Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Syns de kommer med nye ting nesten hele tiden, jeg. :D

    Men ja, det hadde vært kult om det kom en "ny" RF-63. Aldri hørt dem, men de får jo så mye skryt.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    Tenker at det er på høy tid at Klipsch lanserer noe nytt og spennende. Hva skulle dere helst sett av galskap/ nyheter?
    Større subwoofere, pr nå har de bare én 15". Skulle gjerne ha sett opptil 18" i både SPL og Reference seriene.

    Og gjerne en full RF serie, nå føles RF-7 litt som noe som ikke passer helt inn i de andre seriene.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.866
    Torget vurderinger
    8
    Tenker at det er på høy tid at Klipsch lanserer noe nytt og spennende. Hva skulle dere helst sett av galskap/ nyheter?

    Mine Klipsch drømmer:
    Reference med 12” og 15” bass. Blir kanskje litt vrient på 2 veis høyttalere?

    Nye RF-63 og 83. Eller kanskje en mellomting? 73?

    Ny palladium serie.
    For dem som vil oppgradere så har de Heritage som holder i lange baner for de fleste
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Syns de kommer med nye ting nesten hele tiden, jeg. :D

    Men ja, det hadde vært kult om det kom en "ny" RF-63. Aldri hørt dem, men de får jo så mye skryt.
    joda! masse nytt av gammelt å det er jo greit. Men hva med å gå litt i røttene å være litt gærne igjen?
     

    shammers

    Medlem
    Ble medlem
    30.05.2011
    Innlegg
    19
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    17
    En ny versjon av rb75, stativhøyttaler, 8 tommer og 1,75 tommer kompresjonsdriver fra rf7 kunne vært spennende
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.512
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    RP-serien i hvit eller gråaktig finish hadde vært supert, i alle fall mulighet på bestilling 👍🏻 Da hadde de nok fått innpass i en del flere stuer
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.784
    Antall liker
    913
    isåfall må det lages av eminence slik hele heritage er, større cerra metallic woofere ringer og vrenger noe jævli i høyfrekvensen. samt rivner til slutt.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    isåfall må det lages av eminence slik hele heritage er, større cerra metallic woofere ringer og vrenger noe jævli i høyfrekvensen. samt rivner til slutt.
    Det kan lages av hva det måtte være. Mer galskap mindre fokus på sånn som det. Hvis det ringer færlt å er dårlig så kjøpe noe annet. Vi er her for ha det gøy
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Klipsch har vel mer eller mindre gått ut offentlig at dem skal komme med en subwoofer som de internt kaller "the beast"... men ser ikke ut som de får ut noe i det hele tatt.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Klipsch har vel mer eller mindre gått ut offentlig at dem skal komme med en subwoofer som de internt kaller "the beast"... men ser ikke ut som de får ut noe i det hele tatt.
    Jeg vet ikke om det var den de kalte "the beast", men de lanserte jo en Heritage sub for noen år siden som ikke kom i salg...
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    438
    Antall liker
    838
    Sted
    Pocket Valley
    Da har Stingray ankommet, Heresy'ene har savnet rør i 6 måneder nå, så det var godt. Kan returnere den innen 30 dager om den ikke faller i smak, men etter et par timer så er det mye som tyder på at den blir værende.
    Vis vedlegget 725157
    Da har jeg bestemt meg og denne blir ikke returnert innen de 30 dagene, låter helt nydelig og null støy på mine Heresy, ulempen er jo at jeg må jo ha en Manley Chinook riaa for å matche dette hele veien 😂 Så Chinook er bestilt, men tar vel 2-3 måneder før den er produsert og ankommer landet. Er veldig fornøyd med Rega Aria, og vil fortsatt bruke den på platespiller #2

    Jeg var i utgangspunktet litt usikker på utseendet iom at jeg hadde peilet med inn på en AN OTO Phono som for å si det mildt er noe mer diskret i utseendet. Men den er ikke så stor og dominerende som man skulle tro, og jeg liker designet mer og mer.

    Fjernkontrollen er STOR, men solid i stål med både ir og rf, og for å være ærlig så var det etter andre trykk på den at AN OTO'n uten fjernkontroll virkelig falt ned fra toppen av listen.

    Justering av Bias med multimeter (bilde er ikke av min, men en jeg fant på nettet, jeg har ikke iPod dock):
    1. Minus mellom inn rørene er det et lite hull til minus.
    2. Det er 4 røde "hull" på hver side av effektrørene som pluss skal inn for å måle rør 1 - 8
    3. Midt mellom effektrør 4 og 5 foran bakerste trafo er det 8 nummererte hull 1 - 8 hvor man med medfølgende skrutrekker kan justere bias, står også der hva bias skal være på.
    2021-06-08_09-49-52.jpg

    Tok meg som aldri har gjort det før 5 minutter for alle 8 rør.

    Så totalt sett, kvalitetsfølelse/opplevelse, lyd, støy, brukervennlighet og bang for bucks (forforsterker + effektrinn = mye dyrere) gjør at dette blir en stayer hos meg, og når Chinook blir koblet til en gang på sensommer/høst så tror jeg at min analog linje vil være akkurat der jeg ønsker den skal være.

    Må takke Lydglede for super service og tilgjengelighet, anbefaler dem på det varmeste - og 30 dager fri retur gir meg trygghet ved at jeg får prøvd før jeg bestemmer meg uten å gå på en økonomisk smell.


    Var jo heller ikke negativt at selveste EveAnna Manley, the President of Manley svarte på spørsmålene jeg sendte inn via supportmailen deres (y)
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Musikklover: Fant han kompisen din ut av problemet? Hvis du ikke har vært der enda så kanskje han har samme "problem" som meg. Jeg har bare 16km stue og har forholdsvis bredt mellom høyttalere, over 3 meter mellom dem, men sitter bare 2.5 meter ifra (ikke gylden triangel) Men spiller fantastisk bra likevel.
    Bortsett fra at det ikke er bass, spesielt fra den venstre høyttaleren er det veldig lite bass å hente. Hatt 7-8 høyttalerpar og alle har vært slik. Idag har jeg palladium, så er nok av elementer som skal gi bass. Har også mer enn nok forsterkerkraft, så der ligger ikke problemet.

    Grunnen er at jeg har dem stående nesten 1.5 meter fra veggen (må gjøre det for at dem ikke skal havne bak tv-en) og høyttalere som står 1.5 meter fra veggen kan låte veldig tynt.
    Jeg har løst dette problemet med å skaffe meg 2 potente subber, en i front bak tv, og en på bak i rommet ved siden av sofaen. Disse deler jeg veldig høyt (120hz) så subbene tar mye av nedre bassfrekvensene som høyttalerne egentlig skal ta seg av (40-100hz) og nå er det fantastisk detaljert og behagelig lyd, og mengder av trykk fra ca 30-31 hz og hele veien oppover uten den irriterende dippen i 55-65hz området jeg hadde tidligere der det ikke fantes bass. Samme rundt 85-90 manglet jeg masse bass. Men nå spiller det nesten sømløsthele veien.

    Men hvis han kompisen din ikke har råd til noen gode subber, eller ikke plass. Så kan du be han ta bilde av høyttalerplasseringen og sende til deg. For hvis dem står langt fra bakveggen, og i tillegg kanskje ett stort vitrineskap på ene siden med hull der bassen kan forsvinne? eller andre ulumskheter som kan stjele bass, så er det ikke rart dem spiller tynt.
    Be han sette dem ca 35-40 cm fra bakvegg hvis han har muligheter til det. Og kanskje ene høyttaleren ikke har noen sidevegg, og andre står helt inni en sidevegg? Jeg har stor tro på at plasseringen kan få disse til å spille bra med bass hvis du ikke allerede har funnet ut av dette problemet?
    Da har jeg vert hos han og hans anlegg er friskmeldt.
    Må ha vert noe innstillinger.
    😁👍👌
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ett spørsmål som jeg har lurt på en stund. Hvorfor hater noen Klipsch som pesten? Har dem ikke fått dem til? Er det av prinsipp? Eller hater de lyden? Eller er det vi som er rare?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har ett spørsmål som jeg har lurt på en stund. Hvorfor hater noen Klipsch som pesten? Har dem ikke fått dem til? Er det av prinsipp? Eller hater de lyden? Eller er det vi som er rare?
    Fordi høyttalerne de har spiller ikke like tøft.
    Nei, veit ikkje...
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ett spørsmål som jeg har lurt på en stund. Hvorfor hater noen Klipsch som pesten? Har dem ikke fått dem til? Er det av prinsipp? Eller hater de lyden? Eller er det vi som er rare?
    Fordi de ikke måler bra, da kan de jo ikke låte bra heller, enkelt. 😇

    Seriøst, snakket med en bransjeaktør som frekventerer forumet om Klipsch, og han likte ikke horn, så da likte han ikke Klipsch heller....ellers vet jeg ikke, bryr meg ikke så mye heller. 🙂
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har ett spørsmål som jeg har lurt på en stund. Hvorfor hater noen Klipsch som pesten? Har dem ikke fått dem til? Er det av prinsipp? Eller hater de lyden? Eller er det vi som er rare?
    Er vel ikke direkte hat... men mer at dem ikke passer dems "ører"... Men klipschlyden slik den var før er jo relativt langt unna dagens modeller (gjelder ikke Heritage, da dem skal ha beholdt mye av signaturen sin hele veien, men er nok endel endringer der og.. ifra 1970 - idag ;) ). .
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Mye av problemet med denne hobbyen er at folk forteller andre at det de hører ikke er bra. Akkurat som om @skorob sier han liker Pinnekjøtt og jeg forteller han at det ikke smaker godt så han er lurt av egen hjerne eller andre påvirkninger til at det smaker godt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Jeg tror kanskje mange har hørt Klipsch på altfor høyt volum, og ingenting låter bra når det blir presset ut av komfortsonen sin. Også syns ikke jeg heller at alle konstruksjonene jeg har hørt låter like bra.

    Men jeg føler også at mange bare avskriver merket helt uten å egentlig vite hva de snakker om.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Kan ha med musikksmak og gjøre Også :cool:
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.866
    Torget vurderinger
    8
    Dere må ikke glemme at Klipsch er verdens mest populære høyttaler produsent så at det også finnes noen som ikke liker de er helt innafor 👍
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.866
    Torget vurderinger
    8
    Fordi de ikke måler bra, da kan de jo ikke låte bra heller, enkelt. 😇

    Seriøst, snakket med en bransjeaktør som frekventerer forumet om Klipsch, og han likte ikke horn, så da likte han ikke Klipsch heller....ellers vet jeg ikke, bryr meg ikke så mye heller. 🙂
    Ja er et par fra målemafiaen her inne som disser Klipsch uten og ha hørt de pga målinger. De samme mener det er noe galt med høyttalerne hvis de foretrekker rør eller klasse A transistor fremfor klasse D 😂 men som nevnt tidligere så er Klipsch verdens mest populære høyttaler produsent og en av de eldste 👍
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har jo ikke klipsch for tiden , men er forsatt en venn av merket , heritage serien er blandt mine favoritter og. Rf 63 var veldig god men kresen
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.929
    Antall liker
    4.475
    Torget vurderinger
    1
    Trenger noen en stk RF-82 så står det en hos Fretex Alnabru til kr 400.-
    Elementene så greie ut, men kassen hadde litt sår/småskader....
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    Har hatt lyst å teste vinyl en stund og nå kom jeg over et par HERESY III;) Tenker det blir en RP1 spiller.
    Tips til forsterker for å få frem god lyden?
    Ikke noe rådyre greier til å starte med.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt lyst å teste vinyl en stund og nå kom jeg over et par HERESY III;) Tenker det blir en RP1 spiller.
    Tips til forsterker for å få frem god lyden?
    Ikke noe rådyre greier til å starte med.
    Jeg har hatt Heresy III i noen år nå. Veldig musikalske fine høytalere. Jeg har brukt forskjellige forsterkere. Fra rør til der jeg er nå. Heed Eliksir gir bra lyd og trøkk i Heresy. Så der er jeg veldig fornøyd.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Har hatt lyst å teste vinyl en stund og nå kom jeg over et par HERESY III;) Tenker det blir en RP1 spiller.
    Tips til forsterker for å få frem god lyden?
    Ikke noe rådyre greier til å starte med.
    Jeg syns Yamaha fungerer godt på Klipsch f.eks. a-S1000/ A-S2000 og oppover. Har selv A-S1200 på mine Forte III. Fantastisk kombinasjon.
    A-S1000 går brukt for 5000,-
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    Jeg har hatt Heresy III i noen år nå. Veldig musikalske fine høytalere. Jeg har brukt forskjellige forsterkere. Fra rør til der jeg er nå. Heed Eliksir gir bra lyd og trøkk i Heresy. Så der er jeg veldig fornøyd.
    Noe formening om Rega Brio ?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har ett spørsmål som jeg har lurt på en stund. Hvorfor hater noen Klipsch som pesten? Har dem ikke fått dem til? Er det av prinsipp? Eller hater de lyden? Eller er det vi som er rare?
    Å hate ein høgtalar er nok berre ein talemåte.....ingen "hatar" vel ein boks som gjev lyd frå seg?
    Men Klipsch har nok eigenlyd, ein signatur som ein kan like eller mislike. Sjølv fekk eg prøve La Scala då eg jobba i butikk i studenttida, og var spesielt imponert over måten dynamikk, spesielt makrodynamikk, vart formidla på. Men slike kubikkmeterkonstruksjonar burde eigentleg levere meir bass. Bass som matchar er vanskeleg å få til på kommersielt vis, så det vart aldri til at eg investerte i dei, men eg fylgde med når nye modellar kom til. Desse var ofte interessante, men ikkje heilt etter min smak (som gjekk i retning elektrostatar og andre lydbilde-malande konstruksjonar med stor detaljrikdom og nyanseringsevne). Når det er sagt, kunne eg absolutt tenkt meg eit sett Klipschhorn, og eit passande rom, i tillegg til det eg har i stova. Klassikarane til Klipsch er fantastiske innan dynamikk og pinpointing (i det rette rommet), men klangmessig er dei ikkje slik at eg kan ha dei i gode og vonde dagar...
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt lyst å teste vinyl en stund og nå kom jeg over et par HERESY III;) Tenker det blir en RP1 spiller.
    Tips til forsterker for å få frem god lyden?
    Ikke noe rådyre greier til å starte med.

    Kun effekt trinn men fantastisk :)
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Jeg er på utkikk etter nye høytalerkabler til Cornwall 3, er det noen som har kabelerfaringer å meddele når det gjelder Heritage? Har blitt anbefalt Van Den Hul Magnum Hybrid og D-352 så langt. Og ja,jeg tror på effekten av kabler og evnen til å tune lyden litt i en retning.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    772
    Antall liker
    909
    Jeg er fan av «hageslangene» Van Damme Blue Series. Får kjøpt på meterpris på EBay. For 6 kvadrat endte jeg med 25kr meteren om jeg ikke husker feil. Rett i postkassa uten tull(toll). 2,5 kvadrat holder nok plenty på hva som helst utover høyttalere med lav impedans.

    De er veldig smidige og fine.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Jeg er fan av «hageslangene» Van Damme Blue Series. Får kjøpt på meterpris på EBay. For 6 kvadrat endte jeg med 25kr meteren om jeg ikke husker feil. Rett i postkassa uten tull(toll). 2,5 kvadrat holder nok plenty på hva som helst utover høyttalere med lav impedans.

    De er veldig smidige og fine.
    Takk, bestilte et par 2.5mm terminerte VD blue nå fra mark grant cables.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    772
    Antall liker
    909
    Hva ble meterpris? Jeg synes dette er veldig bra "bang for the buck" som de sier i statene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn