Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Ja, antakelig dårlige de forrige jumperne jeg brukte, som forøvrig var midlertidige uansett. De jeg satte sammen er vel noen NeoTech jumpere (like de som selges hos mala) med nye InAkustik banankontakter i den ene (diskant/mellomtone) enden og uterminerte i den andre (bass) enden ettersom mine høyttalerkabler er terminert med spader og pr nå er koblet til diskant/mellomtone terminalene.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Jeg bruker fortsatt de originale tynne platene som kom med høyttalerne, men har vurdert om jeg skal lage meg noen jumpere jeg også. Eventuelt prøve å skru av hele terminalen på baksiden, og se om det er mulig å koble begge seksjonene innvendig på ett sett terminaler og eliminere behovet fullstendig isteden. Men du syns det var forskjell på lyden med andre jumpere?
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Jeg bruker fortsatt de originale tynne platene som kom med høyttalerne, men har vurdert om jeg skal lage meg noen jumpere jeg også. Eventuelt prøve å skru av hele terminalen på baksiden, og se om det er mulig å koble begge seksjonene innvendig på ett sett terminaler og eliminere behovet fullstendig isteden. Men du syns det var forskjell på lyden med andre jumpere?
    Akkurat når det kommer til Klipsch CW3 blir det de blinde som leder de døve om jeg skal gi deg råd om dette tror jeg. De originale skinnene til CW3 har jeg faktisk ikke, så jeg slang i hop noen gamle sølvbelagte solidcore kobber for å teste dem her forrige dagen da alt låt møkk.
    Etter dette er det laget jumpere av pcocc kobber som NeoTech ofte bruker i sine kabler, og disse er multistranded, påkoblet bananplugger i den ene enden da spader og uterminert kabel ikke gir særlig godt feste koblet i samme terminal.
    At det låter bedre kan ha flere årsaker; enten er det fordi ht kablene nå er tilkoblet mellomtone/diskant direkte, og jumperkablene er koblet herfra til bass. Forrige gang gjorde jeg motsatt. Eller det kan være fordi kablene generelt er av bedre kvalitet (råvarene) og eller gir bedre kontakt. Hva vet jeg.
    Men de originale skinnene til klipsch TROR jeg er laget av messing, og messing er som kjent ikke en optimal leder. Tenker hva som helst gjør en bedre jobb hvis det er kobber eller sølv og gir god kontakt i begge ender.
    For øvrig blir dete litt OT, og i tillegg får vi unngå en kabeldebatt her. Vi kan evt snakke mer om akkurat dette på pm om det er av interesse :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Jeg bruker fortsatt de originale tynne platene som kom med høyttalerne, men har vurdert om jeg skal lage meg noen jumpere jeg også. Eventuelt prøve å skru av hele terminalen på baksiden, og se om det er mulig å koble begge seksjonene innvendig på ett sett terminaler og eliminere behovet fullstendig isteden. Men du syns det var forskjell på lyden med andre jumpere?
    Akkurat når det kommer til Klipsch CW3 blir det de blinde som leder de døve om jeg skal gi deg råd om dette tror jeg. De originale skinnene til CW3 har jeg faktisk ikke, så jeg slang i hop noen gamle sølvbelagte solidcore kobber for å teste dem her forrige dagen da alt låt møkk.
    Etter dette er det laget jumpere av pcocc kobber som NeoTech ofte bruker i sine kabler, og disse er multistranded, påkoblet bananplugger i den ene enden da spader og uterminert kabel ikke gir særlig godt feste koblet i samme terminal.
    At det låter bedre kan ha flere årsaker; enten er det fordi ht kablene nå er tilkoblet mellomtone/diskant direkte, og jumperkablene er koblet herfra til bass. Forrige gang gjorde jeg motsatt. Eller det kan være fordi kablene generelt er av bedre kvalitet (råvarene) og eller gir bedre kontakt. Hva vet jeg.
    Men de originale skinnene til klipsch TROR jeg er laget av messing, og messing er som kjent ikke en optimal leder. Tenker hva som helst gjør en bedre jobb hvis det er kobber eller sølv og gir god kontakt i begge ender.
    For øvrig blir dete litt OT, og i tillegg får vi unngå en kabeldebatt her. Vi kan evt snakke mer om akkurat dette på pm om det er av interesse :)
    Kalte du meg akkurat "døv"? ;D

    Neida, du trenger ikke rådgi meg akkurat, jeg lurte egentlig bare på om du opplevde forbedring av lyden når du byttet jumperne på Cornwall. :) Har som sagt drodlet litt rundt dette selv, og syns det er interessant med andres erfaringer og få høre hva de har brukt. Tror nok også det er suboptimalt metall i de originale forgylte skinnene, men tror ikke selve terminalene er noe bedre (tipper de også er av messing), så vet ikke om jeg helt ser for meg at forbedringen skal bli astronomisk. Må prøve dette selv for å se om jeg syns det har noe for seg. Du kan sikkert få låne de originale jumperne av meg hvis du har lyst til å sammenligne med dine customlagde. ;D
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    ^Fint anlegg du har der, Påsan. :)

    Har du prøvd å eksperimentere litt med plassering av høyttalerne? Større avstand dem i mellom, kanskje trekke dem litt lenger ut fra veggen o.l.? De låter stort sett fint uansett syns jeg, men kan muligens være litt å hente på plassering hvis du ikke syns lyden sitter helt.

    Faktisk, en av de tingene jeg liker godt med Cornwall er at den høye følsomheten får dem til å låte bra på lave volumer også. Iallfall med et kraftig transistorsluttrinn så sprudler musikken full av liv og dynamikk selv når man spiller lavt. :)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Klipsch er flinke, men høyttalerterminaler bryr de seg lite om. Opplevde dårlig kontakt flere ganger med disse orginallaskene.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hva med og skvise de inn i hjørnene med mer vinkling!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Hva med og skvise de inn i hjørnene med mer vinkling!
    Ser ikke bort fra at det også kan låte fint siden CIII er såpass plasseringsvennlige, men siden Påsan sier han opplever lyden som lukket ville jeg kanskje heller prøvd å få de lenger ut på gulvet først.
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Hvis jeg siterer alle her nå så blir det et voldsomt innlegg, så dette blir et generelt svar på det jeg oppfatter av innspill :) Takk for tilbudet om å teste originallaskene Berserkr, kan hende jeg tar deg på ordet der. Hadde vært artig å teste.
    At mange ht skulle hatt bedre terminaler og koblingsterminaler er det liten tvil om, men det er jo tross alt bare å bytte dem hvis man ønsker det. Synes egentlig det er rart at så mange opererer med biwiringterminaler da de fleste ikke benytter seg av dette likevel.
    Forøvrig er ledningene fra terminalene og til delefilterprintet i den siste Heitage serien laget av noe jeg syns minner aller mest om rein ståltråd..! Bytta dette i Heresy 3 en gang i tiden med vanlig 2,5mm monsterkabel for feelgood, men uvisst om det hadde noen merkbar effekt.

    Jeg opplevde forøvrig en hel del kasselyd fra CW3 nå som jeg ikke har tenkt over med Klipsch tidligere, så sikkert noe som har skjedd med den kritiske delen av hørselen min etter jeg har skaffet meg flere referanser i ht-verden over tiden siden sist jeg hadde Klipsch. Dette ble forøvrig enkelt løst med noen bitumenplater fra biltema i moderasjon på innsiden av bakveggen i ht. Disse kan alltids fjernes senere om jeg ønsker meg tilbake til standard.
    Samme med litt plastelina rundt mellomtonehornene. Litt uvisst om det hadde særlig effekt, men jeg innbiller meg det hjalp litt på ryddighet når jeg drar på litt.
    Så nå er det egentlig duket for å faktisk lytte seg igjennom innspillingen, og lyden har allerede kommet seg betraktelig!

    Der ht står på bildene var med basselementene/fronten i samme avstand fra frontvegg som de ht jeg brukte før og der jeg hadde best respons i rommet med dem.
    Dette matcher ikke responsen i CW3 har jeg funnet ut, og har nå dratt de litt ut og vinklet de mer slik at jeg akkurat kan skimte innsiden av ht fra lytteposisjon. Dette hjalp på bass og ryddighet i lydbildet med disse ht. De står nå mer eller mindre i en likesidet trekant (diskant-hode-diskant) og det funker for en gangs skyld veldig bra. Har aldri hatt særlig suksess med det tidligere.
    Grunnet rommets (les møblementets) beskaffenhet er det ikke mulig å ha de særlig bredere enn 250 center til center ettersom de er voldsomt brede. Men dette er tilstrekkelig etter min oppfattelse så langt.
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Da ble forøvrig ting seende slik ut etter litt arbeid med plassering samt et par endringer på benk osv (dempet benken med bitumenplater så den er nå "død", og fjernet ekstra underlag jeg brukte for å isolere fra benken. Brukte pusseklosser i kork fra biltema som underlag for MA8000 og det virker til å funke vel så bra som superspikes og bambus skjærefjøl fra ikea.. Dette til den nette sum av 17,- pr à 4 stk.

    20161205_153720.jpg
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen
    :)Hei skikkelig tøft anlegg:).Håper lyden fortsetter å bedre seg enda en del slik at du kommer i mål.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hos meg hadde den innebygde dacen i mcintosh mye av skylden for mutt og kjedelig lyd... Det også på cw.
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    B
    Hos meg hadde den innebygde dacen i mcintosh mye av skylden for mutt og kjedelig lyd... Det også på cw.
    Ok. Jeg må innrømme jeg knapt har prøvd den interne dac'en i MA8000. Den er sikkert ok, men W4S dac2 dsd-se går ingen steder før jeg har råd til noe som er vesentlig bedre. Det blir neppe med det første. Neste på pri-lista er en strømrenser som er noenlunde fornuftig, og sånt har en tendens til å være dyrt har jeg skjønt.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Og så jeg som trodde at det bare var Khorn og Heresy som kom i jubileumsutgave.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen
    Tror de anniversary edition er relativt rimelige terminalene tatt i betraktning.:confused:
    Her kunne det vel vert brukt noen kroner extra.
    IMG_2282.jpg
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    En typisk oppgradert Anniversary edition får meg til å tenke i baner som mundorf/jantzen kondiser, bedre motstander/spoler i delefilter, bedre internkabling, bedre kassemateriale, oppgraderte terminaler og finish generelt. Ikke bare penere finér og grillstoff samt en sortmalt sokkel. Underlig syns jeg at de ikke gjør jobben skikkelig, men da hadde det kanskje ikke vært klipsch noe mer, og prisen ville vel vært minst tredoblet.
    Samtidig var jo disse noe jeg gjerne kunne hatt i stua. Pene er dem, men er de noe bedre?
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen
    En typisk oppgradert Anniversary edition får meg til å tenke i baner som mundorf/jantzen kondiser, bedre motstander/spoler i delefilter, bedre internkabling, bedre kassemateriale, oppgraderte terminaler og finish generelt. Ikke bare penere finér og grillstoff samt en sortmalt sokkel. Underlig syns jeg at de ikke gjør jobben skikkelig, men da hadde det kanskje ikke vært klipsch noe mer, og prisen ville vel vært minst tredoblet.
    Samtidig var jo disse noe jeg gjerne kunne hatt i stua. Pene er dem, men er de noe bedre?
    Må si meg enig her,skulle ikke kvidd meg for å rydde plass til et par.Jeg tror nok ikke de er bedre enn standardutgaven.Det er nok bare det mest synlige som er endret for å markere et jubileum,men mulig jeg tar feil.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg tror det stort sett bare er kosmetiske endringer på alle disse 70th Anniversary utgavene. På Khorn 60th Anniversary dro de på med del endringer i forhold til standardutgaven.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2
    Er RP serien kun å få i sort?
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Cherry får du ikke i Norge. Noe tullete greier Mono ha for seg. Jeg måtte hente mine i Sverige/ svinesund.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2
    Cherry får du ikke i Norge. Noe tullete greier Mono ha for seg. Jeg måtte hente mine i Sverige/ svinesund.
    Det er helt håpløst,den Cherry var jo skikkelig lekker.
    Da blir RP strøket av listen...
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Må si meg enig med andre her, syns en så utseendemessig vellykket jubileumsmodell hadde fortjent en oppgradering av innmaten også. Bedre komponenter i delefilteret, bedre internkabling og termineringer, og kanskje til og med enda bedre drivere. Men de ser unektelig bra ut. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg får litt følelsen av at i det siste så har det vært om å gjøre å skvise mest mulig penger ut av gamle løsninger og hype, samt spare penger.

    Platespillerne de presenterte ser jo utrolig kjipe ut, og små aktive høyttalere med heritage-look? Er ikke det litt cheezy?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn