Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vært bi

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
0
Re: Klassiske kvalitetsinnspillinger har aldri vær

Inspirert av denne tråden gjorde jeg et dykk i Fretex sine platebunker i ettermiddag og kom hjem med:
- Mozart klaverkonsert 23 & 24, Wilhelm Kempf/Bamberger/Leitner (DG)
- nr 27, Emil Gilels/Wienerfilharmonikerne/Bøhm (DG)
- nr. 21 & 22, Friedrich Gulda/Wienerfilharmonikerne/Abbado (DG)
- nr. 1-4,  Murray Perahia/ English Chamber Orchestra

Ikke verst for 50,- og antakelig en solid kontrast til inspillingene på fortepiano med Malcolm Bilson/English Baroque Soloists/John Eliot Gardiner som jeg har på CD.

Er det et aldringstegn at jeg nå foretrekker klaverkonsertene spilt litt mer romantisk enn Bilson og Gardiner gjør?

- Harald  

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.292
Sted
Holmestrand

I dette selskapet er jeg ikke en gang læregutt!
Kjempemoro lesning. Har notert titler for framtidige innkjøp.
Håper at dette betyr at klassiskfolket har kommet ut av skapet!
La oss få flere innlegg om klassisk. Kanskje Høvdingen kunne opprette et tema som heter klassisk musikk (et for jazz også for den del).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

- Mozart klaverkonsert 23 & 24, Wilhelm Kempf/Bamberger/Leitner (DG)
Kunne vært morsomt å høre om disse bambergerne fra deg etter lytting; Bamberg som lenge hadde kontrakt med RCA Red Seal. Jeg har aldri hørt at de har spilt noe bedre enn middelmådig på det beste; har sågar vært i Bamberg (og drukket det meget spesielle lokale svarte "rauchbier"), men heller ikke live overbeviste de noe særlig..
Antar at Kempf nok er stjernen i denne innspillingen, men som sagt kunne jeg gjerne tenkt meg å høre om min dype skepsis for det jeg oppfatter som et under middels orkester er kun fordommer basert på mangelfull erfaring..

Perahia/ECO derimot... (sukk)..  topp klasse!

Mvh Vidar P

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Oppløftende bidrag fra stadig flere! Og det fine er at her inne er ingen hverken over eller under: Vi er alle i samme båt. Vi deler med oss av entusiasme, ikke av konkurranselyst eller selvhevdelsesbehov. Skulle det renne over litt for enkelte, f. eks. denne skribenten, er det ikke av hovmed eller fordi en tror en vet så mye bedre, men av iver.

Kempff i KV 488 og 491 er mesterlig. Den eminente dirigenten Ferdinand Leitner og bambergerne bidrar i ikke liten grad til det. Orkesterklangen er kanskje fyldig for periodeinstrument-puristene. Dem om det. Det forstyrrer ikke den vare, innadvendte og uhyre dystre stemningen i nr. 24. Kempff underspiller, og oppnår stor effekt ved selv små forandringer i dynamikk og frasering. Less is more. De samme kvalitetene finnes i nr. 8 og 27 med Kempff/Leitner/BPO fra omtrent samme tid.

Gulda var en hengiven mozartianer og stor pianist. Innspillingene med Abbado (pianoelev av Gulda i sin ungdom) og VPO inneholder absolutt gode øyeblikk, men besitter en slags nervøs energi som forstyrrer renheten og linjene for min del. Jeg tror det skyldes pianisten mer enn dirigenten. Abbado musiserer jo flott sammen med f. eks. Serkin og Pires i dette repertoaret.
Nå håper jeg han snart spiller Mozart med sin gode venn Pollini.

Mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

I går kveld kom Rachmaninov 1 og 2 med Andsnes på plass i samlingen. Fikk hørt bare på den første i går, og må nok høre mer på den, men dette virket veldig bra. For en virtuos denne mannen er. Og produksjonen virket forseggjort, med svært god lyd, og fin balanse mellom orkester og solist. Anbefales.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Takk for beskrivelsen, oddgeir. Balanse er et stikkord i instrumentalinnspillinger. Ubalanse skaper ofte lyttetretthet over tid. Andsnes er ikke rimelig, men nødvendig. Når sant skal sies, ville jeg betalt langt mer enn 200 kr for en ny innspilling av Beethoven-sonater med Pollini.

Bøhm/Gilels/VPO i Mozarts nr. 27 er intet mindre enn et mirakel av en innspilling. Her holder Gilels temperamentet og stålanslagene i sjakk. Det fornemme samspillet med Bøhm og wienerne får frem de mentale jordskjelvene i små harmoniske og melodiske detaljer, og pauser, uten å ødelegge flyt og sammenheng. Dette krever presisjon og konsentrasjon på høyeste nivå. Intenst og avslappet på samme tid. Et litt hjelpeløst bilde på dette kan være Bjørndalen(!) på standplass når han er på sitt beste.

Gilels ville vært på min topp-ti liste av klaverkunstnere gjennom diskografiens historie. Hør ham f. eks. i Prokoffievs 8. sonate ("Great Pianists of the 20th century", vol II) eller Beethoven-sonater (boks med 9 cd'er, DGG, uanstendig rimelig). Han hadde fortjent en oppdatert artikkel i norsk språkdrakt.

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Antall liker
932
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5

Tilsluttes.

Gilels er konge, kronen på seg selv setter han med Mravinsky og Leningrad Philharmonikerne når de spiller inn Tchaikovskys pianoconsert nr 1 i 1971. Opptaket er dessverre vanskelig å få tak i, men figurerer i en del billige serier på obskure småselskap.

Alle andre versjoner før og etter høres ut som salongmusikk der det lefles for borgerskapet. Gilels og Mravinsky går til verket med den oppfattning at dette ikke er romantisk musikk, i den grad vi forbinder det med smektende fremføring.
Her er det et trøkk og en virilitet som må høres for å tros, ligner ikke på noen av de 8-10 andre innspillingr jeg har av Gilels med samme verket, synd at opptaket er av heller dårlig teknisk kvalitet, men det spiller ingen rolle når det tar av....kort sagt et skikkelig ballegrep!

For øvrig helt enig i at Gilels sine Beethovensonater er uovertrufne, alle andre versjoner blir liksom litt feil timet når du har hørt ham.

Når det snakkes om Rachmaninoff, prøv Gilels live med Prelude i C, det mest russiske pianostykket i historien.
Alltid mye dårlige bronkier tilstede ved russiske liveinnspillinger, men her får Gilels deg helt frempå stolsetet i de 4 minuttene stykket varer. Når han er ferdig tør du langsomt slippe ned skuldrene....

Det finne flere versjoner av dette stykket tilgjengelig på Gilels cd'er på amazon....

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Gunzis entusiasme for Gilels har forhåpentligvis en viss smitteeffekt. Han, Gilels altså, døde ifølge Richter under meget mystiske omstendigheter. Mange russiske pianister elsker Grieg, så også Gilels. Hans utvalg av lyriske stykker er et must (DGG, 1974).

Er det andre enn jeg som har registrert at opera overhode ikke er nevnt så langt?

Mvh

N

nb

Gjest

Da begynner jeg med operaen:

Puccinis "Tosca" med Maria Callas, Giuseppe Di Stefano og Tito Gobbi, med La Sacala - operaens kor og orkester dirigert av Victor de Sabata i mono fra 1953. Har sett denne omtalt som den beste operainnspilling noensinne, så bastant skal jeg ikke være selv, men egner seg i alle fall godt til å vise at lydkvalitet egentlig er ganske underordnet, i alle fall til tider;) (EMI)

Ditto for Bellinis "Norma" med Callas/Filippeschi/Stigiani, La Scala igjen under ledelse av Tullio Serafin. Fra 1954. Også en nydelig innspilling. (EMI)

Verdis "La Traviata" med Cotrubas/Domingo, Bayerske statsorkester og Carlos Kleiber som vifter med pinnen er også et annen sikkert stikk. (Deutsche Grammophon)

Og så liker jeg godt Soltis Ring-syklus med blant andre Kirsten Flagstad (dog kun på Götterdämmerung) (Decca), forresten noen som har tips til bra versjoner på DVD?

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
123
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3

Beethoven.

Til dere som kan abstrahere sterke kunstneriske prestasjoner fra monoinnspillinger vil jeg anbefale Artur Schnabel og Beethoven 4&5 med Stock og Chicago (RCA 09026 61393 2), samt Edwin Fischer Beethoven 5 med Furtwangler og Philarmonia (EMI CDH 7610052).

I tillegg, Ginette Neveu og Beethoven med Rosbaud og Southwest German Radio Orchestra (MUSIC&ARTS CD-837). Denne inneholder forøvrig Brahms konserten of stykker av Ravel & Chausson.

Dette er meget gode tolkninger og kanskje referanseinnspillinger (OK etter mitt skjønn).

Til slutt og som et apropos til Heifetz og Mendelssohns konsert i E moll. Heifetz ble en gang spurt hvorfor han spilte den så fort - svaret var "because I can".

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Og hvilke opera-anbefalinger! Det ville være skrekkelig å ikke ha hørt Maria Callas, det største dramatiske talentet i operaverdenen ved siden av Sjaliapin. Skulle 50-talls mono avskrekke, finnes en innspilling av "Tosca" fra 1965 med Pretre på EMI, i meget god lydkvalitet til og med. Et annet og annerledes alternativ er Karajans 1980-innspilling på DGG. Berlinerne spiller så gnistene fyker, og her er Scarpia (ekstremt ond og destruktiv politisjef) vel så sentral som Floria Tosca (fri kunstner, lidende sopran-heltinne). Ruggero Raimondi (Scarpia) og Karajan får frem det dobbelte i dette beistet: han vil oppleve ekte lidenskap og skjønnhet, men er så emosjonelt amputert og skakk-kjørt at han bare kan forårsake lidelse og ødeleggelse. En dobbel tragedie. Som lyttere og deltakere kan vi faktisk kjenne oss igjen i dette misfosteret av et menneske. Tito Gobbis Scarpia er mer endimensjonalt ond (på begge de to Callas-innspillingene), men uhyre intens som det.

Det finnes også andre gode innspillinger av "Tosca". Få uansett med deg denne studien i grusomhetens irrganger og konsekvenser, som engelskmennene en gang kalte "a shabby little shocker".

Mono-innspillinger fra 50-tallet varierer stort i lydkvalitet.
Det ville være synd hvis det skulle hindre oss i å oppleve kunstneriske høydepunkter fra et av de mest fruktbare tiår i plateindustriens historie.

Mvh

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.176
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

Hørte Gilels live i Trondheim i 74 tror jeg....og gir min tilslutning til Gilelsanbefalingene.

Angående rimelige - og nye - kvalitetsinnspillinger vil jeg anbefale settet med Shostakovichsymfonier på Brilliant Classics,, under Barshai, bør være å få til rundt 300 kr for 11 CDer. God lyd også.

Og glem ikke Shostakovich sin opera Lady Macbeth fom Mtsensk uner Rostropovich; bør være å få å EMI Great Recordings of the Century til hyggelige priser for tiden. En av mine første virkelig store operaopplevelser.

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2

er det noen som kan tipse om gode innspillinger av brahms tyske requiem? jeg har en elendig (lydmessig) emi greatest recordings versjon og en deutsche gramophon som er så mørk at jeg tipper diskantelementene får ferie.

N

nb

Gjest

Om det er Klemperer sin du har på EMI, så mener jeg at dette er regnet som den musikalsk beste, men lyden er ikke den helt store... har kun Klemperer sin selv.

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
0

er det noen som kan tipse om gode innspillinger av brahms tyske requiem? jeg har en elendig (lydmessig) emi greatest recordings versjon og en deutsche gramophon som er så mørk at jeg tipper diskantelementene får ferie.
John Eliot Gardiner på Philips gir en klar og usentimental (til et requiem å være) framføring på såkalte 'periodeinstrumenter'. Denne innspillingen burde bringe diskantene dine ut av dvalen samt bidra til sinnets munterhet (i den grad et requiem gjør det) :)  

Denn alles Fleisch ist wie Gras und alle Herrlichkeit des Menschen wie des Grases Blumen. Das Gras ist verdorret und die Blume abgefallen.

- Harald

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3

Hehe, hver gang jeg ser den Gardiner-platen tenker jeg med meg selv at det må være et av de kjipeste platecoverene som noensinne er unnfanget, selv i en klassisk-kontekst stikker det seg ut.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7

Et eller annet tidsskrift,- var det BBC magasinet tro,- hadde en spalte,- "månedens hesligste cover",- kan huske noen riktig skrekkelige,- langt verre enn ovenstående Gardiner.

Min største opplevelse med Deutches Requiem var via bilradioen,- sittende på en parkeringsplass på Hønefoss;- omstendigheter ingen hindring, kunne man hevde.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Tenk å ha vært på konsert med Emil Gilels, erato. Kan du huske hva han spilte, forresten? "Ein Deutsches Requiem" finnes det mange, mange innspillinger av, en kan nesten velge dirigent og orkester. Ikke alle har vært like begeistret. G. B. Shaw: "Bare et lik kan utholde det."
Min favoritt er bare måtelig populær blant kritikere flest, Karajans innspilling på EMI fra 1977, Wiener Singverein/BPO/Sintow/van Dam. Ikke minst sistnevnte er strålende, som så ofte ellers.

Mange av de samme utøverne samlet seg samme året til en enda flottere innspilling: Richard Strauss' "Salome", med Hildegard Behrens i tittelrollen. Hvis Puccinis "Tosca" er fæl, ligger sannelig ikke "Salome" langt etter. Det vrir og bukter seg såpass at kaffen raskt havner i vrangstrupen. Orkestralt overgår dette til og med tonediktene som Strauss hadde varmet opp med i en ti års tid. Erotikken og grusomhetene har fristet flere filmskapere til å prøve å filme i operaen, men de beste bildene ser du foran stereoanlegget.

Den DVD-utgaven mange snakker om av Ringen er visstnok under forberedelse, nemlig Barenboims kritikerroste fremførelser. Praktoppsetningen av Tristan er allerede på markedet.

Mvh

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Antall liker
932
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5

Det gies da ut flotte saker her hjemme også, om ikke absolutt billig...
Sjekk ut den nye Arve Tellefsen/Trondheim Symfoniorkester skiva på Simax.
De har spillt inn stykker av Ole Bull, og det burde kanskje vært gjort i Bergen, men skitt.
Forrige gang Tellefsen spillte inn Bull ble det gjort på 70 tallet med Bergen Symfoniorkester, og det var mere trøkk over spillet hans den gang.

Nå kvitterer han med mere innsikt, og ufeilbarlig sjarme, f.eks i sviskene "Sæterjentenes søndag" og "I ensomme stunde" Her treffer han nok samme publikum som kjøpte "Pan" for noen år siden.

Men hør hva han gjør i utdrag fra Polacca Guerriera"  Helt Paganini!!  Ikke så rart siden Bull antagelig har kopiert mer enn hva som ville vært lovlig idag fra Paganinis 3.violinconsert, siste sats. Utrolig sterkt melodisk og virtuost. Det er lett å skjønne at dette gav popstjernestatus for Bull på 1800 tallet.

Resten av skiva er noe ujevn for oss som søker litt annet enn sviskene, men når det svinger så er dette storslagent!
Fortjener å bli hørt og kjøpt, det er utilgivelig å rynke på nesen i snobbberi over denne utgivelsen.
Og bare for å ha nevnt det; innspillingen er i hybrid/SACD m/5.1 surround.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007

Aktiv klassisk selger en boks med samtlige Mahler innspillinger dirigert av Bernstein, og spilt av New york, Wien og Concertgebouw.

God lyd og god kunst! ;)

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Arve Tellefsen er en begavet og meget profesjonell musiker, selv om enkelte snobber har trukket hans smak og stil i tvil. Har hørt ham live noen ganger, og alltid med fint musikalsk utbytte.

Har kjøpt Bernsteins Mahler stykkevis og delt, både på CBS/Sony og DG. Hva koster DG-boksen nå? Og enda mer interessant: Hvordan står de seg i forhold til andre innspillinger?

Pierre Boulez har spilt inn 2. symfoni med wienerne, forresten, slik at han nærmer seg slutten på sin syklus. (Er det noen som hadde ønsket seg at han skulle ha skulle ha spilt inn akkurat den symfonien i Chicago?)
Mange oppfatter ham som en motsats til Bernstein, hans Mahler er kontroversiell. Det hadde vært artig med synspunkter på det også.

Eller kanskje det skal være Abbado, Haitink, Maazel, Chailly, Karajan, Rattle, Solti eller en av de mange andre? En konstruktiv Mahler-debatt, med anbefalinger, måtte da ha vært noe.

Mvh

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007

Arve Tellefsen er en begavet og meget profesjonell musiker, selv om enkelte snobber har trukket hans smak og stil i tvil. Har hørt ham live noen ganger, og alltid med fint musikalsk utbytte.

Har kjøpt Bernsteins Mahler stykkevis og delt, både på CBS/Sony og DG. Hva koster DG-boksen nå? Og enda mer interessant: Hvordan står de seg i forhold til andre innspillinger?

Pierre Boulez har spilt inn 2. symfoni med wienerne, forresten, slik at han nærmer seg slutten på sin syklus. (Er det noen som hadde ønsket seg at han skulle ha skulle ha spilt inn akkurat den symfonien i Chicago?)
Mange oppfatter ham som en motsats til Bernstein, hans Mahler er kontroversiell. Det hadde vært artig med synspunkter på det også.

Eller kanskje det skal være Abbado, Haitink, Maazel, Chailly, Karajan, Rattle, Solti eller en av de mange andre? En konstruktiv Mahler-debatt, med anbefalinger, måtte da ha vært noe.

Mvh
Boksen koster vel drøye tusenlappen.

Synes innspillingene til Bernstein står som et fullgodt alternativ og suplement til Chailli, Solti og Karajan sine.

Bernstein innspillingene er etter min mening kanskje de mest vellykkede.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Bernsteins Mahler er nå også å få på DVD med VPO/LSO. En så karismatisk dirigent er verdt å se også! Han bidro sterkt til å sette Mahler på konsertprogrammene med den første komplette syklusen i stereo på 60-tallet. I år er det 15 år siden han døde, og DG relanserer et bredt utvalg av hans innspillinger. Det er å håpe at stadig flere får øynene opp for denne vulkanen av en musiker og humanist.

For dem som ikke kjenner ham så godt, kan innspillingen av Mahlers femte med VPO på DG være et godt sted å starte. Ellers er hans Beethoven-syklus med samme orkester og plateselskap fra 1980 en stor opplevelse. Det er komplett meningsløst at den er nærmest gjemt og glemt av musikkpressen.

Mer Mahler, takk.

Mvh

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4

Tilbake til fiolinkonserter igjen og Beethoven.
Har dere hørt Nigel Kennedy sin "live" konsert.
Forferdelig innspilning, men synes det kunstneriske er mesterlig.
Har vel aldri hørt andre satsen spilt så sakte og med feeling.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Aktiv klassisk selger en boks med samtlige Mahler innspillinger dirigert av Bernstein, og spilt av New york, Wien og Concertgebouw.

God lyd og god kunst!  ;)
Bernstein og Mahler (på DGG) er til en viss grad omdiskutert; kritikere mener at Bernstein "overspiller", tilhengere (meg inklusive) mener at han på en uovertruffen måte får frem sjel og emosjonaliteten hos Mahler. Alt i alt er vel muligens denne Mahler-syklusen regnet blant de beste av de fleste..

Selv er jeg ikke veldig tilhenger av Bernsteins CBS-syklus (LSO/VPO) fra etpar tiår tidligere, som awe trekker frem, jeg opplever den flatere og mindre uttrykksfull. Ellers er jeg enig i at den femte med VPO på DGG kanskje er DGG-syklusens høydepunkt..

Om jeg skulle ha valgt kun en eneste av mine mange Mahler-sykluser, hadde det uten tvil vært Bernstein på DGG fra siste halvdel av 80-tallet; den er også å få kjøpt komplett;

http://www.amazon.com/gp/product/B00000DI2T/002-1597190-6156000?v=glance&n=5174&v=glance

Mvh Vidar P

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
0

Tilbake til fiolinkonserter igjen og Beethoven.
Har dere hørt Nigel Kennedy sin "live" konsert.
Forferdelig innspilning, men synes det kunstneriske er mesterlig.
Har vel aldri hørt andre satsen spilt så sakte og med feeling.  
Kjenner ikke til Kennedys innspilling. Jeg for min del har en innspilling med Gidon Kremer (Academy of Saint Martin in-the-fields/ Marriner) som jeg liker veldig godt. Den gir forøvrig litt "tyggemotstand": Kremer spiller kadenser(solopartier) i et moderne tonespråk skrevet av Alfred Schnittke. Selv om de er uvanlige, står kadensene veldig godt til Beethovens konsert, men de innbyr ikke akkurat til romantisk føleri... Min mor synes de er grusomme, og bare det er jo god nok grunn til å like denne innspillingen :)

- Harald

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Alfred Schnittke kan virkelig skremme folk fra sans og samling. Prøv "Seid nuchtern und wachet" (Faust Cantata) på BIS.

Mvh

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
0

Alfred Schnittke kan virkelig skremme folk fra sans og samling. Prøv "Seid nuchtern und wachet" (Faust Cantata) på BIS.

Mvh
For min del lokket han meg til å høre mer på Beethoven :)

Springbank

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Antall liker
3

Mvh
Schnittkes requiem er jævlig tøft... fra sakralt, melankolsk til primitivt messende. Og så et slagverk midt oppi det hele...

Springbank

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Antall liker
3

For å prøve å få dette i gang, vil jeg anbefale Perahias innspilliger av Mozarts klaverkonserter. 10 cd'er for rundt 600 kr, tror jeg det var.
Tiltredes! Selv om jeg mener å huske jeg ga mer for boksen var det definitivt verdt det. Referansen jeg målte alt opp mot var Geza Andas innspilling av nr. 23; inntil jeg hørte Perahia fant jeg ingen som nådde opp. Jeg tenkte først å kjøpe boksen med Andas innspillinger av Mozart, men Hillveg rådet meg til å la det være.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Tiltredes!  Selv om jeg mener å huske jeg ga mer for boksen var det definitivt verdt det.  Referansen jeg målte alt opp mot var Geza Andas innspilling av nr. 23; inntil jeg hørte Perahia fant jeg ingen som nådde opp.  Jeg tenkte først å kjøpe boksen med Andas innspillinger av Mozart, men Hillveg rådet meg til å la det være.
Det er hyggelig at Hillveg blir nevnt i en tråd som denne. Han har gjort så mye for utbredelse av og forståelse for klassisk her i dette fjellet som heter Norge. Med kunnskap og entusiasme. I tillegg er han blid og forekommende. Ikke den rimeligste, det må sies, men kyndig veiledning kompenserer mer enn nok for det.

I K. 488 vil jeg også sterkt anbefale Pollini med Bøhm/VPO (DG, 1976, i par med K. 459, nr. 19). Den finnes på CD eller DVD. Sistnevnte er nettopp relansert: samme utøvere, samme tid, men annet opptak. For en pianist! Så stilsikker, verktro og dedikert. Selve klaverspillet er så teknisk fullendt at det er en fysisk nytelse å både se og høre. Hør ellers gjerne Brendel, Schiff og Ashkenazy, alle ganske forskjellige, men Mozart er så genial at hver ny, god innspilling åpner for ny innsikt og opplevelse.

Mvh

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Jeg vil gjerne slå et slag for ideen om å gå til anskaffelse av flere enn en innspilling av et verk. Innspilling nr. to kan gjerne stå i kontrast til nr. en. Hvorfor? Jo, har du bare en innspilling, er du avhengig av den ene tolkningen. Siden verk og tolkning bare delvis overlapper hverandre, trenger en flere tolkninger for egentlig å kunne si at en kjenner et verks ulike sider og potensiale. Dessuten er selve sammenligningsprosessen stimulerende og utviklende.

Et eksempel: Liker du Bernsteins Mahler, kjøp Boulez. Simpelthen fordi han legger vekt på andre elementer i Mahlers musikk.

Den første innspillingen har en lei tendens til å farve oppfatnigen av et verk i for stor grad. Selv om man har hatt en stor opplevelse med "Den første gang", som er bra, må en ikke konservere og balsamere opplevelser. Den friske, fine opplevelsen omdannes til mental museumsgjenstand og skylappene faller umerkelig på plass. En vakker dag er en ute av stand til å tenke nytt om et verk, en komponist, en epoke eller en utøver. Herbariet er i orden. Tiden står stille.

Mvh

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
0

Jeg vil gjerne slå et slag for ideen om å gå til anskaffelse av flere enn en innspilling av et verk. Innspilling nr. to kan gjerne stå i kontrast til nr. en. Hvorfor? Jo, har du bare en innspilling, er du avhengig av den ene tolkningen. Siden verk og tolkning bare delvis overlapper hverandre, trenger en flere tolkninger for egentlig å kunne si at en kjenner et verks ulike sider og potensiale. Dessuten er selve sammenligningsprosessen stimulerende og utviklende.

Et eksempel: Liker du Bernsteins Mahler, kjøp Boulez. Simpelthen fordi han legger vekt på andre elementer i Mahlers musikk.

Den første innspillingen har en lei tendens til å farve oppfatnigen av et verk i for stor grad. Selv om man har hatt en stor opplevelse med "Den første gang", som er bra, må en ikke konservere og balsamere opplevelser. Den friske, fine opplevelsen omdannes til mental museumsgjenstand og skylappene faller umerkelig på plass. En vakker dag er en ute av stand til å tenke nytt om et verk, en komponist, en epoke eller en utøver. Herbariet er i orden. Tiden står stille.

Mvh
Helt enig! Jeg arbeider meg for tiden gjennom diverse utgaver av Mozarts pianokonserter. Hørte nylig på nr 21 med hhv. Perahia/ECO (CBS), Gulda/Abaddo/WPO (DG), Scheja/Stockholm Sinfonietta/NN (BIS) og skal fortsette med Bilson/English Baroque Soloists/Gardiner(Archiv).

Den siste (Bilson) er den jeg har eid lengst og hørt mest på. Gammel kjærlighet kan nok ruste, for akkurat nå holder jeg nok en knapp på Perahia. Men jeg er altså langt fra ferdig...

- Harald

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Jeg vil gjerne slå et slag for ideen om å gå til anskaffelse av flere enn en innspilling av et verk.
Enig, og en god grunngiving fra awe. Dette er imho sentralt for dypere studier av komponister/verker; selv driver jeg denne uka med å studere Brahms strykekvartetter nærmere, med basis i lytting og lesing.
Uten å ha noen forskjellige versjoner tilgjengelig ville lærdommen om disse stykkene for meg blitt helt prisgitt den ene tolkning jeg hadde tilgjengelig; nå med flere versjoner (3-4 stk) kan jeg anskue disse verkene fra flere vinkler..

Mvh Vidar P

S

slowmotion

Gjest

Hei folkens

Hvis man liker Mahler kommer man vel neppe unna Bruna Walter, sånn rent historisk...
Selv fortrekker jeg Bernstein.  Personlig favoritter er bl.a 2. symfoni med Bernstein og London Sympohny orch.
på CBS fra 1974. På vinyl, jeg har ikke hørt noen gode
versjoner på CD av den inspillingen.  Hvis noen vet om noe mottas tips med takk.  ;)
Dessuten Bernstein med den niende på DG.
Ellers har jeg en utgave med Barbirolli/niende og Sinopoli/femte som ikke er så gærne....
Når det gjelder den 8. symfoni  er vel Solti å fortrekke.
;)

Edit:
Når jeg tenker meg om fortrekker jeg klassisk musikk på vinyl. Hmmm..., mystisk. Når det gjelder andre musikkformer kan det like gjerne være på CD....

;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Har også noen av denne Sinopoli på DGG, inkl den femte. Pussig nok er de ikke halvgærne, selv om dirigenten (i frittalenhetens navn) noen ganger kan tilskrives egenskaper opp den gata.. :D
I siste instans er de (jeg har) litt mer uptempo og bastante, litt mindre syngende og hjertefølte enn Bernsteins DGG-syklus fra omlag samme tid, og komplimenterer hverandre fint..

Mvh Vidar P

S

slowmotion

Gjest

Akkurat nå hører jeg på Puccini's Madama Butterfly.
Med Sinopoli/Philarmonia Orch./Mirella Freni/José Carreras på DG.
Slett ikke ille

;)

edit:

Faktisk riktig bra. Jeg sitter og koser meg ;)

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2

Jeg har denne med mahler. jeg syns tolkningene virker vettuge med min erfaring. Uansett så er lyden helt sjukt klar og fin. Fåes på postkontoret hvis du har flaks... (brilliant classics)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.176
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

Venter på denne fra mdt.co.uk - 140 GBP + tollmyndighetesnes andel da....likevel; 2500 kr totalt fra en geniforklart serie som har vært på fullpris frem til nylig.., har tilbudspriser på Hyperion en stund til.

FRANZ SCHUBERT (1797–1828)

The Complete Songs

40 Compact Discs

812 tracks – over two days’ worth of music

Includes Ian Bostridge singing Die schöne Müllerin and Matthias Goerne singing Winterreise

Discs 1–37

The complete Schubert songs presented, for the first time in recorded history, in chronological sequence of composition

Discs 38–40

Three ‘bonus discs’ containing eighty-one songs by forty of ‘Schubert’s friends and contemporaries’

(not previously issued – these discs will be available as a set of three in the Spring of 2006 CDJ33051-3)

Sixty soloists

Graham Johnson piano

Plus Book

448 pages (210x142mm), 258,096 words

Complete song texts with English translations by Richard Wigmore

Introduction to the recordings by Graham Johnson (English, Français, Deutsch)

Chronologies of Schubert’s life by Graham Johnson

Comprehensive indexes

‘The Schubert Edition is an unalloyed triumph, employing as it does the cream of contemporary Schubert singers, guided and encouraged to give of their best by Johnson’s inspired touch. This is surely one of the great milestones in the history of recorded music’ (Gramophone)
‘Few series of recordings so richly repay detailed study’ (The Guardian)
‘One of the great enterprises of recording history. Thank you, Graham Johnson, thank you, Hyperion and thank you, Franz Schubert’ (International Record Review)
‘This is an awesome achievement, a must for all Schubertians’ (The Sunday Times)
‘One of the most important and handsome undertakings in the century-old history of recorded music’ (The Spectator)
‘One of the monuments of recording history’ (Wall Street Journal)
‘A magnificent project … one of the great achievements of recording history’ (BBC Music Magazine)
‘Clearly established as one of the finest achievements in the history of recording’ (Sydney Morning Herald)

Hyperion 40cds CDS44201-40

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
0

Jeg har denne med mahler. jeg syns tolkningene virker vettuge med min erfaring. Uansett så er lyden helt sjukt klar og fin. Fåes på postkontoret hvis du har flaks... (brilliant classics)
Jeg gjetter på at disse innspillingene opprinelig er er utgitt av Denon. De er gjort med kun to mikrofoner, såvidt jeg vet. Jeg har nr. 4 og 5. Veldig flott lyd. Tolkningene er også fine, men jeg har dog ikke gjort noen sammenligninger med andre.

- Harald

Topp Bunn