Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vært bi

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Tenk å få brever fra Gustav Mahler! Det gjorde Bruno Walter, vennen og assistenten. Likevel er det ikke som Mahler-interpret han har sitt beste ettermæle. Temperamentsmessig tror jeg han lå nærmere Mozart, fort og flåsete sagt. De siste innspillingene av Brahms-symfoniene med Columbia symfoniorkester har høy status (CBS=Sony, 1960), ikke minst nr. to og tre. Anbefales varmt.

Sinopoli var en eksentriker som drev med arkeologi, egyptologi, psykologi og mye annet. På grunn av sitt ekstreme intellekt kunne han gjøre dette på høyt nivå. Som musiker og musikkviter nøt han stor respekt innad i bransjen. Han forsøkte å komponere også. Han døde nesten bokstavelig talt på podiet, altfor ung. Han etterlot seg en ganske stor diskografi der det er mye bra. Mine anbefalinger er i første omgang Bruckner nr.fem, Scriabin
nr. tre pluss "Ekstasediktet", Mussorgskijs "Bilder på en utstilling" og opptil flere Mahler-symfonier, alle på DG. Disse, og flere andre, har en tendens til å vokse ved hver gjennomhøring, ikke minst fordi en gradvis blir klar over nye linjer og strukturer i musikken.

Inbal på billigsalg må være et godt eksempel på at klassiske kvalitetsinnspillinger aldri har vært rimeligere. Selv om han neppe er et typisk førstevalg, er han en ypperlig døråpner til Mahlers verden. Jeg husker godt en kveld i Berlin med den syvende.

Brahms er nevnt allerede, så hvorfor ikke smelle til med hans fjerde symfoni med Carlos Kleiber og wienerne neste gang du handler musikk (DG, 1981).

Mvh

S

slowmotion

Gjest

Takk for tipsene. ;)

Ny handlerunde ligger vel ikke så langt unna føler jeg ;)

wizardm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.10.2003
Antall liker
168
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1

Glem aldri at det var et tidskrift som skrev følgende på 80-tallet : Karajan var DAT ( Digital Audio Tape) , det kom som en følge av at karajan forlangte rein og ikke minst pen lyd.....At the time being....
Vis man hører på div innspillinger så hører du kjapt at karajan var noe for seg selv....

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3

Karajan er noe for seg selv, men ikke alltid i positiv forstand. Det er mange av de glatte polerte tolkningene hans som ikke hadde trengt å bli utgitt, og det som står som det beste av Karajan i dag er gjerne tidligere innspillinger fra 50- og 60-tallet. Sammenlign med Carlos Kleiber: Han ga bare ut en håndfull plater, men alle er verd å kjøpe.

Men Karajan var alltid villig til å prøve ny teknikk, det skal han ha.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Var det noen som så programmet på NRK2 i går om Schumann? Kork under ledels av den fabelaktige engelske Andrew Manze. Jeg har ikke så god kjennskap til denne komponisten, men det jeg hørte i går var utrolig vakker musikk. Er det noen som kan komme med anbefalinger til verker og innspillinger?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3

Glimrende program ja. Er det noen som vet om det skal sendes flere programmer i denne serien? Har sett Manze snakke om Mozarts Paris-symfoni tidligere.

Anbefalinger? Kanskje svært elementært, men Schumanns pianokonsert i A-moll hører hjemme i enhver platesamling (veldig ofte koblet med Griegs konsert på plate). Symfoniene hans har jo blitt kritisert for dårlig orkestrering, men er vel også et must i en litt større samling.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Han hadde også et program om Bach for 2-3 uker siden. Veldig underholdende. Jeg håper på flere.

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Antall liker
1

Hyggelig at det er kommet en tråd om klassisk igjen. Hver gang jeg er i Oslo, er jeg innom Aktiv Klassisk og samlingen min øker langsomt, men sikkert.

Blant det siste jeg kjøpte, vil jeg særlig anbefale András Schiffs nye innspillinger av Beethovens sonater. Disse gis ut på ECM og han vil etterhvert spille inn alle sonatene.

Det er et fabelaktig spill og jeg ble bare sittende å lytte. Utrolig hvor fantastisk et klaver alene kan lyde, når musikk spilles med en slik innlevelse og suverenitet som Schiff her leverer.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.176
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

Schumann-anbefalinger: Spørs jo hva du liker av musikktype; men start feks med den utrolige Richter-innspillingen på billigmerket Regis med den symfoniske fantasien i C; en av tidenes store klaverplater. Ellers er sangene fantastiske, Dichterliebe er et must med feks Schreier eller Fischer-Dieskau; og ellers er jeg svært glad i Bernarda Fink sin plate på Harmonia Munid med bla Frauenliebe und -leben.

Klaverkvintetten, klaverkvartetten og klavertrioene på en Philips Duo med Beaux Arts kvartetten, samt to av strykekvartettene på ECM med Zehetmaierkvartetten er også sikre anbefalinger i det mindre formatet.

Symfoniene, fiolin- og klaverkonserten + en del av de større oratoriene (feks Paradies und die Peri med Gardiner på Archiv) er også vel verdt å stifte bekjentskap med, men mine sterkeste følelser for Schumann ligger hovedsakelig i de mindre formater.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3

Siden tråden opprinnelig handlet om billige plater: Hva med katalog-cder? Jeg kjøpte nylig BIS sin katalog-SACD, fløytekonserter av Mozart med Sharon Bezaly. Flott innspilling såvidt jeg kan høre, utropt til referanse på classicstoday.com, dette ville normalt vært en fullpris-cd, men den koster altså 79,- på naxos.no.

Noen som kjenner lignende tilbud fra andre plateselskaper?

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Der var det plutselig liv i tråden igjen. Var det kanskje en ide å starte nye tråder på Schumann og Karajan? Jeg prøver meg på en om Karajan ved leilighet; det har han fortjent. Kjekt at Schumann nevnes igjen. Vi var innom ham tidligere, og det var litt fort og galt. Var det ha-ha som var opptatt av Schumanns tragiske liv? Uhyre interessant. Hvem kan lokke alle de farver og sinnsstemninger som bor i hans klavermusikk frem? Kontrastene mellom Florestan og Eusebius, hvordan de nesten møtes og glir eller kastes fra hverandre? Richter eller Pollini? Horowitz? Har du såvidt fått løftet på en flik av dette, kan du aldri glemme det. Hvis ikke, ligger mange gys, gisp og sukk rundt neste sving.

Manze er så engasjert, pedagogisk og hyggelig at en fort kan ta alt han sier for god fisk. Dvs på ett nivå er det udelt positivt med en slik fremstilling, men Schumann er så komplisert og paradoksal at ord som raske konklusjoner og overforenkling tvang seg frem mens jeg så dette programmet. Noen av publikummerne var visst henrykte inntil nesegrushet.

Mvh

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2

Vil gjerne gi mitt bifall til anbefalingen av Andreas Schiffs Beethoven sonater. Utrolig spilling og lyd. Gleder meg til han kommer til Appasionata som er min favoritt :) Kan jo ta litt tid siden det er nr. 23 :)

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Antall liker
1

Tilsammen skal det bli åtte CDer og han bruker vel et par år til han er ferdig. Men fortsetter han slik han har begynt, blir denne samlingen av Beethovens sonater et must å ha.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Manze er så engasjert, pedagogisk og hyggelig at en fort kan ta alt han sier for god fisk. Dvs på ett nivå er det udelt positivt med en slik fremstilling, men Schumann er så komplisert og paradoksal at ord som raske konklusjoner og overforenkling tvang seg frem mens jeg så dette programmet. Noen av publikummerne var visst henrykte inntil nesegrushet.

Mvh
Jeg vet ikke så mye om Manze, men at han var engasjerende er hevet over tvil. Interessen for Schuman er i alle fall vekket, og vil resultere i flere besøk i cd-butikken.
Hva gjelder hans teorier om temaer som gikk på navn, som f.eks. B-A-C-H, så skulle jeg ønske meg en utdypning om dette, gjerne med referanser til andre komponister. Var dette vanlig på denne tiden, eller er dette Manzes egne teorier? Awe?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.176
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

Hørte ikke programmet så vet ikke hva teorien gikk ut på, men eksemplene er mange: i svært mange av D Shostakovich verker (eller Schostakowitch som kan skrives på tysk) - og særlig i de viktige - går det tydelige og særpregete temaet DSCH igjen på kritiske steder; 8. strykekvartett, 10. symfoni, 1. cellokonsert osv; en tydelig selvbiografisk ramme.

Og Klaus Egge (hvorfor hører vi ikke mer av hans musikk?) har skrevet en fuge over temaet BACHEGGE...

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Referanser til navn gjennom tonerekker har forekommet mange ganger i musikkhistorien, så her er Manze på trygg grunn. Andre eksempler er Liszt og Shostakovitsj, sistnevnte ofte til seg selv: D(es)SCH. Bach er et navn som egner seg godt.

Av Schiff kan en lære kunsten å fordype seg i en komponist. Han har som kjent gjort det med Bach, Mozart og Schubert tidligere. Beethoven er den han har slitt mest med, ifølge intervjuer. Ideen er god; jeg har prøvd den selv etter fattig evne. To år med Schubert nesten hver dag f. eks. Anbefales.

Mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

To år med Schubert nesten hver dag f. eks. Anbefales.

Mvh
Takk for fin info både til deg og erato.

Slik fordypning kunne vært ok bortsett fra at det betinger et dedikert lytterom. Hvis ikke ville nok min ledsager gjennom mange år lagt ned veto. ;)

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3

Slik fordypning kunne vært ok bortsett fra at det betinger et dedikert lytterom. Hvis ikke ville nok min ledsager gjennom mange år lagt ned veto. ;)
Eller hodetelefoner?

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6

Helt enig! Jeg arbeider meg for tiden gjennom diverse utgaver av Mozarts pianokonserter. Hørte nylig på nr 21 med hhv. Perahia/ECO (CBS), Gulda/Abaddo/WPO (DG), Scheja/Stockholm Sinfonietta/NN (BIS) og skal fortsette med Bilson/English Baroque Soloists/Gardiner(Archiv).

Den siste (Bilson) er den jeg har eid lengst og hørt mest på. Gammel kjærlighet kan nok ruste, for akkurat nå holder jeg nok en knapp på Perahia. Men jeg er altså langt fra ferdig...

- Harald

Anskaffet meg nettopp en komplett innspilling av pianokonsertene, med Haebler/LSO på Philips. Noen formening om hva jeg kan vente meg?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Anskaffet meg nettopp en komplett innspilling av pianokonsertene, med Haebler/LSO på Philips. Noen formening om hva jeg kan vente meg?
Jeg har ikke Mozart, men Schubert med Haebler.. og noe annet også med dama; helt annen stil enn den energiske og lekende Perahia, den gode Ingrid er litt roligere, mer ettertenksom og litt mer lyrisk på en understated måte imho. Men som sagt; dette var ikke en vurdering av hennes Mozart, mer et generelt inntrykk av hennes innfallsvinkel til den musikk jeg har hørt henne spille..

Mvh Vidar P

Springbank

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Antall liker
3

Er det et aldringstegn at jeg nå foretrekker klaverkonsertene spilt litt mer romantisk enn Bilson og Gardiner gjør?

- Harald  
Kanskje det heller er et tegn i tiden; en pendel som svinger tilbake.

Springbank

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Antall liker
3

Brahms er nevnt allerede, så hvorfor ikke smelle til med hans fjerde symfoni med Carlos Kleiber og wienerne neste gang du handler musikk (DG, 1981).

Mvh
Tiltredes; dette er en "obligatorisk" plate - i likhet med de få andre Carlos Kleiber-innspillingene som er å oppdrive - DG-plata med Beethovens 5. og 7. er vel nevnt opptil flere ganger tidligere her på forumet.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Et besøk på Postkontoret endte med følgende innkjøp:

Anne-Sophie Mutter, Violinkonserter av Mozart, sammen med St.Martin in the Fields.

Maurice Andre. Trompetkonserter av Händel, Haydn og Albinoni,

og Herbert von Karajan Ein Deutsches Requiem, Brahms.

Alt sammen for den nette sum av 270 kroner.

Her er det mye bra.

K

kbwh

Gjest

Denne tråden er fabelaktig!
Mitsuko Uchida spiller Mozarts pianosonater aldeles fabelaktig (og billig) på Philips.
Jeg fikk julepresang på forskudd i går (et par italienske bokser i svart skinn og pianolakk) av min vidunderlige frue :-*. Det ble en laang kveld.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7

Vidar P;- må få lov til å komme med en bemerkning,- vet det er i seneste laget,- men har ikke rukket å følge tråden;- det gjelder avdøde Sinopoli;- vi har å gjøre med en av mine absolutte favorittdirigenter,- og det rykker alltid heftig i min hestehale når det fremkommer noe negativt om det italienske geni;- saken er igrunnen enkel,- under hans tid i London ble han utsatt for diverse ufinheter fra imbesile kritikkere, og det festnet seg et rykte om sider ved Sinopoli og hans interpretative grep;- at han kunne være herlig fleksibel er rett!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Grace; interessant vinkling. Jeg har alltid sett/hørt på denne Sinopoli som litt "rar", men ser uten problem hans apell.
Jeg var overrasket over hvor god han var med Mahler; kanskje overrasket fordi jeg ikke kjenner ham godt nok til å ikke bli overrasket.. har faktisk i ettertid kjøpt inn noen av hans innspillinger, en spennende orkesterleder, absolutt noe å se nærmere på..

Mvh Vidar P

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20

Jeg bruker The Penguin Guide to Compact Discs & DVDs, mest fordi den dekker fryktelig mange innspillinger. Ellers har Grammophone en Classical Good CD Guide, men den dekker på langt nær så mange innspillinger eller verker som den første. Kjøpte disse to da jeg kjøpte store deler av en samling fra en fyr og rimelig nok ikke hadde tid til å lytte meg gjennom noen hundre CD-er;)

De omhandler CDer, men det er ganske omfattende info om hvem som spiller og når innspillingen er fra, så det lar seg som regel gjøre å finne omtaler av innspillinger på LP her også, de blir jo som regel gjenutgitt i en annen kobling etter noen år.
Vil gjerne anbefale BBC music magazine som kommer månedlig. Følger med gratis CD med originalinnspilling av brukbar kvalitet, noen faktisk meget bra.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Takk for en fantastisk tråd! Det er utrolig befriende å snakke om musikk her inne, uten for et øyeblikk å oppleve at noen fortaper seg i ørkesløse utgreinger om kabler, tweaks eller Duals overlegne fortreffelighet... Handlelisten er blitt lang etter en halvtimes finlesning av tråden, så jeg føler det er på plass med en sterk anbefaling; Noen av Alfred Brendels senere Mozart-tolkninger, Pianokonsert 20, 23, K482 & 595, samt flere pianosonater (Philips) er tilgjengelige for 99,- hos Aktiv Klassisk. I min bok er Brendels tolkninger et must i enhver samling, så det overrasker meg egentlig at de ikke er nevnt før...Lyder vakkert gjør de også. :)

K

kbwh

Gjest

Sommersalg hos www.mdt.co.uk, blandt annet med Gilels i Beethovens sonater for £25 i en 9 cd fullprisboks. awe (som desverre har takket for seg her inne) var helt sikker på at dette var bankers. Til denne prisen er den iallefall det.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Det er et fantastisk kjøp,ja...Tusen takk for tipset! Ellers var det trist å høre at awe har besluttet å takke for seg...Inleggene hans var uten unntak en sann fryd å lese. Denslags kunnskap og formidlingsevne er slett ikke hverdagskost.Han vil bli dypt savnet.Noen som vet horfor han logget av?

K

kbwh

Gjest

awe likte å dele sin kunnskap, og å diskutere musikk, men ikke å diskutere hvis det kunne oppfattes som å gå på person.
Hvilken tråd det var som fikk ham til å takke for seg husker jeg ikke, men han ga seg i noe han nok oppfattet som en krangel.

N

nb

Gjest

Giles burde være et bra kjøp i Beethovens klaversonater til den prisen. Egentlig irrelevant hva den koster når jeg tenker meg om. Har en del av sonatene med Giles, og det er absolutt et hyggelig bekjentskap. Har de komplett med Kempff som jo er en klassiker, men nok ikke den beste komplette syklusen. Greit å ha en god komplett, så kan man supplere med andre innfallsvinkler til favorittene. Her er det mye snadder, alle de store har jo spillt inn disse sonatene. Selv har jeg sansen for Pollini, han trår sjelden feil.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3

£11,50 er vel greit?
DG originals er på tilbud med jevne mellomrom. Da kan du få den for mindre.

Det er en lang diskusjon om Beethovens sonater på "good music guide"-forumet. Spesielt "todd", som samler på alt av beethoven-innspillinger, virker som om han har hørt det meste. Navn som Annie Fischer, Kempff (mono) og Solomon nevnes flittig, med Schnabel som en slags genial outsider:
http://www.good-music-guide.com/forum/index.php?topic=258.0

K

kbwh

Gjest

Oj, nytt nettsted for meg det der. Hjertelig.

Kan godt være at £11,50 for en dobbel Originals ikke er hysterisk billig, men musiseringen er verd pengene vil jeg tro (jeg betalte gladelig fullpris for op. 101 og 106 i sin tid).

N

nb

Gjest

Det er fint å ha noen hundre kandidater på klassiske innspillinger man har lyst på, så kan man plukke de opp for en tier eller deromkring på vinyl på ymse antikvariater, messer o.l. når anledningen byr seg. Erfaringsmessig dukker _alltid_ det man vil ha opp før eller senere. I alle fall så lenge man konsentrerer seg om back-katalog, som man ofte like gjerne kan gjøre synes jeg.

K

kbwh

Gjest

Jeg har en liten anke der, nb, og den går på lydkvalitet. Klassisk låter stort sett bedre på CD.
Et grelt eksempel på dårlig LPlyd er Kleiber i Beethovens 5. Der er Originals-CDen enkel å lytte til mens LPen er graut.

N

nb

Gjest

Tja, min erfaring er at det varierer ganske mye, vil ikke si noe entyding om at det ene formatet er bedre enn det andre til klassisk, eller annen musikk for den saks skyld. Dessuten er jeg så heldig stillt at jeg klarer å la være å bry meg nevneverdig om det bare fremførelsen og musikken er god;) Og så har jeg en temmelig tøff vinylrigg som uansett må ha litt føde for å rettferdiggjøre innkjøpet...

Klassisk på vinyl er uansett stort sett så latterlig billig at man bare kan kaste eller gi bort de platene man ikke vil ha, en fin måte å høre musikk/innspillinger man ellers ikke hadde tatt seg råd til.

Topp Bunn