Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    God ide, VidarP, Macbook er fin støtte for LP-cover.

Her spilles det Max Reger fra biblioteket idag.
    Nå "Choralkantaten zum Kirchenjahr"

Fint kor, fint orgel (Hedwig Bilgram), men solister og instrumentarium butter litt imot hos meg.

Siden venter pianokonserten med Gerard Oppitz og Bamberger Symphoniker.
    Skuffende lite Reger å finne i hyllene idag, kanskje ikke de beste innspillingene heller.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    :) erato

Kan vel sies her også forsåvidt- opera i går kveld, og nå er jeg på gang igjen:
    Puccini; La Bohème - Bjørling- Los Angeles- Amara m. fl. - Beecham i en flott fremførelse som jeg har hørt noen ganger nå.

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ferdig å rippe denne nå

Den skal jeg proppe ørene med mens jeg skal prøve å løpe over en mil.
    Det bør kunne gå.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sibelius' 2. symfoni med Järvi & co på en Fretex-lp:

Bernt K

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mozart: Missae Breves
    med Harnoncourt.

Passer helt fint en søndag morgen.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gikk hardt ut denne søndagen- mulig fordi dagen i dag bla. skal gå med til å plukke ut en del musikk som skal fremføres i Olavshallen i slutten av oktober.
    Dette er min foreløpige favoritt av Shostakovich nr.7;
    Shosta7 - Bournemouth Symp. Orchestra - Paavo Berglund
    Draget frem mot avslutningen av 1. sats er bare råspennende, sugererende utført. "Ettertanken" på slutten av satsen er bare.....hele orkesteret er så samlet om de samme intensjonene - gåsehud, uten å være klisje. Når fragmentet fra melodi og rytme gjentas som et ekko, har jeg bare lysst til å legge meg ned og hikste av gråt for denne symfoniens fortelling.

Vedlegg

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19

Anbefales! Horowitz må vel være en av de minst kjedelige pianistene der ute. Mannen som gjerne spiller noe feil som han sier. :)

V

vredensgnag

Gjest
    Den Horowitz-innspillingen er vidunderlig.

Jeg har vært på oppdagelsesreise i Beethovens Trippelkonsert, og tror jeg liker denne best, inntil jeg ombestemmer meg. Mange fine å velge mellom, og noen skuffelser. Weissenberg/Karajan var underlig - men Karajan har gjort mange innspillinger av den.

Denne har jeg nevnt før.

Fant en utrolig oversikt over innspillinger her:
    http://www.maniadb.com/artist.asp?p=116138&o=g

Noen som kjenner denne innspillingen? Den har jeg ikke hørt.

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    vredensgnag skrev:
    Jeg regner med at du har sett dokumentaren der hvor han gjør noen av sine siste innspillinger i leiligheten sin?

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    shaunv skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jeg regner med at du har sett dokumentaren der hvor han gjør noen av sine siste innspillinger i leiligheten sin?
    Takk for godt tips.
    "The Last Romantic", den kunne jeg tenke meg å ha på DVD.
    http://en.wikipedia.org/wiki/The_Last_Romantic
    Men akk, den er utgått og prisene på amazon og andre er astronomiske.
    Massevis av klipp på youtube riktignok, men dette hadde vært fint med skikkelig lyd og bilde.

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Jøgga skrev:
    shaunv skrev:
    vredensgnag skrev:
    Takk for godt tips.
    "The Last Romantic", den kunne jeg tenke meg å ha på DVD.
    http://en.wikipedia.org/wiki/The_Last_Romantic
    Men akk, den er utgått og prisene på amazon og andre er astronomiske.
    Massevis av klipp på youtube riktignok, men dette hadde vært fint med skikkelig lyd og bilde.
    Tror faktisk jeg lastet den ned på en piratside. ::) Det er jo verdt et forsøk!;)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Allessandro Scarlatti er en av årets mange jubilanter. Der er det veldig mye fint å ta av.
    Nå: Stabat Mater

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her John Blow: Venus & Adonis framifrå framført av René Jacobs og kumpaner:

Bernt K

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Avslutter dagen med Vivaldi arier

Sandrine Piau (bildet) skuffer selvfølgelig ikke, det gjør heller ikke svenske Ann Hallenberg, som jeg får høre på konsert på torsdag med Fabio Biondi.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Nytt bekjentskap for meg

S

Supertramp

Gjest
    Jøgga skrev:
    Allessandro Scarlatti er en av årets mange jubilanter. Der er det veldig mye fint å ta av.
    Det var da litt av et cover. Er platebransjen blitt politisk korrekte nå?

Stabat Mater is a thirteenth century Roman Catholic sequence (poem) variously attributed to Innocent III[1] and Jacopone da Todi.[2] Its title is an abbreviation of the first line, Stabat mater dolorosa ("The sorrowful mother stood"). The hymn, one of the most powerful and immediate of extant medieval poems, meditates on the suffering of Mary, Jesus Christ's mother, during his crucifixion. It is sung at the liturgy on the memorial of Our Lady of Sorrows.

Damen på coveret er vel alt annet enn katolikk?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.975
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå kan det vel vanskelig hevdes at Jesus mor var katolikk?

S

Supertramp

Gjest
    erato skrev:
    Sant det, men musikken er en katolsk "hyllest" til Maria....
    Burka er vel litt PK..... :)

V

vredensgnag

Gjest
    erato skrev:
    Gjennom historien har det vært mange forsøk på å vise at Jesus ikke var jøde, og at familien var en "spesiell" familielinje og at kristendommen hadde røtter til før Kristus (!)
    Så hvem vet.

Men jeg vil nok si at valget av illustrasjon tyder på muslimsk/arabisk halvøy tradisjon, og da er man litt ute av sporet. I jødisk tradisjon har det ikke vært forlangt at kvinnene skulle dekke seg til så andre menn ikke kunne se dem. Man hadde gjerne sjal over hodet, og mange trakk sjalets ene ende over nedre del av ansiktet.
    Vi har få bilder fra den tiden, men her er ett midten av tredje århundre etter Kristus, fra en jødisk synagoge.

Men som vi ser er det varierende praksis - og jødiske kvinner brukte to forskjellige hodeplagg når de skulle skjule sine trekk godt.

I kristen tradisjon er Josef og Maria gjort til meget ydmyke mennesker - men i virkeligheten var de av kongeætt. Jesus var Kong Davids direkte etterkommer i førtiende ledd, og han var også en ledende rabbiner - så vi kan regne med at hans familie var meget tradisjonstro.

As for Jewish women, there is clear evidence that in the first century they covered their heads not only for prayer but whenever they were outside of their own home. It is said that some Jewish women kept themselves covered at all times. In public, they not only covered their heads, but the lower part of their faces as well. For the women this was a matter of morals, and a religious duty, not merely a matter of style or convenience. Joachim Jeremias describes the Jewish custom.
    Eastern women take no part in public life. This was true of Judaism in the time of Jesus, in all cases where Jewish families faithfully observed the Law. When the Jewess of Jerusalem left her house, her face was hidden by an arrangement of two head veils, a head-band on the forehead with bands to the chin, and a hairnet with ribbons and knots, so that her features could not be recognized. It was said that once, for example, a chief priest in Jerusalem did not recognize his own mother when he had to carry out against her the prescribed process for a woman suspected of adultery. Any woman who went out without this headdress, i.e., without her face being hidden, committed such an offence against good taste that her husband had the right—and indeed the duty—to put her away from him, and was under no obligation to pay the sum of money to which, on divorce, the wife had a right by virtue of the marriage contract. There were even women so strict that they did not once uncover their head in the house, women like Qimhit, who, it was said, saw seven sons admitted to the high priesthood, which was regarded as divine reward for her extreme propriety: 'May it [this and that] befall me if the beams of my house have ever seen the hair of my head.' Only in her wedding procession was a bride seen with uncovered head, and then only if she were a virgin, not a widow. (12)

http://www.bible-researcher.com/headcoverings3.html

S

Supertramp

Gjest
    Sant det,vredens.

Og vår alles kilde sier dette:
    http://no.wikipedia.org/wiki/Burka

Burka, burkha eller burqa er en ankellang, heldekkende kvinnedrakt med heklet gitter foran øynene, slik at det er mulig å se uten selv å bli sett. Burka forbindes ofte med islam og forveksles av mange med niqab og hodeskautet hijab. Både normen om bruk av niqab, burka og hijab har en sømmelighetsverdi. Om dette plagget har noen plass innenfor religionen eller ikke, er omdiskutert.

Nåvel - musikken er sikkert veldig bra.......

V

vredensgnag

Gjest
    Til de som måtte reagere på at jeg ovenfor skriver at Jesus var en ledende rabbiner. Et utvalg av referansene. Jesus var hasidim rabbi med talmidim (disipler).

And Jesus answered and said to him, “Simon, I have something to say to you.” And he said, “Rabbi, what is it?” (Luke 7:40)

A lawyer asked him a question to test him: “Rabbi, what is the greatest commandment in the Torah?” (Matthew 22:35-36)

And behold, a [rich] man came up to him and said, “Rabbi, what good thing must I do to have eternal life?” (Matthew 19:16)

And someone in the crowd said to him, “Rabbi, order my brother to divide the inheritance with me.” (Luke 12:13)

And some of the Pharisees in the crowd said to him, “Rabbi, rebuke your disciples.” (Luke 19:39)

Some of the Sadducees came up to him…and they asked him, saying, “Rabbi….” (Luke 20:27-28)

V

vredensgnag

Gjest
    Som nevnt litt tidligere har jeg vært på Trippelkonsert-kick de siste dagene, og lyttet til ulike versjoner. Et flott verk, som virkelig avslører solisters samspill og orkesterets evne til å besjele musikken.
    Den Minutten linker til er helt klart lytteverdig så det holder - faktisk vanskelig å velge favoritter her, fordi det er en del gode verk. Men lett å høre når det ikke fungerer.

Jeg har fått fot på Berwalds verk for ulike musikersammensetninger.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Som nevnt litt tidligere har jeg vært på Trippelkonsert-kick de siste dagene, og lyttet til ulike versjoner. Et flott verk, som virkelig avslører solisters samspill og orkesterets evne til å besjele musikken.
    Den Minutten linker til er helt klart lytteverdig så det holder - faktisk vanskelig å velge favoritter her, fordi det er en del gode verk. Men lett å høre når det ikke fungerer.
    Denne er det jo mange som foretrekker, selv om Sviatoslav Richter ikke var spesielt begeistret for denne innspillingen.

http://open.spotify.com/album/6qzt59DkyMgjdONqHkCkUT

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Som jeg skrev tidligere, min favoritt til jeg ombestemmer meg. Den grep meg. Richter koketterer. ;)

Den aller første versjonen jeg hørte, da den ble sluppet, var denne:

Den har en ledighet i samspillet som er forførende. Undres hvor mange innspillinger Karajan har gjort? Har funnet flere.

Fant den på Spotify! (Litt vanskelig å linke korrekt, den ligger på en samleplate - dette er link til første sats):

http://open.spotify.com/track/2UXk4zpb2maT3gR7jXZW6w

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Richter koketterer. ;)
    Ikke helt A4 denne Richter, var jo bla ikke så veldig opptatt av hvilket instrument han spilte på,i motsetning til mange andre pianister. (Han brukte vel mye Yamaha i slutten på karrieren?)
    Kan anbefale denne filmen, der det bla vises opptak fra innspillingen av
    trippelkonserten.

Vedlegg

S

Supertramp

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Fant den på Spotify! (Litt vanskelig å linke korrekt, den ligger på en samleplate - dette er link til første sats):

http://open.spotify.com/track/2UXk4zpb2maT3gR7jXZW6w
    Godt eksempel på shit-in, shit out i Spotify.

"Alle" kjenner den som Tripelkonzert/Triple concerto men i Spotify er den navnet som "Concerto for piano, violin and cello".
    Muligens korrekt betegnelse det, men allikevel et minus at den ikke i tillegg er navnet med det den er kjent som.
    Også på Wikipedia er ordet trippel benyttet:
    Opus 56: Triple Concerto for violin, cello, and piano in C major (1804–1805)

V

vredensgnag

Gjest
    Til Spotifys forsvar bruker de faktisk samme cd-database som iTunes, o.a.

De gjør ikke egen klassifisering av musikken, men bruker de ID-basene som er tilgjengelige. Husker jeg rett, anvender de Gracenote.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Supertramp skrev:
    Jøgga skrev:
    Det var da litt av et cover. Er platebransjen blitt politisk korrekte nå?
    ......
    Det var da litt av en kommentar. Jeg kan ikke svare, og du skal slippe å utdype.
    Damen på coveret er vel alt annet enn katolikk?
    Ja, hun kan til og med være muslim eller noe sånt. Tenke seg til.
    En sørgende mor, tenker jeg, når jeg leser hele teksten til Stabat Mater Dolorosa.
    Uansett, et fint cover på en vakker plate med nydelig musikk og sterk tekst.
    Utgitt i 2003 på canadiske ATMA Classique.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn