Krav til audiophile kabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det er mange meninger og utfallet ifm audiophile kabler.
    Hvis en tenker i forhold til standard medfølgende kabel. Hva var årsaken til at nettopp du byttet ut disse til en mer 'omfattende' kabel? Hva fikk du mer eller mindre av?

    PS. Jeg vet det er lørdag i dag, men hold dere på matta.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Personlig fikk jeg mer bekreftelse på hvor mye tull det er i bransjen når jeg fikk testet det skikkelig.
    Og jeg fikk mindre penger i lommeboka.
    Årsaken til byttet er jo enkelt. Det var jo så mange som mente å høre forskjell, så det skadet jo ikke å prøve litt.

    Edit: de så jo vesentlig bedre ut enn de gamle da. Endte opp med å bytte tilbake da jeg trakk kabler i veggene.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.692
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Det er mange meninger og utfallet ifm audiophile kabler.
    Hvis en tenker i forhold til standard medfølgende kabel. Hva var årsaken til at nettopp du byttet ut disse til en mer 'omfattende' kabel? Hva fikk du mer eller mindre av?

    PS. Jeg vet det er lørdag i dag, men hold dere på matta.
    Eier glede om ikke annet :)

    mvh
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Siden sølv er beste lydleder, så var det vel ikke noe lure på.
    Fikk mer eller mindre av lite eller ingenting, men er ferdig med å tenke på kabler.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det er mange meninger og utfallet ifm audiophile kabler.
    Hvis en tenker i forhold til standard medfølgende kabel. Hva var årsaken til at nettopp du byttet ut disse til en mer 'omfattende' kabel? Hva fikk du mer eller mindre av?

    PS. Jeg vet det er lørdag i dag, men hold dere på matta.
    Utseende.
    Men har vanlig sorte nå når jeg tenke meg om :p
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Mitt første møte med "audiofile" kabler var som tenåring via Hi-Fi Klubbens aviser på 90-tallet. Jeg trodde på det som stod skrevet, og levde i oppfatningen om at så lenge det stod "Tara Labs" på kablene var det gode greier. Heldigvis hadde jeg ikke råd til så veldig dyre kabler, men noen tusenlapper gikk med til dette.

    Etter at hifi-interessen hadde ligget passiv i en del år, tok jeg opp igjen jaget etter nytt og bedre utstyr. Etter hvert registrerte jeg meg her på sentralen, og ikke så lenge etter at jeg hadde blitt aktiv i et par tråder, kom det private meldinger om hvilke kabler jeg burde kjøpe. Etter hvert hadde jeg da - omtrent på samme vis som på 90-tallet - byttet ut hver eneste ledningsstump. Denne gangen var det gode greier bare det stod "van den Hul" på kablene.

    Men siden jeg nå var blitt aktiv på sentralen, fikk jeg også med meg mange innlegg fra de som var kritiske til såkalt "audiofile" kabler. Det ble en del motstand fra meg i begynnelsen, og jeg husker fremdeles at jeg hadde en disputt med Asbjørn der jeg hardnakket påstod at jeg hørte forskjell på en liten coax-stump som det stod "van den Hul" på, og en billigere som det stod "Argon" på. Denne coax-stumpen koblet sammen en cd-spiller og en dac. Huff...

    Jeg mente nokså sikkert selv at jeg tydelig kunne høre forskjell på kabler, men det store gjennombruddet kom da jeg faktisk forsto hva det var jeg hørte: en liten eq-effekt. Ikke noe magisk i det hele tatt, bare en slags mild avrulling i toppen. Var alle tusenlappene verdt en slik liten eq-effekt? Niks. Jeg solgte da unna alle "audiofile" kabler fortest mulig, og kjøpte meg billige kabler. Jeg ville nemlig ikke ha kabler som ga eq-effekter, jeg ville ha kabler som var helt nøytrale. Hvorfor skal man ha kabler som bare kødder til frekvensresponsen, og som i tillegg er fryktelig dyre?

    Det er vel bare én "audiofil" kabel som står igjen hos meg nå. Jeg har ikke giddet å gjøre noe med den, siden det bare er en optisk slange mellom streamer og dac. Selv om den er levert av et "audiofilt" merke klarer den ikke å gjøre noe galt med det røde lyset som den skal transportere. Den lille coax-stumpen som det stod "van den Hul" på gjorde vel heller ikke noe galt, men i raseri over alle tusenlappene som var brent av til "audiofile" kabler som kun ga meg noen uønskede eq-effekter ble også denne solgt unna raskt. Som en ren symbolsk handling.

    Jeg har altså gått motsatt vei enn det som trådstrarter angir som premiss for denne tråden. Jeg har kvittet meg med såkalte "audiofile" kabler og gått over til langt rimelige kabler, såkalte "studiokabler". Grunnen er vel ganske opplagt: jeg ønsker ikke at kabler skal herje med frekvensresponsen. Om jeg ikke er fornøyd med frekvensresponsen kan jeg like gjerne kjøpe meg en equalizer. Da vil jeg også ha langt flere muligheter til lydforbedring enn det noen ledningsstumper med en passiv eq-effekt (som vil variere avhengig av hvilke apparater de kobler sammen) i beste fall kan gi.
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.745
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Mitt første møte med "audiofile" kabler var som tenåring via Hi-Fi Klubbens aviser på 90-tallet. Jeg trodde på det som stod skrevet, og levde i oppfatningen om at så lenge det stod "Tara Labs" på kablene var det gode greier. Heldigvis hadde jeg ikke råd til så veldig dyre kabler, men noen tusenlapper gikk med til dette.

    Etter at hifi-interessen hadde ligget passiv i en del år, tok jeg opp igjen jaget etter nytt og bedre utstyr. Etter hvert registrerte jeg meg her på sentralen, og ikke så lenge etter at jeg hadde blitt aktiv i et par tråder, kom det private meldinger om hvilke kabler jeg burde kjøpe. Etter hvert hadde jeg da - omtrent på samme vis som på 90-tallet - byttet ut hver eneste ledningsstump. Denne gangen var det gode greier bare det stod "van den Hul" på kablene.

    Men siden jeg nå var blitt aktiv på sentralen, fikk jeg også med meg mange innlegg fra de som var kritiske til såkalt "audiofile" kabler. Det ble en del motstand fra meg i begynnelsen, og jeg husker fremdeles at jeg hadde en disputt med Asbjørn der jeg hardnakket påstod at jeg hørte forskjell på en liten coax-stump som det stod "van den Hul" på, og en billigere som det stod "Argon" på. Denne coax-stumpen koblet sammen en cd-spiller og en dac. Huff...

    Jeg mente nokså sikkert selv at jeg tydelig kunne høre forskjell på kabler, men det store gjennombruddet kom da jeg faktisk forsto hva det var jeg hørte: en liten eq-effekt. Ikke noe magisk i det hele tatt, bare en slags mild avrulling i toppen. Var alle tusenlappene verdt en slik liten eq-effekt? Niks. Jeg solgte da unna alle "audiofile" kabler fortest mulig, og kjøpte jeg meg billige kabler. Jeg ville nemlig ikke ha kabler som ga eq-effekter, jeg ville ha kabler som var helt nøytrale. Hvorfor skal man ha kabler som bare kødder til frekvensresponsen, og som i tillegg er fryktelig dyre?

    Det er vel bare én "audiofil" kabel som står igjen hos meg nå. Jeg har ikke giddet å gjøre noe med den, siden det bare er en optisk slange mellom streamer og dac. Selv om den er levert av et "audiofilt" merke klarer den ikke å gjøre noe galt med det røde lyset som den skal transportere. Den lille coax-stumpen som det stod "van den Hul" på gjorde vel heller ikke noe galt, men i raseri over alle tusenlappene som var brent av til "audiofile" kabler som kun ga meg noen uønskede eq-effekter ble også denne solgt unna raskt. Som en ren symbolsk handling.

    Jeg har altså gått motsatt vei enn det som trådstrarter angir som premiss for denne tråden. Jeg har kvittet meg med såkalte "audiofile" kabler og gått over til langt rimelige kabler, såkalte "studiokabler". Grunnen er vel ganske opplagt: jeg ønsker ikke at kabler skal herje med frekvensresponsen. Om jeg ikke er fornøyd med frekvensresponsen kan jeg like gjerne kjøpe meg en equalizer. Da vil jeg også ha langt flere muligheter til lydforbedring enn det noen ledningsstumper med en passiv eq-effekt (som vil variere avhengig av hvilke apparater de kobler sammen) i beste fall kan gi.
    Å som jeg kjenner meg igjen! Husker jeg brukte 2/3 av feriepengene et år på å kjøpe kabler av riktig merke hos byens hifiasyl. Det var litt av en ferie det året! Solgt alt sammen og nå går det i billigkabler av ymse merker. Kan ikke si jeg hører en døyt forskjell, men mulig alderen gjør sitt...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.209
    Sted
    Langesund
    Nesten kopi av innlegget til IvarT og heldigvis har jeg ikke hatt for mye penger mellom hendene. Lånte med meg noen Tara Labs til over 20k på slutten av nittitallet en gang, uten at det ga noe løft. Hadde ikke anlegg som avslørte forskjellene fikk jeg høre av ekspeditøren. Er nå på billigste sort uten at det har gått ut over lyden. har fortsatt ikke oppløsning nok i anlegget til og detektere forskjeller - det lever vi godt med.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    1. For det første må prisen være så høy at hifiasylantene blir overbevist tror at de "må" være bra. Det er vel ingen som selger overpriset humbug??
    2. Høyttalerkabler bør være av kobber og minst 12awg (3.3 mm2). Da slipper man å bekymre seg for motstanden, forøvrig bør de vær kortest mulig, og med tvunnede ledere.
    3. Strømkabler kan gjerne være 2.5mm2 kobber og ha gode kontakter,og skjermet for god hygiene. For kilder og dacer holder 1.5mm2. PC skjermkabler
    4. Interconnects bør være balanserte XLR om mulig. Med god dobbelt skjerming og gode kontakter. Trenger ikke koste mye. Coaxial RCA bør være dobeltskjermeet og kortetst mulig
    5. Digitak coax kabel. 75Ohhm kaber kjøpt i musikk/video forretning er gode greier.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nesten kopi av innlegget til IvarT og heldigvis har jeg ikke hatt for mye penger mellom hendene. Lånte med meg noen Tara Labs til over 20k på slutten av nittitallet en gang, uten at det ga noe løft. Hadde ikke anlegg som avslørte forskjellene fikk jeg høre av ekspeditøren. Er nå på billigste sort uten at det har gått ut over lyden. har fortsatt ikke oppløsning nok i anlegget til og detektere forskjeller - det lever vi godt med.
    Ikke du heller.... Lurer litt på hva som skal til innimellom. Hva er det som mangler som jeg ikke hører. Kanskje like så greit å ha et anlegg som ikke er godt nok, slik at jeg kan bruke tid på å spille musikk. Jada det er lørdag....
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.217
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jøss, nok en tråd hvor menigheten skal bade i egen fortreffelighet og disse idiotene som drister seg til å rekke opp hånden på vekkelsesmøtet. Blir nok vakkert ut over kvelden :D
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Vi mangler å tro på halleluja effekten. Ikke noe annet vi mangler.
    Blir som ett vekkelsesmøte, gi alle pengene til meg og alt skal bli så bra:)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.745
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Er ikke så veldig glad i å bli kalt idiot, men jeg kom på bedre tanker heldigvis
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg har brukt kabler til å optimalisere sounden på nye komponenter jeg har kjøpt. Har kjøpt ytterst få kabler, men prøvd mengder i eget anlegg.

    For å svare på trådspørsmålet så må en Audiophile kabel tilby en bedre sound enn de kablene som følger med for et kjøp eller bytte. I dag spiller jeg kun på medfølgende kabler eller profesjonelle mikrofonkabler. Dette har en sammenheng med at utstyret jeg eier er bygd til proffstandard fremfor Hi-Fi og at kablene som følger med Lynx for eksempel er gode.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kjøpte vel min første "audiofile" kabel siden det den gang var "allment" kjent at det var viktig for lyden.
    Kom hjem og erfarte at det var jo kanskje litt forskjell, men ikke det jeg hadde håpet på.
    Etterhvert ble jeg mer og mer overbevist, eller heller kanskje fascinert av forskjellene.
    Noen år med litt av hvert koblet til mellom boksene ble jeg overbevist om at kabler var tull, og at forskjellene var tilnærmet 100% innbilning.
    Ble et par år som lykkelig "objektivist"
    Siden kablene jeg brukte var bittelitt i korteste laget valgte jeg å heller bruke de på guttungens rom når han fikk jeg høyttalere, og kjøpte nye billige løpemeterkabler til meg selv. Resultatet ble at jeg desverre da ble veldig dårlig til å være "objektivist". For lyden ble rett og slett ikke den samme. Eller kanskje bedre forklart, musikken ble ikke den samme. Tonalt var det ikke store endringer, men engasjementet forsvant. Lot det stå en stund hellig overbevist om at dette skyldes dagsform e.lign, men for meg funket det rett og slett ikke. Inn å hente mine gamle chord cabler fra gutterommet igjen, og da falt alt på plass igjen.
    Så desverre er jeg et offer for min egen svakhet, og må flaut innrømme at jeg er en av disse menneskene som hører forskjell på kabler.
    For å være helt ærlig, så skulle jeg ønske det ikke var sånn. Hadde vært befriende enkelt å bare kunne velge en ledning som visuelt så ok ut å ha liggende over gulvet, og ferdig med det.
    Sånn, da kan dere peke og le :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ikke mye å peke og le utav.

    IME/IMO er det forskjell på kabler, de er bare ikke særlig store, og kabler tweaker lyden på helt uforutsigbare måter. Det finnes mer forutsigbare måter å tweake lyden på enn å bytte kabler. Jeg bruker DSP.

    Mvh
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Får litt assosiasjoner til predikanter ALA Jan Hanvold og lignende. Hi-Fi asylene kan vel sammenlignes med disse predikantene når det gjelder å svindle penger fra folk.
    Og ja, jeg har vært på karusellen selv.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Lad mig sige det sådan, vanlig Monster og Kimber holder for det meste, til de fleste.

    Skal der flyttes Bjerge, ja da koster det, og da taler vi kabler ala Kimber select, Transparent.

    Som med alt mulig andet ute der, findes der en masse drit ute der, som ikke er prisen hvert.

    Lampe ledning er bra for lamper, det er ikke lige gyldig Hvad man bruger mellem produkterne.

    HVAD , HVOR OG HVORFOR,- fordi sådan er det bare, om man liker det eller ej.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke bedre å kjøpe alt i ett apparater, da sliper man denne kabelsalatdebatten. Jeg ser at folk her på sentralen ikke hører det døyt forskjell på ditten og datten i sitt oppsett. Men har du anlegg som i praksis i et vanlig lytterom ikke strekker seg så mye over 10000Hz i lytteposisjon da har du et problem.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Produsentene må vel manipulere med kapasitans og induktans ut over normale verdier for å endre lyden fra apparatene. Strømforsyningene ser vel da strømnettet på en annen måte. Ofte opplever jeg umiddelbart at jeg foretrekker endringen, men etter litt tid lytting faller endringen igjennom.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kanskje man bør begynne med å definere hva "audiofilt" egentlig betyr...? Hva er avgjørende for at noe kan kalles audiofilt? Prisen? Utseende? Svulstige udefinerte adjektiver i "glossy magazines" eller salgsbrosjyrer? Konstruksjonsprinsipper som er mer eller mindre hinsides normal standard for elektronikk og tilbehør ( herunder kabler)? Bejublende beskrivelser fra en eller flere personer som ikke forstår bæra av bakenforliggnede teknikk og fysikk? Det er faktsik bare to miljøer jeg kommer på i farta hvor det er regnet som diskvalifisende å ha en tilhørende fagutdannelse, - alternativ medisin og homøopati, - og HighEnd HiFi....
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Produsentene må vel manipulere med kapasitans og induktans ut over normale verdier for å endre lyden fra apparatene. Strømforsyningene ser vel da strømnettet på en annen måte. Ofte opplever jeg umiddelbart at jeg foretrekker endringen, men etter litt tid lytting faller endringen igjennom.
    Da hjelper det med litt snakeoil. ;)
    Jeg prøvde for moroskyld og koble forsterkeren rett i veggen. Det var heldigvis en gigantisk nedtur. Jeg hørte akkurat det samme, men noe manglet...musikken. Selv bruker jeg høyttalerkabler som gir gode måleresultater ved lange strekk. (Nordost Blue Heaven Lif series)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk penere kabel, dama kunne sikkert tenkt seg en tynnere dog og aller helst helt usynlig..
    Første settet jeg kjøpte var vel et par Xindak fra et firma i USA som solgte disse, de kom dessverre aldri og svarte aldri på mail selv om de ble betalt (webshop). Så her ble jeg svindlet rett og slett.
    Hadde også noen par med White Zombie XLR kabler, med teflon og sølv og hele greia og ganske lette og håndtere. De var faktisk ganske rimelige, men de ble solgt sammen med forrige forsterker-sett.
    Det andre settet er det jeg fortsatt bruker nå (signaturen), var også innom Audioquest og Nordost uten å merke akkurat noe forskjell.
    Nå så har jeg fortsatt den feiteste igjen, uten batteri og tjall og bare tykk multistrained kobber med iblandet sølv (estimat med 12-16mm2 et sted?).
    Kvittet meg med alt av Nordost og Audioquest, har muligens noe Kimber RCA liggende sånn i tilfelle jeg trenger RCA et sted.
    Sånn ellers så kjører jeg 100 meter+ på hjemmekinoen med 2.5mm2 hjemmeterminert PA-høyttalerkabel med enten Neutrik speakon eller rimelige banan-plugger. I tillegg 20-30 meter med hjemmeterminert XLR med Neutrik plugger, her er det balansert kabel av ukjent merke.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjøpte vel min første "audiofile" kabel siden det den gang var "allment" kjent at det var viktig for lyden.
    Kom hjem og erfarte at det var jo kanskje litt forskjell, men ikke det jeg hadde håpet på.
    Etterhvert ble jeg mer og mer overbevist, eller heller kanskje fascinert av forskjellene.
    Noen år med litt av hvert koblet til mellom boksene ble jeg overbevist om at kabler var tull, og at forskjellene var tilnærmet 100% innbilning.
    Ble et par år som lykkelig "objektivist"
    Siden kablene jeg brukte var bittelitt i korteste laget valgte jeg å heller bruke de på guttungens rom når han fikk jeg høyttalere, og kjøpte nye billige løpemeterkabler til meg selv. Resultatet ble at jeg desverre da ble veldig dårlig til å være "objektivist". For lyden ble rett og slett ikke den samme. Eller kanskje bedre forklart, musikken ble ikke den samme. Tonalt var det ikke store endringer, men engasjementet forsvant. Lot det stå en stund hellig overbevist om at dette skyldes dagsform e.lign, men for meg funket det rett og slett ikke. Inn å hente mine gamle chord cabler fra gutterommet igjen, og da falt alt på plass igjen.
    Så desverre er jeg et offer for min egen svakhet, og må flaut innrømme at jeg er en av disse menneskene som hører forskjell på kabler.
    For å være helt ærlig, så skulle jeg ønske det ikke var sånn. Hadde vært befriende enkelt å bare kunne velge en ledning som visuelt så ok ut å ha liggende over gulvet, og ferdig med det.
    Sånn, da kan dere peke og le :)
    Dette er ingenting å le av. Faktisk har vi gjort ganske lignende erfaringer, bare med motsatt utfall. Dine "audiofile" kabler ga akkurat den effekten som du ønsket. I mitt tilfelle ga de "audiofile" kablene en uønsket effekt. Med billige "studiokabler" falt det på plass. Kan vi da egentlig snakke om "gode" og "dårlige" kabler? Er det ikke egentlig mer korrekt å kalle det en slags impedansmatching som gir en ønsket hørbar effekt?

    Det hadde vært helt ok om kabelbransjen hadde hatt en slik "impedans-tilnærming" til kablene sine. Da kunne man fått råd av typen: "Du, prøv disse kablene. Vi har konstruert disse med ekstra høy induktans slik at det kan gi en liten avrunding i toppen på noen oppsett. Da kan du kanskje få vekk den litt spisse diskanten. Men husk på at impedansen kan endre seg om du bytter komponenter. Det er dermed ikke sikkert at effekten vil være den samme med annet utstyr". Slike spesialkabler kunne vært en slags enkel løsning for de som ikke ville begynne å styre med en equalizer, og de hadde ikke trengt å være spesielt dyre.

    En slik tilnærming ville i det minste ha vært ærlig, selv om den neppe ville ha slått an. Men i stedet skapes det en forventning om at "audiofile" kabler gir bedre lyd, altså at de angivelig skal slippe gjennom mer informasjon enn standardkabler. Til nå har man ikke ett eneste dokumentert eksempel på at dette er tilfelle. Joda, det kan bli hørbare endringer ved bytte av kabler. Men at kabel A gir en annen frekvensrespons enn kabel B forteller ikke noe annet enn at de elektriske forholdene har endret seg litt. Men en endring er ikke nødvendigvis det samme som en forbedring.

    P.S. Engasjerende vs. uengasjerende lyd handler også om frekvensrespons.
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er nok slik at det er skilnad på kablar. Men så liten at ein ikkje greier å plukke kva som er kva i ein skikkeleg blindtest, eller greier å ha full kontroll over å halde andre faktorar enn kabelmateriale konstant under utprøvinga. Eg lurer på om slike kabelsamanlikningar som er gjort samanliknar like lange kablar, og om kablane ligg på ein identisk måte. om kablane kryssar straumleidningar eller ligg i kveilar, har dette definitivt innverknad på lyden. Korte kablar er noko som hjelper på, iallfall.

    Omgrepet "audiofil" var i utgangspunktet sjølvironi, som spelte på det å vere seksuelt lidenskapeleg oppteken av rett lydreproduksjon. Seinare har denne morosamgreia fått alvor over seg, ettersom det er lettare å seie enn til dømes "entusiasisk lydattgjevingsinteressert". Definisjon på audiofil er nok i den retninga, og eit audiofilt produkt må vere noko som er inretta meir mot slike enn mot folk flest. Altså vert det heile flytande, men vi kan nok seie at Spotify, Sonos, Bose og denslags ikkje høyrer til her.
    Grensa mellom "audiofilt" og "high end" er endå vanskelegare å definere. Pris har mykje med det å gjere, men også utsjånad, teknisk design og graden av kompromissløyse mellom detaljar som "folk flest" vil vurdere som bagatellar.
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Jeg kjøpte meg et par dyre kritikerroste høyttalere for en del år tilbake, i et håp om å få skikkelig gromlyd i kjelleren. Problemet var at det aldri ble noen godlyd, det hørtes faktisk helt jævlig ut. Lyden var bassfattig, og det var fullt av ulyder i mellomtonen. Det var like irriterende å høre på musikk som å høre på en ustemt gitar. Jeg fikk da tips om at jeg måtte kjøpe bedre forsterker og kilde med begrunnelsen om at "shit in" er "shit out", og det var jo logisk nok. Så jeg oppgraderte disse komponentene også, og det var ingen billig affære. Forventningene har skyhøye etterpå, men godlyden uteble, det var akkurat den samme drittlyden som før. Da fikk jeg vite av "ekspertene" om at jeg hadde problemer med akustikken, så jeg kjøpte inn en hel haug med akustikkpaneler og plasserte disse i førsterefleksjonspunkter og noen bassfeller i hjørnene. Nok en gang hadde jeg skyhøye forventninger, men godlyden uteble fortsatt. Det hørtes ut som at noen hadde tredd en polvott nedover hodet mitt mens jeg hørte på musikk, og lyden i seg selv var akkurat like jævlig som før, hvis ikke verre. Etter dette gjorde jeg mange forsøk på å bytte både kilder, forsterkere og høyttalere uten hell. Godlyden uteble hver gang, og jeg skjønte ikke hvorfor, så jeg ga egentlig litt opp etter hvert.

    En dag fikk jeg låne en Nordost-kabel av en bekjent som mente at kabelen skulle gi "mer detaljer i lyden". Problemet mitt var ikke at jeg ikke hadde detaljer i lyden, problemet var at lyden hørtes helt jævlig ut, men jeg bestemte meg allikevel for å teste den for morro skyld.
    Når jeg koblet opp og begynte å spille første gangen, så var det otmrent som å få en knyttneve i trynet. Dette var det første kompontbyttet jeg hadde gjort som virkelig førte til en stor endring i systemet. Jeg hadde ikke forventet det i hele tatt. Lyden ble ikke bedre på noen måte, men den ble veldig annerledes. Lyden gikk fra å være pløsete og uengasjerende til mye strammere, lysere og detaljert. Jeg var først sikker på at jeg hadde koblet kablene i feil fase, men det hadde jeg ikke (måtte sjekke flere ganger). Etter den episoden her, så skjønte jeg ikke et kvekk av hifi, og kabelkjøret var offisielt i gang. Etter denne episoden har jeg gjort mye rare eksperimenter, både med låne-/kjøpekabler og DIY-kabler. Jeg konkluderte raskt med at både signalkabler, strømkabler og høyttalerkabler påvirket lyden kraftig, og etter hvert skjønte jeg også at akkurat det samme var tilfelle med interkablene i elektronikken og i høyttalerne.

    Jeg fikk et tips av en profil kalt "R.S." her inne en gang om at alt dette kun dreide seg om seriemotstand, og at jeg burde bytte ut alt jeg hadde av kabler både innvendig og utvendig med 6kv PR solid core-kabler. Det hørtes jo litt logisk ut tenkte jeg, så jeg gjorde som han sa, og det ble en del timer med lodding og herjing etterpå. Forventningene var høye når dette skulle testes ut, men godlyden uteble dessverre nok en gang. Bassen ble riktignok litt festlig, men det øvre frekvensområdet ble såpass dempet at jeg omtrent ikke klarte å høre hva som ble sagt når jeg så på TV, og i tillegg ble lyden veldig kornete, og sibilanter ble så fremtrende at jeg kunne omtrent ikke høre en eneste S-lyd uten å bli gal i hodet. Så jeg hadde ikke noe annet valg enn å bytte ut kablene med de gamle kablene igjen.

    Jeg konkluderte etter hvert at bl.a. isolasjonsmaterialet på kablene var veldig viktig. PVC var komplett ubrukelig, teflon var et hakk bedre, men ikke bra nok, mens teknikken til Duelund om å bruke bomull i linolje fungerte veldig bra for meg. Dette trikset + en del andre triks gjorde at jeg omsider klarte å få bra lyd i anlegget, men det var alt annet enn enkelt.

    Har jeg noensinne hatt noe behov for å høre forskjell på kabler? Nei, selvfølgelig ikke. Kabler er stygt, dyrt og er den desidert mest kjedelige komponenten i et hifi-anlegg. Hvis jeg ikke hadde sett at det var nødvendig å bruke tid og penger på dette for å få god lyd, så hadde jeg selvfølgelig heller aldri gjort det, men dette har vært en absolutt nødvendighet hos meg for å få god lyd i anlegget. Disse forskjellene er så store at de kan skille mellom umiddelbar lyttetretthet og det å kunne lytte på musikk i timesvis i strekk uten å bli det minste lyttetrett.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    kabel skeptikere er folk som sverger til brug av EQ, tone kontroller, og rom akustisk tilset i forskjellig prisklasser.

    Kabel entusiaster, er folk som foråsager overnevnte, på nær de rom akustiske tiltag, der mener at den extra omvei i signal linjen degraderer lydgengivelsen, og minsker lydbildet generel.

    Formålet med begge er at fin justere lydbildet efter personlige preferanser..

    Mvh
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    kabel skeptikere er folk som sverger til brug av EQ, tone kontroller, og rom akustisk tilset i forskjellig prisklasser.

    Kabel entusiaster, er folk som foråsager overnevnte, på nær de rom akustiske tiltag, der mener at den extra omvei i signal linjen degraderer lydgengivelsen, og minsker lydbildet generel.

    Formålet med begge er at fin justere lydbildet efter personlige preferanser..

    Mvh
    ?????? Skivebom
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    kabel skeptikere er folk som sverger til brug av EQ, tone kontroller, og rom akustisk tilset i forskjellig prisklasser.

    Kabel entusiaster, er folk som fornekter overnevnte, på nær de rom akustiske tiltag, og da mener at den extra omvei i signal linjen degraderer lydgengivelsen, og minsker lydbildet generel.

    Formålet med begge er at fin justere lydbildet efter personlige preferanser..

    Mvh
    ?????? Skivebom
    yep lidt tidlig på morgenen, rettet nu håber jeg.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    kabel skeptikere er folk som sverger til brug av EQ, tone kontroller, og rom akustisk tilset i forskjellig prisklasser.

    Kabel entusiaster, er folk som foråsager overnevnte, på nær de rom akustiske tiltag, der mener at den extra omvei i signal linjen degraderer lydgengivelsen, og minsker lydbildet generel.

    Formålet med begge er at fin justere lydbildet efter personlige preferanser..

    Mvh
    Hvis dette er fasiten er det ikke tvil om hvem som har størst mulighet til god lyd.. Enten aktivt gjøre noe, eller passivt måtte godta konstruktør sine ideer av kabler. Med tanke på pengeforbruk og tid gir det seg selv og. Så utifra denne definisjon er det bare dumme folk som bruker noe penger på kabler...

    Om definisjon er riktig er noe annet.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    kabel skeptikere er folk som sverger til brug av EQ, tone kontroller, og rom akustisk tilset i forskjellig prisklasser.

    Kabel entusiaster, er folk som foråsager overnevnte, på nær de rom akustiske tiltag, der mener at den extra omvei i signal linjen degraderer lydgengivelsen, og minsker lydbildet generel.

    Formålet med begge er at fin justere lydbildet efter personlige preferanser..

    Mvh
    Hvis dette er fasiten er det ikke tvil om hvem som har størst mulighet til god lyd.. Enten aktivt gjøre noe, eller passivt måtte godta konstruktør sine ideer av kabler. Med tanke på pengeforbruk og tid gir det seg selv og. Så utifra denne definisjon er det bare dumme folk som bruker noe penger på kabler...

    Om definisjon er riktig er noe annet.
    Hvem som er dum her vil jeg la stå som et åpent spørsmål.
    Der er en del konstruktører på marked av forsterkere som er kommet frem til samme konklution, nemlig at EQ og tone kontroller degradere lydkvaliteten og således unngår at inplisere disse tiltag i produkterne sine.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.680
    Torget vurderinger
    23
    kabel skeptikere er folk som sverger til brug av EQ, tone kontroller, og rom akustisk tilset i forskjellig prisklasser.

    Kabel entusiaster, er folk som foråsager overnevnte, på nær de rom akustiske tiltag, der mener at den extra omvei i signal linjen degraderer lydgengivelsen, og minsker lydbildet generel.

    Formålet med begge er at fin justere lydbildet efter personlige preferanser..

    Mvh
    What a load of BS! Jeg eier ingen form for EQ, tonekontroller eller akustiske tiltak. Men så er jeg nok mer kabelrealist enn kabelskeptiker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn