Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.394
    Torget vurderinger
    49
    Madammen her hjemme likte dem😊

La meg understreke, jeg liker lyden i Sixes, de har personlighet spiller stort og er aldri kjedelige å lytte til.
    Du får vanvittig mye morro nesten gratis….men kommer ikke helt opp til Forte og Heresy « live in your livingroom» opplevelse.

Sist redigert:

Amou

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Antall liker
    1.077
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Madammen her hjemme likte dem😊

La meg understreke, jeg liker lyden i Sixes, de har personlighet spiller stort og er aldri kjedelige å lytte til.
    Du får vanvittig mye morro nesten gratis….men kommer ikke helt opp til Forte og Heresy « live in your livingroom» opplevelse.
    Det regner jeg ikke med heller, men som et substitutt i stua, vil jeg tro de holder i massevis 😊

• Liker
    Reaksjoner: KMR

StoneFree

Medlem
    Ble medlem
    23.04.2023
    Antall liker
    80
    Sted
    Kølis
    Må nesten melde meg inn. Som en eldre herre / gammel gubbe (stryk det som ikke passer) er det bare å innse at hørselen ikke helt er det den engang var.
    Livet nå er vel egentlig blitt for kort til å høre på kjedelige høyttalere;-)
    I flere tiår har jeg levd med den villfarelsen at Klipsch var skrikende og full av brumlebass. I fjor vår fikk jeg et godt tilbud på Klipsch RP-160M, som ble kalt for bokhyllehøyttalere. I et rom med ganske normal stuestørrelse spilte de ganske stort med en NAD M10m2, og langt bedre (for godt voksne ører) enn hva som var der tidigere.

Det er stadig vekk ting som gjør at oppgraderinger er nødvendige (mer eller mindre). I et annet rom, hvor skrivebordet er okkupert av en iMac, har lyden i en årrekke blitt håndtert av noe Cervin Vega med en liten subwoofer. Igrunnen ganske god lyd, men med klare mangler når det gjelder åpenhet og frekvenser oppover i frekvensskalaen. Og da kom den der byttetankegangen inn med full kraft. Etter mitt første møte med Klipsch, hvorfor ikke Klipsch her også? Så jeg kjøpte et par The Fives aktive høyttalere. Koblet de opp og det låt helt greit, i det rommet.
    Så ville skjebnen det slik at det ble noen ommøbleringer og flytting av ting. Mine The Fives ble for en stakket stund flyttet inn i stuen, på stativ, og koblet opp mot en Node M130. Og hvordan disse små høyttalerne fyllte rommet er et under. Det låt ikke smått eller anstrengt i det hele tatt. Dynamisk og sprettent, livlig og åpent, og med BASS. Om det er korrekt, nøytralt eller balansert er jeg for gammel til å bry meg om. Men paradokset er at disse høyttalerne måler temmelig jevnt.

Hva gjør man så? VIl selvfølgelig har mer av det som er bra. Så jeg går hen og kjøper et par Klipsch The Nines. Fysisk ikke stort større enn RP-160M, men dette låter STORT. De er satt opp i dag, og jeg håper jo på at de skal bli enda bedre etter noen flere timer innspilling. Jeg er selvfølgelig ikke i audiofil-klassen når det gjelder referanser eller utstyr, men dette låter morsomt, dynamisk og med godt trøkk, i en en blokkleilighet.

Vet ikke hvordan det er med andre, men når jeg kjøper nye ting så spiller jeg gjerne gammel musikk for å sammenligne med hva jeg mener å huske jeg har hørt tidligere. Dire Straits er en gruppe jeg etterhvert har et noe ambivalent forhold til. Innspillingsteknologien spenner fra sent syttitall og til veldig tidlig nittitall. Jeg mener gruppa kulminerte med Love over Gold, så den spiller jeg nå, remastered og i 24-96 oppløsning. Slik jeg ser det, så har Brothers in Arms klare høydepunkter, men slett ikke alt. Det etterpå er bare trist.
    Men - tilbake til Love over Gold. Dette er en plate jeg spilte mye - på vinyl - når den kom ut. Man kan snakke om loudness-war eller ikke, men nyere innspillinger har i hvert fall ikke fullt så store nivåforskjeller mellom lavere og mer fyldig musikknivåer. Jeg vil bare bemerke at jeg ikke er tilhenger av å trøkke mest mulig lyd inn i et opptak, men noen klare nivåforskjeller kan sikkert unngås. Ting skapt i et studio låt flott og tidsriktig den gang, og også nå, stort sett. Flott avspilt med The Nines. Ikke på noen måte dårligere enn hva jeg husker fra midten av åttitallet, men det er en svært subjektiv refleksjon.

Mine nyere referanser om hva som er bra eller mindre bra HiFi kommer gjerne her fra HFS, eller YouTube. Jeg undrer meg innimellom på hvordan gubber rundt min egen alder med all mulig sikkerhet kan uttale seg om nyanser i musikkgjengivelse eller utstyr som formentlig krever hørsel som en ungdom? Og uten høreapparat??
    Jeg nyter den musikken jeg er i stand til å høre (hører fortsatt gresshopper om høsten) og til det har Klipsch vært et positvt bidrag.

Hadde vært kult om jeg hadde kjøpt Cornwall på åttitallet, men da visste jeg ikke hva det var.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.396
    Sted
    Horten
    Fantastisk historie. (y)
    Artig de erfaringene med de små RP-160M høyttalerene, har ca samme selv.
    De spiller helt vanvittig med litt power i forsterkeren, et knøttlite smykke synes jeg.
    Jeg kjører mine som surround back i hjemmekino, men har også et par stående som får kjenne på Crown-power amp av og til.
    Like morro hver gang de kobles opp.:cool:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.267
    Torget vurderinger
    2
    Mine nyere referanser om hva som er bra eller mindre bra HiFi kommer gjerne her fra HFS, eller YouTube. Jeg undrer meg innimellom på hvordan gubber rundt min egen alder med all mulig sikkerhet kan uttale seg om nyanser i musikkgjengivelse eller utstyr som formentlig krever hørsel som en ungdom? Og uten høreapparat??
    De måler selvsagt gleden sin, kompis. Med oscilloskop.
    ;)

KMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Ja det er dette jeg mener klipsch er konge på, altså morrofaktor, engasjement og underholding. D skal jo være moro med musikk. Ikke mest mulig måleperfekt og korrekt og sitte å lytte etter om alle audiofile parameter er på plass. Jeg vil mye heller ha "gøytaler" enn ein korrekt "kjedeligtaler"? 🙈😜

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.267
    Torget vurderinger
    2
    ^^ Og det deilige er jo at NOS rør av den typen det er snakk om på Dueventi, er mye rimeligere enn på 845. Og det funker som f. :)

Amou

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Antall liker
    1.077
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    ^^ Og det deilige er jo at NOS rør av den typen det er snakk om på Dueventi, er mye rimeligere enn på 845. Og det funker som f. :)
    Noen 845 rør å anbefale? NOS er utelukkett da det koster for mye hvis det skulle la seg skaffe. Har i dag Psvan WE. De fulgte med kjøpet og koster litt for mye sytes jeg. Men det spiller jo fjell da... Men usikker på hva jeg skal gå for neste gang. Kan være at jeg må prioritere hardt for å få det "like" bra?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.267
    Torget vurderinger
    2
    Noen 845 rør å anbefale? NOS er utelukkett da det koster for mye hvis det skulle la seg skaffe. Har i dag Psvan WE. De fulgte med kjøpet og koster litt for mye sytes jeg. Men det spiller jo fjell da... Men usikker på hva jeg skal gå for neste gang. Kan være at jeg må prioritere hardt for å få det "like" bra?
    Nyproduserte mener jeg det er Audio Note som gjelder. De er produsert av Psvane etter AN's spesifikasjoner, de er like dyre som NOS, og nesten like gode.
    Dette å kjøpe såpass dyre NOS er en utfordring, da det finnes mye fake der ute. Jeg vil anbefale å handle fra folk du kjenner til, evt. Audiomix eller JBH, som har god kontroll på det de leverer.
    Ellers er ikke Psvanes normalrør så gale, heller, og du kan få tak i dem fra proffmarkedet for en hyggelig pris:

Amou

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Antall liker
    1.077
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Nyproduserte mener jeg det er Audio Note som gjelder. De er produsert av Psvane etter AN's spesifikasjoner, de er like dyre som NOS, og nesten like gode.
    Dette å kjøpe såpass dyre NOS er en utfordring, da det finnes mye fake der ute. Jeg vil anbefale å handle fra folk du kjenner til, evt. Audiomix eller JBH, som har god kontroll på det de leverer.
    Ellers er ikke Psvanes normalrør så gale, heller, og du kan få tak i dem fra proffmarkedet for en hyggelig pris:

AN lukter DYRT, men Psvan fra proffmarkedet er jo et godt triks. Får se hvor mye jeg klarer prioriterer når den tid kommer 😊

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.078
    Torget vurderinger
    8
    @amason Hvordan opplever du EL34 kontra 845 på La Scala. Bortsett fra støy?
    Hei ikke lett og huske men opplever el34 som smoothere der 845 var litt røffere i kantene men også mer krefter!
    Jeg liker og spille høyt i blant så Dueventi med 20Watt er akkurat innenfor! Hadde litt mer krefter i Luxman men her så temmes La Scala litt bedre med Dueventi

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    8.339
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Noen fornøyde eiere her inne med RP-250F eller RP-5000F i mk1 eller mk2 utgave?
    Disse er blant modellene jeg vurderer, så erfaringer tas imot med takk :)

Pitle

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.12.2015
    Antall liker
    31
    Etter flere år i ørkenen med bare et trådløst headset fra jobben og en sånn liten bærbar JBL dings fikk jeg trumfet gjennom kjøp av Klipsch fives. Det siste jeg hadde før alt gikk år skogen rent lydmessig var et par nydelige magger med Tdai 2170 og en Definitive Technology sub.

Som forventet var det bra greier, men samtidig ikke i nærheten av hva jeg hadde før. Savnet spesielt skikkelig dundrebass. Men de var supernice til near field lytting.

Sånn var det helt til de fikk denne noe litt crazy plasseringen dere ser på bildet, og jeg fyrte opp Hyperballad. Fytti steike! Hvordan kan de små greiene her gjøre dette??? Det dirrer i brystkassen, durer i veggene og kiler i ørene (ikke i overført betydning, rent bokstavelig pga alle vibrasjonene).

Kan det være noen lydbølger som går bananas baki der? Det er bøker mellom høyttalerne men ikke bak dem. Dritgøy er det nå i allefall!
    20240521_210204.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn