Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.800
    Torget vurderinger
    23

    Dette er en interessant CD serru... med intet mindre enn TO pianister i samspill

    @otare - denne må du ha (hvis du ikke allerede har den da)

    Genova & Dimitrov, et bulgarsk par med en mengde innspillinger på samvittigheten.
    Både to pianoer sammen og firhendig på ett 🤭

    1659261766825.png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.800
    Torget vurderinger
    23


    The story behind the Genova & Dimitrov piano duo sounds somewhat of a fairytale:
    «Shortly before leaving to Korea for a solo piano competition, there was only one available rehearsal room at the Hanover University of Music and it was with two pianos. We spontaneously decided to start to play a Chopin Etude in sync. It was as if we had been given wings!», remember Genova and Dimitrov.


    Only few months later, at the end of 1995, the two young musicians caused a matchless sensation by winning the four great international piano duo competitions in Munich („ARD“), Miami („Dranoff“), Tokyo, and in Caltanissetta („Bellini“) within the following two years.




     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Cello er fenomenalt flott i hendene på rette utøver. Som her du viser. Kan rocke ganske bra og. Som i Shostakovich cellokonsert nr 2…
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.742
    Antall liker
    21.611
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^ @Lancaster Den Elgaren din, er den også hevdet gjort AAA i Abbey Road av Testament slik som min med EMI- og HMV-logoer?

    ..

    Kom til å tenke på at det antakelig ikke burde vært lov å spille Quartetto di Cremona på annet enn Sonus faber-høyttalere.
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Kan virkelig anbefale Schumann sin fiolin konsert når den er så godt spilt og dirigert som her;
    weithaas.jpeg
    og med lyd som står i stil...
    I hvert fall for de som liker Schumann som jeg.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En solid dose Sibelius i kveld. Lovpriset innspilling. Og det er fortjent. Sibelius var en stor symfoniker. Jeg har ikke hørt nok på dette før, men nå skal jeg dykke dypere i dette. Fenomenal lyd forresten.
    95D2593A-8B6B-4F6A-ADEF-8585DBF1F1D4.jpeg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    ^ @Lancaster Den Elgaren din, er den også hevdet gjort AAA i Abbey Road av Testament slik som min med EMI- og HMV-logoer?
    Nei, Warner har ikke påberopt seg noe AAA utgave av denne utgaven så langt jeg kan forstå, i alle fall ikke hva jeg kan lese på omslaget. Har bare denne utgaven, også et bruktkjøp med dønn strøken plate.

    Cello er som plasma skriver et utrolig flott instrument, særlig når den håndteres av utøvere som Du Pré. Ha i all hovedsak bare strømmet musikken hennes så langt, dog kommer det flere plater av henne i hus etterhvert.

    _DSF2851.png


    _DSF2852.png
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.742
    Antall liker
    21.611
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Der ja, vedder en femmer på at din har mindre båndartifakter enn min.

    Jeg hører på en fin plateside der Wilhelm «Donnerwetter» Kempff spiller LvB op 27/1 først og op. 90 etterpå. Fra en av disse jubileumsboksene fra 1970 dette her.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.851
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Milstein, Chaconnen med klikk/ kneppskade, nå med Parks Puffin Magic... Hmm, den tar faktisk omtrent alle kneppene, og gjør sporet absolutt spillbart igjen. (Nei, ottone, jeg selger fortsatt ikke den uåpnede boksen...)
    folder.jpg
    jsb.jpg
    Kabelasjen og plasseringa av Puffinen er temporær, jeg fikk den i dag, så jeg prøver meg bare fram.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.742
    Antall liker
    21.611
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    BE9CABB5-E8D1-4E9A-9022-F4025D942851.jpeg

    Elvira Madigan.
    Det er faktisk ganske mange år siden jeg har hørt hele KV467.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.742
    Antall liker
    21.611
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mer Mozart. En sveisen Murray Perahia spiller en utmerket tolkning av en annen favoritt: KV271.
    D65ED2B4-2210-43CB-956D-F7823AC06D76.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.123
    Der ja, vedder en femmer på at din har mindre båndartifakter enn min.
    Er det denne du har? Lenge siden jeg spilte den sist men kan ikke huske noen artifakter. Må sjekke.


    Har også denne men kan ikke huske noe der heller, kanskje jeg må finlytte neste gang. :cool:


    IMG_0947.jpeg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.742
    Antall liker
    21.611
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det ser riktig ut.
    (Og bankkontoen min er glad for at jeg ikke er på spolebåndgaleien.)
     
    Sist redigert:

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Hun så jeg i Rosenkavaleren (en av mine favoritter) i Deutsche Oper Berlin. Den opplevelsen satt relativt solid i sikringsboksen.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Sånn omtrent så det ut(dette er riktignok fra Wien noe tidligere). G er Octavian i den overjordiske trio-arien.

     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Influensaen kom vel tidlig i år, da er det fint å trøste seg med vakker, 1730-talls engelsk musikk. Nok et nytt og gledelig bekjentskap for min del hva gjelder utøvere, og tildels musikk, her må det lyttes mer.
    Skjermbilde 2022-08-03 kl. 10.53.39.png
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Synes det er artig/interessant/frustrerende? å sammenligne Haydn coveret til Ottone med coveret av den vakre cellospillende Ophelie. Photo shooten har utvilsomt vært mest givende i det siste tilfelle, men det er ingen tvil om at det lønner seg å være fotogen i blant utøvende musikere i dag. Om det er en bra utvikling vil jeg ikke ha noen bastant mening om, men jammen godt jeg valgte å bli håndverker, og ikke stjernetenor på nittitallet :giggle: .
    Steen
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.742
    Antall liker
    21.611
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, jeg så på det og var usikker på om det var en utøver eller om Aparte hadde tatt etter Naïve i deres Vivaldi Edition.

    Men det er mange uforståelige omslag i historien. Hva EMI tenkte med innspillingene av diverse Mozart-symfonier med Jeffrey Tate er meg en gåte. Likeså Philips med samme mann og Mitsuko Uchida i Mozarts pianokonserter. Listen fortsetter. Så: Gi meg gjennomtenkte plateomslag, ikke Å, vi må ha et bilde til coveret.

    Bonus: Hebbe og tre apekatter.

    1659528770729.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.742
    Antall liker
    21.611
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Etter tips i Wagnertråden havnet jeg på BR Klassiks direktestrøm. Wagner. Siegfried fra Bayreuth. Akkurat nå pause etter første akt. Stor stemning.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hm. Moravec, Wien Musikverein-orkester (!?) og Turnovsky. 1965, stereo, blå etikett.
    Vis vedlegget 838217
    LvB 4, og som bonus op.90.
    Nydelig innspilling gjort av Connoisseur Society i 1963. Gjenutgitt flere ganger av Supraphon, og på Philips i Japan 1967 ifølge discogs. Jeg har den bare på CD, ser sånn ut:
    1659556715400.png


    Jeg har vurdert å skaffe den amerikanske originalen fra 63.
    1659556580080.png

    Er å få tak i NM condition for en bunke penger. Jeg har også tenkt at Philips japanpress burde låte fint, men den er mer sjelden.
    ps: kan ikke gjøre annet enn å spille CDen nå da.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn