Konserthuset i Akershus og veien videre :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Etter å ha opplevd den fantastiske matchen mellom oppgraderte Rogue M180 og Rogue Ninety-Nine Magnum hos Hans_Martin, oppgraderte jeg til Rogue Ninety-Nine Magnum rett etter jeg hadde oppgradert til M180. I følge mange er en egen forforsterker helt unødvendig og jeg ville erfare det selv. Ble jeg ikke fornøyd, var det bare å selge den igjen, Satt også inn 6SN7 NOS-rør. Etter kort- og langtidstesting ble preen stående og er enig med mange som mener at en god forforsterker er den viktigste komponenten. For en holografi og en deilig, naturtro klang det tilførte instrumentene.
    99INSIDE.JPG
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Siden jeg hadde lagt alle pengene i monoblokker og høyttalere, valgte jeg dessverre å spare inn på kilde og pre.
    Logitech Transporter ble rost opp i skyene her på sentralen og flere av guruene mente også at pre var kun et ekstra ledd som kun degraderte lyden.

    http://www.hifisentralen.no/forumet...ker/12833-squeezebox-transporters-venner.html

    En Transporter ble kjøpt inn og foret med rippede CDer og Spotify Premium. Syns at nettverks spilleren er et godt kjøp til prisen og hadde mye glede av den.
    Vis vedlegget 249644

    Den CDen som ble spilt mest på den tiden var uten tvil Italia med trompetisten Chris Botti.
    Denne ligger selvfølgelig ikke ute på Wimp (elendig utvalg?), men på Spotify.
    Italia
    Vis vedlegget 249646
    Platetips gillas. Kom gärna med fler under vägens gång!
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Etter å ha opplevd den fantastiske matchen mellom oppgraderte Rogue M180 og Rogue Ninety-Nine Magnum hos Hans_Martin, oppgraderte jeg til Rogue Ninety-Nine Magnum rett etter jeg hadde oppgradert til M180. I følge mange er en egen forforsterker helt unødvendig og jeg ville erfare det selv. Ble jeg ikke fornøyd, var det bare å selge den igjen, Satt også inn 6SN7 NOS-rør. Etter kort- og langtidstesting ble preen stående og er enig med mange som mener at en god forforsterker er den viktigste komponenten. For en holografi og en deilig, naturtro klang det tilførte instrumentene.
    Vis vedlegget 249656

    Kan inte säga mig mer enig i det med viktigheten av en god pre. Använde en kort period Hegel HD20 som pre när jag fick mina M180 och det fungerade helt ok, men fick fort in en god pre och har inte ångrat på det. Hegel'n var bara en ytterst tillfällig lösning till jag fick händerna på en LS17 från ARC som jag använder nu. En annan sak var möjligheten till analoga ingångar då jag spelar 90% vinyl och abstinensen var påtaglig efter 14 dagar med Hegel :cool:
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    4.263
    Torget vurderinger
    10
    Hei John Harald!
    Tusen takk for meget hyggelig tilbakemld.!
    jeg kommer på besøk ved anledning, det er helt sikkert!

    Mvh.
    SAL
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Postmannen har vært hos meg i dag, noen som klarer å tippe hva det er?
    019.jpg


    023.jpg

    024.jpg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Frakt kom på SEK 24,- og totalprisen med frakt ble SEK 200,-. Gleder meg til å få hørt på den, nå få lånt meg et cddrivverk først og rippet den til pcen. Husker hvor bra den tidligere DALI-cden var, er denne noe i nærheten blir jeg glad :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Var på demo hos Marten på hifimessen i Stocholm og ble anbefalt denne cden av konstruktøren.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    En god musikkopplevelse startrer med en god innspilling og en god kilde.
    Det man eventuellt mister i kilden, kan ikke fås tilbake igjen fra resten av kjeden.
    Dårlig lyd fra kilden = dårlig lyd fra høyttalerene.

    I dag bruker jeg et profflydkort, Lynx Two B.
    LynxTWO-A(1).jpg


    LynxTWO
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fin tråd. Har selv siklet litt på Rogue 180,men tror det blir litt overkill hos meg. Samt at PP kontra SET er en stor forskjell for meg.

    Hvordan var Marten cd?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det er ikke noe som heter overkill, når det gjelder effektforsterkere. Hørte fra horngutta (H.R hadde hørt det av Sluket) at forsterkeren bør levere 10 × effekt på kraftigste volum man spiller på. Har ikke testet ut dette selv, enda.. Jeg syns du skal teste ut Rogue M180 hjemme i eget anlegg. Tenk hvis du, som mange andre, faller pladask for denne forsterkeren :) M180 har en bryter for å velge mellom ultralinær og triode. Selv foretrekker jeg kraften og makrodynamikken fra ultralinær drift.

    Marten sin cd har jeg kun hørt gjennom en gang. Jeg likte noen av låtene, men valgte å selge denne videre :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er nok ingen konsensus for at 10x effekt er det som er mest anerkjent hos hornfolket. Vet det er en stor spredning i meninger , der og. Nå for tiden er det Nelson Pass som er gromt for noen, en periode var det Border Patrol. En får tenke sjøl og teste ut, ikke henge seg på en eller annen hype som en selvopphøydd grur måtte mene :cool:.

    Men ja, de skal testes. Det er svært gode forsterkere , det er jeg ikke i tvil om.Samt at de har den muligheten du skriver om mellom ulike driftstyper. Noe jeg liker godt.

    Hvordan ligger du i løypa med basstårn osv ? ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei John Harald

    Hvordan dac spilte du på før Lynx? Hvorfor gikk du for den?

    Bruker du romkorreksjon for tida?

    Når får vi referat fra "basstårn-safarien" du har vært på? :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Første nettverksspiller/dac/forforsterker var Logitech Transporter. Etter anbefaling fra BX og skryt fra mange andre ble Lynx Two B bestilt fordi jeg ville teste ut akustikkmålinger, romkorreksjon, aktiv deling og hva som låt best av med og uten forforsterker.

    Først skaffet jeg lydkortet og så startet planleggingen av å bygge den ultimate musikkpcen rundt Lynx. En ganske uvanlig måte å bygge pc på tror jeg.. Siden musikkpcer er relativt upløyd mark, gikk det med tre uker for å studere operativsystem, minne, ssd, hovedkort, prosessorer, vifteløs grafikkkort, vifteløs strømforsyning, vifteløs prossessorkjøler og vifteløs kabinett. Siden jeg er allergisk mot støy, var det et krav at den ikke skulle ha noen bevegelige deler. Håpet var også at ingen vifter heller ikke skulle påvirke musikken negativt retning på noen måte. Den skulle også bygges så kraftig at jeg kunne spille spill på den, noe jeg selvfølgelig aldri har gjort! God lufting, fremtidige utbyggingsmuligheter og gode svært gode spesifikasjoner gikk foran et minimalistisk design. På en kveld og med god hjelp fra lillebror, ble min ultimate musikkpc ferdig.

    win index.jpg
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Denne søte lille saken endte på 11,5 kg, er det det man kaller for bærbar pc?
    Neste steg var langtidstesting av Lynx Two B mot Logitech Transporter. Det funger best for meg å fjerne forventninger, plasebo og dagsform med å teste komponenter over lang tid. Så først etter mange uker med ab-testing AtleT, bestemte jeg meg for å gå for Lynx :) Derfor ble Transporter solgt til en hyggelig kar i Sandefjord.
    CAM00054.jpg

    CAM00055.jpg

    CAM00056.jpg




    Nofan CS-80 Fanless Computer Chassis
    Lynx TWO B
    Sapphire HD7750 1GB PCI-E UL Ultimate
    MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM SP1 64-BIT NOR DVD #OEM
    Intel Core i5-3570K
    Asus P8Z77-V Pro
    Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB
    SilverStone Heligon CPU cooler SST-HE02
    SSD Intel® SSD 520 Series 120GB 2.5"
    Seasonic X-460 Gold Modular Netzteil Fanless - 460Watt


    Strømforsyningen ble valgt fordi Seasonic SS-520FL2 ikke tilgjengelig i Norge heller Sverige på lang tid. Jeg har kontaktet fem forhandlere og fått samme svar fra alle. Strømforsyningen vil ikke komme inn før jul og de aner ikke når den kommer på lager.


    SilverStone Heligon CPU cooler SST-HE02 ble valgt på grunn av gode tester og tilbakemeldinger på nett. Denne er enda mer massiv enn Noctua NH-D14, tåler 150 watt med to 120 mm vifter og 90 watt uten.


    Harddisken ble på 120gb fordi dette er mer enn stort nok som systemdisk. Valgte også Intel® 520 Series, fordi jeg håper at den skal vare lenge.
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Bruker ikke Audiolense XO eller noe annen romkorreksjon nå. Syns det låt ekstremt helt rått i starten, i alle fall annerledes. Bassen ble uansett kraftig ryddet opp i. Etter noen uker fant jeg ut at det også manglet noe i mellomtone og diskant. Har følgende teorier om hva som gikk galt:
    - Det ble ikke lagt nok tid på å finne den perfekte targetkurven. Skulle gjerne opplevd et oppsett der noen har jobbet mer med target enn meg.
    - Har et stort rom kombinert med tørste høyttalere og ved bruk av romkorreksjon kreves det enda mer av effektforsterkeren. Det hadde vært gøy å forsøkt en kraftig forsterker på f.eks 800 watt i 4 ohm.
    - Korreksjon bør kanskje ikke gjøres digitalt i mellomtone og diskant. Hvordan korrigerer man kun bassen i Audiolence?

    Er ikke sikker på preferansene mine angående bass. Reisen så langt har vært spennende og lærerik. Skulle gjerne opplevd et stort dipolsystem, slobs og basshorn før jeg starter med tunge investeringer. Invitasjoner mottas med stor takk!
    Det er ikke alltid man finner det man leter etter, men noe annet bra.. Turen til SAL ble skikkelig dyr og det ligger nå en APL DAC-S på tolllageret og venter på meg :) Denne skal sendes rett til konstruktøren for oppgradering. Jeg har store forventninger til da dacen.

    photofrontAPL.JPG
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Noe av poenget er vel også at en del av produksjonene med Mutter er vellykkede lydmessig sett. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Bruker ikke Audiolense XO eller noe annen romkorreksjon nå. Syns det låt ekstremt helt rått i starten, i alle fall annerledes. Bassen ble uansett kraftig ryddet opp i. Etter noen uker fant jeg ut at det også manglet noe i mellomtone og diskant. Har følgende teorier om hva som gikk galt:
    - Det ble ikke lagt nok tid på å finne den perfekte targetkurven. Skulle gjerne opplevd et oppsett der noen har jobbet mer med target enn meg.
    - Har et stort rom kombinert med tørste høyttalere og ved bruk av romkorreksjon kreves det enda mer av effektforsterkeren. Det hadde vært gøy å forsøkt en kraftig forsterker på f.eks 800 watt i 4 ohm.
    - Korreksjon bør kanskje ikke gjøres digitalt i mellomtone og diskant. Hvordan korrigerer man kun bassen i Audiolence?

    Er ikke sikker på preferansene mine angående bass. Reisen så langt har vært spennende og lærerik. Skulle gjerne opplevd et stort dipolsystem, slobs og basshorn før jeg starter med tunge investeringer. Invitasjoner mottas med stor takk!
    Det er ikke alltid man finner det man leter etter, men noe annet bra.. Turen til SAL ble skikkelig dyr og det ligger nå en APL DAC-S på tolllageret og venter på meg :) Denne skal sendes rett til konstruktøren for oppgradering. Jeg har store forventninger til da dacen.

    Vis vedlegget 260476
    Takk for flott oppdatering!

    Rå dac du har på vei.

    Audiolense:
    -Du kan fritt stille hvilken frekvens du vil at Audiolense skal slutte å korrigere ved "partial correction".
    -Brukte du linjærfase target eller minimumsfase target?
    -Effektforsterker, forsøkte du å stille inn korreksjonen slik at den ikke hevet dipper? Da bør hvertfall ikke headroom være noe problem.
    -Hvor mye satte du maks korreksjon på?
    -Er nok bare en myte at man ikke bør korrigere mellomtone og diskant. Tidsvinduene er så korte at korrigeringen slår inn lenge før refleksjoner fra rommet kommer inn. Jeg har ganske korte tidsvinder ganske langt ned i frekvens og siden korreksjonen har en glidende overgang kan dette ha litt å si.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Takk for svært nytting informasjon. Tror nok jeg har gjort det meste feil angående Audiolence, så lyden kan kun bli bedre enn sist gang :) Syns det låter veldig bra nå og skal jobbe med romkorreksjonen det neste året.

    Fikk APL DAC-S i dag og sendte den direkte til Bulgaria for oppgradering. Pakket ikke den engang opp og pakken forlot aldri postkontoret!
    Ringte konstruktøren, Alex, han var selvfølgelig på High End Munchen.

    Dette skal gjøres:

    Upgrade is available to the older DAC-S converters as follows:
    1. Upgrading the USB input module to the latest XMOS based device, including a custom driver for Windows. No driver needed for Mac.
    2. A number of minor, but important upgrades in the power supply and analog signal path, resulting in a better sound quality.

    Nå er det bare å vente, får vel kose meg med masse musikk i mellomtiden :)

    DACen er testet i Fidelity på side 92:

    http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/54_hele.pdf
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Her har det skjedd litt siden sist..
    Er veldig fornøyd med bilde fra projektoren, JVC DLA-HD350. Denne er kalibrert så langt det lar seg gjøre.
    Bruker Chief projektorfeste, denne er en av de få tingene jeg har kjøpt nytt. Mange blir imponert over bildekvaliteten selv om jeg kjører rett på en hvitmalt vegg. Ønsker meg et lydtransparent lerret i størrelsen 2.35:1 etter vært.

    20140622_132642.jpg


    20140611_201234.jpg


    Når jeg skal se film, må jeg snu høyttalerene. Ganske upraktisk..
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    I stua står det et billig Sony anlegg og hjemmelaget diffusor i hel tre.

    20140622_143839.jpg

    20140622_143912.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Planen var egentlig å først investere i skikkelige basstårn først. Derfor har jeg prioritert og kommer fremdels til å prioritere mange hyggelige hifi-besøk for å bli sikker på engene preferanser. Vet fremdeles ikke om det blir horn, OB, Ripol, BR eller lukket kasse i bassen. Så langt er vel favoritten bassrefleks (H.R sin fantastiske dynamikk og plutselighet i bassen, men tror jeg også kunne levd lykkelig med stor kasse og nok membranareal i trykkkammer. Rundt jul valgte jeg også å kvitte meg med ca 800000,- i gjeld og jeg vet at jeg kunne fått mye hifimorro for den summen.. Noen ganger er det taktisk smart å være økonomisk fornuftig. Å besøke SAL derimot, ble et kostbart og en lydmessig gledesbesøk som satt spor. Drømte lenge om en god rørbasert DAC fra Audio Note, men etter dette besøket ble listen hevet til APL. Kunne gjerne tenkt meg en APL DAC-M, men må nok vente litt med det. Er veldig fornøyd at endelig etter en god måneds venting ankom DAC-S oppgradert fra Alex og konstruktøren har hele tiden opptrådt proff, tillitsfull og kunnskapsrik.
    dac s.jpg
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Den dagen APL DAC-S kom på døren, valgte jeg å heller å besøke Retep enn å koble den opp. Det er spennende å lære nye ting, utfordre seg sev og gøy å oppleve musikk som engasjerer.

    Så i strålende sol og nærmest skyfri himmel, hva passet vel bedre enn å bruke denne dagen inne til noe gøy? Etter å ha fått minste mann i barnehagen, fikk jeg lånt meg en bil turen gikk direkte til Mogreina. Har lenge hatt lyst til å møte Retep og oppleve rommet, men må si at forventningene ikke var lave fordi gromanlegget nylig var solgt og erstattet med billigere greier. Kan begynne med konklusjonene: - Dette er uten tvil den beste lyden jeg har opplevd til prisen, det er helt utrolig! - Det er også det beste jeg har hørt med Klipschhøyttalere. - Alle som ikke har erfart hvor viktig rommets utforming, innredning, plassering, akustikktiltak og høyttaler er bør besøke Petter. Når jeg først kom inn i rommet virket lyden først uvant med fravær av forvrenging, minimalt med stående bølger og en ganske jevn frekvenskurve. Følte først at volumet var for lavt, men etter noen minutter ble ørene og hjernen vant med akustikken. Vil si at det anlegget er best på er å gjengi all slags musikk på en ekstremt engasjerende måte! For en dynamikk, drama og nerve. Og headrommet var milevis fra hva jeg er vant med. Er er det rett og slett pur glede som står i fokus. Det at eieren spiller mye mer av sin favoritt musikk nå enn tidligere, viser kun at han har tatt et stort steg i riktig retning. Fikk også testet med og uten suber, med og uten romkorreksjon, effektforsterkeren i klasse AB kontra klasse A og med/demping i førsterefleksjon på gulv. Dette var på mange måter helt rått, alt fra å bil filleristet fra subene til bredden på lydbildet. Vi kjørte også en Transformers film og jeg forstår nå hvor viktig det er med bak-/sidehøyttalere og subber. En lærerik dag med mange flotte diskusjoner, kan love at timene fløy. Igjen, takk for at jeg fikk komme!

    20140618_121618 (1).jpg
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hos Retep var jeg høflig og kun tok med meg et rack hjem. Det er klart at det var flere komponenter som hadde vært fristende å ta med seg hjem, men et rack fikk holde. Tusen takk for racket Petter, nå har jeg ikke lenger komponentene stående på gulvet mellom høyttalerene :)
    20140622_130003.jpg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Flott med besök och nya erfarenheter John Harald, jag har själv tänkt få tatt mig ett par-tre hifibesök snart, men var svårt att få det till innan ferien. Blir ny platespiller till hösten så ska bli kul med både butiks- och hemma-hos besök efter sommaren.

    Hoppas du får testat ut den APL dacen snart, har väldig lyst att få läsa vad du menar om den!
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hvordan låter så den nye dacen? Jeg velger å vente med å uttale meg til jeg har testet den over lang tid. Har veldig god tro på å teste en komponent over tid for å minimalisere plasebo/forventninger.
    Den har ny fått noen hundre timer med innspilling og førsteinntrykket var mye bedre enn forventet, særlig klangmessig.
    Kan si det slik at jeg blir sittende å høre på musikk til langt på natt alt for ofte :)

    Hvis det er noen som har lyst til å oppleve dette oppsettet, er det bare å ta kontakt. Hyggelige, musikk- og hifiinteresserte er velkommen!
    Dette gjelder også andre veien, er det noen som har et anlegg de er fornøyd med tar jeg gjerne turen innom og slår av en prat.

    Fredagskvelden fikk Marsboer noen timer i sweetspot. Tror han ga inntrykk av at han likte det han hørte :)

    Selv prioriterer jeg holografi som den viktigste egenskapen for med. Både i bredde, høyde og ikke minst dybde. Har selv ca syv meter fra høyttalerene til bakveggen og dette gjengir en flott og mer realistisk lydbilde av konsertsalen. Nå er høyttalerene plassert der holografien er best og jeg opplever at det er få som prioriterer holografi høyest. Der lydbildet er størst, er sjelden der bassen er mest nøytral. Derfor har jeg store stående bølger og diper i bassområdet og kan man oppleve på basstung musikk av den basstunge sorten. På jazz og klassisk derimot, er dette sjelden noe problem for meg.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Flott med besök och nya erfarenheter John Harald, jag har själv tänkt få tatt mig ett par-tre hifibesök snart, men var svårt att få det till innan ferien. Blir ny platespiller till hösten så ska bli kul med både butiks- och hemma-hos besök efter sommaren.

    Hoppas du får testat ut den APL dacen snart, har väldig lyst att få läsa vad du menar om den!
    Du er velkommen til å høre APL dacen her, så kan du gjøre opp din menig.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Flott med besök och nya erfarenheter John Harald, jag har själv tänkt få tatt mig ett par-tre hifibesök snart, men var svårt att få det till innan ferien. Blir ny platespiller till hösten så ska bli kul med både butiks- och hemma-hos besök efter sommaren.

    Hoppas du får testat ut den APL dacen snart, har väldig lyst att få läsa vad du menar om den!
    Du er velkommen til å høre APL dacen her, så kan du gjøre opp din menig.
    Tackar för det! Ska absolut pröva att ta turen en dag :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Den dagen APL DAC-S kom på døren, valgte jeg å heller å besøke Retep enn å koble den opp. Det er spennende å lære nye ting, utfordre seg sev og gøy å oppleve musikk som engasjerer.

    Så i strålende sol og nærmest skyfri himmel, hva passet vel bedre enn å bruke denne dagen inne til noe gøy? Etter å ha fått minste mann i barnehagen, fikk jeg lånt meg en bil turen gikk direkte til Mogreina. Har lenge hatt lyst til å møte Retep og oppleve rommet, men må si at forventningene ikke var lave fordi gromanlegget nylig var solgt og erstattet med billigere greier. Kan begynne med konklusjonene: - Dette er uten tvil den beste lyden jeg har opplevd til prisen, det er helt utrolig! - Det er også det beste jeg har hørt med Klipschhøyttalere. - Alle som ikke har erfart hvor viktig rommets utforming, innredning, plassering, akustikktiltak og høyttaler er bør besøke Petter. Når jeg først kom inn i rommet virket lyden først uvant med fravær av forvrenging, minimalt med stående bølger og en ganske jevn frekvenskurve. Følte først at volumet var for lavt, men etter noen minutter ble ørene og hjernen vant med akustikken. Vil si at det anlegget er best på er å gjengi all slags musikk på en ekstremt engasjerende måte! For en dynamikk, drama og nerve. Og headrommet var milevis fra hva jeg er vant med. Er er det rett og slett pur glede som står i fokus. Det at eieren spiller mye mer av sin favoritt musikk nå enn tidligere, viser kun at han har tatt et stort steg i riktig retning. Fikk også testet med og uten suber, med og uten romkorreksjon, effektforsterkeren i klasse AB kontra klasse A og med/demping i førsterefleksjon på gulv. Dette var på mange måter helt rått, alt fra å bil filleristet fra subene til bredden på lydbildet. Vi kjørte også en Transformers film og jeg forstår nå hvor viktig det er med bak-/sidehøyttalere og subber. En lærerik dag med mange flotte diskusjoner, kan love at timene fløy. Igjen, takk for at jeg fikk komme!

    Vis vedlegget 268185
    Bare hyggelig å vise frem musikkglede til andre som har samme fellesskap. Synd ikke du venta til jeg fikk satt opp rommet helt "riktig" som ble gjor denne helgen, for nå låter det faktisk enda bedre synes jeg. Fikk inn enda mer dybde i lydbildet, større bredde, og fikk senket GD kurven slik at subbene ikke ladder rommet på samme måten som når du var her. Bassen og mellombassen har blitt enda mer presiss og kommer på et enda mer riktig tidspunkt.

    Det du skriver om å bli vant til rommet, er det flere som kommenterer på. Morro at et slikt "billiganlegg" kan engasjere folk som har relativt gromme saker. Kommer gjerne en tur når du er klar. Kanskje jeg skulle ta med klubben.

    Om du har lysst til å ta en kaffikopp til og høre på noe medbrakt musikk så er du velkommen tilbake!

    Bra at racket kom til nytte godt for meg, godt for deg og godt for naturen.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    I søket etter den ultimate bass, startet jeg denne tråden:

    http://www.hifisentralen.no/forumet...forsterkere-etc/71768-tips-til-bassta-rn.html

    Ble anbefalt å bil sikker på hvilket konstruksjons prinsipp som jeg liker best, før jeg bygger. Dette viser deg å ta litt tid.. Så i mellomtiden har jeg gått til anskaffelse av noen små, søte ventebasser med skyhøy WAF :) For å få et inntrykk på størrelsen, står det en halvliter ved en ene subben.

    20140709_184829.jpg


    20140709_211148.jpg
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    I det siste har jeg testet endel med og uten forforsterker. Er selv usikker på hva jeg liker best, kommer vel an på innspillingen. Uansett har jeg kjørt AB tester for datteren, broren og moren min og alle likte med pre best. Den ene broren min er forøvrig bassist og anbefalte denne låta :)

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn