Kompresjonsdriver, konstruksjon og nye tanker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er bygget på det jeg viste i forrige innlegg, en ser hva som skjer over 3k i storformat driveren.
    En ser hva som skjer under 2k i småformat driveren, og over 10k er det ikke allverdens spenst lenger.
    Altså et mål om veldig lite distorsjon fra både drivere og horn.

    På en storformat driver litt under 1k så begynner for balubaet med horna som ikke loader like fint og driverne gjerne ikke har helt balletaket dem burde ha.

    Så er alt med kompromisser, og hver enkelt får da vekte om en vil ha så mange horn for lavest mulig distorsjon, eller om en satser på et enkelt og slipper lobing osv.
     

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    For fans av klassiske = Salmonsystemer med flere horn, vil en 2-veis (bass + midt / høy horn eller bølgeleder) betraktes som dårligere.

    Et interessant spørsmål er hvorfor du ALDRI vil finne slike Salmon systemer i studioer.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Emokid sitt hornsystem er basert på en driver fra 600-700 hz og helt opp. Det hornsystemet jeg har hørt som oppleves mest homogent i det området. Hjelper sikkert på og ikke høre noe over 14 kHz;)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    For fans av klassiske = Salmonsystemer med flere horn, vil en 2-veis (bass + midt / høy horn eller bølgeleder) betraktes som dårligere.

    Et interessant spørsmål er hvorfor du ALDRI vil finne slike Salmon systemer i studioer.
    Kun synsing fra min side, men i studiosettinger går det stort sett i nærfelt i små rom, og det er en dårlig kombo med multi-horn systemer.
    I tillegg er alle lyd-teknikerene jeg har møtt meget lite opptatt av tradisjonell hifi, De er som regel musikere (ex eller utøvende), og ser kun på studio-høyttalerne/hodetelefonene som et verktøy.
    De stiller som regel ikke spørsmål med om utstyret de sitter på faktisk er av referansekvalitet - det viktigste er at de kjenner utstyres svakheter/styrker.
     

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    TAD TD-4003 er uten tvil en av de aller beste kompresjonsdriverne noensinne.
    Emokid's system er etter mitt syn også et av de mest gjennomtenkte DIY-systemene.
     

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    Kun synsing fra min side, men i studiosettinger går det stort sett i nærfelt i små rom, og det er en dårlig kombo med multi-horn systemer.
    I tillegg er alle lyd-teknikerene jeg har møtt meget lite opptatt av tradisjonell hifi, De er som regel musikere (ex eller utøvende), og ser kun på studio-høyttalerne/hodetelefonene som et verktøy.
    De stiller som regel ikke spørsmål med om utstyret de sitter på faktisk er av referansekvalitet - det viktigste er at de kjenner utstyres svakheter/styrker.
    I studioet - med storformatstudiomonitorer - handler det hovedsakelig om linearitet / homogenitet i forbindelse med de akustiske forholdene på stedet. Naturligvis spiller avstanden til lytterposisjonen en viktig rolle.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    beaming fra en 2" exit driver over 7-8khz er vel ikke til å unngå med mindre man har veldig spesiell faseplugg eller?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har vel mest med at klassiske 2" drivere har hals, sammen med hvordan hornstart er utformet.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Hornsystemer i studioer er gjerne ikke nærfeltsmonitorer, selv om det sikkert forekommer.

    Jeg har heller ikke inntrykk av at den typiske lydteknikeren verken er utøvende eller ex-utøvende musiker, eller at vedkommende ikke er veldig opptatt av lyd. Men spesielt opptatt av hifi er de gjerne ikke, men nå har jo en stor del av hifibransjen fjernet seg ganske kraftig fra målet om maksimal troverdighet.

