Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vært bi

K

kbwh

Gjest
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Har nr. 1 og 3 i Harnoncourt-syklusen. Helt super. De autentiske tynnblekktrompetene er et veldig smart valg, forresten. De river.
 
N

nb

Gjest
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Trekker MDT fra britisk moms?
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Ja
 

Sigmund_B

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
140
Antall liker
28
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Jeg tror vet hva jeg skal kjøpe som neste fra mdt, nemlig denne boksen som enkelte norske butikker selger til rundt 500,-


http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//0927497682.htm
Hadde tenkt å kjøpe denne fra samme nettside, men kanskje jeg burde revurdere det? Er som nevnt tidligere litt fersk i den klassiske sammenheng.
 

Sigmund_B

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
140
Antall liker
28
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

??? ???..hmmm... er ikke noen racer på å legge inn bilder og linker enda, men håper du forstod hva jeg ville frem til..

Mvh
Sigmund
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Jeg vil ikke ta sjansen på å anbefale hverken det ene eller andre. Beethoven-symfoniene finnes det jo haugevis med innspillinger av, og de fleste som holder på med klassisk har jo endel forskjellige innspillinger. Det er jo også sjelden at samme dirigent er like god i alle symfoniene. Og man må uansett uti med noen enkeltplater, som Kleiber i 5. og 7., Furtwängler i 9., Böhm i 6. og gjerne Szell og Klemperer i 3.

Når det er sagt, så ligger det slik an at Harnoncourt er en utpreget radikal dirigent, han forkaster den "tradisjonen" for Beethoven-spilling som hadde utviklet seg gjennom det 20. århundre og erstatter det med prinsipper hentet fra Beethovens egen tid. Dette kan kanskje merkes best på at det spilles raskere, med et mindre orkester som gir et mer transparent klangbilde der enkeltinstrumentene står mer frem hver for seg. Men i motsetning til mange andre autentiske/periode-musikerne er han ingen fundamentalist og han bruker her et moderne orkester, så det er ikke noen tarmstrenger med i denne innspillingen altså.

Så det spørs hva du er ute etter altså. Harnoncourt var i sin tid nyskapende, Colin Davis antagelig ikke. Begge er kompetente. Hvis du er på vei inn i dette kan det kanskje gi større glede å kjøpe noen av de enkelt-cdene som er nevnt over.
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Og man må uansett uti med noen enkeltplater, som Kleiber i 5. og 7., Furtwängler i 9., Böhm i 6. og gjerne Szell og Klemperer i 3.
Selv har jeg hørt at en del sverger til far Kleiber (Erich) på den 5 (koblet med den 3 på Decca), men har ikke fått kjøpt den selv enda. Når det gjelder den 6, "Pastoral" er jo også Bruno Walter sin innspilling på Sony legendarisk. Den tredje, "Eroica", med Klemperer er vel nær obligatorisk for en som liker Beethoven.

Har kjøpt meg et bokssett med Mackerras (Beethoven symfonier), men har ikke rukket å få høre på den enda. Synes generelt at Mackerras stort sett alltid er interessant i positiv henseende (om ikke alltid den mest tradisjonelle).
 
K

kbwh

Gjest
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Hei Skywalker! Jeg er enig med Bach_Man i at det kan være like lurt å begynne med enkeltplater i Beethovensymfonier. Kleibers 5&7 er uansett et must. Jeg er ellers veldig glad i Karajans 1977-inspilling av 9eren (det finnes en del å velge mellom i LvB-symfonier som du skjønner).
Når dette er sagt tror jeg du vil storkose deg med Harnoncourt-boksen. Har en kompis som kjøpte den da den var ny (ca. 1990?) og liker den så godt at han faktisk jobber hardt med å skjønne hvorfor den Kleiberplaten er så velansett. Og med det er vi inne på noe av det morsomste med klassisk musikk: Å studere tolkninger. Det er en her som har ca. 40 versjoner av fiolinkonserten til LvB...
 

Sigmund_B

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
140
Antall liker
28
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Tusen takk til dere alle sammen for lærerike innspill.
Har vært en sann fornøyelse å lese hele denne tråden hvor skittkasting og bastante meninger nærmest er fraværende. Det tyder på at det er voksne og reflekterte mennesker som kommer med innlegg, innlegg som viser stor kunnskap og hengivenhet til musikk :)

Mvh
Sigmund
 
K

kbwh

Gjest
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Du må gjerne spørre mer. Vi klassiskdiggere er glade i å lære og å dele vår (til tider ringe) kunnskap.
 

Sigmund_B

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
140
Antall liker
28
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Du må gjerne spørre mer. Vi klassiskdiggere er glade i å lære og å dele vår (til tider ringe) kunnskap.
Da benytter jeg meg av tilbudet med en gang ;D og spør hvilken pianist bør man gå for hvis man skal erverve seg Beethovens klaverkonserter? Etter å ha sett litt på nettet hevder noen at Alfred Brendel er en av vår tids store Beethovens tolkere, kan dette være rette mann..?


Mvh
Sigmund
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Personlig har aldri helt latt meg vært imponere av Brendels kantete spill. Wilhelm Kempff med Ferdinand Leitner som dirigent er en litt eldre syklus som er ypperlig og billig. Leon Fleisher med George Szell likeså (konsert 3 og 4 er på meget rimelig tilbud hos mdt). Kempff er en usedvanlig velklingende pianist, nærmest aristokratisk i holdningen. Han gir også verkene litt personlig farge også, ved at han spiller sine egne kadenser i stedet for Beethovens, en prasis som ikke var uvanlig i gamle dager.

Går vi til moderne innspillinger kan jeg komme med en meget sterk anbefaling av Yefim Bronfman og David Zinman sin nye innspilling av 3. og 4. konsert, som attpåtil er en lavpris-cd. Denne er nesten som en Platonsk idé for hvordan disse konsertene skal spilles.

Claudio Arrau/Colin Davis gjør det bra i 4. og 5. konsert. Hvis du liker litt mer temperamentsfullt spill kan du sjekke ut Martha Argerich i de tre første konsertene. Ellers burde Murray Perahia/Bernard Haitink være bra.
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Solomon er jo en legende blant Beethoven-pianister.

Burde kanskje også få advart med en gang at mange av de innspillingene som er anbefalt her er gamle, flere er i mono, så referanselyd kan man ikke vente, selv om endel innspillinger fra 50 og 60-tallet låter riktigere enn mange moderne innspillinger.
 

Sigmund_B

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
140
Antall liker
28
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Takk for mange gode tips :) Da tror jeg at Martha Argerich kan være en mulig kandidat, da det nettopp er det tempramentsfulle som tiltrekker mest med Beethoven. Men alle tips blir omhyggelig klippet ut og limt inn i musikkmappa :) Det er jo med alle de forskjellige tolkningene, en nesten utømmelig kilde til musikalsk glede.

Mulig jeg tar feil, men mener etter å ha lest en del innleg tidligere, å kunne spore en viss reservasjon mot Naxos..? Har dette i tilfelle med innspillingskvalitet å gjøre?

Mvh Sigmund
 
K

kbwh

Gjest
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Slutter meg til anbefalingen av Perahia/Haitink for alle fem samlet. Trøkk og finesse der.
Argerich i de tre første og Kempff/Leitner i de 2 siste er gode tilvalg.

Dersom du ikke vil ha alle kan du kutte toeren, som er den første han skrev. Han var etter min mening heldigere med andre tidlige verker.

Tråden om tidlig LvB kan være kjekk. Jeg fikk smekk på lanken av lærerne i den, og lærte mye:
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=musikk2;action=display;num=1136808012
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Mulig jeg tar feil, men mener etter å ha lest en del innleg tidligere, å kunne spore en viss reservasjon mot Naxos..? Har dette i tilfelle med innspillingskvalitet å gjøre?
Innspillingskvaliteten paa Naxos er ofte god, men de har vel ikke de mest kjente artistene. Man maa traa litt mer varsomt, men det fins absolutt gode innspillinger: spesielt av mindre kjente komponister. Referansene for de mest kjente verkene befinner seg svaert sjeldent paa Naxos. Et unntak er Naxos Historical hvor remasteringer av f.eks. Beethoven piano sonatene spilt av Schnabel er aa finne: samt saker som Rachmaninoff's pianokonserter spilt av komponisten selv. Her er det mye snadder, og Naxos er kjent for aa ha gode remasteringer. Men en del er i mono, hvis det skulle vaere noe hinder. I saa fall er det et hinder man boer passere saa raskt som mulig ;D.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Dersom du ikke vil ha alle kan du kutte toeren, som er den første han skrev. Han var etter min mening heldigere med andre tidlige verker.
Beethoven skrev jo selv til forleggeren sin at de to første konsertene ikke var hans beste arbeid. Men jeg liker dem nå likevel. Den 2. konserten har noe Haydn-aktig over seg, og jeg setter den gjerne på hvis jeg er i muntert humør.

Hvilken Beethoven-konsert liker folk her inne best, forresten? For meg er den 4. er en klar favoritt.
 
K

kbwh

Gjest
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Treern. Pussig nok liker jeg tredjesymfonien best også.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Holder med deg i at tredje symfoni er konge. Jeg ville hatt den på førsteplass hvis det ikke var for den niende - den eneste symfonien fra den sene perioden.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.557
Antall liker
9.728
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

3 symfoni og 4 klaverkonsert her også.
 
K

kbwh

Gjest
Sv: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vært bi

erato skrev:
Og Klaus Egge (hvorfor hører vi ikke mer av hans musikk?) har skrevet en fuge over temaet BACHEGGE...
Jeg hørte en sonate av Klaus Egge på radioen i går. Det ga mersmak, og minnet meg om at jeg likte godt pianokonserten hans som jeg hørte på fjorårets Oslo Kammermusikkfestival. Erato, kan du lage en Egge-tråd?

(Jeg er i trådopplivningsmodus i aften. Bær over med meg, vær så snill.)
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.725
Antall liker
3.891
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sv: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vært bi

Hadde vi også fått konvertert trådene vi var i gang med... Vel. Til LvB: Foretrekker klart den 4. klaverkonserten; det er noe ekstra stort over 2 og 3dje sats, og overgangen; en attacca subito som ikke har like. Symfoni? Som hel symfoni må det være 3-er'n, selv om jeg har forkjærlighet for de to siste satsene i 5-er'n (Kleiber, noen?) og selvsagt de ville, ikke-vokale i 9-er'n.

Bernt K
 
K

kbwh

Gjest
Bumper tråden til glede for nytilkomne, og legger til at HM50-boksen er ennå et eksempel på hvor mye man kan få for pengene i klassisk musikk for tiden.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Nå har jeg fått skattkisten i hus. Vet ikke helt hvorfor jeg ventet så lenge, HM er jo et plateselskap som sjelden skuffer, og jeg skjønte at dette var et superkjøp da jeg bladde i gjennom boksen og så hvor stilfullt og gjennomført det hele var. Musikkhistorien i en boks.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.557
Antall liker
9.728
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
Nå har jeg fått skattkisten i hus. Vet ikke helt hvorfor jeg ventet så lenge,
Jeg vet hvorfor JEG har ventet så lenge - har ett par og tjue av platene som enkeltutgivelser, og den inneholder vel bare ett verk jeg mangler i samlingen og ønsker meg; Rossinis Petite Messe solennele. Men det sier vel egentlig alt om kvaliteten i denne boksen ja.
 
Topp Bunn