Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Virker som det både her til tider, og i andre forum, at Cornwall omtales litt som en ‘morro’ høytaler. Jeg er egentlig alt annet enn enig. Cornwall er, hvis de faktisk matches med elektronikk i høy klasse, en ganske så betydelig seriøs høytaler, og ikke mange som kan matche dem, mm du vil gi betydelig mer penger. Dette er høytalere, som ikke bare er superkjappe og dynamiske, men har en fyldighetog tyngde med seg som jeg tror du nok må betale mye for å oppnå i andre konstruksjoner. Jo, de er fyldige i lyden, hva som gjør at noen ikke oppfatter dem som det, må enten være plassering eller elektronikk somikke får ut dems potensiale. Jeg har dem selv og har eid Asr emitter 2 og Avm Ovation 8.2, som låt formidabelt..men 1 enkel ( nå 2); klasse A Coda blokker utklasset både Asr og Avm. Mektig og kraftfull lyd.Gi dem plenty avkrefter/ power, så gir de alt tilbake i form av magisk, seriøs høyklasse musikk med nerve
    Jeg er enig i dine betraktninger om at Cornwall er en seriøs høyttaler og noe helt annet enn typiske "morohøyttalere" som Cerwin Vega o.l.

    Etter fire år med Cornwall i tre forskjellige rom og med et helt greit utvalg elektronikk av god kvalitet, samt eksperimentering med plassering, litt forskjellige rør, samt musikk og film som kildemateriale føler jeg at jeg har blitt passe godt kjent med dem. De kan variere fra fyldige til slanke avhengig av plassering, elektronikk og kildemateriale, og har helt klare kvaliteter på en del områder som nevnte hurtighet og åpenhet bl.a.

    Allikevel finnes det alternativer som gjør visse ting bedre, og som for meg leverer en mer helhetlig opplevelse mer i tråd med mine preferanser. Foruten bedre utklinging, romfølelse, detaljering og perspektiv finnes det høyttalere som leverer mer tyngde og opplevd kraft i lyden når alt annet er likt, d.v.s. plassering og elektronikk.
    ja mine av i dag, er sikkert bedre på en lang rekke punkter, men de har ikke den ubegrenset frigjorthet i dynamisk rekkevidde som efterspøres her.

    Regner vi Cornwall og forte som et bedre alternativ på klassisk musik, og RF 7 som en mere Rock orienterte alternativ?
    Kanskje du skulle forsøke å få hørt på La Scala også, hvis "ubegrenset frigjorthet" er det du lengter etter. Hadde nok gått for dem selv denne gangen hvis ikke fraværet av dypbass og tyngde hadde fått meg til å tvile.

    Har som sagt bare hørt Cornwall av de tre, og vil iallfall si at Cornwall har bedre allround egenskaper enn mange kanskje gir dem credit for. Jeg hørte av og til på jazz og klassisk på mine, i tillegg til rock av forskjellig tyngde og intensitet. Gikk veldig fint.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hi-rex: Jeg har hørt litt på klassisk musikk med mine Cornwall og syns det gikk fint, men tror aldri jeg har sittet og hørt gjennom f.eks. Mozart's Requiem på 112 db. :)

    I ditt tilfelle ville jeg nok prøvd å få til en sammenligning av Forte og RF-7, tror Stereofil har begge to inne.
    112DB I GENNEMSNITLIG LYDTRYK, ja da slipper man at bekymre sig om lydgengivelsen resten av sine dage, da man højst sannsynlig er stok døv.!

    Vi taler om 112 db peak, Når Orkestreret setter igang, med de mest voldsomme udskejelser
    Skjønte det. :)

    Går sikkert fint, de gangene jeg har spilt ordentlig høyt har det riktignok ikke vært med klassisk musikk, men har aldri følt på at høyttalerne har komprimert eller nådd metning før rommet eller ørene mine.

    Anekdote: når jeg kjøpte rørforsterker i fjor med VU-metere i fronten trodde jeg først at de ikke virket, siden jeg aldri så dem bevege seg engang på de nivåene jeg normalt spilte med musikk på Cornwall. Først når jeg spilte virkelig høyt så jeg de begynne å røre på seg og svinge under de høyeste peakene. Kanskje det forteller at jeg vanligvis ikke spiller så høyt, men tror nok det sier noe om hvor lettdrevne og impulsvillige også Cornwall er.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ok, sjønner at der ingen snar vei uten om den Oslo tur.

    Nei 100 db i følsomhet 1watt , en meter er rundt 94 til 97 db i lytte avstand 3 meter 1 watt, 2 høytalere, lidt avhengi av romstørrelser.

    Da flytter VU meterne ikke meget på sig ved mere moderate lydtrykk.

    På You tube ligger der en video m Accuphase koblet op på Forte, de spiller Jazz og volume settingen er minus 36,5 dB.

    Lurede lidt der, da volume setting her., aldrig har veret højere end minus 40 db, og det er på musik som er veldig lav inspillet.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    OK, barne barn trekker i mig, skal lidt på tur.
    Tak for jeres bidrag her, og vis i kommer i tanke om noget, som har relevans, ja der er det bare at komme m tillegg info.

    Mvh
    Hi-Rex
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Cornwall spilte nydelig på e470 hos meg. :)

    Ville også sett på Tannoy cheviot og arden..
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Skorob! Hvordan syntes du Primare er på Palladium kontra Hegel? :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.266
    Antall liker
    9.056
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Som mangeårig klipschoman kan jeg i vært fall si att det kommer ikke noe annet enn palladium i hus fra den kanten..

    Byggekvaliteten er milevis bedre enn annet derfra.. og lyden.. ja et helt eget kapittel :)
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.435
    Antall liker
    1.991
    Torget vurderinger
    8
    Som mangeårig klipschoman kan jeg i vært fall si att det kommer ikke noe annet enn palladium i hus fra den kanten..

    Byggekvaliteten er milevis bedre enn annet derfra.. og lyden.. ja et helt eget kapittel :)
    Enig der! mellomtonen er i en klasse for seg og selvsagt byggekvalitet, finnish og pris
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Cornwall spilte nydelig på e470 hos meg. :)

    Ville også sett på Tannoy cheviot og arden..
    Samme her, syns bare ikke det passet her i vennetråden for Klipsch. Jeg driver og spiller inn Arden for tida, og det er virkelig en udelt glede og nytelse.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Som mangeårig klipschoman kan jeg i vært fall si att det kommer ikke noe annet enn palladium i hus fra den kanten..

    Byggekvaliteten er milevis bedre enn annet derfra.. og lyden.. ja et helt eget kapittel :)
    Enig.. ble ekstremt positivt overraska. Har hørt dem før.. men da syns jeg dem var litt kjedelige.. men når jeg fikk dem i hus selv, i kjent territorium ble det noe helt anna. Angrer på jeg ikke gikk for p38 :p
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Spilte helt forjævlig dårlig hos stereofil.. men det må ha vært romrelatert.. det innrømmet dem selv senere også.. tror den er bæltøff å ha i stua. Jeg endte opp med p37... Da jeg ble usikker på arden .
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Når jeg var der hadde de bare Cheviot på demo, og det var nede i det rommet som aldri låter helt bra. Spilte allikevel ikke "helt forjævlig dårlig" når jeg var der. Satt der sikkert 2-3 timer og spilte musikk fordi det låt såpass bra.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Cheviot satt som et skudd. Derfor overraska arden med boomy og rar lyd.. dem fant en løsning, lukka alle portene på dem. Da innrømmet dem at det låt ikke bra før. .. men da var allerede e p37 i hus.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Ikke misforstå. Med tanke på cheviot demoen.. så skylder jeg helt og holdent på rommet for at arden ikke spilte spesielt bra. Dem er garantert helt konge i andre rom. Jeg testa dem i kjeller og grønn rommet til stereofil.. der funka dem ikke i det hele tatt. :(
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Mine er ikke ferdig innspilt enda, men syns det låter knall her så langt. De nevnte noe om å bruke de skumpluggene i portene, men har ikke følt behov for det enda. Får bare se om det endrer seg under innspilling, men jeg liker gjerne at det er litt fylde nedover.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ikke misforstå. Med tanke på cheviot demoen.. så skylder jeg helt og holdent på rommet for at arden ikke spilte spesielt bra. Dem er garantert helt konge i andre rom. Jeg testa dem i kjeller og grønn rommet til stereofil.. der funka dem ikke i det hele tatt. :(
    Var vel der jeg hørte Cheviot også, og selv om det ikke var optimalt for min del heller så hørte jeg noen kvaliteter der som gjorde at jeg ikke klarte å reise meg og gå før det plutselig hadde gått masse tid. Kanskje Arden trigget noen uheldige bølger, lurer på om det rommet faktisk er helt kvadratisk.

    Tror jeg hørte DC10T to ganger i det rommet uten å like dem, før jeg skjønte at det sikkert hadde en del med rommet å gjøre, så jeg misforstår ikke. :)
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Føler vel kanskje ikke at de testa dem med "rett" elektronikk.. burde hatt noen skikkelige rør forsterkere også.

    Hvis grunnlaget for at de ikke var så lett drevene som før var at de ikke låt så bra på den første forsterkeren han brukte så føler jeg vel at grunnlaget er tynt. Eller om at det er 100db vs 101db som er grunnen.
     
    Sist redigert:

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    4
    Har 1 stk Forte II til overs. Hvordan skal jeg bruke denne? den er så og si strøken så jeg Kan jo sette den i et hjørne og bruke den som et ala Geneva system, men hvordan skulle jeg fått til det?:p Har prøvd å selge den men ingen som er interessert.. Synd å bare la den stå. Hadde egentlig sett for meg denne som Center til annen Heritage men ble aldri til at jeg har gjort endringer..
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Stusset på det samme, her er hva han skrev:

    Videre, og dette gleder meg spesielt, implementeringen av enklere filtre gjør også høyttalerne betydelig lettere å styre, endelig kan man nyte RF-7-lyden selv med moderat effekt fra rørforsterkere. Dette har ikke vært enkelt med tidligere toppmodeller i RF-seriene, men nå har altså Klipsch tatt valget, og har med det gjort også RF-7 tilgjengelig for rørfolket.

    Link til testen: https://rognlien.wordpress.com/2018/05/17/ol-og-hornmusikk/
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Stusset på det samme, her er hva han skrev:

    Videre, og dette gleder meg spesielt, implementeringen av enklere filtre gjør også høyttalerne betydelig lettere å styre, endelig kan man nyte RF-7-lyden selv med moderat effekt fra rørforsterkere. Dette har ikke vært enkelt med tidligere toppmodeller i RF-seriene, men nå har altså Klipsch tatt valget, og har med det gjort også RF-7 tilgjengelig for rørfolket.

    Link til testen: https://rognlien.wordpress.com/2018/05/17/ol-og-hornmusikk/
    Forskjell på sensitivitet og motstand?
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    3.236
    Torget vurderinger
    1
    Tror forvirring ligger i at noen mener at lettdrevet betyr at de spiller høyt i forhold til watt inn, mens andre mener at lettdrevet er at høyttaleren er en enkel last for forsterkeren, altså lett å drive for forsterkeren.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Stusset på det samme, her er hva han skrev:

    Videre, og dette gleder meg spesielt, implementeringen av enklere filtre gjør også høyttalerne betydelig lettere å styre, endelig kan man nyte RF-7-lyden selv med moderat effekt fra rørforsterkere. Dette har ikke vært enkelt med tidligere toppmodeller i RF-seriene, men nå har altså Klipsch tatt valget, og har med det gjort også RF-7 tilgjengelig for rørfolket.

    Link til testen: https://rognlien.wordpress.com/2018/05/17/ol-og-hornmusikk/
    Forskjell på sensitivitet og motstand?
    Forskjell på teori og praksis i min verden. :)

    Hvis den siste utgaven av RF-7 har gått fra 101 db til 100 db følsomhet, så tenker jeg at dette sikkert er en målbar forskjell med lite annet enn teoretisk betydning for 99,9% av alle som kjøper eller vurderer å kjøpe den.

    Hvis den derimot har fått nye og enklere delefiltre som gjør at den har fått en vennligere og mer spiselig impedansekurve enn forgjengerne sånn at den kan brukes med et større utvalg forsterkere syns jeg definitivt det har en praktisk betydning.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Stusset på det samme, her er hva han skrev:

    Videre, og dette gleder meg spesielt, implementeringen av enklere filtre gjør også høyttalerne betydelig lettere å styre, endelig kan man nyte RF-7-lyden selv med moderat effekt fra rørforsterkere. Dette har ikke vært enkelt med tidligere toppmodeller i RF-seriene, men nå har altså Klipsch tatt valget, og har med det gjort også RF-7 tilgjengelig for rørfolket.

    Link til testen: https://rognlien.wordpress.com/2018/05/17/ol-og-hornmusikk/
    Forskjell på sensitivitet og motstand?
    Har vært igjennom dette noen ganger før både i denne tråden og andre steder, men tar det gjerne igjen. :)

    Det er forskjell på lettdrevet og lettstyrt.
    Lett drevet betyr høy følsomhet, dvs at de spiller høyt for lite påtrykt effekt. Det ser du direkte på hvor mange dB som kommer ut ved 1 Watt påtrykt effekt målt på 1 meters avstand. Klipsch har det for øvrig med å bløffe ganske grundig på dette punktet, jo visst er de følsomme, men ikke fullt så følsomme som de sier.

    Så har vi dette med lett styrt: Det betyr at forsterkere med lav effekt og lav dempefaktor lett holder styr på dem. La oss benytte oss av OTL rørforsterkere som eksempel, ettersom disse er ekstremt sensitive overfor lav impedans og komplekse filtre. Der en rørforsterker med gode utgangstrafoer greit styrer f.eks. Klipsch RF-82, går det helt galt for den trafoløse OTL-forsterkeren; det blir utflytende, langsomt og slørete lyd. Men det spiller høyt nok, det er bare det at dess mer du skuffer på, dess mere kaos blir det. Det låter rett og slett håpløst.

    Den typiske lettstyrte høyttaler, er en toveis konstruksjon med førsteordens filter. Denne har ofte en jevnt høy impedanskurve, som belaster forsterkeren lite. Det gjelder høyttaler fra Audio Note, Kudos, noen Spendor, og mange andre for den del. Og nå altså RF-7 Mk3. Men selv om Mk2 er like følsomme, er de mye vanskeligere å styre, noe som krever mer ressurser fra forsterkeren. Enda vanskeligere er Palladium, selv om også disse spiller høyt nok selv på lav effekt. Skal du spille kontrollert med laveffekts forsterkere på Palladium, kreves solid strømforsyning / utgangstrafoer.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Tror forvirring ligger i at noen mener at lettdrevet betyr at de spiller høyt i forhold til watt inn, mens andre mener at lettdrevet er at høyttaleren er en enkel last for forsterkeren, altså lett å drive for forsterkeren.
    Hvis man bruker "lett å drive" som kriterie gjelder det vel egentlig begge deler?

    Men skjønner så klart hva du mener og er enig. Høy følsomhet er ikke nødvendigvis det samme som enkel last, har jeg skjønt.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.435
    Antall liker
    1.991
    Torget vurderinger
    8
    Uansett så forstod jeg det slik på lydogbilde sin omtale at de nye trenger mer effekt kontra tidligere så det er vel uansett det motsatte av hva Rognlien mener
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Med så effektive høyttalere tror jeg du ikke merker om du har 100 eller 500watt i bakkant... om tallene ifra Klipsch stemmer da...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis den derimot har fått nye og enklere delefiltre som gjør at den har fått en vennligere og mer spiselig impedansekurve enn forgjengerne sånn at den kan brukes med et større utvalg forsterkere syns jeg definitivt det har en praktisk betydning.
    Hvor komplisert kan egentlig et toveis delefilter være? ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvis den derimot har fått nye og enklere delefiltre som gjør at den har fått en vennligere og mer spiselig impedansekurve enn forgjengerne sånn at den kan brukes med et større utvalg forsterkere syns jeg definitivt det har en praktisk betydning.
    Hvor komplisert kan egentlig et toveis delefilter være? ;)
    Ikke undervurder menneskets iboende evne til å komplisere ting unødvendig.

    Hvor komplisert kan det egentlig være å lage en betalbar og fasekorrekt høyttaler som gjengir 20 - 20.000 Hz lineært uten avvik uavhengig av lydnivå? :rolleyes:
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Uansett så forstod jeg det slik på lydogbilde sin omtale at de nye trenger mer effekt kontra tidligere så det er vel uansett det motsatte av hva Rognlien mener
    Nja, ikke nødvendigvis, tror jeg.
    RF-7 Mk3 er lettere å styre, hvilket betyr at forsterkere med mindre ressurser kan kontrollere dem. Dette er ikke et uttrykk for effektbehov, men veldig ofte henger forsterkerens oppgitte effekt sammen med kontrollevnen, det er derfor jeg har ordlagt meg som jeg har. Mk2 var ikke en god match med relativt små rørforsterkere, og da var ikke effekten det egentlige problemet (de spilte da høyt nok!), men mangelen på styring og kontroll. Nå har MK3 vist seg som en klart enklere last, derav større muligheter med forsterkeren du velger. Men om de behøver mer kraft for å spille like høyt som Mk2, har jeg i grunn få oppfatninger om. De spiller uansett lett høyt nok, både Mk1, 2 og 3.

    Som jeg har gjentatt til det kjedsommelige: Klipsch spør ikke nødvendigvis etter mye effekt, men de kan være veldig sugne på kontroll.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    3.236
    Torget vurderinger
    1
    Håkon, hvordan vil du sammenligne RF-7 MkIII og de større Palladium? Er det verdt se etter et par brukte Palladium i stedet for et par nye RF-7 MkIII?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Syntes palladium er veldig pene! Og spesielt 39 men mellomtone hornet ser vanvittig "billig" plast ut. Iallefall på bilder
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Dempefaktor med andre ord.
    Det er bare en side av saken. Tidligere Klipsch har hatt svært lav impedans sammen med bratte fasevinkler. Da er en stiv strømforsyning egentlig viktigere enn dempefaktor. Målingene svenske Hifi & Musik gjør med effektkuben er egentlig en fin måling på dette, selv om den er noe forenklet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn