Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Det har gått mye i Starker den siste uken, da i form av Bachs cellosuiter. Bach skal få hvile litt, men ikke Starker. Som sammen med Dorati og LSO gir sin tolkning av Dvorak, Bruch og Tchaikovsky. Sannelig ikke verst det heller, fra fine optiske opptak.  :)
    Optiske opptak du liksom. Tror du prøver å lure oss nå din røverfant :)

Disse og alle andre opptak fra Mercury, Everest mfl som brukte 35mm er gjort på 35mm magnetisk tape. Det har aldri vært noe optisk teknologi nær disse lydtapene. Fordelene med 35mm var bl.a åpenbart bedre bredde, men også bedre tykkelse enn halvtommerne som var vanlig, og bl.a forhindret det gjennomlekkasje og pre-ekko. Man hadde også høyere standard hastighet (18ips), og oppnådde bedre respons i frekvensytterfløyene.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dette ble en natt og formiddag for de store verker.
    Denne supre fremførelsen av Shostakovich symf. nr.7 og nr.9 - CPO - Neumann er jeg umåtelig glad i. Jeg må nok finne meg et eksemplar til- er mye spillt av meg.

Bedre lyd på klassisk vinyl har jeg ikke hatt i hus. Bla. grunnet det under coverbildet....

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dette er min favorittinnspilling av Shostakovich 5 - OPO - Jansons
    Orkesteret på denne tiden måtte være helt der oppe blant de store. Og spesiellt messinggruppa er av en annen verden.
    Denne innspillingen fremstår for meg som en guide på dette verket- fordi alt er så tindrende klart gjennomført. Ikke noen som helst tvil om hva Jansons og orkesteret holdt på med. Det er nesten som om de er FOR klinisk i sin fremtoning. Men nettopp derfor en av grunnene til at denne er en guide for meg.

Jeg har til gode å høre foreks. den omtalte Bernstein i denne S5.

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    baluba skrev:
    Det har gått mye i Starker den siste uken, da i form av Bachs cellosuiter. Bach skal få hvile litt, men ikke Starker. Som sammen med Dorati og LSO gir sin tolkning av Dvorak, Bruch og Tchaikovsky. Sannelig ikke verst det heller, fra fine optiske opptak. :)

Disse og alle andre opptak fra Mercury, Everest mfl som brukte 35mm er gjort på 35mm magnetisk tape. Det har aldri vært noe optisk teknologi nær disse lydtapene. Fordelene med 35mm var bl.a åpenbart bedre bredde, men også bedre tykkelse enn halvtommerne som var vanlig, og bl.a forhindret det gjennomlekkasje og pre-ekko. Man hadde også høyere standard hastighet (18ips), og oppnådde bedre respons i frekvensytterfløyene.
    Jeg er ingen ekspert på Mercury, men mener å ha lest at de utnyttet det systemet som er for lyd på 35mm, og det er optisk. Det jeg har lest er at de tok opp på redigeringsmaskiner for filmlyd, modifisert med et tredje spor. Film er jo basert på emulsjon som belyses og fremkalles, og ikke magnetisme.

Jeg kan jo ta feil, men jeg tipper det er derfor de opptakene er så støyfrie. Senere gikk de jo over til magnetisk tape, noe som gav mer sus. 35mm film har som du kanskje kjenner til ikke magnetisk lydspor, men optisk lydspor i kanten av filmen.

S

Supertramp

Gjest
    emotikon skrev:
    Dette er min favorittinnspilling av Shostakovich 5 - OPO - Jansons
    Orkesteret på denne tiden måtte være helt der oppe blant de store. Og spesiellt messinggruppa er av en annen verden.
    Denne innspillingen fremstår for meg som en guide på dette verket- fordi alt er så tindrende klart gjennomført. Ikke noen som helst tvil om hva Jansons og orkesteret holdt på med. Det er nesten som om de er FOR klinisk i sin fremtoning. Men nettopp derfor en av grunnene til at denne er en guide for meg.

Jeg har til gode å høre foreks. den omtalte Bernstein i denne S5.
    Spennende - denne fant jeg på spotify og det var andre boller ja:

Ikke Oslo PO, men Wiener PO

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Vidar P skrev:
    baluba skrev:
    Det har gått mye i Starker den siste uken, da i form av Bachs cellosuiter. Bach skal få hvile litt, men ikke Starker. Som sammen med Dorati og LSO gir sin tolkning av Dvorak, Bruch og Tchaikovsky. Sannelig ikke verst det heller, fra fine optiske opptak. :)

Jeg er ingen ekspert på Mercury, men mener å ha lest at de utnyttet det systemet som er for lyd på 35mm, og det er optisk. Det jeg har lest er at de tok opp på redigeringsmaskiner for filmlyd, modifisert med et tredje spor. Film er jo basert på emulsjon som belyses og fremkalles, og ikke magnetisme.

Jeg kan jo ta feil, men jeg tipper det er derfor de opptakene er så støyfrie. Senere gikk de jo over til magnetisk tape, noe som gav mer sus. 35mm film har som du kanskje kjenner til ikke magnetisk lydspor, men optisk lydspor i kanten av filmen.
    De er og blir magnetisk tape disse 35mm tapene Baluba :)

En ting er at det teknisk er beskrevet på baksiden av alle disse platene, det ser man når man eier en. En annen er at det rent faktisk står 35mm magnetic film på coverene, en tredje er at man finner detaljer på nett, bl.a står det også noe på wiki.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mercury_Records

http://www.soundfountain.com/amb/mercury.html

(klikk opp)

Vedlegg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.037
    Sted
    Market Snodsbury
    Litt malapropos, kanskje, men optisk (avlesing av opptak) på film har jo vore brukt det òg, iallfall i ei legendarisk innspeling:

http://www.soundfountain.com/amb/phmil.html
    The Philips Miller sound recording system however had a different way of recording and had its own specifications.
    The system was in use by radio stations in the nineteen thirties through the beginning of the nineteen fifties. The sound carrier in is the special Philimil film which is a 7 mm wide transparent celluloid film, covered with a relatively thick, transparent layer of gelatin which is topped by a very thin, black layer. A sapphire chisel with a very wide angle of 176 degrees functions as a cutter. The musical signal is fed to the coil connected to this chisel which moves to the minute electrical variations of the signal. Since the shape (angle) of the chisel is just under 180 degrees, the indentations in the black top layer show a rather wide range of dynamics: 1 : 40. Since it is an optical system the signal to noise ratio is only further limited by the noise level of the electronic circuits using valves and transformers.
    Men er det ikkje litt pussig å kalla det "35mm magnetic tape", for å koma tilbake til Mercury? Sidan det er det magnetiske lydsporet på 35mm film, altså ikkje ein veritabel 35 mm lydtape?

Sjølv om

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    baluba skrev:
    Vidar P skrev:
    baluba skrev:

De er og blir magnetisk tape disse 35mm tapene Baluba :)

En ting er at det teknisk er beskrevet på baksiden av alle disse platene, det ser man når man eier en. En annen er at det rent faktisk står 35mm magnetic film på coverene, en tredje er at man finner detaljer på nett, bl.a står det også noe på wiki.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mercury_Records

http://www.soundfountain.com/amb/mercury.html

(klikk opp)
    Da jeg kom hjem fra byen for få minutter siden sjekket jeg coveret, og på baksiden stod det sannelig at jeg tok feil. Det er litt absurd, siden jeg som kjent normalt er feilfri. Det blir sanatorium på meg i helgen for å komme meg over dette sjokket over å ha tatt feil.

Jeg beklager derfor det inntrufne. Det er altså en forskjell på de optiske lydsporene på en kinorull, og de filmrullene de brukte her. Slikt skal normalt ikke skje, men jeg kan med mitt nåværende lave selvbilde ikke love en feilfri framtid lenger. Trist, men sant. :'(

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fint at dere ble enige, da ;)
    Her hører jeg Géza Anda spille Bartók med Fricsay & co som akkompagnatører:

Klaverkonsertene...

B

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Fint låter det, og jeg kommer igjen til erkjennelsen av at jeg nok aldri får nok Bach. Og bra er det.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Jøgga skrev:
    Supertramp skrev:
    Men jeg gjentar gjerne anbefalingen av Bernstein sin S5, den står spikret i historien.

Siste satsen går unna så det gnistrer, selv om den kalles allegro non troppo (ikke altfor raskt). Jeg liker den tolkningen.
    Ble denne spilt inn i oktober 1959 ?

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Emotikon, tar du sjansen på å høre den på vinyl borte hos meg??

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gunzi skrev:
    Emotikon, tar du sjansen på å høre den på vinyl borte hos meg??
    Jadda! :)
    ......eller du tar dem med og tester ut den nye vinylriggen min 8)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kom meg gjennom 1-4 fra denne på en kjøretur igår. Resten av boksen blir på mandag tenker jeg.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.444
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

;D

Over til Jochum, tenker jeg! (Bruckner 7, på DG.)

S

Supertramp

Gjest
    Hadde de ryddet av middagsbordet først så hadde det blitt litt mindre resonans fra porselenet :)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    8) med Wagnertuba.

Noen kvelder er livet bare mye bedre enn andre. Dette er en av dem.
    For nå lyttes det til Verdi; Otello - Cosutta, Price, Barquier, Dvorsky - WP - Solti
    For en innspilling!
    Og for en dynamikk, finkornethet, panorama og luftighet dette oppsettet leverer nå. Vinyl er nå skikkelig gøy igjen. Mistenker combo`n pu og riia for å være helt på nett.

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    leon skrev:
    Jøgga skrev:
    Supertramp skrev:
    Men jeg gjentar gjerne anbefalingen av Bernstein sin S5, den står spikret i historien.

Siste satsen går unna så det gnistrer, selv om den kalles allegro non troppo (ikke altfor raskt). Jeg liker den tolkningen.
    Ble denne spilt inn i oktober 1959 ?
    De ble den. Symphony Hall, Boston, oktober 1959.
    Takk for spørsmålet forresten, for det får meg til å innse at Bernstein og N.Y.P. spilte inn Sjostakovitsj 5 flere ganger. Den jeg har hjemme og kjenner best er CBS vinyl, tysk audiofil-pressing innspilt i Japan i 1979. Den på bildet har jeg altså bare såvidt hørt på Spotify, og her skal det jammen sammenliknes i kveld.

hel-elt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Antall liker
    101
    Alene hjemme: Da benytter jeg sjansen til å blåse litt støv med denne:

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    hel-elt skrev:
    Alene hjemme: Da benytter jeg sjansen til å blåse litt støv med denne:
    Sjekk for sprekker i muren etterpå, det kan skje ;)
    Kanskje jeg hører det bort hit?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bor i enebolig vent`le ;D
    Kanskje leverer S33`ene kanonene.... ;)
    Er det ekte kanoner på den innspillingen?

Kos deg. Fantastisk stykke musikk. Mye bra musikk på den plata ser jeg.

V

vredensgnag

Gjest
    Weissenberg gjør vakre ting med Claire de lune på en DGG innspilling.

hel-elt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Antall liker
    101
    emotikon skrev:
    Bor i enebolig vent`le ;D
    Kanskje leverer S33`ene kanonene.... ;)
    Er det ekte kanoner på den innspillingen?

Kos deg. Fantastisk stykke musikk. Mye bra musikk på den plata ser jeg.
    Enebolig, ja heldigvis! Ekte kanoner, men innspilt på et nivå som gjør det mulig å spille høyt uten å bekymre seg om utstyret. Har innspillig med mer futt i kanoene, men må da skru ned mot slutten for å spare ører og utstyr.

Foretrekker denne med moderate kanoner, fin innspilling med kor.
    Resten av cd`en er bra den og!
    Er ikke alene i hus lenger. Fikk nettopp besked fra etasjen under at jeg ikke er alene lenger :mad: Datter kommet hjem fra jobb, skal på jobb i morgentidlig igjen, jeg skrur ned og nyter kvelden med rolig musikk og noen Aass pils/fat/classic

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.444
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ah! LvB op. 132. Hagen Quartett.

(Duvel i glasset, lokalt surdeigsbrød og toscansk villsvinskinke. Ah! også.)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.444
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    LvB hadde IKKE bart iallefall!

Willi Boskowski leder sin Wiener Oktett i gode gamle Ludwig vans Septett op. 20.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Denne har nesten blitt en vane her

Populær, og knallgod. Det bandet kunne jeg tenke meg å høre live.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Mozart: 2 Piano Sonatas - Klaviersonaten KV 330 & 333, Adagio KV 540 Gigue KV 574 (lp)

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg er i himmelen. Her er fint.
    Første gang jeg hører Berwalds Septett i B, tenk å være så heldig å få høre den så vakkert fremført.

Hun med kontrabassen er verdt et studium, erato - men her er redusert størrelse.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.973
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Inspirert av Living Presence tråden med kritikk av thumbnails? Jeg må visst oppgradere skjermstørrelsen min.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.973
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En aldeles oppsiktsvekkende bra plate, både lydmessig og musikalsk:

Masse ekkoer av Sibelius i symfonien.

Pussic nok virker både Chandos, Naxos og cpo omtrent samtidig å ha startet opp Casella serier. Jeg klager ikke. 1900 talls italienere som Pizzetti, Ghedini, Martucci, Dallapiccola, Malipiero og Casella trenger mye mer eksponering, den eneste som vel synes bra dekket er Respighi.

PS: Og mye Mahler her også, feks i marsjen i 4 satsen. Mahler referansene ble også trukket fram av mange anmeldere da cpo lanserte sin versjon av symfoni nr 3......må finne frem kredittkortet.

PS2: Og 5. satsen er pure Mahler, i største forstand (symfonien er for "grand orchestra"). Mahlerelskerne på forumet skylder seg selv å høre dette...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn