Krav til audiophile kabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Som jeg skrev så er de feil lengde og banenene begynner å bli dårlige (er sølv som bådde oxidert og går i stykker samt ikke sitter så bra) og da BJC ikke koster mange hundringer så kan jeg like gjerne kjøpe nye som er fint terminert, er vel ikke urimelig da jeg hatt det i 15år og nå har flere ting som jeg missliker, og de faktisk går i stykker, og jeg faktisk prøvt fikse dem, men ikke får det til slik jeg vil, og spør da om hjelp for å få minst mulig jalla, men dette virker vare en helt umulig ting å få svar på, kansje jeg er på helt feil forum.
    Som IvarT foreslår prøv BJC, custom lengder med eller uten terminering, rask levering med posten og koster minimalt. Har høyttalerkabler fra BJC(Canare 4S11, populær for bi-wiring) liggende som ikke er i bruk som du kan låne, sirka 1.7 meter. Vedrørende oppbygging/tverrsnitt av kabler benytter mange produsenter amerikansk enhet AWG(som regel er høyttaler kabler fra 16 awg og nedover mot 10 awg, lavere awg verdi betyr større tverrsnitt mens det er motsatt for diameter). Hva som er best av multicore eller solidstrand er ikke lett å svare på her strides de lærde og her må enn utprøve selv i sitt eget oppsett.

    Blir du ikke happy med BJC så er det bare å teste ut "Audiofile" kabler etterpå. Regner med de fleste forhandlere har utlåns sett man kan prøve så risiko for å trå feil er relativt lav ved evt. feilkjøp.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    De Audioquest Bedrock jeg har, er nok de mest audiofile kabler jeg har lyst å legge penger på.

    BJC er veldigt rimlige, blir like over 1000-lappen ferdig terminert så da kan jeg kaste på en subkabel og, den jeg har idag er ca 10m for lang.

    Takk for inspill, jeg har ingen tru på å høre (huske) forskjell med den tid det vil ta å gjøre dette kabelbyttet, og selvom jeg har hatt kablene i 15år så har jeg "nettopp" bytta høyttalere. Jeg trenger absolutt ikke teste noenting, hvis kabeln bare er teoretisk innenfor så vil de fine termineringene og riktig lengde roe min nevrose nok til å kunne kose meg videre i 15 år til.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    De Audioquest Bedrock jeg har, er nok de mest audiofile kabler jeg har lyst å legge penger på.

    BJC er veldigt rimlige, blir like over 1000-lappen ferdig terminert så da kan jeg kaste på en subkabel og, den jeg har idag er ca 10m for lang.

    Takk for inspill, jeg har ingen tru på å høre (huske) forskjell med den tid det vil ta å gjøre dette kabelbyttet, og selvom jeg har hatt kablene i 15år så har jeg "nettopp" bytta høyttalere. Jeg trenger absolutt ikke teste noenting, hvis kabeln bare er teoretisk innenfor så vil de fine termineringene og riktig lengde roe min nevrose nok til å kunne kose meg videre i 15 år til.
    Selv om du nå går for multicore så kan det være greit å vurdere spader i høyttaler-ende dersom du har stativhøyttalere.
    Har du gulvstående blir det ikke så stort press på bananpluggen og bør da ikke være noe "problem" uansett hva du velger.

    Får spader som matcher de fine låsbare bananpluggene deres:

     
    Sist redigert:

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.733
    Antall liker
    10.319
    Sted
    London
    Bare husk at den strømmen som går gjennom kabelen du ser mellom forsterker og høyttalere også går gjennom printkort, motstander, spoler og kondensatorer, for til slutt å gå gjennom kabel valgt av produsent av høyttalere før den når frem til elementene og defor lager lyd....

    s-l1000.jpg


    17.jpg
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    De Audioquest Bedrock jeg har, er nok de mest audiofile kabler jeg har lyst å legge penger på.

    BJC er veldigt rimlige, blir like over 1000-lappen ferdig terminert så da kan jeg kaste på en subkabel og, den jeg har idag er ca 10m for lang.

    Takk for inspill, jeg har ingen tru på å høre (huske) forskjell med den tid det vil ta å gjøre dette kabelbyttet, og selvom jeg har hatt kablene i 15år så har jeg "nettopp" bytta høyttalere. Jeg trenger absolutt ikke teste noenting, hvis kabeln bare er teoretisk innenfor så vil de fine termineringene og riktig lengde roe min nevrose nok til å kunne kose meg videre i 15 år til.
    Så bra, bare å gi gass :cool:...Optimalt teoretisk bør en ha korrekt tilpasset impedans mellom forsterker og høyttalere. Hvordan impedansen til en høyttaler kabel beregnes og lages som diy eller som ferdig produkt fra feks. Klotz, BJC osv vet jeg ikke, kanskje noe lærde her inne som vet?
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    En gang for mange år siden, havde jeg købt nyt anleg, Acurus Dia 100, B&W 805 MATRIC, orginal version. Sony CD avspiller.

    Var usikker på hva signal og høytaler kabler, der ville være ideel i denne kombination, men var så heldig at ha tilgang til udviklings chefen for en stor international høytaler fabrik, og han var så venlig at ta sig tid til at finde av dette.

    Efter et par dage kom tilbage meldingen.

    Tarelabs signal kabel, og Audioquest CV8 høytaler kabel.

    Jeg spurte om hva der var optimal med henblikk på terminering av høytaler kablerne, og svaret var GLEM DET, alle termineringer er dårligere end ingen terminering, køb kablerne en halv meter lengere, og så re avisolere endene på nyt et par gange om året , vis det bliver nødvendig m henblikk på Oxigerin,

    Dette råd er slavisk blevet fuldt på alt av høytaler kabler her, undtaget erde som koster en halv formue.

    OG dette er ikke eventyr;)

    Ingen terminering, bare avisolere endene av kablet.

    Mvh
     

    Wolfen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.05.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    39
    En gang for mange år siden, havde jeg købt nyt anleg, Acurus Dia 100, B&W 805 MATRIC, orginal version. Sony CD avspiller.

    Var usikker på hva signal og høytaler kabler, der ville være ideel i denne kombination, men var så heldig at ha tilgang til udviklings chefen for en stor international høytaler fabrik, og han var så venlig at ta sig tid til at finde av dette.

    Efter et par dage kom tilbage meldingen.

    Tarelabs signal kabel, og Audioquest CV8 høytaler kabel.

    Jeg spurte om hva der var optimal med henblikk på terminering av høytaler kablerne, og svaret var GLEM DET, alle termineringer er dårligere end ingen terminering, køb kablerne en halv meter lengere, og så re avisolere endene på nyt et par gange om året , vis det bliver nødvendig m henblikk på Oxigerin,

    Dette råd er slavisk blevet fuldt på alt av høytaler kabler her, undtaget erde som koster en halv formue.

    OG dette er ikke eventyr;)

    Ingen terminering, bare avisolere endene av kablet.

    Mvh
    Gjør det på samme måte. Pluss at jeg avisolerer en 5-6 cm på ht siden å trekker dem rett igjennom høy å lav delen p ht. Vips så har jeg et ledd mindre i signalveien. Ingen plugger.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg tenker når man skummer gjennom disse postene er at ‘jeg er på et forum som ikke bryr seg om hva som må til for reproduksjon av god lyd’ bla. gjennom hundsingen av audiofil interesse/hobby men så kalles dette forumet for HiFiSentralen, og det er først da man blir paff.
    Hvor tyngdepunktet ligger blir ihvertfall nok en gang tydeliggjordt.
    Ooooog DER spolte han kassetten tilbake til starten igjen! ;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    ...

    Så da lurer jeg på:

    1. Er biwiring ok eller er det noe som sier att det er semre, jeg liker ikke tanken på att bruke ett blekk mellom terminalene, selvom dette er mest min OCD så foretrekker jeg å trykke in kabel i de hull som er der. Ser da att det kun er 1 versjon av BJC som gir dette, vad syns dere?
    2. Jeg vil gjerne ha bananer inn i sluttrinn, men bør jeg gå for spader til høyttalene? Teorien sier vel att dette skal vare best kontakt.
    3. Jeg er seriøs - faktisk, og om jeg nå skal bytte kabler så vil jeg gjerne få den erfarenhet jeg gått glipp av de siste årene. :)
    1. «Bi wire» er OK, men innen for et gitt tilgjengelig tverrsnitt på kablene så er «single wire» stort sett bedre - det gir lavere seriemotstand og mindre påvirkning av frekvensresponsen ut av HT. Dvs dersom du f.eks. har har en kabel med 4 x 2,5 mm2 tilgjengelig så er det bedre å bruke to og to lederpar slik at det blir 2 X 5 mm2 til sammen, enn å bruke den til «bi-wire».

    Forbindelsen mellom terminalene på HT er helt klart et potensielt svakt punkt. I enkelte tilfeller så er de laget av legeringer med jern eller andre ferromagneiske materialer, som bidrar til unødvendig forvrenging. Test ev med en sterk magnet. Den beste og enkleste løsningen kan være å koble om til ett par HT terminaler innvendig i HT dersom det er mulig. Dersom det ikke er enkelt å koble om innvendig i HT så er det en smal sak å lage små jumpere med kraftig kobbertråd og ringkabelsko.

    2. Spader er bedre enn banankontakter, spader har større kontaktareal og tillater høyere kontakttrykk enn spader, der er likt med mindre kontaktmotstand. Den eneste grunnen til å velge banankontakter er om dette er det eneste som passer terminalene eller om du er avhengig av rask og enkel til/fra kobling. Ringkabelsko er bedre enn spader, men det forrusetter at skruen på terminalene kan skrus helt av (det kan de fleste, men det er gjerne en låsering på de fleste terminalene som skal hindre å skru helt av). Et moment med termineringen av kablene er nettopp overgangen mellom kabel og kontakt - at denne er solid, lutfttett og har lav kontakt-/overgangsmotstand. Korrekt krympet kontakt er bedre enn det aller meste med skrufeste, mens det beste er sveiset kontakt. Vær oppmerksom på at enkelte skruterminaler på HT og forsterker er vanskelig å skru skikkelig til og har kan løsne over tid, dvs noe som ev taler for bananer.

    3. gå for Blue Jeans, det er uten bull og vissvass, fornuftige priser og konfeksjon til de lengdene du har bruk for.

    mvh
    KJ

    Boutique-kabel-spotter
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det jeg tenker når man skummer gjennom disse postene er at ‘jeg er på et forum som ikke bryr seg om hva som må til for reproduksjon av god lyd’ bla. gjennom hundsingen av audiofil interesse/hobby men så kalles dette forumet for HiFiSentralen, og det er først da man blir paff.
    Hvor tyngdepunktet ligger blir ihvertfall nok en gang tydeliggjordt.
    Ooooog DER spolte han kassetten tilbake til starten igjen! ;)
    Og du trykket "play"... :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det jeg tenker når man skummer gjennom disse postene er at ‘jeg er på et forum som ikke bryr seg om hva som må til for reproduksjon av god lyd’ bla. gjennom hundsingen av audiofil interesse/hobby men så kalles dette forumet for HiFiSentralen, og det er først da man blir paff.
    Hvor tyngdepunktet ligger blir ihvertfall nok en gang tydeliggjordt.
    Ooooog DER spolte han kassetten tilbake til starten igjen! ;)
    Og du trykket "play"... :)
    Da trykker jeg på "repeat" knappen.
    Vi må jo holde fokus på kabeltrådene, så de ikke forsvinner.

    Jeg undrer meg over meg selv.
    Kabler er det som interesserer meg langt inni der sola aldri skinner.
    Allikevel leser jeg trådene.:p

    Men ikke nå...skal nemlig gå å legge min egen kabel.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.848
    Torget vurderinger
    23
    Selvlagt er vellagt! Håper du kjører solidcore :cool:
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    En audiophile kabel er, etter min menig, en kabel som er lyttet inn i gjeldende anlegg og som da gir ønsket effekt. Problemet er at "vi" har en lei tendens til å velge dyrere kabler en nødvendig for å være på den "sikre" siden. Dette kan bli veldig feil. Det viser seg å være vanskelig å lytte inn en enkel kabel-"tweek". Enkelte personer klarer å utnytte disse evnene i sitt eget og kjente anlegg. Jeg har venner som klarer dette. Dvs klarer å knytte en serie små ønskede effekter til det ganske stor samling av forbedring. Altså, det finnes personer med kabel-"gullører" fortsatt.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    ...

    Så da lurer jeg på:

    1. Er biwiring ok eller er det noe som sier att det er semre, jeg liker ikke tanken på att bruke ett blekk mellom terminalene, selvom dette er mest min OCD så foretrekker jeg å trykke in kabel i de hull som er der. Ser da att det kun er 1 versjon av BJC som gir dette, vad syns dere?
    2. Jeg vil gjerne ha bananer inn i sluttrinn, men bør jeg gå for spader til høyttalene? Teorien sier vel att dette skal vare best kontakt.
    3. Jeg er seriøs - faktisk, og om jeg nå skal bytte kabler så vil jeg gjerne få den erfarenhet jeg gått glipp av de siste årene. :)
    1. «Bi wire» er OK, men innen for et gitt tilgjengelig tverrsnitt på kablene så er «single wire» stort sett bedre - det gir lavere seriemotstand og mindre påvirkning av frekvensresponsen ut av HT. Dvs dersom du f.eks. har har en kabel med 4 x 2,5 mm2 tilgjengelig så er det bedre å bruke to og to lederpar slik at det blir 2 X 5 mm2 til sammen, enn å bruke den til «bi-wire».

    Forbindelsen mellom terminalene på HT er helt klart et potensielt svakt punkt. I enkelte tilfeller så er de laget av legeringer med jern eller andre ferromagneiske materialer, som bidrar til unødvendig forvrenging. Test ev med en sterk magnet. Den beste og enkleste løsningen kan være å koble om til ett par HT terminaler innvendig i HT dersom det er mulig. Dersom det ikke er enkelt å koble om innvendig i HT så er det en smal sak å lage små jumpere med kraftig kobbertråd og ringkabelsko.

    2. Spader er bedre enn banankontakter, spader har større kontaktareal og tillater høyere kontakttrykk enn spader, der er likt med mindre kontaktmotstand. Den eneste grunnen til å velge banankontakter er om dette er det eneste som passer terminalene eller om du er avhengig av rask og enkel til/fra kobling. Ringkabelsko er bedre enn spader, men det forrusetter at skruen på terminalene kan skrus helt av (det kan de fleste, men det er gjerne en låsering på de fleste terminalene som skal hindre å skru helt av). Et moment med termineringen av kablene er nettopp overgangen mellom kabel og kontakt - at denne er solid, lutfttett og har lav kontakt-/overgangsmotstand. Korrekt krympet kontakt er bedre enn det aller meste med skrufeste, mens det beste er sveiset kontakt. Vær oppmerksom på at enkelte skruterminaler på HT og forsterker er vanskelig å skru skikkelig til og har kan løsne over tid, dvs noe som ev taler for bananer.

    3. gå for Blue Jeans, det er uten bull og vissvass, fornuftige priser og konfeksjon til de lengdene du har bruk for.

    mvh
    KJ

    Boutique-kabel-spotter

    Takk for svar. Så 4 innganger inn i høyttaleren er fortsatt mest for å gjøre kundene fornøyde då? Spørsmålet er om man vil høre forskjell.
    Det står ikke noe om tykkelse på kobbern på BJC-siden, men det kan virke som att i teorien vil da en "single-wire" 10-gauge Belden 5000 vare bedre en en "bi-wire" Canare 4s11 (14-gauge).

    Btw så fulgte det med terminerte kabelsnutter til mina monmitor audio isteden for blekk.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Takk for svar. Så 4 innganger inn i høyttaleren er fortsatt mest for å gjøre kundene fornøyde då? Spørsmålet er om man vil høre forskjell.
    Det står ikke noe om tykkelse på kobbern på BJC-siden, men det kan virke som att i teorien vil da en "single-wire" 10-gauge Belden 5000 vare bedre en en "bi-wire" Canare 4s11 (14-gauge).

    Btw så fulgte det med terminerte kabelsnutter til mina monmitor audio isteden for blekk.
    Bi-wire terminaler er etter mitt skjønn primært en hifi-mote som lever opp til etablert boutiquekabel-mytologi og -økonomi, og som gir en enkel og tilforlatelig mulighet for «oppgradering». Kundene vil ha det og boutiquekabel selgerne elsker det. Men det er bedre uten.

    BJC oppgir kabeldimensjonene i american wire gauge, se https://en.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge

    10 AWG = ca 5,3 mm2
    12 AWG = ca 3,3 mm2
    14 AWG = ca 2,1 mm2​

    Mht enkelt eller dobbelt par med HT kabel, om du hører ev. forskjell og hva du ev. synes om den forskjellen du ev. hører, må du nesten finne ut av selv. Selv om noe er nærmere et ideal (minst mulig påvirkning på frekvensresponsen), så er det langt fra sikkert at du synes om den forbedringen. Kanskje synes du bedre om EQ virkningen av høyere seriemotstand som du får med bi-wire, tynnere og lengre kabler.

    mvh
    KJ
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Dette er det morsomste syns jeg - planering.

    Har dukket opp noen uventede spørsmål på tampen! :eek:

    * Hvis jeg går for single-wire, skal jeg da koble diagonalt? D.v.s plus til bass og minus til diskant/mellom?
    * Forsterekeren står på ene siden, skal jeg kjøpe samme lengde (tillfredstille OCDn) eller akkurat passe lengde (tillfredstille å ikke plukke opp støy fra andre kabler og slikt når den ene vil ligge å "slenge"). Jeg har tripple mono sluttrinn hvis der har noe å si her, men fortrinn er surround. Lengdene vil bli 2.6m og 1.6m alternativt 2x2.6m, jeg har lite tro for att dette spiller rolle, men kan vare greit å spørre. Hvis man aldrig spør så lærer man ikke heller noe.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Diagonal kobling på bi-wire terminalene er bra, da får både bass og diskant/mellomtone «lik» behandling.

    Dersom du har tre monoforstekrer så kan du vurdere å flytte dem inntil høyttalerne og heller ha lengre strekk med signalkabler. Dersom du med trippel mono mener en trekanalsforsterker med intern mono oppbygging så er det en annen skål.

    Jeg ville «uten grunn» kjøpt like lange kabler, det appellerer til symmetrihodet mitt men har antagelig lite å si i praksis. Jeg ville også ha lagt på en fot eller tre på oppmålt lengde for å unngå at kabalene «står i strekk», bedre med «litt for lang» enn «ikke lang nok». Det er også noe med å ha frihetsgrader til å flytte rundt på høyttalerne ved behov etc.

    Høyttalerkabler plukker ikke opp nevneverdig med støy som kan omsettes direkte til lyd i høyttalerne. I noen tilfeller, i omgivelser med mye elektromagnetisk støy og inferens, så kan kablene plukke opp støy som kan sette effektforsterkerne på en prøve, dersom effektforsterkerne ikke er tilstrekkelig «isolert» mot lasten. Men da er problemstillingen snarere at effektforsterkeren ikke har tilstrekkelig beskyttelse mot EMI og er inkompatibel med det aktuelle miljøet. Noen desimeter fra eller til på høyttalerkablene gjør ikke mye forskjell i denne sammenhengen.

    mvh
    KJ
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Da har jeg fått bestillt kablene endelig. Er på vei over havet. (håper de ikke plukker opp noe bølgefeil på veien)

    bjc.jpg


    5,3 mm2 multistrand single wire. Like lange til R og L men litt kortere til C.
    Kom på att tripple-mono-trinn står i mitten av hyllen så da blir OCD-djevelen happy.

    Så kjøpte jeg 3 nye rca-kabler for disse R, C, L fra mono-trinn til Yamaha.
    Dessuten 2 korte fra minidsp til Yamaha, samt ny subwoofer kabel da den gamle er altfor lang.

    Jeg passet på å bestille nye HDMI-kabler da de jeg har er noe for korte og usikker på om de er helt innenfor spc faktisk nå når jeg har ny 4k tv med HDR.

    Skal også bytte ut min supertynne ethernet-kabel til Veron da svitsjen sier att den kun klarer 100fdx selvom jeg nå har gig hele veien.


    Jeg syns høyttalerkabel, nettverk og HDMI er veldig rimelige her, men vanlige RCA-kabler er veldig dyre. Nå koster jo slike en del i butikken uansett hvis man vil ha bra kontakter, men syns de var litt vel dyre - blir nesten halvparten av totalbeløppet bare for dem, får håpe de sitter godt. Ser nå att jeg av misstak lagt på techflex på de 2 korte, dette var ikke med vilje, de skal jo ikke synes uansett lol.

    Så for å knytte til titteln så får vi da se om dette er inennfor kravet til hifi-kabel. Har idag slike oppskrytte kabler, og bytter da til det som anses som god kvalitet for rimelige penger. Jeg tror ikke jeg vil høre forskjell, men det blir gøy å få det ordentlig og slippe litt av rotet. Jeg hade mye lengre mellom enheter før så det ligger en god del og ormer seg under benken idag, og denne pakken her blev vel kansje halvparten av hva jeg betalte kun for høyttaler-kabeln en gang i tiden.
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg synes det er forskjell på de Værste lissene og bedre kabler. Men jeg legger ikke mye penger i det. Var en aha opplevelse med lisser i 90 åra og klubbens egne billige kabler.

    Tror lissene kostet like mye.

    Men nå er det nok mye nevroser og at det skal se bra ut også.

    Det funker nok sikkert ok med lissene som følger med spilleren også....

    Men Nevrosene med lisser, og å vente på at ene kanalen forsvinner...

    Er jo en hobby, og er litt eierglede også... Og så er det spennende om det blir litt bedre.

    Noen ganger lyder det ikke bra uansett.. Det er viktig, altså formen man har, og ikke minst tid og lyttehumør.

    Over tid gjør man som regel opp en mening. Jeg synes spilleren lyder bedre etter jeg byttet om.

    Om det er placebo og at det rett og slett bare bedrer mitt lyttehumør så er det bra.

    Skal hente en kabel på posten imorgen.. kjøpt brukt på Rehifi.
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Et annet tips til terminerte kabler er Kinesiske Xindak.

    Fikk tipset av en anonym her på forumet...

    De ligger litt under BJK på salg i Sverige.. Tror de er å få tak i i Norge også...
    Jeg har ikke råd til å kjøpe hifi highish end ht kabler ala Audioquest Rocket osv...

    Så da blir det en Kineser til ca 800 svenske spenn... Sikkert god kabel, ser ryddig og ordentlig ut, sikkert ok lyd.

    Har Dali Flatline silver nå, med Bananplugger..

    Xindak er bananplugg og valgritt spade eller banan.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Nu har jag fått kablarna. Nu fattar jag också varfør det ble litt dyrt på signaldelen. 3stk kablar blev ju til 6 stk kablar, dvs det er par som man kjøper.

    Ble det forskjell da? Ja det måler faktisk forskjellig.

    Först lite bilder:

    2.jpg

    1.jpg


    L og R har ikke blitt flyttet en mm. Målemikrofon har ikke blitt rørt en mm.
    Den som måler mest forskjell er subben, der den faktisk har mindre distorsjon (3% mot 8% i 25hz). Men den hade en typ 10m kabel og har nå en veldig mye kortere kabel.

    Subben har blitt flyttet fram og tilbake, den kan stå noen mm annerledes. Centern har også blitt flyttet da den står på selve hyllen som jeg måtte dra ut. Men alle høyttalere måler bittelitt annerledes. Det er søren meg ikke mye, men alikevel.

    Nå er min frekvensrespons ikke mye å skryte med i betongleilighet, men her er det alikevel.
    15-20 år gamle Audioquest Bedrock mot helt nye BJC:

    Grønn er BJC. Left speaker
    Capture1.jpg



    Lille er BJC. Right speaker
    Capture2.jpg


    Subbwoofer movie-mode. Rød er BJC:
    Capture3.jpg



    Så Distorsjonen som ble borte:
    Capture4.PNG

    Capture5.PNG
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Sjekket du repeterbarheten for ikke å konkludere med det som egentlig var spøkelsesmålinger?
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Spøkmålinger på alle høyttalere? Og sånn sirka like mye?

    Nei jeg har ikke switchet fram og tillbake, jeg har tatt flere målinger av enkelte høyttalere, men min erfarenhet er att det er superstabilt og 10 målinger gir helt like kurver, har drevet veldig mye med dette da jeg har sub, samt prøvet ut 9 ulike delinger på center mange ganger og den delen av responsen som man ikke endret er klin lik.

    Dette er ikke en konklusjon av noe som helst, jeg bare deler målingene.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Har du ev mulighet til å lage en kurve som er differansen mellom to kurver ?

    mvh
    KJ
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan gjører man det?

    Det vil typ ikke vare hørbart dette uansett tror jeg.

    Hvis jeg skal gjette så er det connection som gir ulikheter. Nye friske kontakter og bedre kontakt m gafler mot bananer. Men husk att jeg byttet signalkabler mellom sluttrinn og pre og, så 2 ting er byttet.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Differansekurver er ev. en funksjon ett eller annet sted i programmet du bruker.

    EDIT rene fine kontaktflater skal ikke undervurderes. 15-20 år gamle kabler kan også ha noe korrosjon hist og her som i verste fall gir opphav til forvrenging mm.

    mvh
    KJ
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Differansekurver er ev. en funksjon ett eller annet sted i programmet du bruker.

    EDIT rene fine kontaktflater skal ikke undervurderes. 15-20 år gamle kabler kan også ha noe korrosjon hist og her som i verste fall gir opphav til forvrenging mm.

    mvh
    KJ
    Enig. Så stor forvrengning hos meg at den ene høyttaleren faktisk falt helt ut. Uterminert. Så løsningen var å kappe kabelen.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Differansekurver er ev. en funksjon ett eller annet sted i programmet du bruker.

    EDIT rene fine kontaktflater skal ikke undervurderes. 15-20 år gamle kabler kan også ha noe korrosjon hist og her som i verste fall gir opphav til forvrenging mm.

    mvh
    KJ
    Da må noen hjelpe meg, jeg klarer ikke finne det iaf. Dessverre.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Hva heter programmet ?

    mvh
    KJ
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    REW - RoomEqWizard
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Om jag bare tar A-B så får jeg en ny kurve som ikke gir mening og er laaaaangt ifra de andre.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Referansen for den nye kurven bør bli 0dB. Det er mulig det er noen forutsetninger mht kildematerialet til hver av kurvene. Mht hvor like kurvene er så bør differansekurven bli noe jevnere/flatere enn de to originale kurvene.

    mvh
    KJ
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Eneste kravet til en audiofil kabel er at eieren er en lettlurt og julenissegodtroende person som fornekter fakta, nemlig at kablene han har svidd av masse for, de hadde han ikke klart å skille fra flere andre i blindtest med sovemaske foran øynene. Altså har han betalt mye for ingenting!!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Eneste kravet til en audiofil kabel er at eieren er en lettlurt og julenissegodtroende person som fornekter fakta, nemlig at kablene han har svidd av masse for, de hadde han ikke klart å skille fra flere andre i blindtest med sovemaske foran øynene. Altså har han betalt mye for ingenting!!
    Jeg hadde også foretrukket dette.
    Da hadde anlegget mitt blitt langt rimeligere.
    Synd at det ikke er så enkelt, så jeg får spare penger andre plasser.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Jeg hører forskjell med disse kablene. Det er mere diskant, mere lys diskant og mere detaljer i diskanten. Jeg kan nå skjønne mer av hvorfor folk syns Monitor Audio er lyse i toppen, noe jeg ikke skjønnte noe av førr. Personligen liker jeg denne lyden.

    Så om jeg faktisk hører forskjell er noe annet, men dette er hva jeg opplever.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn