Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja, vredensgnag :) bringer inn mye interessant, og skriver godt.
    Det er lenge siden jeg så noe av Kubrik, altfor lenge, og det gjør seg med et nytt blikk på mesterverkene etter noen år.

Her går det i Richard Strauss

Utdrag fra Elektra og Salome, CSO og Fritz Reiner.
    Sterke saker, så at utdrag kan være akkurat passelig til ettermiddagslytting.
    Tekstheftet gir fornøyelig lesning om disse operaene og furoren de skapte. Komikken rundt Oscar Wilde´s skuespill Salome, Keiser Wilhelm´s kritikk av Strauss og operaen, og oppsetninger som ble stengt og forbudt både i Europa og Amerika. Kostelig.
    Og det låter som vanlig levende og flott av opptakene fra 1954-56.

S

Supertramp

Gjest
    All praten om Korngolds fiolinkonsert gav meg insiprasjon til å høre denne igjen:

Meget bra tolket&spilt av Gil Shaham her.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Den der ligger faktisk fremme her helt tillfeldig. Hva driver egentlig Gil Shaham med for tiden? Virker som om innnspillingene hans stort sett er endel år gamle.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    26.825
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Er det feil å få litt "dilla" på Otto Klemperer? har hørt på mye av "hans cd'er" i dag..

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    2.021
    HoJ skrev:
    Er det feil å få litt "dilla" på Otto Klemperer? har hørt på mye av "hans cd'er" i dag..
    Det er aldri feil å få dilla på Klemperer. Bare for moro, prøv om du kan få høre hans Mahler #7 ;) Den er noe litt utover det vanlige.
    Steen

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Og hans Beethoven #6 (Pastoral) med Philharmonia på EMI :)

Fabelaktig dirigent det der. Når produsentlegende Walther Legge undret på om det ikke gikk litt sakte noen ganger, svarte han bare "you'll get used to it…". Hehe.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke om jeg har nevnt denne tidligere, uansett hører jeg nå på gambemusikk av Couperin:

B

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.448
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Han har også en fabelaktig Zauberflöte, helt uten prat.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    HoJ skrev:
    Klemperer er min favorittdirigent så han er jeg alltid svak for. Det er mye dybde og "humanitet" i hans tolkninger.

I det siste har jeg blitt mer og mer hektet på Ernest Ansermet også; spesielt reutgivelsene på Decca Eloquence med L'orchestre de la Suisse Romande. I det hele tatt er det mange perler i Decca Eloquence-serien.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.185
    Sted
    Trondheim
    Den der ble vel lenge ansett som den definitive innspillingen av det verket. Har den på vinyl :) (og på CD)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Når vi først er inne på Klemperer-
    Denne synes jeg er fin:
    Beethoven; Klaverkonsert nr.5 i Eb-dur op.73 -Barenboim - Philharmonia Orch. - Klemperer
    Barenboim var en habil pianist i sin ungdom mener jeg å høre og Klemperer har fått viljen sin med sitt sedvanlige tempo - han tyner nok den unge pianisten til det maksimale i 2.satsen ;)

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.975
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Den der ble vel lenge ansett som den definitive innspillingen av det verket. Har den på vinyl :) (og på CD)
    Jepp. Sammen med Klemperers versjon av Deutsche Requiem. Begge favoritter.

En human (noe som man defintivt ikke kan si om feks Reiner), inkluderende, radikal (sjekk hans tid i Berlin på 20-tallet på Semperoper) og humoristisk dirigent som har vært en av mine favoritter siden 70-tallet.

V

vredensgnag

Gjest
    Afanassiev spiller Schubert, på en meget personlig måte - får assosiasjoner til Beethoven.

Har den på denne - men ser at den også er gitt ut påny, ECM:

B

BTS

Gjest
    Julius Katchen spelar Beethoven med LSO och Piero Gamba.
    Inspelat till största delen pre-dolby... :) ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En av favoritt-komediene for full musikk her i kveld. Nicolai fra 1845/46, og med alle gode krefter i ensemblet. Dette minner meg på hvor glad jeg egentlig er i denne genren av tyske komedier fra denne tiden, og minner meg på å kjøpe enda flere av de.

Bilde av en CD fra nett, men min er en original EMI LP-boks. Fantastisk musikk og fantastiske artister!!

Vedlegg

B

BTS

Gjest
    Tidigt uppe och en bitvis alltför hastig tolkning av Mozart's Requiem fyller huset...

B

BTS

Gjest
    Prövar mig på ytterligare en CD från Linn Records och jag blir inte överbevisad.
    Att det på baksidan står DSD, SBM-direct och HDCD hjälper föga. :-\
    Håller mig resten av dagen till gamla mästare äldre inspelningar... :)

B

BTS

Gjest
    Vidar P skrev:
    En av favoritt-komediene for full musikk her i kveld. Nicolai fra 1845/46, og med alle gode krefter i ensemblet. Dette minner meg på hvor glad jeg egentlig er i denne genren av tyske komedier fra denne tiden, og minner meg på å kjøpe enda flere av de.

Bilde av en CD fra nett, men min er en original EMI LP-boks. Fantastisk musikk og fantastiske artister!!
    Denna har jag troligtvis inte hört, ??? men det verkar vara i min smak.
    Ser snart ingen vits i att logga mig ut från Amazon...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er Otto Nicolais mest kjente stykke, men denne genren er vel ikke så mye utbredt, selv om den i mitt syn er en oase av super musikk. EMI var skikkelig på hugget med å spille inn slike stykker fra mange komponister i genren på 50/60-tallet.

Nicolai døde forresten av et slag i 1849 bare 39 år gammel, og kun to mndr etter urfremføringen av stykket.
    Hører det idag også jeg, og det er like fornøyelig som igår. Glitrende vokalprestasjoner, ikke minst fra damene!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Så Rossinis venetianske "kladd" til Le siège de Corinthe. En av svært få innspillinger (den eneste i denne versjonen?) av verket, i en ypperlig 3LP boks fra Philips.

V

vredensgnag

Gjest
    Her er det liv nå - dette må være en oppfølgerproduksjon på Deccas suksess med de første innspillingene i Ringsyklusen.
    Samme opptakssted, orkester, dirigent og teknikk - og med noe de kaller Decca SonicStage, og ffss.
    Det synges i forgrunn, bakgrunn og sidegrunn - og det synges vakkert.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Noe småtteri av Byrd før middag:

Upåklagelig fremført. Litt grovt tilhogd, upolert...

B

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg bedriver vinylinnkjøp for å ha godlyd til min Beogram/Thorens 124/II når den er ferdig rehabilitert. Er det noen som kjenner til hva dette kan være?

Private recording av Callas i Mexico. Uten noen plateselskapmarkering - men med BJR-104. Utgitt på 3LPer.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En innspilling gjort uten planer om å utgi den kommersielt? Sannsynlig at den ikke var kommersielt tilgjengelig heller? En innspilling som ikke eies av en label synes det iallefall som. I så fall er det vel også vanskelig å utgi den kommersielt da artister gjerne var under forpliktende avtaler med sine selskaper. Aner ikke hva de legger i det, men du hører sikkert for

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Artur Pizarro spiller bra her, akkurat passe tilmålt eklektisk, og akkurat passe pedalbruk på de rette stedene for å få den rette impresjonistiske klangen. Lydteknikerne har også gjort en god jobb relatert til hvilken musikk de spilte inn; akkurat nok avstand til klaveret for å få den smoothe klanglige flyten som kreves især i Debussy, og akkurat nært nok til å plukke opp de små nyansene i Pizarros spill. En bra CD denne måneden!

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Khachaturian, og så Kabalevsky

Underholdende og festlig innspilling fra 1958.
    RCA Victor Symphony Orchestra, dirigent Kiril Kondrashin.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg først er inne på Khachaturian så fant jeg frem denne:
    Khachaturian; Masquerade Suite - RCA Victor Symph. Orch. - Kondrashin

Noe annet å høre dette orkesteret i forhold til det CSO/Reiner holdt på med på samme tid....
    Men bevares, dette er fine opptak også og fine musikker. Og jeg blir glad av å se på coveret. Skulle ønske jeg hadde denne i størrelsen som Vidar P har

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dette er i sannhet kjempeinnspillinger; en av de beste RCA Living Stereo'ene og en av de mest ettertraktede også. Enjoy!

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Pinadø omtrent i samme minutt også. Er dere knyttet sammen i astralsfæren, mon tro?
    Her spiller jeg eksempel 1 i dagens KeK, med GA som solist og leder.

B

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn