan du glemme å vente i telefonkø, de har tilbakering men det tar gjerne noen timer (2-4 timer er ikke uvanlig). Når alt funker så er det fint, men orket ikke ha noe å gjøre med så lav kapasitet på kundeservice. Må dog berømme dem med at de var ganske så trivelige når man først fikk kontakt.

    Hvordan opplevde du at telenor var dårligere?
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Må si at jeg foretrekker en god bredbåndslinje hjemme, siden vi har kollektiv avtale i borettslaget som gir oss bredbånd og dekoder til en anstendig pris.
    Filmer kan lastes ned på nettbrett og telefon uten å tenke på hastighet og GB-kvote
    Vi er bare 2stk i husholdningen, men strømmer Netflix og ser en del på YouTube, så det blir fort mange GB per måned hjemme.

    Vi klarer oss veldig fint med 3GB(199kr) kvote fra Ice, siden vi bruker lite data hjemme. De gangene det brukes data på mobilen er når vi er i ferieboligen, den er uten Internett. Der har vi vurdert mobilt bredbånd, men funnet ut at det ikke er økonomisk forsvarlig. Den boligen deles mellom min far, søster med familie og oss to.

    Både min kone og meg laster også ned musikk på mobilen fra Spotify, så vi slipper å tenke på dekning og kvote.
    Så lenge det koster så mye som det gjør med data på mobil her i Norge, så foretrekker vi nedlasting.

    10mbps er sakte, men gjør vel nytten om en bare ser filmer på mobiltelefon i lav oppløsning.
    Ved strømming av NRK og Netflix så bør en ha god hastighet på nettet, men batteriet på telefonen blir vel også tappet fortere når alt Internett går via den, hele tiden.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Den lokale fibermannen i byen har en VW transporter med magnetskilt. Et skilt når han har Nextgentelhatten på, et annet magnetskilt når han har Telenorhatten. Han ler seg ihjel når noen bytter leverandør og han må ut å bytte fiber.
    Så merkelig at de benytter forskjellig fiber men jeg tviler ikke... Uansett går de i rør fra utenfor huset og inn så det går ganske fort å bytte har jeg sett, så ingen graving involert. Hos meg hadde de lagt en litt for kort kabel så da dro de den ut og la en lenger framfor å lage en skjøteboks v/husveggen. Tok 15 minutter tipper jeg:)
    Tror @BeetleBug har et godt poeng: de skal selvsagt tjene sine kroner uansett. Men det er kanskje greit gitt hvor mye de store leverandørene har brukt på å bygge ut infrastrukturen i første runde?
    Ser også statistikker som (selvsagt) sier at i tettbygde strøk så vil radio uansett hvor nær de blir ha en begrensning som fiber ikke har, og den radioen går i sin tur til en fiber. Så jeg tenker vel at hvis man har valget er fiber helt fram ganske fremtidsrettet hvis forbruket tilsier at prisen blir omtrent den samme.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Foreslår du leser hva jeg skriver; å grave opp gata for legge en ledning til hvert hus er dinosaur. Å grave opp samme gata 5 ganger for at hver leverandør skal kunne levere fiber til samme hus er sinnsykt.

    Den lokale fibermannen i byen har en VW transporter med magnetskilt. Et skilt når han har Nextgentelhatten på, et annet magnetskilt når han har Telenorhatten. Han ler seg ihjel når noen bytter leverandør og han må ut å bytte fiber.
    Du graver nå inn all mulig annen infrastruktur inn til huset ditt, eller du har kanskje fellesbrønn med naboene og komposttoalett?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Før i tiden, så lastet man gjerne en bil med harddisker og fraktet fra et sted til et annet. Da denne båndbredden er høyere enn man fikk igjennom noen leverandør. 50TB disk med bil på 5 timer, ikke ille båndbredde det. :) En sync igjennom internett har fort kommet til å tatt endel uker.
    Det driver man med fortsatt. Skal du laste opp ordentli' mye data til Amazon Web Services så kan de sende en Snowmobile til deg. Går 100 Petabyte pr Snowmobile.


    1678044185453.png
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    En ting er hva fiber gir av båndbredde, noe annet er kapasiteten til alle de switchene osv som sitter mellom deg og de tjenestene du vil ha tak i...
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.557
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Interessant. Hos altibox kan du glemme å vente i telefonkø, de har tilbakering men det tar gjerne noen timer (2-4 timer er ikke uvanlig). Når alt funker så er det fint, men orket ikke ha noe å gjøre med så lav kapasitet på kundeservice. Må dog berømme dem med at de var ganske så trivelige når man først fikk kontakt.

    Hvordan opplevde du at telenor var dårligere?
    Hadde coax-kabel med Telenor/Telia, fikk gratis innlagt fiber fra Altibox.
    Lyse svarer som regel i løpet av fem minutter. De holde åpent 24/7.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Merkelig diskusjon. Bor på bygda selv, men har 2 stk fysiske fiber terminert hjemme; 1 fra Telenor og 1 fra Altibox montert kostnadsfritt. Å bytte leverandør går raskt og det fungerer også fint som grunnlag for prisdiskusjoner.
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Interessant. Hos altibox kan du glemme å vente i telefonkø, de har tilbakering men det tar gjerne noen timer (2-4 timer er ikke uvanlig).

    Dette kommer nok helt og holdent an på hvem som er din Altibox-leverandør. Hos meg er det Viken Fiber og de få gangene jeg har ringt dem har det aldri tatt mer enn to minutter å få svar. Så har de chat-support 24/7, som jeg også har brukt et par ganger med svært tilfredsstillende resultat. Alt i alt den beste kundestøtten jeg har vært borti, med ganske grei margin.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Til sammenlikning. Her er prisene fra Telenor Sverige for Trådløs Bredbånd (internet via 5G) ubegrenset mengde:

    64BC262A-59C7-4F63-BDE1-5C340B363677.jpeg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Det går fint an å grine seg til et bedre tilbud hos Altibox. Jeg har -300 mnd på tv og internett 500/500. Etter rabatt bli det 929kr i mnd
    Det var da dårlig rabatt, har 600,- rabatt her pga. noe kampanje-greier i boligområdet med nye kunder uten at man måtte grine veldig mye selv ihvertfall så det koster 600,- i mnd. for 500/500 og TV for altibox fiber. Bindingstid på et år, men det er uproblematisk da alternativet er dobbel pris og mye dårligere linje og kundeservice og man slipper disse telefonselgerne som hele tiden vil at man skal kjøpe større TV-pakke, mobil abb. eller binde seg et år for flere kanaler "gratis" som det var på forrige leverandør (Telia).
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Interessant. Hos altibox kan du glemme å vente i telefonkø, de har tilbakering men det tar gjerne noen timer (2-4 timer er ikke uvanlig). Når alt funker så er det fint, men orket ikke ha noe å gjøre med så lav kapasitet på kundeservice. Må dog berømme dem med at de var ganske så trivelige når man først fikk kontakt.

    Hvordan opplevde du at telenor var dårligere?
    Ja det skal Altibox ha. Men dessverre er det siste årene skjelden det er kvalifisert personell som ringer deg. Som regel er det forretningspartner fra Altibox som kun sitter på en skjekkliste de kan gå gjennom med kunden.

    Vi har nå fiberkabel fra Telenor og Bergen Fiber (som pr. i dag leverer Altibox), samt vi har 5G utemodem fra Telia.
    Alle 3 leverer stabile nett. Men Telenor leverte skjelden lovet hastighet. Normalen var rundt 1/3 og opphastighet slet veldig med forsinkelse.

    Som andre har nevnt. Selv i Norges nest største by reiser montørene rundt med ulike bedriftsskilt. Telia glimret med å outsource montering til 3.part som igjen outsourcet til 4.part. Og når det gikk til h.... ble det bra mye styr å få orden på det. Samt Telia har et rigid regeleverk for montering hvor lave kostnader trumfer ideell montering, — både teknisk og kosmetisk.

    Vi lærte også at nettleverandører i Norge ser ut til å benytte det samme utendørs"antenne" fra Zyxel NR7101 5G.
    I prinsippet skulle man da enkelt kunne bytte SIMkort i denne når man ønsker bytte leverandør. Slik vi gjør med mobiltelefonen.
    Dessverre for vår del Telia som nå eier 5G "antennen" på vår husvegg. Konkurentene må montere sin egen om de ønsker levere 5G. Så mye for effektiv utrulling av raskt internett.

    NextGenTel er eneste som ser ut til å informere kundene om utedelen for 5G på en skikkelig måte.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det jeg mener med dinosaurteknologi er man graver en fysisk ledning til hvert eneste hus. Det sinnsyke er at man ikke klarer å enes om felles infrastruktur, så hvert hus har 2-5 trekkerør til hushjørnet. Asfaltene i gata ser ut som lappeverk. Fiber er det nye kobbernettet. Fiber sentralt og mellom kontinenter forstår jeg selvfølgelig.

    Min påstand er også at 95% klarer seg helt fint med HDtv og 10mbits. Man har rimelige sære eller innbilte behov dersom man MÅ ha 500/500 hastighet.
    Nå er det jo sånn at folk flest liker høye tall. På ting de eier. Hestekrefter, 5G, Internetthastighet, 4hjulstrekker, stor større flatskjerm 75/95 tommer, 4K/8K minst 2 subber, osv, osv.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Til de som ikke liker telefonsalg. Og hvem liker egentlig det.
    Start med å reservere deg i Brønnøysundregisteret.
    Det vil likevel kunne være selgere som ringer. De har lov til det hvis du er eller har vært kunde hos de tidligere.....
    Men da kommer det viktige;
    Når selger ringer og du informerer om at dette har du ikke sansen for og at du har reservert deg mot telefonsalg og får til svar at vi ser at du har vært kunde hos de tidligere og da har vi lov til å ringe.
    Da informerer du selger om at han skal huke av i sitt system om at du ikke ønsker TM (Telemarketing) fra dem. Det har de plikt til å gjøre. Hvis selger ikke finner ut av dette så be om å få snakke med teamleder.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Utviklingen skjer i rasende fart og om man liker det eller ikke er jo opp til enhver. HD, 4K, 8K, 16K.. Snart er bildene så sylskarpe at man må se på TV med sveisebriller :cool:

    Det er kommersielle årsaker bak at dem freser opp hver eneste minste gatestump for å kunne nå frem til sluttbrukere. Mine svigerforeldre bor i enden av en gatestump relativt langt unna allfarvei. Totalt er det to (2) hus i gata og i begge husene bor det tilsammen 4 personer hvor samtlige er over 75 år. Det tar 3 minutter med bil for å kjøre til nærmeste hovedvei hvor også fiberen ligger. God 4G dekning. Jeg anbefalte begge husholdningene å kjøpe et 4G modem og et tilhørende simkort med passende datamengde til internet og TV med en liten Chromecast. Det som skjer er at fiberutbyggere er så aggresive at begge føler seg presset til å si ja til både fiber og bundling med TV pakke. Dette er fullstendig galskap men jeg velger mine kamper med omhu og unngår temaet ved søndagsmiddagene.

    Man burde forlengst ha sluttet med mengdeprising for både 4G og 5G samt redusert prisene men dette vil ødelegge for fibermarkedet og dem tør heller ikke da det finnes personer der ute som forbruker ekstreme mengder med data til feks crypto. Både Telia og Telenor er tjent med høye sluttpriser på mobilt internet samtidig som begge vet at det er eneste grunn for at operatører som ICE såvidt klarer å holde hodet over vannet. Reduserer de to store sine priser så er hele businesscaset til ICE borte men da forsvinner også deler av inntjeningen til Telia og Telenor.

    Litt om båndbreddebehov under her:

    Skjermbilde 2023-03-07 kl. 07.56.55.png
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Har Viken fiber og testet ICE da jeg skulle benytte det på hytta! Er ikke brukende hverken på hytta eller hjemme 👍
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.213
    Sted
    Horten
    Jeg var i alle fall sjeleglad at forrige eier av kåken her hadde vært så lur og forutseende å takke ja til kampanjen på innlegg av fiber.
    Dette selv om han ikke brukte den selv, den lå bare klar (for meg). :cool:

    For faste installasjoner (som boliger) er fiber det eneste fremtidsrettet med tilnærmet uendelig fremtidig båndbredde. Diverse coax/kobber-teknikker noe bak.
    Trådløse teknikker perfekt for flyktige tilkoblinger og ikke minst når man er på farten.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Du sitter neppe med internetkabel inn i mobilen din, Ipaden, laptop eller TVen. Alt er trådløst.

    Fiber er det nye kobbernettet. Snart borte er min påstand.

    EU snakker vel om å begrense effektforbruk, og da forsvinner alt over 8K foreløpig. Sony har ingen slike skjermer i sin 2023 lineup.

    At ingen har regulert fiberinfrastrukturen er et mysterium. Vi klarte det med kobbernettet og vann- og avløp. At man graver opp samme gata 5 ganger for å legge fiber 5 ganger, er helt bortreist.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Du sitter neppe med internetkabel inn i mobilen din, Ipaden, laptop eller TVen. Alt er trådløst.

    Fiber er det nye kobbernettet. Snart borte er min påstand.

    EU snakker vel om å begrense effektforbruk, og da forsvinner alt over 8K foreløpig. Sony har ingen slike skjermer i sin 2023 lineup.

    At ingen har regulert fiberinfrastrukturen er et mysterium. Vi klarte det med kobbernettet og vann- og avløp. At man graver opp samme gata 5 ganger for å legge fiber 5 ganger, er helt bortreist.
    Dette med å grave opp samme gate 5 ganger, er ett by problem tror jeg. På det tettstedet jeg bor, og områdene rundt, deler leverandørene områdene mellom seg. Hos oss ble det lagt fiber rør frem til tomte grense for flere år siden uten at vi koblet oss på. Hadde 10Mbs via kobber kabel fra Telenor og fikk tilbud om trådløst bredbånd når de sluttet med kabel. Hadde det ett år, men det ble mer og mer ustabilt og 5G som de lovet kom ikke, selv om vi fikk 5G på telefonen.
    Så tok fiber leverandøren kontakt og tilbød gratis installasjon og da var valget enkelt. Har nå 200/200 for samme pris som for 60Mbs på trådløst tidligere. :cool: 10 Mbs holder ikke til 4K, så savner ikke det.;)
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.213
    Sted
    Horten
    ..
    At ingen har regulert fiberinfrastrukturen er et mysterium. Vi klarte det med kobbernettet og vann- og avløp. At man graver opp samme gata 5 ganger for å legge fiber 5 ganger, er helt bortreist.
    Organisering av graving har da ingenting med fiberteknologien å gjøre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Trekkerør under vei er en fin ting, bare pass på at man eier dette selv frem til sentral så slipper man at leverandører graver flere ganger samme sted..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Etter mye frem og tilbake her i huset, så blir det til at vi nok lar ting være som de er.

    Når begge oss to finner plass å bo, så kommer jeg nok til å prøve uten fiber. Bare for å gjøre det og muligens spare noen kroner. Lov til å prøve...
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Når begge oss to finner plass å bo, så kommer jeg nok til å prøve uten fiber. Bare for å gjøre det og muligens spare noen kroner. Lov til å prøve...
    Om 10-12 år så er sikkert prisene noen helt andre en dem vi ser i dag :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Om 10-12 år så er sikkert prisene noen helt andre en dem vi ser i dag :)
    Blir nok iløpet av året. Ting tok plutselig litt lenger tid enn vi håpte siden kroppen min er som den er..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn