Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Supertramp

Gjest
    Apropos Django og gitarmusikk:

Noen som fikk med seg dette på NRK2 i går:

22:25 Dokusommer: Jon & Jimmy Norsk dokumentar. Gitaristene Jimmy Rosenberg og Jon Larsen knyttet tette bånd gjennom den svingende musikken til Django Reinhardt. Jimmys talent fører ham fra ei enkel husvogn til internasjonal stjernestatus. Men Jimmys suksess har en pris og etter hvert står både vennskap, karriere og liv på spill for Jon og Jimmy.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Så det programmet om Jon & Jimmy for litt tilbake, det gikk litt dårlig med han Jimmy, mildt sagt. I morgen er det derimot ett program om Moldejazzen, med innslag av alle de store, også på Nrk eller Nrk2. Men, det er jo forsåvidt ot.

S

Supertramp

Gjest
    La oss komme på sporet igjen :)

Fikk denne i posten i går - en koreansk (?) digitalisering av en klassisk innspilling:

Og her er 'originalen':

Lekent spilt.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når man stresser litt på jobb før helgen kan det være flott å spisse nervene ekstra med Beethoven op.135

Der schwer gefaßte Entschluß!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.161
    Sted
    Trondheim
    Akkurat ferdig med Beethovens 1. klaverkonsert med Radu Lupu. En fantastisk pianist som får tonene til å "boble" ut av klaveret. Det synger som en vårbekk. En fantastisk innspilling. Denne bør dere høre.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mstislav og Svjatoslav spiller Beethovens festlige 12 variasjoner oves Händels "See the conq´ring hero comes" , WoO 45. Temaet har jeg hørt før, det synges jo ofte, men verket er nytt for meg.

De utgjør en sjarmerende egen sjanger, variasjonsverkene fra tidlig 1800-tall.
    ed: eller kanskje var dette skrevet før 1800?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.971
    Sted
    Market Snodsbury
    Mykje ferie og gjester til og frå, så det er begrensa med platespeling.

Siste tida har det vore ein del Schnittke, mellom anna denne:

For cello og piano. Trur eg må samla meg opp på Schnittke-diskografien til BIS. Men, som implisert, dette er ikkje musikk det er lett å setja på som bakgrunnsmusikk når ein har gjester å drikka rosévin med.

larsggu

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    W.A. Mozart, Requiem (Franz Beyers instrumentering).

Rachel Yakar, sopran - Ortrun Wenkel, alt - Kurt Equiluz, tenor - Robert Holl, bass. Wiener Staatsopernchor, Concentus musicus Wien. Alt utført med perioderiktige instrumenter, ledet av Nikolaus Harnoncourt og tatt opp av mesterne i TELDEC. Har også en innspilling med Wiener Philharmoniker og Karl Böhm, samme kor men andre solister, samt utallige digitale.

Dette er min definitive favoritt så langt.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.154
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Richter som spiller Schuberts D840 fra denne:

Ja, det er en dobbelt-cd, synd at sonaten ikke er nevnt på omslaget. Flott er det nå ihvertfall.

B

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.154
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Klavermusikk i dag også: Villa-Lobos, spilt av Debora Halasz. Kjenner jeg meg selv rett blir det begge cdene.

Bernt K

Vedlegg

S

Supertramp

Gjest
    Blir litt kjent med den russiske dirigenten Yuri Temirkanov. Mye pent fra den kanten, også Griegs Peer Gynt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det ble Wagner-kveld i kveld. Broderen har kjøpt en bok med norske librettoer og desslike.

John Culshaw (den legendariske Decca-produsenten som produserte bl.a Solti-ringen, og ble kjent også for Strauss-operaer) likte jo ikke live-innspillinger, fordi de i hans syn var teknisk underlegen studioinnspillinger, og det å troppe opp på en konsert for å spille inn det hele var regnet som "billig-måten" å gjøre slikt på dengang. Han søkte å kompensere for hva øyet ikke ser i lydinnspillinger i studio.

Det går imidlertid faktisk veldig bra å kompensere for selv også, ikke minst med Keilberth-ringen fra '55 på hertil egnet hifi (i dette tilfelle Naim CDS3/NAC552/Headline/Sennheiser HD800). En flott Wagner-opplevelse denne boksen, og et fint komplement (eller sågar erstatning for!) Solti-ringen.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og pstereo er det også, et tidlig tilfelle fra 1955. Er den så god musikalsk som du hevder så bør jeg kanskje sjekke opp den, for jeg liker de tidlige stereo-opptakene. Akustikk var de eneste virkemidlene de hadde på den tiden, noe som gjør det hele veldig naturlig når produksjonene var gjennomførte. God mono er bedre enn dårlig stereo, men god stereo med fin nærhet og romklang er det beste. Kjekt å lese at du får benyttet begge kanalene noen ganger, Vidar. Jeg vet jo at Naim låter fint i to kanaler også.

Når jeg først har deg "på tråden", og det handler om Wagner: Jeg har sett en Tristan og Isolde-boks med 4 plater liggende hos en venn forleden. Det er et opptak fra 1951 med Fürtwangler. Det gjør meg overbevist om at du har en mening om utgivelsen. Det er en Emi-utgivelse, og kan jeg da regne med at det er en god remastring? Tenkte at det kunne være en lur ide å se om han går med på en byttehandel, for opera i mono tror jeg ikke er en del av dietten i det huset. Jeg har forsvinnende liten peiling på hvilke av disse historiske utgivelsene som er mest verdt å satse på, så takk på forhånd for eventuelt svar. Og takk forøvrig til alle som diskuterer historiske utgivelser, dere er faktisk en inspirasjon for meg. :)

Nu spilles Starkers cellosuiter av Bach på Mercury her.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Når jeg først har deg "på tråden", og det handler om Wagner: Jeg har sett en Tristan og Isolde-boks med 4 plater liggende hos en venn forleden. Det er et opptak fra 1951 med Fürtwangler. Det gjør meg overbevist om at du har en mening om utgivelsen. Det er en Emi-utgivelse, og kan jeg da regne med at det er en god remastring? Tenkte at det kunne være en lur ide å se om han går med på en byttehandel, for opera i mono tror jeg ikke er en del av dietten i det huset. Jeg har forsvinnende liten peiling på hvilke av disse historiske utgivelsene som er mest verdt å satse på, så takk på forhånd for eventuelt svar. Og takk forøvrig til alle som diskuterer historiske utgivelser, dere er faktisk en inspirasjon for meg.  :)

Nu spilles Starkers cellosuiter av Bach på Mercury her.
    Det er jo en historisk-tråd så vi skal slippe å kjede andre med slikt; men i prinsipp og imo; alt av Furtwängler på EMI er eieverdig (det er hovedsaklig sen Furtwängler det); ikke nødvendigvis hans aller beste innspillinger av gitte verker (de skjedde gjerne ofte under krigen, og naturlig nok ikke på EMI av den grunn), men likefullt bare å få kloa i. Remasteringer? Spørs om det er på CD eller LP det. Ikke sikkert at en LP er fra en remasteret tape.

Her er forresten en "rough guide" (om enn noe utdatert) til anbefalte Furtwängler-utgivelser;

http://www.furtwangler.net/bestchoice.html

S

Supertramp

Gjest
    Mer erkerussisk kan det vel ikke bli :)

Alexander Glazunov. Raymonda
    Victor Fedotov, Mariinsky Theatre Symphony Orchestra

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.953
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Hilding Rosenberg er en stor helt; sentral i den tidlige svenske nittenhundretallsmodernismen, en viktig lærer og inspirator, og ikke minst en strålende komponist, ved siden av Stenhammer kanskje min favoritt blant svenske komponister. Dette er en nydelig innspilling av to vakre symfonier.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Med hvem erato?
    Prøver å blåse opp bildet, men kan ikke se tydelig....
    Forøvrig godt at noen guider oss gjennom komponister og verk som ikke blir spillt daglig rundt om. Spanande.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.953
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gothenburg Symphony Orchestra / Mario Venzago. Ny innspilling på BIS. Et meget godt orkester dette!

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg er blitt litt Veronique Gens fan, og da jeg så hun er med her kunne jeg ikke motstå fristelsen. Finnes som fullversjon - fant bare cover til "highlights."
    Nydelig korbruk. Purcell var et geni.

S

Supertramp

Gjest
    Respighi: Concerto In Modo Misolidio, Concerto a 5
    Slovak Radio Symphony Orchestra, Howard Griffiths (Conductor)

S

Supertramp

Gjest
    Et mersterverk (Mendelssohn) spilt på mesterlig vis - Michele Auclair med Innsbruck Symphony Orchestra v/Robert Wagner

Opprinnelig LP cover

Digitalisert - Philips 50th great recordings - 96kHz 24-bit som kom i posten i dag :)

Beste versjon/utgivelse jeg har av denne konserten - uten tvil!

Auclair var et stort talent og hadde en fin karriere helt til hun ble alvorlig skadet i en bilulykke på slutten av 60 tallet.
    Etter det brukte hun sin erfaring og kunnskap som musikkpedagog og professor.

Litt om hennes karriere her:
    http://www.coupdarchet.com/coup011.asp

Og lyden...... HIMMELSK! 1963 innspilling som vireklig kommer til sin rett med rett bruk av originalmateriale. Takk, Japan :)

ps! Tchaikovsky konserten på CD versjonen er også meget bra!

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    vredensgnag skrev:
    Die Schöpfung, P2 - LIVE - nå!!!
    Og med ett ble tilværelsen på kontoret monumentalt forbedret. Aktive høyttalere til bøttekottet mitt er den smarteste innvesteringen jeg har gjort i 2010.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Roberten skrev:
    vredensgnag skrev:
    Og med ett ble tilværelsen på kontoret monumentalt forbedret. Aktive høyttalere til bøttekottet mitt er den smarteste innvesteringen jeg har gjort i 2010.
    Sitter du på bøttekottet enda :eek:

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    65finger skrev:
    Roberten skrev:
    vredensgnag skrev:
    Sitter du på bøttekottet enda :eek:
    Ja gitt, men i dag har jeg et håp om å forlate bruket før 21.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.154
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her er det Bach: Gardiners vol 11, BWV162, 49, 180, 109, 38, 98, 188.

Bernt K

Vedlegg

S

Supertramp

Gjest
    "ny" dirigent som jeg gjør meg kjent med - sikkert ikke ny for Richard Strauss folket (han er vel lovprist for sin Capriccio utgivelse):

Wolfgang Sawallisch

V

vredensgnag

Gjest
    Noen fine sangprestasjoner i Die Schöpfung på P2.

Nå sitter jeg og lytter til Concierto de Aranjuez spilt av Paco de Lucia. Komponisten sitter ved siden av gitaristen og liker det han hører.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Die Schöpfung på P2 var en gledelig overraskelse, og god avslutning på arbeidsdagen.

Jeg snublet plutselig over Carlos Kleiber - The Complete Recordings on Deutsche Grammophon på Spotify. Så nå hører jeg på Brahms 4.
    Og noen mener at Spotify suger ? De om det.

http://open.spotify.com/album/3I0JTacVJQH34aehk8BxUF

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    vredensgnag skrev:
    Nå sitter jeg og lytter til Concierto de Aranjuez spilt av Paco de Lucia. Komponisten sitter ved siden av gitaristen og liker det han hører.
    Det ville sikkert også Francois Couperin ha gjort dersom han hørte Reinhard Goebel & Co spille "Les Nations". Jeg lytter til en lp med Musica Antiqua Køln fra 1983 som heldigvis står i hylla mi. Bildet er fra gjenutgivelse på cd.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn