Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Er man så heldig å ha 60th Anniversary khorn så kan de stå ute på gulvet også.
    Greit hvis det mangler et hjørne på den ene eller andre siden...
    Det funker....men ikke helt optimalt.;-)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Khorn har mer bass en LS naturlig nok.....................men jeg sa RÅ :cool:
    Skal enn få Kh til og fungere skikkelig så MÅ man ha skikkelige hjørner. Og da ha symetrien i orden.,,
    Har såvidt hørt LS, og de minnet meg på en del måter om Heresy, bare på en helt annen, ...eh, skala (no pun intended). Skjønner hva du mener med at de er rå, men de hadde vært enda råere hvis de spilte dyp bass også. ;)

    Har tro på at LS med et par hornsub'er kunne vært skikkelig grisete bøllekongerått, men det vil jo ta en del gulvplass og koste en del kroner.

    Skikkelige hjørner er vegger av murstein og mørtel? Har symmetrien og to ledige hjørner på loftet snart, men det blir jo standard trepanel og isolasjon i veggene. Ikke murvegger liksom. Har sett at noen lager falske hjørner også, som de plasserer Khorn i hvis de ikke har ledige hjørner der de skal stå.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man ikke kan sette Khorn i hjørner, kan man vel like gjerne kjøpe noe annet?

    På en måte er Khorn mer plasseringsvennlige enn vanlige høyttalere, som kanskje trenger en halvmeter eller mer med luft mellom kabinett og sidevegg og frontvegg. Khorn som står klint helt inn i hjørnet sparer sånn sett plass, og gir mindre inntrykk av "bortkastet plass".
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja, jeg hadde iallfall ikke kjøpt Khorn uten å ha hjørnene på stell, men folk må da få gjøre som de vil selv om det ser helt jævlig ut med to små "fake" vegger bak hver høyttaler. Folk gjør jo mye rart hvis de tror det skal låte bra. :rolleyes:

    Enig der, det er ganske tiltalende med høyttalere som faktisk er laget for å klines inn i hvert sitt hjørne. Hvis man har hjørnene tilgjengelig, så klart.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Er man så heldig å ha 60th Anniversary khorn så kan de stå ute på gulvet også.
    Greit hvis det mangler et hjørne på den ene eller andre siden...

    Det er kun hvis man har versjonen med bakvegger og ikke har noe imot å miste en halv oktav i bassen.

    Bassen i K-horn er W-horn med en FC på ca 40Hz om man bruker hjørnet som en forlengelse av hornet. Egentlig burde man ha tjukke pakninger så man sikrer en helt tett sammenføyning av kabinettet mot veggen.

    Veggen bør være minst 1,5m lang for at tuningen i bassen ikke skal påvirkes.

    Kravstore jævler disse K-horn, men når de først sitter, så er det ikke mye som er råere!
     

    hell

    Fersking
    Ble medlem
    13.08.2012
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Devialet SAM

    Hei
    Jeg har nettopp kjøpt meg ny forsterker, Devialet 200. Denne har muligheten til å benytte et spesial oppsett laget av Devialet, for bedre lydgjengivelse. Dette er ikke utarbeidet for mine høyttalere, Palladium P38F. Er det noen derute som kan stemme på denne høyttaleren, slik at Devialet kan lage et SAM oppsett på disse? Hadde vært kjempeglad om jeg kunne fått noen ekstra stemmer, så dette hadde vært mulig. Kan gå inn på linken:

    Klipsch
     

    geirf2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    443
    Antall liker
    96
    Sted
    Nes Romerike
    Klipsch Heresy III i hus, koblet på Auris. Sjelden har jeg hørt noe som er så PÅ. Det er dynamikk til tusen. Lytterommet er ikke noe å skryte av, men at 2x50 rørwatt gjennom disse skulle rive av deg håret var overraskende. Det er nok en tilvenningsfaktor med horn. Spilte en plate med god saksofon og den var virkelig til stede i rommet. Må si jeg ble overrasket over bassen også.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    CW lll på plass, testes litt mot RP280
    Kan ikke forstå annet enn at RP280 ligger på brukten fortere enn svint. ;D
    Foreløpig etter 1t lytting så er det mer "live" over CW, mer kresne og på noe musikk så er bassen mindre kontrolert enn RP og kassene synger litt med så til prisen er RP vinneren allerede men de har kun spilt et par timer så trenger jo litt tid!
    De spiller større men foreløpig så virker RP som en bedre allrounder, litt mindre skarpe i toppen samt mer luft, bassen litt dypere med mer kontroll.
    Blir noen timer med vs før jeg bestemmer meg :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.255
    Antall liker
    9.044
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Eddie1: du som har prøvd mye.. i dag liker du rp280f godt.. noe jeg godt skjønner.. men hvem er best mellom rp280f og rf7 mk2?
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Eddie1: du som har prøvd mye.. i dag liker du rp280f godt.. noe jeg godt skjønner.. men hvem er best mellom rp280f og rf7 mk2?
    Hei førsteinntrykk gir jo en litt wow effekt men etter og ha hatt de to ganger i to rom med div elektronikk så var det noe merkelig med basse helt i bunn!
    Det er et eller annet med delingen etc som gir de et lite boost som blir litt "feil" i lengden :/
    Dette er noe jeg begynte og henge meg opp i over tid. Ikke merket noe slikt på RP da de virker bedre balansert. Akkurat nå tester jeg ut CW lll som ser ut til og sitte bedre her enn i det forrige huset!
    Kan si det såpass at rom, plassering og elektronikk er et evig søken :)
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Og derfor at jeg tydeligvis fikk mer bass ut av LS enn du tydeligvis gjorde 8)
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Er vel noen som selger nye rf7 til 27000 fremover da.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Mono.no sier nå at de ikke tar inn RP- serien i kirsebær. De mener de uansett står for 1-2% av salget sammenlignet med sort ask. Det tror jeg ikke noe på. Ikke etter at de kom i ekte trefiner. Til info så selges RP-260f i disse dager på salg i sverige. Kun 7900,- som er samme pris de selger RP-250f for.
    Jeg henter ett par 250f til helga i cherry. Har liten stue så 260f blir dessverre for stort.
     

    Sjur T

    Medlem
    Ble medlem
    22.03.2016
    Innlegg
    37
    Antall liker
    61
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    5
    Har vært på en roadtrip til Oslo og plukket opp noen rimelige LaScalaer, men har lite info om de, så jeg tenkte å poste noen bilder og høre med dere i Klipsch-menigheten om dere kunne hjelpe meg med evnt litt info, ca alder og evnt ting jeg kan/bør gjøre med de...
    tror ikke delefilteret er originalt lenger og det er også montert Crites-diskant.
    Legger ved noen bilder og setter stor pris på litt info viss noen har noe å komme med:)
    IMG_0056.jpg
    IMG_0057.jpg
    IMG_0059.jpg
    IMG_0062.jpg
    IMG_0063.jpg
    IMG_0064.jpg
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Har vært på en roadtrip til Oslo og plukket opp noen rimelige LaScalaer, men har lite info om de, så jeg tenkte å poste noen bilder og høre med dere i Klipsch-menigheten om dere kunne hjelpe meg med evnt litt info, ca alder og evnt ting jeg kan/bør gjøre med de...
    tror ikke delefilteret er originalt lenger og det er også montert Crites-diskant.
    Legger ved noen bilder og setter stor pris på litt info viss noen har noe å komme med:) Vis vedlegget 411754 Vis vedlegget 411755 Vis vedlegget 411756 Vis vedlegget 411757 Vis vedlegget 411758 Vis vedlegget 411759
    Er vel delefilter til Klipschorn
     

    Sjur T

    Medlem
    Ble medlem
    22.03.2016
    Innlegg
    37
    Antall liker
    61
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    5
    Har vært på en roadtrip til Oslo og plukket opp noen rimelige LaScalaer, men har lite info om de, så jeg tenkte å poste noen bilder og høre med dere i Klipsch-menigheten om dere kunne hjelpe meg med evnt litt info, ca alder og evnt ting jeg kan/bør gjøre med de...
    tror ikke delefilteret er originalt lenger og det er også montert Crites-diskant.
    Legger ved noen bilder og setter stor pris på litt info viss noen har noe å komme med:) Vis vedlegget 411754 Vis vedlegget 411755 Vis vedlegget 411756 Vis vedlegget 411757 Vis vedlegget 411758 Vis vedlegget 411759
    Er vel delefilter til Klipschorn
    Okey??:)
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Hei Sjur
    Et greit sted å starte, er siden til Al Klappenberger:
    ALK Engineering
    og hans hornleverandør:
    Fastrac Lascala
    og Volti Audio sin side kanskje:
    Klipsch Upgrades by Volti Audio
    Og klipsch forum selvfølgelig:
    https://community.klipsch.com/index.php?/forum/28-technicalmodifications/

    Etter selv å hatt både Belle, La Scala og nå Khorn, vil jeg si meg enig med gutta i linkene over.
    Størst forbedring ved å bytte mellomtonehornet ,så delefilter og elementer. Basselementet funker fint. Det fine med ALK delefltrene er at de har mulighet til å justere ift. følsomhet på andre enn originale element. Fastlane hornet var konge, og selv var jeg og godt fornøyd med Beyma CP-25 til diskant (samme som Volti bruker i sine Vittoria høyttalere). Gode forslag til mellomtone drivere både fra ALK og Volti. Selv hadde jeg noen svære gamle JBL drivere.
    Kos deg nå, og med evt oppgraderinger.
    Jeg hadde
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Jeg klarer ikke å se om det er et La Scala eller Khorn delefilter, men er det til Khorn blir det vel litt krøll. Khorn deler vel ved 400Hz mot bass, mens La Scala på 500Hz, tror jeg....
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Legg ut bilde på Klipsch forum siden, så får du raskt svar. Der har de ikke lagt seg enda heller, he-he
     

    Sjur T

    Medlem
    Ble medlem
    22.03.2016
    Innlegg
    37
    Antall liker
    61
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    5
    hehe, du sier noe der... jeg stusser litt på lyden skjønner du, så det er noe som ikke helt stemmer... har fått mail fra Bob Crites da jeg mailet han de samme bildene, han sa ingenting om filteret, men mente de var fra ca 1980-81, ifølge serienr på de. tenker uansett å skifte ut både basselementen og mellomtonen, så får jeg prøve å nøste opp i hvilket filter som sitter der.. hehe!
     

    Sjur T

    Medlem
    Ble medlem
    22.03.2016
    Innlegg
    37
    Antall liker
    61
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    5
    Sendte bilder til Bob Crites og han svarte at delefilteret et type AA filter som ble brukt i Khorn, Lascala og Belle Klipsch frem til ca 82.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.255
    Antall liker
    9.044
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Wow.. 1200sider og snart 24.000 innlegg i denne vennegruppen... the klipsch is strong with us ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Tråden feirer snart tiårs jubileum, ikke rart det er blitt en del innlegg i en tråd som har vært aktiv så lenge. Kanskje ikke så rart heller, at et av verdens lengstlevende hifimerker også har en av de lengstlevende monstertrådene her på forumet.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Sjuris: Hvorfor velger du å bytte ut basselementet? Er det noe spes å hente der?
     

    Sjur T

    Medlem
    Ble medlem
    22.03.2016
    Innlegg
    37
    Antall liker
    61
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    5
    Sjuris: Hvorfor velger du å bytte ut basselementet? Er det noe spes å hente der?
    Nei, jeg må se ila dagen på tilstanden til elementene. Tenker bare at viss de er over 30år gamle, så skader det ikke å bytte de.
    Har mailet og lest litt ila natten og registerer at mange liker å bytte ut hornet til mellomtonen og evnt driveren, men jeg får se litt hva jeg gjør. Vil ha på plass elektronikken og kan nok tune litt med rørbytte og etc også:)
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Er bassene hele så ville jeg nok gått for det andre først😉
     

    Sjur T

    Medlem
    Ble medlem
    22.03.2016
    Innlegg
    37
    Antall liker
    61
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    5
    Er bassene hele så ville jeg nok gått for det andre først������
    Ja, jeg er enig etter det jeg har lest meg frem til ila natta:) det morsomme synes jeg at det finnes masse kule og forsåvidt rimelige oppgraderinger/rwesks til disse:)
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Identifisering av Klipsch høyttalere

    Ligger trolig i tråden fra før, men i stedet for å bla gjennom 24k innlegg:
    KLIPSCH TYPES, FINISHES, SERIAL NUMBERS, DRIVER CODES & SELECTED PRODUCTION INFORMATION (V2.0):

    GENERAL: This information generally applies to the Klipsch Heritage Series; but also includes, where applicable, selected information on finishes, grill cloth options and emblems/ logos used on most later models including those made after the 1990’s.The data is generally correct; and as additional information becomes available, this document will be updated on this thread. The author assumes full responsibility for errors.Sources include, but are not limited to:Discussions with Klipsch employeesSource material provided via KlipschKlipsch forum threads (extensive source material available)Klipsch reference documents and information sheets, data specs, timeline sheets, etc., that could be found in public domain) Corrections, additions, etc are most welcome, and as Klipsch owners and forum members contribute to this thread, the document will be updated.
    HOW TO READ THE KLIPSCH MODEL & SERIAL LABEL CODES: All of the “labels” through 1990+ are functionally similar. The Heritage series until 1984 were relatively simple: they were hand written, and first line was the model and wood/finish type, and the second line was the serial number (serials discussed further below).Starting in 1984 and continuing until approximately 1990, the labels were similar, however used a “stamped” serial number identification below the model number.By 1990, the labels were “computer” generated, with the model number, finish and other coding included in a second “line”.
    EXAMPLE: KC-BB 15T252This tag would be for a Klipschorn, Type-C (non-“collared”), serial number 15T252 (made in 1979).
    KLIPSCH SPEAKER TYPE CODES: (HERITAGE ONLY)Below are the most common Heritage type codes.C = Cornwall (CD= "decorator" with flush motor board and no grill) BK = Belle Klipsch H = Heresy (HD = "decorator" with flush motor board and no grill) LS = La Scala KC = Klipschorn - no “collar” KB = Klipschorn - collared KD = designer type (no grill, not made after late 60's)
    KLIPSCH SPEAKER WOOD/FINISH CODES:Until the late 70's-early 80's, customers could special order a number of exotic veneers. Until the late 70's-early 80's, customers could special order a number of exotic veneers. It should be noted that until May, 2001, as an example for Heresy’s, there were almost 100 different finish, grill cloth, and riser ‘combinations’ or variants that could be ordered. It is likely that the “list” is incomplete. In the mid-late 90's, Klipsch generally ceased special order veneers and raw birch was also discontinued on most models, except some Heresy-II's. Material for raw birch is/was Georgia-Pacific cabinet/furniture grade 7 ply (5 inner and the two outer fine grade plies). Risers for the Heritage series were originally optional, and there was a long base for horizontal placement standard on Cornwalls. Heresy risers were "straight" until the late 1980's, and were still an option until the late 90's and after that were standard, but only the "slant" style. Currently the US version Heresy is shipped with slant riser, elsewhere in the world they can be ordered with or without the riser. The Heritage series codes appeared after the letter designation; e.g C-WO is oiled walnut. The finish codes are after the type code, e.g KC-BB - Klipschorn, black lacquer finish. The first line of the tags reads Type, Wood, Finish.
    CODE WOOD FINISH REMARKSAL Ash Lacquer AO Ash Oiled BB Birch Black LacquerBR Birch RawBW Birch White Lacquer Rare Spec OrderCL Cherry Lacquer CO Cherry Oiled DBR Birch Raw Designer (No Grill) DBB Birch Black Lacquer Designer (No Grill) EL Ebony Lacquer Rare Spec Order EO Ebony Oiled Rare Spec Order FL Fir Lacquer Rare FO Fir Oiled Rare FB Fir Black Lacquer Late Models OnlyF* Fir Firzite* Rare - Early (Marine Grade)HL Hickory Lacquer Rare Spec Order HM Maple Oiled Rare hard rock MH Mahogany Lacquer Rare Spec OrderMHR Mahogany RawML Maple Lacquer Rare Spec Order MO Maple Oiled MO* Medium Oak Oiled Late 90's Models OL Oak Lacquer OL Oak Oiled PNL Persian Nut Lacquer Rare Spec OrderPL Prima Vera Lacquer Rare Spec OrderPR Prima Vera Raw Rare - Early RL Rosewood Lacquer Brazilian RO Rosewood Oiled BrazilianRRL* Rosewood Lacquer Rare - Rambling Rose TL Teak Lacquer TO Teak Oiled TWL Tigerwood Lacquer Rare Spec OrderTWO Tigerwood Oiled Rare Spec OrderWL Walnut Lacquer WO Walnut Oiled ZL Zebrawood Lacquer Rare Spec OrderZO Zebrawood Oiled Rare Spec Order


    KLIPSCH SERIAL NUMBERS:Notes:There have been a number of serial number data sheets posted on the forum. Based upon additional information, and in particular information relates to the use of letters starting in 1955, the 1962-1983 coding has been modified to reflect that information.July 29, 1955 was the last day for the four digit serials (i.e. 1811). After that the "number- letter-serial" system went into effect (2 August 1955).The first "number-letter-serial" speaker was produced on the 2nd of August 1955; that serial number was 1A812. The serial number was written on the paper serial tags and die stamped on the back edge of the top panel (inside top portion in LS). This practice was not used on later “MDF” cabinets for the Heresys, etc. Serial numbers can often be found written in pencil on the inside of some of the Heritage series, most notably Klipschorns and Belles.While the 1946-1961 manufacturing dates can only be found in the Engineering Library in Indianapolis, accurate specific dates for the day of manufacture may also be found by close examination of the interior of the speaker cabinets. As an example there were often small inspection tags stapled inside the cabinets and penciled notations with dates inside the cabinets. An example of the production inspection stickers was the use of “PRIDE” stickers inside some models. These were used in the early through mid-1980’s.Additional letters stamped in the edge grain of Heritage series made from birch plywood (and high end veneers that used poplar/ ash “lumbercore” as the substrate were USA and/or the cabinet builder’s and final sander’s initial(s). For reasons of protecting their right to privacy, I have not identified the names of those superb craftsmen (and women).In the 1955-1983 serials the following generally applies:The digits after the letter code were three digits. The first, or prefix “digit” (or two, or by 1983 there could be three dependent on the model) before the year letter is sequential for each 1000 units, and is related to that year. For example 1C999 would be the 999th unit built, and 2C999 would be the 1999th unit built in 1965 (Letter “C”).The first digit(s) basically apply to that production “run” of that type in a given year. By 1981, in this serial number system, one of the prefix digit(s) series was 112 (Heresy’s). This does not mean that by 1981, there were 112,000 Heresy (or Heritage) speakers made, it only means that in 1981, The 112th production run which included Heresy’s occurred. The year letter simply identifies the year in which that run occurred. As an example, if you have a pair of Klipschorns and the serial numbers are 15T252 & 253, then it is evident that by 1979, there had been 15 production runs in which Klipschorns were made, but not 15,252 Klipschorns made!If you have a pair of 1979 LaScala’s, and one of the serial numbers is, for an example, 22T403, it does not mean that 22,400 non-industrial LaScalas were made between 1962 and 1979, it only means there were at least 22 production “runs” in which LaScala’s were made, and “run” #22 just happened to occur in 1979.To emphasize this issue, a pair of Belles from 1979 have the serial number 3T243. This means that in 1979, the 3rd production run that produced the Klipsch Belles occurred. The quantities of any given production run are not available at this time. Based upon serial number research, many production runs until the late 70’s may only have had several hundred speakers in the “run”. From 1948 though 1961, Klipschorns had the serial number stamped into the tailboard, woofer access door, or inside the woofer chamber.In the early-mid 80's (generally starting in 1984), Klipschorns had two serial numbers assigned to each speaker; one for the bass bin and one for the top section. The bass bin had a "L/F" at the end of the "type code" (see further below) and the top section had a "H/F" at the end of the type code.Letters that look like numbers were not used. “S” is frequently misread as a “5” and Y has been confused with an X on occasions
    DATES DESCRIPTION EXAMPLE
    1946-1947 ### (ending #021)
    1948-1961 #### (starting #0121)



    1955-1983 ##letter#### 20Y1234
    A = 1955-63* F = 1968 K = 1972 R = 1977 X = 1982 B = 1963-64* G = 1969 L = 1973 S = 1978 Y = 1983 C = 1965 H = 1970 M = 1974 T = 1979 D = 1966 I – Not Used N = 1975 U = 1980 E = 1967 J = 1971 P = 1976 W = 1981
    * Cornwalls & LaScalas used “A” 1963 and “B” for 1964; The first Cornwall to use a letter code was 3A09, shipped in August of 1963.
    1984-1989 YYWW#### 89261234YY = year (e.g 89 = 1989)WW = week of the year (e.g. 26= last week in June)
    1990-1997 DOYY2Y1#### 135791234DOY = day of the year (e.g. 135 = 14 May)Y2Y1 = 2nd digit of year, 1st digit of year (e.g. 79 =1997)
    1998- 2000 YY WW #### 00281234 YY = year (e.g 89 = 1989)WW = week of the year (e.g. 26= last week in June)
    KLIPSCH DRIVER CODES:Driver Manufacturing Date Codes: (1994) Example: 9429 = 1994, 29th week of the year.Driver Manufacturing Codes: Example: K-33-E would be the "Klipsch", type 33 (15") woofer from Eminence B = CTS in Brownsville TX (woofers only) P = CTS in Paducah KY (woofers only) R = Rebuilt (K22's only) D = Starting in 2006, K-77-F (see below) designation change F = Unidentified vendor who purchased EV tooling (e.g. K-77-F) EV = Electro Voice (early K-33’s e.g. “EV-15WK”) G = (Unidentified vendor for K-55-G for Cornwall 1981-1983) J = Jensen H = Heppner (K-52-H in Cornwall-II’s) K = Klipsch (assembled by Klipsch or under contract for Klipsch) E = Eminence (Primarily woofers) V = Atlas (see also notes below) M = Electro Voice (also for the Eminence K-33-M in 1967) X = Atlas (e.g. K-55-X) Ti = Titanium series The suffix letter code generally referred to the origin of the driver.The V on the midrange & tweeters can also indicate 'video shielded'A significant number of "replacement" drivers, e.g. late model K-53's, K-76's will have no manufacturing code or date code, e.g. "blank" as in nothing at all.On some Heresy drivers, the number K57 indicates the driver/horn combo part number, which is a K52 driver and K701 horn. Electro Voice also produced the “round magnet” T-35 tweeter, but later versions were labeled K-77Electro Voice also produced a K-56 (EV-1828) as a temporary replacement for K-55’s in 1974. Generally found on Belles.Atlas produced the K-55X’s (PD-5VH) Stephens (P52LX2) woofers were used from 1949 through 1953 on the Klipschorns. In 1953, the Stephens P103LX2 was used. From 1950 through 1961, the Stephens woofers were used interchangeably with the Electro Voice EV-15WK woofer and the early Jensen K-33-J’s in the Klipschorns.
    KLIPSCH GRILLS & CLOTH CODES:Notes: It should be noted that until May, 2001, as an example for Heresy’s, there were almost 100 different finish, grill cloth, and riser ‘combinations’ or variants that could be ordered.Early model Cornwall, all Belle and all Klipschorn grilles are cloth wrapped around the motor board and stapled to the back side of the motorboard. Installed with wood screws coming through braces in the cabinet sides.Cornwall Decorator series were later given various grille fittings. The first was a standard sized grille with Velcro tabs that would simply be surface mounted. In later years a trim kit with a grille was developed. Heritage grill backings (Cornwall, LaScala, Heresy) were made from (a) "masonite" fiberboard, or (b) a resin impregnated board (late model Cornwall & Heresy) Grill backings for the Klipschorn & Belle bass bins are 3/8” or ½” plywood, with a ‘cut out’ frame, with the cloth glued and stapled. Klipschorn side grills (until 2005) were retained with an “L” bracket, studs on the LF section lower panel and wingnuts.In 2005, the angle brackets, hanger bolts and wing nuts used to attach the HF and LF cabinets together on the Klipschorns were replaced with thick rubber spacers, on the LF cabinet, indexed into recesses on the HF cabinet.Later models (Forte, Chorus, etc.) grill backings are also made from polystyrene plastic, with cloth glued to reverse edges. These models, and KLF’s, Reference series, etc have the grills attached by means of plastic “pins” molded to the grill frame and plastic inserts on the motor board.The new Reference series and new Heritage series grills (except Klipschorns) are retained by magnets.Grill "velcro" varies between either 3/4" round or 1/2" x 3/4" rectangles. On Cornwalls, the “motor board" velcro pieces are sometimes stapled to the motor board.
    #03 = Cane (Supposedly not available on Heresys or walnut Cornwalls) #13 = Heritage brown#15 = White/black coarse weave #16 = Pending #17 = Duracrest #17, black, poly-olefin, stranded, coarse weave (Heritage only) #18 = Duracrest #18, brown, poly-olefin, stranded, coarse weave (Heritage only) #19 = Duracrest #19, black, poly/ nylon, flat weave (Forte, Chorus, etc.)
    KLIPSCH LOGO DESIGN (Note: Does not include Professional or Cinema): 1. There were/are three basic designs: pie slice in black/silver, clear/copper, and copper/black. Sizes and detailing varied as manufacturer/ contractors changed. The most recent (and current for the Heritage series) is the copper/black pie slice, sometimes referred to as the small "Jubilee" pie. The early pies also were made of clear plastic with copper or white lettering. copper with PWK logo and black lettering. the design varied slightly with the etching and lettering size varying in distance and size. Generally, smaller lettering was found in earlier designs. copper/bronze with subdued lettering, no "PWK" emblem on a background of horizontal stripes. These were generally seen in the mid 70's. Somewhat rare.There are also several sizes with a copper colored plastic with a raised Klipsch logo on black background used on KG series/ In addition, the ‘A’ line had a wide ‘V’ on the bottom with centered Klipsch and small PWK logo in copper or gold color as seen on the Epic series. The Synergy series used a black oval logo with raised Klipsch and ‘V’ of a variety of sizes.The logos were/are secured to the grills, centered usually within 1/2" to 3/4" from the top edge of the grill with types b & c, and either on the upper left or upper right for type a (pie slices). The glue used is a contact cement.Klipsch Parts still has the copper strip and the latest "pie slice" in stock to replace lost, damaged emblems.
     

    Sjur T

    Medlem
    Ble medlem
    22.03.2016
    Innlegg
    37
    Antall liker
    61
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    5
    Legger ved et par bilder av det andre filteret også...
    det jeg ant kommer til å prøve på sikt er å bytte mellomtone hornet og evnt mellomtone driverene. Synes de delefiltera ser slitne ut...
    IMG_0113.JPG
    IMG_0099.JPG
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Dette skriker etter aktiv deling ;) ville prøvd det før bytting av elementer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn