Krav til audiophile kabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    kabel skeptikere er folk som sverger til brug av EQ, tone kontroller, og rom akustisk tilset i forskjellig prisklasser.

    Kabel entusiaster, er folk som foråsager overnevnte, på nær de rom akustiske tiltag, der mener at den extra omvei i signal linjen degraderer lydgengivelsen, og minsker lydbildet generel.

    Formålet med begge er at fin justere lydbildet efter personlige preferanser..

    Mvh
    What a load of BS! Jeg eier ingen form for EQ, tonekontroller eller akustiske tiltak. Men så er jeg nok mer kabelrealist enn kabelskeptiker.
    Hva med høre apperat, eier du en sådan?

    SP;G til side, og hva sexual ledning du end måtte have, har så at sige ingen interesse for undertegnede.

    Mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.872
    Torget vurderinger
    23
    Har faktisk TO høreapparater - de kalles ører, og er glimrende. Nylig kalibrert, renset og friskmeldt og sertifisert til 14 kHz.
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Er en ikkje villig til omfattende/nødvendige akustikktiltak i rommet en har stereoen så må en enten leve med lyden eller bruke romkorreksjon. Etter å ha hørt før/etter romkorreksjon er eg ikkje i tvil om ka største oppgradering på et stue anlegg vil være. Kabler kan eg ikkje å sei eg hører forskjell på annet at eg liker det ser visuelt bra ut. En snakker uansett om forandringer så små at før en har gjort andre tiltak så ser eg ikkje helt poenget (annet en for visuell nytelse)

    Eg har følgende krav til Audiofile kabler.
    1 ; gode kontakter
    2; sjå bra ut
    3; riktig lengde
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Har faktisk TO høreapparater - de kalles ører, og er glimrende. Nylig kalibrert, renset og friskmeldt og sertifisert til 14 kHz.
    Hvor får en sertifisering opp til 14 kHz?
    Under utredning og tester for tinnitus i helsevesenet testes det aldri høyere enn 8 kHz,
    fordi utstyret ikke er konstruert for slikt.
    Derfor er det også vanskelig i identifisere tinnitus over 8 kHz hos helsevesenet.
    Selvtesting på nettet har ingen mening da de forskjellige testtoner som brukes
    i seriøse tester også er kalibrert for volum i dB.
    De hjelper lite å finne en sinustone på 14 kHz eller over,for deretter å skru volum opp
    til en hører tonen.Skrues det høyt nok opp så klarer en å høre mye..:p

    Jeg har også to stk kalibrerte høreapparat,for tinnitus maskering,
    men er på sett og vis ikke brukende til finlytting.
    Sus og pumping..komprimering;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det jeg tenker når man skummer gjennom disse postene er at ‘jeg er på et forum som ikke bryr seg om hva som må til for reproduksjon av god lyd’ bla. gjennom hundsingen av audiofil interesse/hobby men så kalles dette forumet for HiFiSentralen, og det er først da man blir paff.
    Hvor tyngdepunktet ligger blir ihvertfall nok en gang tydeliggjordt.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det jeg tenker når man skummer gjennom disse postene er at ‘jeg er på et forum som ikke bryr seg om hva som må til for reproduksjon av god lyd’ bla. gjennom hundsingen av audiofil interesse/hobby men så kalles dette forumet for HiFiSentralen, og det er først da man blir paff.
    Hvor tyngdepunktet ligger blir ihvertfall nok en gang tydeliggjordt.
    Tenker at du er vel defensiv med å se forumet slik. Handler vel mest om å finne sin egen greie, kos seg med det. Har en behov for kunnskap kan en innhente det av folk en har tro på, evt lese selv. Ingen andre har dine ører, ditt rom eller dine dippedutter i anlegget. Senk skuldrene, de fleste her inne er trivelige folk velger jeg å tro :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    At folk stort sett er trivelige under 4 øyne skriver jeg gjerne under på.
    Blir bare satt ut når audiofil og high end blir behandlet som skjellsord på et entusiastforum som burde lovprise nettopp dette.
    Men når ‘alt lyder likt unntatt kostnadsbevisste høyttalerselvbygg’ så er det vel ikke noe annet å vente?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Hvorfor all den bitterheten og de uriktige påstandene. Se litt større på det:)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    At folk stort sett er trivelige under 4 øyne skriver jeg gjerne under på.
    Blir bare satt ut når audiofil og high end blir behandlet som skjellsord på et entusiastforum som burde lovprise nettopp dette.
    Men når ‘alt lyder likt unntatt kostnadsbevisste høyttalerselvbygg’ så er det vel ikke noe annet å vente?
    Er det en del av vår sosial demokratiske arv, alle skal få men ingen mer? ;). Flåsete sagt av meg, så skal ikke strekke den så langt. Pris er ofte en rød klut, ihvertfall når en kan få samme ytelse ved hjelp av andre virkemidler. Men det er ingen free lunch, de som driver med feks Audiolense har mye å sette seg inn i. Ikke bare å sette en boks i hylla og være ferdig. Jeg leser forumet, når det gjelder dette, at en rett og slett ikke vet helt hva andre driver med. Det er high end som er fantastisk og selvbygg som og er utrolig bra. Kan bare gjenta mitt mantra om å høre mye, gå på konserter og ha et åpent sinn. Samt tilføye glede over andre som får det til. Eksempler her kan være Retep, Sluket, 8x12,Vermin og mange flere. Helt ulike løsninger, men de har funnet sin vei. Og jobbet for det. Da er pris, evt tilhørende "leir" osv helt underordnet.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg tenker når man skummer gjennom disse postene er at ‘jeg er på et forum som ikke bryr seg om hva som må til for reproduksjon av god lyd’ bla. gjennom hundsingen av audiofil interesse/hobby men så kalles dette forumet for HiFiSentralen, og det er først da man blir paff.
    Jeg for min del blir paff av det utsagnet du her kommer med. Hvor i all verden har du det fra at ingen interesse for såkalte "audiofile" kabler er synonymt med at man "ikke bryr seg om hva som må til for reproduksjon av god lyd"? I min verden er det jo nettopp det motsatte som skjer.

    Man bruker tid, penger og energi på andre ting enn kabler, fordi man har erfart at en rimelig standardkabel gjør akkurat den samme jobben. Viser man da en mindre interesse for hobbyen siden man ikke bruker tid, penger og energi på kabler? Og i og med at kabler - i beste fall (eventuelt verste fall alt etter hvordan man ser det) kan skape en liten hørbar effekt, er det da god bruk av tid, penger og energi og legge ned mye i noe som i mange tilfeller ikke gir noen hørbar endring?

    Men når ‘alt lyder likt unntatt kostnadsbevisste høyttalerselvbygg’ så er det vel ikke noe annet å vente?
    Denne stråmannen begynner å bli utslitt. Kan du vennligst sitere dem som har skrevet dette? Og ser du en korrelasjon mellom ingen interesse for såkalte "audiofile" kabler og at alt lyder likt unntatt kostnadsbevisste høyttalerselvbygg?

    Selv er jeg jo (som de fleste har lest) en frafallen kabeltroende, men tillegger du da automatisk denne meningen om at alt lyder likt unntatt kostnadsbevisste høyttalerselvbygg til meg? Jeg er jo så klart en kabelhater/-skeptiker/audiofili-dreper osv. Jeg må dessverre skuffe deg der. Jeg hører forskjell på forsterkere, RIAA-trinn, pickuper, ja til og med digitale drivverk - og selvsagt høyttalere. Ikke har jeg selvbygg heller. Jeg har ikke en gang en equalizer.

    Men, når det gjelder dette "audiofili"-begrepet er det en slags blind tro til kjente merker som gjør at jeg blir nokså oppgitt. Utsagnet av denne typen er typisk for en slik tankegang:

    Lad mig sige det sådan, vanlig Monster og Kimber holder for det meste, til de fleste.
    Ok. Og hvorfor må kablene være fra nettopp disse merkene? Hvorfor ikke Klotz eller Blue Jeans Cable, for eksempel? Det er kun fordi at i hifi-miljøet har man blitt "opplært" til å tenke at det er gode greier så lenge det står et spesielt navn på kabelen. Akkurat slik var det med meg (og sikkert flere) når det gjaldt "Tara Labs" på 90-tallet.

    Men med en gang man begynner å stille spørsmål ved "etablerte sannheter", får man ikke noe svar:

    HVAD , HVOR OG HVORFOR,- fordi sådan er det bare, om man liker det eller ej.
    Sukk...

    Om det er skepsis mot slike "etablerte sannheter" som gjør meg til en "audiofili-dreper", så kan jeg leve godt med det. Men kom ikke her og påstå at jeg ikke bryr meg om hva som må til for reproduksjon av god lyd.

    P.S. Det er på tide at noen av dere selvbyggere inviterer Distinctive til en skikkelig lytteseanse :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg for min del blir paff av det utsagnet du her kommer med. Hvor i all verden har du det fra at ingen interesse for såkalte "audiofile" kabler er synonymt med at man "ikke bryr seg om hva som må til for reproduksjon av god lyd"? I min verden er det jo nettopp det motsatte som skjer.

    Man bruker tid, penger og energi på andre ting enn kabler, fordi man har erfart at en rimelig standardkabel gjør akkurat den samme jobben. Viser man da en mindre interesse for hobbyen siden man ikke bruker tid, penger og energi på kabler? Og i og med at kabler - i beste fall (eventuelt verste fall alt etter hvordan man ser det) kan skape en liten hørbar effekt, er det da god bruk av tid, penger og energi og legge ned mye i noe som i mange tilfeller ikke gir noen hørbar endring?


    Denne stråmannen begynner å bli utslitt. Kan du vennligst sitere dem som har skrevet dette? Og ser du en korrelasjon mellom ingen interesse for såkalte "audiofile" kabler og at alt lyder likt unntatt kostnadsbevisste høyttalerselvbygg?

    Selv er jeg jo (som de fleste har lest) en frafallen kabeltroende, men tillegger du da automatisk denne meningen om at alt lyder likt unntatt kostnadsbevisste høyttalerselvbygg til meg? Jeg er jo så klart en kabelhater/-skeptiker/audiofili-dreper osv. Jeg må dessverre skuffe deg der. Jeg hører forskjell på forsterkere, RIAA-trinn, pickuper, ja til og med digitale drivverk - og selvsagt høyttalere. Ikke har jeg selvbygg heller. Jeg har ikke en gang en equalizer.

    Men, når det gjelder dette "audiofili"-begrepet er det en slags blind tro til kjente merker som gjør at jeg blir nokså oppgitt. Utsagnet av denne typen er typisk for en slik tankegang:

    Men med en gang man begynner å stille spørsmål ved "etablerte sannheter", får man ikke noe svar:

    Om det er skepsis mot slike "etablerte sannheter" som gjør meg til en "audiofili-dreper", så kan jeg leve godt med det. Men kom ikke her og påstå at jeg ikke bryr meg om hva som må til for reproduksjon av god lyd.

    P.S. Det er på tide at noen av dere selvbyggere inviterer Distinctive til en skikkelig lytteseanse :)
    Innrømmer at tonen var nok litt krass. Mener selvsagt ikke å gi skala-rating til medlemmers hifi interesse.
    Jeg mener dog at hetsingen av high end og audiofil begrepene her inne ikke er begrenset til kabler, som du indikerer.
    Her snakker vi helt klart om synet og innstillingen til hobbyen.

    Sikkert hyggelig å høre på DIY anlegg. Tviler ikke på at mange av disse lyder veldig bra og det føles helt sikkert veldig tilfredstillende på det personlige plan å ha ansvaret for resultatet.
    Problemet er vel at folk flest ikke virker spesielt opptatt av å sette seg inn i andres anlegg.
    Flesteparten har ikke peiling på hva den enkelte besitter hvis ikke det er kjente fabrikater.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ivar T, ja hvorfor ikke Klotz ell Blue Jeans.

    Har op til flere set Klotz i Balansert udgave I lender fra 1 til 3 meter, og har benytte 3 meterne som Sub linje kabler.
    Resutatet var støj i hoved Høytalerene som eller er 100 prosent støj fri, konklution, defekt sub, ell mangelfull skærmning.
    Fik aldrig taget mig sammen til at prøve 1 meter udgaven mellem CD avspiller og forsterker..

    Blue jeans, ok kansje har aldrig hørt disse, de har nogen høytaler kabler i 4, 6, og 8 kvadrat som a finder lidt intersante.

    Men det. Er ikke pointen, at monster og Kimber blev nevnt, skyldes at jeg finder det lurt at fravelge de billigste av det billigste du finder på market. Og så det faktum at de fakstisk representere 2 forskjellige klang filosofier., uten at koste skjorten.

    Her i huset kan du finde kabler av følgende Produsenter.

    Audioquest, colic core. Kobber.
    Crystal cable, Sølv guld kabler
    JB-LABS , Silver Sonic, kobber, Sølv
    Klotz, fler trådet kobber
    Kimber, flettet Kobber ledere, tidligere select sølv-Kobber, noget av det bedste a har haft i hus.
    Monster, fler trådet kobber.
    Oval plus, Silver oval, Fletter Oval ledere.
    Transparent, Ultra mm2, m filter. Det absolutt bedste jeg har haft i hus.
    Van Del Hul, Kulfiber kabler.

    Nogle produksenter har jeg fuld linje av, USB kabler, digital kabler, optiske kabler, signal kabler balansert ubalansert, Høytaler kabler, og Strømkabler..
    Andre kun signal og høytaler kabler, og andre igen Klotz, kun balansert signal kabel.

    Og faktum er at INGEN av disse kabel linjer har ens Lydgengivelse i uanset hvilken anlegg kombination du setter dem sammen med.

    Og i modsetning til mange av det Klaphatte som udtaler sig i kabeltrådene, har jeg et referense grunnlag til rådighet, her pr idag som i kabler, koster mere end hva de har anleg for.

    Også forresten, jeg har sku også tidligere eiet Taralabs kabler.

    Vis i vil bli taget seriøs av undertegne må i sku liste op hva referenser i er i besidelse av!

    Mvh
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener dog at hetsingen av high end og audiofil begrepene her inne ikke er begrenset til kabler, som du indikerer.
    Her snakker vi helt klart om synet og innstillingen til hobbyen.
    Kabler blir vel kanskje fort en slags symbolsak mellom såkalte "objektivister" og såkalte "subjektivister". Likevel er nok virkeligheten langt mer sammensatt og nyansert enn det som kommer fram i dette diskusjonsforumet.

    Jeg tror kanskje at en selvbygger og en "ferdigkjøper" (i mangel av et bedre ord) ganske naturlig vil få ulik innstilling til hobbyen sin.

    En ferdigkjøper er i en helt annen grad opptatt av klassisk matching, altså hvilke komponenter som spiller bra sammen. Det typiske spørsmålet for en ferdigkjøper: "Jeg har høyttaler X. Vil forsterker Y være en god match, eller skal jeg gå for forsterker Z?"

    En selvbygger er opptatt av helt andre ting, og er også i en konstruksfase der ting blir formet og justert underveis. Da er man kanskje i større grad opptatt av eksempelvis hvilke høyttalerelementer man skal kjøpe, og hvordan man skal konstruere kabinettet.

    I tillegg er det heller ikke til å stikke under en stol at aktiv deling er totalt overlegen passiv deling for å få god lyd. Samme hvor mye vi ferdigkjøpere romantiserer våre kjære passive høyttalerkonstruksjoner, er det klart at med aktiv deling kan man oppnå noe helt annet. Men det krever mer jobb og teknisk innsikt. Slik jeg har sett diskusjonene om ferdigkjøp vs. DIY er dette med passiv deling et ganske ømt punkt for enkelte ferdigkjøpere. Selvsagt finnes det fantastisk flotte høyttalere med passiv deling, men begrensningene er opplagte i forhold til aktiv deling.

    Slik det noen ganger blir framstilt her på sentralen, blir all skepsis mot tweaking oppfattet som et angrep på hobbyen vår. Kabler er kanskje det såreste punktet. Biwiring er kanskje en god nummer to. Så har vi kanskje spikes, dempeføtter og lignende på tredje plass, og det finnes nok mange flere eksempler. Felles for disse er at de som regel gjør mikroskopisk lite for lyden, men koster mye penger. Men vil du kalle denne skepsisen for hetsing, eller er det andre ting du tenker på?

    Selv innenfor den tradisjonelle ferdigkjøper-verdenen har vi personer som for eksempel Harbeth-designer Alan Shaw som har tatt litt tak i slike ting. Han tar til orde for å bruke billige Ikea-krakker i stedet for dyre høyttalerstativ siden det låter akkurat likt. Han sier også selv at alle forsterkere låter likt når de er nivåmatchet. Ledninger har han vel ikke sagt så mye om, men jeg kan tenke meg at han har et ganske pragmatisk syn på kabler. Samtidig legger han vekt på at det er høyttaleren som betyr noe når alt kommer til alt.

    Noen ganger lurer jeg på hva denne panikken for angrep på hobbyen vår egentlig bunner i. Blir hobbyen vår fattigere om det blir mer fokus på høyttalere og rom, aktiv deling og DSP? Er det ikke egentlig god lyd vi alle jakter etter, eller liker vi å kose med tweaks?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Argumentasjonen rundt DSP sin overlegenhet blir litt snodig gitt utbredelsen. Kanskje High end blir mer spiselig når flere high end systemer kommer med dette (noe som vil skje)? Jeg kjøper ikke begrunnelsen her inne for hvorfor dette er så lite utbredt, feks. på Munchen messen. Merker meg dog noe som nærmest oppfattes som bitterhet og påfølgende latterliggjøring av passive systemer.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Argumentasjonen rundt DSP sin overlegenhet blir litt snodig gitt utbredelsen. Kanskje High end blir mer spiselig når flere high end systemer kommer med dette (noe som vil skje)? Jeg kjøper ikke begrunnelsen her inne for hvorfor dette er så lite utbredt, feks. på Munchen messen. Merker meg dog noe som nærmest oppfattes som bitterhet og påfølgende latterliggjøring av passive systemer.
    Kan ikke du snart legge ut en måling med REW av ditt rom? Både vannfall og frekvensrespons.
    Er veldig spent hvordan dette ser ut,du virker som er mer opptatt av kabler en akustikk tiltak.
    Moro å se hvordan du har tunet rommet ditt.
    Da får vi jo ett innblikk i hvordan du liker lyden.
    Mye lettere å forstå hvordan du liker lyden:)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg liker å lytte i nærfelt, noe høyttalerene mine er beregnet for.
    Rommet er ikke ideelt, men synes det er mer naturlig å utrede slikt i Galleri/eiertråd, der hvor tydeligvis ingen gidder å kikke selv om linken finnes i signaturen min :confused:
    Jeg har ikke noe vannfall fra REW. Som sagt bruker jeg ikke dette.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har titta jeg, men hva er nærfelt for deg? Hva er avstand mellom ht og avstand fra ht til deg?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    10 fot til sweet spot.
    Hvis rommet hadde vært dobbelt så langt, så hadde jeg fremdeles sittet i likesidet trekant.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    10 fot til sweet spot.
    Hvis rommet hadde vært dobbelt så langt, så hadde jeg fremdeles sittet i likesidet trekant.
    Over tre meter er vel ikke det jeg vil kalle nærfelt, men det er jo så mye meninger om så mangt.
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    10 fot til sweet spot.
    Hvis rommet hadde vært dobbelt så langt, så hadde jeg fremdeles sittet i likesidet trekant.
    Over tre meterer vel ikke det jeg vil kalle nærfelt, men det er jo så mye meninger om så mangt.
    Ikke jeg heller, men det avhenger av hvor langt der er til de første reflektioner.

    Mvh
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    10 fot til sweet spot.
    Hvis rommet hadde vært dobbelt så langt, så hadde jeg fremdeles sittet i likesidet trekant.
    Over tre meterer vel ikke det jeg vil kalle nærfelt, men det er jo så mye meninger om så mangt.
    Ikke jeg heller, men det avhenger av hvor langt der er til de første reflektioner.

    Mvh
    Nærfelt har vel litt med hvor mye direktelyd en hører i forhold til reflektert lyd. Rommets beskaffenhet og størrelse har mye å si her.

    Har vel til tider påstått at jeg selv sitter i nesten nærfelt, ca 2,6 m. Impulsresponsen eller ETC sier litt herom
    etc-(2).gif
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    I mitt tilfelle så er der andre momenter som må tas med i betraktning.
    Når man bruker ribbon tweeter med en waveguide på 60 grader og 6dB forsterkning, så har man et 'handlingsrom' som man bør ta hensyn til.
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Såg i en diy tråd at materialkost for en kvalitetskabel med plugger og pynt kom på ca 1500. Så litt for arbeidet med lodding m.m så kan jo en fort forsvare priser på 3- 4000 for en solid, pen kabel med gode kontakter.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Du må ikke komme med sakligheter. Dette er forbeholdt den tekniske bermen.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Jøss, enda en typisk popcorn tråd..Snadder
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Var lengesiden jeg igentlig brydde meg om kabler, jeg kjøpte Audioquest Bedrock mest for å få ferdigterminerte kabler. Ett par av bananene har gått i stykker så nå lurer jeg på hva som etter 15 år anses som bra nok?

    Jeg kjøper gjerne BlueJean Cable da jeg har meget god erfarenhet av dems sine HDMI kabler til lange strekkninger- virker seriøse nok.

    Idag har jeg:
    * Solid core
    * 2 inn i slutttrinn og 4 inn i høyttalere
    * Bananer på begge steder

    Så da lurer jeg på:

    1. Er biwiring ok eller er det noe som sier att det er semre, jeg liker ikke tanken på att bruke ett blekk mellom terminalene, selvom dette er mest min OCD så foretrekker jeg å trykke in kabel i de hull som er der. Ser da att det kun er 1 versjon av BJC som gir dette, vad syns dere?
    2. Jeg vil gjerne ha bananer inn i sluttrinn, men bør jeg gå for spader til høyttalene? Teorien sier vel att dette skal vare best kontakt.
    3. Jeg er seriøs - faktisk, og om jeg nå skal bytte kabler så vil jeg gjerne få den erfarenhet jeg gått glipp av de siste årene. :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.271
    Antall liker
    9.505
    Torget vurderinger
    2
    Sett på mye bananer på de gamle kablene davel,,
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har gjort det, men det er ikke lett å få det bra da det er seriøs solidcore og klarer ikke få det helt bra, men det er noen flere ting og, f.eks så er de feil lengde for hvordan jeg har det nå.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har gjort det, men det er ikke lett å få det bra da det er seriøs solidcore og klarer ikke få det helt bra, men det er noen flere ting og, f.eks så er de feil lengde for hvordan jeg har det nå.
    Ta kontakt med Hb 52 her på sentralen. Han kan garantert fikse kablene eller lage nye til deg, i akkurat den lengden du ønsker og terminert slik du ønsker. Han gjør en solid jobb for en billig penge og leverer raskt.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Ok, men en ting jeg savner - og grunden til att jeg la ett inlegg i denne tråden er om kravet til audiofile kabler oppfylles av de jeg har. Det jeg prøver å si er att de er utformet for å gi bedre hi-fi lyd en vanlig kabel for 15 år siden, men det er jo ikke umulig att den gjør en semre jobb en standard (ref Paradox-trådene).

    Da jeg alikevel må bytte så vil jeg ha mest mulig vetenskaplig "beste" kabel uten noe pynt som kansje kan forsemre noe.

    * Jeg har altså solidcore - er dette fortsatt å regne som bra eller kan det faktisk vare bedre med multistrand eller spiller det ingen rolle i det hele tatt?
    * Trådene til bassen er tykke meden trådene til diskanten er tynne - er dette fortsatt greit eller spiller det ingen rolle?
    * Jeg kjører biwiret i høyttalerenden - er dette fortsatt ok eller spiller det ingen rolle?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Ok, men en ting jeg savner - og grunden til att jeg la ett inlegg i denne tråden er om kravet til audiofile kabler oppfylles av de jeg har. Det jeg prøver å si er att de er utformet for å gi bedre hi-fi lyd en vanlig kabel for 15 år siden, men det er jo ikke umulig att den gjør en semre jobb en standard (ref Paradox-trådene).

    Da jeg alikevel må bytte så vil jeg ha mest mulig vetenskaplig "beste" kabel uten noe pynt som kansje kan forsemre noe.

    * Jeg har altså solidcore - er dette fortsatt å regne som bra eller kan det faktisk vare bedre med multistrand eller spiller det ingen rolle i det hele tatt?
    * Trådene til bassen er tykke meden trådene til diskanten er tynne - er dette fortsatt greit eller spiller det ingen rolle?
    * Jeg kjører biwiret i høyttalerenden - er dette fortsatt ok eller spiller det ingen rolle?
    Kommer helt ann på hvem du spør, hadde du f.eks spurt flageborg så hadde svaret vært i retning "ikke bra". Hadde du spurt RS når han var aktiv her inne, ville du fått helt motsatt svar.

    Hvorfor denne bekymringen.... spill med de kablene du har, og begynn å løfte på de store steinene - under de er det ufattelig mye godlyd:)
     
    Sist redigert:

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Som jeg skrev så er de feil lengde og banenene begynner å bli dårlige (er sølv som bådde oxidert og går i stykker samt ikke sitter så bra) og da BJC ikke koster mange hundringer så kan jeg like gjerne kjøpe nye som er fint terminert, er vel ikke urimelig da jeg hatt det i 15år og nå har flere ting som jeg missliker, og de faktisk går i stykker, og jeg faktisk prøvt fikse dem, men ikke får det til slik jeg vil, og spør da om hjelp for å få minst mulig jalla, men dette virker vare en helt umulig ting å få svar på, kansje jeg er på helt feil forum.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Stort sett er det nevroser som spiller inn når det gjelder kabler. Om jeg var deg ville jeg ha prøvd med BJC. De koster uansett bare en slikk og ingenting i forhold til såkalte "audiofile" kabler, så du kan kjøpe et lass med BJC-kabler før du begynner å nærme deg prisen for "audiofile" kabler. Om nevrosene ikke gir deg fred, kan du jo eventuelt prøve med noen "audiofile" kabler.

    Når det gjelder diskusjoner vedrørende solid core vs. multistrand, biwire vs. single wire osv. er det mange udokumenterte påstander om hva forskjellene går ut på. Det som derimot er dokumentert, er at tverrsnitt innenfor visse grenser kan spille inn. Som regel er 2,5 mm2 godt nok, men de fleste går litt opp for å "sikre seg" (altså en annen form for nevroser). Selv har jeg 6 mm2 til høyttalerne for å "sikre meg", men jeg ville sikkert ikke ha merket noen forskjell om jeg hadde gått ned til 2,5 mm2.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Alt med kabler handler om match. Pris betyr ikke noe for lyden. Når du får match/synergi hører du det. :)
    Start med rimelige DIY kabler fra eks. Mogami, Canare... eller kjøp noen billige Audioquest. Eks TYPE eller CV4/6/6.
    Når det gjelder strøm så er et triks å klippe av kontakene fra en Standard "lakris"-kabel og sett på noen bedre kontakter. Eks kontakter fra Valab / ebay. Hvis du får tak i 2mm2 kabel fra Well er du garantert suksess. Disse skal ikke være skjermet.

    Akkurat dette med tverrsnitt på HT-kabler er ikke et must. Mange ganger får en strammere bass med litt tynnere utgaver. Nevnt over.

    Tror vi alle er ute etter transparent og lineær lyd med god kant. Typiske highendkabler polerer ofte og da mister du live-følelsen.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det jeg liker med Mogami er at de var fargekodet, noe som passer bra i hjemmekinoen (multikanal).
    Det stod dog at de var kryogen-behandlet, så det skremmer nok skrubben her inne.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn