Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Urk, sånn fra the back of my head tror jeg det er 1951/52. Du har nok mye mer peiling på historiske innspillinger i mono, eller klassisk musikk i hele tatt.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.149
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter noen dager på hytta (i høyst variabelt vær...) er det godt å sette på ukjent musikk: Lili Boulanger, Faust & Hélène og annet av henne. Fra Chandosboksen, så den har vært i hus en stund, men aldri satt på:

Bernt K

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Her går det i Ba-ta-clan. Legg merke til plateselskapet! Nå skjønner jeg nicket.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.918
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Her går det i Ba-ta-clan. Legg merke til plateselskapet! Nå skjønner jeg nicket.

Erato er musikkens muse, og både jeg og plateselskapet har benyttet den referansen.

V

vredensgnag

Gjest
    Yes, jeg har gått rundt og trodd at erato-otare var et morsomt palindrom, men så sa det klikk da jeg lyttet til denne.

Men Erato var vel den lyriske poesiens muse, mens Euterpe er musikkens?

Nå har jeg flyttet meg over Kanalen, og sitter med et stort glis på munnen.
    Sir Malcolm Sargent har gjort en fin jobb her.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.918
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Erato (lyrical poetry) is often seen with a lyre and a crown of roses.

Akkompagnert deklamasjon ja. Kople det med min interesse for sang og lieder.

V

vredensgnag

Gjest
    erato skrev:
    Erato (lyrical poetry) is often seen with a lyre and a crown of roses.

Akkompagnert deklamasjon ja. Kople det med min interesse for sang og lieder.
    Og det er en vakker kopling.

Den HMS Pinafore innspillingen over er faktisk veldig bra, første gang jeg hører den - og mange hyllester til Erato i den.

S

Supertramp

Gjest
    Apropos pianomusikk, noen som har kjennskap til denne doble CD'en:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.127
    Sted
    Trondheim
    Når man sitter i Praha og koser seg i solen, hva annet passer da bedre enn:

Innspilt i 1954, remastret i 2005. Litt ullen lyd, men slettes ikke ille. Først: Vyšehrad. Dramatisk, akkurat som historien omkring stedet. Omtrent perfekt.

Vltava. Ikke så dansende og lys og lett som jeg er vant til. Litt "tung i sessen". Virker som om orkesteret ikke helt "tar av". Kanskje de har spilt det for ofte?

Šarka: Tilbake i form. Dramatisk, akkurat som den skal være. Talich trives visst best i de dramatiske satsene.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Noen timers biltur til Molde for å høre på div. JASSSSS.
    Da blir det litt annet på spilleren underveis- noe fra denne:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.127
    Sted
    Trondheim
    Kjapp oppsummering av Talichs innspilling av Ma Vlast:

Drama, drama, drama. Dette er flott - beste Ma Vlast jeg har hørt. Vltava var kanskje litt svak, men resten er strålende. I alle andre inspillinger jeg har hørt har Vltava vært vakker og resten relativt uinteressant. I denne inspillngene er Vltava litt "wishy-washy", mens resten står fram som stor musikk. I mine ører er det denne versjonen som er verdt å ha.

V

vredensgnag

Gjest
    Lenge siden jeg har lyttet til Clara Haskill - takk for påminnelsen.

For VidarP, som kanskje alt har prøvd seg i det historiske arkivet på Spotify?

Fant hele 92 album med Richter, og da er det sikkert også noen som har falt utenfør søket.

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.738
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Lenge siden jeg har lyttet til Clara Haskill - takk for påminnelsen.
    ..........
    Det spøker, for jeg har nettopp spilt Haskil og Grumiaux med Beethoven til jordbærene.

Nå forbereder vi oss til den kommende kammermusikkfestivalen, der Pieter Wispelwey skal spille Bach suiter i "Det skjeve Tårn" i Jåttåvågen. Det blir sært og fint.

Før Kammermusikkfestivalen stikker jeg til London og hiver meg på et par Mahler-symfonier eller tre på Proms. Trur eg.
    Takk igjen for tips.

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vredens: Jeg kan ikke i min villeste fantasi forstå hvorfor det fortsatt finnes elskere av historiske innspillinger av klassisk som ikke har Premium-abo.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.149
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Spotify? Fremmedord på Q! (Bare se hvorledes tagginga blander Beethoven og Mozart, uten at en faktisk ser hva som tilbys uten en titt på coveret. Pføi. YMMV, selvsagt.)
    Her spiller Oistrakh Brahms' fiolinkonsert under Klemperer fra denne:

B

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Og godt er det. :) Alt som er nesten gratis er bra, selv om det har noen feil i navigeringen.

Btw: Noen ganger lurer jeg på om dere i det hele tatt får hørt noe i stereo. ;D
    Jeg ser for meg en stue med et enkelt Klipsch hjørnehorn, dype skinnstoler og Leak.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    emotikon skrev:
    Vidar P skrev:
    Ditto

Grunnen er rett og slett at jeg ikke har tilgang på rask nok linje til å nyte slikt slik jeg vil der jeg bor nå  :'(
    Hos meg mangler ikke linje, men jeg er ikke overbevist om hvor moro jeg synes det er.. synes det er mye mer moro å bla i platehyllene, og sette meg ned med coveret for å høre.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    emotikon skrev:
    Vidar P skrev:
    Ditto

Grunnen er rett og slett at jeg ikke har tilgang på rask nok linje til å nyte slikt slik jeg vil der jeg bor nå :'(
    Hos meg mangler ikke linje, men jeg er ikke overbevist om hvor moro jeg synes det er.. synes det er mye mer moro å bla i platebunkene.
    Er nok der enda jeg også. Og stadig flere cover er det å fryde seg over.
    Men jeg nærmer meg mer og mer den dagen da CDene blir stuet vekk..... muligens noen som har hørt den fra meg før.
    Var en tur innom Jazz-festivalen i Molde i dag- nippet før jeg kjøpte en LP nærmest ene og alene pga. coveret. Men så kom jeg på at jeg har den fra før ;D

V

vredensgnag

Gjest
    berxter skrev:
    Spotify? Fremmedord på Q! (Bare se hvorledes tagginga blander Beethoven og Mozart, uten at en faktisk ser hva som tilbys uten en titt på coveret. Pføi. YMMV, selvsagt.)

B
    Klikk på selve albumnavnet - under Album. Da åpner du dette, med alle spor i riktig rekkefølge.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.738
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    baluba skrev:
    Jeg ser for meg en stue med et enkelt Klipsch hjørnehorn, dype skinnstoler og Leak.
    As in "I've gotta take a leak?"
    Actually, I recently had to take a Leak

men i stereo, må vite :)
    -beklager tørr OT-

Ang. Spotify, det er moro å leke med å frese rundt og oppdage ting, men det erstatter på ingen måte en platesamling. Taggingen er altfor inkonsekvent og mangelfull, ofte finner jeg ikke hvem som spiller og dirigerer, og lyden er klart ikke på høyde med CD og vinyl. Jo større klassisk platesamling man har jo mindre trenger man Spotify, men for oss under 5000 er det herlig musikalsk vindus-shopping. Aldri før har ønskelisten for platekjøp vært lengre enn etter Spotify ble tatt i bruk.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.149
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    berxter skrev:

B
    Klikk på selve albumnavnet - under Album. Da åpner du dette, med alle spor i riktig rekkefølge.
    Hmm. Jeg som synes jeg er så moderne ellers, med alle cd-er rippet og spilt gjennom Squeezebox; Spotify får jeg ikke fot for (ikke at jeg har prøvd særlig, heller da),
    Nå fortsetter Oistrakh med Wolfies 1 og 2 fiolinkonserter med BPO. Dårlig tagging her også, ettersom jeg ikke i farten finner ut om det er han selv som leder ensemblet. 1972 ihvertfall.

B

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Godt svar, Jøgga. :D

Spotify er bare et supplement for meg. Når et gjelder linje så bruker jeg mobilt bredbånd med helt greit resultat. Med Premium kan du også lagre musikken i offline-spillelister ganske kjapt, og lytte på dem uten nett i det hele tatt.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg syns Spotify er fenomenalt, fordi det setter meg på sporet av ting jeg har lyst til å kjøpe inn, som LP eller CD. Og noen ting er det helt i orden å bare utforske i arkivet.

F.eks. har jeg aldri hørt live-konserten til Loussier fra Champs Élysées - en fryd å komme over.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Shostakovichs pianokonsert nr. 1 fra denne, virkelig schwung over dette, altså

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.149
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt i tvil om dette muligens skulle gå i Historisk, men pytt. Gundula Janowitz synger Telemann, Händel og Bach fra denne:

Bernt K

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Historisk er det, og flott er det! Disse syngedamene i denne serien er helt utrolig gode! Anbefaler også boksen med den viennesiske nattergal! Og så er det jo noen flere også. Nei, gledene vil ingen ende ta, mens jeg fortsetter med Endellions Beethovenkvartetter på kontoret.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.149
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Zu Befehl, mein Herr.
    Cd2; Schumann, Schubert og Strauss:

Eller var det Rita Streich? Hmmm... Jo så sannelig!
    Hennes DG-boks mangler jeg, og den er dyr der ute.
    Nok en EDIT: Fant en med tilfredsstillende pris, så Streich-boksen er på vei.

B

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Streich er den viennesiske nattergal ja. Og jeg sjekket akkurat selv litt rundt; den er svinedyr ja! Billigste jeg fant var en brukt på amazon.com til $75, ellers lå de mye høyere.

Hold øyne og ører åpen på ebay e.l. fremover iallefall, for denne boksen er super.

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.149
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fant på Play.com til 41€, så får vi se om de klarer å levere. De siste gangene jeg har bestilt derfra har det vært litt hipp som happ.

B

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.918
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Myaskovski strykekvartetter, solid spill, ikke siste skrik i lyd (sovjetiske opptak fra 1983); men the only game in town for oss opptatt av denne interessante komponisten.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.738
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Har hørt Norrington gjennom deler av Beethovens niende, orket selvfølgelig ikke hele, og da er det nok Spotify for en stund.

Det går an å finne ting jeg ennå ikke har spilt i vinylsamlingen også

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn