Diverse Kommer hi-fi på moten igjen?

S

Syncrolux

Gjest
Enig. Men jeg synes det også er viktig å få den musikken jeg liker til å låte så bra som den kan få blitt, ved å ha en godt "altspisende" anlegg og lete etter de beste masteringer/utgivelser av en viss plate.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Synes fortsatt spotify har en lang vei å gå når det kommer til kvaliteten . Youtube er faktisk bedre synes jeg ..
Joda, det tror jeg nok du har rett i. Men brukergrensesnittet er i det minste på god vei til å bli særdeles bra. Og hører du det gjennom Fidelify med korrekte settinger, en dugelig DAC og ditto hodetelefoner, låter det faktisk overraskende potent, i mine klart ører bedre enn Wimp Hi-Fi, utrolig nok. Problemet er dog at Fidelify har et ubrukelig grensesnitt.
Men uansett mener jeg vi er på rett vei med hensyn til strømming fra skyen et sted.

Mvh
Håkon Rognlien
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Musikken må/bør ligge som hovedgrunn for interessen imo, samme hvilken sjanger man har forkjærlighet for, det er det man kan skape interesse av også
Det er derfor jeg har nedgradert noe de siste årene. Gått vekk fra superoppløste høyttalere som fremhever detaljene og pling pling fremfor musikken. Dyre kabler som slipper igjennom alle detaljer osv. Har nå satset på rør og høyttalere som fokuserer på det musikalske og med fokus på klassisk musikk under utarbeidelsen så vidt jeg har forstått. Føler at jeg koser meg mer med den musikalske helheten nå enn tidligere hvor fokuset var mer rettet mot detaljer og musikk som fremhevet dette. Stadig sammenligning med annet utstyr.
Jeg ser imidlertid ikke negativt på den nye trenden med streamet musikk. Med Wimp HiFi f.eks via Sonos og en god DAC eller med bærbar spiller og en god bærbar hodetelefonforsterker og gode hodetelefoner er dette HiFi på høyde med CD etter min mening.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
..... Joda, det var populært som komfirmasjonsgave i en rekke år hvor "alle" elektronikkbutikker hadde ett eller flere såkalte "komfirmasjonsanlegg".
Husker godt også Akers Mic som kjente sin besøkelsestid med tilbud på "studentanlegg" omtrent akkurat da stipend og studielån kom inn på konto:)
 

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
450
Antall liker
284
Sted
Fredrikstad
Enig. Men jeg synes det også er viktig å få den musikken jeg liker til å låte så bra som den kan få blitt, ved å ha en godt "altspisende" anlegg og lete etter de beste masteringer/utgivelser av en viss plate.
Enig med dette. Mitt mål med tuning av anlegget nå er å få Rammstein til å høres bra ut igjen. Jeg håper DSpeaker kan bringe tilbake party-pukkelen min. :)
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Jeg tror heller ikke at det hadde skadet hvis hifibransjen/miljøet hadde lagt bort en del av dette selvhøytidelige alvoret som preger hifi`en.

What ever happened to all the fun in the world?
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg går for "nøytralt", hva nå det enn måtte bety, men for meg betyr det at uansett hva jeg hører på så synes jeg anlegget ikke står i veien for musikken.

Tidligere har jeg hatt anlegg der det meste låt feil. Det var for mye bass på Kari Bremnes, for skrikete på fete blåserekker, for tynt og pinglere på 80-tallspop, for hardt og fælt på Led Zeppelin, osv. Men når man stripper av alle tekniske feil i avspillingskjeden så åpner alt seg og låter bare fint. Tro det eller ei.
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Jeg går for "nøytralt", hva nå det enn måtte bety, men for meg betyr det at uansett hva jeg hører på så synes jeg anlegget ikke står i veien for musikken.

Tidligere har jeg hatt anlegg der det meste låt feil. Det var for mye bass på Kari Bremnes, for skrikete på fete blåserekker, for tynt og pinglere på 80-tallspop, for hardt og fælt på Led Zeppelin, osv. Men når man stripper av alle tekniske feil i avspillingskjeden så åpner alt seg og låter bare fint. Tro det eller ei.
Zeppelin har jeg egentlig aldri fått til å låte 'bra'. Irriterende da de er store barndomshelter og fortjener langt bedre. Men stripping av tekniske feil har ikke vært en utprøvd metodikk, det skal sies, har snarere forsøkt glatte det til med mengder av rødvin.
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
316
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Viktigste må vel være at musikken er formidler av oppgivelsene, anlegget kommer så i andre rekke
jeg har ihvertfall lagt merke til flere yngre som har fattet interessen for det å spille vinyl, opplevelsen og ikke minst roen det gir
Enig, den nye vinyl-bølgen tror jeg ikke først og fremst handler om lyden. Selv om vinyl er et klart mindre "praktisk" medium så gir det en slags følelse av ro. Det å lytte til musikk kan da bli et lite "ritual" igjen. Frem med platen, på med clamperen, børste av støv, sikte inn nåla... Jeg merker at jeg i større grad setter meg ned og slapper av, lytter til musikken og "synker inn" i albumet. Det skal mer til for at tar bryet med å hoppe over et spor, og det gjør at man lærer å verdsette musikken og platens helhet. Disse små tingene fungerer da som en slags motbør til en stadig mer stresset og "effektiv" hverdag.
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
316
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Er også forbløffet over hvor få som nå viser interesse av et godt hifi-anlegg.
(...)
Jeg observerer hva bekjente, kolegaer, naboer og andre har av "lydformidlere" i hjemmet og kan vel telle på en hånd de som har en hifi-interesse.
Prøver også å "fange opp" hvordan de som besøker oss forholder seg til et hifi-anlegg og godlyd, men det vises stort sett ingen interesse.

Så denne hobby er nok for de få. Sansynligvis færre og færre.
Dette stemmer veldig godt med min erfaring. Noen få personer kommenterer kanskje at man har investert "litt ekstra" på lydanlegget når de kommer inn i stua, og lurer litt på hva det har kostet. Jeg vil vel si at kanskje to personer har vist entusiasme for god lyd, sittet med et smil om munnen, og kommentert at de opplevde kjente plater på en ny måte. De få andre som har spurt om en liten demo har ikke vært drevet av noen tilsynelatende interesse, men snarere en slags nysgjerrighet på om denne sære og dyre hobbyen kan ha noe for seg. Det er vel ingen av dem som har nektet for at anlegget mitt låter bedre enn det folk flest har hjemme, men reaksjonen er stort sett likegyldighet.
 

thorerjo

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2012
Innlegg
541
Antall liker
263
Sted
Nesodden
Gøy å gå på konsert også.

Jeg spiller bass og det er morro.
Silkeborg.jpg
alabama øving 17.08.14..jpg
Live musikk har tatt seg opp bra den siste tiden.Så det virker som om musikkinteressen er større en på lenge selv om det ikke er direkte relatert til dette temaet her.
 
C

Cyber

Gjest
Hifi som vi kjenner det i dag er litt utdøende. Det er Sonos-kavlitet som gjeler nå - wifi overføring og helt greie høyttalere. Men, det er i det minste en liten oppgradering for en hel generasjon av mennesker som har et helt bevisstløst forhold til lydkvalitet.
Det som er greia er jo at en Sonos Play:1 til 1600 kroner gir ganske så akseptabel lydkvalitet. Jeg kan lett høre gjennom et helt jazz-album på en slik og foten "går" som bare det. Det er kompakt, virker som fjell og kan styres via telefonen. Jeg kan ta den med hvor som helst i huset og den trenger kun strøm. Jeg skjønner godt de ikke vil ha store anlegg. Joda, de låter bedre, men for mange er kanskje Sonosen noe som gjør at de lytter mer til musikk - og det er jo viktigere enn at de har mange bokser og dyre kabler stående? For det vel ikke det som er kjernen i hobbyen "hifi"?
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Helt enig. Har selv vokst opp uten særlig "Hi-fi" interesse og som en utenforstående har jeg alltid forbundet begrepet med enorme kostnader til både høyttalere, forsterkere og gullkabler. Ikke rart de med en påbegynt interesse for å få litt bedre lyd skremmes bort når de kommer i kontakt med "Hi-fi" interesserte som mener de må pantsette kone, barn, hus og bil for før de oppnår ekte "Hi-fi". Har siden blitt innforstått med at kostnadene for gullkabler og klasse A effektforsterkere har svinnende lite med musikk å gjøre, og at utvalgte produkter som selges ferdig levert i butikken for en tusenlapp kan være godt innenfor det man kalte Hi-fi på sytti tallet, før begrepet ble kapret og misbrukt av gullkabel-sekten.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Jeg relaterer meg ikke til begrepet "Hi-fi interessert" og ønsker heller ikke forbindes til et så misforstått ord, men jeg har en brennende interesse for reprodusert musikk.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Også har vi ordet "audiofil" som er enda verre. Det begrepet burde sidestilles med de andre stygge skjellsordene. Å bli kalt "audiofil" kan umulig være noe annet enn en stor fornærmelse.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
jeg ser på meg selv og min interesse mer som musikk orientert, enn hai fai, utstyr er på alle mulige måter artig å høre på og teste ut, mye gir eierglede men alltid faller det på hvordan musikken oppleves
at flere eventuellt skal bli bitt av ustyrsdilla og bruke mere penger på anlegg fordi det er poppis, vet jeg ikke om noen sinne vil skje egentlig
musikk er jo lett tilgjengelig idag og mange anskaffer den nok gratis og er fornøyd med nettopp det.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Jeg gir faen i så mye rart. Men akkurat stillhet? Nei. Det er en essensiell ingrediens i et godt liv. Kanskje viktigere enn musikk, som jeg heller ikke gir faen i.

Godfolk, til og med i selve MUSIKKEN er stillheten en helt vesentlig ingrediens..... (men dessverre er det ikke alltid så lett å høre den gjennom resonante kassehøyttalere..:cool:)
Stillheten blir desto mer påtagelig med horn. Fra voldsom hyling til stillhet på et øyeblikk8)

Final
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.568
Antall liker
3.127
Sted
Oslo
I min ungdom skrøt kompisene av fedrenes anlegg, ut fra kriterier som antall liter og watt å høyttalerne, så jeg har inntrykk av at det var mer populært den gangen. :)

For min del har det alltid vært musikkstyrt, så jeg skar klar av datidens moter i form av digre kasser, equalizere, grønn tusj, lysorgel og masse knotter og lamper på anlegget. Der er jeg ennå. Det som er avgjørende for min del er at jeg kan nyte musikken, både i form av enkeltinstrumentene og helheten. Det vil si at jeg for eksempel kan bestemme meg for å lytte til samspillet mellom bassisten og trommissen, eller hvordan et piano legger inn småkrydder i bakgrunnen. Sånnt er vanskelig å gjøre i et grumsete lydbilde.

Ungene er store nok til å sette spørsmålstegn ved pengebruken, men siden de spiller instrumenter selv har vi fått noen samtaler om nettopp lytting. Jeg tror, kanskje, at det i kombinasjon med å oppleve musikk "live" kan vekke interesse for å ha god lyd hjemme. Da er det lettere å oppdage at lyden ikke bare er en kulisse, men faktisk biter som skal passe sammen. Så hvis streamingen tvinger en del artister ut på veien så kanskje det kommer på mote igjen?
 
T

Tittentei

Gjest
Synes fortsatt spotify har en lang vei å gå når det kommer til kvaliteten . Youtube er faktisk bedre synes jeg ..
Joda, det tror jeg nok du har rett i. Men brukergrensesnittet er i det minste på god vei til å bli særdeles bra. Og hører du det gjennom Fidelify med korrekte settinger, en dugelig DAC og ditto hodetelefoner, låter det faktisk overraskende potent, i mine klart ører bedre enn Wimp Hi-Fi, utrolig nok. Problemet er dog at Fidelify har et ubrukelig grensesnitt.
Men uansett mener jeg vi er på rett vei med hensyn til strømming fra skyen et sted.

Mvh
Håkon Rognlien
Har du prøvd siste versjon av Fidelify? Brukergrensensittet har fortsatt en vei å gå, men er blitt betraktelig bedre enn tidligere.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Synes fortsatt spotify har en lang vei å gå når det kommer til kvaliteten . Youtube er faktisk bedre synes jeg ..
Joda, det tror jeg nok du har rett i. Men brukergrensesnittet er i det minste på god vei til å bli særdeles bra. Og hører du det gjennom Fidelify med korrekte settinger, en dugelig DAC og ditto hodetelefoner, låter det faktisk overraskende potent, i mine klart ører bedre enn Wimp Hi-Fi, utrolig nok. Problemet er dog at Fidelify har et ubrukelig grensesnitt.
Men uansett mener jeg vi er på rett vei med hensyn til strømming fra skyen et sted.

Mvh
Håkon Rognlien
Har du prøvd siste versjon av Fidelify? Brukergrensensittet har fortsatt en vei å gå, men er blitt betraktelig bedre enn tidligere.
Lastet ned for drøyt en ukes tid siden, så jeg tror det er siste versjon (beta-versjon)(?).

Mvh
Håkon Rognlien
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Det vil si lyd som i hvert fall teknisk sett er bedre enn CD. Og langt bedre enn MP3, AAC og de andre datareduserte lydformatene de fleste av oss bruker for å få klemt inn mest mulig musikk på mobilene våre.

Befriende å høre at man slutter med å si "komprimering" og kalle spaden for spade, nemlig "datareduksjon".

Moderne forsterkere har digital støtte via egen innganger til en integrert DAC. Det vil være like selvfølgelig som at alle forsterkere for noen år siden hadde egen MM/MC inngang (phono). Det er en positiv utvikling, synes jeg.

I stor grad synes jeg at lyd har blitt preget av "billige" PC-løsninger, eller at det rådyre High-End markedet har fått dominere som dets motstykke. Hi-Fi messer preges nok litt av det. Jeg selv, og mange kamerater har sluttet å gå på Hi-Fi messer pga. fokus på knalldyr Hi-Fi. Hvor ble det av de gode anleggene i 20- og 30 tusen kroners klassen som man kunne ta seg råd til..?
 
Sist redigert:
T

Tittentei

Gjest
Har du prøvd siste versjon av Fidelify? Brukergrensensittet har fortsatt en vei å gå, men er blitt betraktelig bedre enn tidligere.
Lastet ned for drøyt en ukes tid siden, så jeg tror det er siste versjon (beta-versjon)(?).
Jepp, da har du nok siste. Grensesnittet tidligere var enda verre, så det nye er relativt bedre, men jeg er enig med deg. Bruker selv spotify sitt GUI for å finne musikk og slikt, men legger det i egne lister og går inn i Fidelify når det skal lyttes "seriøst", hehe.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Nå er det mange soloutspill her og liten debatt - så tilgi meg for nok et soloutspill:

Det er noen lyspunkter tross alt:

- Komprimering av musikken har nådd sitt høydepunkt og det er blitt innført eget lovverk for hvor mye du kan komprimere lyden i reklamer på TV osv. Det er også blitt mer fokus på kvalitet i musikkproduksjonen i blant annet klubbmiljøer osv.
- Det er blitt mer populært med LP blant yngre mennesker, og vi har også en ny bølge av unge og nyetablerte mennesker som handler seg Sonos inn i leilighetene sine - som tross alt er bedre enn dagens iPad på Apples øretelefoner.
- Vi ser en trend der mye og bra High End utstyr blir designet til å passe inn i stuebildet. Vi har f.eks. de nyere Avant Garde trådløse høyttalerne som er et eksempel på at innovasjonen går mot å komprimere høyttalere min lite tap av musikkvalitet.
- Men, jeg tror nok dessverre at dagens hifi miljø med 99% fokus på utstyr (gjerne så stygt og stort som mulig) og ikke musikk er utdøende. Jeg tror den nyere generasjonen musikkanlegg kommer fra nyetablerte produsenter som lager utstyr for en ny generasjon mennesker - som tenker annerledes.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Nå er det mange soloutspill her og liten debatt - så tilgi meg for nok et soloutspill:

Det er noen lyspunkter tross alt:

- Komprimering av musikken har nådd sitt høydepunkt og det er blitt innført eget lovverk for hvor mye du kan komprimere lyden i reklamer på TV osv. Det er også blitt mer fokus på kvalitet i musikkproduksjonen i blant annet klubbmiljøer osv.
- Det er blitt mer populært med LP blant yngre mennesker, og vi har også en ny bølge av unge og nyetablerte mennesker som handler seg Sonos inn i leilighetene sine - som tross alt er bedre enn dagens iPad på Apples øretelefoner.
- Vi ser en trend der mye og bra High End utstyr blir designet til å passe inn i stuebildet. Vi har f.eks. de nyere Avant Garde trådløse høyttalerne som er et eksempel på at innovasjonen går mot å komprimere høyttalere min lite tap av musikkvalitet.
- Men, jeg tror nok dessverre at dagens hifi miljø med 99% fokus på utstyr (gjerne så stygt og stort som mulig) og ikke musikk er utdøende. Jeg tror den nyere generasjonen musikkanlegg kommer fra nyetablerte produsenter som lager utstyr for en ny generasjon mennesker - som tenker annerledes.
Utfordringen her er naturlovene. Er man ute etter noe som ligner full-range lydgjengivelse - for hifi-gærninger noe som er i nærheten av 20-20.000Hz - ER det størrelsen som teller. Det kommer man ikke unna - med mindre man pøser på med en haug med Watt - som heller ikke er noen fornøyelse, verken for lommeboken eller for estetikken. Så for dem som er ute etter high-end og hifi - kommer man ikke unna at boksologien har en stor betydning - enten man liker det eller ei.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Det er produkt som enda ikke finnes,som jeg opplever som problemet hi-fi verdenen sliter med for å finne nye brukere av god lyd.
Kjøper du en vanlig forsterker i dag,til en normal pris som den "gemene hop" finner normal (fra ca 2000 opp til rundt 10) ,så får du akkurat det. Dvs en forsterker knapt uten noen flere muligheter enn det fantes på 80 tallet. Men grei lyd har den jo alltids,selv om markedet ikke er der.
Skal du ha "muligheter" for det meste av hva 2000 tallet kan tilby innen (fortsatt) normal pris-skjktet, da er vi over på no sourroundgreier med halvråtten lyd, dog med muligheter for mottak og tilkoplinger så det holder!
Så- skal du ha begge deler,både muligheter og lyd som er rimelig god. så er vi plutselig oppe i sourroundsaker til rundt 20 tusen og oppover.
Fortsatt er det ikke å se noe utstyr som leverer god lyd i to kanaler,som også har nett-tilkopling,og forøvrig alle tilkoplinger som er vanlige i dag (kanskje tom docking..?)
Så er vi oppe hos tungvekterne når det kommer til pris i det minste. Der er utvalget også heller spedt. Det er det gjerne to kanaler som gjelder,men heller ikke der er det særlig mye muligheter å speide etter. (Mrk at jeg helst og hele tiden mener integrerte løsninger her)
Folk som ikke ønsker å fylle stua med høyttalere,ønsker heller ikke flere komponenter forøvrig enn høyst nødvendig.
Og til slutt; de av leverandørene som måtte ha et slikt produkt,som jeg oppriktig mener kunne ha bragt gromlyd mer fram i lyset igjen: Se til å reklamer litt ordentlig! Denne bransjen reklamerer nesten bare hos sine "egne",og unngår nesten fortreffelig å støte på vanlige mennesker. Og derfor er de vanlige menneskene stort sett innehavere av råtne combianlegg,gjerne med både platespiller,kassett! ,USB dock og DAB radio på. Hva om noen heller kunne ha solgt dem en flott to-kanaler med alle tilkoplinger man måtte ønske,netttilgang med Spotify,og to greie høyttalere. Gjerne en trådløs løsning! Man må da greie å spare inn en hel del på å sløyfe sourrounddelen,og heller spytte det inn på lydsiden. Så kanskje de suspekte lydplankene for TV kunne ha fått en velfortjent konkurranse også!
Når jeg sist så en reklame for en forsterker av anstendig merke i en TV-reklame eller i et ukeblad/avis kan jeg knapt huske,og skal du finne dem på nettet,så må du aktivt lete etter det. Så jeg synes med respekt å melde at grunnen til at gromlyden forsvinner ut i de smale båndbredder og inn på mobilene,i høy grad skyldes sendrektighet både hos produsenter og forhandlere. De g j ø r hi-fi til noe merkelig og sært helt uten å tenke over det-tydeligvis.
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg gir faen i så mye rart. Men akkurat stillhet? Nei. Det er en essensiell ingrediens i et godt liv. Kanskje viktigere enn musikk, som jeg heller ikke gir faen i.

Godfolk, til og med i selve MUSIKKEN er stillheten en helt vesentlig ingrediens..... (men dessverre er det ikke alltid så lett å høre den gjennom resonante kassehøyttalere..:cool:)
Amen, bror! Stillheten er halve dynamikken. Det er det ikke alle som har skjønt.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Nå er det mange soloutspill her og liten debatt - så tilgi meg for nok et soloutspill:

Det er noen lyspunkter tross alt:

- Komprimering av musikken har nådd sitt høydepunkt og det er blitt innført eget lovverk for hvor mye du kan komprimere lyden i reklamer på TV osv. Det er også blitt mer fokus på kvalitet i musikkproduksjonen i blant annet klubbmiljøer osv.
- Det er blitt mer populært med LP blant yngre mennesker, og vi har også en ny bølge av unge og nyetablerte mennesker som handler seg Sonos inn i leilighetene sine - som tross alt er bedre enn dagens iPad på Apples øretelefoner.
- Vi ser en trend der mye og bra High End utstyr blir designet til å passe inn i stuebildet. Vi har f.eks. de nyere Avant Garde trådløse høyttalerne som er et eksempel på at innovasjonen går mot å komprimere høyttalere min lite tap av musikkvalitet.
- Men, jeg tror nok dessverre at dagens hifi miljø med 99% fokus på utstyr (gjerne så stygt og stort som mulig) og ikke musikk er utdøende. Jeg tror den nyere generasjonen musikkanlegg kommer fra nyetablerte produsenter som lager utstyr for en ny generasjon mennesker - som tenker annerledes.
Utfordringen her er naturlovene. Er man ute etter noe som ligner full-range lydgjengivelse - for hifi-gærninger noe som er i nærheten av 20-20.000Hz - ER det størrelsen som teller. Det kommer man ikke unna - med mindre man pøser på med en haug med Watt - som heller ikke er noen fornøyelse, verken for lommeboken eller for estetikken. Så for dem som er ute etter high-end og hifi - kommer man ikke unna at boksologien har en stor betydning - enten man liker det eller ei.
Vel, jeg synes at vi beveger oss i museskritt mot mer stuevennlige høyttalere som har et helt annet budskap enn de mer tradisjonelle apekistene som den eldre garde sverger til - apropos Avant Garde høyttalerne jeg nevnte. Et annet eks. er de nyere Martin Logan Electromotions - som er entry level å regne for de fleste her på siden - men likevel dyrt nok for mange som ennå har huslån - som er langt mindre dominerende i stuen og spiller svært svært bra ift. pris!
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg tror vi må innse det: HiFi er i ferd med å bli en sær og obskur motkultur mot lettvintheten. Vi som er innafor har ingen grunn til å tulle rundt med WAF og pinglelyd. Bedre å komme ut av skapet med et bassdrønn som vekker nabolaget.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.428
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nå er det mange soloutspill her og liten debatt - så tilgi meg for nok et soloutspill:

Det er noen lyspunkter tross alt:

- Komprimering av musikken har nådd sitt høydepunkt og det er blitt innført eget lovverk for hvor mye du kan komprimere lyden i reklamer på TV osv. Det er også blitt mer fokus på kvalitet i musikkproduksjonen i blant annet klubbmiljøer osv.
- Det er blitt mer populært med LP blant yngre mennesker, og vi har også en ny bølge av unge og nyetablerte mennesker som handler seg Sonos inn i leilighetene sine - som tross alt er bedre enn dagens iPad på Apples øretelefoner.
- Vi ser en trend der mye og bra High End utstyr blir designet til å passe inn i stuebildet. Vi har f.eks. de nyere Avant Garde trådløse høyttalerne som er et eksempel på at innovasjonen går mot å komprimere høyttalere min lite tap av musikkvalitet.
- Men, jeg tror nok dessverre at dagens hifi miljø med 99% fokus på utstyr (gjerne så stygt og stort som mulig) og ikke musikk er utdøende. Jeg tror den nyere generasjonen musikkanlegg kommer fra nyetablerte produsenter som lager utstyr for en ny generasjon mennesker - som tenker annerledes.
Som Ulf-B skriver, fullfrekvens høyttalere må være store. Naturlov. Men det er ingen grunn til at de andre komponentene behøver å være store. En Squeezebox (eller tilsvarende) som streamer Wimp HiFi til et par aktive høyttalere med innebygde klasse D-forsterkere blir et ganske kompakt system, bortsett fra selve høyttalerelementene for mellomtone og bass.

En annen trend som drar i positiv retning er at båndbredde etterhvert har blitt så billig at det er fullt mulig å streame FLAC i full 16/44.1-oppløsning. Da er det ingen begrensning for lydkvaliteten der, og folk vil være villige til å legge litt penger i utstyr for å gjengi den lyden i stua. Kanskje som en del av et multikanalsanlegg, men likevel.

Men hifi har vel egentlig ikke vært "på moten" siden 1962, sånn circa.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Jeg tror vi må innse det: HiFi er i ferd med å bli en sær og obskur motkultur mot lettvintheten. Vi som er innafor har ingen grunn til å tulle rundt med WAF og pinglelyd. Bedre å komme ut av skapet med et bassdrønn som vekker nabolaget.
Bra sagt! :) Støtter det :)
 
U

Utgatt24668

Gjest
Nå er det mange soloutspill her og liten debatt - så tilgi meg for nok et soloutspill:

Det er noen lyspunkter tross alt:

- Komprimering av musikken har nådd sitt høydepunkt og det er blitt innført eget lovverk for hvor mye du kan komprimere lyden i reklamer på TV osv. Det er også blitt mer fokus på kvalitet i musikkproduksjonen i blant annet klubbmiljøer osv.
- Det er blitt mer populært med LP blant yngre mennesker, og vi har også en ny bølge av unge og nyetablerte mennesker som handler seg Sonos inn i leilighetene sine - som tross alt er bedre enn dagens iPad på Apples øretelefoner.
- Vi ser en trend der mye og bra High End utstyr blir designet til å passe inn i stuebildet. Vi har f.eks. de nyere Avant Garde trådløse høyttalerne som er et eksempel på at innovasjonen går mot å komprimere høyttalere min lite tap av musikkvalitet.
- Men, jeg tror nok dessverre at dagens hifi miljø med 99% fokus på utstyr (gjerne så stygt og stort som mulig) og ikke musikk er utdøende. Jeg tror den nyere generasjonen musikkanlegg kommer fra nyetablerte produsenter som lager utstyr for en ny generasjon mennesker - som tenker annerledes.
Som Ulf-B skriver, fullfrekvens høyttalere må være store. Naturlov. Men det er ingen grunn til at de andre komponentene behøver å være store. En Squeezebox (eller tilsvarende) som streamer Wimp HiFi til et par aktive høyttalere med innebygde klasse D-forsterkere blir et ganske kompakt system, bortsett fra selve høyttalerelementene for mellomtone og bass.

En annen trend som drar i positiv retning er at båndbredde etterhvert har blitt så billig at det er fullt mulig å streame FLAC i full 16/44.1-oppløsning. Da er det ingen begrensning for lydkvaliteten der, og folk vil være villige til å legge litt penger i utstyr for å gjengi den lyden i stua. Kanskje som en del av et multikanalsanlegg, men likevel.

Men hifi har vel egentlig ikke vært "på moten" siden 1962, sånn circa.
Jeg tenker to ting her: de fleste musikkinteresserte har ikke et forhold til hva fullfrekvens er - men det betyr ikke at de har potensialet for å handle gode anlegg. Videre - teknologien utvikler seg - tenk brødrene wright. Ingenting er umulig selv om det virker slik.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Trenger en være på moten? Liker godt det individuelle. At det er så mange løsninger på dette med å kose seg med musikk er topp. Og om ingen andre gjør det, koser jeg meg fint med musikk alikevel.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.285
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Idag er det så mange andre ting som slåss om tiden vi har til rådighet. Husker godt gamle dager før Internett og farge-tv kom. Da var det tid til både Hi-Fi og modellfly. Ungdommen har andre interesser idag enn det vi hadde som vokste opp på seksti og syttitallet. På jobben har nesten alle Netflix og Wimp/Spotify, når jeg begynner å prate om CD, vinyl, kassett eller spolebåndspiller så blir jeg sett på som et fossil. Hadde jeg nevnt høyttalerkabler til flere tusen kroner så hadde jeg blitt sett på som en særing. Ja, det gjør jeg kanskje likevel når jeg forteller om mine interesser for teknologien og teoriene bak det vi her inne driver med. I dag er vi konsumenter og vi har ikke tid/evne/lyst til å eksperimentere med kabler, høyttalere, synkron eller asynkron DAC. "Alle" har IPhone og et eller annet som den kobles mot. Men musikkinteressen er nok tilstede hos mange og det er bra.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.428
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg tenker to ting her: de fleste musikkinteresserte har ikke et forhold til hva fullfrekvens er - men det betyr ikke at de har potensialet for å handle gode anlegg. Videre - teknologien utvikler seg - tenk brødrene wright. Ingenting er umulig selv om det virker slik.
I denne sammenheng: fullfrekvens = dypbass. Det vet folk hva er. Lydbølger ved 20 Hz er dessverre 17 meter lange, og det er fint lite brødrene Wright kan gjøre med det. Kompakte bassystemer er vanskelige å lage.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.428
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Idag er det så mange andre ting som slåss om tiden vi har til rådighet. Husker godt gamle dager før Internett og farge-tv kom. Da var det tid til både Hi-Fi og modellfly. Ungdommen har andre interesser idag enn det vi hadde som vokste opp på seksti og syttitallet. På jobben har nesten alle Netflix og Wimp/Spotify, når jeg begynner å prate om CD, vinyl, kassett eller spolebåndspiller så blir jeg sett på som et fossil. Hadde jeg nevnt høyttalerkabler til flere tusen kroner så hadde jeg blitt sett på som en særing. Ja, det gjør jeg kanskje likevel når jeg forteller om mine interesser for teknologien og teoriene bak det vi her inne driver med. I dag er vi konsumenter og vi har ikke tid/evne/lyst til å eksperimentere med kabler, høyttalere, synkron eller asynkron DAC. "Alle" har IPhone og et eller annet som den kobles mot. Men musikkinteressen er nok tilstede hos mange og det er bra.
Wimp låter helt fint, det. Det er ganske mange her inne som har fått ørene opp for den løsningen, spesielt for å få ny musikk tilsvarende et billass CD'er rett inn i stua hver måned til prisen av én CD. Jeg hørte nettopp på et par samlealbum med "Våre vakreste viser" på Wimp hifi, og det var absolutt ingen ting å utsette på lydkvaliteten. Jeg vil si at det er bedre å eksperimentere litt med en god avspillingskjede for streaming enn å kåle rundt med kabler. :)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.285
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Ja, Wimp er ok det. Bruker Wimp nesten hver dag. Fremtiden er streaming, det gjelder bare å få lyden ut på et anlegg man liker og det behøver ikke å koste all verden heller.
 
Topp Bunn