Diverse Kommer hi-fi på moten igjen?

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.286
Antall liker
11.088
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hifi har aldri vært stort og blir det aldri. Samme situasjon i 1979 som nå. Dingsene har blitt mindre, bedre og kulere
Når du sier det så må jeg ta meg sammen og tenke meg om. Og faktisk, der jeg vokste opp var det ingen jeg vet om som hadde virkelig kvalitets-hifi. Et par tenåringer rundt meg som brukte alt av gaver og kveldsjobbinntekter til hifi og fikk spart opp til brukbare anlegg etter et par år, men faktisk ingen voksne som gjorde det skikkelig.
Idag har jeg mange rundt meg som jeg vet har prøvd å optimalisere lyden hjemme, brukt store summer på hifi, og lytter mye til musikk. De er selvfølgelig på min alder, men det syns jeg da ikke er noe galt i.
Og i tillegg kommer de med egen kinorom, som gjerne har anstendig mellomklasse hifi-lyd.
Nei, det er ikke folk flest, men det er ganske mange, og mange fler enn jeg husker fra da jeg vokste opp på 70-tallet.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Stax representerer jo hardcore-kjernen av Head-Fi, men eksemplet du gir er både morsomt og illustrerende. Jeg synes det var overraskende at spørsmålet i det hele tatt dukket opp. Ser ikke akkurat for meg ungjenter gående på byen med en "murstein" over hvert øre, og drassende rundt på forsterker + batteri som ville ha krevd egen trillebag...
i hine hårde dager (før konkursen), solgte jo Stax egne batteridrivere for portabel bruk. Disse var populære blandt japanske audiofile som brukte de på toget til pg fra jobb...

Johan-Kr
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
316
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
i hine hårde dager (før konkursen), solgte jo Stax egne batteridrivere for portabel bruk. Disse var populære blandt japanske audiofile som brukte de på toget til pg fra jobb...

Johan-Kr
Akkurat, men de var vel litt mer kompakte enn deres vanlige utgaver? Bare hodetelefonene i seg selv er jo ikke noe man ser folk bruke mens de er på farten. Har forresten sett at Grados forsterker finnes i batteriutgave - dessverre litt for stor for innerlomma...
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Ungdommen liker god lyd men vil ha mobilitet. En venninne av sønnen min ville høre på Stax hodetelefonene mine. Utbrøt: Så ren og behagelig lyd. Kan jeg gå i byen med sånne koblet til mobilen.
Eh.....nei du må ha en slik hodetelefonforsterker og sitte i nærheten av den. Åhh ja da så....

Final
Stax representerer jo hardcore-kjernen av Head-Fi, men eksemplet du gir er både morsomt og illustrerende. Jeg synes det var overraskende at spørsmålet i det hele tatt dukket opp. Ser ikke akkurat for meg ungjenter gående på byen med en "murstein" over hvert øre, og drassende rundt på forsterker + batteri som ville ha krevd egen trillebag...

Du kan så si. Men Stax'ene gjorde virkelig inntrykk. Poden syntes nok det var litt pinlig at hans venninne hørte på pappas HIFI og mente Stax'ene ikke var sååå bra og dessuten stygge.

Ikke tull - det er fantastisk lyd! var responsen.

Final
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.286
Antall liker
11.088
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Unge damer hører veldig godt, ja, hvis de hører etter. Det har jeg også erfart, og hifien funker på slike.
Den beste menneskelige hørsel finnes faktisk hos unge damer.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Unge damer hører veldig godt, ja, hvis de hører etter. Det har jeg også erfart, og HIFI' en funker på slike.
Den beste menneskelige hørsel finnes faktisk hos unge damer.
Har gjort mye av de samme erfaringer. Kvinner lar seg heller ikke imponere av høy pris eller mye "detaljer" i diskant gjengivelsen.
Tror nok flere hadde unngått noen bomkjøp hvis dama var med i HIFI sjappa og sa sin ærlige mening

Final
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
Stax representerer jo hardcore-kjernen av Head-Fi, men eksemplet du gir er både morsomt og illustrerende. Jeg synes det var overraskende at spørsmålet i det hele tatt dukket opp. Ser ikke akkurat for meg ungjenter gående på byen med en "murstein" over hvert øre, og drassende rundt på forsterker + batteri som ville ha krevd egen trillebag...
i hine hårde dager (før konkursen), solgte jo Stax egne batteridrivere for portabel bruk. Disse var populære blandt japanske audiofile som brukte de på toget til pg fra jobb...

Johan-Kr
I hine hårde dage hadde jeg Lambda med SRD-X driver (220V eller batterier) og Sony Walkman Pro. Jeg hadde driveren, xtra batterier (til driver og walkman) + kassetter i en liten ryggsekk når jeg var på tur - husker godt at det låt bra. Synd at jeg kvittet meg med dette oppsettet - dette hadde jo vært konge-retro-headsett i dag.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Jo, jeg tror på en øket kvalitetsbevisthet på lyd hos store deler av befolkningen. Dette betyr ikke at jeg tror det tradisjonelle hifianlegget som vi drømmer om kommer til å bli hvermansens drøm også. Jeg tror derimot at kompakte kvalitets streameprodukter med god lyd kommer til å bre om seg. Jeg kom akkurat hjem fra en kompis som jeg har rådgitt litt i denne jungelen. Han endte opp med å kjøpe B&O s8 sub/sat-system til 10.000,- Han vurderte også Martin Logan Crescendo og JBL l16. Dette er en spennende produktgruppe som er bygget som et fullverdig anlegg med bra tonale kvaliteter og er sammensatt av skikkelige materialer i et bra design.

Jeg tror at hvis folk får oppleve disse systemene så vil de absolutt selge. De integreres også fint opp mot TV-lyd og kan erstatte en bedriten lydplanke i samme slengen.

Det tradisjonelle hifianlegget med forsterker, analog kilde/separat d/a, passive høyttalere og en haug med kabler tror jeg vil fortsette med å være noe for de spesielt interesserte. Interessen for god lyd kan dog stadig være der selv om man ikke velger denne fremgangsmåten. Jeg er uansett glad for hver person som kjøper B&W Zeppelin fremfor en UE Boom...
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Jeg kan bare ikke unnlate meg å nevne,(ettersom hodetelefoner ble bragt opp på bane her) Et visst merke med et navn som her i Norge gjerne knyttes opp til OL 94 og skøyteløp. De har solgt i bøtter og spann av sine ht,og (hører jeg av de unge) de får voldsomt skryt for sin gedigne lydkvalitet. Jeg måtte jo bare kjøpe et par,da de var både lite romstore og forholdsvis billige. Og hvordan lyder så disse? Joda,forsåvidt greit i de mer rolige partier av misikken,men d e n bassen, er knapt til å leve med. En kunstig romlebass,som er såpass mye høyere enn den skulle ha vært,at man kan lure på om konstruktøren har gått i lære hos de noe mer ekstreme bilstereobyggerne. Så er det slik det ligger an med musikksmaken hos de litt yngre, så begriper jeg ikke hvorfor de ellers synes det er god lyd i Iphonen sin..
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Kan ikke huske at hi-fi noensinne har vært på moten, men det har aldri vært mer ut med multikomponent musikkanlegg enn det er nå. I beste fall så går det i det billige og det praktiske. Elektronikkbransjen og de som ikke bryr seg om kvalitet har etterhvert skapt holdninger som gjør at mange enten tror at MP3 låter like bra som lossless 44.1khz og at det nesten ikke er forskjell mellom et annlegg til 30k og en alt-i-et pakke med høyttalere og elektronikk til 5k. Det er bare et lite knippe forretninger som fortsatt satser på hi-fi, men den gjennomsnittelige Ola Nordmann går ikke der fordi de tror alt er dyrt eller at man ikke hører forskjell. Havnet stadig vekk i diskusjoner med folk som er overbevist om at 192kbps MP3 er samme kvalitet som CD og at man ikke hører forskjell for det har de lest på internett. Etterhvert så har jeg stort sett gitt opp å diskutere lydkvalitet med folk som ikke har noen interresse for det utover at det de får fra spotify gjennom øreproppene som fulgte med telefonen låter knallbra. Har vært borti flere som akkurat har brukt 500-600k på ny bil eller synes en iphone til 7k er helt greit priset, men synes et anlegg til 15k er svindyrt.

Sitter med et inntrykk av at få setter seg ned for å høre på musikk nå, de fleste bare har det på i bakgrunnen eller når de er på farten. Folk har blitt mindre opptatt av kvalitet (gjelder det meste av varer, ikke bare lyd), nå skal det være billig og enkelt, mens det spiller lite rolle om det er holdbart eller bra. Det gir et dårlig grunnlag for hi-fi hvor kvaliteten på lytteopplevelsen er hovedpunktet. Det vil fortsatt være en mindre gruppe som bryr seg om lytteopplevelsen og det å sette seg ned for å høre på musikk. Tror desverre denne gruppen vil bli mindre og mindre med årene.
 

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Innlegg
2.266
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
Hifi har aldri vært stort og blir det aldri. Samme situasjon i 1979 som nå. Dingsene har blitt mindre, bedre og kulere
Når du sier det så må jeg ta meg sammen og tenke meg om. Og faktisk, der jeg vokste opp var det ingen jeg vet om som hadde virkelig kvalitets-hifi. Et par tenåringer rundt meg som brukte alt av gaver og kveldsjobbinntekter til hifi og fikk spart opp til brukbare anlegg etter et par år, men faktisk ingen voksne som gjorde det skikkelig.
Idag har jeg mange rundt meg som jeg vet har prøvd å optimalisere lyden hjemme, brukt store summer på hifi, og lytter mye til musikk. De er selvfølgelig på min alder, men det syns jeg da ikke er noe galt i.
Og i tillegg kommer de med egen kinorom, som gjerne har anstendig mellomklasse hifi-lyd.
Nei, det er ikke folk flest, men det er ganske mange, og mange fler enn jeg husker fra da jeg vokste opp på 70-tallet.
Noe av problemet er at det er så mange flere butikker nå enn den gangen.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg sikter ikke til meg selv på noen måte her.
Men jeg jobber offshore og det er en del arbeidskamerater som kjøper seg hytte til 3 millioner+++ (de er der hele 10 dager i året) og glatt kan betale dyre dommer for en spesiell rifle eller f.eks 10.000 for en fiskesnelle.
Det blir for meg vanvittig. Men la gå-ha respekt for andres hobbyer og interesser.
Siden jeg da blir "lyd-nerden" så spør de meg om råd når de skal ha noe som kanskje matcher Bose anlegget de og kona hadde sett for seg.
Men de virker livredde for å betale mer enn 10.000 kr og det går alltid igjen-man hører ikke forskjell.
Men da lar jeg alltid diskusjonen få "fri flyt" og spør gjerne f.eks: Ramler hjorten annerledes med den sjeldne rifla til 30.000?
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.533
Antall liker
1.058
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Ta en tur til Lyric dere som vil føle hvordan en skikkelig hi-fi atmosfære skal være mellom kjøper og selger. Virkelige entusiaster som hjelper deg til god lyd i stedet for å prakke på deg eller være arrogante og/eller uvitende. Det vil alltid bestå noen idealister, selv om de tre store proff hi-fi kjedene har blitt vel kommersielle.

Personlig gleder jeg meg til noen kan tilby meg en hi-fi pc (wimp) pakke som ikke forurenser lyden (les støy). Jeg ser mange udekte behov, og rot med standarder og systemintegrasjon som er uheldig for bransjen.
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Problemet med børse-analogien er at det er en forskjell.
Både på lydanlegg og børse.

Hvis en setter opp et skikkelig system og sammenligner med et til 10K så er forskjellen slik at alle, inkludert de som er døve, vil oppleve en stor forskjell.
Men det er ikke sikkert denne forskjellen betyr like mye for alle.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Problemet med børse-analogien er at det er en forskjell.
Både på lydanlegg og børse.

Hvis en setter opp et skikkelig system og sammenligner med et til 10K så er forskjellen slik at alle, inkludert de som er døve, vil oppleve en stor forskjell.
Men det er ikke sikkert denne forskjellen betyr like mye for alle.
Enig med deg.Det er betydningen av forskjellen som er saken her.Hva vi sitter igjen med etter en lyttetid ved stereoanlegget.
Jeg personlig har til dels lite igjen om jeg sitter å spiller musikk på vårt Tv anlegg til 30k.
 
Topp Bunn