Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Supertramp

Gjest
    Denne nyter jeg nå mens jeg planlegger litt møtevirksomhet:

Beethovens 5 pianokonserter. Nydelig.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    279
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjempefin plate det der Bernt, liker den godt selv; og jeg må bare få skyte inn hvilken genial label Helios egentlig er. Nær-gratis-utgivelser av det aller beste fra Hyperion-katalogen… kan ikke bli stort bedre :)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Startet denne dagen med denne nydelige innspillingen-
    Gounod ; St Cecilia Mass - Hendricks, Dale, Lafont - Choeurs de Radio France, Nouvel Orchestre Philharm. de Radio France - Georges Prêtre
    - så ringte telefonen- jeg er herved gjelsslave igjen :-\ ;)
    Håper jeg kan være like sta som Cecilia var i sine siste dager - med min økonomi.....

Saint Cecilia (Latin: Sancta Caecilia) is the patron saint of musicians and Church music because as she was dying she sang to God. It is also written that as the musicians played at her wedding she "sang in her heart to the lord".
    The martyrdom of Cecilia is said to have followed that of her husband and his brother by the prefect Turcius Almachius. The officers of the prefect then sought to have Cecilia killed as well. She arranged to have her home preserved as a church before she was arrested. At that time, the officials attempted to kill her by smothering her by steam. However, the attempt failed, and she was to have her head chopped off. But they were unsuccessful three times, and she would not die until she received the sacrament of Holy Communion.
    Cecilia survived another three days before succumbing. In the last three days of her life, she opened her eyes, gazed at her family and friends who crowded around her cell, closed them, and never opened them again. The people by her cell knew immediately that she was to become a saint in heaven. When her incorruptible body was found long after her death, it was found that on one hand she had three fingers outstretched and on the other hand just one finger, denoting her belief in the trinity. The skull of Saint Cecilia is kept as a relic in the cathedral of Torcello

Da er det bare å begynne og måle opp i min egen kirke og planlegge hvor anleggene skal plasseres....

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lett musikk før jobb med "prima vista radbrekking" av div. klassisk transkripsjoner- bla. Ravel`s Bolero:
    A. Marcello; Sechs Concerti Grossi - I Solisti Veneti - C. Scimone

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.937
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nokså tidlig musikk nå også: Jacobus Vaet: Missa ego flos campi:

B
    (Skal jeg være helt ærlig er det ikke rare forskjellen mellom dette og f eks Lassus...)

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.453
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Quatuor Ébène har blitt populære her i huset. De unge franskmenn tiltrekker damenes oppmerksomhet også.
    Spenstig og elegant musiserende band, alltid underholdende å lytte til, men også med sans for det subtile.
    De mestrer ikke bare Debussy og Ravel, nå glitrer det av Haydn her.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt for Brendelelskerne her inne- og litt utenfor alfarvei vil jeg tro:
    Beethoven; Variations & Vignetten - Brendel

"God Save the King" og "Rule Britannia" er kostelige- i positiv forstand. Blir faktisk lyttbare musikker.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Disse Erato platene er gull Vidar P.
    Tror ikke jeg har de avbildede.

Her ble det en god miks i formiddag. Bla. denne versjonen av den mye omtalte 1812:

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    279
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En rekke gullskatter er de ja Emotikon. Jeg har hoppet mer enn 150 år frem fra 1597 nå, har havnet i 1754 med denne innspillingen av Geminianis Magic Forest fra 1974.

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.937
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Enda nyere enn 1754... Rubbra: Missa cantuariensis og Missa in honorem Sancti Dominici, fremragende framført av Hickox m/venner:

Så får en se hva resten av aftenen vil bringe.

B

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.222
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    Enda nyere enn 1754... Rubbra: Missa cantuariensis og Missa in honorem Sancti Dominici, fremragende framført av Hickox m/venner:

B
    En av mine tidligere anbefainger dette Berxter. I det hele tatt spiller du plater jeg liker!

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.937
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    berxter skrev:

B
    En av mine tidligere anbefainger dette Berxter. I det hele tatt spiller du plater jeg liker!
    Det kan hende det er en sammenheng... Plukker anbefalinger både her og der; mest her og på GMG, der du også er aktiv, så du kan godt være medskyldig i flere plater her i huset.

B

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.114
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Wofgang Meyer og Quatuor Mosaïques i Mozarts klarinettkvintett. Youtubelyd av finalesatsen.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.830
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Minutten skrev:
    Mozart: 3 Piano Sonatas k. 279, 457, & 576; Fantasia k. 475 C Minor (LP)
    Endelig et bilde av denne pianisten der hun ikke skjærer grimaser. Og det står hun seg i grunnen godt på. Hvis man i tillegg vil ha musisering uten grimaser, kan Maria João Pires være et gunstig alternativ. Hennes første syklus av Mozart-sonater, på Denon/Brilliant, er helt uten parfyme og skadelige fettstoffer.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.489
    Torget vurderinger
    4
    awe skrev:
    Minutten skrev:
    Endelig et bilde av denne pianisten der hun ikke skjærer grimaser. Og det står hun seg i grunnen godt på. Hvis man i tillegg vil ha musisering uten grimaser, kan Maria João Pires være et gunstig alternativ. Hennes første syklus av Mozart-sonater, på Denon/Brilliant, er helt uten parfyme og skadelige fettstoffer.
    Nå prøver jeg å unngå å kjøpe plater p.g.a utseende på cover (har nok hendt mer en en gang), men skulle jeg det da ligger denne pianisten bra an!

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tok en versjon til av 1812- så nå er det bare å stappe i seg en sovetabelett.....neida, dette går bra.

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Bachs konsert for fire klaver og strykere, så där.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Minutten skrev:
    awe skrev:
    Minutten skrev:
    Nå prøver jeg å unngå å kjøpe plater p.g.a utseende på cover (har nok hendt mer en en gang), men skulle jeg det da ligger denne pianisten bra an!
    Synes det er morsomt poeng med Helene Grimaud, at hun er svært interessert i ulver. Hun driver med oppdrett og har et Wolf Conservation Centre. Mon tro om man kan høre denne pasjonen i fremførelsene hennes?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    kibsgard skrev:
    Synes det er morsomt poeng med Helene Grimaud, at hun er svært interessert i ulver. Hun driver med oppdrett og har et Wolf Conservation Centre. Mon tro om man kan høre denne pasjonen i fremførelsene hennes?
    Hmmmm...monn tro om hun ikke får det ut i innhegningene. Hun er jo tam. ;)

Må med antagelig stor skam melde at jeg ikke har en eneste innspilling med henne :-[

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så ble det norsk musikk:
    Svendsen; Symfoni nr1 & 2 - OPO - Jansons
    Disse EMI innspillingene låter meget bra. Og det gjør jaggu meg dette ensemblet også. Har bare lysst til å høre mer, mer, mer.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    J.C. Bach; Sinfonia concertante in C maj, Sinfonia in E flat maj.
    A. Salieri; Sinfonia in D maj. Concerto in C maj. - ECO - R. Bonynge
    fra Decca`s fine FFSS utgivelser på slutten av 1960-tallet.
    Her er det detaljer an mass- dynamikk. Bare velstand i presentasjonen også. En anelse engelsk....

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.937
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bartók: Strykekvartetter, med ABQ. I første omgang de to første, så får jeg se:

B

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.114
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    kibsgard skrev:
    Hmmmm...monn tro om hun ikke får det ut i innhegningene. Hun er jo tam. ;)

Må med antagelig stor skam melde at jeg ikke har en eneste innspilling med henne :-[
    Jeg har noen av platene hennes. Hun heller litt i retning eruptiv og streng alpha female i fremføringen til tider.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn