Diverse Kommer hi-fi på moten igjen?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Jeg ble en anelse oppglødd av denne artikkelen:

Høyttalere: Gromlyden er tilbake - DinSide

Kan disse skribentene være inne på noe? At vi har hatt en fullstendig overraskende revolusjon på hodetelefoner er hevet over tvil, og kanskje driver dette fram en musikk og lydinteresse som også vil strekke seg tilbake til de 1000 hjem. Platespillere har også solgt unaturlig godt i noen år, så alt håp er ennå ikke ute. Man allikevel står hi-fi-interessen på vaklende ben, kun på grunn av en stadig mindre gjeng herrer over 50 år, med hørselen i fritt fall. "Bransjen dør", har vel vært omkvedet de senere år. Hva tror sentralens lesere om dette, har vi nå vært aller nederst i bølgedalen, og er i ferd med å ta en ny bølgetopp?
Har artikkelskribentene oppdaget en ny utvikling i emning, kommer musikk, hi-fi og godlyd igjen på moten?

Mvh
Håkon Rognlien
 
S

Syncrolux

Gjest
Vet ikke. For vanlige folk er "hifi" nesten et skjellsord, ikke noe man frivillig snakker med folk om for å si det sånn... med mindre man vil at folk ser rart på en og tenker .. "åja, du er enn SÅNN idiot du....".
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hvem har skylden, forbruker uten ønske om forståelse av kost nytte kontra bling og vas ? Eller en tidvis shady bransje som opererer med priser basert på dagsform og et service nivå som er begredelig ?

Eller går alt så mye bedre og fremtiden ser lys ut for alle som bryr seg om dette ?
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Den teknologiske utviklingen gjorde at platebransjen gikk ad undas i streaming- og nedlastingshelvete. Men nå som alt det usunne i musikkindustrien er skrelt bort kan vi kanskje se at noe sunnere er i ferd å bygges opp gjennom enkle teknologiske løsninger i form av f.eks aktive høyttalere hengt rett på veggen med innebygd streaming av hirez musikk? Alt styrt med en telefon eller nettbrett som fjernkontroll.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Jeg tror ikke herr Rognlien skal skylde på 50 åringene +. Er det noen som har råd til, og fortsatt har interessen for HiFi så tror jeg disse er i målgruppen, meg selv inkludert. Nei, jeg tror det må være iPhone generasjonen som ikke har tid til å sette seg ned å høre god musikk på et godt HiFi anlegg, men heller bærer med seg lyden over alt og er fornøyd med det, som trekker interessen for "'ekte" HiFi ned. Dette er nå min subjektive mening.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Allerførst vil jeg nok si at DinSide's kredibilitet når det gjelder lydprodukter og trender er rimelig tvilsomt. Folk som går bananas over noe du kan plugge mobilen i og kalle fantastisk lydopplevelse, kan jeg rett og slett ikke forholde meg til.

Bransjens "død" har de ved hjelp av plateselskapenes elendige politikk gjennom de siste 30 årene, klart å påføre seg selv. Dårlige lydprodukter, satsing på døgnfluestjerner, laber kvalitet osv..... Felles faktor gjennom siste 30 år, er dårlig kvalitet både på hardware og software.
Industrien er nådeløs og skal tjene penger hele tiden, helst veldig mye penger. Ser de et marked er de kjappe med å lage tilpassede remedier. Ser de ikke et marked, prøver de å skape et. Når markedet er der skal de gjerne selge deg samme produktet flere ganger da de ofte er lite holdbare, og må byttes ut.

Bransjen har muligens melket surroundkonseptet lenge nok, og opplever stillstand.
Naturlig at de prøver å gjøre en mote-ting ut av det å ha et stereoanlegg. Hadde de enda vært så smarte at de tok med vinylen i enda større grad. Satset på bedre masteringer feks.

Ingenting er bedre enn om bransjen skulle lykkes. Tror alle vi "gamliser" skulle like å se et stereoanlegg i ethvert hjem, og ikke bare en lydplanke under fjernsynsapparatet. Men vi ville likt å se fysiske medier også, ikke bare streamere. Vi hadde likt å se møbler i godstua fylt med vinyl :cool:.

Mote og trendblader som får fotballfruene til å ønske seg stereoanlegg, platespillere og stativ til vinylen?
Ønskesituasjon?
Ikke sikker på det, da det antagelig vil komme en ny haug med søpleprodukter som selger på utseende og ikke på funksjon og kvalitet.
Akkurat som damesko.

Retrolook er in, og vil trekke endel hippe mennesker fordi det er coolt. Kan hende stereo havner i cool kategorien nå?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg tror folks forhold til musikk er ugjenkallelig endret pga tilgjengelighet og distribusjon, og at det også ugjenkallelig har endret musikkgjengivelsesbransjen. Gjengitt musikk er et forbruksprodukt (kjøp og kast) og ikke lenger et kulturprodukt, og antall nerder som er skikkelig interessert i både musikk og lys vil helt sikkert ikke øke. Men mindre vi får noen rosabloggere som klarer å gjøre det trendy for en periode da.
 
Sist redigert:

FlacMan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
358
Antall liker
83
Hi-fi kommer på moten igjen, takket være platespiller-renessansen og at folk vil ha bedre lyd ut av mp3-filene sine, enn igjennom mediokre øretelefoner og små aktive dritthøytalere for ipoden, iphone'n og android-telefonen sin. Folk finner ut at det ikke er bra nok og kjøper dyrere forsterkere og høyttalere med dokkingmuligheter.

Husker jeg prøvde å kjøre MP3-spilleren jeg hadde tidlig på 2000-tallet igjennom et stereoanlegg. Da hørtes det ikke så ut. MP3-spilleren var en Samsung YP-E64. Nå har kvaliteten på avspillerne forbedret seg kraftig og kan være et alternativ til vanlige CD-spillere og streamere.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Var på loppis i helgen og så til min store glede to unge par som kikket igjennom og handlet lp plater, ellers tror jeg på mange måter at vår hobby vil forbli en snever en ,
kjenner ikke mange utenom hfs som bruker penger i samme stil på anlegg og musikk
alle nye aspekter i verden vår , gimmick produkter og livstil produkter vil nok har en stødig tilhenger skare , men resten må nok rekruteres av oss :)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hi-fi kommer på moten igjen, takket være platespiller-renessansen
Det tror jeg er en "passing fad" som ikke på sikt vil rekruttere nye entusiaster. Leste et sted at verdens få gjenværende vinylpressere går full tilt, og at det ikke er interesse for å investere i mer kapasitet. LPer er dyrt og repertoaret som er tilgjengelig er begrenset. Det appelerer til samlere, og de blir det ikke flere av når man kan ha alt man ønsker av musikk i skyen eller på strømming.
 
Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Vi kan jo bare håpe, Håkon. Kanskje må vi som liker å ytre oss på nettet om ting som har med lyd og musikk å gjøre, fortelle folk at innredningsvillig hifi faktisk finnes. Skrive en og annen artikkel til Bonytt, Bo Bedre, Design og hva de heter alle sammen og forsøke å demme litt opp for de tildels tomhjernede interiør-rosabloggerne som tror en Geneva er det aller ypperste som finnes....
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Vi kan jo bare håpe, Håkon. Kanskje må vi som liker å ytre oss på nettet om ting som har med lyd og musikk å gjøre, fortelle folk at innredningsvillig hifi faktisk finnes. Skrive en og annen artikkel til Bonytt, Bo Bedre, Design og hva de heter alle sammen og forsøke å demme litt opp for de tildels tomhjernede interiør-rosabloggerne som tror en Geneva er det aller ypperste som finnes....
Jeg har heller tro på den innfallsvinkelen enn på å fortelle folk at de må fylle opp stua med platespiller (og tilhørende demping), fete kabler og veggene med vinyl. En kunne alltids ønske det var annerledes, men skal lyd bli et tema for annet enn en innbarket og minkende gubbeskare, må man tenke i de baner.
 
Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hifi har da aldri vært på moten. I gamle dager hadde folk flest platespillere fordi det var den måten man spilte musikk på. En teknologisk forutsetning. Lyden var neppe allverden i de tusen hjem - i hvert fall kom det aldri noe som lignet hifi-lyd ut av den platespilleren jeg vokste opp med da jeg bodde hjemme hos mine foreldre. Høyst ordinære saker i hele lydkjeden - så billig som mulig, bare myntet på å få ut noe som lignet på lyd, men uten tanke på at det skulle låte hifi.

Og sånn har det fortsatt. For folk flest er ikke dette viktig. De er fortsatt ute etter noe billig som leverer noe som ligner på lyd - uten tanke på eller ønske for noe mer. Må man ha en CDspiller - so be it - det holder lenge med å kjøpe den billigste. Kan hvermannsen slippe å kjøpe CDspiller - desto bedre - da sparer man de pengene. Sånn er det jo bare.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Vi kan jo bare håpe, Håkon. Kanskje må vi som liker å ytre oss på nettet om ting som har med lyd og musikk å gjøre, fortelle folk at innredningsvillig hifi faktisk finnes. Skrive en og annen artikkel til Bonytt, Bo Bedre, Design og hva de heter alle sammen og forsøke å demme litt opp for de tildels tomhjernede interiør-rosabloggerne som tror en Geneva er det aller ypperste som finnes....
Phillips burde bruke noen markedsføringskroner på disse interiørbloggerne.
Skriver de positivt om svære steroanlegg, følger garantert verden etter.
Hadde de brukt ansiktsmasker av bæsj mens de sov, hadde også moteverden fulgt etter.
Loyalitet og forbilder er mektig vare i den verden de lever i.
Alle følger bjelle-sauen.
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
Elektronikk har aldri vært billigere å produsere / kjøpe, du har vel aldri fått mer for penga når du handler noe - BORTSETT fra når det kommer til "hifi". Innen "hifi" så er alt fortsatt magisk dyrt og 10.000kr holder så vidt til kablene du ha. For normale folk så er det galskap. "Hifi" vil fortsette være ett nisje produkt så lenge prisene er som de er. Hadde det kun vært ferrari og lamborghini som produserte biler så hadde ikke det å kjøre bil vært så veldig poppis det heller.
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Men, når var bransjen på topp? Nå er jo jeg såvidt inn i 40-årene kommet og nærmest for en tenåring å regne her inne, men jeg har ikke opplevd denne 'storhetstiden' som åpenbart må ha eksistert siden det stadig snakkes om at alt er på vei sørover fra denne. Jeg har alltid oppfattet hifi som en temmelig smal sjanger for de spesielt interesserte med romslig konto. Jeg forstår ikke riktig hva vi snakker om her heller. Diskuteres det 'hifi' eller ganske enkelt frafallet av tradisjonelt oppsett slik de fleste her inne er oppvokst med?



"Og så har vi Sony, da. De markedsfører seg på IFA med slagord som «musikk slik du aldri har hørt det før» og «slik artisten ville du skulle høre det»." Dette er jo søtt. De gir oss Hi-Res så vi som aldri før kan høre hvor komprimert drømmen til artisten ble i miksen? :p
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.201
Antall liker
101.665
Torget vurderinger
23
Folk har fått smaken på miniatyrisering - simple as that. I tillegg kommer så det faktum at de fleste menn er interiørkastrert (c) Sluket av kone/samboer pluss at musikk som tidtrøyte nå konkurrerer med så mye annet. Hvem sitter ned og LYTTER til musikk lenger, av vanlige mennesker som ikke har hifi/musik som utpreget hobby?
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Hvem sitter ned og LYTTER til musikk lenger, av vanlige mennesker som ikke har hifi/musik som utpreget hobby?
Det er ikke mange, ikke alle på HFS engang tipper jeg. Det er smarttelefonen som styrer hverdagen. Musikk er noe som er bak der en plass.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
at hi end bransjen presser seg selv opp i et hjørne med eksklusive nisjeprodukter, bredder jo ikke akkurat interessen
dessuten har det som nevnt over oppstått ganske mange konkurrerende fritidssysler ifht NRK ukens film og finsk fjernsynsteater, samt Triffidenes dagens på radioteatret på lørdager.....
LP er for dyrt..junior sa at han hører det låter bedre, men kan ikke betale 300 per LP med favorittmusikken sin, når han får det på Spotify for småmynt
mvh
Leif "dauhørt" Christensen
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
LP er for dyrt..junior sa at han hører det låter bedre, men kan ikke betale 300 per LP med favorittmusikken sin, når han får det på Spotify for småmynt
mvh
Leif "dauhørt" Christensen
Å tro at vinyl skal puste liv i HiFi er å tro på julenissen. Å fortelle folk at platespiller, pickupjustering og veggene full av kostbar og plasskrevende vinyl er en forutsetning for god lyd er snarere å gjøre interessen for HiFi om mulig enda mindre.
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Jeg tror ikke herr Rognlien skal skylde på 50 åringene +. Er det noen som har råd til, og fortsatt har interessen for HiFi så tror jeg disse er i målgruppen, meg selv inkludert. Nei, jeg tror det må være iPhone generasjonen som ikke har tid til å sette seg ned å høre god musikk på et godt HiFi anlegg, men heller bærer med seg lyden over alt og er fornøyd med det, som trekker interessen for "'ekte" HiFi ned. Dette er nå min subjektive mening.
Jeg skyldte vel ikke på oss 50 plussere, tvert om. Det er vi som holder hi-fi-interessen i hevd. Da jeg var i tenårene var det tenåringer over alt med interesse for god lyd i musikkanleggene sine. Selvbygg florerte, musikkinteressen var til dels religiøst anlagt. På dagens hifimesser er de samme "tenåringene", men nå er de ikke 17 lengre, de er 57!

Mvh
Håkon Rognlien
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
LP er for dyrt..junior sa at han hører det låter bedre, men kan ikke betale 300 per LP med favorittmusikken sin, når han får det på Spotify for småmynt
mvh
Leif "dauhørt" Christensen
Å tro at vinyl skal puste liv i HiFi er å tro på julenissen. Å fortelle folk at platespiller, pickupjustering og veggene full av kostbar og plasskrevende vinyl er en forutsetning for god lyd er snarere å gjøre interessen for HiFi om mulig enda mindre.
Enig. Jeg tror det MÅ være brukervennlighet kombinert med god lyd som er svaret. Spotify er allerede en klar hit! Dersom vi kan få dette kombinert med enda bedre lyd, enkel bruk på farten, og stilfulle hjemmeanlegg basert på samme kilde, da er vi i nærheten av noe. Og faktum er at vi er på vei akkurat dit.

Mvh
Håkon Rognlien
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
I det hele tatt; svært mye av det som foregår i lydbransjen er innrettet mot å skremme folk bort fra en interesse for lyd, heller enn motsatt. God lyd har aldri vært så brukervennlig og rimelig tilgjengelig som nå, likevel sliter bransjen med å rekruttere entusiaster. Jeg tror ikke mange hardcore entusiaster fungerer som rollemodeller, for å si det forsiktig.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg er litt usikker på hva som er gjeldende definisjon for hifi i denne sammenhengen.
Likevel tror jeg at utviklingen med hodetelefoner og kvalitetsstreaming er den faktoren som pr. i dag har mest innflytelse mht lydinteresse hos folk.
Dette gjelder da selvsagt også hva man kan kalle rekruttering.

Det økende vinylsalget har ikke noe å gjøre med interesse for hifi.
Det er et trendy alternativ til streaming og telefonlyd.
Platespiller er hos mange nye vinyllyttere en interiørdetalj.
En god ting med at det blir solgt platespillere er at antall titler på vinyl øker formidabelt. Nye og gamle:).
Vi som velger vinyl som primærkilde og spiller vinyl pga lydkvalitet blir møtt med skepsis og vantro.
De fleste har aldri hørt en oppegående platespiller.
Det er ikke LYDEN fra vinyl som er folkelyden.

Folkelyden er i stor grad TV anlegget. Wimp osv.

Når design-hifi- produkter som f.eks Devialet og Gato ikke når ut til folket i større omfang er det et signal.
Slike produkter som har både lyd og designkvaliteter er kostbare, men det er da marked for andre ting ?
Når man ser hva folk har i husene sine av møbler, interiørstash og ikke minst kjøkkenutstyr, er det tydelig at det ikke er prislappen som er hinderet.
Dette gjelder jo ikke alle folk, men de som kjøper italiensk kaffemaskin til 50.000 kr hadde også hatt råd til hifi i samme prisklasse.
Ikke er det plassen om å gjøre heller. Jfr. størrelse og antall TV skjermer i de tusen hjem.

Ganske mange her på HFS har eget lytterom hvor de sitter for seg sjøl. Ikke med familien på ei stue slik det ofte var på 70-80-90 tallet.
Bare det, gjør hele greia til noe med preg av sært og ekskluderende .
Ellers er det hodetelefoner som gjelder, og det er også sjelden en interesse man deler med andre i huset.
(For så vidt er vel det hele poenget ,-at man slipper å dele med andre)


Det som er synd for oss som har interessen for god lydgjengivelse er at små produksjonsserier hos spydspissprodusenter får prisene i været.
Tenk hva en toppspesifisert TV hadde kostet hvis den kun var lagd i noen hundre eksemplarer?
Hifi er for spesielt interesserte.

Det er likevel verdt å merke seg når merker som f.eks Sony, Technics og Yamaha som tidligere var tunge på "folkehifi" på ny legger seg ut i markedet.
De tror vel det er penger å tjene?
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Det som er flott er jo at folk med hifi intresse idag ikke bør tømme lommeboken helt for bra lyd.
Idag har vi jo billige Klasse D, chipbaserte produkter som låter helt utrolig bra. Aktiv deling med minidsp etc som låter helt fantastisk så intressen burde vel egenglig øke for folk flest...
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Man kan også spørre seg om hvorfor det er praktisk talt ikke har funnet sted reelle forbedringer innen hifi de siste 30 årene? Det er små forbedringer på den eksisterende teknologien men se hva som har skjedd med mobiltelefoner, datamaskiner, TV apparater og nær sagt all annen forbrukselektronikk de siste 30 årene. Hifi står på stedet hvil og bransjen konsentrerer seg primært med ekstrempriset utstyr og snakeoil. Den utvikling man ser innen streaming kommer fra IT bransjen og det er patetisk å se de dyre, nærmest brukerfiendtlige og ofte dårlige løsningene hifi-bransjen endelig kommer drassende med når det gjelder streaming og computer basert lyd.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg er litt usikker på hva som er gjeldende definisjon for hifi i denne sammenhengen.
Om jeg skal være mitt vanlige kverulantiske jeg tror jeg at litt av problemet er at mange definerer HiFi som det som er litt dyrere og tar litt større plass enn det folk flest har mulighet eller interesse til. Og da maler man seg inn i et hjørne. I dag får man møbleringsvennlige og relativt rimelige anlegg som spiller like godt som mye som ble definert som HiFi for 30 år siden og som den gang kostet en vesentlig større prosentvis andel av folks inntekt. Likevel er det liksom ikke "skikkelig" HiFi. Ikke rart at lydinteressen er dalende da.
 
Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg er litt usikker på hva som er gjeldende definisjon for hifi i denne sammenhengen.
Om jeg skal være mitt vanlige kverulantiske jeg tror jeg at litt av problemet er at mange definerer HiFi som det som er litt dyrerer og tar litt støørre plass enn det folk flest har mulighet eller interesse til. Og da maler man seg inn i et hjørne. I dag får man møbleringsvennlige og relativt rimelige anlegg som spiller like godt som mye som ble definert som HiFi for 30 år siden og som den gang kostet en vesentlig større prosentvis andel av folks inntekt. Likevel er det liksom ikke "skikkelig" HiFi. Ikke rart at lydinteressen er dalende da.
Synes ikke du er kverulant med dette utsagnet.
Jeg er helt enig.
 

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Innlegg
2.266
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
Jeg tror nedgangstider og den økonomiske usikkerheten i verden i dag har mye og si at bransjen sliter litt, at bolig i dag koster langt mere i dag i forhold til inntekt enn det gjorde på 80 tallet og 1995 og frem til 2002 har også mye å si.

Det kan godt hende at hifi bransjen tar seg opp igjen når det blir bedre økonomiske tider i verden.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Slik jeg ser det har Hi-Fi aldri har vært mote, men kun noeen begrenset del av befolkningen og egne miljøer har syslet med.

Ser man litt historisk på det, så var det ikke uvanlig at det i mange hjem på syttitallet var et stereoanlegg i stua – typisk platespiller,receiver og to «små» høyttalere. Ikke rent sjelden representert ved en Garrard platespiller og Tandberg receiver og høyttalere. Å hekte på en kassettspiller etterhvert var heller ikke helt uvanlig. Alt som oftest i den rimelige enden av pris-skalaen – og med treverk som passet reolen/bokhylleseksjonen det sto i. Det skulle også passe inn i interiørmiljøet.

Slik var det hjemme hos oss i min «barndom», der platespilleren primært var brukt av min far til å spille hans Jim Reeves plater på, mens broder`n og jeg fikk lov til å spille en av våre plater i ny og ne, mens modern stort sett brukte receiveren til å høre på ni-timen.
Omtrent tilsvarende anlegg var det også hjemme hos de fleste av mine kamerater på den tiden. Noe utover det – i retning av Hi-Fi anlegg var det begrenset omfang av.

I ten-årene så var det noen av oss som kjøpte anlegg i form av ulike "dyrere" separate komponenter og større DIY høyttalere, men det var forbeholdt gutterommet, eller hybelen – og på ingen måte snakk om å ha i stua.

Senere kom «rack-epoken», og mange hjem ble møblert med et slikt. Men, majoriteten av disse var vel heller ikke det vi karakteriserer som Hi-Fi, men en innretning for å lytte på radio, spille av plater, kassetter og etterhvert CD. Jeg jobbet en periode (tidlig 80-tall) på Ing.forr. Atlas (Pioneerimportøren den gang), og det var ingen tvil om i hvilken ende av prisskalaen det ble solgt mest av. Det typiske rackèt fikk innpass som «møbel» fordi det dai samme periode ble en interiørtrend i retning av reoler, bokhyller ogseksjoner i foliert spon – ofte i hvitt eller sort. I den grad noen valgte løse, separate komponenter var det i hovedsak komponenter fra samme produsent og isamme design/serie som de øvrige.

Så kom «boomen» med surround, men også her var (og i dengrad det fortsatt er…) volumet de små billige løsningene, som den egentlige sjefeni huset til nød kunne akseptere.

Majoriteten av befolkningen har aldri vært spesielt opptattav lyden og Hi-Fi i den forstand – slik vi «entusiaster» har vært, og slik erdet nok fortsatt. Det er interiørtrender som på mange vis styrer hvilke musikkavspillingsløsninger som majoriteten velger. En løsning skal designmessig passe inn i det øvrige interiøret, og et Hi-Fi møbel bestående av mange separate komponenter i ulike farger, fasonger og design, med en haug kabler hengende synlig bak fulgt opp av et par store høyttalere passer absolutt ikke inn. Når så du sist en boligannonse med bilde av et slikt «rigg» i stua?

Nope – i dag er det fullt ut akseptert at det kan henge en stooor flatskjerm på veggen og til nød med en designmessig tilpasset lydplanke under, men det øvrige skal fortrinnsvis helst ikke synes. Kanskje med unntak aven Geneva el.likn som passer inn i interiørkonseptet.

Men, så har vinyl kommet inn som en trend, der platespillere og avspilling av vinyl er inne i en positiv fase. Den ene retningen her er retro, der yngre personer (ofte hunnkjønn faktisk) kjøper en vintage platespiller og ofte en vintage forsterker/receiver og et par tidsriktige høyttalere. Dette er helt tydelig trendy i noen miljøer. Den andre retningen er at en Pro-Ject eller Rega (+ noen andre også da) designmessig passer inn i dagens interiørtrend – og det er langt fra feil å ha en slik stående godt synlig. Utfordringen er et evt. RIAA-trinn, da en ekstra boks langt fra er ønskelig.

At de fleste da også (på kjøpet) har fått en annen lydopplevelse enn de har vært vant med fra å spille av komprimerte filer osv. har ikke akkurat lagt noen demper på at dette brer om seg – selv om det heller ikke i denne sammenheng er snakk om et Hi-Fi anlegg i dèn forstand. Og, selvom det selges en del vinylsnurrer om dagen, så er det laaaangt frem til at det er like vanlig som det var på 70- og begynnelsen av 80-tallet. Forhåpentligvis vil dette øke og vedvare en god periode og bevege seg i en positiv retning, men det er en stor fare for at det brått kan stoppe opp og «erstattes» av noe annet.
 
Sist redigert:

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.201
Antall liker
101.665
Torget vurderinger
23
Aldri

Aldri har anstendig lyd vært billigere

Aldri har værstingriggene vært dyrere

Aldri har den gemene hop (de som tidligere alltid hadde en eller annen form for "hifi") vært mer gemene

Aldri mer skal klassikere som Tandberg, SEAS, Philips etc. pryde det norske folkehjem

Aldri mer

Aldri
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Man kan også spørre seg om hvorfor det er praktisk talt ikke har funnet sted reelle forbedringer innen hifi de siste 30 årene? Det er små forbedringer på den eksisterende teknologien men se hva som har skjedd med mobiltelefoner, datamaskiner, TV apparater og nær sagt all annen forbrukselektronikk de siste 30 årene. Hifi står på stedet hvil og bransjen konsentrerer seg primært med ekstrempriset utstyr og snakeoil. Den utvikling man ser innen streaming kommer fra IT bransjen og det er patetisk å se de dyre, nærmest brukerfiendtlige og ofte dårlige løsningene hifi-bransjen endelig kommer drassende med når det gjelder streaming og computer basert lyd.
Hmm du får jo idag utrolig bra forsterkere på et par kg samt 1/4 av normal fysisk størrelse som spiller minst like bra som store,tunge og dyre!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Folk har fått smaken på miniatyrisering - simple as that. I tillegg kommer så det faktum at de fleste menn er interiørkastrert (c) Sluket av kone/samboer pluss at musikk som tidtrøyte nå konkurrerer med så mye annet. Hvem sitter ned og LYTTER til musikk lenger, av vanlige mennesker som ikke har hifi/musik som utpreget hobby?
Hifi må vel ikke være et fenomen med tilmålt tid der man sitter skolerett i sweetspot og finlytter til en konsert mens man studerer platecoverets små bokstaver og tall.

Musikk skal jo være tilstede når man gjør andre ting her i livet. Snakker, spiser, har fysisk aktivitet, slapper av, gjør husarbeid, jobber i hagen, kjører bil, drikker øl, sosialiserer.

Det er ingen god grunn til å ta til takke med dårlig lyd, all den tid god lyd vil øke den generelle livsgleden på alle områder der musikk er involvert. Jo mer folk oppdager dette, jo mer vil det bli noe som betyr noe og som prioriteres. Tenkologien er snart på plass til at selv en mobiltelefon med direkte streaming og bra headset kan komme opp på hifinivå uten at det blir spesielt kostbart.

En god lyttesession foran hovedanlegget er stor stas det, men ville ikke byttet all verdens godlyd her om resten av livet ble fylt av dårlig lyd.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Man kan også spørre seg om hvorfor det er praktisk talt ikke har funnet sted reelle forbedringer innen hifi de siste 30 årene? Det er små forbedringer på den eksisterende teknologien men se hva som har skjedd med mobiltelefoner, datamaskiner, TV apparater og nær sagt all annen forbrukselektronikk de siste 30 årene. Hifi står på stedet hvil og bransjen konsentrerer seg primært med ekstrempriset utstyr og snakeoil. Den utvikling man ser innen streaming kommer fra IT bransjen og det er patetisk å se de dyre, nærmest brukerfiendtlige og ofte dårlige løsningene hifi-bransjen endelig kommer drassende med når det gjelder streaming og computer basert lyd.
Hmm du får jo idag utrolig bra forsterkere på et par kg samt 1/4 av normal fysisk størrelse som spiller minst like bra som store,tunge og dyre!
Ja men forskjellen er størrelse, ikke revolusjonerende ytelse. Disse forsterkerne er dessuten drevet frem av hjemmekino og pro-audio, ikke tradisjonell hifi, som er skeptisk til alle nyvinninger.
Det man burde hatt i dag er aktive høyttalere av høy kvalitet som man enkelt kunne kalibrere til rommet. Skal man i dag sette opp et flerveis aktivt system med romkorreksjon er det en vanskelig og tidskrevende affære og man risikerer å måtte lage/designe deler av systemet selv. Dette burde være like enkelt som det i dag er å kjøpe en datamaskin, sette opp denne med hjemmenettverk, internettilgang og skylagring. Alt dette gjøres med noen få klikk og er så enkelt at bestemor kan klare det. Innen IT har det skjedd ting siden 90 tallet hvor man måtte ha en betydelig kunnskap for å sette opp en PC med netttilgang. Hvorfor bugner ikke hifi-bransjen av high-end 'Sonos' anlegg med brukervennlige prosedyrer for romintegrasjon?
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Det er vel også fruen i huset som skal ha det siste ordet når det gjelder interiøret i stuen,og da passer det skjelden inn med et heftig anlegg bestående av komponenter fra ulike produsenter.Som nevnt er det skjelden man ser et anlegg i boligprospekter.Allid en diger flatskjerm og et par malplasserte høyttalere.Og som Gjestemedlem nevner,så lever folk i et stressamfumm der det og sette seg ned for å lytte på et album blir betraktet som bortkastet tid.Jeg tror hifiintressen fortsatt vil være forbehold oss særinger med en svak rekrutering.Det å ha et bra anlegg i stua er ikke lenger et statussymbol slik det var på syttitallet.

mvh.s,
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Man kan også spørre seg om hvorfor det er praktisk talt ikke har funnet sted reelle forbedringer innen hifi de siste 30 årene? Det er små forbedringer på den eksisterende teknologien men se hva som har skjedd med mobiltelefoner, datamaskiner, TV apparater og nær sagt all annen forbrukselektronikk de siste 30 årene. Hifi står på stedet hvil og bransjen konsentrerer seg primært med ekstrempriset utstyr og snakeoil. Den utvikling man ser innen streaming kommer fra IT bransjen og det er patetisk å se de dyre, nærmest brukerfiendtlige og ofte dårlige løsningene hifi-bransjen endelig kommer drassende med når det gjelder streaming og computer basert lyd.
Hmm du får jo idag utrolig bra forsterkere på et par kg samt 1/4 av normal fysisk størrelse som spiller minst like bra som store,tunge og dyre!
Ja men forskjellen er størrelse, ikke revolusjonerende ytelse. Disse forsterkerne er dessuten drevet frem av hjemmekino og pro-audio, ikke tradisjonell hifi, som er skeptisk til alle nyvinninger.
Det man burde hatt i dag er aktive høyttalere av høy kvalitet som man enkelt kunne kalibrere til rommet. Skal man i dag sette opp et flerveis aktivt system med romkorreksjon er det en vanskelig og tidskrevende affære og man risikerer å måtte lage/designe deler av systemet selv. Dette burde være like enkelt som det i dag er å kjøpe en datamaskin, sette opp denne med hjemmenettverk, internettilgang og skylagring. Alt dette gjøres med noen få klikk og er så enkelt at bestemor kan klare det. Innen IT har det skjedd ting siden 90 tallet hvor man måtte ha en betydelig kunnskap for å sette opp en PC med netttilgang. Hvorfor bugner ikke hifi-bransjen av high-end 'Sonos' anlegg med brukervennlige prosedyrer for romintegrasjon?
Idag så koster jo flere av disse forsterkerne nesten ingenting i forhold til lydkvalitet.
Har selv et aktivt system som spiller fletta av mye til flere ganger prisen. Nå skal det sies at dette er delvis diy
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Man kan også spørre seg om hvorfor det er praktisk talt ikke har funnet sted reelle forbedringer innen hifi de siste 30 årene? Det er små forbedringer på den eksisterende teknologien men se hva som har skjedd med mobiltelefoner, datamaskiner, TV apparater og nær sagt all annen forbrukselektronikk de siste 30 årene. Hifi står på stedet hvil og bransjen konsentrerer seg primært med ekstrempriset utstyr og snakeoil. Den utvikling man ser innen streaming kommer fra IT bransjen og det er patetisk å se de dyre, nærmest brukerfiendtlige og ofte dårlige løsningene hifi-bransjen endelig kommer drassende med når det gjelder streaming og computer basert lyd.
Hmm du får jo idag utrolig bra forsterkere på et par kg samt 1/4 av normal fysisk størrelse som spiller minst like bra som store,tunge og dyre!
Ja men forskjellen er størrelse, ikke revolusjonerende ytelse. Disse forsterkerne er dessuten drevet frem av hjemmekino og pro-audio, ikke tradisjonell hifi, som er skeptisk til alle nyvinninger.
Det man burde hatt i dag er aktive høyttalere av høy kvalitet som man enkelt kunne kalibrere til rommet. Skal man i dag sette opp et flerveis aktivt system med romkorreksjon er det en vanskelig og tidskrevende affære og man risikerer å måtte lage/designe deler av systemet selv. Dette burde være like enkelt som det i dag er å kjøpe en datamaskin, sette opp denne med hjemmenettverk, internettilgang og skylagring. Alt dette gjøres med noen få klikk og er så enkelt at bestemor kan klare det. Innen IT har det skjedd ting siden 90 tallet hvor man måtte ha en betydelig kunnskap for å sette opp en PC med netttilgang. Hvorfor bugner ikke hifi-bransjen av high-end 'Sonos' anlegg med brukervennlige prosedyrer for romintegrasjon?
Idag så koster jo flere av disse forsterkerne nesten ingenting i forhold til lydkvalitet.
Har selv et aktivt system som spiller fletta av mye til flere ganger prisen. Nå skal det sies at dette er delvis diy
Akkurat. Klasse D forsterkere, dagens avanserte digitalteknikk og billig prosessorkraft gir muligheter som hifi-bransjen ikke ser ut til å interessere seg for. Det blir opp til spesielt interesserte å lage noe selv, gjerne med hjelp fra nisjefabrikanter med bakgrunn fra pro-audio eller IT.
 

thorerjo

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2012
Innlegg
541
Antall liker
263
Sted
Nesodden
Det har vel noe med konkuransen fra andre medier som TV,internett,facebook osv.samt ting som musikkbransjen sliter med også som at folk har ikke det eierforholdet til musikken og utstyret som vi 50+har.Muligens derfor vi liker LP-plater også for det er en fysisk ting man kan forholde seg til og heldigvis så låter det bra.Som noen sier så er nok vinyl en mere trendy retro ting blant de unge en lydkalitet alene.Det var også sikkert et større forbedringspotensiale på utstyr fra slutten av 60'tallet på forbrukerelektronikk en det er i dag..Rock'n roll osv krevde også mere av utstyret.Kjøpekraften blant folk er jo også noe annet nå en det var på den tiden også.Muligheten da var å bygge noe selv.Virket som "alle"bygde høyttalere på 70'.Det var slik jeg fikk interessen da jeg klarte å bygge min egen høyttaler som jeg syntes låt bra.Det var en stor selvtilfredsstillelse.Tror tilogmed Elloskatalogen hadde høyttalerkitt he he.Som også noen sier så har kvinnfolk overtatt fullstendig kontrollen over hjemmet selv om husene våre har blitt større.Før hadde mannen eget hobbyrom.Nå er han henvist til en skuff i gangen.Konevennelige høyttalere var ikke et begrep som fantes den gangen.Vi må få kjerringene tilbake på kjøkkenet,basta !. Tandberg vår også oppegående og det var mange som følte stolthet til dette merket og kjente noen som jobbet der.Jeg syntes problemet er at det er så mange produkter på markedet at det er vanskelig å orientere seg i jungelen.Hvem vil kjøpe en dac til 50 000.-når den er verdiløs om 6 måneder.Det er bare for dem med skikkelig feit lommebok.Det tar også lang tid og tålmodighet for å trene opp et godt øre.I dagens samfunn går alt fortere og fortere så muligens de unge ikke har den tolmodigheter som vi litt eldre har også.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Er lenge til jeg blir 50, men starter opp med galskapen igjen
image.jpeg

Ser frem til disse ankommer
 
Topp Bunn