    Dette med 2" drivere er en litt todelt greie. Teoretisk kan man ikke måle frekvensresponsen nøyaktig i en PWT høyere enn rundt 8kHz fra en 2" driver, men vi får 2" drivere til å gå vesentlig høyere i frekvens allikevel. Men en 2" driver vil typisk ha større problemer med å beholde korrekt bølgefront høyt i frekvens enn en mindre exit vil ha. Men det er ikke det samme som at det er umulig å få til. Når man får bøyd av bølgefronten til en sfærisk bølgefront gjennom hornet hele veien opp i de øvre oktaver skal ikke driverens exitdiameter ha noen innvirkning på spredningen i toppen.

    Men det jeg personlig tror er at mye av forklaringen ligger i utvalget av drivere og horn. Man kan ikke basere en antakelse om hva som er teknisk mulig på en betraktning av allerede kommersielt tilgjengelige komponenter.
     

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    beaming fra en 2" exit driver over 7-8khz er vel ikke til å unngå med mindre man har veldig spesiell faseplugg eller?

    En sjåfør med bred utgangsvinkel og / eller en optimalisert faseplugg som slutter ved utgangen.

    Økt stråling over 8 til 10 kHz er ofte uunngåelig, men ingenting å virkelig bekymre seg for etter min mening. Med mindre du lytter i et hallstørrelsesrom.
    Ved å bruke en skarp diffraksjonsspalte kan et horn konstrueres for å ha bred spredning opp til 20 kHz.
     
    Sist redigert:

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    Materiale med høyere strekkfasthet tillater en tynnere membran.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror du har rett i at en ringmembran i beryllium vil koste veldig mye, og alt tilsier at med den formen jeg er ute etter ville yield rate bli veldig lav.

    Twaron sine aramidfibre er i beste fall på høyde med karbon. Men forskjellen på karbon og bomullsfibre er derimot veldig stor.

    Jeg kjenner ikke til den aluminiumsvarianten du snakker om, men generelt har disse metallmembranene to ulemper. Den ene er at de er ganske tunge, og masse betyr ekstremt mye. Jeg kommer tilbake til det senere. Den andre er at såpass tynne ting må lages av folie, eller man må "gro" dem. I begge tilfeller har man noe begrenset mulighet for å tilpasse tykkelsen.

    En karbonmembran kan lages med helt ned i 10g/kvcm lag. Det betyr at en 3" dome veier under 0,1g. Det er selvsagt tynnere enn man behøver, og altfor svakt, men det åpner for at man kan legge flere lag, og at disse lagene ikke er identiske med hverandre. Summen av dette er at man kan tenke som en fiskestang. Det hjelper ikke om man har verdens beste materiale til å lage fiskestang av dersom både håndtaket og tuppen på stanga er 2cm tykke og like tunge. Så man kan med andre ord bygge en fantastisk styrke der kreftene er størst, og man kan redusere massen der kreftene er minst. Til slutt kan man i større grad tilpasse vinklene slik at kreftene ikke virker nær 90 grader på membranmaterialet, men har en langt større vinkel. Når kreftene virker mer tangentialt på membranen vil man også utnytte en mye større reell andel av den teoretiske lydhastigheten.

    EDIT: En ting til. Det vil være en del forskjell på vevd karbonfiber og UD-fiber. Sistnevnte (Uni Directional) er som en slags filt. Man sikrer da at man alltid har fibre både radialt, konsentrisk og i alle andre retninger i et hvert punkt slik at man unngår bell modes og slikt. Så lenge man ikke skal bruke materialet i nærheten av oppbrytningen vil det etter min oppfatning være en fordel å unngå vevde membraner.
    Hva mener du? UD betyr en (1) retning. Ensrettet matte. Legges typisk som flenselaminat. Lenger unna filt kommer en ikke. Matter med fiber i flere retninger kan være vevd eller sydd. Sistnevnte er overlegen. Man kan ha fiber i en, to, tre eller fire retninger avhengig av behov. Noe denne bransjen neppe forstår stort av.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Av ren nysgjerrighet, hvorfor er det viktig at strekkfastheten er høy i et materiale til en membran?
    Hilsen metallurgen 😉
    Jeg kan ikke se at strekkfastheten har noen betydning. Elasiteten har derimot alt å si. Jeg mistenker det er det @Ro808 mener også. Det vi er interessert i er forholdet mellom massetetthet og elasitet.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Stivhet og masse bet
    Av ren nysgjerrighet, hvorfor er det viktig at strekkfastheten er høy i et materiale til en membran?
    Hilsen metallurgen 😉
    Stivhet og masse er alt av betydning. Hvis man befinner seg i et område der styrken mht utmatting er et problem varer ikke membranen lenger enn en ti i skuddet låt.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke snørra peiling på karbonfiber bortsett fra det er lett, stivt og kan bygges båter av... :)
    Sånn med første tanke burde det vel være en god ide lage membraner av materialet.
    Men er det noen feller?
    Du er inne på dette @Dire Wolf ?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hva med faseplugger?
    Fordeler og bakdeler?

    Tradisjonelt er det vel hovedsaklig to typer.
    Radial og Konsentrisk.

    1604827021157.png



    Altec har tradisjon for Radial faseplugger mens JBL har benyttet konsentrisk.

    1604827182848.png



    1604827410297.png


    Leser en info på Altec 288 og JBL 2440 så er "slithene" i fasepluggen maskinert meg eksponential form.


    Så hva er dem egentlige forskjellene bortsett fra at dem ser forskjellige ut?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Hva med faseplugger?
    Fordeler og bakdeler?

    Tradisjonelt er det vel hovedsaklig to typer.
    Radial og Konsentrisk.

    Vis vedlegget 673957


    Altec har tradisjon for Radial faseplugger mens JBL har benyttet konsentrisk.

    Vis vedlegget 673958


    Vis vedlegget 673959

    Leser en info på Altec 288 og JBL 2440 så er "slithene" i fasepluggen maskinert meg eksponential form.


    Så hva er dem egentlige forskjellene bortsett fra at dem ser forskjellige ut?
    Vi kunne fint hatt en egen tråd bare om faseplugger. Selv om membranen har mye å si for lydsignaturen har fasepluggen enda mer å si. I all hovedsak har faseplugger moder som følger av ulike fenomener.

    Ett av de enkleste fenomenene er forholdet mellom bølgen som vandrer i membranmaterialet, hvor den entrer fasepluggen, og timingen mellom kanalenes lengde ift når de stimuleres. Men dette fenomenet er fullstendig overvurdert og et annet fenomen knuser viktigheten av dette. Mellom membranen og fasepluggen oppstår det to typer resonanser.

    Den ene følger direkte av avstanden mellom spaltene, spaltenes bredde og avstanden mellom membran og faseplugg. Fenomenet ble beskrevet av Vente og Thuras for veldig mange år siden. Senere forsket en gruppe japanske ingeniører på akkurat det samme og kom frem til nær nøyaktig samme resultat. Det de kom frem til kan vi typisk se mellom 10 og 20kHz på en vanlig storformat kompresjonsdriver, og i en eller annen grad på alle kompresjonsdrivere. En typisk kompresjonsdriver, inklusive de riktig dyre, begynner sin reaktive oppførsel en plass mellom 5 og 10kHz som følge av dette fenomenet. Det kan enkelt forklares med at luften som befinner seg mellom spaltene komprimeres, og det går noe tid før den oppnår en viss hastighet mot spaltene der den skal ut. Denne forsinkede responsen er av natur lik en resonans.

    Den andre er en sekundær konsekvens av den første. Disse bølgene stopper ikke nødvendigvis ved spaltene, men beveger seg delvis videre forbi spaltene uten særlig stort tap. De treffer en barriere ved membranens ytterkant der kompresjonskammeret har en fysisk avslutning og reflekteres dermed tilbake. Det dannes stående bølger ved mange ulike frekvenser som følge av dette, og disse bølgene gir oss ulikt trykk i de ulike spaltene. Lokalt ved hver spalte er dette fenomenet helt uavhengig av hva membranen foretar seg. Derfor vil det også dominere fullstendig over membranens egen bølgehastighet.

    Plasseringen av spaltene i en faseplugg er helt avgjørende for hvordan disse resonansene treffer, og hvor de skaper problemer. Det finnes flere matematiske modeller for hvordan konsentriske faseplugger skal modelleres. Vi kan se dette i praksis på JBL og Sony storformatsdrivere:

    Sony SUP T11:
    123759493_273516220749348_5433936623532000936_n.png


    Og JBL 2446:

    102422749_2598112523842731_9075468830423170875_n.png


    Jeg er usikker på om det er forskjeller på breddene på de tre ringene i noen av de to fasepluggene, men Sony har definitivt et mye større kjerneelement og en mye bredere ytterring. Det gjør at de tre ringene blir vesentlig smalere. Man får også andre matematiske forhold når det kommer til stående bølger i kompresjonskammeret. Disse to bør måle og låte ulikt selv med identisk membran. Selv med aluminiumsmembran strekker Sonyen seg betydelig lenger oppover i frekvens enn 2446 gjør med berylliumsmembran. Jeg tror vi trygt kan slå fast at dette ikke har noe med membranene å gjøre, men at det har alt med kavitetsresonanser og spaltenes plassering å gjøre.

    Det finnes en del simuleringer og beregninger på dette for dem som er interesserte.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Der har du svaret på hvorfor Sluket vil dele opp med flere drivere :)

    Men det er jo ingen hinder for å kunne søke forståelse på eksisterende problemer og gjerne kunne skape noe som er bedre!

    I kompresjonsdrivere har en det som kalles "mass breakup point". Det er vel ved ca 3-4khz.
    Har dette sammenheng med det du nevner, at distansen mellom slithene da allerede begynner bli litt stor?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Der har du svaret på hvorfor Sluket vil dele opp med flere drivere :)

    Men det er jo ingen hinder for å kunne søke forståelse på eksisterende problemer og gjerne kunne skape noe som er bedre!

    I kompresjonsdrivere har en det som kalles "mass breakup point". Det er vel ved ca 3-4khz.
    Har dette sammenheng med det du nevner, at distansen mellom slithene da allerede begynner bli litt stor?
    Ja, denne mass break faktoren henger sammen med Vente & Thuras sin modell.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Den unge ingeniøren Jack Ocklee-Brown, som jobber for KEF/Celestion demonstrerte i 2012 hvordan frekvensresponsen i hver spalte i en 3-slots faseplugg kan se ut:

    Skjermbilde 2020-11-08 12.52.45.png


    I tillegg til å selvsagt påvirke frekvens og tidsresponsen vil de store forskjellene mellom spaltene også påvirke formen på bølgen som kommer ut av driveren som funksjon av frekvens. Med andre ord, den kan ha en aldeles fortreffelig flat bølgefront ved én frekvens, mens ved en annen frekvens kan man ha en bølgefront som er ekstremt langt fra flat. I eksempelet her vil man rundt 15kHz bare ha bidrag fra den ytterste spalten. Mens marginalt høyere i frekvens vil man få bidrag også fra den innerste, og straks etter også den midterste. Mens så lavt som 6kHz er det den innerste spalten som fullstendig dominerer.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Etter så mange fine faseplugger og cutaways trenger vi et lite gjensyn med skrekkeksempelet fra radian.
    Den gamle tråden ble jo stengt for å kunne få en erstatningsdriver, men nå er det jo gått såpass lang tid at vi kan rippe opp såret igjen ;)

    ujevn åpning i spolegapet med skrapende voicecoil - radian mente det var brukerfeil, og ville ikke sende ny driver!
    IMG_3257.jpeg


    Etter en runde med iherdig hammerbasert brukerfeil var driveren delt i to, og det var tydelig at frontplaten var limt feil på magneten
    IMG_3284.jpeg
    IMG_3311.jpeg


    som bonus fikk vi også tatt en titt på fasepluggen, som bare var deiset inn med store mengder lim, som tøt ut over alt.
    IMG_3308.jpeg
    IMG_3298.jpeg


    Definitivt ikke mye yrkesstolthet å finne der i gården!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    😆 😆 😆 😆
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    ikke første gang jeg hører om radian problemer

    "Radian says scratches are fine, phase plug knocks are fine and only the black rust on the back aluminum cover is not ordinary.
    So they can only offer backcap replacements.."
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Den unge ingeniøren Jack Ocklee-Brown, som jobber for KEF/Celestion demonstrerte i 2012 hvordan frekvensresponsen i hver spalte i en 3-slots faseplugg kan se ut:

    Vis vedlegget 673984

    I tillegg til å selvsagt påvirke frekvens og tidsresponsen vil de store forskjellene mellom spaltene også påvirke formen på bølgen som kommer ut av driveren som funksjon av frekvens. Med andre ord, den kan ha en aldeles fortreffelig flat bølgefront ved én frekvens, mens ved en annen frekvens kan man ha en bølgefront som er ekstremt langt fra flat. I eksempelet her vil man rundt 15kHz bare ha bidrag fra den ytterste spalten. Mens marginalt høyere i frekvens vil man få bidrag også fra den innerste, og straks etter også den midterste. Mens så lavt som 6kHz er det den innerste spalten som fullstendig dominerer.
    Se på denne: http://www.eighteensound.com/en/products/hf-driver/1-4/8/NSD1424BTN

    Sitat:
    Equipped with Proprietary Phase Plug 3P architecture, the NSD1424BTN has been designed to give smooth coherent wavefront in the horn entrance in all working frequency range and high level manufacturing consistency. The phase plug with its short openings and high flare rate value assures low distortion and remarkable improvements in mid-high frequency reproduction.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Se på denne: http://www.eighteensound.com/en/products/hf-driver/1-4/8/NSD1424BTN

    Sitat:
    Equipped with Proprietary Phase Plug 3P architecture, the NSD1424BTN has been designed to give smooth coherent wavefront in the horn entrance in all working frequency range and high level manufacturing consistency. The phase plug with its short openings and high flare rate value assures low distortion and remarkable improvements in mid-high frequency reproduction.
    Det er en interessant vri. Jeg tenkte å skrive litt om Altec Lansing Tangerine senere, og da komme inn på den til eighteensound. Den har i utganspunktet én annluar slot og en rad med korte radial slots rundt.
     

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    Stivhet og masse bet

    Stivhet og masse er alt av betydning. Hvis man befinner seg i et område der styrken mht utmatting er et problem varer ikke membranen lenger enn en ti i skuddet låt.
    Absolutt!
     
    Sist redigert:

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Det er en interessant vri. Jeg tenkte å skrive litt om Altec Lansing Tangerine senere, og da komme inn på den til eighteensound. Den har i utganspunktet én annluar slot og en rad med korte radial slots rundt.
    Finner ikke bilde av fasepluggen, har du bilde av den?:)
     

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    Og en til (Bose Corp.)
     

    Vedlegg

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    Celestion Axi2050 vs. FaitalPro HF1440

    Fasepluggen til Axi2050 er etter min mening den mest interessante / relevante delen av sjåføren.
    Membranen og den tilhørende kanaldeleren virker unødvendig kompleks for meg og er derfor sannsynligvis dyr.
    HF1440 er mindre 'wide range', men (som et resultat) også mye enklere i design.
     

    Vedlegg

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Det tegner seg et temmelig klart bilde av hva hovedproblemet med konsentriske faseplugger er. Yamaha sitt patent er påfallende likt flere andre der man har forsøkt å legge inn dempesoner, enten rent resistive eller reaktive, for å knekke modene i kompresjonskammeret.

    Da Clifford A. Henricksen i Altec Lansing presenterte sin Tangerine faseplugg i 1978 var det ikke så rent lite genialt det han presenterte. Det har senere vist seg at han gjorde noen mindre feil, men selve grunnprinsippet er det ikke noe galt med. Men om vi tar en kikk på de aktuelle feilene kan vi bedre forstå hvorfor Eighteensound har laget den varianten de har.

    Da Tangerine-fasepluggen (senere også brukt som betegnelse på KEF sin faseplugg på coaxdriveren, uten sammenlikning forøvrig) ble presentert var det to relativt små feil man trolig ikke var klar over.

    Den ene var at transisjonen fra membranside til exitside på fasepluggen bestod av 4 flate sider for hver kanal. Det man bør ha er en overgang som er jevnt ekspanderende enten konisk eller eksponensielt, eller sylindrisk. Tangerinefasepluggen var ingen av delene. De fire rette sidene, der to har økende avstand, mens de to andre har minkende avstand, gir størst tverrsnitt midt i forløpet. Dette er relativt enkelt å regne ut og det er ikke så rent lite overraskende at de gjorde en såpass banal feil. Det kan være at de var klar over tverrsnittet, men ikke var klar over effekten det har. Uansett, vi får noe som minner om et parabolisk forløp, og slike forløp gir filtereffekter man definitivt ikke vil ha i en driver som skal jobbe høyt i frekvens.

    Den andre feilen var noe mer kompleks å forholde seg til, og etter datidens forhold og tilgjengelige verktøy var den svært komplisert å beregne. Kort sagt kan man si at de største Tangerine fasepluggene hadde såpass lange spalter at de ved høye frekvenser krevde en waveguide-tilnærming. Når en kanal er liten nok, typisk under 0,5 bølgelengder, vil den i større og større grad oppføre seg som et rør som bare transporterer trykkbølger. Men når kanalen får en dimensjon som er over 0,5 bølgelengder over et relativt stort område, slik tilfellet er med Tangerine fasepluggen, vil man være helt avhengig av å kunne kontrollere bølgefrontens form i tillegg.

    Når man hadde problemet med overgang i tverrsnitt som beskrevet i forrige avsnitt, ergo en effekt som påvirker bølgefronten, og i tillegg hadde så brede spalter at det krevdes at man tok hensyn til nettopp dette, fikk man altså et sluttprodukt som ikke leverte helt det man hadde sett for seg. Ut av fasepluggen var bølgefronten rimelig stabil og ikke altfor frekvensavhengig, men det skjedde ting innad i fasepluggen som som var tildels ugunstige.

    Flere forsøk har vært gjort på å kombinere de to. Eighteensound er nevnt, de har kombinert en ring med en rad korte spalter, der alle er innenfor maksimumsdimensjonene. Kombinasjoner av lange og korte radialspalter har vært prøvd, og likeså pinhole i kombinasjon med halvlange spalter. Felles for dem alle er at de kan få en faseplugg til å oppføre seg ganske rolig rimelig høyt i frekvens, men de gjør lite eller ingen ting med bølgefronten etter kompresjonsdriveren. Vi må ikke glemme arbeidet JBL har gjort med sin coherent wave faseplugg. Dette er noe som forsvinner straks man går for en av de ovenfor nevnte variantene. Selv Faitalpro 1440 mangler denne essensielle featuren for å kontrollere bølgefrontens form helt nøyaktig. Det som selvsagt er synd er at hvor vel denne coherent wave fasepluggen enn er designet, så vil den ikke klare å oppnå en frekvensuavhengig bølgefront.

    @Ro808 The word "sjåfør" means the driver of a car in Norwegian. We do not have a separate word for driver in the context of a compression driver. We just say driver.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn