Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    872
    Antall liker
    2.167
    Torget vurderinger
    1
    Der har du både til øyne og ører de kommende dager og uker.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Anbefaler å sjekke ut Praga Digitals strømmetjenester på Qobuz for de som har det. Mange skatter der. Ypperlig lyd også.
    B430182C-CA3A-4165-837C-D13F30110089.png
    Historiske opptak som er glimrende restaurert..
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Når man har holdt på en stund leter man etter hvert etter musikk man aldri har hørt før. Så i da falt jeg ned på denne komponisten:


    Hans symfoni nr. 1 og 3 fra denne boksen:

    1660379144304.png


    Ante ikke hva som ville komme, men ble positivt overrasket. Neoromantisk snilt tonespråk, godt orkestrert og underholdende. Det ga meg lyst til å høre mer Krejči.
    Det neste blir Jaroslav Ježeks fantasi for klaver og orkester.


    Hans "Bugatti step" var veldig populær i det gamle Tsjekkoslovakia.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Jeg skulle likt å høre Erwin Schulhoffs "thirty-two absurd variations upon a no less eccentric theme". :)
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    227
    Antall liker
    1.616
    Sted
    Makrokosmos
    Jag har blandade känslor när det kommer till period instruments och HIP generellt. Men Brautigam gör det bra och med gott temperament. Dock så drunknar fortepianot ibland i orkester tutti.
    20220813_151522.jpg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    872
    Antall liker
    2.167
    Torget vurderinger
    1
    Litt tilbake på tidligmusikk igjen, engelsk sådan, og fint.
    Det må bemerkes at tittelen er fullstendig misvisende for sommeren i Trøndelag, denne platen varer lengre enn de totalt antall timer sol vi har sett her så langt, dog varmer musikken godt om ikke annet.
    _DSF2923.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Torsdag 0515 var det soloppgang og 14 grader hjemme. I Trondheim klokka 1100 samme dag var det overskyet, vindfullt og 13 grader. Hjemme igjen klokka 2100 var det 22 grader. Og solnedgang.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.950
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Torsdag 0515 var det soloppgang og 14 grader hjemme. I Trondheim klokka 1100 samme dag var det overskyet, vindfullt og 13 grader. Hjemme igjen klokka 2100 var det 22 grader. Og solnedgang.
    Raskt inn - og raskt ut der altså.....
    Fin dag her nå - og enda bedre i morgen. Litt må vel vi også få av sommer......Så det blir terrassedag med div. klassisk på øret.

    Har vært rundt på diverse gårder i dag og handlet lokal mat og drikke.
    Nå ble det litt avslapping på annet plan;
    Mahler - Des knaben wunderhorn
    Schwarzkopf, Fischer, Dieskau, Szell, LSO 1968

    Mahler Wunderhorn.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den er fin! FiDi er suverent god.



    Ble 4 timer i Trondheim. Installasjon av student på Voll. Da var vi begge så slitne at vi ikke orket noe moro. Jeg satte meg i bilen og kom meg hjem på to høneblunder. Han prøvde å lande.
    Gjetter på at den unge filosofen ender opp i Knauskoret. Ikke den første Defrost-alumnien som har begynt der.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Den er fin! FiDi er suverent god.



    Ble 4 timer i Trondheim. Installasjon av student på Voll. Da var vi begge så slitne at vi ikke orket noe moro. Jeg satte meg i bilen og kom meg hjem på to høneblunder. Han prøvde å lande.
    Gjetter på at den unge filosofen ender opp i Knauskoret. Ikke den første Defrost-alumnien som har begynt der.
    Du skulle stukket innom. Jeg bor 300 m fra Voll studentby.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Den Bantock plata der er storveis ja....
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    227
    Antall liker
    1.616
    Sted
    Makrokosmos
    Jeg har den store Marcelle Meyer boksen. Jeg synes hun er spesielt god i Scarlatti.
    Ett bra tips som jag ska titta närmare på.

    När det kommer till Scarlatti på piano så ligger Horowitz, Pogorelich, Argerich och Pletnev högt för enstaka sonater. Men annars är det för mig Scott Ross som gäller för den kompletta upplevelsen.
    20220813_230409.jpg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    872
    Antall liker
    2.167
    Torget vurderinger
    1
    Torsdag 0515 var det soloppgang og 14 grader hjemme. I Trondheim klokka 1100 samme dag var det overskyet, vindfullt og 13 grader. Hjemme igjen klokka 2100 var det 22 grader. Og solnedgang.
    Med andre ord; en perfekt værmessig velkomst til en filosof in spe, den slags vær er utmerket å undre seg over livet og dets vederfarelser.
    Håper han lander og trives på Berg, det er et fint sted å bo som student her i byen, også når været viser seg fra bedre sider.

    Kvelden rundes av med pianokonsert
    Skjermbilde 2022-08-13 kl. 23.40.19.png
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    En meget fin versjon av fiolin konserten;
    poete.jpeg
    og La Muse et le Poete som ikke er så vanlig på cd, men vel verdt å få med seg.
    Regner med at cello konserten også er bra men har ikke kommet så langt enda...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vært svak for operaene hans. Spesielt "The invisible city of Kitezh" og "The maid of Pskov". Jeg har Gergievs innspillinger:

    Vis vedlegget 839853 Vis vedlegget 839854

    Selv har jeg hatt et gjenhør med dette settet i kveld:

    Vis vedlegget 839855

    Fantastisk god lyd på de gamle platene, eller kanskje det er Ktêmaene som begynner å bli innspilt :)
    Både Entremont og Varviso spiller Satie med kjærlighet.
    En gang i tiden fantes denne:
    Vis vedlegget 840005
    De 5 operaene det er snakk om er "The invisible city of Kitezh", "The maid of Pskov", "The tsar's bride", "Kaschey the immortal" og "Sadko".
    Vis vedlegget 840006 Vis vedlegget 840007 Vis vedlegget 840008
    i tillegg til de 2 jeg nevnte tidligere.
    Kitezh er en av de absolutt STORE romantiske operaene. Var så heldig å få den med meg med Bergen opera for en fem års tid (?) siden, og hadde en meget hyggelig samtale med Anne Randine Øverby som jeg gikk på i en REMA butikk i etterkant av denne oppførelsen.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    3.858
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hoff å titti å læll! Som bestemødrene mine sa... Det henne va' fælt! Ikke all gammel vinyl er verd å høre på. Pressinga er det ikke noe i veien med, men framføringa, mastringa... Jeg hadde ventet meget bedre av Rilling med Stuttgartkrefter. Oryx, 2 separate lper med et par motetter på hver. Tilbake i hylla, pressinga er for bra til å doneres Renholdsverket.
    folder.jpg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Ikke sant?

    Inspirert av torsdagens biltur med tilliggende:
    Vis vedlegget 841686
    Yes! Alban Berg Qt har lenge vore referansen min i kvartettane til Schubert (forstått som: slik eg tenkjer at dette 'eigentleg' skal vera).

    Så kom eg på at når det kjem til D.956, høyrer eg den nesten berre med Emerson SQ/Rostropovich.
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    227
    Antall liker
    1.616
    Sted
    Makrokosmos
    Denna kom med posten idag, och sitter nu och lyssnar. Kan inte säga annat än att jag glädjer mig att lyssna igenom hela boxen inom kort. Kraus har ett fantastiskt driv och artikulation.
    20220815_141036.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ikke sant?

    Inspirert av torsdagens biltur med tilliggende:
    Vis vedlegget 841686
    Interessant det du hørte på den bilturen. Publikum var delt i sin begeistring for den Schubert-tolkningen, og Quator Mosaïques ble mye diskutert etter tre påfølgende dager med Schubert, Haydn og Beethoven. Vi prioriterte hardt og fikk med oss alle tre. Jeg liker den forsiktige klangen de produserer, beskriver det som subtilt og eterisk. Fikk en kort prat med Ihle Hadland om stilen deres, og de delte oppfatningene hos publikum. Vi liker begge uenighteten som oppstår. De har holdt på i 40 år, og lyden av tarmstrenger og barokkbue med lite vibrato og moderat volum virker fremdeles nytt og fremmed for mange. For meg var det overraskende hvor tydelig forskjellig de låt fra andre kvartetter jeg har hørt.
    QM spilte inn Rosamunde på 90-tallet, og jeg må sjekke om lyden likner på konserten og radioopptaket. Første lyd på Qobuz antyder at det er samme greiene.
     
    Sist redigert:

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    227
    Antall liker
    1.616
    Sted
    Makrokosmos
    Ny favoritt i Schumanns symfonier. Du verden for et driv og spilleglede. Og svært kompetent dirigent og orkester. Helt topp!
    Helt enig med dig, mig veterligen den bästa Schumann-cykeln därute. Min glädje var stor när jag hittade den brukt för runt hundralappen i helgen. Ser knappt ut att ha blivit spelad.
    20220815_163406.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn