Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær
Tenk å få brever fra Gustav Mahler! Det gjorde Bruno Walter, vennen og assistenten. Likevel er det ikke som Mahler-interpret han har sitt beste ettermæle. Temperamentsmessig tror jeg han lå nærmere Mozart, fort og flåsete sagt. De siste innspillingene av Brahms-symfoniene med Columbia symfoniorkester har høy status (CBS=Sony, 1960), ikke minst nr. to og tre. Anbefales varmt.
Sinopoli var en eksentriker som drev med arkeologi, egyptologi, psykologi og mye annet. På grunn av sitt ekstreme intellekt kunne han gjøre dette på høyt nivå. Som musiker og musikkviter nøt han stor respekt innad i bransjen. Han forsøkte å komponere også. Han døde nesten bokstavelig talt på podiet, altfor ung. Han etterlot seg en ganske stor diskografi der det er mye bra. Mine anbefalinger er i første omgang Bruckner nr.fem, Scriabin
nr. tre pluss "Ekstasediktet", Mussorgskijs "Bilder på en utstilling" og opptil flere Mahler-symfonier, alle på DG. Disse, og flere andre, har en tendens til å vokse ved hver gjennomhøring, ikke minst fordi en gradvis blir klar over nye linjer og strukturer i musikken.
Inbal på billigsalg må være et godt eksempel på at klassiske kvalitetsinnspillinger aldri har vært rimeligere. Selv om han neppe er et typisk førstevalg, er han en ypperlig døråpner til Mahlers verden. Jeg husker godt en kveld i Berlin med den syvende.
Brahms er nevnt allerede, så hvorfor ikke smelle til med hans fjerde symfoni med Carlos Kleiber og wienerne neste gang du handler musikk (DG, 1981).
Mvh
Tenk å få brever fra Gustav Mahler! Det gjorde Bruno Walter, vennen og assistenten. Likevel er det ikke som Mahler-interpret han har sitt beste ettermæle. Temperamentsmessig tror jeg han lå nærmere Mozart, fort og flåsete sagt. De siste innspillingene av Brahms-symfoniene med Columbia symfoniorkester har høy status (CBS=Sony, 1960), ikke minst nr. to og tre. Anbefales varmt.
Sinopoli var en eksentriker som drev med arkeologi, egyptologi, psykologi og mye annet. På grunn av sitt ekstreme intellekt kunne han gjøre dette på høyt nivå. Som musiker og musikkviter nøt han stor respekt innad i bransjen. Han forsøkte å komponere også. Han døde nesten bokstavelig talt på podiet, altfor ung. Han etterlot seg en ganske stor diskografi der det er mye bra. Mine anbefalinger er i første omgang Bruckner nr.fem, Scriabin
nr. tre pluss "Ekstasediktet", Mussorgskijs "Bilder på en utstilling" og opptil flere Mahler-symfonier, alle på DG. Disse, og flere andre, har en tendens til å vokse ved hver gjennomhøring, ikke minst fordi en gradvis blir klar over nye linjer og strukturer i musikken.
Inbal på billigsalg må være et godt eksempel på at klassiske kvalitetsinnspillinger aldri har vært rimeligere. Selv om han neppe er et typisk førstevalg, er han en ypperlig døråpner til Mahlers verden. Jeg husker godt en kveld i Berlin med den syvende.
Brahms er nevnt allerede, så hvorfor ikke smelle til med hans fjerde symfoni med Carlos Kleiber og wienerne neste gang du handler musikk (DG, 1981).
Mvh