Jøgga skrev:
Hvor i all verden kommer disse fordommene fra, Supertramp? Nei, her må det lyttes!
Sjostakovitsj er jo det forrige århundres største symfoniker, han er ikke blant de vanskelig tilgjengelige, og nr. 5 er hans mest folkelige og lettfattelige symfoni. En stor personlig favoritt hos meg, som jeg falt for ved første møte, og som jeg vil hylle og forsvare til blodet har sluttet å renne.
Jeg anbefaler Bernstein og Previn i Sjostakovitsj for folket, om nødvendig på blå resept!
Si det - nå har jeg lyttet på 5 og 9 fra den Naxos plata (Petrenko) igjen og det er litt bedre.
nr 9 = bra, lett og ledig; morsomt for musikerne å spille kan jeg tenke meg
nr 5 = ja...... og ja, jeg har lest meg opp på denne og at fyren var under sterkt politisk press i perioden han skrev den. 2.sats ble visstnok skrevet på 3 (tre) dager...... Men denne 4.satsen er til å bli tullete av, ihvertfall med Petrenko.
Har sammenlignet med andre utgivelser via Spotify og jeg synes kanskje Bernstein er i nærheten av slik
tempo-radbrekking som Petrenko, men Bernstein kan jeg liksom "tilgi" ... pussig nok - "ja, det er jo Bernstein", tenker jeg.
Previn og Chicago SO synes jeg har en helt annen "approach" på 4.satsen....
Også Ahronovitch med Stockholm PO er også mere konsekvent på tempo.
Shostakovich-kjennere får unnskylde meg - vær overbærende....