Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HalvorV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    164
    Antall liker
    81
    Torget vurderinger
    1
    Har et par Klipsch RF-82 mk2 i kjellergymmet som spiller sammen med en R-112SW.. benyttes til (trenings)musikk og TV/Film.
    Har hatt en Primare DVDI10 alt i ett spiller/forsterker til nå men vet av erfaring også fra andre høyttalere at den er noe blodfattig og har kvittet meg med den og er på leit etter et alternativ.
    Tenker ren effektforsterker siden jeg har en DDRC-24 som forforsterker med romkorreksjon.
    Kikker på en Icepower 2x1200AS1 på finn som jeg mistenker kan riste liv i sakene... tanker rundt dette?
    Innspill til andre konkrete brukte forsterkere mottas med iver og glede.
    Billigere er bedre da jeg på sikt vi gå for kinooppsett i rommet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    962
    voldsomt mye mer effekt enn man trenger?
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.431
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Har et par Klipsch RF-82 mk2 i kjellergymmet som spiller sammen med en R-112SW.. benyttes til (trenings)musikk og TV/Film.
    Har hatt en Primare DVDI10 alt i ett spiller/forsterker til nå men vet av erfaring også fra andre høyttalere at den er noe blodfattig og har kvittet meg med den og er på leit etter et alternativ.
    Tenker ren effektforsterker siden jeg har en DDRC-24 som forforsterker med romkorreksjon.
    Kikker på en Icepower 2x1200AS1 på finn som jeg mistenker kan riste liv i sakene... tanker rundt dette?
    Innspill til andre konkrete brukte forsterkere mottas med iver og glede.
    Billigere er bedre da jeg på sikt vi gå for kinooppsett i rommet.
    Ice er dårlig match så gå heller for noe med god strømforsyning, ikke se så mye på watt
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Har et par Klipsch RF-82 mk2 i kjellergymmet som spiller sammen med en R-112SW.. benyttes til (trenings)musikk og TV/Film.
    Har hatt en Primare DVDI10 alt i ett spiller/forsterker til nå men vet av erfaring også fra andre høyttalere at den er noe blodfattig og har kvittet meg med den og er på leit etter et alternativ.
    Tenker ren effektforsterker siden jeg har en DDRC-24 som forforsterker med romkorreksjon.
    Kikker på en Icepower 2x1200AS1 på finn som jeg mistenker kan riste liv i sakene... tanker rundt dette?
    Innspill til andre konkrete brukte forsterkere mottas med iver og glede.
    Billigere er bedre da jeg på sikt vi gå for kinooppsett i rommet.
    Er vel også tilbud nå om dagene på Icepower amp'er fra han som bygger og selger på Finn.no. (y)

    Tror det blir helt konge, er noe med det trøkket det blir når amp har stålkontroll på alt av elementer.
    Og en sånn Ice-amp kan jo brukes til hva som helst også, kino, lytterom, etc.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Mens vi venter så kan vi jo spekulere litt:
    Jeg tipper at siden det refereres til <god strømforsyning>, så tenkes det antagelig på tunge ringkjernetrafo-apparater. ;)
    Hvorfor det er en bedre match kan man jo lure på....

    Jeg har da ikke prøvd ICE på mine Klipsch RP-280F, men de spiller noe sinnsykt med en Crown XLS-amp.(y)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    962
    Kan man få nok?
    ikke med mindre man vil risikere å plutselig brenne alle spolene på noen sekunder under forvarsel. alle høyttalere oppgis med en max effekt av en grunn. hifimarkedet mener det aldri er nok, mens i PA bransjen såvitt jeg vet bruker man ofte ikke mer effekt enn systemet kalkulert skal håndtere.
    har noen billige monitorer hvor den største forsterkeren er 60watt, max lydtrykk oppgitt til 117db (sikkert bare i noen deler av frekvensområdet men..) lite vits med mer effekt enn man trenger.

     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.431
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Mens vi venter så kan vi jo spekulere litt:
    Jeg tipper at siden det refereres til <god strømforsyning>, så tenkes det antagelig på tunge ringkjernetrafo-apparater. ;)
    Hvorfor det er en bedre match kan man jo lure på....

    Jeg har da ikke prøvd ICE på mine Klipsch RP-280F, men de spiller noe sinnsykt med en Crown XLS-amp.(y)
    Har hørt en god klasse D på Klipsch og det er Spec til over 100 lapper! Er nok en grunn til at de med mest fartstid innen Klipsch ofte velger rør, klasse A eller klasse A/b med Mosfet men er jo fritt og velge selv 👍
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Mye av dagens klasse D kan minne om GOD klasse A på steroider i mine ører iallefall. Men før var klasse D et sjangsespill, og kan være det fortsatt, spesielt de aller rimeligste greiene... Men syns man får ekstremt mye for penga ifra 10.000kr og oppover nå. Klasse A/rør er heller ikke noe garanti for go lyd.

    Har veldig troa på : AUDIOPHONICS HPA-S400E. Den ligger vel på 15-25000kr, spørs hvilke utgave man velger.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Har hørt en god klasse D på Klipsch og det er Spec til over 100 lapper! Er nok en grunn til at de med mest fartstid innen Klipsch ofte velger rør, klasse A eller klasse A/b med Mosfet men er jo fritt og velge selv 👍
    Men, ifølge mange her inne så er det jo kun slik at man skal stole på og høre med egne ører hva som låter bra.
    -Da kan man jo ikke stole på eller lytte(!!) til noen med fartstid.😋

    Skråblikk til side, jeg tror at det er fort gjort å generalisere seg vekk om man har kun en referanse fra et gitt sted.
    Jeg betviler ikke dine obersvasjoner eller inntrykk, men jeg lurer på hva som ev gjorde at du synes det ikke låt optimalt?

    Rett designet/laget, så er en moderne amp lineær og uten spesiell huslyd. Det som sendes inn kommer ut ubesudlet.
    Da er det ofte enten kilder foran amp eller høyttalere som man ikke synes låter bra. -Klipsch er jo kjent for å være litt opp-i-trynet høyttaler, kanskje dette tones ned med gitt klassisk amp?
    For som @skorob sier, så er det ikke garanti for god lyd om man velger en eldre teknologi.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Nja. Ble faktisk litt skuffa over Harman Kardon hk980 på mine rp280... Men for dem som ikke liker lyst lydbilde må det være en innertier 😂
    Hvis man liker litt «treg» lyd som låter varmt og laidback kan HK980 anbefales🤣
     

    GriMan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    4
    Klipsch sine subwoofere.

    Som jeg har nevnt tidligere i tråden er jeg veldig imponert og fornøyd med RP 280f. Aldri før har jeg opplevd å få så mye god lyd for pengene - sammenlignet med andre høyttalere jeg har testet befinner de seg i en langt billigere prisklasse. Nå lurer jeg på hvordan det er med Klipsch sine subwoofere. Er det her også med de slik at man får mye for pengene? Jeg har tidligere eid PSB 450. Den ble jeg slettest ikke fornøyd med. Med sin innebygde dsp leverte den alt for mange db i de laveste frekvensene, slik at når musikken spilte der nede, hørtes det ut som et jordskjelv. I tillegg leverte den dårlig videre oppover i frekvensgangen, med lavere og lavere nivå. Jeg har hatt B&W pv1d på lån. Den leverte tilfredsstillende. Nå luer jeg på Klipsch sine suber. Hvordan leverer f.eks. SPL 120? Er folk fornøyd?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Syns de er gode, men forsterkerene på dem er litt tvilsome over tid.. :(.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Jeg har Klipsch R-112SW som jeg bruker til film i surroundoppsettet med RP-280F som fronter. Fungerer suverent til film, smeller i soffaen når det er action i filmen.
    Hatt min i 3 år nå, slår seg av og på ved signal. Ingen trøbbel sålangt.

    Men bruker ikke sub'en ifm 2-kanals musikk.
    Da trøkker 280'ene i stua mi nok til at absolutt ingenting mangler i hverken bunn eller mellomtone. :cool: (Sony STR-DN1080 receiver)
     

    GriMan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    4
    Enig i at 280 trøkker bra. Men jeg er ute etter det lille ekstra helt nede i frekvensområdet, fra 20 til 35 Hz ca. Litt mer guff der, da er det gøy å spille! Vil R-112SW levere til musikk i et slikt tilfelle, tror du?
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.431
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har Klipsch R-112SW som jeg bruker til film i surroundoppsettet med RP-280F som fronter. Fungerer suverent til film, smeller i soffaen når det er action i filmen.
    Hatt min i 3 år nå, slår seg av og på ved signal. Ingen trøbbel sålangt.

    Men bruker ikke sub'en ifm 2-kanals musikk.
    Da trøkker 280'ene i stua mi nok til at absolutt ingenting mangler i hverken bunn eller mellomtone. :cool: (Sony STR-DN1080 receiver)
    Helt enig! Jeg spiller sjelden musikk som har noe liv under 30-35hz så midtbassen er langt viktigere for meg!
    Til film så kan det være kult med litt lyd som ikke høres men føles
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Enig i at 280 trøkker bra. Men jeg er ute etter det lille ekstra helt nede i frekvensområdet, fra 20 til 35 Hz ca. Litt mer guff der, da er det gøy å spille! Vil R-112SW levere til musikk i et slikt tilfelle, tror du?
    På min Sony av-receiver så kan jeg ikke spille 2-kanal/stereo med sub. Sub er kun med når jeg spiller på alle høyttalerene++, og det låter fett som fy det.
    Men jeg synes bass og mellomtone er litt strammere (tørrere) uten subwoofer, så den jeg har i mitt oppsett passer alle best til film.
    Det kan nok fint være at dette kan optimaliseres med plassering++, men jeg har ikke giddet siden 280'ene spiller så flott alene når jeg spiller musikk.
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Viktigste er at det blir smekk, trøkk, dynamikk eller hva man liker å kalle det
    Nei.

    Eller. Det får være opp til hver enkelt.

    Mitt inntrykk er:
    1: litt usikker på om du kødder? Men det er ikke så viktig for mitt poeng som kommer nedenfor
    2: at mange kjøper Klipsj Rx-???? nettopp for sjmækk, trøkk, etc.

    Poeng: for meg handler Klipsch om rimelig (relativt) tilgang til live (vs. kostnad) opplevelse.

    Var nettopp på Thomas D-konsert. Mine Heritage Heresy 4 med Naim Atom er ikke i nærheten av Sentrums lyd, men veldig langt unna Sjmækk og sabla mye bedre enn mye annet jeg har hørt. Jada, finnes mye som er bedre livefølelse fra anlegg enn mitt, men etter min oppfatning, ikke ift pris. Det absolutt kuleste jeg har opplevd ift mitt mål om lyd lik live (masse mangler på den veien) er Klipschhorna - satan pule for en opplevelse!! Kanskje derfor jeg har landa på Heresy?

    Et par bilder jeg tok fra konserten nevnt ovenfor, happy med bildene fra min iPhone:

    IMG_4955.jpeg
    IMG_4960.jpeg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Enig i at 280 trøkker bra. Men jeg er ute etter det lille ekstra helt nede i frekvensområdet, fra 20 til 35 Hz ca. Litt mer guff der, da er det gøy å spille! Vil R-112SW levere til musikk i et slikt tilfelle, tror du?
    Hadde to r112sw tidligere i et stereo oppsett. Det spilte helt fantastisk på musikk. Knall sub for pengene
     

    Lydbildeja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2017
    Innlegg
    242
    Antall liker
    423
    Men i (Pure) Direct så virker kanskje ikke romkorreksjonen? :unsure:
    Pure Direct er uten romkorreksjon og uten sub,Direct er med romkorreksjon og med sub.
    2 channel modusen den første modusen er med romkorreksjon men uten sub.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Pure Direct er uten romkorreksjon og uten sub,Direct er med romkorreksjon og med sub.
    2 channel modusen den første modusen er med romkorreksjon men uten sub.
    Sony'en (min) har nå bare Direct mener jeg, så spørsmålet er ev om romkorreksjonen er med i denne modus.
    -Slike direct-funksjoner bruker jo å være der for å kunne kjøre signal rett igjenom, ubesudlet for de som ønsker.

    Men bra tips, skal prøve den en dag.
     

    HalvorV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    164
    Antall liker
    81
    Torget vurderinger
    1
    Sånn… da var 2x1200as1 på plass.
    Har kjørt en omgang med Dirac og det høres helt kurrant ut. Umiddelbart kan vel det åpenbare bekreftes, det spiller med betydelig mer autoritet enn med den litt blodfattige Primaren.
    Dirac ryddet greit opp i et lite optimalt rom men jeg kan si med en gang at jeg "trenger" 2xsub.
    Dette er ikke for å spille avsindig høyt men jeg har aldri klart å glemme dynamikken fra 2xFathom f113 som jeg hadde sammen med et sett Revel høyttalere.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Bra du er happy med ICE poweramp, det er godsaker! (y)

    Hvordan spiller RF82'ene (uten subwoofer/ingen deling) alene?
     

    HalvorV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    164
    Antall liker
    81
    Torget vurderinger
    1
    Det vet jeg ikke enda, skal eksperimentere litt til helgen.
    Testet kjapt litt før kalibrering og det er nok ikke helt sikkert den subben bidrar positivt.
    Fortsettelse følger..
     

    HalvorV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    164
    Antall liker
    81
    Torget vurderinger
    1
    Etter flere runder med Dirac, REW og ører ligger nå subben ute på finn.. korrigerte høyttalere uten sub høres bedre ut enn med sub.
    Det enkleste er ofte det beste?
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.431
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Etter flere runder med Dirac, REW og ører ligger nå subben ute på finn.. korrigerte høyttalere uten sub høres bedre ut enn med sub.
    Det enkleste er ofte det beste?
    Støttes 100%
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Etter flere runder med Dirac, REW og ører ligger nå subben ute på finn.. korrigerte høyttalere uten sub høres bedre ut enn med sub.
    Det enkleste er ofte det beste?
    Bra du kom imål og at det spiller bra!
    Sub er fine greier det, men de trengs ikke alltid synes jeg.
    For jeg hadde en mistanke om at det skulle gå an å få sparket liv i Klipschene du hadde med en ordentlig amp. :cool:
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn