Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Jascha Heifetz spiller morgenmusikk: Max Bruch fiolinkonsert nr.1.
    New Symphony Orchestra of London med dirigent Sir Malcolm Sargent, fra 1962.
    Jeg får det ikke stort bedre.
    Da ble det mer slalom mellom oss- i alle fall på solistsiden.
    Her ble det denne i morgentimene:
    Brahms; Concerto in D op.77 og Tchaikovsky; Concerto in D op.35 - Heifetz - CSO - Reiner fra 1955 og 1957

Cadenzaen i Brahms førstesats gir meg en fiolinlyd jeg ikke kan huske å ha hørt så nært opptil en livelyd. Og for en lekenhet an spiller med. Gåsehud her jeg sitter. Nå er jeg fornøyd.

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.745
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Van Cliburn spiller Chopin pianokonsert nr.1
    Philadelphia Orchestra og Eugene Ormandy, RCA 1969.
    Fra den nye Sony-boksen

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Beethoven: Klaverkonsert 1 og 2 Med hr Schoonderwoerd & co fra denne nyankomne cd-en. Anbefalt av erato for en tid siden, tror jeg (her eller på et annet forum). Slett ikke som vi er vant til å høre mester Ludwig!

Artig!

B

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Her er det vakre ting for diskusjonstrette ører ...

Og fin anledning til å oppleve hvordan anlegget kan tegne rom.

Allegri - Miserere ... mmmm. (Finnes på Spotify.)

Den skal jeg sjekke ut etterpå, men først lar jeg en annen jeg fant på Spotify berolige meg.
    Gibbons: Anthems, Madrigals & Fantasies / Morley: Madrigals - fremført av blant andre Deller Concort. Vakkert, vakkert, vakkert.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg har hatt stor glede av å lytte til Beethovens 6. Pianokonsert, under Schoonderwoerds ledelse. En nytelse - inspirert spill og flotte løsninger. Takker dere her inne for at jeg konstant pekes i retning nye opplevelser i musikken!

Beethoven omarbeidet sin fiolinkonsert til pianokonsert, og det er denne Schoonderwoerd og Cristofori spiller.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har akkurat hørt/sett en fantastisk konsert direkte fra Berlin.
    Eivind Gullberg Jensen er vår mann!

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.738
    Torget vurderinger
    4
    Åses død - Grieg
    Karajans "adagio"

Bra lyd :)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.745
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    baluba skrev:
    vredensgnag skrev:
    Den skal jeg sjekke ut etterpå, men .........
    Åh, Miserere av Allegri går jeg aldri lei av, den kunne vi hatt egen tråd om.
    Jeg så ikke den fra vredensgnag skikkelig før nå. Det er vel den berømte fra 1963 med 12 år gamle Roy Goodman som synger sopran? Historisk.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Ja, og enda et eksempel på kvaliteten på opptak fra den tiden. Jeg sitter i ekstase og lytter til denne.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    baluba skrev:
    vredensgnag skrev:
    Den skal jeg sjekke ut etterpå, men .........
    Åh, Miserere av Allegri går jeg aldri lei av, den kunne vi hatt egen tråd om.
    Det tror jeg gjerne, for det var vakkert. Faktisk så holdt ikke tålmodigheten min til å vente med å høre den anbefalte platen, så jeg skriftet kjapt. Og angrer ikke på det, for det var virkelig noe å la sjelen roe seg ned med. :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.195
    Sted
    Trondheim
    Etter en runde med Klar en klassiker har jeg bevilget meg å sette på en CD jeg hadde med fra Praha i sommer:

Musikken er tidstypisk og kompetent skrevet, men han som synger tenorstemmen (Ji?í Vinklárek) kan jeg styre meg for.
    (Han heter altså ikke Judas Iscariothes Brixi (som man kunne tro ut fra coveret)).

Ellers begynner listen med uspilte CDer å bli farlig lang - det stikker CDer ut fra hyllene over alt. CDer er så billige nå, at man kjøper alt for mange av dem.

B

BTS

Gjest
    Jag är svag för kor och dramatik, här är det de äldre upptagningarna som drar uppmärksamheten till sig.
    På Decca, selvsagt... ;)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.745
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Arthur Rubinstein spiller Chopin pianokonsert nr 2 i f-moll

Musikk fra romantikken, og i tillegg veldig romantisk musikk. Som skapt for Rubinstein.
    2.stas allegretto er en skikkelig forelskelse.
    Ikke den mest vellydende Living Stereo dette, kanskje, men like fullt deilig opplevelse.

S

Supertramp

Gjest
    BTS skrev:
    Jag är svag för kor och dramatik, här är det de äldre upptagningarna som drar uppmärksamheten till sig.
    På Decca, selvsagt... ;)
    Hadde håpet å finne den på Spotify, men det nærmeste jeg fant:
    The greatest chorus snow....." sier Spotify, og kommer med Medley from Snow white and the Seven Dwarfs, fra denne:

Aldri så liten nedtur, selv om det i seg selv er vakker musikk..... :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    Ikke den mest vellydende Living Stereo dette, kanskje, men like fullt deilig opplevelse.
    Bare sånn apropos; om en remaster fra 2000-tallet av en gammel tape ikke låter bra så skyldes det enten 1) at innspillingen i utgangspunktet ikke er spesielt bra, 2) at remasteringen ikke er spesielt bra, 3) at originaltapen har tapt seg mye slik at det ikke er mulig å få en opprinnelig bra innspilling til å låte bra.

I ditt tilfelle heller jeg til alternativ 3 siden jeg har de originale RCA Living Stereo-pressingene på vinyl, og kan ikke finne så mye galt med de.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.745
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Jøgga skrev:
    Bare sånn apropos; om en remaster fra 2000-tallet av en gammel tape ikke låter bra så skyldes det enten 1) at innspillingen i utgangspunktet ikke er spesielt bra, 2) at remasteringen ikke er spesielt bra, 3) at originaltapen har tapt seg mye slik at det ikke er mulig å få en opprinnelig bra innspilling til å låte bra.
    I ditt tilfelle heller jeg til alternativ 3 siden jeg har de originale RCA Living Stereo-pressingene på vinyl, og kan ikke finne så mye galt med de.
    Rent teknisk er den nok i orden, i hvert fall etter mine begreper. Min opplevelse med denne er av en klumpete og unyansert orkesterklang, og det kan være både Chopins enkle orkestrering og et orkester som ikke er blant de mest raffinerte. "Symphony of the Air" kalles orkesteret, her innspilt i Carnegie Hall. Det var vel en levning etter det berømte NBC orkesteret ?
    Jeg har nevnt før at jeg ofte har litt problemer med å fordøye lydbilde og balanse i tolkninger av romantiske pianokonserter, dette er et av de klare eksemplene.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.993
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

'
    Disc 6: Songs. En blendende vakker plate, noe av det beste jeg har hørt på lenge. Synd det mangler tekster.......

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Brendel spiller "Emperor", Haitink/LSO på DG. Topp, det her.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.745
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mozart strykekvartetter idag, og hvem passer vel bedre enn Amadeus-kvartetten

Satser på å spille hele settet, hvis det ikke blir for mye avbrytelser. Begynner på K80 i G-dur.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.463
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    MaKi skrev:
    Brendel spiller "Emperor", Haitink/LSO på DG. Topp, det her.
    Egentlig en Philipsutgivelse det der. Flott er den!

Her svisker vi oss:

Før i dag har vi hørt sær Sjostakovitsj (orkestreringer av D. Scarlattis K.9 og K.20 bl.a), Bellinis Norma med Callas og Serafin, og Queyras' innspilling av Haydns cellokonsert i C-dur.
    "Vi" er min far og jeg. Det er høstferie og pensjonisten bedriver male bonding med barnebarna på dagtid.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Ravel - Le Tombeau De Couperin / Valses Nobles Et Sentimentales
    Debussy - Prelude A Lapres-midi D Un Faune

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.463
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bruckner på NRK Klassisk. Klarer ikke å huske hvilken symfoni det er, men den er tøff!

S

Supertramp

Gjest
    Dette er vel i så fall et godt valg med tanke på dirigent/orkester?

Eller kanskje like godt denne som faktisk kommer moms/tollfritt :)

Bruckner - Complete Symphonies /Eugen Jochum [Box set, CD, Limited Edition, Original recording reissued] 9CD

kr 155,- inkl. frakt JADA!

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Den boksen er topp, om hukommelsen er i nærheten av påslått i dag. Staatskapelle Dresden kan forresten anbefales live. Billetter med Norwegian til Berlin er svinbillig, derfra er det et par hyggelige timer på toget til Dresden.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Fikk spørsmål på pubquizen sist om hvem som regnes som det moderne notesystemets far. Det var det ingen lag i lokale (iberegnet mitt) som kunne gi et vettugt svar på. Er det noen her som tar den uten å konsultere google - eller er dette info for spesielt interesserte? :)

Lånt denne boksen på biblioteket og det skal bli et nytt bekjentskap.

V

vredensgnag

Gjest
    kibsgard skrev:
    Fikk spørsmål på pubquizen sist om hvem som regnes som det moderne notesystemets far. Det var det ingen lag i lokale (iberegnet mitt) som kunne gi et vettugt svar på. Er det noen her som tar den uten å konsultere google - eller er dette info for spesielt interesserte? :)
    God vin her - og vel verdt et besøk under festivalen.

S

Supertramp

Gjest
    kibsgard skrev:
    Er det ikke Boëthius da?

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    vredensgnag skrev:
    kibsgard skrev:
    God vin her - og vel verdt et besøk under festivalen.

Guido av Arezzo hadde nok vært fornøyd med den festivalen der, ja :).

B

BTS

Gjest
    Efter en hård dag äntligen i sweetspot med Peter Grimes.
    Britten conducts Britten.
    Inspelad december 1958 i Walthamstow Assembly Hall, London.
    Tekniker Kenneth Wilkinson. :) :) :)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.745
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jean Martinon og Orchestre National de l´ORTF spiller Saint-Saëns symfonier, nå nr.2 i a-moll opus 55

EMI dobbelt-cd, innspilling ca.1975
    De tidlige symfoniene er hørverdige, med mye Beethoven og Brahms ballast, men fra nr.2 løsner det virkelig. Jeg liker Saint-Saëns jeg, og ikke bare orgel-symfonien. Det ser ut til at det må franske dirigenter til for å få fransk musikk til å komme til sin rett. Kanskje må man komme fra samme land for å synes at musikken er viktig nok. Man må uansett ville musikken hvis det skal fungere, og jeg syns det høres hos Martinon.
    Takk for rådet om denne, erato

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.993
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Jeg liker Saint-Saëns jeg, og ikke bare orgel-symfonien. Det ser ut til at det må franske dirigenter til for å få fransk musikk til å komme til sin rett. Kanskje må man komme fra samme land for å synes at musikken er viktig nok. Man må uansett ville musikken hvis det skal fungere, og jeg syns det høres hos Martinon.
    Takk for rådet om denne, erato
    Etter en gjennomspilling av dette synes jeg settet er bra - og at symfoniene jevnt over er gode, langt bedre enn feks Max Bruch sine. Jeg synes også Saint-Saëns er en fin komponist med mye morsom og høreverdig musikk i verklisten

Her spilles denne:

Sublime motteter (og vakker sangkunst) fra Monteverdis læremester i Mantua rundt 1590.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn