Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Supertramp

Gjest
    Ja, godt sagt Vidar.

Nå er jeg ikke fremmed for slik "moderne" musikk, og mannen hadde et stort spenn i sitt repertoir, slik jeg ser det.
    Leningrad symfonien, nr 7, er jo veldig interessant og likeså de nevne Jazz Suiter.

Skal prøve igjen da....... :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.163
    Sted
    Trondheim
    emotikon skrev:
    Nå når jeg skal kjøpe hus, kan jeg skyte en lang pil etter det............i alle fall de neste 25 årene.
    Det er jo den beste tiden for slike innkjøp. Lån 100 000 mer enn du trenger. Det vil ikke merkes i veldig stor grad på tilbakebetalingsratene, og du får mye shostakovich for 100 000 kr :D

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.954
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Vidar P her, men poenget mitt var jo at symfoniene er en meget inhomogen masse - og en konkretisering av hvilke man sliter med kunne være fruktbar med sikte på å finne innfallsvinkler.

5-eren er en av de mest populære (den mest populære?) men langt fra blant mine favoritter.... 10eren var min innfallsvinkel, 9eren langt mer lystelig og underholdende, 4-eren mer Mahlersk storslagen og dissonant, nr 14 mer sørgelig og nr 15 mer kjepphøy og kjekk og samtidig et lettbent, ironisk og småtrist tilbakeblikk på det som kunne vært.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.954
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    emotikon skrev:
    Nå når jeg skal kjøpe hus, kan jeg skyte en lang pil etter det............i alle fall de neste 25 årene.
    Det er jo den beste tiden for slike innkjøp. Lån 100 000 mer enn du trenger. Det vil ikke merkes i veldig stor grad på tilbakebetalingsratene, og du får mye shostakovich for 100 000 kr :D
    Det er vel en stykkpris på Cder på mellom 5 og 15 kr i større samlinger nå, for noen hundrelapper i måneden kan du få 10.000 CDer inn gjennom døra. Hvis du klarer å lure de forbi kona da, sjekk når hun er bortreist først. Jeg regner med at hun forøvrig er nektet adgang til det aller helligste.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Enhver bør fritt kunne gi uttrykk for den forvirring som eksisterer i eget sinn. Enten det er Shostakovich eller Supertramp i dette tilfelle.. :)
    Den bør det ikke være noen form for uenighet om her inne på vårt asyl Vidar P.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    otare skrev:
    emotikon skrev:
    Det er vel en stykkpris på Cder på mellom 5 og 15 kr i større samlinger nå, for noen hundrelapper i måneden kan du få 10.000 CDer inn gjennom døra. Hvis du klarer å lure de forbi kona da, sjekk når hun er bortreist først. Jeg regner med at hun forøvrig er nektet adgang til det aller helligste.
    Nja, nå satser jeg på dette alene- musikkkjøp blir det nødvendigvis mindre av i fremtiden.
    Det positive med å bo alene er at jeg da slipper å snike forbi med noe som helst.
    Blir vel til at jeg prøver å lure meg selv etterhvert.... ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Måtte jo oppfriske litt på S5. Tror det er en dirigent-følsom symfoni, eller rettere sagt at det er mange muligheter og få føringer for hvordan man skal få denne til å låte. Her er en drøss av 5-ere i hus, men den første som ramlet frem fra hyllen var tilfeldigvis denne, på vinyl fra Speakers Corner.

Det er egentlig ikke så mye surr Supertramp; om du har en god versjon og leser deg litt opp på bakgrunnen for symfonien så er det heller bent frem fascinerende berikelse av sinnet.

http://store.acousticsounds.com/d/1...stakovich_Symphony_No_5-180_Gram_Vinyl_Record

S

Supertramp

Gjest
    Vidar P skrev:
    Det er egentlig ikke så mye surr Supertramp; om du har en god versjon og leser deg litt opp på bakgrunnen for symfonien så er det heller bent frem fascinerende berikelse av sinnet.
    Learning by doing - så jeg fisker frem denne igjen:

Og så skal jeg prøve å legge vekk fordommene selv om de minner meg veldig om denne anmelderens oppsummering:
    "A great Fifth - certainly for the first three quarters"

Petrenko kicks off the finale at one hell of a lick and it is testament to the skills of the RLPO that they keep up, but the movement is after all marked "allegro non troppo". The reflective development is a model of restraint but the problem for me comes with the recapitulation. Petrenko makes it very obvious that the home straight will be slower, but the emphatically slower pace results in a complete change in the character of the music. The mood should pick up again where it left off before the development, but in comparison to the breathless, hectic beginning it sounds like a different piece, no matter how virtuosic the orchestra is in maintaining it to the bitter end. It all sounds rather over-interpreted.

Denne fyren kaller spaden mere for en spade:

What in the name of HELL ..., 21 May 2010

... is this man doing with the tempii of the last movement of the 5th, for God's sake!

It's all very nice and very good, then WHAM - you're in the middle of a dirge played half speed. It really is utterly, totally bizarre. Put a decent forth movement after the first three and it would be a five star performance. With this nonsense it gets only three. A very satisfying performance spoiled.

Er det her mine fordommer kom inn i bilde? Hvordan er sistesatsen på den vinylen, Vidar?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.163
    Sted
    Trondheim
    Da ble det 5ern på meg også. Har den med Ancerl, Haitink, Mravinsky og Kondrashin. Det ble Czech P.O. og Ancerl denne gangen.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Supertramp skrev:
    Jeg blir ikke helt klok på den komponisten.
    Noe er utrolig bra, f.eks Jazz suitene, mens noen av symfoniene hans er helt "ubegripelige".... imo
    Er ikke helt uenig med deg her... Jeg har hørt igjennom alle symphoniene(15) i denne
    finne Brilliant boksen 3-4 ganger (som jeg ellers gjør med nytt materiale)
    Noe begynner å sitte og andre blir utfordrende.
    De fleste er hørt på i bilen med alt for mange pauser/stopp, sett i etter på
    klokskapens navn var vel ikke dette beste arena for Shostakovich symphonier.
    Det blir nok en ny runde med disse 15symphoniene i hodetelefoner (AKG701)
    Brilliant boksen er ellers fin og innholdsrik, synes jeg da.

EDIT; Det skal selsagt være 15 symphonier, har endret tekst..

S

Supertramp

Gjest
    leon skrev:
    Supertramp skrev:
    Jeg blir ikke helt klok på den komponisten.
    Noe er utrolig bra, f.eks Jazz suitene, mens noen av symfoniene hans er helt "ubegripelige".... imo
    Er ikke helt uenig med deg her... Jeg har hørt igjennom alle symphoniene(11) i denne
    finne Brilliant boksen 3-4 ganger (som jeg ellers gjør med nytt materiale)
    Noe begynner å sitte og andre blir utfordrende.
    De fleste er hørt på i bilen med alt for mangen pauser/stopp, sett i etter på
    klokskapens navn var vel ikke dette beste arena for Shostakovich symphonier.
    Det blir nok en ny runde med disse 11symphoniene i hodetelefoner (AKG701).
    Brilliant boksen er ellers fin og innholdsrik, synes jeg da.
    Jøss, skulle tro du hadde kjørt bil med meg. Det var slik mitt inntrykk av 5. var for min del....
    Skummelt!

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hvor i all verden kommer disse fordommene fra, Supertramp? Nei, her må det lyttes!
    Sjostakovitsj er jo det forrige århundres største symfoniker, han er ikke blant de vanskelig tilgjengelige, og nr. 5 er hans mest folkelige og lettfattelige symfoni. En stor personlig favoritt hos meg, som jeg falt for ved første møte, og som jeg vil hylle og forsvare til blodet har sluttet å renne.
    Jeg anbefaler Bernstein og Previn i Sjostakovitsj for folket, om nødvendig på blå resept!

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.431
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    DSCH. Fabelaktige strykekvartetter. Fram med en favorittskive:

Takk for påminnelsen, Supertramp! ;D

S

Supertramp

Gjest
    Jøgga skrev:
    Hvor i all verden kommer disse fordommene fra, Supertramp? Nei, her må det lyttes!
    Sjostakovitsj er jo det forrige århundres største symfoniker, han er ikke blant de vanskelig tilgjengelige, og nr. 5 er hans mest folkelige og lettfattelige symfoni. En stor personlig favoritt hos meg, som jeg falt for ved første møte, og som jeg vil hylle og forsvare til blodet har sluttet å renne.
    Jeg anbefaler Bernstein og Previn i Sjostakovitsj for folket, om nødvendig på blå resept!
    Si det - nå har jeg lyttet på 5 og 9 fra den Naxos plata (Petrenko) igjen og det er litt bedre.
    nr 9 = bra, lett og ledig; morsomt for musikerne å spille kan jeg tenke meg
    nr 5 = ja...... og ja, jeg har lest meg opp på denne og at fyren var under sterkt politisk press i perioden han skrev den. 2.sats ble visstnok skrevet på 3 (tre) dager...... Men denne 4.satsen er til å bli tullete av, ihvertfall med Petrenko.

Har sammenlignet med andre utgivelser via Spotify og jeg synes kanskje Bernstein er i nærheten av slik tempo-radbrekking som Petrenko, men Bernstein kan jeg liksom "tilgi" ... pussig nok - "ja, det er jo Bernstein", tenker jeg.

Previn og Chicago SO synes jeg har en helt annen "approach" på 4.satsen....
    Også Ahronovitch med Stockholm PO er også mere konsekvent på tempo.

Shostakovich-kjennere får unnskylde meg - vær overbærende.... :)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Supertramp skrev:
    Jøgga skrev:
    Si det - nå har jeg lyttet på 5 og 9 fra den Naxos plata (Petrenko) igjen og det er litt bedre.
    nr 5 = ja...... og ja, jeg har lest meg opp på denne og at fyren var under sterkt politisk press i perioden han skrev den. 2.sats ble visstnok skrevet på 3 (tre) dager...... Men denne 4.satsen er til å bli tullete av, ihvertfall med Petrenko.
    Har sammenlignet med andre utgivelser via Spotify og jeg synes kanskje Bernstein er i nærheten av slik tempo-radbrekking som Petrenko, men Bernstein kan jeg liksom "tilgi" ... pussig nok - "ja, det er jo Bernstein", tenker jeg.
    4.satsen i 5.symfonien er noe av det flotteste og mest fengende av DSCH sin musikk, og jeg gremmes over å se Bernstein sin versjon beskrevet som radbrekking. Hvorfor blir man tullete av denne satsen?
    Det er litt merkverig hvor opptatt man kan synes av å spille musikk som man åpenbart ikke liker.
    Man ikke like Sjostakovtsj-symfonier. Kanskje best å la det være. Det finnes jo så mye pen underholdningsmusikk å kose seg med.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Det er litt merkverig hvor opptatt man kan synes av å spille musikk som man åpenbart ikke liker.
    Man ikke like Sjostakovtsj-symfonier. Kanskje best å la det være. Det finnes jo så mye pen underholdningsmusikk å kose seg med.
    Jeg spiller ofte musikker jeg ikke liker. Seriøst.

Jeg vet om minst en som ikke "skjønner slik musikk". Godt er nå egentlig det, for da kan han fore meg med mye annen spennede musikker jeg ikke har hørt før. :)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.431
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skulle man bare spille medhårsmusikk... å nei huff.

Veronika og gutta fikk håret mitt til å stå rett opp nok en gang de.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.159
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Minner meg på at det er lenge siden jeg har hørt ??????? ??????????s fiolinkonserter. Kort vei da til disse:

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Sergei Prokofiev - Piano Concerto No 1 + Rhapsody On A Theme By Paganini

Her har jeg lurt meg selv grundig. Etter at jeg migrerte fra ekstern harddisk til midlertidig server mistet jeg en del cover, og alle kompaktplatene med klassisk på er gitt bort eller sendt til fjernlagring, så jeg aner rett og slett ikke hvem som spiller. Men flott, det er det jammen !

S

Supertramp

Gjest
    Jøgga skrev:
    Supertramp skrev:
    Jøgga skrev:
    4.satsen i 5.symfonien er noe av det flotteste og mest fengende av DSCH sin musikk, og jeg gremmes over å se Bernstein sin versjon beskrevet som radbrekking. Hvorfor blir man tullete av denne satsen?
    Du må bare høre forskjellen på tolkningen som Previn har kontra Bernstein/Petrenko.....
    Jeg kan ikke noe for det. Jeg beundrer Bernstein i stort sett alt han har "tatt i".

Og egentlig synes jeg du er litt nedlatende når jeg prøver å være ærlig og trenger litt hjelp/råd til innspillinger av denne populære symfonien, spesielt 4.satsen.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Supertramp skrev:
    .........
    Og egentlig synes jeg du er litt nedlatende når jeg prøver å være ærlig og trenger litt hjelp/råd til innspillinger av denne populære symfonien, spesielt 4.satsen.
    Beklager det, ser nå at du kan ha rett der. Jeg forsvarer favorittene mine med nebb og klør, og da må vi passe på å bevare humøret :)
    Det er bare fint med flere tips om gode innspillinger av denne musikken, jeg har noen (altfor) få versjoner av disse. Trodde jeg hadde Previn også men finner ikke ham i hylla med 5.
    Men jeg gjentar gjerne anbefalingen av Bernstein sin S5, den står spikret i historien.

Siste satsen går unna så det gnistrer, selv om den kalles allegro non troppo (ikke altfor raskt). Jeg liker den tolkningen.

S

Supertramp

Gjest
    Jøgga skrev:
    Beklager det, ser nå at du kan ha rett der. Jeg forsvarer favorittene mine med nebb og klør, og da må vi passe på å bevare humøret :)
    Det er bare fint med flere tips om gode innspillinger av denne musikken, jeg har noen (altfor) få versjoner av disse. Trodde jeg hadde Previn også men finner ikke ham i hylla med 5.

Siste satsen går unna så det gnistrer, selv om den kalles allegro non troppo (ikke altfor raskt). Jeg liker den tolkningen.
    Og jeg skal selvfølgelig beklage ordbruken min med "radbrekking" - elendig ordvalg fra min side.

Skal lytte mere til Bernstein sin tolkning. Petrenko sin er jeg for min del ferdig med......

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Brahms: Symphony No. 1 / Karajan, Berlin Philharmonic Orchestra
    Har en tendens til å like den første innspilling jeg kjøper (spilller) , og denne er en av dem.

Vedlegg

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Supertramp skrev:
    Jøgga skrev:

Ser at Petrenko's 5'er generelt får dårlig omtale, mens det motsatte gjelder niern.

Og jeg skal selvfølgelig beklage ordbruken min med "radbrekking" - elendig ordvalg fra min side.

Skal lytte mere til Bernstein sin tolkning. Petrenko sin er jeg for min del ferdig med......

S

Supertramp

Gjest
    Denne er vel ditt svar, Kibsgård:

"Ser at Petrenko's 5'er generelt får dårlig omtale, mens det motsatte gjelder niern."

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Minutten skrev:
    Har en tendens til å like den første innspilling jeg kjøper (spilller) ...
    Samme her, jfr. Bernstein/Sjostakovitsj-5.

Her har jeg også spilt Brahms idag:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Får Karajan ufortjent mye "pepper"? Jeg liker denne og jeg.
    Schoenberg: Verklärte Nacht, Pelleas und Melisande / Karajan, Berlin Philharmonic Orchestra

Vedlegg

S

Supertramp

Gjest
    Jeg liker Karajan jeg, generelt sett.
    Ham & Mutter med Mendelssohns fiolinkonsert er jeg sånn 80% fornøyd med, dog.....

S

Supertramp

Gjest
    Og så litt Karajan på sitt beste, IMO:

Spesielt på denne:
    - Die Moldau, Smetana
    - Aufforderung zum Tanz, von Weber
    - Wilhelm Tell overture, Rossini

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Supertramp skrev:
    Denne er vel ditt svar, Kibsgård:

"Ser at Petrenko's 5'er generelt får dårlig omtale, mens det motsatte gjelder niern."
    Gikk litt radig i svingen der, ja :).

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skitt...glemte en foppallkamp på TVn....
    Hva så? ::)
    Her sitter jeg og spiller div Shosta på mtt nye vinyloppsett. Blir sent i natt. Og det ser jeg frem til.
    God kaffe og godt brunt fludium står 30 cm fra lyttestol. ;D

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    berxter skrev:
    Schwarzkopf synger Wolf: Goethe-lieder, cd1 fra denne:

B
    Jeg har en lp hvor Schwarzkopf synger og Furtwängler spiller Wolf, alldeles fortryllende !

Noen måneder for tidlig, men her går det i Bachs juleoratorie, Jochum et al.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det har gått mye i Starker den siste uken, da i form av Bachs cellosuiter. Bach skal få hvile litt, men ikke Starker. Som sammen med Dorati og LSO gir sin tolkning av Dvorak, Bruch og Tchaikovsky. Sannelig ikke verst det heller, fra fine optiske opptak. :)

Det er visst tid for cello her i huset. Går det mot høst, mon tro... ;)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    I en annen tråd skrev Vreden

vredensgnag skrev:
    I det siste har jeg lyttet en del til disse:
    http://open.spotify.com/track/1ec8itU8PD8ItlQDj9kOYQ

Det var etter at jeg lyttet meg gjennom Isserlis versjon - Bailey foretrekkes.

Et fryktelig smørsangercover, hvilket er grunnen til at jeg kommer sent til denne innspillingen. Anbefales:

Det takker og bukker jeg for, den gir meg stor glede i skrivende stund.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn