Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vært bi

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Som kjent har de klassiske plateselskapene hatt trangere tider de siste årene. Dette har ført til at det aldri har vært rimeligere å skaffe seg innspillinger av aller ypperste merke. Det kan derfor kanskje være av interesse for noen å utveksle anbefalinger - ikke minst av klassiske bokser, dvs mer eller mindre komplette serier av sonater, symfonier etc. Det skulle være mulig å hanke inn ulike oppfatninger av tolkninger, vurdering av lydkvalitet osv, slik at stadig flere kan få med seg stadig mere. Det er trolig en fordel at man sier hvorfor noe er anbefalelsesverdig, uten at jeg er tilhenger av altfor strenge spilleregler. Musikken sier uansett mer enn ord.

For å prøve å få dette i gang, vil jeg anbefale Perahias innspilliger av Mozarts klaverkonserter. 10 cd'er for rundt 600 kr, tror jeg det var. (Sony, SX10k 89500) Hvorfor? Perahia er skapt for å spille Mozart: kroppen, hendene, anslaget, temperamentet, tilstanden, samarbeidet med ECO, omstendighetene. Karajan sier et sted at det beste rådet han kan gi, er: "Don't disturb it!" Det vil si: Musikken er der, den er skrevet av et unikt geni, la den slippe til, unngå å hindre den ved å prøve å oppfinne den på nytt. Så enkelt og så vanskelig. Selvsagt er alle fremførelser tolkninger, men her flyter musikken i usedvanlig grad fritt og direkte. Innspillingene er gjort mellom 1976 og 1984, og lydkvaliteten varierer, men er aldri dårligere enn ok. Du kan med andre ord sette deg ned, glemme lyden og fortape deg i Mozarts åpenbaringer. Boksen kan suppleres med Perahia og Lupus versjoner av nr. 7 og 10, som er konserter for to klaverer ( i nr. 7 evt. tre). Også den himmelsk, og med ECO på Sony.

God fornøyelse.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Må bare bifalle anbefalinger av Perahia i Mozarts verden; en av de bedre (beste?) jeg har hørt i denne jobben! Også Argerich og sikkert en del andre har flotte innspillinger, men jeg pleide alltid å kjøpe CBS-platene (senere ble de kjøpt av Sony) med Perahia ja.. unik rytme, touch, innsikt og transparens.

Mvh Vidar P
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Må bare bifalle anbefalinger av Perahia i Mozarts verden; en av de bedre (beste?) jeg har hørt i denne jobben! Også Argerich og sikkert en del andre har flotte innspillinger, men jeg pleide alltid å kjøpe CBS-platene (senere ble de kjøpt av Sony) med Perahia ja.. unik rytme, touch, innsikt og transparens.

Mvh Vidar P
Takker for responsen. Transparens var et treffende ord. Det er ellers interessant å sammenligne lyden på cd og vinyl i disse innspillingene. Bruktmarkedet flyter nesten over av sort gull. Som så ofte ellers, profiterer de analoge innspillingene mest på
dette, hvis presningen og tilstanden ellers er bra.

Forøvrig er vel denne tråden en solid skivebom på dette forumet, så jeg trekker min uforstand tilbake i all stillhet. Det er tøvete å ikke kunne bedømme sitt publikum. Min feil.

Mvh
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Jeg var på Musikkforlaget på Karl Johan i dag og kjøpte Ravels Bolero og Debussy Images.
Begge på en SACD med Boston Symfoniorkester til kr 100. Billig og bra.

Videre kjøpte jeg Mozarts Requiem med Nicolaus Harnoncourt, også SACD kr 200.

Stor kunst for en billig penge.

Ellers svømmes butikken over av billigbokser med klassiske perler. Kr 90 for en 3cd boks er utrolig billig.
 
N

nb

Gjest
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Jeg får starte med Emil Giles/Berliner Philarhmoniker/Eugen Jochums innspilling av Brahm's to klvarkonserter. Fantastisk musikk og en musisering som har vært målestokken for disse klaverkonsertene siden innspillingen første gang kom tidlig på 70-tallet
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Siden man fokuserer på artist; jeg vil trekke frem Jascha Heifetz. Ting endrer seg jo av og til, men Heifetz er noe det nærmeste jeg kommer en fiolinist-favoritt tror jeg; helt siden jeg hørte ham spille Franck for kanskje 15 år siden.. det var så merkelig, fordi det var på den tiden Anne Sophie Mutter var trendsettende, med sin energiske harpikssprutende spillestil.
Plutselig får jeg høre denne myteomspunne, hemmelighetsbefengte legenden fra forgangne tider; det var noe magisk og mystisk over det.. TONEN hans var enorm, dyp, kraftig, emosjonell og varm. Og den varte leeeenge! Der Mutter og hennes generasjon hoppet fra tone til tone, nærmest i en staccato form; der VRIDDE Heifetz ut laange toner med klangfarger og dybde i hver eneste note.
Senere skjønte jeg jo at han ikke nødvendigvis spilte noe saktere, eller færre noter.. han var en mester i å vri klanger og lydmalerier ut av fiolinen; varme, dype, intense toner når det skulle være slik, og han klarte å kombinere det med en rytmesans som er et toppklasse Naim-system verdig.

I "The Golden Age of High Fidelity", om et slikt begrep eksisterer så dreier det vel seg om perioden 1957-63 (sånn omlag), så spilte Heifetz inn for RCA, gjerne med Reiner, Munch og andre av datidens store RCA-dirigenter. Disse skivene er nå å få i mange utførelser, fra rimelige reed-book CD'er, via 200-grams LP til SACD osv..

EDIT: kan tilføye at både Sibelius og Brahms er et fornuftig startsted blandt disse suverene innspillingene av filoinkonserter; selv er jeg stor elsker av denne Sibeliuskonserten. Men Heifetz har vel såvidt meg bekjent aldri gjort en innspilling som er noe mindre enn suveren, så her kan man starte hvor man vil..

Mvh Vidar P
 
N

nb

Gjest
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Her er jeg 100% enig med Vidar P, man trår særdeles sjelden feil med Heifetz. Greit nok at lyden av og til ikke er den beste, men man øver vold mot kunsten om man bryr seg om noe så trivilet som antall mikrofoner og størrelsen på lydbildet. De store fiolinkonsertene er det mulig å få i boksen med Heifetz, og det er noe etter min mening enhver klassisk samling bør inneholde. Jeg fikk en LP-boks med de 10 "største" konsertene for en hundrings på en bruktsjappe på Gjøvik, det tror jeg kanskje er mitt beste platekjøp så langt.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Greit nok at lyden av og til ikke er den beste..
Bare en liten saksopplysning; disse RCA Living Stereo-innspillingene har jo ofte en legendarisk god lydkvalitet. Men billig-mastering fra ørtende generasjon mastertape kan ødelegge lydkvaliteten i hva det skulle være av innspillinger.
Selv har jeg disse Heifetz RCA-skivene fra Classic Records, på 180-200g vinyl, masteret direkte fra den originale førstegenerasjons mastertape. De låter virkelig bra!

Mvh Vidar P
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

HVis man liker Bach på moderne piano, så har jo Murray Perahia også en Bach boks til under 500, dvs det er egentlig en bundle av fem Bach-cder som fremdeler selges separat til fullpris, med de meget kritikerroste goldbergvariasjonene, klaverkonsertene og de engelske suitene. Nydelig spilt, bra lyd, godt kjøp!

En annen nylig utgivelse som jeg synes er fantastisk er Haydns Paris-symfonier med Harnoncourt. Det rocker rett og slett, og du får seks symfonier på tre cder for ca 300. Ellers kan jeg bare bifalle anbefalingen av Requiemet med samme dirigent. Denne platen åpnet virkelig Mozarts requiem for meg, og viste at det kunne være en medrivende opplevelse å høre det.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Bare en liten saksopplysning; disse RCA Living Stereo-innspillingene har jo ofte en legendarisk god lydkvalitet. Men billig-mastering fra ørtende generasjon mastertape kan ødelegge lydkvaliteten i hva det skulle være av innspillinger.
Selv har jeg disse Heifetz RCA-skivene fra Classic Records, på 180-200g vinyl, masteret direkte fra den originale førstegenerasjons mastertape. De låter virkelig bra!

Mvh Vidar P
Førstegenerasjons mastertape er viktig. Tung, stabil vinyl hjelper også godt. Men billig blir det vel ikke? Går det an å spørre hvor du kjøpte dem og hva prisen ble?

Ellers er det jo en sann fryd å få tak de originale lp'ene fra RCA Living Stereo og f. eks. Mercury Living Presence.
Det meste er å oppdrive, men til ekstremt varierende priser.

Hyggelig å se at folk siger til og slår et slag for den musikken som krever mest av både utstyr og lytter. Mens jeg er i farta, vil jeg anbefale Pletnev/RNO i Tsjaikovskijs symfoniske dikt samt Manfred på DGG: Raffinert, vakkert og nesten uutholdelig intenst, UTEN bruk av billige effekter. Meget god lyd, spesielt med tanke på harmonisk tetthet og klangrikdom. 200 kr for 3 cd'er.

Mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Førstegenerasjons mastertape er viktig. Tung, stabil vinyl hjelper også godt. Men billig blir det vel ikke? Går det an å spørre hvor du kjøpte dem og hva prisen ble?
Jeg handler fra elusivedisc.com, her er en link direkte til 200-grammerne..

http://www.elusivedisc.com/products.asp?dept=448

Her er også Mercury og Victrola-skiver, felles for de aller fleste er at de er veldig veldig gode.. kan si det fordi jeg har alle som Classic har utgitt  :D

Jeg pleier å kjøpe når de har 10-20% rabatt (salg) som er nokså ofte, platene kommer gjerne på godt under 200 nkr inkl frakt om man bestiller noen i slengen..

Mvh Vidar P
 
N

nb

Gjest
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

RCA-innspilligene mine låter jevnt over meget bra, poenget mitt var bare at når man går langt tilbake i back-katalogen, så er det ikke alltid lyden er den helt store, personlig bryr jeg meg fint lite om det, men det er jo viktig for noen.

Ellers anbefales det å skaffe seg en av de klassiske plateguide-murstenene, det er ofte grei konsensus på hva som er referanseinnspillingen(e) av et verk, og en slik bok kan være grei å for å få litt oversikt. Klassisk platekritikk er også en av de få musikk-kritikksjangerene jeg finner meningsfulle, da det stort sett ikke står et ord om musikken, kun om kvaliteten på fremførelsen.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Ellers anbefales det å skaffe seg en av de klassiske plateguide-murstenene, det er ofte  grei konsensus på hva som er referanseinnspillingen(e) av et verk, og en slik bok kan være grei å for å få litt oversikt.
Har du noen konkrete anbefalinger?

Forresten enig med deg i at klassiske omtaler er interessante; men mange ganger blir det spørsmål om preferanser når man skal velge mellom fremførelser.
Litt morsomt å følge "På Sporet" hver søndag på P2.. da får man også høre eksempler fra skivene som omtales.. og med referanser til andre innspillinger.

Mvh Vidar P
 
N

nb

Gjest
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Jeg bruker The Penguin Guide to Compact Discs & DVDs, mest fordi den dekker fryktelig mange innspillinger. Ellers har Grammophone en Classical Good CD Guide, men den dekker på langt nær så mange innspillinger eller verker som den første. Kjøpte disse to da jeg kjøpte store deler av en samling fra en fyr og rimelig nok ikke hadde tid til å lytte meg gjennom noen hundre CD-er;)

De omhandler CDer, men det er ganske omfattende info om hvem som spiller og når innspillingen er fra, så det lar seg som regel gjøre å finne omtaler av innspillinger på LP her også, de blir jo som regel gjenutgitt i en annen kobling etter noen år.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Fordelen med Gramophone guide er jo gjerne det at om en innspilling er nevnt der, så er det i seg selv som en anbefaling å regne. Men guiden har endel særegenheter, og en viss helning mot visse artister, spesielt britiske.

Ellers er nettstedet classicstoday.com en nyttig database. De dekker stort sett nyere innspillinger, samt endel gjenutgivelser. Stedet kunne vel også like godt vært kalt anti-Gramophone, de elsker gi dårlige kritikker til Gramophone-helter som Simon Rattle, Claudio Abbado og John Elliot Gardiner.
 
N

nb

Gjest
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Darging mot det britiske, det må jo være midt i blinken for deg, Vidar ;D

Her, som ellers, gjelder det å danne seg et bilde av hvordan anmelderen/guiden prioriterer og lese anmeldelser deretter, men nyttige informasjonskilder er definitivt slike bøker i den jungelen av innspillinger som finnes av det klassiske standardreportoaret.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Gramophone er neppe hva det var. "The Gramophone Awards 2005" favoriserer innspillinger på periodeinstrumenter/ orkestre med instrumenter nær periodeinstrument-klang i slik grad at det blir en tydelig tendens. Hver og en må selvsagt ha sin smak, men det påstått ledende magasinet for anmeldelse av klassisk musikk bør ikke ha for sterk eller forutsigbar bias.

Den ro og uforstyrrelighet som en gang preget og distingverte denne publikasjonen, viser tegn til mer trendy og hipp stil. For eksempel er redaktøren kronisk opptatt av mp3 og nettbasert musikk. Det er nok et generasjonsskifte på gang, for det er fremdeles en del herrer godt oppe i årene som har et visst albuerom. En av dem foretrekker sogar 78-plater i gjengivelse av stemmer.

Gramophone er fremdeles et interessant blad, men neppe den referansen det engang var. Og håndtverket er ikke alltid like godt. I omtalen av Hagen Quartetts siste bud på sene kvartetter av Beethoven (opus 127 og 132), en serie som har tatt dette repertoaret med storm, tar man summarisk på det fordi en annen kvartett nettopp har fått en "award" for sine innspillinger!

Jeg er sjokkert, men fremdeles avventende.

Mvh.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Jeg har kun sporadisk kjøpt Gramophone; så hverken bør eller kan uttale meg i favør eller disfavør for frembragte påstander.. Imidlertid har jeg betydelig glede av BBC Music Magazine som har fulgt meg i sikkert 20 år  (enkel matematikk forteller om at 13 CD'er pr år blir fort mange hundre), ikke minst fordi andelen veldig attraktive CD'er har pleid å vært høy. Siste 1/2-år kanskje litt mindre attraktivt enn tidligere, men jeg håper og tror det er en tilfeldighet.

Ser jo at Gramophone tenner interessen for enkelt-musikkstykker kanskje mer enn BBC Music (som er veldig "lokal" i noe av sitt redaksjonelle stoff), men det er da ofte drivende gode artikler i BBC Music også.. om enn plateomtalene ikke er så mangetallige er det kanskje evig nok for en stakkar hver måned...?

Mvh Vidar P
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Gramophone fremstår, for en gammel institusjon å være, som moderne og åpen for hva som rører seg. Dette står i kontrast til holdningene til mage lyttere, de reaksjonære med sin nesegruse beundring av hvordan musikken var i gamle dager, med folk som Furtwangler, Guilini, Böhm, Walter, Szell etc. Man kappes om å anbefale innspillinger med Heifetz, Casals, Horowitz, Rubinstein, Schnabel etc. som for å vise at man kan sin musikk, jo eldre jo bedre virker det som. Gjerne fra 30-tallet. Gjerne Furtwangler sine innspillinger fra krigen. Dagens Gramohone er en motvekt til alt dette de-gamle-er-eldst-tøvet.

Når det gjelder Awards 2005 så synes jeg utvalget var helt greit. Ingen overraskelser akkurat, men et bra utvalg av verdige kandidater. Det mest spennede for tiden skjer på periodeinstrumenter, så det er naturlig at disse er kraftig representert.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Musikktidsskrifter kan være kilder til økt innsikt, interesse og repertoar. Det vil alltid være et marked for dem, særlig etter at en har fått til dels gode innspillinger på kjøpet. God butikk er det også i mange tilfeller: En hører noe som vekker interesse, og kjøper mer av sorten.

Hvis en har utbytte av å lese noter, er det en kraftfull måte å skjønne mer av et musikkverk på. Brukte noter er nesten enda billigere enn brukt vinyl. Det koster et par hundre kroner å kjøpe seg alle Beethovens klaversonater på antikvariat. Vel hjemme kan en finne frem litt fersk kaffe, nikotin (?!) og et antall innspillinger av en sonate. De neste par timene river godt.

For nå å holde tråden sånn noenlunde, vil jeg anbefale samtlige klavertrioer av Beethoven med Beaux Arts Trio på Philips (5 cd'er til en slikk og ingenting). Her er det full tenning fra første stund, fra opus 1, nr. 1. Erfarne journalister vender stadig tilbake til disse innspillingene fra 1979 - 1983. Fin lyd og greie kommentarer i medfølgende hefte.

Mvh.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

For nå å holde tråden sånn noenlunde, vil jeg anbefale samtlige klavertrioer av Beethoven med Beaux Arts Trio på Philips (5 cd'er til en slikk og ingenting). Her er det full tenning fra første stund, fra opus 1, nr. 1. Erfarne journalister vender stadig tilbake til disse innspillingene fra 1979 - 1983. Fin lyd og greie kommentarer i medfølgende hefte.

Mvh.
Kjempebra anbefaling! Minst like bra er imidlertid Haydns pianotrioer med Beaux Arts på Philips far samme tid; selv om Beaux Arts har spilt sammen lengre enn de liker å huske, er vel denne perioden antakelig deres lyseste..  disse Haydn-boksene er blant mine kjæreste plater! Noe av den best tenkelige lydkvalitet, og musikalsk er det aldri gjort bedre (så langt jeg har hørt forsøkene på å tolke min favorittkomponist)..

Mvh Vidar P
 

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Innlegg
532
Antall liker
4
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

- takk til Vidar P for påminnelsen:
I går kveld fant jeg ut at jeg har Heifetz sin Sibelius-konsert på en litt knitrende RCA original, kjøpt i London for lenge siden, og hørte på den.
Hva skal jeg si?
Jo - han holder deg fastspent i stolen helt til det er over, og litt til.

mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

- takk til Vidar P for påminnelsen:
I går kveld fant jeg ut at jeg har Heifetz sin Sibelius-konsert på en litt knitrende RCA original, kjøpt i London for lenge siden, og hørte på den.
Hva skal jeg si?
Jo - han holder deg fastspent i stolen helt til det  er over, og litt til.

mvh
Takk for det, gleder meg på dine vegne  :) Det er en aldeles fortryllende konsert; Heifetz trollbinder totalt. På min Classic Records 200g versjon er lyden i toppklasse, men antakelig ikke like full og varm i øvre registre som på din original (jmf mine tidl sammenlikninger mellom US originaler og Classic). Om din er en UK original (med "Living Stereo"-logoen nederst) vil den sannsynligvis låte litt forsiktigere og slankere enn en US original.
Men hele poenget her er Heifetz, og man glemmer fort alt prat om lydkvalitet når denne trollmannen vrir ut musikk med en tonekraft som bergtar langt mer enn hvilket som helst hifiprodukt...

Mvh Vidar P
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.028
Antall liker
889
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Jeg hadde Heifetz-fetisj i mange år, og har vel tilbakefall ennå på mørke dager...det står ca 40-50 cd og noen LP'er med mannen borti hylla. Kan bare sluttte meg til anbefalingen i en annen tråd der hans Mendelssohn violinconsert blir satt som referanse....alle andre virker som om de sover i timen sammenlignet med det Heifetz gjør.
Nå skal det sies at han tar seg friheter som ingen andre idag tør, hans glisando hører vel mest hjemme i smektende sigøynerstykker på restaurant...

Satser ellers noe kroner på Schneiderhan/Friscay på Mendelssohns konsert i E. Schneiderhans sølvskimrende tone er like ren som på hans referanseinnspilling av Beethovens violinkonsert med Jochum på DG fra 1962.
For liebhabere av Mendelssohn er det sikkert kjent at han skrev en violinkonsert til i en alder av 13 år. Menuhin fikk manuskriptet fra familien og spillte inn verket for første gang tidlig på 50 tallet. Denne er visstnok vanskelig å få tak i, tar gjerne anbefalinger hvis det finnes gode nye versjoner, har bare et par gamle obskure innspillinger stående.

Perahia i Mozarts pianoconserter er flott, særlig i nr 27 som er min favoritt. Fikk et lite sjokk for noen måneder siden da jeg plukket opp Clara Haskil sin innspilling på DG med Friscay, WOW, så usminket og usnobbbete kan det altså gjøres. Ellers er Gilels og Goode mine to referanser på akkurat nr. 27.

Skal det spilles Bach/Goldbergvariasjoner syns jeg likevel Perahia skal få parkere i fred. Her finnes fortsatt tilgjengelig Rosalyn Turecks DG innspillinger fra sent 80 tall som river snerka av kakaoen på dette stykket. Maken til tydelighet, ornamentikk og rytme har jeg ikke hørt maken til. Folk som får høre henne har ikke tatt frem Glenn Gould sine innspillinger igjen, eller nevnt andre innspillinger på klaver....
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

For liebhabere av Mendelssohn er det sikkert kjent at han skrev en violinkonsert til i en alder av 13 år. Menuhin fikk manuskriptet fra familien og spillte inn verket for første gang tidlig på 50 tallet. Denne er visstnok vanskelig å få tak i, tar gjerne anbefalinger hvis det finnes gode nye versjoner, har bare et par gamle obskure innspillinger stående.
Det var visst jeg som trakk frem Heifetz i Mendelssohns emollkonsert... :D Uansett; jeg har Menuhins innspillinger av Mendelssohn, og av en eller annen grunn (tross at det er sterke bånd mellom familiene) synes det ikke på meg som om han klarer å formidle Mendelssohn på en måte som engasjerer i særlig grad.. det hele blir veldig lett, litt for lett? Ikke mange skikt og lag av klangdybde iallefall, selv om jeg har hørt at Menuhin i andre sammenhenger er i stand til dybde og følelse...

Mvh Vidar P
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Kjempebra anbefaling! Minst like bra er imidlertid Haydns pianotrioer med Beaux Arts på Philips far samme tid; selv om Beaux Arts har spilt sammen lengre enn de liker å huske, er vel denne perioden antakelig deres lyseste..  disse Haydn-boksene er blant mine kjæreste plater! Noe av den best tenkelige lydkvalitet, og musikalsk er det aldri gjort bedre (så langt jeg har hørt forsøkene på å tolke min favorittkomponist)..

Se, der kom et av de tipsene jeg har ventet på! De innspillingene har jeg ikke, men kjøper dem ved første anledning på slik en anbefaling. Haydn fortjener alle de gode ord som måtte tilfalle ham; hans betydning kan knapt overvurderes. Ikke bare som muse for Mozart og Beethoven, men så absolutt også for mesterverkene i seg selv. Dem er det mange av.

Leste forresten at Beaux Arts har fått ny cellist: Antonio Meneses. Menahem Pressler er fremdeles aktiv, det jeg vet. Ingen bedre kammerpianist i det wienerklassiske repertoaret, selv om alderen med nødvendighet må tynge etterhvert. Et fenomen, og visstnok til inspirasjon for mange blivende kammerpianister opp gjennom årene, med mesterklasser og smittende personlighet.

Og så noen raske Haydn-anbefalinger. Vidar P har sikkert dette, men for andre interesserte: Symfoni nr. 22, "Der Philosoph" med Marriner/ASMF, Philips (en nær ut-av-kroppen-opplevelse i det rette humøret), klaversonater med Ivo Pogorelich, DGG, (ufattelig artikulasjon og nyanserikdom i anslagene) og klaverkonserter med Michelangeli, EMI (klavergigant med totalt magiske øyeblikk). Ellers er S.Richter som regel glimrende. Han foretrakk Haydn fremfor Mozart, og påstod at Prokoffiev var av samme oppfatning.
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.028
Antall liker
889
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Vidar, enig med deg i bedømmelsen av Menuhins spill.
Jeg er ingen stor fan av ham, selv om det står stor respekt av hans livslange innsats, hans mange bidrag for unge musikere og hans bidrag på cross-over innspillinger.
Har vel egentlig til gode å høre noe av ham som blir stående som referanse eller ønsket versjon hos meg.
Det eneste som gjør øyekroken våt er hans første innspilling av Beethovens violinconsert med Furtwangler etter krigen, 1947?? Jøden og nazi-dirigenten (han mente jo selv han holdt sin sti ren ved å skille kunst og politikk) som møtes i musikkens ånd, og som dermed gjorde den store dirigenten spiselig for et stort publikum igjen.
Rørende, og faktisk en innspilling med nerve på alle plan....
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Gunzi; har ikke hørt nevnte innspilling, men hva Furtwangler angår; morsom film denne "Dirigentens valg" med Stellan Skarsgård som Furtwangler..
Bortsett fra det, så er jeg helt på linje; jeg har egentlig aldri helt latt meg rive med av Menuhin på noe vis..

Awe; 9 CD'er av ypperste kvalitet for £27 + frakt kan da umulig være ille...

http://www.prestoclassical.co.uk/chamber.php?keytype=27&keyword=Beaux+Arts+Trio

Må tilføye at jeg er dårlig til å lete etter billigste CD'er, kan være at de er å få tak i enda billigere..

Mvh Vidar P
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Vil bare takke deltagerne på denne tråden for mange gode tips. Det er svært interessant å lese deres betraktninger om de forskjellige innspillingene som omtales, og kredittkortet går varmt. Tusen takk.
 
N

nb

Gjest
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Vil også anbefale "Rach 3", dvs Rachmaninovs 3. klaverkonsert med Marta Argerich og Berlins Radiosymfoniorkester under ledelse av Riccardo Chailly. Fås på Philips paret med Tchikovskijs første. En live-innspilling fra 80-tallet om jeg ikke husker helt feil, den står uansett som en påle musikalsk den dag i dag.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.817
Antall liker
5.468
Sted
Holmestrand
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Forøvrig er vel denne tråden en solid skivebom på dette forumet, så jeg trekker min uforstand tilbake i all stillhet. Det er tøvete å ikke kunne bedømme sitt publikum. Min feil.

Mvh
Beklager, er helt uenig her. Synes det er flott at noen snakker om musikk i stedet for ledninger. Særlig at noen vil dele sin kunnskap/erfaring ad klassisk musikk er gledelig.  For øvrig er innlegget lagt under musikk, hvilket skulle passe ganske så fint. ;)
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Takk til Vidar P for strålende link. Som sagt, det har aldri vært billigere. Nettadresser, antikvariater og mange supre tilbud i musikkforretningene gir alle en mulighet til å bygge opp en fin musikksamling. Hvis nå folk kunne la være å kopiere unntatt til eget bruk, kan vi ha det slik en tid fremover også.

Ser at Heifetz får den ros han fortjener. Bare en annen fiolinist kan stå ved hans side der helt på toppen: David Oistrakh. Vil ellers nevne Perlmans innspilling av Mendelssohns fiolinkonsert fra 1973 med Previn/LSO på EMI. Fin balanse mellom det virtuose og lyriske, og god synergi mellom solist og orkester. Previn og LSO gjorde også en makeløs innspilling av samme komponists musikk til "En midtsommernattsdrøm" i 1977 på EMI. Min referanse i det verket. Og lyden? Har bare vinyl her, men låner et uttrykk fra britene: "Nothing short of stunning". Hør bare hvordan barnestemmene svever over og bak orkesteret, mens solistene har sine egne klart definerte plasser i lydbildet. Det må da sjarmere fuglene ned fra trærne!

Rachmaninoffs tredje klaverkonsert er notorisk vanskelig i bringe i land som hel ved. Problemene oppstår paradoksalt nok på grunn av verkets ekstreme intensitet og variasjon i uttrykket. Ingen innspilling kan få med seg alt på en gang: A concerto to end all concertos. Mer krevende mentalt enn teknisk, trolig, selv om bare virtuoser kan klare å spille den. Argerichs innspilling fra 1982 er berømt, og forløser det manisk-intense, ekstatiske og utagerende, men helheten lider nok. Chailly har vel ikke noe valg, han må bare henge på - og det gjør han flott. Han får mer spillerom i de mer innadvendte partiene. Alt i alt er vel alle enige om at det som helhet er en sterk opplevelse.

Alternativene? Mange og nødvendige, for å få med seg de ulike sidene og lagene. Jeg hører gjerne på Volodos,
Pletnev og Kissin av nyere innspillinger, og Horowitz og Janis av de eldre. De to sistnevnte har spilt denne konserten inn flere ganger. Racmaninoff har selvsagt også spilt den inn, uendelig vakkert, men lyden fra 1940 er for slitsom. Med kniven på strupen, ville jeg valgt Byron Janis, på grunn av flyten, sammenhengen og ufeilbarlig instinkt for det russisk-senromantiske idiom. Han går seg aldri bort. Det er atter andre som en bør høre, men dette er vel langt nok som det er, tenker jeg. A ja, ikke glem Andsnes, forresten.

Mvh
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Ja, hvordan står Andsnes seg i forhold til de du nevnte ovenfor?

Jeg må innrømme at jeg ikke har fått hørt den ennå.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Andsnes omtales (og er på Editors Choice) i siste Gramophone med sine nye Rachmaninov.. den lille smakebiten man får høres jo lovende ut..

Tidenes snåleste Rachmaninov (argumenterbart) må vel sies å kunne være Ashkenazy med LSO/Previn på Decca.. jeg har de jo, fordi alle hadde de i butikken; men jeg har enda til dags dato ikke skjønt meg på disse merkelige tolkningene..

Mvh Vidar P
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Har ikke hørt den siste til Andsnes, dessverre. Pletnev er formidabel i den første klaverkonserten (Virgin, 1988, kolossalt overblikk og skala), Zimermann likeså (DGG, 2003, lidenskapelig, klinker til noe voldsomt, medrivende, men Yamaha-flygelet for prominent i lydbildet). Svjatoslav Richter er et eventyr her, men ham får du bare med sprukken lyd. Samme utøver har for mange vært referansen i andre klaverkonsert i ca. 45 år nå (DGG). I den fjerde er valget indiskutabelt: Michelangeli. Akkurat den innspillingen vil jeg ikke grise til med noen stikkord i en håndvending, men hvis du skal ha bare EN innspilling med klaver... (EMI, opptak fra 1957). Den finnes på supervinyl med tyste overflater og voldsomt nærvær.

Aschkenazy/Previn/LSO/Decca var lenge populær, men har aldri vært noen favoritt hos meg heller. Prokoffiev med samme mannskap (klaverkonsertene pluss litt til)
er til gjengjeld riktig flotte saker.

Det verket Rachmaninoff var mest fornøyd med selv, var "Klokkene" (som oftest omtalt med engelsk tittel, "The Bells". Etter å ha hørt Pletnev(dirigenten denne gang)/RNO/etc. (DGG, 2001), vil jeg bare bøye meg i støvet for denne store komponisten, aristokraten, dirigenten og pianisten.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Noen som har noen erfaring med Hough/Litton på Hyperion? Disse har jo også nylig fått skryt av Gramophone, og omtales som en tilbakevenden til Rachmaninov sin egen "fast & lean" tolkning... Jeg har Andsnes sine innspillinger av de tre første konsertene, samt Argerich og Michelangeli, men fristes likevel litt av denne pakken, kanskje også litt pga. fotoet på coveret der Rach røyker en sigarett med munnstykke mens han spiller. Imidlertid har jeg forstått det slik at ikke alle liker innspillingene.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

I den fjerde er valget indiskutabelt: Michelangeli. Akkurat den innspillingen vil jeg ikke grise til med noen stikkord i en håndvending, men hvis du skal ha bare EN innspilling med klaver... (EMI, opptak fra 1957). Den finnes på supervinyl med tyste overflater og voldsomt nærvær.

--------

Det verket Rachmaninoff var mest fornøyd med selv, var "Klokkene" (som oftest omtalt med engelsk tittel, "The Bells". Etter å ha hørt Pletnev(dirigenten denne gang)/RNO/etc. (DGG, 2001), vil jeg bare bøye meg i støvet for denne store komponisten, aristokraten, dirigenten og pianisten.
Til den første (ASD 255) så er den vel i serien EMI Testament, eller hva? Også Philharmonia/Gracis gjør jobben her må man si.. kan bare bifalle anbefalingen; har hørt fyldigere orkesterklang, men knapt noen bedre artist. Den er på vinyl (jeg har denne 180g-versjonen) koplet med Ravel's G-durkonsert, som jeg ikke kjenner tilstrekkelig til å uttale meg noe om..

Hva angår den andre; den beste av mine er Previn/LSO (EMI ASD 3284) fra 1976 .. på 180g vinyl fra Alto låter den også veldig bra. En kuriositet; sent på 80-tallet og litt utover hadde jeg en liten "kick" på plater fra østeuropa; ikke minst Melodyia, Hungaroton og Supraphon.. de var overmåte tallrike i bruktplatebutikkene, hadde veldig flotte artister, kostet nesten ingenting (vi snakker 5-10 kr pr LP) og bar med seg en viss "storhet" fra det ukjente.. ussr. Ulempen med enkelte av de var at det kun var tekst på russisk, et språk det ikke er en overdrivelse å si at jeg behersker under middels.. På en Melodyia-skive jeg fant sto det noe som liknet Rachmaninov på russisk, og så sto de eneste to ord på engelsk på hele coveret; "The Chimes".
Glad og fornøyd dro jeg hjem med min nyervervelse og gledet meg til å høre The Bells, som jeg antok var dårlig oversatt til engelsk.. derav "The Chimes".
Volumet ble vridd godt opp på mine dengang Audio Innovations 1000 monoblokker, jeg satte meg foran mine MA Studio 10 mens AT OC9-stiften la seg til rette i rillene på min Thorens TD3001.. og jeg ble brått revet ut av mine forventninger med et forferdelig smell.. som i ettertid viste seg å være en av kirkeklokkene fra en katedral i St Petersburg.. Noe overrasket hørte jeg videre; en ny kirkeklokke, enda en og enda en... hmmm. merkelig versjon av The Bells..
Det viste seg imidlertid at jeg hadde fått en LP myntet på de gærneste av nerder og entusiaster; kirkeklokkeentusiastene! En LP full av kirkeklokker fra hele Russland...  :p  Unødvendig å tilføye at den ikke er av de mest spilte skivene her i huset..

Mvh Vidar P
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Absolutt fortjenestefullt av awe å ta et initiativ her på vegne av klassisk musikk;- det er kan hende ikke det mest populære tema her på forumet,- men vi er da en liten krets som er interessert,- og sammen sitter vi på atskillig informasjon, som vi efter evne deler med andre;- Grace har flere ganger hevet flagget til fordel for klassisk musikk,- og vil naturligvis fortsette å bidra,- særlig på mitt spesialfelt, senromantikken;- akkurat for tiden er jeg opptatt med annen musikk,- det betyr imidlertid ikke at jeg beredt til å ta ansvar i forhold til tråder som denne.

Kort om Gramophone;- har fulgt tidsskriftet i en lang årrekke;- kan kanskje være noe i dette at det har vært en dreining i fokus efter eierskiftet;- mer om dette senere,- om dette skulle ha interesse.

Om fremføringspraksis,- igjen helt kort;- har selv vært på glid her i den senere tid;- i den grad min oppmerksomhet, og tid har vært rettet mot tidligmusikk,- inklusive klassisimen,- er jeg blitt mer og mer overbevist om det "riktige" i bruk av originalintrumenter, og praksis;- ja,- jeg er frappert over hva som i dag presteres innen tidligmusikkscenen;- konkret;- for meg er det nå helt naturlig at f.eks Mozart fremføres på hammerklaver;- nok sagt i denne omgang.

Vidar P;- har gått igjennom Andsnes og Rachmaninov i forrige uke;- nå må jeg få understreke at jeg aldri har hatt den store sansen for disse verkene,- men la det ligge;- jeg sitter vel med det inntrykket at Gramophone har sine ord (anmeldelse) i behold her,- har altså lite å utsette på denne interpretasjonen;- disse partiturene var vel så og si skreddersydde til komponistens egne formål, og er derfor egnet til diverse eksesser,- Andsnes faller heldigvis ikke for fristelser her. Ganske flotte opptak, og fin ballanse mellom solist og orkester;- Andsnes får sympatisk følge av sistnevnte.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Kjenner ikke Hough/Litton-innspillingene, men vil anta at du ikke kan gå så mye galt i byen med dem. Hyperion har ellers en annen pianist i stallen jeg gjerne skulle hørt i dette repertoaret, nemlig Nikolai Demidenko. Hans innspillinger av klaverstykker (CDA66713, fra 1994)hentes ned fra hyllen med jevne mellomrom. No cheap tricks, her temmes en blendende teknikk for helt å stå i musikkens tjeneste. Uttrykket er nesten reservert, men bakom ulmer og skyver det kraftig.

Previns EMI-innspillinger av Rachmaninoff er riktig flotte. Jeg husker den sterke rusen de gav i gymnasårene. Den gangen kom det løfterike postpakker fra Tandy Records til forføreriske priser. Jeg liker fortsatt lyden i disse førsteutgavene svært godt.
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.028
Antall liker
889
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Morsomt med Rachmaninov, jeg er selv svak for Andsnes sin innspilling av flere årsaker.
Men det mest spennende som har hendt meg med Rachmaninoff var da jeg fikk dratt hjem fra et antikvariat i Budapest med pianokonsert nr 2 med Bækkelund, Oslo Philharmoniske og Øyvind Fjeldstad som dirigent på en nesten mint vinylskive.
Først når den snurret på LP 12'ern skjønte jeg at Bækkelund ikke bare var oppblåst klovn og kjendis doldis. Dæven hvor den mannen kunne spille!!

Finner ingen opplysninger om innspillingen ellers på coveret (National Academy Record Club) Vet noen når dette er spillt inn? Sent 50 tall, eller tidlig 60?
 
Topp Bunn