Konserthuset i Akershus og veien videre :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    I det siste har jeg testet endel med og uten forforsterker. Er selv usikker på hva jeg liker best, kommer vel an på innspillingen. Uansett har jeg kjørt AB tester for datteren, broren og moren min og alle likte med pre best. Den ene broren min er forøvrig bassist og anbefalte denne låta :)

    Rå bassist det der.

    Spent på hva du kommer frem til når det gjelder preamp. Kult at du bruker "alle" triks for å finne ut av det. Klarer du å beskrive forskjellene mer?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Mine tanker så langt..

    Positivt ute forforsterker:
    - Flere detaljer/mer oppløst
    - Mer nøyaktig plassering av instrumenter/lyder
    - Mer bass, oppleves også som bedre
    - Mer diskant.
    - Lydbildet vokser, særlig i dybde.
    Favorittserier gode opptak.

    Positiv med pre:
    - Mer musikalsk
    - mer behagelig
    - Rikere klang og varme
    - Også dårlige innspillinger låter mer behagelig.

    Totalt sett snakker vi om små nøyanser :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Den nye APL dacen er såpass mye bedre enn Lynx Two B, at delingen mellom frontene og subene må skje etter APL DAC-S. Å kjøre delingen med Lynx Two B er derfor en løsning jeg vet jeg ikke blir fornøyd med over tid. Har derfor bestemt meg for å bruke et skikkelig elektronisk delefilter, den avgjørelsen er tatt :)

    Ønsker konkrete anbefalinger til effektforsterker til JBL 4641 subene med JBL 2241 element. Gjerne i den rimelige delen av prisskalaen.
    Det er skikkelig kipt å ha bassene stående her uten å ha en forsterker til å drive de..
    Er Crown effektforsterkere ok, f.eks DSi- og XTiserien? Hvor mange watt trenger jeg?

    Kommer til å bruke Audiolence XO som romkorreksjon, i alle fall i bassen.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Da var endelig en ny effektforsterker i hus. Planen er at denne skal drive subene. Måtte selvfølgelig teste hva 800 watt i 4 ohm gjør med Respons Grand kontra 180 watt som Rogue M180 yter. Forskjellen var større enn forventet. Følte at jeg kunne spille med et mye høyere volum og kontrollen i bassen var uvant.
    Gjorde meg noen tanker.. Hva om jeg også deler av 10" på Responsen aktivt med en kraftig forsterker? Hvordan ville en toppforsterker som leverer minst 800 watt i 4 ohm klasse A drive hovedhøyttalerene, eventuelt 4 stykk M180 pr side :)
    Uansett blir det spennende å dele Respons aktivt mot to 18". Siden fronthøyttalerene da slipper å spille, kan jeg kanskje spille med mye høyere volum?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Tåler vel noen bilder av forsterkeren også. Større og tyngre enn jeg hadde trodd. Den ble selvfølgelig testet med DSP av.
    20140717_151013.jpg

    20140717_150951.jpg


    Produsenten hevder at forsterkeren leverer følgende effekt:
    2x1000W - 2ohm stereo.
    2x800W - 4ohm stereo.
    2x475W - 8ohm stereo
    1x1600W - 8ohm bridge.
    1x2000W - 4ohm bridge.

    http://www.crownaudio.com/xti-2-series.html
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    DIY - høyttalerkabler.
    Har lyst til å teste ut forskjellige kabler og drømmer om sølv i slike til hovedhøyttalerene.

    Hadde mange kilo! med RS-kabel liggende i boden fra tidligere testing. Disse kablene ble skamrost på Hifisentralen av Rediar Solhaug og mange andre for en stund tilbake. De var derimot ikke de beste for meg til Respons. Dette er 4 * 6mm2 solidcore kobberkabler med skjerm, også kalt grå jordkabel. Tanken var å teste disse i bassen nå, så i natt ble disse strippet. Resultatet kan dere se her:
    20140718_162726.jpg
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Da har jeg syklet på posten og hentet en pakke, den var større enn at jeg fikk den i sekken :)
    Noen som tør tippe hva det er?
    20140718_202916.jpg
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    For å være litt beskjeden, nå låter det helt fantastisk her!
    Til og med dårlige innspillinger låter gisebra og mer engasjerende. Mer om lyden senere :)

    De fire som jeg har snakket med, har kun positive erfaringer med å oppgradere effektrør fra Elektro Harmonix KT90 til Tung-Sol KT120.
    Nå er effektrørene mine modne for utskifting, så nå venter jeg på en pakke fra Fedex!
    TS-KT120-2.jpg
     

    Vedlegg

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.404
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    For å være litt beskjeden, nå låter det helt fantastisk her!
    Til og med dårlige innspillinger låter gisebra og mer engasjerende. Mer om lyden senere :)

    De fire som jeg har snakket med, har kun positive erfaringer med å oppgradere effektrør fra Elektro Harmonix KT90 til Tung-Sol KT120.
    Nå er effektrørene mine modne for utskifting, så nå venter jeg på en pakke fra Fedex!
    Vis vedlegget 271725
    Var har du beställt från John Harald? Vad kom totalprisen på? Har planlagt en stund nu att byta ut mina till KT120, men inte fått tummen ur ändå..
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Bestillte her med rask frakt, 3 dager?
    https://tubedepot.com/products/tung-sol-kt120-power-vacuum-tube
    Order Summary

    TS-KT120 Tung-Sol KT120 Power Vacuum Tube (8) @ $47.48 = $379.84
    ============================================================ Subtotal: $379.84

    [Matching (up to 9 tubes)]: Tung-Sol KT120 Power Vacuum Tube - [$0.00 x 8] $0.00
    Shipping $33.92
    Order Total: $413.76
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Spiller du med JBLene nå? Hvor står de i såfall plassert i forhold til der du hadde anlegget sist og ved hvilken frekvens deler du?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.404
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Bestillte her med rask frakt, 3 dager?
    https://tubedepot.com/products/tung-sol-kt120-power-vacuum-tube
    Order Summary

    TS-KT120 Tung-Sol KT120 Power Vacuum Tube (8) @ $47.48 = $379.84
    ============================================================ Subtotal: $379.84

    [Matching (up to 9 tubes)]: Tung-Sol KT120 Power Vacuum Tube - [$0.00 x 8] $0.00
    Shipping $33.92
    Order Total: $413.76
    Tack, ska checkas ut!

    Och så vill jag ju självklart ha full och utförlig beskrivning av resultatet när de fått sig några timmar med genomspelning :cool:
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Spiller du med JBLene nå? Hvor står de i såfall plassert i forhold til der du hadde anlegget sist og ved hvilken frekvens deler du?
    Har spilt med JBLene en stund nå ja, du skulle hørt denne låta en gang til :)

    http://wimp.no/track/3055417
    Infected Mushroom – Avratz

    Har jobbet mye med plassering, dette er tung hifi som jeg ikke klarer å bære alene så det er godt å ha noen hjelpemidler.

    20140728_205142.jpg


    Er sjokkert over hvor fett det låt plassert tilfeldig og uten korreksjon. Hvorfor kunne ingen fortalt meg dette tidligere? Deler på 85Hz, her ser du kveldens plassering fra lytteposisjon:

    20140729_204801 (1).jpg


    Kom gjerne innom igjen en dag :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jeg regner med at planen med blomsterkvasten var å redde WAF'en ;D
    Ingen kone har noe med hvordan jeg har det i musikkrommet, den er kun der fordi jeg liker den. Har bestemt meg for at jeg skal ha et eget musikkrom resten av livet!
    Har du lagt merke til de levende, rosa blomstene jeg har på trappa og ferske roser som ofte står i kjøkkenvinduet ? :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Da har jeg syklet på posten og hentet en pakke, den var større enn at jeg fikk den i sekken :)
    Noen som tør tippe hva det er?
    Fornøyd så langt?

    mvh Kai
    Fornøyd? Dette er het rått!!!
    Er såpass fornøyd med delefilteret at jeg vurderer å oppgradere til to stk Dynamic Precision EC501 på sikt:)
    Delefilteret var ble sendt raskt og pakket godt. Skrudde av toppen for å se inni og skjønte ikke alt, men fungerer veldig bra. Finnes det en bruksanvisning?
    Hvem kontakter man hvis man eventuelt ønsker andre delefrekvenser og hva koster det?
    Eneste negative så langt er at strømforsyningen har en svak during (har ekstremt lavt støygulv), men det er vel ikke noen dyr ting å fikse tror jeg.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Fornøyd? Dette er het rått!!!
    Er såpass fornøyd med delefilteret at jeg vurderer å oppgradere til to stk Dynamic Precision EC501 på sikt:)
    Delefilteret var ble sendt raskt og pakket godt. Skrudde av toppen for å se inni og skjønte ikke alt, men fungerer veldig bra. Finnes det en bruksanvisning?
    Hvem kontakter man hvis man eventuelt ønsker andre delefrekvenser og hva koster det?
    Eneste negative så langt er at strømforsyningen har en svak during (har ekstremt lavt støygulv), men det er vel ikke noen dyr ting å fikse tror jeg.
    Har desverre aldri sett brukermanual til disse. så der er jeg usikker

    Når det gjelder strømforsyningen, hjelper det også med noe mykt under (vibrasjonsdemping rett og slett). Men Leif mottar bestillinger på oppgraderings psu, hvor denne støyen ikke er et tema. Jeg har selv bestilt et slikt, men det kan ta en stund da han er nødt til å ha flere bestillinger før han får inn slike (må bestilles i større kvanta).

    mvh
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Da har jeg syklet på posten og hentet en pakke, den var større enn at jeg fikk den i sekken :)
    Noen som tør tippe hva det er?
    Fornøyd så langt?

    mvh Kai
    Fornøyd? Dette er het rått!!!
    Er såpass fornøyd med delefilteret at jeg vurderer å oppgradere til to stk Dynamic Precision EC501 på sikt:)
    Delefilteret var ble sendt raskt og pakket godt. Skrudde av toppen for å se inni og skjønte ikke alt, men fungerer veldig bra. Finnes det en bruksanvisning?
    Hvem kontakter man hvis man eventuelt ønsker andre delefrekvenser og hva koster det?
    Eneste negative så langt er at strømforsyningen har en svak during (har ekstremt lavt støygulv), men det er vel ikke noen dyr ting å fikse tror jeg.
    Kanskje du kjøper det jeg har liggende, og da kan du også få en rask innføring i å skifte delefrekvenser - Veldig enkelt
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Da har jeg syklet på posten og hentet en pakke, den var større enn at jeg fikk den i sekken :)
    Noen som tør tippe hva det er?
    Fornøyd så langt?

    mvh Kai
    Fornøyd? Dette er het rått!!!
    Er såpass fornøyd med delefilteret at jeg vurderer å oppgradere til to stk Dynamic Precision EC501 på sikt:)
    Delefilteret var ble sendt raskt og pakket godt. Skrudde av toppen for å se inni og skjønte ikke alt, men fungerer veldig bra. Finnes det en bruksanvisning?
    Hvem kontakter man hvis man eventuelt ønsker andre delefrekvenser og hva koster det?
    Eneste negative så langt er at strømforsyningen har en svak during (har ekstremt lavt støygulv), men det er vel ikke noen dyr ting å fikse tror jeg.
    Kanskje du kjøper det jeg har liggende, og da kan du også få en rask innføring i å skifte delefrekvenser - Veldig enkelt
    Er det dine som kaap formidler salg på?
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Når jeg flyttet til Oslo som 19-åring begynte jeg og eksperimentere med pc-høyttalerene og fikk mye bass ut av en diy båndbasskasse.
    Det var først da jeg også så hifilyset hos Tor i Lyric HiFi når jeg opplevde Proac Response D 2.5 med rør. Hadde han satt inn en sub i oppsettet hadde jeg garantert kjøpt disse på flekken.
    Vis vedlegget 248901

    Likte også bassen og dynamikken fra Cerwin Vega 1515 hos Hifiklubben da.

    På den tiden begynte jeg å gå ofte på Konserthuset og fikk oppleve elektrostathøyttalere for første gang.
    Hehe har cv dynamikk ???
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Fornøyd? Dette er het rått!!!
    Er såpass fornøyd med delefilteret at jeg vurderer å oppgradere til to stk Dynamic Precision EC501 på sikt:)
    Delefilteret var ble sendt raskt og pakket godt. Skrudde av toppen for å se inni og skjønte ikke alt, men fungerer veldig bra. Finnes det en bruksanvisning?
    Hvem kontakter man hvis man eventuelt ønsker andre delefrekvenser og hva koster det?
    Eneste negative så langt er at strømforsyningen har en svak during (har ekstremt lavt støygulv), men det er vel ikke noen dyr ting å fikse tror jeg.
    Kanskje du kjøper det jeg har liggende, og da kan du også få en rask innføring i å skifte delefrekvenser - Veldig enkelt
    Er det dine som kaap formidler salg på?
    Nei
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Når jeg flyttet til Oslo som 19-åring begynte jeg og eksperimentere med pc-høyttalerene og fikk mye bass ut av en diy båndbasskasse.
    Det var først da jeg også så hifilyset hos Tor i Lyric HiFi når jeg opplevde Proac Response D 2.5 med rør. Hadde han satt inn en sub i oppsettet hadde jeg garantert kjøpt disse på flekken.
    Vis vedlegget 248901

    Likte også bassen og dynamikken fra Cerwin Vega 1515 hos Hifiklubben da.

    På den tiden begynte jeg å gå ofte på Konserthuset og fikk oppleve elektrostathøyttalere for første gang.
    Hehe har cv dynamikk ???
    Ja, vil si at jeg opplevde CV DC1515 slik den gangen. Høy følsomhet og mulighet for høyt lyttevolum!

    http://musikkrom.wikispaces.com/Dynamikk

    Spesifikasjoner på DC1515
    4-WAY LOUDSPEAKER
    Production year: 1992-1996
    Frequency response: 30 Hz-20 kHz
    Power handling: 40/600 Watt RMS min/max
    Peak power handling: 1600 Watt #Max SPL: 131 db
    Sensitivity: 103dB (1 Watt @ 1 Meter)
    Impedance: 4 Ohms
    Lf driver: (2) 15” Die-Cast frame
    Mf driver: (2) 6.5” Cone
    Hf driver: 1” Voice-coil Horn
    Rear tweeter: 1” Voice-coil Horn
    Level controls: High frequency and midrange
    Crossover points: 100/400/3500 Hz.
    Dimensions: 53”(H) X 17”(W) X 18”(D), 135(H) X 43.5(W) X 45.5(D) CM #Weight: 80 kg pr stk. ca.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.404
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Kom att tänka på en sak angående KT120, Håvard på planet snapa sa att det kan vara litt trangt att montera 120 mot 90-røret då 120 är litt större i omkrets. Har du checkat det? Vet att detta gäller de som blivit uppgraderade med större kondiser och inte "orginala" M-180. Mina är ju också uppgraderade som dina är, så är spänd på om det går smärtfritt
     

    Liern 61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    57
    Antall liker
    50
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    27
    Kom att tänka på en sak angående KT120, Håvard på planet snapa sa att det kan vara litt trangt att montera 120 mot 90-røret då 120 är litt större i omkrets. Har du checkat det? Vet att detta gäller de som blivit uppgraderade med större kondiser och inte "orginala" M-180. Mina är ju också uppgraderade som dina är, så är spänd på om det går smärtfritt
    Det skal normalt ikke by på noen problemer, men sokkelen er litt bredere og de kondensatorene , kan flyttes så de ikke kommer i konflikt med rørene. En stor forbedring på dynamikk og punsj i bassområdet. Monoblokkene får en kraftig oppgradering som forsterkeren er godt dimisjonert for. Hvis du vil ha hjelp med kondensatorer kan du si ifra, men det skal være greit å gjøre det selv å ta av dekslet. Bare på se at den har vært slått av i et par timer før da det er høyspenning ( 600 V) på kondensator bankene som må lades ut.
    Mvh
    Liern
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.404
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Rørene passet rett i forsterkeren uten å måtte flytte kondensatorer. Nå skal de spilles inn!

    Vis vedlegget 272859 Vis vedlegget 272858
    Vackert! Det generösa midjemåttet på 120-rören gör nåt med helhetsintrycket på Rouge'n. Maskulint och tufft! Allt för tidigt att säga nåt om hur det låter innan de är blitt riktigt inspelade, jag vet, men märker du nån skillnad sånn rätt ut av esken?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Rørene passet rett i forsterkeren uten å måtte flytte kondensatorer. Nå skal de spilles inn!

    Vis vedlegget 272859 Vis vedlegget 272858
    Vackert! Det generösa midjemåttet på 120-rören gör nåt med helhetsintrycket på Rouge'n. Maskulint och tufft! Allt för tidigt att säga nåt om hur det låter innan de är blitt riktigt inspelade, jag vet, men märker du nån skillnad sånn rätt ut av esken?
    Liker å langtidsteste ting over tid før jeg utaler meg, men siden du spør.
    Rett ut av esken låt det helt fantastisk. Bedre på absolutt alle områder, fant ikke noe negativt. Forskjellen var så stor at jeg lurer på om forventningene og plasebo kan ha spilt meg et pluss. Kan ikke fatte at det skulle være så stor forskjell, men jeg opplever vel det alle andre som har gjort dette rørbyttet melder om.
    Det er bare å bestille med en gang crosswind, du vil ikke angre! Tubedepot anbefales også.

    Hvor får man kjøpt glassrørsikring 6*32mm 500mA 250v? Det er vel riktig sikring ved biasmeteret. Skal det være rask eller treg sikring? Var innom elby.no, Clas Ohlson og Christiania Belysning uten hell..

    20140808_173345.jpg


    Nå skal det fokuseres på Oslo Triathlon, stiller i Olypmisk distanse i morgen.
    1500 meter svømming
    4 mil sykling
    1 mil løping
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.404
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ja, det får nog allt bli ett set nya rör på mig snart, är ju ingenting att fundera på en gång verkar det som:) bra du hade goda erfarenheter med tubedepot, ska testa de.

    Det med säkringar, har du hört med Liern? Kanske han har liggandes?

    Lycka till med morgondagens strapatser! Spenstigt:)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hadde besøk av en kammerat i kveld. Vi skal begge levere barn i barnehagen i morgen.. Det låt så bra, at han dro kl 0100.
    Volumet var mellom 32 og 91 dB.

    Vi så:

    Captain America: The Winter Soldier (2014)
    http://m.imdb.com/title/tt1843866/

    Han sa at lyden var mye bedre en på kino, hadde aldri opplevd at hårene på hodet ble blåst forover av bassen.

    En fantastisk ting jeg lærte hos H.R, var hvor viktig det er å sette opp et anlegg som låter bra på lavt volum.
    Selv Metallica på 70 dB låter fett.

    Støygulvet mitt ligger på ca 30 eN og når jeg hører på Jazz på 70 dB, er det masse detaljer i svake partier på 50 dB.
    80 dB opplever jeg ofte som høyt nok, selv på klassisk. Da hender det at det passerer 90 dB i lytteposisjon. Det er veldig sjelden jeg spiller høyere en 95 bH..

    Etter å ha testet med og uten forforsterker en lang stund er konklusjonen at forforsterkeren tilfører såpass mye positivt at det et uaktuelt å kvitte seg med den. Da må den eventuelt erstattes med en bedre..
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Bryllup
    På fredag giftet søsteren min seg.
    1782112_10154689596040029_2185745472476967911_n.jpg


    Vi var på Kalkmølla i Bærum for de som er kjent. Selv sto jeg ansvarlig for godlyden. Det var rimelig tungt å bære noen hunder kilo med hifiutstyr og jeg er enda støl i armene etter bæringen. Men for en lyd og god stemning det ble. Ubeskrivelig å se svigefaren til søster´n spille luftgitar til Eric Clapton og folket dansende som på diskotek :)
    unnamed.jpg
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei. At det har vært stille i tråden min, betyr ikke at det har vært stille i musikkrommet.
    Dette har blitt det mest brukte oppholdsrommet i huset av meg og de ro barna mine på 2 og 13 år.
    Har hører vi på musikk, ser film, spiller Forza (bilspill) på Xbox og trener på sykkelrulla. Det er her jeg jobber mest også, så jeg kunne egentlig klart meg uten stua :)

    Har fått flere spørsmål angående subbene mine.
    Elementet er det legendariske 18" JBL 2242H. Opplever at de er så bra, at jeg godt kunne tenke meg flere. Gjerne fire stykk pr side. Ikke for å spille høyere volum. Med en effektivitet på 99 dB 1W/1m kan de levere 124 dB maks SPL og det mer enn nok. Grunnen til at jeg kunne tenke meg to basstårn med fire elementer i hvert tårn er at jeg tror det vil gi en gjevere respons i rommet. Opplever responsen i dag som veldig bra og mye bedre enn tidligere når jeg kun brukte Respons Grand LE. Eneste minuset med dette er prisen på elementene. Ser at JBL 2242H nå koster $1,017.00 pr stykk hos Parts Express.

    JBL 2242H 18" Maximum Output LF Driver 8 Ohm

    JBL_fun2.jpg



    Bassreflekskassene er JBL 4645B som jeg tror de fleste av dere har hørt på Oslo Kino. Disse er relativt voksne på 225 liter og 63 kg.


    http://www.jblpro.com/pub/obsolete/4645b.pdf


    Forsterkeren er Crown XTi 2002 og jeg har alltid kjørt de uten DSP.


    http://www.lydrommet.no/produkter/fo...x-800w-i-4ohm/


    Er ikke plaget med viftestøy og har kun klart å få de til å gå to ganger. Da spilte jeg grisehøyt og hørte selvfølgelig kun viftene når jeg skrudde ned volumet.


    Hundrevis av timer har gått til å teste ut alle mulige plasseringer og bruker ørene som verktøy. Hadde nylig et besøk av Thohaug, hvor vi hørte på musikk og diskuterte akustikk/høyttalerplassering. Vanvittig kunnskapsrik fyr! Under dette besøket‎ ble det også spilt basstung musikk høyt, uten at viftene på Crown XTi 2002 startet.


    Har hørt av andre at viftene på de kraftigere modellene fra Crown lettere går på. Her er det ikke et problem og forrige eier hadde aldri klart å starte de.


    Et alternativ til to søyler, er å kle hele veggen med 18". Har plass hele fem basstårn i bredden.. Tviler at det er noe poeng med 20 * 18", når det i dag holder med to. Syns ideen i alle fall er spennende. Har jo ni meter i lengderetningen å ta av, så tviler at jeg vil merke det om jeg bruker 10000 liter av de til å lage en basskasse.


    Ble rådet av Thohaug til å prøve å plassere subbene der stresslessene står og ofret en søndag til basstesting. Følte at jeg mistet fornye slam og trøkk i bunnen med basskassene ut fra hjørnene, så nå står de tilbake inntil hjørnet Det er mulig at det ville vært bedre med romkorreksjon og/eller flere drivere. DSP/Audilence skal testes ut fremover. Selv om jeg ikke opplever noe særlig til faseproblemer mellom fornthøyttalere og subber, har stor tro at det har mye å si. Skulle gjerne hatt litt hjelp av noen med kunnskap og erfaring på romkorreksjon.

    1424.jpg


    Har verdens beste nabo som sender meg en SMS hvis hans syns lyden er for høy, når han skal sove.
    Nå hadde han ikke hørt meg spille musikk siden oktober, men under basstestingen på søndag dro jeg på skikkelig på noen låter. Det ble såpass live trøkk at musikken slo i brystkassa, viftene på Crownen begynte å snurre og denne tekstmeldingen tikket inn:

    IMG_1701.jpg
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Hyggelig å møte deg og diskutere litt hifi!
    Du kan jo vurdere dba prinsippet da, slik som Tytte driver å sysler med. Tror det kan være en meget god løsning for deg ettersom du har så god plass i lengderetningen.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Sitter å drømmer og vurderer nye store hifi investeringer mot hverandre, ikke lett dette her..
    I dag har jeg vært hjemme med sykt barn og vi spilt musikk hele dagen..

    Etter besøk fra thohaug og sist onsdag sclalars, fikk jeg råd om å teste å spille fra langveggen.
    Tester nå tester uten subber i første omgang.
    20150205_204110 (1).jpg


    Gode tips for oppsett av høyttalere som jeg har brukt tidligere er fra Audio Physic, bør leses!

    [audio physic] - no loss of fine detail

    De siste årene har har jeg brukt ørene..

    Etter sclalars hadde spist nystekt gulrotkake, drukket kaffe og fått noen timer i sweetspot, lot vi lysene fra rørene lyse opp musikkrommet og avsluttet med denne perlen av en låt:

    Roger Waters (live)
    It's a miracle
    In the flesh (live)
    http://wimp.no/track/540238

    Har hørt gjennom hele cden fire ganger i dag :)

    Roger_Waters-In_The_Flesh_Live_Tour_2000.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hmm
    Den audiophysic linken skal leses.
    Morro med besøk, bare vent til du får vidarje inn døra. Han er kjent for å flytte på høyttalere og subber når verten ikke følger med..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn