Diverse Kommer hi-fi på moten igjen?

C

Cyber

Gjest
Et problem er jo at de fleste hifi-produsenter fortsetter å gjøre det de alltid har gjort og kommer med det ene nye produktet etter det andre - som kun er en ørliten variasjon over det forrige. Det går enda i passivt delte saker, integrerte forsterkere osv...

Hvorfor kjøpe noe nytt, det som ble laget for 10 år siden er jo det samme de fleste lager idag? Mangel på innovasjon vil nok knekke mang en produsent og det er jo bare sunt til syvende og sist.

I tillegg er det så mye rimelig og bra at det er ingen grunn til å ta opp huslån nr. 2 for å komme veldig langt opp på stigen. Er man tilpasningsdyktig så trenger det ikke koste mye i det hele tatt å ha nesten full pakke.

Klasse-d-moduler til en slikk og ingenting som yter fantastisk, DSP, rimelige DACer som låter mer enn godt nok til hva som helst burde vært tatt mye mer i bruk.
 
Sist redigert av en moderator:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Vi kan jo bare håpe, Håkon. Kanskje må vi som liker å ytre oss på nettet om ting som har med lyd og musikk å gjøre, fortelle folk at innredningsvillig hifi faktisk finnes. Skrive en og annen artikkel til Bonytt, Bo Bedre, Design og hva de heter alle sammen og forsøke å demme litt opp for de tildels tomhjernede interiør-rosabloggerne som tror en Geneva er det aller ypperste som finnes....
Geneva er da en ganske trivelig sak? Kanskje verdens beste ghettoblaster? :D
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.987
Antall liker
2.912
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
En god lyttesession foran hovedanlegget er stor stas det, men ville ikke byttet all verdens godlyd her om resten av livet ble fylt av dårlig lyd.
Her er jeg altså litt uenig.
Jeg ville byttet uten å nøle.
Det å sette seg ned å lytte seg gjennom litt god musikk, med god lyd gir meg sjelefred.
Stress og jag gjennom dagen skal repareres og bearbeides med litt kultur, om det så bare er for en liten time med godlyd gjør det godt for livet mitt ellers. Det bygger overskudd.

Jeg vet mange ikke har tid, gidder ikke, det er noe fint på tv, trene. Og hvorfor skulle de gidde? Det finnes da psykologer som kan fikse sjela deres.
Musikklytting er noe som bør læres fra man er barn, lære at det er viktig med den avslapning og ro som kroppen får og at det er nødvendig. Dette er å bygge livskvalitet.
Musikk kan selvfølgelig erstattes med en god bok feks. Det å finne roen er såklart det viktigste.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Folk har fått smaken på miniatyrisering - simple as that. I tillegg kommer så det faktum at de fleste menn er interiørkastrert (c) Sluket av kone/samboer pluss at musikk som tidtrøyte nå konkurrerer med så mye annet. Hvem sitter ned og LYTTER til musikk lenger, av vanlige mennesker som ikke har hifi/musik som utpreget hobby?
Tror Sluket er inne på noe vesentlig her. Tidspress, skal rekke alt mulig, interiør desingnere i alle hjem. Men jeg tror også at de som har dette som hobby og har relativt gode oppsett. Kankje har opparbeida seg såpass gode anlegg at det ikke kjøpes noe nytt/bedre/dyrere så ofte... De som har oppnådd dette setter seg ned og koser seg med musikken. Som igjen fører til at butikker ikke selger så mye dyrt og hifi komponenter som før. Nå vet jeg ikke hvordan det er, men med billige komponenter har vel kanskje ikke butikkene så gode marginer på, som de som koster 30-40 lapper.

Mindre omseting på hifi, derfor satser heller butikkene ( kjedene ) på mini anlegg og lydplanker osv. Menst de virkelig gode småbutikkene detter av en etter en. Eller de som driver slike butiker, må ha en dagjobb i tilegg.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.844
Sted
Hus
Den dagen da MP3 og andre filer dukket opp, så havnet stereoanlegg i bakleksa. Gleden av godlyd ble noe sekundært i stedet for noe primært. I tillegg er det ikke stuerent å ha stereoanlegg hjemme lenger. Ser en bilder hjemme hos mennesker f. eks., så ser en ikke bilder av stereoanlegg lenger. Slik var det ikke før da det som regel alltid var et anlegg i stua der hjemme.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.133
Antall liker
9.447
I gamle dager så var det godt, etter en lang arbeids/skoledag, å slenge seg ned å lytte på musikk. Da lengtet man etter å høre musikk. Idag er det godt, etter å ha vært på jobb/kjøpesenter/butikker hvor det surrer musikk i bakrunnen 24/7, å sette seg ned for å nyte stillheten.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.133
Antall liker
9.447
Aldri

Aldri har anstendig lyd vært billigere

Aldri har værstingriggene vært dyrere

Aldri har den gemene hop (de som tidligere alltid hadde en eller annen form for "hifi") vært mer gemene

Aldri mer skal klassikere som Tandberg, SEAS, Philips etc. pryde det norske folkehjem

Aldri mer

Aldri

Snufs...:(
 
T

Tittentei

Gjest
Har inntrykk av at hjemmestudio, bilstereo, hjemmekino og headfi går så det suser, så lydinteressen er der, det er bare high end audio som virker litt for sært for mange. Når man går i butikken og blir fortalt at "man må ha" strømrens, egne strømpadder og strømkabler, signal- og høyttalerkabler til 20-30+ % av systemprisen på pakken og cones under all elektronikk (fordi det er disse artiklene det er høyest marginer på), så tror jeg folk får litt avsmak og heller går på Elkjøp hvor det verste som kan skje er at man blir lurt på en litt dyrere HDMI-kabel.

Hadde butikkene pushet mer på med de gode value for money produktene med litt mindre marginer, så tror jeg markedet hadde vokst i det lange løp. Da får folk smaken på godlyden, så oppgraderer de etterhvert.

IMO.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Ungdommen nå til dags hører i det minste fortsatt på musikk, mye og variert så dann.
Undres om ikke dette er viktigere enn mye som bedrives her inne.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.689
Antall liker
58.631
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Er vi ikke på hifiSentralen?
-et audiofilt samlingspunkt som det står i headingen...

Vil vi ha stillhet?
Gir vi ikke faen i surr og skrap ungdommen nå til dags driver med?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg gir faen i så mye rart. Men akkurat stillhet? Nei. Det er en essensiell ingrediens i et godt liv. Kanskje viktigere enn musikk, som jeg heller ikke gir faen i.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.689
Antall liker
58.631
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Alt til sin tid.
Jeg både tåler og nyter stillhet, men at det er et tema her, -det må være et paradoks.
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.593
Antall liker
1.321
Sted
Oslo
Folk har fått smaken på miniatyrisering - simple as that. I tillegg kommer så det faktum at de fleste menn er interiørkastrert (c) Sluket av kone/samboer pluss at musikk som tidtrøyte nå konkurrerer med så mye annet. Hvem sitter ned og LYTTER til musikk lenger, av vanlige mennesker som ikke har hifi/musik som utpreget hobby?
Lytter til musikk når jeg tid , tror veldig mange normale mennesker sitter å lytter over et glass vin og prater med kjæresten..
Kjæresten min har ingen problemer med høyttalerne mine som er store som kjøleskap :D men jeg er vel ekstremt heldig ^^
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.593
Antall liker
1.321
Sted
Oslo
LP er for dyrt..junior sa at han hører det låter bedre, men kan ikke betale 300 per LP med favorittmusikken sin, når han får det på Spotify for småmynt
mvh
Leif "dauhørt" Christensen
Å tro at vinyl skal puste liv i HiFi er å tro på julenissen. Å fortelle folk at platespiller, pickupjustering og veggene full av kostbar og plasskrevende vinyl er en forutsetning for god lyd er snarere å gjøre interessen for HiFi om mulig enda mindre.
Enig. Jeg tror det MÅ være brukervennlighet kombinert med god lyd som er svaret. Spotify er allerede en klar hit! Dersom vi kan få dette kombinert med enda bedre lyd, enkel bruk på farten, og stilfulle hjemmeanlegg basert på samme kilde, da er vi i nærheten av noe. Og faktum er at vi er på vei akkurat dit.

Mvh
Håkon Rognlien
Synes fortsatt spotify har en lang vei å gå når det kommer til kvaliteten . Youtube er faktisk bedre synes jeg ..
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.844
Sted
Hus
Elsker god musikk og god lyd. Ikke noe er bedre enn det ved siden av båtlivet om sommeren og kjøre på ski om vinteren :)
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Først takk til Sluket for nostalgisk poesi med en vri. Jeg har generelt tro på at entusiasme er smittsom, og spesielt tro på at musikk kan gjøre dype og varige inntrykk. Problemet er at vi lever i en underholdningskultur der mye er lett, flyktig og overfladisk. All verdens tilgjengelighet er paradoksalt nok kvalitetens fremste fiende. Gode mennesker blir i altfor liten grad eksponert for god musikk. Så de må få litt kulturell førstehjelp. Nesten alle jeg har utsatt for musikkopplevelser, reagerer positivt og entusiastisk! De oppdager og opplever noe mer enn den daglige dont. Også mht. lyd. Til alle tider har entusiastene trukket lasset, også i det små. En drøm om bred lydentusiasme og plutselig oppsving for handel og kommers er lite sannsynlig, men en og annen nå og da kan også være fint.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Men det jeg lurer på er:

Hva er det egentlig disse ungdommene bruker de fancy hodetelefonene til? Reker de rundt og hører på podcasts?

Hilsen Nils (34), Stax-eier
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Det har vel blitt slik at det finnes knapt rom og tid for dette med stereo.Det er vel de færreste av dagens unge som sitter og lytter til musikk?
Nå i dag skal foreldre være med på alt og det skal jaggu ungene og.Hvor mye tid tilbringer en gjennomsnittsfamilie i sin bolig? Når jeg ser med en viss
forundring på dette er det vel liten tvil om at det må bli ganske liten tid til lytting.Folk som går med plugger i ørene har blitt et vanlig syn.
De oppfattes av meg som de lever i en egen verden.Og hva hører de musikken i? Ja jeg vil si skrammel.Man kan gå i leketøysbutikken og finne maken
lyd i en liten spilledåse.De store kjeder selger også stort sett bare skrammel.Nei om HiFi bransjen skal overleve så må den enkeltes vaner forandres.
Dette med at folk skal være alle steder og så når de har kommet hjem sitter de på de "sosiale" medier og legger ut om dette.Der går mye av tiden som
før i verden var tid til musikklytting.Jeg forundrer meg ikke et sekund på hvorfor det er så få av oss som kan si at musikklytting er topp.
Det er jo et paradoks at det aldri har vært så mye bra lytteutstyr tilgjengelig og samtidig går de fleste med propper.
Nei det er nok hva en velger å bruke sin fritid på som er sakens kjerne tenker jeg.Jeg må samtidig opplyse om at jeg fremdeles har god hørsel.
Mvh Kenneth
 

Hæææ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2014
Innlegg
143
Antall liker
70
På 70/80 tallet var det svært lite å ta seg til ang.undeholdning hjemme.Derrik og Columbo hver fredag.Pc og internett fantes jo ikke.Heller ikke mobiltelefon.Musikk,lp plater og så cd'er var det som var spennende for en ungdom.
Det som gjør inntrykk på en ung gutt/jente i undommen varer gjerne livet ut.Det gjorde musikken og stereoanlegget på den tiden.
I dag er det så mange ting som påvirker,også musikk men på en helt anne måte enn før.
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Jeg håper da virkelig at god lyd kommer på moten igjen, og om en da kaller det for hi-fi eller noe annet er ikke så nøye.

I dag har en media tilgjengelig fra mange forskjellige kilder, forekjllig type media som vanlig tv, film, og musikk.
Men også annet innhold fra nettet, fx youtube.
God lyd på alt dette gir en helt annen opplevelse, for eksempel har mange dokumentarer god lyd.
I dag kan en sette opp lyddelen av et slikt mediasenter slik at det kan brukes for alt materiale - musikk, film, tv.

Entusiastene er opptatt av detaljer ved lydgjengivelsen, ofte veldig teknisk orientert, enten det er utstyr eller teknikk og teori.
Alt må være rett, og det kan godt brukes veldig mye tid og ressureser på å løse disse lydmessige detaljene.
Og ofte er utstyret og prosessen rundt dette viktigere enn lyden.
Merk at jeg ikke sier at dette er feil, det er slik hi-fi som hobby er.

For vanlige folk, som ikke er veldig opptatt av lyd, så tror jeg det er nødvendig at det gir dem noe, at det utgjør en forskjell som er stor nok.
Jeg er opptatt av dette med hvordan lyd oppfattes, også av folk flest, og spesielt hva de oppfatter som viktig og øker opplevelsen, for det er det det handler om.
De postene jeg har laget om filmer og filmklipp den senere tiden har sammenheng med dette.

Mange forskjeller og feil i et lydanlegg blir av normale folk oppfattet som irrelevante.
For eksempel når jeg viser hvordan en senter gjør at lyden alltid kommer fra midt på skjermen når en ikke sitter i midten, så er kommentaren "jamen en ser jo hvor personen er på bildet, så det spiller jo ingen rolle."
Når da Atmos blir lansert som en lydrevolusjon, så kan en jo begynne å lure på hva denne bransjen holder på med, for dette er ikke noe som øker opplevelsen nok til at folk flest vil begynne å sage hull i taket sitt.

Derimot så er det andre aspekter med lyden som ser ut til å være viktig.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.601
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
Har artikkelskribentene oppdaget en ny utvikling i emning, kommer musikk, hi-fi og godlyd igjen på moten?
Nei, mote er(og vil være) alt som funker med base i en telefon(mobil)

Framtiden er: Tilgjengelighet
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.286
Antall liker
11.088
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det ER positive ting i tiden, og jeg må innrømme at det varmer når jeg ser sånne nye produkter.
Skjermbilde 2014-09-11 kl. 22.59.31.png

Jeg aner ikke hvordan det låter, og det koster flesk, -men det gjør det gamle grapset mitt også etter hvert....
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Når jeg tenker meg om, så er det kun en (og en halv) person som jeg har klart å smitte med hifi-basillen ila alle disse årene (ca 20 år), og det er veldig få. De fleste innrømmer gjerne at musikkgjengivelsen er bra, men ingen vil legge penger i det...

Hm, kanskje det er sånt at det blir færre av oss?
 

FlacMan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
358
Antall liker
83
"vanlige" folk ser prisene i high end-delen av hifi-bransjen og tror at det har klikket for de audiofile. I tillegg hører de om de rare tweakene som disse prøver på.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Når jeg tenker meg om, så er det kun en (og en halv) person som jeg har klart å smitte med hifi-basillen ila alle disse årene (ca 20 år), og det er veldig få. De fleste innrømmer gjerne at musikkgjengivelsen er bra, men ingen vil legge penger i det...

Hm, kanskje det er sånt at det blir færre av oss?
Nei - slik jeg ser det, blir det ikke færre av oss. Vi har alltid vært få - og slik vil det forbli.

Av dem jeg har vokst opp sammen med eller gått på skole sammen med, kjenner jeg to som har et slags forhold til hifi. Den ene er broren min, og den andre er svogeren min. Ellers er det ingen. Ingen blant dem jeg gikk på skolen sammen med, eller som jeg studerte sammen med som jeg vet om. Ingen jeg har jobbet sammen med heller. Mine tre barn har arvet "sykdommen" - men bare halvveis - de har ikke byttet ut en eneste boks i løpet av de seneste 10 årene - men de har nå i hvert fall hvert sitt ganske respektable stereoanlegg. Men ellers er det helt blankt. En av naboene der jeg bor har forresten et par ProAc høyttalere og en Musical Innovation forsterker - det er jo noe - men også han er et ganske ensomt unntak.

Vi må ikke forveksle det faktum at "alle" hadde platespiller på 50-60-70-tallet med at det var noen spesiell hifi-interesse der ute på den tiden. Platespillere var bare noe man måtte ha for å få spilt platene sine.

Hjemme hos meg husker jeg at faren min avviste det han kalte "denne nymotens stereoen" med å beklage seg over at "hva skal jeg med stereo - da må jeg ha TO høyttalere i stedet for én". Det var en del år siden, da - men det var altså ikke noen hifi-bølge den gangen heller.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Helt enig med Ulf-B :) - og en del andre i denne tråden.
Hi-Fi har vel egentlig aldri vært mote i det hele tatt. I alle fall ikke i den forstand at større deler av befolkningen har hatt slikt utstyr, eller vært spesielt opptatt av det. Du skal langt ut på 60-tallet før flere enn de spesielt interesserte i det hele tatt hadde to høyttalere. Og de anleggene som etter hvert ble kjøpt, var stort sett billige greier, med mindre far hadde råd til Huldra. Jeg hadde en del venner som bygde høyttalere selv, gjerne med SEAS-elementer. Årsaken var imidlertid ikke at de var så spesielt lyd-entusiastiske, men at de hadde lite penger og ville gjøre det billigst mulig.

Så glem hele spørsmålsstillingen i denne tråden. Den bygger rett og slett på uriktige historiske forutsetninger.
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Jeg gir faen i så mye rart. Men akkurat stillhet? Nei. Det er en essensiell ingrediens i et godt liv. Kanskje viktigere enn musikk, som jeg heller ikke gir faen i.
Godt sagt. Selv har jeg tinnitus, og kommer derfor aldri til å oppleve ekte stillhet igjen. Og det er ikke ålreit å tenke på...
 

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Innlegg
462
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Er også forbløffet over hvor få som nå viser interesse av et godt hifi-anlegg.

Min far hadde ekstrajobb i en musikk/TV butikk på 60-tallet. Dette gjorde at han kom i kontakt med leverandører og sammen med hans ekte musikkinteresse så kom det etterhvert mange gode hifi komponenter inn i hjemmet.
(Jeg arvet IMF Monitor som han skaffet på 70-tallet)
Denne hifi interessen spredde seg til meg, mine to brødre og en svoger og det har preget deler av vårt liv. Vi har samme forhold til godlyd den dag i dag.

Jeg observerer hva bekjente, kolegaer, naboer og andre har av "lydformidlere" i hjemmet og kan vel telle på en hånd de som har en hifi-interesse.
Prøver også å "fange opp" hvordan de som besøker oss forholder seg til et hifi-anlegg og godlyd, men det vises stort sett ingen interesse.

Så denne hobby er nok for de få. Sansynligvis færre og færre.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Hifi som vi kjenner det i dag er litt utdøende. Det er Sonos-kavlitet som gjeler nå - wifi overføring og helt greie høyttalere. Men, det er i det minste en liten oppgradering for en hel generasjon av mennesker som har et helt bevisstløst forhold til lydkvalitet.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Oppbudet av produsenter og leverandører er en god indikasjon på helsetilstanden i en bransje. Og i min uvitenhet, synes jeg at det ikke er mangel på valgmuligheter om dagen - heller tvert i mot. For som alltid, så er det snakk om tilbud og etterspørsel.

Så det er kanskje ikke "all doom and gloom" likevel? Men klart, det var ikke bra at Norges eneste seriøse hifi-blad, Fidelity, la inn årene...
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.522
Antall liker
102.857
Torget vurderinger
23
Jeg gir faen i så mye rart. Men akkurat stillhet? Nei. Det er en essensiell ingrediens i et godt liv. Kanskje viktigere enn musikk, som jeg heller ikke gir faen i.

Godfolk, til og med i selve MUSIKKEN er stillheten en helt vesentlig ingrediens..... (men dessverre er det ikke alltid så lett å høre den gjennom resonante kassehøyttalere..:cool:)
 
Sist redigert:

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.522
Antall liker
102.857
Torget vurderinger
23
Før krigen var det vel noe slikt som 50 pianoprodusenter i Berlin.... I dag er det vel to. Et hvert anstendig kulturelt hjem hadde da piano før i tiden, må vite!

Hvem av oss skifter om til middag lenger slik vi gjorde før? :rolleyes: Hvor mange bruker fortsatt smørkniv? Selv når de er alene?

Samfunnet er i forfall og det synes på utrolig mange områder. Jeg er selv litt skyldig, bruker ikke så mye skjerf, hansker, hatt og gamasjer lenger.... alt propert tøy er erstattet av onepiece o.l.
 
Sist redigert:

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Viktigste må vel være at musikken er formidler av oppgivelsene, anlegget kommer så i andre rekke
jeg har ihvertfall lagt merke til flere yngre som har fattet interessen for det å spille vinyl, opplevelsen og ikke minst roen det gir
 

Mr.SQ

Bransjeaktør
Ble medlem
04.03.2012
Innlegg
99
Antall liker
86
Sted
Aust-Agder
Torget vurderinger
15
Det er mye synsing i denne tråden, men mange er også inne på flere viktige aspekter.

For det første er det nok viktig å konstatere at Hifi har aldri vært på mote. Joda, det var populært som komfirmasjonsgave i en rekke år hvor "alle" elektronikkbutikker hadde ett eller flere såkalte "komfirmasjonsanlegg". Men en moteting har det aldri vært.

"God Lyd" derimot har nok aldri vært nærmere en "moteting" enn det er i dag. Joda, vi kan gjerne diskutere opp og ned om det virkelig er god lyd, men realiteten er at vi bruker mer penger i dag også på lydprodukter enn før.

Den tradisjonelle HiFi sjappa har vært på tilbakegang i mange år. Dette skylders flere årsaker, men de fleste er nok relatert til alder på eier/driver.

- Man har ikke klart å følge med i trender
- Man har ikke klart å få en kobling med yngre kunder
- Man har vært lei

Tar man bransjetallene for endel større aktører som lever utelukkende på lydprodukter, så ser man en positiv trend de siste 15 årene:

Hifiklubben: ca 160mill i -99, over 280 mill 2013
Soundgarden: ca 27,5mill - 99 over 118 mill 2013
Oslo HifiCenter: ca 18,7mill - 99 over 37 mill i 2013
Stereofil: ca 3,3mill -04 over 12 mill 2013
BMH AS: 14,4 mill -99 over 33 mill 2013

Så kan man ta med de nyere aktørene slik som Surround.no, AVShop og L-Sound som tilsammen har hatt mer enn 30 mill av markedet.

Det finnes flere eksempler. Omsetningen har ikke forsvunnet, men den har flyttet seg til aktører som helt eller delvis har fulgt med i tiden.

Hodetelefonaktører har frem til nylig hatt en formidabel vekst, med enormt fine tall. Dette har roet seg noe nå, men det er en trend mange aktører har kastet seg på. Det er dog ingen tvil om at ungen mennesker som bruker mye penger på hodetelefoner, gjerne går videre på mer kostbare lydsystemer fordi de har blitt vant til god lyd. Dette ser vi allerede. Andre som bor i mindre leiligheter/hybler, bruker endel penger på gromme Head-Fi oppsett.

Mange mennesker bruker i dag meget store summer på multiromsystemer og annen for for custom install. Her er det ikke uvanlig at regningen kommer opp på flere hundretusen kroner. InWall og InCeiling løsninger har blitt populært de siste årene og folk bruker penger på det. En Hifi entusiast vil kanskje fnyse av dette, men det er også litt av hovedkjernen til problemet. Man sliter ofte med å se at det finnes andre veier til opplevelse for andre, enn de man brenner for selv.

Det skal heller ikke skyves under en stol at mange utenforstående, som godt kan være interessert i god lyd, sitter å små-ler litt av hifientusiaster som snur på støpselet, bytter strømkabler til vanvittige summer og bruker mye penger på tweaks som det ikke finnes snev av dokumentasjon på virkningen av. Nå er ikke meningen å skifte over på det tema, men det setter ikke Hifi Bransjen i et godt lys for utenforstående. Den gjevne kunde er nok mer kritisk til markedsføring i dag, enn tidligere.

Det handler om tilpassning, men samtidig forsøke å være tro mot sine idealer, samt operere med en nøktern, men informativ og engasjerende sales approach. De som klarer det vil overleve, og sannsynligvis fortsette å vokse.
 

thorerjo

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2012
Innlegg
541
Antall liker
263
Sted
Nesodden
Eneste problemet med HIFI er at man ettervert blir sittende å høre på såkalt audiophile ting man ikke har noe forhold til.Intensjonen min når jeg invisterte i bedre utstyr var at musikken jeg liker skulle låte bedre.Mange snakker om musikkglede ved HIFI men musikkgleden kan mange ganger bli dårligere da man blir sittende å irritere seg over at det er ALLTID noe som er bedre og dyrere en det man har kjøpt.Denne "Ståle Krapyl"greia.Jeg er egentlig country-mann.Ikke mange "audophile"som hører på country tror jeg.Muligens Alison Krauss og noen til.Jeg har bestemt meg for å slutte å høre audiophile pling plong ting å ta tilbake musikken min.
jim reeves.jpg
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Musikken må/bør ligge som hovedgrunn for interessen imo, samme hvilken sjanger man har forkjærlighet for, det er det man kan skape interesse av også
 
Topp Bunn