Kompresjonsdriver, konstruksjon og nye tanker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    I 15"-tråden har diskusjonen et par ganger sklidd i retning av kompresjonsdrivere. Siden jeg holder på med konstruksjon av kompresjonsdrivere også kan det være like greit å ha en egen tråd om dette. Jeg begynner med å sitere et innlegg fra 15"-tråden.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Comsol er ekstremt egnet for optimalisering av magnetiske kretser.

    Har du forresten allerede ideer til blenderåpningen til komprimeringsdriveren?
    FaitalPro virker som en ny referanse, men kan trolig forbedres ytterligere.
    Celestion Axi2050 er selvfølgelig et mesterverk, men jeg tviler på blenderåpningen.
    Jeg lurer på om en duralumin ringformet membran med mylar suspensjon kan være konstruerbar og brukbar.
    (Sitat hentet fra 15"-tråden).

    Hva mener du med blenderåpningen?

    Jeg kjenner godt til både Faital 1440 og Axi 2050.

    1440 har etter min og mange andres mening blant annet ikke optimalt membranmateriale. Den har videre ganske moderat bakkammer og fasepluggen er ikke kalibrert (altså ikke frest til snevre toleranser etter at den er montert i driveren). Foruten dette er det en av de mer interessante driverne på markedet akkurat nå. Den har en del til felles med JBL D2 og en del andre nyere JBL-drivere. Men mange vil nok hevde at en del titaniumsdrivere både er råere og låter hakket bedre, selv om gammeldags smith-style faseplugg.

    Axi2050 har blitt simulert i BEM der man har kartlagt nodene og modene i fasepluggen og kompresjonskammeret. Den patenterte løsningen handler om formen på membranen, og det har gitt navn til driveren. Den har 3 slots i en annular faseplugg. Avstanden mellom spaltene er omkring 18mm, så i følge Vente og Thuras sin modell vil den ikke gå godt oppover i frekvens. De har imidlertid løst radiale moder på en elegant måte ved å "shade" kompresjonskammeret slik at det går mot null uten oppheng.

    Dette definerer på mange måter noen av de viktigste problemene man har å jobbe med, selv på de beste tilgjengelige designene der ute.

    Samtidig er det mange som forkaster disse til fordel for en 4" berylliumsmembran på en ganske standard 4-slots Smith-style faseplugg der "alt er feil". Poenget her er nok at man ikke må undervurdere membranens rolle i driverens lydsignatur. Også kan man jo ikke helt ignorere effekten av motor, bevegelig masse, bakkammer, demping og avstand til faseplugg.
     

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    Poenget her er nok at man ikke må undervurdere membranens rolle i driverens lydsignatur. Også kan man jo ikke helt ignorere effekten av motor, bevegelig masse, bakkammer, demping og avstand til faseplugg.
    Helt sant.
    Personlig foretrekker jeg myke membraner - som Mylar - framfor Titanium. Det er mindre sannsynlig at lydkarakteren gir opphav til lytteutmattelse.
    Prisen er en mindre 'glitrende' toppoktave.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kjekk tråd! :)
    Bredt tema..
    noe spesifikt en kan se på i byrjan?
    Membran er jo nevnt. Stivt og lett er ønskelig.
    I det har en vel forklaring på hvorfor beryllium er bra.
     

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    De beste driverne med Beryllium-membran oppnår > 20 KHz uten alvorlige resonansproblemer, men det gjelder ikke alle Beryllium-drivere.

    Her er freq. response fra TD-4001, målt av designerne:

    AES Kinoshita Lochanti The Influence of Parasitic Resonances on Compression Driver Loudspeaker...jpg


    Dette er den medfølgende kommentaren:

    EFFECTS OF DIAPHRAGM RESONANCES
    There are three principal structural resonances associated with the diaphragm assembly:
    1) fo, the resonance caused by the total effective moving mass, M, of the diaphragm assembly against the compliance of the surround Cs.
    2) fs, the second "cantilever" resonance frequency of the surround.
    3) fh, the dome resonance frequency.

    Typically fo is of the order of 1 kHz or less, and affects the response below this frequency.
    Typically fs and fh are above 5kHz and their effects are shown in Fig. 7.
     
    Sist redigert:

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    Dette er en av grunnene til at Jürgen Strauss valgte Sony SUP-T11 driveren i stedet for TD-4001 for sin MF-2.0.

    SONY.png


    TAD.png


    img_1.jpg


    about_concept02_img02.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Helt sant.
    Personlig foretrekker jeg myke membraner - som Mylar - framfor Titanium. Det er mindre sannsynlig at lydkarakteren gir opphav til lytteutmattelse.
    Prisen er en mindre 'glitrende' toppoktave.
    Der er nok verden litt delt, og med god grunn. Jeg tror det hersker en brukbar konsensus rundt at beryllium er et fantastisk godt materiale som overgår titanium og polymermembraner. Så har vi titanium med titanium nitrid-coating. Det har vært uttalt ting som "beryllium, eat your heart out" om disse i 3" størrelse. Videre har karbonmembraner begynt å få en viss utbredelse.

    Et par beskrivelser jeg har hørt om polymermembraner går ut på følgende:
    "- De låter behagelig, men skarptromma høres ut som en softis som deiser i asfalten"
    og
    "- Plastmembraner låter sovepose"

    Dette er tendenser vi ser på mellomtonedrivere som har høy indre demping av en eller annen grunn. Enten i selve membranen og/eller som følge av mekanisk demping i oppheng, eddy current brems i spoleform osv. Felles for disse er at en større andel av energien som tilføres driveren lagres en viss tid i det mekaniske og elektromagnetiske systemet og slippes ut distribuert i tid. Denne effekten er ikkeharmonisk i den forstand at den energien som slipper ut ikke følger noe tonalt system som relaterer direkte til signalet. Det er mer "mye energi inn betyr mye støy, lite energi inn betyr lite støy", sånn at en ikkeharmonisk støy alltid utgjør en viss andel av det vi hører.

    Men det er også en fordel med denne dempingen. I modale systemer (noe alle ledd av en driver er) kan vi kontrollere modene med demping. En økning i dempingen innebærer automatisk en reduksjon av den modale oppførselen.

    Man står da med valget mellom relativt kraftige moder og lite støy, eller svake moder men mye støy.

    For å kunne velge det beste kompromisset må man analysere hvor disse modene kommer. Når en mode ligger utenfor det hørbare området vil man ikke ha noen fordeler av å dempe den, men mange ulemper. Da blir egentlig spørsmålet om man kan fjerne alle modene i det hørbare området. Som du selv viste, dette er et problem i 4" membraner, selv med berylliumsmembran. Dette blir en funksjon av membranens geometri, størrelse, E-modul og massen. Med andre ord, en beryllium ringradiator burde være fantastisk, men det finnes ikke. En titanium eller aluminium ringradiator vil ikke ha altfor mye problemer med modal oppførsel, og vil ha mye lavere demping enn en polymer ringradiator av samme størrelse. Men de vil ha en stor masse-penalty som også er en viktig faktor i en kompresjonsdriver.

    En karbonmembran med lav resinprosent (under 50%) vil ha lav demping og lav masse, så den vil vinne i begge leirene, og mht masse vinner den også over beryllium. Om vi ser på forholdet mellom E-modul og masse gir det oss en lydhastighet rundt 7500-8500m/s i karbonmembranen, og 13500m/s i beryllium. Dette er en klar fordel i favør beryllium, dersom membranen er utformet slik at modene ligger nær det hørbare området.
     

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    For å kunne velge det beste kompromisset må man analysere hvor disse modene kommer. Når en mode ligger utenfor det hørbare området vil man ikke ha noen fordeler av å dempe den, men mange ulemper. Da blir egentlig spørsmålet om man kan fjerne alle modene i det hørbare området. Som du selv viste, dette er et problem i 4" membraner, selv med berylliumsmembran. Dette blir en funksjon av membranens geometri, størrelse, E-modul og massen. Med andre ord, en beryllium ringradiator burde være fantastisk, men det finnes ikke. En titanium eller aluminium ringradiator vil ikke ha altfor mye problemer med modal oppførsel, og vil ha mye lavere demping enn en polymer ringradiator av samme størrelse. Men de vil ha en stor masse-penalty som også er en viktig faktor i en kompresjonsdriver.

    En karbonmembran med lav resinprosent (under 50%) vil ha lav demping og lav masse, så den vil vinne i begge leirene, og mht masse vinner den også over beryllium. Om vi ser på forholdet mellom E-modul og masse gir det oss en lydhastighet rundt 7500-8500m/s i karbonmembranen, og 13500m/s i beryllium. Dette er en klar fordel i favør beryllium, dersom membranen er utformet slik at modene ligger nær det hørbare området.

    En beryllium ringformet membran vil sannsynligvis være veldig vanskelig og dyr å lage. Karbon skal fungere like godt som poly bomull.
    Kanskje Twaron er et alternativ? Dr. Kurt Müller har erfaring med det.
    Et annet (muligens) interessant alternativ er den (eksperimentelle) nano-forsterkede Duralumin, utviklet av en russer. Dette har en betydelig høyere Youngs modul og, viktigere, en mye høyere strekkfasthet enn Beryllium.


    D16 alloy after cryorolling and artificial aging.jpg
     
    Sist redigert:

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    De siste nitridbelagte 18Sound-driverne er veldig gode. De første generasjonene (NSD1480N, NSD1095N) med hard suspensjon var langt fra perfekte, men målingene til nye generasjoner (ND3N, ND3SN) ser veldig lovende ut. Dessverre kan jeg ikke dele det.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er det mylaroppheng på dem membranene?
    Mykt oppheng, altså høy compliance, virker ha en positiv effekt når en ser på andre drivere.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    En beryllium ringformet membran vil sannsynligvis være veldig vanskelig og dyr å lage. Karbon skal fungere like godt som poly bomull.
    Kanskje Twaron er et alternativ? Dr. Kurt Müller har erfaring med det.
    Et annet (muligens) interessant alternativ er den (eksperimentelle) nano-forsterkede Duralumin, utviklet av en russer. Dette har en betydelig høyere Youngs modul og, viktigere, en mye høyere strekkfasthet enn Beryllium.


    Vis vedlegget 673480
    Jeg tror du har rett i at en ringmembran i beryllium vil koste veldig mye, og alt tilsier at med den formen jeg er ute etter ville yield rate bli veldig lav.

    Twaron sine aramidfibre er i beste fall på høyde med karbon. Men forskjellen på karbon og bomullsfibre er derimot veldig stor.

    Jeg kjenner ikke til den aluminiumsvarianten du snakker om, men generelt har disse metallmembranene to ulemper. Den ene er at de er ganske tunge, og masse betyr ekstremt mye. Jeg kommer tilbake til det senere. Den andre er at såpass tynne ting må lages av folie, eller man må "gro" dem. I begge tilfeller har man noe begrenset mulighet for å tilpasse tykkelsen.

    En karbonmembran kan lages med helt ned i 10g/kvcm lag. Det betyr at en 3" dome veier under 0,1g. Det er selvsagt tynnere enn man behøver, og altfor svakt, men det åpner for at man kan legge flere lag, og at disse lagene ikke er identiske med hverandre. Summen av dette er at man kan tenke som en fiskestang. Det hjelper ikke om man har verdens beste materiale til å lage fiskestang av dersom både håndtaket og tuppen på stanga er 2cm tykke og like tunge. Så man kan med andre ord bygge en fantastisk styrke der kreftene er størst, og man kan redusere massen der kreftene er minst. Til slutt kan man i større grad tilpasse vinklene slik at kreftene ikke virker nær 90 grader på membranmaterialet, men har en langt større vinkel. Når kreftene virker mer tangentialt på membranen vil man også utnytte en mye større reell andel av den teoretiske lydhastigheten.

    EDIT: En ting til. Det vil være en del forskjell på vevd karbonfiber og UD-fiber. Sistnevnte (Uni Directional) er som en slags filt. Man sikrer da at man alltid har fibre både radialt, konsentrisk og i alle andre retninger i et hvert punkt slik at man unngår bell modes og slikt. Så lenge man ikke skal bruke materialet i nærheten av oppbrytningen vil det etter min oppfatning være en fordel å unngå vevde membraner.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    De siste nitridbelagte 18Sound-driverne er veldig gode. De første generasjonene (NSD1480N, NSD1095N) med hard suspensjon var langt fra perfekte, men målingene til nye generasjoner (ND3N, ND3SN) ser veldig lovende ut. Dessverre kan jeg ikke dele det.
    Interessant, jeg har dem liggende her så jeg kan jo alltids måle. Men hva slags målinger siktet du til?
     

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    Hvem eier forresten denne (BMS) Membranen?

    BMS Dia.jpg
     

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    Interessant, jeg har dem liggende her så jeg kan jo alltids måle. Men hva slags målinger siktet du til?

    Jeg mottok målingene som informasjon. 18Sound-driverne er noen ganger litt for dyre for den leverte ytelsen. De er veldig vakkert konstruert.
    Karakteristisk er den sterke reduksjonen av SPL i toppoktaven.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg mottok målingene som informasjon. 18Sound-driverne er noen ganger litt for dyre for den leverte ytelsen.
    Karakteristisk er den sterke reduksjonen av SPL i toppoktaven.
    Ok, så det var bare snakk om frekvensresponsmåling?

    Siden dette er titandrivere må man nesten forvente dette fallet i toppen. I tillegg bruker 1480 en 3-slots faseplugg, mens ND3 bruker en 4 slots faseplugg. Om de da i tillegg kjører noe lavere kompresjonsfaktor vil Vente & Thuras-modellen gi mer output i toppen.
     

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    Hver gang jeg kjører forbi hovedkontoret, tenker jeg på dette:

    endumax-an-ultra-strong-thin-tape-with-a-high-modulus.jpg


    EndumaxVCArticlePhoto-4.jpg
     

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    Det er en kevlarmembran som produseres av et kinesisk firma.
    Har du testet disse?

    Har du uansett prøvd de kinesiske 4592Nd-klonene? Jeg var i stand til å ta noen demagnetiserte eksemplarer til den siste ISE-messen, men jeg gikk ikke på grunn av Covid-problemene.

    Selskapets tekniske direktør, en av de største produsentene av kompresjonsdrivere, er en erfaren forsker. De har nå også patenter.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hver gang jeg kjører forbi hovedkontoret, tenker jeg på dette:

    Vis vedlegget 673532

    Vis vedlegget 673517
    Jeg kjenner til samples bygget med dette materialet. Det var snakk om en 7" bass/mellomtone. De hadde noen utfordringer med flekker i materialet, men Mathias hos DKM har forsikret meg om at dette er løst for omkring 5-6 år siden. Imidlertid leverte ikke disse samplene noe man ikke får til med for eksempel andre aramider som kevlar. Jeg tror det kanskje mest spennende materialet i denne klassen er det japanske materialet Zylon som Yamaha brukte i NS5000, i hvertfall på papiret. Det har omtrent 20% høyere lydhastighet enn aramid, men med praktisk talt samme massetetthet.

    Men det er alltid et spørsmål om hvilke varianter man kan fremskaffe materialet i, og hvilken produksjonsprosess som er tilgjengelig, hvilke formmuligheter det gir osv. Ser vi bare på materialene alene har vi jo ting som aluminiumoksid (med 100 andre navn) og silocon carbide.

    Karbon er tilgjengelig i ekstremt mange varianter, og man får dem som prepreg helt ned i under 40% resin. Bare det å kunne gå for prepreg i stedet for tørr fiber er en prosessteknisk kjempefordel for å få ned eksemplaravvikene. Dessuten er det ikke alltid de mest ekstreme fibrene responderer like godt på resinblandingene.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Har du uansett prøvd de kinesiske 4592Nd-klonene? Jeg var i stand til å ta noen demagnetiserte eksemplarer til den siste ISE-messen, men jeg gikk ikke på grunn av Covid-problemene.
    Nei, jeg har ikke testet dem. Det interesserer meg ikke så voldsomt siden de naturligvis vil ha de samme problemene som originalen med vinklene i fasepluggen og dens svært lite HF-vennlige design.

    c0143750_17241491.jpg


    Den har veldig grove spalter, og brede mellompartier. Selv sammenliknet med en 1" Faitalpro har denne svært få slots. De har begge 24 slots, men denne er over dobbelt så stor som nevnte Faitalpro.

    På undersiden ser kanalene slik ut:
    c0143750_17243742.jpg


    Det vi ser er altså ikke selve åpningene, men de innkapslede kanalene. Som vi kan se har de laget bevisst ulik lengde på kanalene. Det kan hindre resonanser, men samtidig mister man den flate bølgefronten, noe som tar helt knekken på de øverste oktavene. Denne løsningen trigger også en akkumulert syklon i driverens exit.

    Det er også en hel rekke geometriske avvik her. For eksempel er ikke forløpet opp langs pluggen i midten riktig. Man har gjort støpetekniske tilpasninger på den små "fingrene" som stikker inn mot midten i driverens exit, og man har selvsagt ikke løst problemet med tverrsnittovergangene som coax-prinsippet medfører.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg synes forresten det er interessant med HF1440. Jeg tillater meg å låne bildene dine @Ro808. Dette er altså første gang jeg faktisk ser detaljene i denne driveren.

    For dem som ikke kjenner den, det er en ringradiator med ca 3,4" talespole. Den er blant de relativt få forward facing ringradiatorene, det vil si at membranen vender fremover og fasepluggen utfører derfor ikke en "snuoperasjon" slik den gjør på blant andre mange av BMS og JBL sine drivere. Den har videre en 45 slots faseplugg med like kanaler som ender i en 1,4" exit.

    Fra membransiden ser den sånn ut. Her kan man skimte fasepluggens slots gjennom membranen:

    HF1440_6.JPG


    Fra andre siden ser den sånn ut. Man ser ikke så mange detaljer her:

    HF1440_7.JPG


    Denne delen sentreres da på motoren sin senterpinne:

    HF1440_4.JPG


    Der ser man også dempematerialet til den ene delen av membranens bakside.

    Den andre delen av membranen dempes, om jeg har forstått rett, i huset foran. Det kan sees her:

    HF1440_5.JPG


    Dette er ikke ekstremt langt fra den løsningen jeg selv tenker å bruke. Jeg har planer om å bruke enda flere slots, og kanalene vil føres frem på en litt annen måte, blant annet for å sikre frekvensuavhengig bølgeform. Jeg vil også føre lyden fra membranens bakside forbi motoren i stedet for å dempe dem foran. Ellers blir de prinsipielt ganske like.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hver gang jeg kjører forbi hovedkontoret, tenker jeg på dette:
    I hvilken anledning kjører du forbi hovedkontoret?

    Jeg tror vi er flere som er blitt nysgjerrige på hvem du er. Jeg ser du har vært medlem i 6 år, men har ikke skrevet noe før i sommer. Kan det stemme at du er samme person som Ro808 i ATH-tråden på DIYAudio? Du bor i Nederland?
     

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    BMS-koaksiale drivere virker nå utdaterte.

    Dine fase kanaler minner meg om kanalene i linjearraybølgeledere.
     
    Sist redigert:

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    Kan det stemme at du er samme person som Ro808 i ATH-tråden på DIYAudio? Du bor i Nederland?
    Det er jeg faktisk, derav min dårlige norsk ;)

    Her finner du komparative målinger mellom TD-4001 og HF1440.
     
    Sist redigert:

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    En beryllium ringformet membran vil sannsynligvis være veldig vanskelig og dyr å lage. Karbon skal fungere like godt som poly bomull.
    Kanskje Twaron er et alternativ? Dr. Kurt Müller har erfaring med det.
    Et annet (muligens) interessant alternativ er den (eksperimentelle) nano-forsterkede Duralumin, utviklet av en russer. Dette har en betydelig høyere Youngs modul og, viktigere, en mye høyere strekkfasthet enn Beryllium.


    Vis vedlegget 673480
    Ikke for å pirke, og jeg har absolutt ikke noe annet å bidra med, men:
    Mente du flytegrense eller faktisk E-modul? Tabellen lister bare førstnevnte, og E-modul pleier å ikke å endre seg for samme legering selv om prosessering er vidt forskjellig...
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har hørt Snickers nevne driver der en ikke har ekspansjon gjennom fasepluggen.
    En har fortsatt kompresjon mellom membran og faselugg, men en kan se fasepluggen som er "rør" siden det ikke er noen ekspansjon.
    Siden en ikke har ekspansjon kan en da gjerne i det en entrer hornet ha null grader entry vinkel.

    Har en samtidig lett oppheng så senkes Fs på driver.
    En får gjerne da en driver som leverer bra i nedre arbeidsområde.
    Bakdel er gjerne at en bør øke litt på avstand mellom faseplugg og membran om en ikke skal banke rett i fasepluggen ved pådrag om en ønsker dele lavt.
    Det går utover øvre frekvenser.

    Har prøvd en liten simulering med 200hz JMLC med T=0, dvs null grader entry vinkel.
    Jeg ville ikke benyttet et slikt horn helt til 20khz så gjerne ikke så farlig om en hadde økt litt avstand mellom membran og faseplugg.

    Slik ser da frekvensresponsen ut:

    1604740955976.png




    Akustisk resistans og reaktans holder seg veldig fint ned til 300hz før dem begge øker ganske bratt.


    1604741059477.png



    Hornet er da 1m i diameter og 90cm langt. Det glir vel rett hjem hos enhver entusiast :)

    1604741203849.png
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Ser veldig bra ut Oksen (@oks81), men jeg tror at mange ville ønske seg horn med rundt 2000kvcm exit. Det kan fungere godt med 15" bassenheter (sånn estetisk) og tillater potensielt deling rundt 7-800Hz med både spredningskontroll og loading intakt.

    Min driver med 1,4" exit vil nok heller ikke storkose seg i et horn med fundamental loading ved 200Hz.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det var egentlig bare en øvelse der hornet ikke skulle få være begrensningen i nedre frekvenser, heller driver :)
    Drar fort på seg med kompromisser...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.680
    Torget vurderinger
    23
    Hele livet et eneneste stor kompromiss. Å jage 7-800 Hz - 20 kHz utav en eneste driver/horn er opptil flere kompromisser. Men dersom målet er et rimelig og enkelt oppsett som spiller bedre enn standard boks/dynamiske element løsninger så er det selvsagt ok. Men er man ute etter det helt optimale så er det ikke greia.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg såg vel en gang i tiden litt på dette fra driverperspektiv og hvordan arbeidsområde som var helt ideelt, så ramla det vel helt ned på 1,5 oktav pr.driver. :)
    Skal se om finner det igjen.
    Om ikke annet kanskje det kan være et grunnlag for videre diskusjon.
    Sluket har levd lenge, det er vanskelig å være uenig, så får heller lytte litt til det han nevner :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Her er decay måling gjort av materion, der dem har dytta beryllium i 2446.
    1604758041477.png


    Radian 475 småformatdriver med beryllium.

    1604758469940.png


    I tillegg kan en vel se litt på impedanskurvene til driverne.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hele livet et eneneste stor kompromiss. Å jage 7-800 Hz - 20 kHz utav en eneste driver/horn er opptil flere kompromisser. Men dersom målet er et rimelig og enkelt oppsett som spiller bedre enn standard boks/dynamiske element løsninger så er det selvsagt ok. Men er man ute etter det helt optimale så er det ikke greia.
    Hva bygger du dette på?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn