Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    222
    Antall liker
    1.587
    Sted
    Makrokosmos
    Velkommen til forumet. Alltid fint med nye folk, og (forhåpentligvis) nye meninger og innspill. Ja. Rimsky Korsakov er liksom alltid representert med de samme få musikkstykker. Ikke ofte man ser hans symfonier på plakaten.
    Steen
    Tack så mycket! Efter att ha läst på forumet i snart ett års tid tänkte jag det var dags. :) Precis, Rimsky-Korsakov verkar ju även själv ha haft en del blandade känslor kring sina symfonier då han reviderade dem både en och flera gånger.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg har vært svak for operaene hans. Spesielt "The invisible city of Kitezh" og "The maid of Pskov". Jeg har Gergievs innspillinger:

    1659909460311.jpeg
    1659909517588.jpeg


    Selv har jeg hatt et gjenhør med dette settet i kveld:

    1659909586039.png


    Fantastisk god lyd på de gamle platene, eller kanskje det er Ktêmaene som begynner å bli innspilt :)
    Både Entremont og Varviso spiller Satie med kjærlighet.
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    222
    Antall liker
    1.587
    Sted
    Makrokosmos
    Jeg har vært svak for operaene hans. Spesielt "The invisible city of Kitezh" og "The maid of Pskov". Jeg har Gergievs innspillinger:
    Dessa skall absolut utforskas närmare @otare .

    Här fortsätter dagen med Medtners rytmiskt laddade och krävande pianokonserter. Pianisten Geoffrey Tozer har absolut det som krävs tekniskt för att få ut det finstilta i den mastodonta musiken. Även Nikolai Demidenkos inspelning är att rekommendera.
    20220808_134040.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    En gang i tiden fantes denne:
    1659975480164.png

    De 5 operaene det er snakk om er "The invisible city of Kitezh", "The maid of Pskov", "The tsar's bride", "Kaschey the immortal" og "Sadko".
    1659975559854.jpeg
    1659975575944.jpeg
    1659975593986.jpeg

    i tillegg til de 2 jeg nevnte tidligere.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg har en morsom innspilling av "Humlens flukt":

    1659975887870.png


    Den er vel på den Mercury-boksen som ble gitt ut for noen år siden.
    PS: Man hører ikke så mye til balalaikaen - den drukner litt i orkesteret, men likevel. Og så har Øystein Sunde en morsom variant på banjo:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kom til å tenke på Harald Heide Steen jr. nå.



    En kul ting er at Karajans 1962 LvB-sett har flydd under radaren min i ca 30 år før det plutselig ble mitt for en sang forleden. Hørte 1. og 3. sats av IX sammen med min far i formiddag og vi ble begge riktig glade.
    ok ok ok Kjent musikk, men så bra at en god ukjent innspilling bidrar til livets munterhet.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hører på Arvo Part. Da Pacem. Veldig behagelig. Sakralt. Han er vel kjent for noe som kalles tinntinnabuli.. Hva det nå er. Fin plate er det.
    A8861B9B-F146-4459-BEA8-3353EBB8FC52.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.272
    Antall liker
    9.114
    Jeg har en morsom innspilling av "Humlens flukt":

    Vis vedlegget 840011

    Den er vel på den Mercury-boksen som ble gitt ut for noen år siden.
    PS: Man hører ikke så mye til balalaikaen - den drukner litt i orkesteret, men likevel.
    Så litt kjent ut så jeg måtte sjekke i hylla. Har den på en flott utgivelse fra siste halvdel av 90 tallet fra Classic Records mastret av Bernie Grundmann, veldig lenge siden den er spilt men husker alle disse Mercury platene som noen fantastiske lydopplevelser.


    IMG_0969.jpeg
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    222
    Antall liker
    1.587
    Sted
    Makrokosmos
    Shostakovich spelar sina pianokonserter, cellosonat och utvalda preludier och fugor. Kan väl inte bli mer riktigt tolkningsmässigt än så.

    20220809_130424.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jøss @Valentino , der kommer 17.mai i august.
    Forresten en fin årgang, garde-kontigenten fra 83. Jeg kjenner mange som var med, og beklaget senere at jeg ikke meldte meg på prøvespilll.
    Tilfeldigvis var jeg med å spille for Olav flere ganger det året, og husker ham med glede.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Musikk til arbeidet nå, etter lang ferie.
    Kammermusikken er over oss igjen, det er travle kvelder med festival i Stavanger. Vi har fint besøk av Quator Mosaïque, som spiller for oss tre dager på rad.
    Ikveld er det Haydn op.77, og jeg forbereder meg med Qobuz.
    1660129630592.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^En avdød kompis av svigerfar hadde noen LPer som svigerfar ble ved, blant annet denne. Kompisen var glad i James Last og Ivan Reboff, men HMKG og Vårsøg er jo kjekke greier. Måtte vaske dem tre ganger. Sigarettrøyk er noe faenskap.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har brukt stille stund på terrassen nå til å lukke øynene, plugge inn pluggene og høre igjennom hele dette verket - til mannen som spiller så vakkert piano på Radka Toneff sin plate "Fairytales"
    Steve Dobrogosz; Requiem

    Dobrogosz Requiem.jpeg
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Apropos posten...
    For de som liker piano konserter av den romantiske type - ca Rachmaninov var det jeg tenkte mens jeg hørte på nr 1 nå;
    Stojowski.jpeg
    Jeg kjøpte etter denne anbefalingen - og å ha hørt på kuttene på Presto.
    Absolutt godkjent.
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    222
    Antall liker
    1.587
    Sted
    Makrokosmos
    Ble litt hekta på Bartok String Qrt. etter å spilt en Chandos utgivelse her om dagen og da må man jo sjekke litt andre utgivelser også. Hentet denne på 96/24 og dette likte jeg.
    Fantastisk musik! Kan även rekommendera Bartóks string quartets med Juilliard String Quartet, finns även på Qobuz i 96/24. Mycket annat bra i denna box med.

    20220811_165403.jpg
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hørt. Hva skal jeg si? Vel, jeg har aldri hørt dette gjort bedre. Disse musikerne kjente Shostakovich personlig. Det skinner gjennom. En helt egen nærhet, intimitet til musikken. Spilt inn i Moskva i 62. Av amerikanere. Dette fikk man altså til midt under den kalde krigen. Det hadde ikke gått i dag. Et tankekors. Rar og skremmende verden vi lever i. Dette er etter min mening referansen både kunstnerisk og lydmessig. Sterkt anbefalt. Jeg fant den på Qobuz.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    her går det i Shostakovich som jeg ikke har hørt før;
    donohoe.jpeg
    strålende bra musikk dette her.
    kan være jeg er litt uopplyst med hensyn på hvor kjent dette er, men uansett; "må høres" musikk for de som er interessert i Shostakovich (egentlig for alle musikk interesserte).
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kjørte mye bil i går (Ottestad-Trondheim-Ottestad) for innlosjering av ny filosofistudent, og fikk med meg opptaket av åpningskonserten på Stavanger Kammermusikkfestival mot slutten av turen. Kjekt program med lett Kreisler, for meg helt ny og svært interessant Franz Schmidt, og selvfølgelig Quatour Mosaïques i en ojsann, det var annerledes!-framføring av Schuberts Rosamunde.

    QM var så annerledes at jeg måtte ta fram Italiano til den velfortjente øllen (syntes jeg) på terrassen i solnedgangen. Artig cover.jpg jeg har valgt i LMS, passer ikke musikken i det hele tatt.

    12EC6578-129E-4D42-AFDA-68FC2E57598B.jpeg
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.463
    Antall liker
    3.587
    Sted
    Sunnmøre
    Attende til tidlegmusikk her. Held på å utforska Hilliard Ensemble. Liker det; kanskje ikkje så rett i trynet som Huelgas, men på lista over ting eg er overraska over at eg ikkje har høyrt på før.

    Tidlegare i dag, motettar av Machaut. No: "Codex Speciálník"* (ECM, 1995), eit manuskript frå ei bømisk protestantkyrkje kring 1500 (ja, vi snakkar altså om husittisk, før-luthersk protestanisme her, "utraquisme", etter prinsippet om at heile kyrkjelyden skulle få vin når dei feira nattverd).

    front.jpg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.463
    Antall liker
    3.587
    Sted
    Sunnmøre
    Fredagen startes musikalsk i litt de litt høyere frekvensene, vokal og lutt.
    Vis vedlegget 840961
    Malapropos: (men eg har verka etter å få sagt det) eg har oppdaga at det finst utruleg mange fine transkripsjonar frå lutt til ukelele (mitt favorittinstrument, som eg prøver å spela så mykje på at familien skal meina at eg bør få ein lutt i femtiårspresang). Ei lita smaksprøve frå "UkeVal", som også deler transkripsjonane sine på nettet.

     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har brukt stille stund på terrassen nå til å lukke øynene, plugge inn pluggene og høre igjennom hele dette verket - til mannen som spiller så vakkert piano på Radka Toneff sin plate "Fairytales"
    Steve Dobrogosz; Requiem

    Vis vedlegget 840602
    Som en "ikke-klassisk" mann så falt denne godt inn i ørene :D
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Som en "ikke-klassisk" mann så falt denne godt inn i ørene :D
    Den er ganske så "lettspiselig" om en ikke er "inne i den klassiske genren" ja.
    Om du likte den, bør du låne øre til en komponist som skriver i"samme gate" ; John Rutter og hans Requiem.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn