Krav til kunnskap?

Hva skal vi kunne forvente fra personer som uttaler seg om produkter/oppsett innenfor hobbyen vår?

  • Jeg har hørt ett rykte, derfor vet jeg nok for å kunne uttale meg.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg har lest om produktet, derfor vet jeg nok for å kunne uttale meg.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg har snakket med noen som har hørt produktet, derfor vet jeg nok for å kunne uttale meg.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg har vært på messe og hørt på produktet, derfor vet jeg nok til å kunne uttale meg.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg har vært på messe og hørt på produktet i 15 sekunder gjennom døråpningen før jeg gikk videre, de

    Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg har hørt på produktet i demo-rommet i butikken, derfor vet jeg nok til å kunne uttale meg.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg har hørt produktet flere ganger hjemme hos en bekjent av meg over lengre tid, derfor vet jeg nok

    Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg har tidligere eid produktet, og derfor vet jeg nok til å kunne uttale meg.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg eier og bruker produktet i eget oppsett, derfor vet jeg nok til å kunne uttale meg.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg liker å synse, derfor tror jeg at jeg vet nok til å kunne uttale meg.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg tillater meg å mene noe om det meste, men forsøker å være litt ydmyk når det handler om noe jeg

    Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg tillater meg å uttale meg om det meste, men jeg er opptatt av å legge frem bakgrunnen for min på

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Flere svar-alternativer er lagt til etter forslag fra Snickers-Is. Stem i vei!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.793
Antall liker
21.700
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Brukte Snickers' to nye alternativer. Dessverre glemte jeg å ta med ett til. Skitt au.
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
911
Antall liker
282
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Snickers-is skrev:
- Jeg tillater meg å uttale meg om det meste, men jeg er opptatt av å legge frem bakgrunnen for min påstand slik at folk kan forholde seg til den i et korrekt perspektiv.
Hadde alle begrunnet sine svar på HFS hadde det vært mye mer interessant å lese på diverse tråder. Tror også det hadde blitt mindre krangling.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Et minimumskrav bør være at vedkommende som uttaler seg liker musikk. Noen ganger kan det virke som at enkelte ikke engang gjør det.
 
K

knutinh

Gjest
Peter skrev:
Snickers-is skrev:
- Jeg tillater meg å uttale meg om det meste, men jeg er opptatt av å legge frem bakgrunnen for min påstand slik at folk kan forholde seg til den i et korrekt perspektiv.
Hadde alle begrunnet sine svar på HFS hadde det vært mye mer interessant å lese på diverse tråder. Tror også det hadde blitt mindre krangling.
Det er jeg helt enig i. Men på tross av at jeg personlig er en stor tilhenger av henvisninger og bakgrunn, så tror jeg tror ikke at det er bra å kreve at man begrunner sine påstander, bare å gi det som et vennlig råd dersom man ønsker å bli tillagt vekt (i reglementet, FAQ eller lignende).

Jeg fastholder at den eneste som bør moderere tråder er admin, og at admin bare bør moderere i spesielle tilfeller, hvor personangrep er det viktigste.

"Krangling" om sak, hvor personangrep slås hardt ned på (av admin) kan faktisk være ganske interessant og opplysende. Det er helt greit at folk er uenige så det holder, og at de henter fram argumenter for sin sak. Det blir dog fort ubehagelig idet noen bestemmer seg for at det er personen på den andre siden som må tas, eller at det gavner ens sak å framstille seg som et offer for "den onde andre siden"

-k
 
N

nb

Gjest
MaHa skrev:
Et minimumskrav bør være at vedkommende som uttaler seg liker musikk. Noen ganger kan det virke som at enkelte ikke engang gjør det.
Hvorfor det? Dette er jo et HiFi-forum.
 

bogron

Medlem
Ble medlem
12.09.2003
Innlegg
48
Antall liker
1
"for å oppnå kunnskap, må du først innse at du ikke har noen"

Sokrates
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Sokrates hadde ikke peiling. ;D
 
K

knutinh

Gjest
Dersom noen diskuterer et strømfilter.

Har det da noen relevans for temaet dersom en person som har prøvd alle "andre strømfilter på markedet", eller en som har designet strømforsyninger/strømfilter for audio-applikasjoner deltar med sin mening, uten å ha prøvd produktet?

Er det problematisk for tråden dersom en slik person velger å delta, gitt at hun forklarer hva hun har erfaring med, og på hvilken måte hun mener det kan ha relevans for diskusjonen?

-k
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Hvordan skal man kunne lese seg til antydninger om hvordan et anlegg formidler musikk, hvis ikke vedkommende bryr seg om det og ikke kan si noe om det?

nb skrev:
MaHa skrev:
Et minimumskrav bør være at vedkommende som uttaler seg liker musikk. Noen ganger kan det virke som at enkelte ikke engang gjør det.
Hvorfor det? Dette er jo et HiFi-forum.
 
K

knutinh

Gjest
MaHa skrev:
Hvordan skal man kunne lese seg til antydninger om hvordan et anlegg formidler musikk, hvis ikke vedkommende bryr seg om det og ikke kan si noe om det?
Dersom mine innlegg baserer seg på at jeg liker musikk, f.eks at jeg "får bedre musikkopplevelser når jeg bruker reklokkeren fra firma XYZ", så er jeg helt enig, det er relevant at jeg liker musikk (og hvilken musikk jeg liker).

Dersom jeg forklarer at en teknisk beskrivelse av romkorreksjon er feil, og jeg henviser til relevant informasjon, så kan jeg ikke se at min musikksmak har noe å si for spørsmålet, og at jeg like godt kan være døv uten at det endrer nytteverdien av svaret mitt?

Jeg forstår godt at slike svar (og debatter) kan være uinteressant for mange her inne. Men å stille krav til "musikksmaken" når man diskutere rent tekniske spørsmål (som "tilfeldigvis" har applikasjon innen hifi-anlegg), virker på meg like dumt som å stille krav til høyskoleutdanning når man diskuterer musikksmak (som "tilfeldigvis" avhenger av tekniske duppeditter).

-k
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
For å presisere; jeg sa ingenting om smak, men at man bør være glad i musikk for å kunne være godt beskrivende for andre som er glade i musikk.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.793
Antall liker
21.700
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
(Mal)apropos, MaHa:

Når Klipschfolket jubler over lydgjengivelsen fra høyttalerne sine og musikkgleden den gir dem (og jeg tviler ikke på at de er glade i musikk), er det ikke kjøpsutløsende. Min foretrukne gift er en annen.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Nok et moteord her på sentralen ;D

Godt poeng det, Valentino. Det er fort gjort å være nyansert, og mitt innlegg var nok kanskje det. Poenget mitt var vel snarere at man bør lete etter beskrivelser av folk som er oppriktig glade i musikk, og gjerne ulike sjangre, istedet for de som har hylla full av Bassqueen 26 og Nutty-shaker 98 ;)

På den annen side; for en som ikke frekventerer disse sidene så mye som oss, så er det nok ikke gjort over natten å sile ut de man anser som mest troverdige og "matchende" til egne preferanser. Man får i så måte lete etter et vokabular som er i stand til å beskrive mer enn fylde i bass og klarhet i diskant.


Valentino skrev:
(Mal)apropos, MaHa:

Når Klipschfolket jubler over lydgjengivelsen fra høyttalerne sine og musikkgleden den gir dem (og jeg tviler ikke på at de er glade i musikk), er det ikke kjøpsutløsende. Min foretrukne gift er en annen.
 
B

Back_Door

Gjest
Hva skal så resultatet av denne avstemning brukes til? Valg av ny ledelse for forumet? ;)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Kunnskap er så mangt...

Jeg synes det er snodig når folk går igjennom komponenter i en rasende fart over få år jeg da, og hele tiden
forherliger sine stadige nye ervervinger..

Men dette er også en skole man kan gå å få god kunnskap av dette, sikkert...

Det kan være noen som har eid masse og fremdeles er helt uten kunnskap på feltet.
Så kan det være noen som har det samme år etter år, og de vet det som skal til.

Man blir ikke verdensmester i rally av å bytte til stadig dyrere bil vøttø...

Jeg tror at når man lytter til noens annlegg da blir det fort klart om denne personen har noe å fare med.

Jeg tror at i de fleste tilfeller trenger man bare 5 sekunder for å avgjøre om man liker noe...
Meningen vil ikke endres etter 500 timers lytting... jeg tror ikke på dette jeg.
Alt blir likt, vi tenker innspillte greier her.

Dette henger sammen slik:

Jeg liker lyden slik jeg liker den.
Hvordan andre oppfatter hva som er bra vil etterhvert avgjøre om det jeg sier
har noen verdi, men, og det er ett stort men, bare mine ører forteller meg hva jeg hører.

Det er umulig å virkelig formidle hva man hører til noen andre...
Men noen klarer å formidle kontrastene i hva de hører, og jeg tror at noenganger
så kan andre da sette seg inn i og få noe matnytti ut av dette.

Skal man få god lyd, så tror jeg at man for det meste for noe utav å gjøre en bra hjemmelekse selv!!!
Samarbeid med en forhandler, er også lurt, samma med hjemmedemo... hjemmedemo vettu! Det er nøkkelen!!


mvh
 
N

nb

Gjest
Karma skrev:
Hva skal så resultatet av denne avstemning brukes til? Valg av ny ledelse for forumet? ;)
Nok en jeg-har-eid-mer-dyr-hifi-enn-deg-og-kjenner-flere-med-dyr-hifi-så-jeg-vet-best-og-har-rett-og-du-tar-feil-det-er-ikke-lov-å-være-uening-med-meg? ( ;) )
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
En ting til...
Krav til kunnskap...

Du sitter å hører på annlegget ditt, nylig montert og hører med en gang at noe er rart med lyden.
(alternativet er jo at man har besøkt noen og hører at hos de så låt det annerledes, altså man lært noe og
når man kommer hjem hører man nå at noe er rart med ens eget annlegg...)
Så kommer jobben med å etablere hva som er feil og hva man skal gjøre for å korrigere dette...

Personlig kunnskap rundt det å vite med en gang at man hører en feil...eller leser om en rar lydartifakt... hva som
da kan være den EGENTLIGE årsaken, det er kunnskap som er verdifull, spesielt om man i tilleg har suksessfullt
gjordt noe selv, som gav lyden det korrekte løftet, hva det enn var...

Kunnskap rundt hva i huleste som foråsaker problemet og da den beste fremgangsmåten for å korrigere dette...

mvh
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Jeg håper at denne tråden kan vise oss hvilke kunnskaper vi ønsker at en person som omtaler ett produkt eller ett oppsett her på sentralen, bør ha.

For å ta ett eksempel.
Du er jo litt redd for personer som har onde hensikter, skal komme å lytte til ditt oppsett, og gi det negativ omtale.
Hvis det blir satt ut en påstand her på sentralen om at Gaia bare produserer lyd, at den ikke er i stand til å engasjere og formidle musikk.
Da vil jeg si at dette er en drøy påstand. For meg vil denne påstanden ikke være troverdig hvis den kommer fra personer som ikke har personlig erfaring med Gaia.

Det gleder meg at hovedvekten av de som har stemt, mener at man bør ha personlig erfaring med ett produkt før man uttaler seg. Igjen, for meg blir en uttalelse lite troverdig når den baserer seg på alt annet enn personlig erfaring.

mvh


Karma skrev:
Hva skal så resultatet av denne avstemning brukes til? Valg av ny ledelse for forumet? ;)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Ja, det Endre sier her er seffern viktig.
Hva er forskjellen på pespi og cola f,eks...
I tester har man av og til ikke kjent forskjell. (Da synes jeg testen er bortkasta jeg altså...)

Alle som drikker den ene vet at det er en distinkt forskjell på disse to merker...

If you know the product, you know your taste, and you will be able to tell that somethings has a different flavour...

mvh
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hjertesukk! Er det ikke på tide å kjøre debatter om faglige emner snart. Det er side opp og side ned om hvordan man skal debattere og hvilke eventuelle krav som skal stilles. Mitt forslag: 1. Folkeskikk 2. ydmykhet 3. dumme spørsmål JA, nedlatende og flåsete svar NEI, 4, fag er utviklende og givende/ prosa og mere subjektive betraktninger likeså. Ellers regler for hifi sentralen
 
O

OldBoy

Gjest
Endre Askeland skrev:
Da vil jeg si at dette er en drøy påstand. For meg vil denne påstanden ikke være troverdig hvis den kommer fra personer som ikke har personlig erfaring med X (les Gaia).
Hva hvis jeg har en kamerat, som jeg kjenner godt, og stoler på, som har erfaring med X?

Er det OK at jeg formidler hans inntrykk: Det er klart at jeg skriver "Jeg har en kamerat som har god erfaring med X, og han mener ...."? Jeg utgir meg ikke for å være noen ekspert, men formidler et inntrykk som kanksje kan være til nytte for den som spør. Jeg er klar over at dette kan misbrukes, alle kan jo dikte opp en kamerat, men vi er da skikkelige mennesker her på HFS, er vi ikke??

:) :) :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvorfor skulle noen i det hele tatt ønske å mene noe om noenting de ikke har noe kjennskapsforhold til eller erfaring med. Lurer nå jeg på da.

Og hvorfor skulle de så ønske å gå ut med denne meningen.. man ser det av og til på HFS, men heldigvis er det sjelden, og et ikke-problem forsåvidt, fordi man veier de uttalelser man ser.

Det er enklere for lesere som ønsker det å lære seg å sile informasjon, enn for noen få å oppdra en hel nettverden.

Mvh Vidar P
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
... jeg får en «hva er nå egentlig dette fornoe ...» feeling på denne tråden ...

Først og fremst noen selvfølgeligheter: Yttringsfriheten gjelder også her på HFS! I hovedsak i det minste. Ingen her framstår med, eller har «krav på», noen annen troverdighet enn det vi forsøker å gi inntrykk av via tastaturet. Men det er fortsatt opp til hver enkelt leser å felle sin egen dom over denne troverdigheten.

Hva er nå egentlig denne «kunnskapen» noen evt. ønsker å stille krav til?

I mitt lille forvirrede og trangsynte hode er det igjen den tradisjonelle demarkasjonslinjen som kommer fram ...

1) Den subjektive erfaringsbaserte kunnskap. I utgangspunktet er denne så spesiell og spesifik at den «de facto» ikke har noen allmengyldig interesse. På den andre siden så formuleres denne «kunnskapen» ofte i så generelle og svulstige ordelag at det litt for ofte blir komplett ubegripelig.

vs.

2) den objektive «læreboka», hvor alt uttrykkes i formler, modeller og tall som «ingen har hørt på»; og det «overodnede» målet er å finne så generelle og allmengyldige «regler» og sammenhenger, at «hvermannsen» står som et stort spørsmålstegn og lurer på om dette betyr noe for meg.

Med andre ord :
- det spesielle og spesifike

«i mot»

- det generelle og allmengyldige

... er det rart det blit krig i verden?

mvh
KJ
 
B

Back_Door

Gjest
Endre Askeland skrev:
Jeg håper at denne tråden kan vise oss hvilke kunnskaper vi ønsker at en person som omtaler ett produkt eller ett oppsett her på sentralen, bør ha.

For å ta ett eksempel.
Du er jo litt redd for personer som har onde hensikter, skal komme å lytte til ditt oppsett, og gi det negativ omtale.
Hvis det blir satt ut en påstand her på sentralen om at Gaia bare produserer lyd, at den ikke er i stand til å engasjere og formidle musikk.
Da vil jeg si at dette er en drøy påstand. For meg vil denne påstanden ikke være troverdig hvis den kommer fra personer som ikke har personlig erfaring med Gaia.

Det gleder meg at hovedvekten av de som har stemt, mener at man bør ha personlig erfaring med ett produkt før man uttaler seg. Igjen, for meg blir en uttalelse lite troverdig når den baserer seg på alt annet enn personlig erfaring.

mvh


Karma skrev:
Hva skal så resultatet av denne avstemning brukes til? Valg av ny ledelse for forumet? ;)
Nå kan din referering til Gaia i denne sammenheng, bli litt ufullstendig. Da bør man nemlig studere hele sammenhengen for min skepsis i den aktuelle tråd. Jeg har understreket at jeg setter pris på konstruktiv tilbakemelding. Det for å få hjelp til å forstå og kanskje forbedre mitt anlegg.
Alle slike tilbakemeldinger, blir enda bedre om jeg kjenner og forstår referansegrunnlaget og prioriteringene til den besøkende.
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
911
Antall liker
282
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Endre Askeland skrev:
Jeg håper at denne tråden kan vise oss hvilke kunnskaper vi ønsker at en person som omtaler ett produkt eller ett oppsett her på sentralen, bør ha.
Folkeskikk 8) Ellers gjelder det å synse i vei, og begrunne synsingen.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Endre Askeland skrev:
Jeg håper at denne tråden kan vise oss hvilke kunnskaper vi ønsker at en person som omtaler ett produkt eller ett oppsett her på sentralen, bør ha.

For å ta ett eksempel.
Du er jo litt redd for personer som har onde hensikter, skal komme å lytte til ditt oppsett, og gi det negativ omtale.
Hvis det blir satt ut en påstand her på sentralen om at Gaia bare produserer lyd, at den ikke er i stand til å engasjere og formidle musikk.
Da vil jeg si at dette er en drøy påstand. For meg vil denne påstanden ikke være troverdig hvis den kommer fra personer som ikke har personlig erfaring med Gaia.

Det gleder meg at hovedvekten av de som har stemt, mener at man bør ha personlig erfaring med ett produkt før man uttaler seg. Igjen, for meg blir en uttalelse lite troverdig når den baserer seg på alt annet enn personlig erfaring.

mvh


Karma skrev:
Hva skal så resultatet av denne avstemning brukes til? Valg av ny ledelse for forumet? ;)
Enig i at førstehåndskjennskap til et produkt en uttaler seg om er å foretrekke.
MEN; jeg vil da påstå at en er berettiget til f x å mene at et produkt kan være verdt å sjekke nærmere, ut fra hva en har lest eller hørt (fra andre)..........

mvh
Proffen
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Proffen skrev:
Endre Askeland skrev:
Jeg håper at denne tråden kan vise oss hvilke kunnskaper vi ønsker at en person som omtaler ett produkt eller ett oppsett her på sentralen, bør ha.

For å ta ett eksempel.
Du er jo litt redd for personer som har onde hensikter, skal komme å lytte til ditt oppsett, og gi det negativ omtale.
Hvis det blir satt ut en påstand her på sentralen om at Gaia bare produserer lyd, at den ikke er i stand til å engasjere og formidle musikk.
Da vil jeg si at dette er en drøy påstand. For meg vil denne påstanden ikke være troverdig hvis den kommer fra personer som ikke har personlig erfaring med Gaia.

Det gleder meg at hovedvekten av de som har stemt, mener at man bør ha personlig erfaring med ett produkt før man uttaler seg. Igjen, for meg blir en uttalelse lite troverdig når den baserer seg på alt annet enn personlig erfaring.

mvh


Karma skrev:
Hva skal så resultatet av denne avstemning brukes til? Valg av ny ledelse for forumet? ;)
Enig i at førstehåndskjennskap til et produkt en uttaler seg om er å foretrekke.
MEN; jeg vil da påstå at en er berettiget til f x å mene at et produkt kan være verdt å sjekke nærmere, ut fra hva en har lest eller hørt (fra andre)..........

mvh
Proffen
De som skal kjøpe et produkt kan da lese sjøl, så det er jeg ikke enig i. Det er brukererfaring/lytteerfaring som gjelder.

Fra en person som du vet har sånn ca. samme filosofi som den som spør.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.536
Antall liker
9.695
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Er det ikke pussig at musikktrådene sjelden ender med krangel selv om vi (feks) var rykende uenige om Vassendgutane, enda mange som postet i tråden ikke hadde hørt de? ;D
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Endre Askeland skrev:
Her er desverre enkelte altfor flink til akkurat dette.IMO
Det kan oppfattes som synsing. Kan du begrunne? Kjenner du de "enkelte" du snakker om? Nei, tenkte meg det ja :)

Jeg synes det er verre å spekulere i og nedvurdere medmenneskers personlige egenskaper på denne måten enn å synse litt velbegrunnet om hifiutstyrs lydmessige egenskaper.

Mvh Vidar P
 
N

nb

Gjest
Ok, når trådstarter sier noe må alle lytte med andakt og dersom man skulle være uenig med vedkommende, så skyldes det for liten erfaring eller feil erfaring eller man har hørt nevnte utstyr under feil forhold eller ikke har eid noe som er dyrt nok - og følgelig har man ikke har rett til å mene noesomhelst om det.

Er det bare meg som tolker dette slik?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Endre Askeland skrev:
Her er desverre enkelte altfor flink til akkurat dette.IMO
Peter skrev:
Ellers gjelder det å synse i vei, og begrunne synsingen.
Jeg har en liten «misstanke» om at vi legger litt forskjellige ting i begrepet «synsing» ...

mvh
KJ
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.793
Antall liker
21.700
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Endre Askeland skrev:
Jeg håper at denne tråden kan vise oss hvilke kunnskaper vi ønsker at en person som omtaler ett produkt eller ett oppsett her på sentralen, bør ha.
Jeg, derimot, vil ikke ha hififascisme.
 
B

Back_Door

Gjest
Åpne kort og ærlighet, er vel viktigere enn kunnskap i mange sammenhenger?
Arroganse fra de opphøyde provoserer vel så meget som oppsternasighet fra de underlegne..
Synes vi skal prise mangfoldet, og ikke alltid ha så høye tanker om oss selv . ;)
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Vi kunne jo sett for oss en slags kunnskapstest, der de medlemmene som ikke klarer kunnskapskravet blir redusert til annenrangs medlemmer, og slike får ikke svare på postinger. De kunne kanskje allernådigst få lov til å stille noen spørsmål......men bare kanskje.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
For å støtte Endre litt her da; samtidig som jeg er svært skeptisk til rigiditeten i og kanskje bakgrunnen for utsagnene om "krav til kunnskap"; så er det kanskje en gyldig mildere versjon av denne... hififascismen?.. som i og for seg er et lite poeng, og det er at vi bør alle være litt varsomme med å være altfor lempfeldig med å enten skryte overmåte av, eller rakke overmåte ned på produkter; især om vi ikke er veldig godt kjent med de. Det blir tross alt lest av mange, og det er god skikk å moderere seg.
Det betyr imidlertid ikke at man skal være nødt å være enig med andre, som har lengre erfaring med produktet.

Overmåte skryt eller overmåte negativ omtale (som ikke er generelt berettiget) vil kunne påvirke folkemeningen om et produkt, som uvilkårlig vil kunne være til skade for enten den slaktede produsent, eller konkurrentene til den overoppskrytte produsent.

Om dette er hva Endre forsøker å si, så er jeg enig. Om han mener å si at folk ikke skal uttale seg med mindre de alle har havnet på samme konklusjon, og det ikke er rom for personlige oppfatninger og diskrepanser i opplevelser, så er jeg ikke enig.

Mvh Vidar P
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Det virker som vi tenker i de samme banene på dette området.

Vidar P skrev:
For å støtte Endre litt her da; samtidig som jeg er svært skeptisk til rigiditeten i og kanskje bakgrunnen for utsagnene om "krav til kunnskap"; så er det kanskje en gyldig mildere versjon av denne... hififascismen?.. som i og for seg er et lite poeng, og det er at vi bør alle være litt varsomme med å være altfor lempfeldig med å enten skryte overmåte av, eller rakke overmåte ned på produkter; især om vi ikke er veldig godt kjent med de. Det blir tross alt lest av mange, og det er god skikk å moderere seg.
Det betyr imidlertid ikke at man skal være nødt å være enig med andre, som har lengre erfaring med produktet.

Overmåte skryt eller overmåte negativ omtale (som ikke er generelt berettiget) vil kunne påvirke folkemeningen om et produkt, som uvilkårlig vil kunne være til skade for enten den slaktede produsent, eller konkurrentene til den overoppskrytte produsent.

Om dette er hva Endre forsøker å si, så er jeg enig. Om han mener å si at folk ikke skal uttale seg med mindre de alle har havnet på samme konklusjon, og det ikke er rom for personlige oppfatninger og diskrepanser i opplevelser, så er jeg ikke enig.

Mvh Vidar P
 
N

nb

Gjest
Rhesus skrev:
Vi kunne jo sett for oss en slags kunnskapstest, der de medlemmene som ikke klarer kunnskapskravet blir redusert til annenrangs medlemmer, og slike får ikke svare på postinger. De kunne kanskje allernådigst få lov til å stille noen spørsmål......men bare kanskje.
Hvem skal lage fasiten ;D
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.671
Antall liker
1.262
Rhesus skrev:
Vi kunne jo sett for oss en slags kunnskapstest, der de medlemmene som ikke klarer kunnskapskravet blir redusert til annenrangs medlemmer, og slike får ikke svare på postinger. De kunne kanskje allernådigst få lov til å stille noen spørsmål......men bare kanskje.
Sånn ca. er det allerede....på en måte.
 
Topp Bunn